יום ראשון, 4 בנובמבר 2012

בורסת המתכות בעוד שלב לקראת חדלות פרעון: עוד מדינות דורשות לקבל את הזהב שלהן בחזרה

ונצואלה היתה הראשונה , בחודש האחרון הצטרפו אליה גרמניה  ורומניהעכשיו גם אקוודור דורשת להוביל אליה בחזרה את הזהב הפיסי שלה שמאוחסן מחוץ למדינה. ממה כולן כל כך חוששות?


באופן רישמי ,שני הגופים הגדולים ביותר בעולם המחזיקים בכמויות הזהב הגדולות ביותר הם הבנק הפדרלי של ניו יורק ובנק אוף אינגלנד שמאחסנים בקירוב 6000 טונות זהב. רוב הזהב לא שייך להם אלא לגופים חיצוניים אחרים שרק משתמשים בשירותי האחסון שהם מעניקים.

היום חלק ניכר מהמסחר בזהב מתבצע באמצעות ניירות שאמורים להיות מגובים בזהב הפיסי. הרעיון הוא שבמקום להסתובב עם שקים מלאים זהב ,יתאפשר לרכוש נייר שמבטיח את הבעלות על כמות זהב מסוימת וניתן להמירו באותו זהב פיסי במידת הצורך. הבעיה היא ששוק כזה פרוץ לתרגילים ,הונאות וכל מיני "קסמים" חשבונאיים. מבלי להכנס לסיבה, היום ידוע שיש הרבה יותר ניירות "מגובים בזהב" מזהב פיסי. יש שמדברים שעל כל  נייר שבאמת עומד מאחוריו זהב פיסי יש עשרה ניירות שמגובים באוויר ויש שכבר מדברים על יחס של אפילו 1:100 ויותר. הנושא הוא כל כך בוער שאפילו במדיה במרכזית החלו "לטפטף" בעניין כבר לפני שנתיים:





וונצואלה היא אחת המדינות המאחסנות את רוב הזהב שלה באותם בנקים ברחבי העולם. לפני כשנה החליט צ'אבס להחזיר למדינתו בערך 200 טונות של זהב המאוחסנים רובם בבנק אוף אינגלנד, ולפיכך נשאלת השאלה - אותם 200 טונות שייכים למי? ברור שהם שייכים לונצואלה, אך אם נתחשב בכך שאין מספיק זהב פיסי שיכסה את כל הניירות מגובי הזהב,ישנה סבירות לא נמוכה שבנק אוף אינגלנד השתמש כבר בזהב כגיבוי/ערבות גם לניירות נוספים בבעלות גוף אחר.

כל המערכת הזו תוכל להמשיך להתקיים כל עוד יהיו לבנקים המאחסנים מספיק זהב פיסי לכל דורש. הבעיה שמספר הדורשים להמרת הנייר במתכת עצמה הולך וגדל.חלום הבלהות של הבנקאים הוא שעוד ועוד ארצות/גופים יצטרפו למהלך של צ'אבס ולפי ההערכות הכי אופטימיות היום, מספיק שפחות מ10% ירצו לקבל את הזהב האמיתי, הבנקים המאחסנים את המתכת לא יוכלו לעמוד בזה ויפשטו רגל. אלא שבחודש האחרון נראה שתרחיש האימים מתחיל להתגלגל:
זה התחיל בחודש שעבר אז נדרש הבית התחתון של בית המחוקקים הפדרלי של גרמניה (בונדסבנג) על ידי בית המשפט החוקתי ,לערוך ביקורת על מאגרי הזהב של הבנק המרכזי בגרמניה . לצורך זה יאלץ הבנק המרכזי לקבל בחזרה מכספות הבנק הפדרלי בניו יורק 150 טון זהב השייכים לו ומאוחסנים שם. זה כבר הספיק לכמה מדינות שהחליטו לא לקחת סיכון ברולטה הזו:
שבוע אחר כך מיהרה רומניה לבקש בחזרה את ה93.4 טון זהב שלה ולפני יומיים גם אקוודור ביקשה בחזרה כשליש מכל הזהב שלה המאוחסן בבנק של הפדרלי בניו יורק. אמנם מדובר בפחות מ25 טון אך אם המגמה תמשך ועוד ועוד בנקים מרכזיים ידרשו להוביל בחזרה את הזהב - זה יקרב אותנו במהירות לסוף הרע והידוע מראש של הבורסה למתכות.





