יום ראשון, 3 בפברואר 2013

איך המערכת הבנקאית עובדת? מסתבר שאף אחד לא יודע

הנרי פורד אמר בעבר כי "אילו האזרחים היו יודעים איך המערכת הבנקאית שלנו עובדת היתה הפיכה עוד לפני מחר בבוקר". אז האזרחים הפשוטים לא יודעים איך המערכת עובדת אבל האם מישהו אחר כן יודע?



את המחקר שלי בדרך לנסות לפצח את השאלות איך כסף נוצר ובכלל איך המערכת הבנקאית עובדת עשיתי כמו בפאזל דרך ליקוט פיסות מידע מהרבה מקומות והרכבתם. אבל אף פעם לא נתקלתי בגורם רישמי שפרסם את הפאזל השלם באופן גלוי וללא רמזים. הניסיונות להוציא הודאה רישמית של הגורמים האחראיים למסקנות שלי התחילה בחמישה לאוגוסט כשפניתי לדובר בנק ישראל עם מספר שאלות הנוגעות להתנהלות המערכת הבנקאית. השאלה האחרונה היתה:
" האם כל הכסף נוצר במדינה על בסיס חוב? האם תוכל לכוון אותי לקישור רישמי של גוף רישמי שמסביר איך נוצר כסף בארץ ?".
מאחר שבנק ישראל הוא הרגולטור בארץ בנושא מדיניות ייצור הכסף ציפיתי לתשובה מהירה והפניה לקישור בנושא. בהזדמנות זו אציין לטובה את מחלקת הדוברות של בנק ישראל שבדרך כלל ענתה לי בתוך פחות מ24 שעות לכל שאלה ששאלתי גם כאלו שלכאורה היו מסובכות. הפעם לקח לבנק עשרה ימים להגיב לשאלות הכי בסיסיות. דובר הבנק התנצל על זמן התגובה הארוך וענה על השאלה:
"השאלה אינה ברורה. איני מכיר מסמך כפי שאתה מבקש - מציע לנסות ספרים בסיסיים במקרו כלכלה."
התשובה תסכימו איתי בהחלט מוזרה - האם יתכן שלמפעל לייצור מכוניות לא יהיה מסמך שמסביר איך מייצרים מכוניות ולחברת הי-טק לא יהיה מסמך שמסביר איך לפתח תוכנות? האם יתכן שבמשרד הפנים מייצרים תעודות זהות לפי הקריטריונים שהם מצאו בספרי האזרחות? איך יתכן לפיכך שהגוף שאחראי על ייצור הכסף לא מכיר מסמך שמסביר איך הוא מיוצר והאם יתכן באמת שבנק ישראל לומד על איך מייצרים כסף ממאמרים של האקדמיה? האם ראשי הקורסים לכלכלה הם קובעי המדיניות המוניטרית בישראל?
העניין נראה לי תמוה ולכן חשבתי שהדובר לא הבין את שאלתי נכון אז שאלתי אותו שוב במייל נוסף בצורה בהירה יותר:
"שאלתי היתה האם כל הכסף במדינה מיוצר מחוב? במילים אחרות: האם כל הכסף שנכנס למחזור נעשה על ידי הלוואות בלבד? אם לא, כיצד הבנקים (המסחרי או המרכזי) מכניסים כסף למחזור ? לפי איזה קריטריונים?"
הדובר הפעם העביר את השאלה לגורמים האחראיים בבנק אבל גם הם החזירו לי את אותה תשובה תמוהה:
"התשובה לשאלה , כאמור, מצויה בכל ספר בסיסי למקרו כלכלה." 


