יום ראשון, 10 בפברואר 2013

הבית היהודי יהפוך את בנק הדואר לבנק חברתי?

האם נפתלי בנט יצליח להתגבר על התנגדותו של הנגיד פישר להרים את בנק הדואר כבנק חברתי? אנחנו עוקבים.
נפתלי בנט מתוך דף הפייסבוק שלו-  היום:


הבנק החברתי הישראלי – בנק הדואר
(איך נוכל לשפר את חייהם של מיליוני ישראלים, ובעיקר של השכבות החלשות)
**
במסגרת שורת הרפורמות החברתיות-כלכליות של הבית היהודי, הכנו תכנית להקמה מידית של בנק חברתי זול במיוחד, על בסיס התשתית הקיימת של בנק הדואר....
זה ייטיב עם כל אזרח ישראלי ובעיקר עם השכבות החלשות.
אסביר במה מדובר:
**
מה הבעיה שאנו מנסים לפתור?
עמלות הבנקים בישראל יקרות מדי, הריבית על החוב גבוהה מדי, הריבית על הפקדונות נמוכה מדי.
**
ממה זה נובע?
מהיעדר תחרות. מ-1972 לא נפתח בישראל בנק, מה שמוביל לעלויות גבוהות יותר בעמלות ובאשראי בעיקר לעסקים קטנים ומשקי בית. השכבות החלשות נפגעות באופן מיוחד מכך.
**
אז מה הרעיון?
להקים בנק חברתי שנותן את שירותי הבסיס ללקוחות (עו"ש, פקדונות, אשראי וכו') במחירים מוזלים. כיום בנק הדואר אינו רשאי להעניק ריבית על פקדונות או להעניק אשראי בשל חוק הדואר. צריך לשנות את החוק.
**
שינוי חוק הדואר כך שדואר ישראל יהפוך למתחרה למערכת הבנקאית, יוכל לסייע להחדרת תחרות למערכת, ולסייע בעיקר למשקי הבית החלשים – שחסרים יכולת מיקוח מול הבנקים הגדולים – ולעסקים קטנים.
**
מה קורה בעולם בעניין זה?
במדינות כמו גרמניה, איטליה, צרפת וקנדה בנק הדואר פועל כבנק מעין זה, ומספק תחרות רבה יותר למערכת הבנקאית.
**
האם בנק הדואר יכול להתחרות בהצלחה בבנקים הקיימים?
בישראל הפריסה של הדואר יכולה לסייע לו להפוך למתחרה חשוב. בעוד לבנקים הישראלים כולם יש כ-1,450 סניפים, לדואר ישראל 700 סניפים ו-50 סניפים נוספים של דואר נע שמחוייבים לעבור בין ישובי ספר.
הפיכת הדואר לבנק תרחיב את הפריסה בישראל ב-50%. הפריסה הזאת תסייע להם להעניק שירותיים בנקאיים גם במקומות שהבנקים לא רוצים כיום להגיע אליהם.
**
איך הציבור ירוויח משינוי זה?
הקמת הבנק החברתי תהפוך את המערכת הבנקאית על ראשה, ותיצור לראשונה זה עשרות שנים מציאות בה הבנקים יפחדו מהלקוחות שלהם (אנחנו!) ויצטרכו להתחרות על ליבנו.
**
ערך נוסף הוא ל 350,000 ישראלים שכיום אין להם חשבון בנק. העמלות הנמוכות, הפריסה הרחבה וסל השירותיים הבסיסי שיעניק לפחות בתחילה בנק הדואר יוכלו לסייע להם לפתוח חשבון ולשפר את התנהלותם הפיננסית.
**
אז תכל'ס, מה צריך לעשות?
לשנות את חוק הדואר על מנת לאפשר את הקמת הבנק החברתי
**
*תודה מיוחדת לאייל גבאי, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שעומד בראש הצוות החברתי-כלכלי שלנו ואחראי על בניית התכנית

6 תגובות:

  1. אנחנו לא יודעים מה החסרונות, וגם הדואר הוא כבר לא ממשלתי. השאלה אם זה לא ידרוש לגייס לדואר מספר גדול לאין שעור של אנשים בעלי ידע בבנקאות. והדואר יתחיל למכור לנו גם קופות גמל ומניות. בכל אופן הרעיון נראה לי מוצלח, כל תחרות בבנקים תבורך.

    השבמחק
  2. What needs to be done is to open the market in general to competition, wrestle away the power from the few powerhouses who control it.
    Zalicha had a detailed plan how to dismantle the concentration of power in each sector. The problem, as is almost always the case, at the top, namely the politicians.
    - Eran

    השבמחק
  3. ערן - ברכות!
    זהו הפוסט ה - 400 במספר מאז התחלת את המסע המופלא שלך ושלנו!!!
    יישר כח!
    בעז

    השבמחק
  4. אני מאמין בבנט. הייתי בכמה הרצאות שלו והוא ממש רוצה לטפל בבנקים הנושא הזה בוער בעצמותיו.

    השבמחק
  5. הסוציאליסטים מדברים על הפיכת רשות הדואר לבנק חברתי כבר כמה שנים, זאת בכדי להימנע מתוכניות האוצר להפרטתו. התוכנית הזו מקודמת בעיקר על ידי עובדי בנק הדואר. מדובר כמובן על רעיון הזוי, הרסני ומטופש.

    כדאי לקרוא על מה שבאת יעזור http://www.themarker.com/markets/1.1723375

    השבמחק