החומר הכלול במאמרים בבלוג זה ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. אין הכותב מתחייב על כך שכל הדברים המצוינים במאמר זה מדויקים וכן סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

24 תגובות:

  1. אני לא מבין מדוע תהיה פשיטת רגל של הבנק. רוב אלו שמחזיקים בזהב כמו בנייר חוב יכולים לגבות אותו חזרה. לא צריך שיהיה ממש זהב.יש להניח שחלק מהאין זהב מגובה גם בשורטים. יתכן שהמצב קיים גם בשאר שווקי הקומודיטיס. כל זמן שיש מוכרים וקונים ואנשים משתמשים בזה להגן על הכסף שלהם מה רע בכך? אני מתכוון בימים הקרובים מחשש של אינפלציה להעביר את כל החסכונות שלי לזהב, אפשר לקנות בבנק שלי על הנייר זהב דרך המחשב בעמלה זעירה, איזו סיבה יש שלא אעשה את זה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה כנראה מבין רציני בכלכלה (קומודיטיס, שורטים .. סינית בשבילי) אני יודע דבר מאד פשוט. אם לבנק X יש 10 מטילי זהב אבל בניירות יש לו 100 מטילי זהב אז ביום שבו כל החוסכים יבואו ויבקשו את הזהב שלהם יהיו חסרים לו 90 מטילי זהב. נכון גם לגבי שקלים, דולרים או אגוזים.

      מחק
  2. 03:24
    נייר זהב!? חחח....
    להורים שלי בברה״מ גם היו ניירות! הרבה... רופאים באחת המרכזים הטובים באימפריה!
    לאב שלי ב1988 היה חסכון 18k שזה בערך 2 דירות דאז במוסקווה (משכורת חודשית באותם שנים היתה כ120), כשעליתי לישראל ב1993 דולר עלה 2k ;)
    אם אתה חושב שבמערב זה יהיה אחרת אתה טועה ובגדול.
    כל עוד זה לא בידים שלך או לפחות בצורה פיזית בכספת הרחק מגבולות המדינה שלך זה לא שווה כלום! ממש כלום.

    השבמחק
  3. "אפילו גם", ניסוח עילג. לתקן בבקשה

    השבמחק
  4. מצד שני, רוב האנשים/גופים לא באמת רוצים את הזהב שלהם, הם רוצים רק את ההפרש בין מחיר הספוט הנוכחי למחיר הכניסה שלהם. אם אני קונה תעודת סל על זהב של חברה כלשהי, 99% שאני לא מצפה מהם לזהב, אלא רק שיתחייבו על ההפרש בין הקניה למכירה שלי - איך הם עושים את זה? זאת בעיה שלהם - אבל הזהב לא חייב באמת להיות שם. זה לא אומר שהגוף לא יכול לפשוט רגל, אבל זה לא כי הוא צריך להחזיר לי זהב אלא כי לא דאג לגדר את עצמו כמו שצריך.

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק, הכל עניין של מטרה. אם מישהו קונה זהב למטרות ספקולטיביות, זהב נייר הוא החלטה טובה. אם מישהו קונה זהב בתור הגנה נגד משבר - זאת כבר החלטה גרועה. מעבר לכך, הרעיון המרכזי של הכתבה הוא לא כדאיות השקעה עבור סוג זה או אחר של משקיע. מדובר כאן בשאלה מערכתית - האם השיטה הקיימת היא בכלל ברת קיימא?

      מחק
    2. אבל זה כן אומר שתעודת הסל שלך יכולה לאבד מערכה לחלוטין במקרה שהבנק מודיע שאין זהב לגבות את תעודות הסל.

