יום שני, 15 ביולי 2013

יש פרופסורים שיוצרים עניין ויש שיוצרים שינוי

מאחורי הקלעים,מאחורי ההפגנות הכותרות והשיטה, מתחוללת מהפיכה שקטה של ידע ושל הקמת מערכות מהפכניות אמיתיות בשנה האחרונה. הנה לפניכם כמה סיבות להיות אופטימים.


פרופ' ירון זליכה התראין לארץ לפני כשבועיים והציג את משנתו הכלכלית. פרופ' עומר מואב העלה לאותו עיתון מאמר בסוף השבוע שבו הוא תוקף את עמדותיו של זליכה ומסביר למה הן שגויות. מדובר בשני כלכלנים מובילים כאשר זליכה מייצג לכאורה את הצד הסוציאליסטי יותר בויכוח ומואב את הצד של השוק החופשי. למרות חילוקי הדעות הגדולים בין השניים שורר קונצנזוס: אף אחד מהם לא מעז לגעת בשורש הבעיה או מנסה לאתגר את בסיס השיטה. שניהם מודים למשל, שמחירי הדיור הגבוהים הכרחיים כדי למנוע משבר כלכלי, אבל לאף אחד מהם עובדה זו לא מדליקה נורה אדומה שאולי משהו עקום פה בשיטה.אף אחד מהם לא מעלה על דעתו שברגע שהאזרח מתחיל לשרת את הכלכלה במקום שזו תשרת אותו, זה הזמן לבדוק את חוקי הכלכלה מחדש. המשותף לראיית העולם הכלכלית של שני הפרופ' המכובדים היא , שהאדם הוא אוביקט שמטרתו לעבוד כדי לקיים צמיחה (שכלל לא משרתת אותו).  אף אחד מהם לא רואה באוביקט הזה גוף חי ונושם שרוצה גם קצת זמן פנאי בשבילו ובשביל משפחתו ,במקום להיות עבד של עבודה שהוא לא אוהב והיא לא תורמת לו בכלום. מדובר באותה בעיה מערכתית שקיימת כבר עשרות שנים ותוארה היטב אפילו בסדרה "קרובים קרובים" :


לצפייה ישירה לחצו כאן

לשני הכלכלנים יש רצון טוב אבל כנראה שאין להם  את הידע או שיותר סביר אין להם את היושרה המקצועית והאומץ להודות בבסיס הבעיה. כמו הרוב המוחלט של הכלכלנים היום,הם מנסים לעצור מכונית בלי ברקסים בעזרת ציבור שמשליכים להירמס מתחת לגלגלי המכונית פעם אחר פעם, ובכל פעם מחליפים את הקורבן. החלפת המכונית למכונית עם ברקסים היא כלל לא חלק מסט הפתרונות שלהם.

אבל אני אופטימי.
אני אופטימי כי בהרצאות שאני עורך ברחבי הארץ אני פוגש אנשים מגילאי תיכון עד ותיקים בקיבוץ שהבינו שהפתרון לא יגיע מאותם כלכלנים ,שעובדים לפי אותם הכללים שהובילו לאותן הבעיות שלנו היום.

אני אופטימי כשאני קורא שקם דור חדש (לאו דווקא בגיל אלא בגישה) של כלכלנים בכירים בעולם שלא חוששים כבר לצאת נגד השיטה. אותה שיטה שנלמדת כמו דת וששוטפת את מוחינו בצורך לצרוך דברים שאנחנו לא צריכים ולהכנס לחובות שלעולם לא נוכל להחזיר. הם גם לא נרתעים מלשלם מחיר אישי של נידוי מהאליטה הכלכלית שהיו עד לא מזמן חלק בילתי נפרד ממנה,כפי שהעיד למשל ברנארד ליטאר, מיסד מטבע היורו. בנוסף לליטאר ניתן למצא גם את אדאיר טרנר,שהיה מועמד בכיר לנגידות הבנק המרכזי באנגליה ויו"ר רשות לניירות ערך הבריטית. מייקל קומהוף,סגן מנהל חטיבה במחלקת המחקר של קרן המטבע הבינלאומית . פרופ' ג'פרי זקס מאוניברסיטת קולרדו ועוד...
כנס  של מיטב הכלכלנים בעולם בנושא זה צפוי להתרחש בספטמבר בארה"ב. די אם תכנסו לקישור כאן כדי לראות את מספר הפרופ' והכלכלנים מכל העולם המשתתפים בו כדי לחוש את השינוי.