לא ויתרתי, ניגשתי לקורס בסיסי במקרו כלכלה שמלמדים אותו באוניברסיטאות ואכן שם מתואר תהליך ייצור הכסף בצורה זהה למאמר שנכתב פה באתר "על איך כסף נוצר". אגב זה ממש תמוה שאנחנו היינו אחד המקורות היחידים עד לא מזמן בארץ שכתב על הנושא באינטרנט בעיברית (לכו תדעו, אולי בעתיד בנק ישראל יפנה את המתעניינים בנושא אלינו). הבעיה שהקורס המדובר כנראה לא כל כך מעודכן בלשון המעטה,שכן שאפשר למצא בו פעולות בנקאיות שנאסרו בחוק כבר לפני כמעט 30 שנה. אז איזה שיטה לפיכך שולטת היום בישראל?
מבנק ישראל כבר הבנו שלא נקבל תשובה ברורה. כנראה שנצטרך להסתמך על כך ששיטת ייצור הכסף לא השתנתה ב30 השנים האחרונות וכאן אנחנו מגיעים לשאלה גדולה עוד יותר שהקורס לא חושף : האם מישהו יודע איך המערכת הבנקאית בכללותה עובדת?
התשובה היא גם כאן כנראה לא. הנה למשל יזם שרצה בעבר להקים בארץ שרות מטבע (נש"מ),שזה בעצם להיות סוג של בנקאי פרטי, המעניק שירותי בנקאות לכלל הציבור ,נתקל בבעיות שלא ציפה להן. הנה חלק  ממכתב שכתב לראש הממשלה ב2009 כפי שפורסם פה באתר בינואר שנה שעברה:
"התחלתי לעסוק בתחום הבנקאות, כמובן בכפוף לחוקים ולתקנות, ידע בנקאי לא היה לי, ולצערי בישראל הדרך היחידה ללמוד בנקאות היא על בשרך... הבנק מנע ידע, תקנות, נהלים, ויצר מצב בלתי הגיוני שבו נש"מ לא יודע מה מותר ומה אסור ובעצם פועל ללא לדעת את התקנות ,ואף ברגעים אלו אינני יכול לקבל שום הנחיות ו\או תקנות על מנת לממש את מיקצועי. כל פנייותי לבנק ולרשויות השונות נפלו על אוזניים אטומות"
מסתבר שחוסר השקיפות לגבי איך המערכת הבנקאית עובדת ומי אחראי עליה היא לא תופעה ייחודית לישראל -היא מתרחשת בכל העולם.
העיתונאי המוערך זוכה פרס פוליצר ,ג'יסי איסינגר, חקר גם הוא את השאלה מה קורה בתוך המערכת הבנקאית. בראיון שנתן בחודש שעבר לתוכנית של מקס קייזר ברשת הטלוויזיה RT  הוא מספר שהגיע למסקנה שאף אחד לא יודע מה קורה שם. לדבריו אפילו המומחים הכי גדולים בתחום הבנקאות, הרגולטורים של המערכת ואפילו בנקאים בעצמם לא יודעים לענות על השאלה איך המערכת הזו עובדת. לדבריו זה נכון לכל המערכות הבנקאיות בעולם, כאשר מאחורי הדבר ישנה תופעה שיטתית של בנקים שמבצעים עבירות בוטות על חוקים הכוללות עבירות מוסריות ותרמיות גדולות,שחוסר השקיפות מונע את חשיפתם ומשמש להם כחומת הגנה מפני תביעות.

צפו בראיון עם ג'סי איסינגר מדקה 14:


34 תגובות:

  1. אין טיפים מבן דייסון?

    השבמחק
    תשובות
    1. בן דיסון עושה עבודה מופלאה אך גם הוא נעזר ב"חפרפרות" בתוך הבנק המרכזי של אנגליה ועדיין לא חשף הכל.
      ערן

      מחק
    2. אם אפשר בבקשה סרטים אם תרגום לא כולם מבנים אנגלית

      מחק
    3. כאן:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/p/blog-page_29.html

      ערן

      מחק
    4. גם בעברית אתה לא משהו

      מחק
  2. איזה עוד אופציות יש בעולם?
    הרי מטבע מגובה זהב כבר אף אחד לא עושה, הדפסת כסף אסורה במדינה שלנו למרות שכל הרחבה מוניטרית בדמות של הורדת הריבית זה סוג של הדפסת כסף , מה שנשאר זה שילוב של יחס הלימות ההון ויחס הרזרבה שמותר לבנקים ועפ"יו מזרימים כסף לשוק כמובן שהכל על בסיס חוב.

    על איזה עוד אופציות ניתן לשער שמנגנון יצור הכסף עובד? במדינה שלנו?

    השבמחק
    תשובות
    1. כלכלה מבוססת משאבים.
      חפש בגוגל למידע נוסף..

