יום רביעי, 3 ביולי 2013

החוקים שלא תראו בדף הפיסבוק של שר האוצר

שוב ושוב ושוב אנחנו מופתעים מעליית המחירים, שוב הציבור  זועם ,שוב הפוליטיקאים ממציאים תירוצים  ואף לא צדיק אחד בתקשורת שמסביר לאזרח שעליות המחירים הן חלק מהשיטה שבה האינפלציה מובנית בתוכה ושהממשלה עמוסת החובות  זקוקה דחוף להכנסות הולכות וגדלות על מנת להחזיר את חובותיה.  כדי למנוע הורדות מחירים הממשלה  חוקקה חוקים  שאת חלקם כמעט אף אחד לא מכיר . הנה שניים כאלה שלפיד לא כתב עליהם אתמול בדף הפיסבוק וגם כנראה לא יכתוב.



גם השבוע  העלאות המחירים לא דילגו עלינו ונחתה עלינו העלאת מחיר האלכוהול. כמו בכל תרחיש של עליית מחירים, הפוליטיקאים מתחילים להאשים את כל העולם בעליה זו. את מזג האויר, את המחירים בחו"ל, את התנהגות הממשלה הקודמת והפעם אפילו מסתבר ששר אוצר לשעבר אשם בעליות המחירים בקדנציה של שר האוצר הנוכחי. שר האוצר לפיד האשים את שר האוצר לשעבר שטיניץ בעלית המחירים וזה האשים חזרה את לפיד. כך קיבלנו התכתשות מביכה שמזכירה ריב של שני שיכורים במרכז העיר -זה לא מבין את זה  ולא יודע על מה האחר מדבר. מיותר לציין ששניהם מסתירים תחת אדי האלכוהול  את האמת, כפי שניתן לראות בקטע הבא מתוך היום שהיה עד דקה 3:43 :


לצפיה ישירה לחצו כאן

אחרי שהאשים את קודמו בעליה של 100% במחיר הערק ,לקח שר האוצר אתמול את מלוא הקרדיט על הורדת 5% ממחיר הקוטג' והוא אף טוען שזו רק ההתחלה. יש חקיקות וועדות נוספות בדרך שיורידו עוד את המחירים , אמר לפיד. האם לפיד מצא לפיכך את הנוסחה לנצח את השיטה? ממש לא. לפיד משתמש באותם התרגילים שעשו קודמיו: הוא מאשים את העבר בעליות המחירים ומקים ועדות שהמלצותיהן לעולם לא ייושמו  בעתיד. מן דרך כזו להשאיר תקווה תמידית שלעולם לא תתממש עבור בוחריו.

למעשה, מה שלפיד לא מספר לנו שהירידה במחיר הקוטג' לא קשורה אליו. היא נגרמה בכלל בגלל שמחירי אבקת החלב והחיטה ירדו בעולם ב20% בתוך חודשיים. לא היה פה שום שינוי מבני בשיטה ויותר מכך היום האינטרס להשאיר את מחירי החלב גבוהים ,גדולים כתמיד.
הנה למשל קטע נדיר ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם ב2009 ושכותרתו "התמודדות עם עודפי תוצרת חקלאית". מדובר שם מפורשות שצריך להשמיד תוצרת חקלאית אם זו תגרום לירידת מחירים :
"עודף תוצרת הוא בעיה אופיינית של שוק חקלאות מפותח. שיפורים בטכנולוגיות של אמצעי הייצור וההתייעלות בעבודת המשק החקלאי תורמים לגידול בהיקף התוצרת החקלאית, ולעתים היקף התוצרת החקלאית עולה על הצרכים. עודף תוצרת חקלאית עלול לגרום לירידה במחיר התוצרת בשווקיםמתחת להוצאות הנדרשות לגידולה.יש כמה דרכים להתמודד עם עודפי תוצרת חקלאית, ומדינות בעולם נוקטות מגוון שיטות התמודדות:  מכירת עודפי תוצרת לתעשייה; מכירת עודפי תוצרת למדינות אחרות; עידוד המגדלים לעבור לגידולים שהמדינה מייבאת במקום גידולים שהשוק המקומי רווי בהם; קביעת מכסות ייצור ומחיר מובטח;השמדת עודפי תוצרת; קניית עודפי תוצרת במרוכז למגוון שימושים. לכל פתרון יתרונות וחסרונות משלו." [קישור]

אחרי שנתיים אומצו מסקנות אותו מסמך בחוק שנקרא "חוק החלב". מי שיקרא אותו יגלה שחלק גדול ממנו קיים במטרה למנוע את ירידת מחירי החלב ומטיל עונשים חמורים על מי שינסה ליצור תחרות או להוריד מחירים מתחת למה שקובע החוק. החוק למעשה מטיל מגבלות ומכסות על ייצור של  חלב  כדי למנוע שפע גדול מידי ,מה שיגרום לירידת מחירים.