      מחק
    3. לא מדויק - עפ"י התשקיף החברה מתחייבת לספק לי שווי הוגן. הערך של התעודה לא מעניין אבל אני כן צריך לתבוע את החברה.

      מחק
    4. לעורב,
      מה יהיה השווי ההוגן של הזהב כאשר משאיות יוציאו טונות של זהב מהכספות?
      מה יקרה שכל המשקיעים בתעודות יגלו לפתע שאין זהב?
      מכיוון שלכל תעודה מקימים חברה ייעודית, היא יכולה לפשוט את הרגל והכסף פשוט נעלם.
      מיכל

      מחק
    5. אוי איזה ייאוש. מצד אחד אני כנראה הכי פחות מבין פה בכלכלה מכולם. חצי מהמושגים שבהם אתם משתמשים זרים לי לגמרי.
      מצד שני אני רואה איך אלו שכן מבינים פשוט יורקים החוצה את כל מה שלימדו אותם כמו אוטומט בלי לחשוב.
      נ-כ-ו-ן . רוב האנשים בדרך כלל לא באמת רוצים זהב ביד ועל זה בנויה כל השיטה. מה שמוסבר פה בפוסט הוא שעלול להיווצר מצב שבו אנשים (או מדינות ) דווקא *כן* ירצו את הזהב שלהם בחזרה ואז השיטה תתמוטט.
      תגיד שיש פה טעות, תגיד שזה לעולם לא יקרה, רק אל תחזור כמו תוכי על מה שאפילו אני כבר יודע מראש.

      מחק
  5. הכל טוב ויפה, רק ששוק המתכות משדר חולשה כבר חודש וחצי, וערך המתכות (סילבר וגולד) יורד בעוצמה. אם הייתה בעיה אמתית, הדרישה הגרמנית (הרומנית היא קשקוש פוליטי, ר' בהמשך דברי), היתה אמורה להעיף את השווקים לשמיים, כי הפד היה אמור להתחיל לצבור זהב, מהר והרבה.

    צריך לשים לב, הפסיקה של ביהמ"ש הגרמני היא עריכת סקר הערכה של הזהב הגרמני, ולא משיכה שלו. הזהב הגרמני יישאר בכספות בפורט נוקס, לונדון ופריס (וגם בפרנקפורט). צוותים גרמנים יגיעו לבצע ספירה, שקילה והערכה מדוייקת של הזהב הגרמני.

    הבעיה שביהמ"ש הגרמני בא לפתור היא העובדה (המוזרה...), שאף אחד לא באמת יודע כמה זהב יש לגרמניה (רק ידוע שיש לה "הרבה"). ההערכות נעות בין 3000 עד 4000 טון. בית המשפט קבע שהבנק הגרמני יבצע הערכה, או ביקורת (audit) של אחזקות הזהב הגרמניות מחוץ למדינה. הוא לא קבע שהזהב הגרמני יחזור לגרמניה. מהלך כזה- החזרת הזהב לפאטרלנד גרמניה, יהיו לו- מעבר להיבטים הכלכליים- השלכות פוליטיות חמורות. תארו לכם כותרות בעיתוני העולם: "גרמניה אוספת את כל הזהב שלה חזרה למולדת". נו... הנה מתחילה לה מלחמה חדשה באירופה. גם בגרמניה מבינים את זה, ולכן הזהב ישאר במקומו- הוא סה"כ סוג של בן ערובה בפריז, לונדון ופורט נוקס- רק תערך בו ספירה.

    מה שכן, אולי סוף סוף נגלה אם פורט נוקס באמת ריקה... תארו לכם שארה"ב לא תצליח להציג לצוות הגרמני את כמות הזהב שאמורה להיות לגרמניה בארה"ב...

    הדרישה הרומנית היא בכלל מרוסיה, ולא מארה"ב, והיא פוליטית בעיקרה. רומניה רוצה בחזרה 93 טון זהב שהיא שלחה לרוסיה ב- 1914 עם פרוץ מלה"ע 1 (הראשונה. זו מ- 1914
    , כן?). הדרישה הזו לא חדשה, והיא עומדת כבר מ- 1918, תום מלה"ע ה- 1. 94 שנה שרוסיה מתעלמת מהדרישה. נראה לכם שדווקא פוטין יחליט להחזיר לרומניה את הזהב שלה?