אני אופטימי  גם כי יצא לי לפגוש  בארץ כלכלנים בכירים מהאקדמיה שכבר לא חוששים לדבר בתקשורת על הנושא. בינהם פרופ' יהודה כהנא ,מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, מבכירי הכלכלנים בארץ וזוכה הפרס היוקרתי בעולם בתחום הביטוח. בניגוד לשני הפרופסורים המתכתשים בינהם על הסוג של המשכך כאבים שצריך לתת לכלכלה, הוא לא מהסס לדבר על הבעיה היסודית בכל פורום אפשרי ועל הצורך בשינוי בסיסי. אבל הוא לא רק מדבר ,במשך שבועות למשל הוא שקד על תוכנית מאחורי הקלעים ללא כותרות ביחד עם עוד אנשים טובים כמו יואב להמן ואריה בן דוד, לניצול השיטה כדי לצאת נגדה. התוכנית היא דחיקת המוסדיים והטיקונים שלא בדיוק מייצגים אותנו והשתלטות של משקיעים פרטיים מהציבור הרחב על אי.די.בי -סמל קשרי ההון שלטון עד היום. מדובר יהיה ברעידת אדמה של ממש בתחום הפיננסי אם התוכנית תצלח.  אתמול הנושא גם פרץ לעתונות כדרמה גדולה וודאי נשמע על כך עוד הרבה בעתיד הקרוב מאד .

פרופ' יהודה כהנא
אני אופטימי גם כשאני פותח רדיו ושומע ד"ר לכלכלה  נוסף מאוניברסיטת תל אביב שעולה לשידור אצל קרן נויבך ולא חושש לדבר על הבעיה האמיתית.הוא לא מדבר על גרפים אלא על בני אדם ויותר מכך לא חושש להעלות את הפתרונות האמיתיים:


לצפייה ישירה לחצו כאן

אני אופטימי כי חלק מהציבור הבין שאם הוא יחכה לאותם פרופסורים ופוליטיקאים,  הוא יהיה הבא שיזרק מתחת לגלגלי המכונית. ביום חמישי נכחתי בהשקת מערכת מוניטרית עצמאית של מערכת מטבע אלטרנטיבי מתוחכמת בשם  O-share. מי שעומד מאחורי היוזמה הם אזרחים שאיכפת להם. משפטנים שזו שאיפתם וקבוצה שעוזרת מחו"ל. מדובר במערכת שהכסף בה מיצג עבודה, יזמות ועזרה לקהילה ולא חוב נושא ריבית לבנקים. הדרך להצלחתה עוד ארוכה אבל בחו"ל היא הצלחה אדירה ובקרוב גם ארחיב עליה במאמר נפרד ,אבל אין ספק שזו התחלה מעודדת. זה אגב גם לא המיזם היחידי בעניין בארץ.

אני לא משלה את עצמי, המאבק יהיה עוד ארוך ומתיש וצפויים לנו עוד זמנים קשים מאד אבל השינויים כבר מתרחשים. מהפיכה לא מתרחשת מהיום למחר אבל יריית הפתיחה בהחלט נורתה, ולא בדרישה לפוליטיקאים למעלה אלא במעשים מלמטה. מהפכה של ידע ומהפכה של שינוי השיטה של תוך ניצול נקודות החולשה שלה. ואתם יש לכם חלק חשוב בדרך הארוכה הזו בתור השגרירים להפצת הידע. אם אתם לא תעשו את זה לא יהיה מישהו אחר שיעשה זאת במקומכם.

21 תגובות:

  1. O-Share הוא רעיון נהדר. הוא מומש כבר מזמן במקומות אחרים בעולם תחת השם TimeBank.

    יש כמעט 300 כאלה בארה"ב, בערך 300 נוספים בבריטניה ועוד כמה עשרות במדינות אחרות כולל ישראל.

    הרעיון הוא רעיון מבורך שגם הוכיח את עצמו ברמה זו או אחרת - אז שיהיה בהצלחה

    השבמחק
  2. יפה מאוד.
    יש לינק למטבע הזה?

    השבמחק
    תשובות
    1. מדובר במטבע וירטואלי שיקרא שפע ויתנהל דרך אתר אינטרנט ובקרוב גם דרך טלפונים סלולרים. הוא לא ייוצר בצורה פיזית כדי למנוע הסתבכויות משפטיות.

      מחק
  3. מאמר חזק ביותר!

    השבמחק
  4. המאמר הנכון להתחיל אתו את הבוקר. שיפרת לי את מצב הרוח. תודה

    השבמחק
  5. נהניתי לקרוא.

