יום שישי, 5 ביולי 2013

את מי משרתות המדפסות של הפדרל ריזרב?

במאמר לפני כשבועיים הראנו כיצד ההרחבות הכמותיות (הדפסות הכסף) של הפדרל ריזרב גורמות לעליה בשוקי המניות. אבל האם העליה הזו השפיעה בכלל על הכלכלה האמיתית?


התרשים הבא מראה 4 גרפים מימין למעלה עם כיוון השעון: הגרף הראשון מייצג את התוצר הריאלי בארה"ב, השני מציג את מצב הייצור התעשייתי, השלישי את ההוצאות לצריכה אישית והרביעי את מצב התעסוקה . התקופות בהן הפד הפעיל את תוכנית ההרחבה הכמותית תחומות במלבן כחול.

לחצו על התמונה להגדלה

כפי שניתן לראות במהלך הסיבוב הראשון של ההרחבה הכמותית (QE1), שהיה משולב ביחד עם מגוון רחב של תוכניות תמריצים, חילוץ ותמיכה מלאכותיות, הכלכלה קיבל דחיפה חזקה אחרי שהיתה ברמות מאוד נמוכות. אולם אחרי כן להדפסת הכסף לא היתה שום השפעה על המצב ולהיפך אפילו היתה הרעה מסוימת בכמה מדדים.
אז לפיכך, את מי באמת משרתות הדפסות הכספים האלה חוץ מאשר את אנשי הפיננסים ,שוק מניות המוחזק גבוה בצורה מלאכותית ואת יכולת החזר החובות של הממשל?

מקור: zerohedge

7 תגובות:

  1. זה שזה עוזר לא אומר שזה משרת מישהו ספציפי שמושך בחוטים, יכול להיות שזו פעולה שנעשית במטרה טובה אבל לא מביאה לתוצאות טובות.

    מנסה לומר שאולי יש כאן חוסר יכולת ולא בהכרח פעולה מכוונת

    השבמחק
  2. זה גם מונע החמרה, ניתן להבין מהגרפים ש Q3-4 מנע ירידה בפרמטרים הכלכלים. אולי לא צריך להתיחס כל כך לשווקי המניות כמו להשפעות שיש על כלל הציבור ביחוד השפעות מניעה.

    השבמחק
  3. ההדפסה משרתת את הכלכלה האמריקאית בארבעה אופנים

    1. הכסף נע כלפי מעלה מהמעמד הבינוני והנהנים העיקריים מסביבת הריבית הנמוכה הם הבנקים והשרותים הפיננסיים וכל אלו הקרובים למעגל זה
    2. הדפסת הכסף שוחקת את ערך הדולר וכך שוחקת את החוב האמריקאי
    3. ההדפסה יוצרת בועות חדשות שיוצרות דימוי של מצב כלכלי טוב (נדל"ן, אג"ח, מניות)
    4. ההרחבה הכמותית דוחקת את המדינות המייצאות לפחת את המטבע שלהם כנגד הדולר, מאחר והייצור נמצא בעיקר מחוץ לארה"ב שהיא בעיקר יבואנית אם סין לדוגמא שנאבקת לקבע את המטבע שלה לא תבצע פיחות היא תאבד את הכוח שלה כיצואנית, אם היא כן תבצע פיחות היא תוריד את ערך המטבע שלה ועלולה להיכנס לסחרור אינפלציוני מכיוון שהכלכלה הסינית היא כלכלה של תעשייה והכסף הולך למשכורות ולמפעלים, קשה הרבה יותר להסתיר הדפסת כסף במדינה כזו מאשר במדינה שמבוססת על שירותים וייבוא כמו ארה"ב.