    שוק הנגזרים של המתכות הזוי לחלוטין, כי נפח המסחר בו מייצג כמויות עצומות של זהב וסילבר, שכנראה לא באמת קיימות. המסחר בשוק הזה נסמך על ההבנה שכל הנוגעים בדבר מסכימים שהמסחר בו הוא רעיוני בלבד, ולא מייצג אחזקות של ממש בזהב. בבסיס השוק הזה- הנגזרים- עומדת ההנחה שמדובר בעצם בנייר חסר ערך (כן, אני יודע שזה נשמע הזוי, אבל גם כסף פיאט נשמע מטופש בשמיעה ראשונה, ועדיין- זה עובד...). אני מעריך ששוק הנגזרים כבר כל כך התרחק משוק המתכות הממשיות, שגם אם יתברר שאין בכלל זהב בעולם, ההשפעה של זה על שוק הנגזרים תהיה אפסית. למה?? כי למניפולציה הזו- הנגזרים- כבר יש חיים משל עצמה.

    הדרישה הגרמנית (הרומנית כאמור לא ממש חדשה, או רלוונטית), לא תפוצץ את זה. היא לא קשורה לזה. היא תעבור בשקט, אלא אם כן, הפד יודה שהוא לא מסוגל להציג את כמות הזהב ששייכת לגרמנים, ואז אנחנו מדברים על תסריט אחר לגמרי, כמעט בדיוני, שלא נראה לי סביר (אבל שוב... גם כסף פיאט לא נראה הגיוני בהתחלה...).

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אורן,
      כמה הערות:
      1. שוק המתכות הוא שוק מניפולטיבי מעצם זה שאין קשר בין כמות הניירות לכמות הזהב האמיתי ,כך שחולשה או חוזק במסחר הוירטואלי הם לאו דווקא שיקוף של מה שקורה בעולם האמיתי.
      2. על פי כתבה בדה שפיגל הבונדסבנג החליט להחזיר לגרמניה 50 טון זהב מהבנק הפדרלי בניו יורק כחלק מיישום החלטת בית המשפט
      http://www.silverdoctors.com/germany-announces-intentions-to-repatriate-its-gold-from-ny-fed/
      3. רומניה עכשיו החליטה לדרוש ביתר תוקף את הזהב שלה. זה נכון שהדרישה הרומנית היא מרוסיה ולכאורה לא נוגעת לחשש מקריסת בורסות המתכות אבל מאידך קריסת השוק הזה עלולה להשפיע על כל מה שמתרחש בעולם בנושא הזה. בנוסף, אינני יודע אם זאת הסיבה אבל אף מדינה לא תצהיר בצורה מושכלת שהיא רוצה את הזהב שלה בחזרה מחשש שלא ישאר זהב -זה לבד יכול לגרום לבהלה שבסופו לא ישאר לה זהב.
      4. כמו שאמרת, השוק כל כך מניפולטיבי ויש בו כל כך הרבה קומבינות שקשה לדעת מה יקרה בדיוק. אבל מההיסטוריה אנחנו יכולים ללמוד שלכל הונאה יש סוף או כמו שאומר המשפט : אפשר לשקר לחלק מהאנשים כל הזמן, אפשר לשקר לכל האנשים חלק מהזמן, אבל אי אפשר לשקר לכולם כל הזמן.

      ערן

      מחק
    2. בהנחה ששוק הנגזרים לא שווה כלום והמחיר ירד .
      האם המחיר המתכת עצמו לא אמור לעלות עקב מחסור ?.
      ואיך נדע מה מיצג את המחיר האמיתי לקניה?