    השבמחק
  6. עורב הנה הלינק : o-share.org

    אגב אפשר להוסיף שבכל העולם עובדים להמציא מחדש את נושא הכסף והמטבע. בעיית יוקר המחיה והפערים החברתיים היא רחבה והיא בכל העולם. מארהב ותנועת ה 99, ברזיל, אירופה וכו'. כשכל העולם מתאחד להבין שיש בעיה מערכתית אז מתרחש השינוי.

    השבמחק
  7. רק נומר לשם הקרדיט שמערכת אושר היא יוזמה של קואופרטיב בר קיימא.
    ובהקשר הזה -
    המערכת המוניטרית אומנם צריכה לעבור שינויים רבים, פרופ' כהנא ודר' דולב מסכמים את זה יפה, אך זה לבדו אינו מספיק.
    הרבה מאוד מהתחלואים שמיוחסים כאן למערכת המוניטארית, הם למעשה תחלואים של הקפיטליזם התאגידי (צמיחה לשם צמיחה, עבודה לשם עבודה, צורך בלתי נשלט למקסם רווחים וכיוצא באלה)
    המשק כולו צריך לעבור טרנספורמציה לכיוון קואופרטיבי יותר. בלי זה לא עשינו כלום. לאט ובזהירות יש צורך לצעוד אל עבר עולם שבו החלוקה של החברה לשני מחנות: מעסיקים ומועסקים, "משקיעים" ועובדים וכיוצא באלה - פחות קיצונית.
    אם לא ננצל מערכת מוניטרית חדשה כדי לעודד באופן מאסיבי הקמה של עסקים בבעלות הצרכנים ו/או השכירים שלהם, לצד מגזר ציבורי מפותח שלא עובד כלל למטרות רווח, לא נגיע לשום מקום.
    אני מדגיש את זה בכל פעם כשאני נתקל בשיח מוניטארי, מכיוון ששאלת ייצור הכסף היא שאלה מרתקת, וגילוי תהליך יצירת הכסף מהווה בשביל הרבה אנשים חוויה כמעט מיסטית ("כל מה שידעתי על העולם הוא שגוי!!!11!!!!1. מוכר?)
    עד כי שוכחים שמדובר ברכיב תומך בלבד של מערכת גדולה בהרבה.

    אז זהו. רק אומר.

    השבמחק
    תשובות
    1. בדיוק הפוך - השליטה המרכזית בכסף היא עוד רעה חולה סוציאליסטית. כדי לתת לאנשים חופש אמיתי צריך לנתק את השליטה הזו ולאפשר תחרות הוגנת בין מטבעות.

      שום קשר לקואופרטיבים.

      מחק
    2. איזה גיבוב שטויות
      אני מבין שלא קראת יותר מידי בבלוג
      המערכת המוניטרית הנוכחית היא ממש אבל ממש לא קפיטליסטית!

      מחק
  8. הסתכלתי על ה oshare , פייר אני לא מאמין בזה.

    אני לא מאמין בעיסקאות סיבוביות,נראה לי יותר כמו תרומה או "שלח לחמך על פני המים".

    מה שכן אני בעד החלפת תמורה לא כספית אחד מול אחד תוך שימוש בכרטיסיות האישיות
    שצוינו שם בתור כלי מסייע.

    אפשר גם בלי תחכום - כמו אתר יד 2 רק במקום כסף לבקש ולתת חפצים ושירותים.

    אם זאת קשה להתווכח עם הצלחה מסוימת של החלפה סיבובית נטו,זה מצליח כל עוד המשתתפים
    לא צריכים להוציא כסף מהכיס(כמו על דלק) או הוצאה מזערית - כמות קטנה של כסף מול כמות
    פוטנציאלית גדולה של תמורה.
    ז"א זה מוגבל להחלפת שירותים בעיקר(ידע,עזרה פיזית) וחפצים משומשים.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על הלינק.

      גם אני לא נפלתי מהכסא. זה רעיון נחמד וישן אבל זה לא כוס התה שלי - אם מחליפים את המילה אושר בשקל מקבלים סתם כסף רגיל רק שכולם מרוויחים את אותו כסף לשעה. מעסקה כזאת אני כמעט מפסיד ולכן אין לי סיבה להשתתף בה. מסקנה - יהיו במערכת רק אנשים שמשתכרים בערך אותו דבר.