      מחק
    2. ביטקוין

      מחק
    3. אלו האופציות לפי הבנתי:

      - סגירת הבנק המרכזי והלאמת המדפסות לידי הפוליטיקאים. אלו יוכלו להדפיס אך לא יורשו יותר להלוות מכל גוף פרטי שהוא. בנוסף לפי שיטה זו יש להרשות בנקאות ברזרבה של 100% בלבד, כלומר - בנק לא ילווה כסף שלא עומד ברשותו.

      - האופציה השנייה גם היא כוללת את סגירתו של הבנק המרכזי. אך באופציה זו המונופול על הדפסת כסף לא עובר לממשלה - אלא מבוטל. כל אזרח (בניגוד לעכשיו) רשאי להדפיס כל שטר כסף או חוב ולמכור אותו באיזה מחיר שהוא רוצה. לפי שיטה זו ימשיכו הבנקים להעניק הלוואות ברזרבה חלקית - אך לא תהיה ממשלה שתציל אותם במידה והם ייפלו.

      קשה לי להכריע באופן חד משמעי איזו אופציה עדיפה בעיני. כמובן שיש אפשרויות לשלב ביניהן.

      היתרונות של הראשונה הם יציבות מאוד גדולה. גם אם הפוליטיקאים ייצרו אינפלציה - הנזק יהיה מיידי והסכנות שיתקיימו יהיו קטנות יותר.

      היתרונות של השיטה השנייה הם שכסף יהיה יותר זמין ליזמים, ושתיווצר תחרות בין הגופים המייצרים כסף על אמינות - בניגוד למצב היום בו כולנו צריכים להסתמך על אמינות הכסף של הבנק המרכזי - כי אין אלטרנטיבה.

      פספסתי משהו?

      מחק
  3. They seem to be a little more forthcoming in the U.S. ..

    http://rense.com/general29/ringring.htm

    Make some adjustment for the Israeli "Fed" and you may have the answers (and more).
    - Eran

    השבמחק
    תשובות
    1. למרות שזה משעשע ביותר, זה לא ממש תיאור המערכת
      אני חושב שערן רוצה משהו כזה:

      http://www.positivemoney.org/how-banks-create-money/balance-sheets/#central

      מחק
  4. מתוך -http://forum.emetaheret.org.il/topic4495.html
    ....הציטוט הבא: "זה טוב שאזרחי המדינה לא מבינים את המערכת הבנקאית-כספית שלנו. כיוון שאם היו מבינים את המערכת, אני מאמין שהייתה פורצת מהפכה עוד לפני עלות השחר." – הנרי פורד, 1922.

    נראה כי הציטוט מזויף לחלוטין. למרות שהוא מצוטט באופן תדיר באתרי תיאוריות קונספירציה, 9/11 Truth ו-"שימו סוף לפדרל-רזרב", אין שום מקור ושום הקשר המחברים אותו להנרי פורד. אפילו התאריכים שהם הוא לכאורה אמר זאת לא עקביים.

    https://en.wikiquote.org/wiki/Talk:Henry_Ford
    https://en.wikiquote.org/wiki/Conspiracy#Attributed



    כל השאר סבבה.

    השבמחק
  5. זאת אומרת שאתה מצפה של הכסף יווצר כמו שהוא נוצר בביטקוין. לא יהיו חובות. האם יצור חלק מהכסף בחובות הוא רע? אם כל הבנקים היו שיכים למדינה וכל הרווחים שלהם היו חוזרים לעם משהו היה פגום פה? אם אני רוצה להקים חברה ולוקח הלוואה, או בית ראשון למשפחתי ולוקח הלוואה, או אני חולה וצריך הלוואה לטיפול רפואי. מה רע בזה? אפשר ליצר כלכלכה שמבוססת על חוב, זה דוחף לצמיחה ופיתוח והתקדמות מהירים. הבעיה היא חוסר רגולציה. אם יש מנגנונים שדואגים שהשיטה לא תנוצל אז הכל בסדר.