      מחק
    3. אם שוק הנגזרים יקרוס אכן הגיוני יהיה שמחיר המתכת יעלה (אם כי קשה לחזות את התנהגות הרגולטורים במקרה כזה). הסיבה היא שהיום שוק הנגזרים מתמחר מצב שבו שיש 60 אלף ויש האומרים שאפילו יותר מ600 אלף טון זהב בעולם. ברגע שהשוק הזה יקרוס "פתאם" ישארו רק 6000.
      המחיר האמיתי לקניה יקבע כמו תמיד כמו כל דבר שנקבע בשוק חופשי של היצע וביקוש ,בהנחה כאמור שזה עדיין זה ישאר שוק חופשי..

      ערן

      מחק
    4. בכל זאת כדאי להזכיר שיש שני סוגים של נגזרים על הסחורות, future וforward
      מבין שניהם, רק חוזי פורוורד מחייבים את מסירתו האמיתית של זהב. חוזי future הם לא יותר מעץ או פלי על סטרואידים - אתה מזוכה או מחויב על פי המרחק של המחיר בפועל ממחיר החוזה, מדי יום - אבל אין לך שום דרישה חוזית לספק זהב. באותה מידה חוזים עתידיים על הS&P, לא מחייבים אותי לספק בפועל את המדד לצד השני - רק את ההפרש. כלומר, מדובר רק בתזוזה של חוב בין ספקולנטים.
      מה באמת התמהיל בין שני הנגזרים האלה בשוק הנגזרים העולמי - זה ה-נתון שיכול לעשות את ההבדל.

      מחק
    5. 1. צודק. אבל הודעה של הבנק הגרמני על כזו כמות, היתה אמורה להזיז את הגרף. לא הזיזה. להיפך. ביום ששי האחרון הזהב התרסק (אל תשאל אותי למה).
      2. לא מדוייק. גרמניה תמשוך 50 טון כל שנה, במשך 3 שנים. זה טיפה בים. לגרמניה יש מעל 3000 טון זהב (כאמור- בין 3000 ל- 4000). היא תמשוך דוגמית ממנו (פחות מ- 5%), לצורך ביקורת איכות. זה עדיין לא משיכה גורפת של הזהב הגרמני. רחוק מזה. מאד רחוק מזה. אם היינו מדברים על משיכה של אחוז נכבד מהזהב, יכול להיות שהיה פה משהו. 5% זה חסר משמעות.

      עוד עניין. לגרמניה, כנושה עיקרי של העולם (יחד עם סין), יש עניין קטן מאד ליזום משבר עולמי. משבר כזה יפגע בגרמניה הרבה יותר ממדינות אחרות. גרמניה לא תוביל מהלך כזה, שבהכרח יגרום לקריסה. זה יעלה לה יותר.

      מעבר לסיבות הכלכליות, יש את הסיבה פוליטית מדינית. אם גרמניה תתחיל לאסוף את הזהב שלה לגרמניה, היבשת כולה תיכנס למתח פוליטי. צרפת ובריטניה יתקשו לראות את גרמניה המאוחדת נסגרת שוב מול היבשת. אני אסתכן ואטען (ושוב- בנקודה הזו יתכן ואני טועה), שגרמניה מחוייבת חוזית להחזיק את רוב הזהב שלה מחוץ לגרמניה.
      3. רומניה דווקא מצהירה בריש גלי שהיא רוצה את הזהב שלה. היא טוענת שרוסיה גנבה אותו ממנה, לפני 94 שנה. הטיעון הזה התעורר ביתר שאת אחרי קריסת הקומוניזם,, אבל הוא התקיים גם לפני כן. רומניה טוענת שהזהב הועבר לרוסיה למשמורת במהלך המלחמה, והוא שלה. רוסיה טוענת שזה היה תשלום עבור משלוחי חיטה כמדומני (יכול להיות סחורה אחרת, אני זוכר את העניין הזה במעורפל. אבל העקרון עומד). העניין הרומני-רוסי לא חדש, ולא קשור למצב שוק המתכות, אלא טענה על גניבה פשוטה.
      4. אני לא חושב ששוק המתכות הוא הונאה. הוא מבוסס על הנחה שמדובר ב"לא נכס". אני לא חושב שיש גוף שמחזיק בתעודות זהב, שבאמת מצפה להמיר את השטר לזהב אמיתי. העובדה שאין קשר בין הנייר למתכת, היא לא סוד, אלא עובדה.