      מחק
  9. אפשר אולי קישור לכתבה/הודעה שמסבירה בצורה פשוטה כיצד לדעתכם צריך "לשנות את השיטה" ?

    השבמחק
    תשובות
    1. קראתי קצת על ה או-שר שמוזכר כאן .... אתם לא באמת מאמינים שמערכת כזו יכולה להחליף את המטבע אני מקווה ...
      הנה כמה חסרונות שקפצו לי מיידית:
      1. להבנתי כל 'שעת תרומה' שם מזכה אותי ב 60 יחידות 'אושר'. אם אני חושב ששעה שלי 'שווה יותר', האם יש לי דרך להתמקח ולקבל יותר יחידות ?!
      להבנתי לא ....
      2. עד כמה מערכת כזו יכולה להיות יציבה ?! האם מישהו מבטיח לי שהסיכויים שאפסיד שעות שצברתי, הוא מספיק נמוך ? כלומר מחר יקום טרנד אחר, וכולם ינהרו לשם, הקהילה תצתמק, ואל יהיה לי מימי לגבות את השעות שמגיעות לי ....
      3. מה אם הלוואות ?! האם אני יכול להכנס למינוס של יחידות אושר ?!

      לא רציני העניין ....

      מחק
    2. כדי שזה יעבוד אתה צריך קודם כל לשנות את התפיסה שלך של "רק אני חשוב ורק אני יכול לשמור על עצמי". הרעיון הוא לעבור מעולם של בדידות ואינדיבידואליזם בחסות השיטה הנוכחית לעולם של קהילות, שיתוף, אמון ועזרה הדדית.

      מחק
    3. אני רק רוצה להיות בטוח שאני מבין ... בכל הדיבורים על שיטה מוניטרית חדשה, מסתתרת איזו הנחה שאנשים באמת יעברו למודל של "לא רק אני חשוב" ??!!
      אם כן השיטה נידונה לכישלון ....

      רוב האנשים מתנהגים ע"פ הכלל הידוע של: "אני רוצה להשיג כמה שיותר בכמה שפחות מאמץ" .... ייתכן מאד שרבים לא יודו בכך, כי זה עלול להישמע לא פוליטקלי-קורקט בחוגים מסוימים ...
      לי אישית אין שום בעיה להודות בכך. ואגב:
      א. לא רק אני חשוב. גם ילדי ומשפחתי, ובמעגלים רחוקים יותר חברים מכרים וכו'.
      ב. לא יודע על איזו בדידות אתה מדבר. בהחלט גאה להיות אינדיבידואליסט.
      ג. אומר זאת בצורה אפילו יותר בוטה, אני בהחלט מאלה שמעדיפים לסחוט כמה שיותר מהקהילה - ולתת כמה שפחות. אז אם יש לך רעיון לשיטה מוניטרית חדשה - קח בחשבון שיש הרבה כמוני ....

      מחק
    4. אנשים מתנהגים על פי הכלל "אני רוצה להשיג כמה שיותר בכמה שפחות מאמץ" רק, או בעיקר, בעולם קפיטליסטי שבו הערך של אדם נמדד בכסף (ולא משנה איך השגת אותו, כן? לכסף אין ריח. אז למי אכפת אם השגת אותו במאמץ מכובד או ברמאות ובדריכה על אחרים? ברור שעדיף ב"מינימום מאמץ" לפי הגישה הזו. זו הגישה שהופכת חזירים גנבים כמו נוחי דנקנר לגבירים מכובדים שכולם מתרפסים לפניהם). תחת שיטות חברתיות וכלכליות אחרות, גם ההתנהגות המקובלת היא שונה. אין שום דבר טבעי או נורמלי באגואיזם ומלחמת הכל בכל, זה רק מה שמקבלים כשהשיטה מתבססת על אדם לאדם זאב. האבטיפוס של המצליחן בשיטה הזו של "כמה שיותר בכמה שפחות מאמץ" הוא שודד שלא נתפס. ככה אנחנו מחנכים את הילדים שלנו, אז פלא שמסתבר שטבע האדם הוא לא להיט?
      אבל אפילו אתה מכיר מן הסתם סיטואציות אחרות לא? נאמר, צבא, לפעמים? הטירונות שלי היתה לפני הרבה זמן, אבל אני זוכר שמי שהתנהג בצורה אגואיסטית, חשב רק על עצמו וניסה להוציא כמה שיותר מאחרים נקרא "סוציומט" וחטף משאר החבר'ה מכות. היו אחד או שניים כאלו, אבל בעיקר בשבוע הראשון.