    ברשותך ערן, אני קורא פה מספר פעמים ביום ואתה צריך למצוא דרך לפרוץ. אתה דורך במקום. אתה צריך אתר בפורמט שונה אחרת תאבד הרבה קוראים שהנושאים שחוזרים על עצמם ישעממו אותם. אני מניח שהבעיה היא כספית, אבל אם אתה לא מוכן לקחת הלוואה:-) אולי תמצא דרך של השקעה ושותפים.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא מבין איך אתה רוצה שהוא יפרוץ אם אתה לא מסכים (ונראה שפשוט לא מבין) את הטענות של הבלוג הזה

      אתה גם כנראה לא מבין את ההבדל בין לקחת הלוואה ממי שחסך את הכסף לבין לקחת הלוואה ממכונה שמדפיסה כסף. קח את הזמן להבין את הדברים לעומק, הכל פה בבלוג

      מחק
  6. Apparently the poor fellow has not repeated himself enough..
    - Eran

    PS
    Debt based system = need for constant growth => limited resources = destruction of the planet.

    השבמחק
  7. הנרי פורד תמך בהיטלר והקים מפעל רכב בגרמניה באותה תקופה. היה ידיד אישי ותמך כספית בהיטלר ובמפלגתו ועזר להם להשתלט על גרמניה. לעולם לא נשכח גם את זה. לצתת אותו כאן בכותרת לא הולם.

    השבמחק
    תשובות
    1. לצטט.
      במדינה שבה נוסעים במכוניות "פולקסווגן" ו"מרצדס" כדבר שבשגרה ואף אחד לא חושב שיש בעיה עם מכוניות פורד -כולל ניצולי שואה. אז מה שמפריע לך זה ציטוט של פורד בבלוג?

      מחק
  8. גם אני קורא כאן על בסיס יומי- הרוב דברים מאוד מעניינים.
    אמנם יש כמה קישורים לדברי קונפירציה (הסרטון על עוץ- מוגזם).

    אכן, אני מבין שישנה איזשהי בעייתיות בשיטה- אבל אני לא חושב שזה רק ביגלל שהבנקים רוצים להרוויח על חשבוננו... זה בעיקר כי המדינה רוצה שערך המטבע שלה לא יהיה בריצפה, ושכולנו נוכל לקנות מוצרים תוצרת חוץ (מכוניות, אלקטרוניקה וכו').

    ועכשיו לתכלס- אשמח, ואני מניח שאני מדבר בשם עוד כמה, שתעשה (שנעשה- הוקראים ישמחו לעזור) תחקיר אמיתי- מגובה בעובדות על הייתרונות והחסרונות של השטיה. באמת- לא סתם לזרוק עובדות נגד...

    השבמחק
    תשובות
    1. הפוך גוטה

      המדינה כ-ן רוצה שערך המטבע שלה יהיה בריצפה, כדי שיהיה יותר ייצור מקומי = מקומות עבודה ויותר ייצוא = מאזן סחר חיובי

      זה בדיוק אותו יעד אינפלציה שבנק ישראל מדבר עליו

      והבנקים כמובן עוזרים לאותה המטרה. כל פעם שמישהו לוקח משכנתא ערך השקל יורד קצת, כי כסף חדש נכנס למערכת

      מחק
    2. אני לא בטוח שהמדינה רוצה ערך מטבעה נמוך- זה אחד הדברים הכי פשוט להשיג (להדפיס עוד כסף)... שוב זה גם ייקר מאוד את יוקר המחייה (דלק, מכוניות, אלקטרוניקה וכו).

      שיכנעת אותי לעומת זאת שאני כניראה טועה, והמדינה גם לא מתלהבת מזה שערך המטבע יהיה גבוהה כמה שיותר. אז בדקתי...

      לאחר שיחה עם כלכלן בכיר (מנהל סניף הבנק שלי- שהוא גם חבר), הוסבר לי שהמצב האידאלי הוא לשמור על יציבות- 0 אינפלציה (לא שלילית ולא חיובית).

      מחק
    3. MouthHole4:
      ציטוט מעוברת:

      כסף נוצר מחוב.
      ומה אנשים עושים כשהם בחוב?? --> משתעבדים לעבודה כדי לשלם אותו.
      אבל אם כסף נוצר רק דרך הלוואות, איך חברה תוכל אי-פעם להיות ללא חובות??
      היא לא, וזו הפואנטה!

      ממליץ לך לראות את החלקים ה2- וה-3 של זייטגייסט, תבין הכל.
      חפש:
      Zeitgeist -Addendum
      Zeitgeist: Moving forward.

      אפילו טיפש כמוני מבין עכשיו בקלקלה.