      מחק
    6. אגב- את עניין שוק המתכות מסביר יפה העורב. זה לא באמת שוק "ברזלים", אלא מסחר בהפרש בין שערי קניה למכירה.

      מחק
    7. תגובות לתגובות:
      1. בסופו של דבר השוק הזה כל כך מניפולטיבי שבאופן תאורטי בנק מרכזי (והוכח בעבר שבנק מרכזי מתערב במסחר) יכול להזרים כמויות של ניירות ולמנוע עליית מחירים.
      קרא פה:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/04/blog-post_08.html
      2. זה במדויק מה שכתבתי. אפילו בטעות כתבתי פחות (תוקן). אני לא דיברתי במאמר על איך ולמה אלא על עובדות. מה שאתה נותן פה זה כבר פרשנות. ברור כמובן שאם גרמניה היתה מבקשת למשוך את כל הזהב שלה לא היינו דנים היום בהתמוטטות הבורסות למתכות אלא על כבר איך משקמים את כל הדבר הזה.
      3. כמו שכתבתי איני פוסל שזאת הסיבה אבל גם אם הסיבה היתה שונה לא היית יודע על כך.
      4. שוק החוזים העתידיים היא הונאה במלוא הדרה. תוכל למצא על כך עוד פרטים ועובדות באתר של GATA, בסרטוני יו טיוב של אנשים שכן רצו להמיר את הניירות שלהם בזהב פיזי וגילו שהם לא יכולים וגם פה באתר.

      ערן

      מחק
    8. אני קוראת על "בועת נדל"ן", עכשיו על "בועת זהב" או בועת "מתכות", וברוב המאמרים נכתבים דברים שהשאלה היא, האם אני רשאית להבין שיש גם "בועת בנקים"?
      בועות זה דבר חמוד, יש לי מגן מסך עם בועות צבעוניות. הוא אכן מגן. בנקים, אני מבינה, הם "בועות" שמגינים על עצמם תוך פגיעה חמורה בי ובשכמותי.
      אני מודה שאני לא מדברת ב"כלכלית" אלא ב"בן-אדמ'ית", אבל השאלה, במהות, היא: האם ההבנות שלי נכונות? האם קיימת "בועת בנקים"?
      אשמח לקבל תשובה.
      תודה

      מחק
    9. בנקים הם בסה"כ מוסדות - מה שהבנקים מייצרים הוא אשראי והאשראי הוא הבסיס לכל הבועות שציינת.
      בבן אדמית: הבנקים מספקים את הסבון לבקבוקון הבועות -הציבור והממשלות עושות את הרוח שמנפח אותן. הבעיה שלא נותנים לציבור ולממשלות אפשרות לעשות רוח לכיוון אחר (לא לכיוון הסבון) כדי שלא תתנפח בועה.