      מחק
  10. לא אוהב רעיונות אוטופיים.
    מי שרוצה להבטיח לי עתיד מזהיר בעזרת קסם כלשהו יכנס אצלי לרשימת ההבטחות. בראש הרשימה נמצא מר אדון דוקטור לפילוסופיה ובלשנות הוד רוממותו יאיר לפיד.

    השבמחק
  11. השינוי המיוחל יבוא אך ורק מהכוון ההפוך שהאזרחים יייקחו את העינינים לידיים ע ד אז ימשיכו לספר לכם על גרעונות ויטילו עליכם יותר ויותר מיסים כשהאזרחים פה לא מרגישים שהמיסים חוזרים אליה, להיפך ממשיכים לשדוד אותם ועובדה שלא נפתחת תחרות בשום תחום !!!!!!!!!!!!!!

    השבמחק
  12. מנגנוני השליטה של השיטה חולים.

    אבל כל שיטה כלכלית שתיבנה חייבת לקחת בחשבון שכל אדם הוא ישות בפני עצמה,
    אנחנו לא קולקטיב, גם אם יש בתוכנו כאלה שמרגישים חלק מקומונה. בטבע האנושי
    יש דחפים שלא עולים בקנה אחד עם סוציאליזם, עם חברות, אנחנו אנוכיים, אנחנו שואפים למקסם את היכולות שלנו, את הרווחה הכלכלית שלנו, צרכנות היא לא המצאה של פרסומות מסחריות, אלא דחף מולד, מושג "החוסר" בכלכלה מתקיים בכל אחד ואחד מאיתנו כפרטים, לכן אוטופיה לא הייתה ולא תהיה.

    לגבי ירון זליכה, אני מבין שהכותב לא באמת ראה את ההרצאות שלו, בהרצאה המפורסמת ה-2 שלו מ-2011, הוא דיבר על הפרטה לציבור הרחב, יצא נגד השיטה של גרעיני שליטה בהפרטות הקיימות של נכסים ציבוריים, הוא דיבר על חלוקת מניות לציבור הרחב ולא חלוקה בין טייקונים, הוא יצא נגד מכרזים סגורים או מכרזים בהם יש הגבלת משתתפים לפי יכולת כלכלית. הוא דיבר על רגולציה והפקעת אמצעי הון המאפשרים מונופולים וקרטלים בידי הטייקונים ופתיחת השוק לתחרות הוגנת, תחרות שוויונית רבת משתתפים. אז נכון, לא כל מוצר שפרסומות דוחפות לנו אנו באמת צריכים בחיי היומיום, ויש גם קניות מיותרות וצריכה מיותרת, אבל זה ככה בכל דבר לא ? יש אנשים שעושים יותר מדי ספורט, יש אנשים שצורכים יותר מדי קפה, יש אנשים שתמיד חושבים שהם צודקים, יש אנשים אקסצנטריים ויש ביישנים, כל אחד נוטה להפרזה הרגלית-צריכתית או תכונתית ברמה כזו או אחרת, יש מוזיקאים שמחזיקים עשרות גיטרות ברכוש, או אלפי אלבומים שספק אם ישמעו את כולם, האם זה גם לא סוג של "חזירות" ?. כן אני בעד צרכנות נבונה, בעד לפתוח לאנשים את הראש לשיקול דעת, אבל להתחיל לחנך אנשים מה לרצות, כמה לרצות, מה טוב ומה רע להם באיזו מן עמדה פטרנליסטית, זה מקומם.

    השבמחק
  13. מאמר דעה מעניין. דברים נכונים. חשוב לשמוע מה הח'ברה האלה טוענים (זליכה מואב וכו') למרות שאילו שליחי "המערכת" שיוצרת בעיות כלכליות וראיתם היא יחסית מוטה. כל הבעיות הכלכליות נראות בהתפלגות ההון המעוותת. שם למאיון העליון יש 45% מההון ושליטתה גדולה מזה על זרימת ההון. לכן: צריך למסות רווחים אישים מעל 5 מיליון שקלים לשנה גם עד 99%. טיפול בבנקים חשוב: למשל: חשוב להקים בנק משכנתאות ממשלתי וברור שמימון המונים יעזור להלחם בבנקים שליחי הטיקונים. בנושא יהודה כהנא: יש להתייחס אליו בערבון מוגבל. אם כבר לתת לאזרחים להרוויח חשוב שלכל אזרח יש אפשרות להשקיע בקריסה של נוחי דנקנר

    השבמחק