      מחק
    4. אני דווקא לא ממש התלהבתי מזייטגייסט, יותר מדי אי דיוקים או פשוט בדיות שמדברים עליהן כאילו הן עובדות

      אבל לMouthHole
      אם הכלכלן הבכיר הזה חושב ש0 אחוז אינפלציה זה הדבר הכי טוב, תשלח אותו בבקשה לחפש בגוגל את יעד האינפלציה של בנק ישראל
      עזוב, אני חוסך לך: לפי אתר בנק ישראל, 1%-3%.
      כלומר, 0 אחוז אינפלציה בישראל תחשב כ...תחזיק חזק... כ-ש-ל-ו-ן!
      הביתה נגיד כושל! מה זה שחיקת ערך המטבע רק באחוז אחד!?

      אבל עזוב, 0% אינפלציה, אפילו אם תהיה המטרה הרשימת, פשוט לא יקרה לאורך זמן. גם היסטורית, גם מעשית עכשיו, וגם לא ייתכן מתמטית בכלכלת חוב

      וזאת כנראה בדיוק הבעיה..
      שכלכלן בכיר מקיא את המיתוסים שסיפרו לו בלימודי כלכלה

      (אגב, מזכיר לך ששיטת מדידת האינפלציה שונתה ברוב העולם כולל בישראל, ואם היינו מודדים כמו שמדדו בעבר המספרים היו גבוהים יותר)

      -- 18:18

      מחק
  9. תודה. רק הערה טכנית -
    כדי להציג את הסרטון החל מדקה 14, אפשר להשתמש בקישור הזה:
    http://www.youtube.com/watch?v=5sudncTe_kE#t=14m0s
    ואותה דרך גם כדי להטמיע באתר.

    השבמחק
  10. ערן

    שוב: קבל חיזוק חיובי על המאמר הזה.

    זה ברור שהשיטה מושחתת ויותר ויותר אנשים עם ראש על הכתפיים מתחילים להבין את זה. ברור כשמש שהסיבה ל "סודיות" בנושא היא העובדה הפשוטה ש 90% מהעולם הזה הינם פשוטו כמשמעו - עבדים של כ 10% (כ- 300 משפחות בעולם).

    זה לט יוכל להמשך זמן רב - העבדות הזאת - וזה אכן מתחיל להתגלות ושאלות מתחילות להשאל בנושא...

    ערן, תמשיך בעבודת הקודש שלך ---> ככתוב: והעיקר והעיקר - לא לפחד לא לפחד כלל !

    מגיע לכולנו הרבה הרבה יותר...

    נעם

    השבמחק
  11. ערן שלום,

    אני מבולבל, בסופו של דבר בנק ישראל נתן לך קישור לקורס אקדמי ובו מתואר האופן שבו כסף נוצר("אכן שם מתואר תהליך ייצור הכסף בצורה זהה למאמר שנכתב פה באתר").
    אז מה הטענה שלך? קיבלת תשובה שאולי לא הכי מעודכנת לזמן המוכחי אך עדיין יש בה מידע רלוונטי.

    השבמחק
    תשובות
    1. השאלה היא אחרת:
      לפי אילו קריטריונים מיוצר הכסף בארץ? האם בנקים מסחריים והבנק המרכזי הולכים למסמכים באקדמיה כדי לקרא איך לייצר כסף? ברור שלא כי אחרת ראשי החוגים באוניברסיטאות היו סוג של נגידים. אם כך ,אז לפי איזה מסמך,תקנות ,מגבלות הם עובדים? איפה המסמך הזה?

      ערן

      מחק
  12. לא ברור לי איך אפשר להאשים בנקים שהפרו את התקנות עם אף אחד לא יודע מהן התקנות

    השבמחק
  13. ???
    Try, for example:

    pniot@mof.gov.il

    Or:

    http://www.ono.ac.il/academy/faculty-lecturers/%D7%9E%D7%A0%D7%94%D7%9C-%D7%A2%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%9D/%D7%9E%D7%A8%D7%A6%D7%99-%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%A4-%D7%A8%D7%95%D7%97-%D7%96%D7%9C%D7%99%D7%9B%D7%94-%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%9F/

    - Eran

    השבמחק
  14. ערן שלום,
    האם יש קשר בין סרטוני "השיטה" למסרים שאתה מעביר באתר?