      ערן

      מחק
  6. נראה לי שמדינות רבות מבינות שכבר אין קונים לסחורה שנקראת אג"ח פדרלי של ארה"ב. כרגע הפד קונה את רוב הסחורה הזו באמצעות כסף שהוא מדפיס, ומתישהו הבלוף הזה יחלחל לתודעת הציבור, כנראה אחרי הבחירות בארה"ב (ללא קשר לתוצאותיהן). אני גם מניח שמי שעינו בראשו (למשל נגיד הבונדסבנק) יודע שנתוני האבטלה בארה"ב טוייחו בהרבה מייקאפ וליפגלוס בחודשים האחרונים, וכנ"ל עוד נתונים כלכליים אחרים כגון הצמיחה בארה"ב שמפומפמת בעיקר ע"י הזרמת כסף לתעשיות הבטחוניות. אחרי הבחירות ייחשף גודל הטיוח ואז כבר יהיה מאוחר מדי לברוח לזהב. זו כמובן השערה שלי בלבד, אבל ברור שמשהו מתחת לפני השטח מתחולל.
    ולגבי פורט נוקס: פרסמתי כבר תגובה בפוסט אחר על הסיפור הידוע שבשנות ה-70 חברי קונגרס דרשו לראות את הזהב שכביכול מאוחסן בו. לאחר תרגילי השהייה והתחמקויות, הם זכו סופסוף לבקר באתר לביקור קצר ואפילו הצטלמו מניפים מטילי זהב ביד אחת קלילה. בתור אחד שכן ניסה להרים פעם מטיל זהב סטנדרטי של 400 אונקיות (במוזאון הבנק המרכזי של אנגליה. מומלץ! הכניסה חינם), ברור לי שמה שהם הניפו לא יכול להיות זהב טהור. במקרה הטוב מדובר במטיל מתכת קלה וזולה מצופה זהב.
    ראוי עוד להעיר שרוב הזהב בפורט נוקס, אם אכן קיים שם, אינו זהב אמריקני אלא שייך למדינות ריבוניות שאחסנו אותו שם לפני מלחמת העולם השניה מחשש שהוא ייפול שלל בידי הגרמנים. האם הזהב עדיין קיים? אני מניח שבערך כמו הזהב הרומני שאוחסן ברוסיה ב-1914...

    השבמחק
  7. אשר לבועת הבנקים (השאלה של יפעת): כן ולא. בנקים הם אכן רק מוסד, כך שהם לא הסוגיה. אבל נראה לי שאת מתכוונת לבועה מסוג קרוב מאוד, בועת הכסף. כלומר האמון של הציבור בפיסות מתכת ופיסות נייר צבעוניות שאין מאחוריהן כלום. הסידור הזה עבד פחות או יותר באופן סביר במשך 41 השנים האחרונות (מאז 1971, השנה שבה ניקסון החליט לבטל את הצמדת הדולר לזהב), אבל המשך הדפסת הכסף המטורפת ורכישות אג"ח מדינה בידי בנקים מרכזיים עלולים לערער בסופו של דבר את אמון הציבור בכסף והדוגמא העדכנית ביותר לכך היא קריסת המטבע האיראני של החודשים האחרונים.

    השבמחק
  8. כדאי להזכיר שגם בהולנד מתבשלת עתירה אזרחית להשבת הזהב. הולנד מדינה משמעותית מבחינת כמויות הזהב בנכר:
    http://www.24hgold.com/english/contributor.aspx?article=4107132892G10020&contributor=Charleston+Voice

    השבמחק
  9. סימולי מסחר ת.סל (לונג): GLD, SLV, PPLT דאבל לונג זהב DGP, פלאדיום PALL
    סימולי מסחר ת.סל (שורט): DGZ, ZSL, PTD, דאבל שורט זהב DZZ.

    שלום חברים. הזהב, הכסף והפלטינה היו בירידה מה-5 באוקטובר עד ה-5 בנובמבר. עכשיו הירידות נבלמו. אני מעריך שצפוי לנו גל נוסף של עליות שיימשך לפחות מספר שבועות. אני לא רק מעריך, אפילו שמתי על זה בעצמי די הרבה כסף. אני שמח שיצאתי מהמתכות בדיוק לפני שהתחילו הירידות של תחילת אוקטובר, עכשיו נכנסתי בחזרה (על סמך ניתוח טכני של הגרפים).
    היתרון (הברור) של החזקת תעודות סל של מתכות זה שהמשקיע יכול להפטר מהן מהרגע-להרגע בלחיצת כפתור, ככה שאם תתחיל הסטריה אתה יכול לברוח החוצה תוך שתי שניות ולקבל את "שווי" התעודה בדולרים.

    * כמובן שאין לראות בכתוב לעיל משום המלצה לקנות או למכור את הסחורות! שוק המתכות הוא שוק מסוכן ולאנשים שאינם מבינים את הסיכונים הגלומים בו מומלץ להתייעץ עם יועץ השקעות מוסמך.

    השבמחק