    הדבר היחיד שמדאיג את הפד בארה"ב זאת רמת האבטלה, כל עוד הם יוכלו לייצר משרות חדשות, אפילו משרות חלקיות הם יוכלו להמשיך לשחק את המשחק הזה ולשמור על האמריקאים במצב זומבי\תרדמת

    השבמחק
  4. סליחה גדי אבל אני לא מבין
    המעמד הבינוני קונה דירות בריבית אפסית, המעמד הבינוני פותח עסקים קטנים בהלואות עם ריבית נמוכה.
    ערך הדולר לא ירד כלל. בהשוואה למה לדעתך הוא ירד? רק בהשוואה למטבע הסיני וגם זה לא בצורה קיצונית. ביחס ליורו הוא נשאר יציב ביחס לין היפני הוא התחזק, רק ביחס למדינות שוליות הוא נחלש. איך החוב האמריקאי נשחק? יש אומנם אינפלציה גדולה משטוענים והמחירים עולים, אבל לא אינפלציה הסטרית.
    ההדפסה יוצרת בועות חדשות, אבל האם הם יתפוצצו? ואיזו השפעה תהיה למעמד הבינוני מכך?
    סין מבצעת כל הזמן יסוף לא פיחות. היא מנסה להגדיל באופן קבוע את ההוצאות על השרותים. אם היא תעשה פיחות כיצד זה ישפיע על אינפלציה? השילטון בסין יכול בקלות לווסת את השווקים זו לא דמוקרטיה, הוא אומר לבנקים מה לעשות לא להפך. בכל מקרה סין נלחמת בלחצים להעלות את ערך המטבע שלה, לא בפיחותים. ב 10 השנים האחרונות ערכו ביחס לדולר כמעט הכפיל את עצמו.
    לגבי משרות חדשות, האם זה אמיתי כל המספרים? האם 195 אלף משרות חדשות בחודש במדינה של 316 מליון איש כשכל חודש כמעט חצי מליון צעירים מצטרפים למעגל מחפשי העבודה, האם זה מספר שירדים את האמריקאים לאורך זמן?

    השבמחק
    תשובות
    1. הדולר נשחק ביחס לנפט, ביחס לזהב וביחס לחיטה
      כל המטבעות שהזכרת נשחקים, אבל הדבר היחיד שחשוב זה מה אפשר לקנות איתם...

      מחק
  5. אנשים צעירים לוקחים משכנתא בגלל שהבנקים דוחפים להם משכנתא, בגלל שהם מאמינים שמחיר הדירות ימשיך לעלות. היום הריבית היא אפס ומחר הריבית תעלה ומחיר הדירות יקרוס ואנשים רבות יפלו לבור שלא יוכלו לצאת ממנו, זה קרה בספרד, ארה"ב, אירלנד, הולנד...וכן מתי שהוא זה יקרה גם בישראל. לגבי עסקים קטנים, איל ובדיוק עסקים קטנים נפתחים? ממה שאני יודע הבנקים מייבשים את מסלולי האשראי לעסקים קטנים ובינוניים.

    הדולר לא יורד ביחס למטבעות אחרים מכיוון שכולם נכנסים לפיחות בעקבות הדולר, הנגיד שלנו קונה דולרים, הנגיד היפני מדפיס ברמות היסטוריות וכך גם עושים באירופה ולכן כל המטבעות למעשה מופחתים ביחס לדולר, היחידים שנדפקים מכל העניין הם המדינות הייצרניות היצואניות שכלכלתן תלויה בייצוא ובמחירי הסחורות, ולכן גלי האינפלציה יפגעו בסין, ברזיל, רוסיה וכו (אלא אם יש להן מקורות אנרגיה מקומיים כמו רוסיה).

    לגבי הבועות, סופן להתפוצץ, כך יקרה לאג"ח, למניות, וגם לנדל"ן הכל מוצף בכסף זול שלא משקף שום פעילות יצרנית או כלכלית ריאלית. לגבי הנדל"ן בארץ באמת אין לדעת מכיוון שהמדינה מחזיקה בקרקע ויכולה לנפח את בועת הנדל"ן לזמן ארוך מאוד, לדעתי אנשים פשוט ייצאו לרחובות מכיוון שלא תהיה להם ברירה, הם לא יוכלו לקנות או לשכור דירה במחיר סביר.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום גדי
      בעקרון אופק ראייתך תואם את שלי.
      בענין הנדל"ן בארצנו אין ספק שהתפוצצות בשוק האג"ח האמריקאי וקריסה בשוק המניות שם יקרינו וישפיעו על כלכלת ישראל ויגרמו לקריסת מחירים בנדל"ן ולהוצאת המונים לרחובות.

      מחק