    השבמחק
    תשובות
    1. עד כמה שאני ראיתי את סרטוני השיטה -הם מדברים על הסימפטומים של הבעיה שאני מציג פה.
      ערן

      מחק
  15. ראשי השלטון בישראל מקבלים הוראות ממרכז השליטה העולמי הנמצא בארה"ב,ומרכז הליטה נעזר במחשבי על המפענחים את ה"משחק" של ה"נבחר" ומתרגמים את פעולותיו לרצח בני אדם,לתנועות בכלכלה העולמית,למלחמות ושלום ולכל דבר מהותי בחיי התושבים בעולם.כך הם למעה שולטים בעולם.ראשי השלטון בישראל מודעים לשיטה ושותקים כי יש להם מה להפסיד וכן אי אפשר ללכת נגד השיטה כי הם רוצחים אותו מיד.
    מספר משתפי הפעולה בישראל מדהים ורב וכולל כנראה הרבה אדיוטים שימושיים שלא יודעים בכללאיזו שיטה הם משרתים.שיטה הרוצחת אנשים ובעלי חיים חפים מפשע בכל העולם רק כדי לשרת את עשירי העולם,בנקאים וראשי השלטון הנסתר בארה"ב ששולטים בעולם מאחורי הקלעים

    השבמחק
  16. השלטון העולמי שולט טכנית לא רק בבני אדם וכו אלא גם במזג האוויר בעולם,רעידות אדמה,צונמי,נפילות מטוסים,הצפות גדולות ופגעי מזג אוויר הכל משרת את המשחק שלהם ונכלל בהצגה.
    בראש הפירמידה העולמית יש אנשים מעטים (לדעתי אלו ראשי משפחות העושר העולמי המאוגדים יחד ויש רשת שלמה של שליטה רחבה בכל תחום.
    הדבר היחיד שהם לא שולטים בו זה על ה"משחק" של ה"נבחר" שהוא זה שקובע ושופט כל דבר שניתן לשפוט בעולם.השופט הוא אולי חסין מפגיעה אבל האנשים החסינים באמת מכל פגיעה אלו ראשי השלטון העולמי ובני משפחותיהם(הם דאגו מראש לשריין עצמם מול כל דבר בעולם שיכול לאיים עליהם,ויש עליהם שמירה בכל עת.וכל אדם המעז לאמר משהוא או לפעול מולם נכחד מיידית וכך מוסר האיום,וככה נמשכת השליטה שרק מתעצמת ככל שעובר הזמן.מבחינתם הם בכלל עושים לעולם טובה שהם נותנים לו להתקיים,כי הם המוארים ואלוהים אוהב אותם ונתן להם היכולת לשלוט בעולם.
    כל אדם שידע שחייו בסכנה ותחת מעקב בכל עת הרבה יותר ממה שהוא חושב.והאירועים השליליים בעולם קורים כתוצאה של יד מכוונת ולא במקרה.
    בני האדם משקרים לעצמם 24 שעות ולא רוצים להבין ולהאמין שהם נשלטים בצורה מוחלטת ומעדיפים להמשיך בחייהם ולא למרוד-אבל זה עולה להם ביוקר והם שוב מסרבים למחות ולהתנגד וככה נוצר מעגל קסמים,בני האדם שבויים בפחד של עצמם עד שמישהו אחר כבר מחליט על גורלם בשבילם.
    אני לא אהיה קורבן של השיטה הזו-בקרוב אתחיל להתנגד לה והעולם ירגיש זאת היטב

    השבמחק
    תשובות
    1. מי שלא תיהיה זה שכתב את שתי התגובות ההזויות האחרונות ,אני לא יודע מה לקחת אבל זה כנראה חומר ממש ממש חזק.גם אם התגובות נכתבו בציניות אז המסר שלך לא עבר...

      מחק
  17. הי ערן, יש לי מספר שאלות שעולות:
    1. מי נותן אישור לפתוח בנק בישראל? לפי מה שאתה מתאר זה העסק הטוב ביותר שניתן לקיים.
    2. כאשר הבנק נותן לי הלוואה, האם הוא מעביר כסף ממקום מסויים או פשוט רושם את המספר שביקשתי במחשב וכך נוצר כסף חדש? כלומר כל שעליו לעשות הוא להציג תמיד יחס של 10% לממשלה?

    השבמחק