הנה למשל סעיף 8(ב) מתוך החוק שמונע ייצור חלב רב מידי:
לא ייצר יצרן חלב גולמי אלא במשקו ובהתאם למכסת החלב שנקבעה לו לפי חוק זה 
גם אם יצרן חלב מעוניין להתחרות ולהוריד מחירים הרי שהחוק  על פי סעיף 14(א) אוסר עליו זאת:
יצרן לא ימכור חלב בקר במכסה ומחלבה לא תרכוש חלב בקר במכסה, במחירים נמוכים מהמחירים המזעריים;
מי  שייצר בטעות ,או שלא בטעות, חלב מעבר למכסה עלול להאסר ל3 חודשים אם ישווק אותו ,ואגב אותו הדין הוא גם למי שרכש ממנו את החלב "העודף", וזאת לפי סעיף 31(א)
מי שעשה אחד מאלה, דינו - מאסר שלושה חודשים, או קנס:
...(4) ייצר, שיווק, רכש או מכר חלב עודף או עודפי חלב במכסה, בניגוד להוראות סעיף 8(ו);
בחוק הזה יש לשר החקלאות ולמועצת החלב (שמיצגת את יצרני החלב) סמכויות מופלגות שבהן הם מחליטים כמה חלב ייוצר אם בכלל,כמה ממנו יושמד, עבור מי הוא ייוצר,למי וכמה מותר לסחור וכל שאר ירקות שהקשר בינהם לשוק חופשי והורדת מחירים שמבטיח לנו שר האוצר לא קיים.

למעשה אם תחפרו תוכלו למצא  עוד חוקים ומיסים של הממשלה לשמירת המחירים הגבוהים במשק. למשל זוכרים את שר האוצר שר התחבורה וראש הממשלה מספרים לנו  על הרפורמה בשוק הרכב שתוזיל לנו את הרכבים ב20% אחרי שיותקנו הכשלים בשוק הזה? אז הנה מחקר מקיף שהוסתר עד אתמול מהציבור ומחברי הכנסת ושנחשף בגלובס והוא מספר לנו את הדבר הבא, שמראה חד -משמעית מי אשם במחירים הגבוהים. לפניכם המסקנה מהמחקר:
"בבחינת התחרותיות במקטע הרכב החדש לא זוהו כשלים מהותיים בתחרות בין היבואנים השונים, אם כי התחרות מושפעת באופן ישיר מהדומיננטיות הרבה של חברות הליסינג. מחירי הרכב החדש בישראל גבוהים בעיקר בשל מרכיב המיסוי המהותי, ואולם בניכוי מרכיב המיסוי, רמות המחירים אינן חריגות באופן מיוחד מהמקובל בעולם, ואף נמוכות בחלק מהמקרים".


30 תגובות:

  1. תחפש את החוקים הנוגעים ליצור ושיווק דבש. אם אתה משנע במכונית שלך יותר מ 7 קילו דבש ללא רשיון מתשלום ממועצת הדבש אתה צפוי למאסר. מגדל דבורים על פי חוק לא יכול למכור את הדבש שלו אלא למועצת הדבש, 300 אחוז מס על יבוא ועוד שטויות דומות שנועדו לאפשר למועצת הדבש למכור דבש במחירים מופקעים.
    זה נקרא לובי, כך מגינים על אנשי שלומנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. ממש בושה!

      מחק
    2. ספציפית במקרה של הדבש אתה טועה
      המטרה אני מניח היא לאפשר ייצור דבש מקומי
      מחיר נמוך מדי לא יאפשר ייצור מקומי
      ולדבורים ישנו תפקיד חשוב מאוד בהאבקה של גידולים אחרים.
      למשל שים לב שעם פריחת מטעי האבוקדו הכוורנים מעבירים את הכוורות למטעים ובכך מאפשרים את להעלות את התפוקה לדונם אבוקדו.

      כך שישנה תועלת משנית גדולה מאוד בתמיכה במגדלי הדבורים המקומיים

      מחק
  2. מה שחמור פה הוא שהתקשורת יודעת ושותקת. חופש הפרט וחופש העיסוק נרמסים בגסות והציבור ממשיך לשלם אגרת טלוויזיה לסוכוני מידע שתפקידם העיקרי בעיני עצמם הוא להסתיר מידע מהציבור.

    מדוע התקשורת שותקת? האם כי אמרו לה לשתוק? ומי אמר לה?
    אפשר לחשוב שמועצת החלב ומועצת הדבש. אבל הסיבה גרועה הרבה יותר. הרצון של התקשורת שלאזרחים יהיה רע!
    כשלהמונים רע, הם קלים למניפולציה, לשליטה, לתמרון, לבלבול ולניצול. והלא, זאת מטרתה האמיתית של התקשורת. והמטרה מושגת בקלות.

    אז מה עושים?
    חושפים את האמת, מפרסמים אותה ומקווים שלהמון יהיה השכל להבחין בה ולדרוש צדק.

    אבל ההמון מבולבל ואין לו זמן, ולא רוצה לדעת באמת, ומאמין לתקשורת, ודפוסי חשיבתו מקובעים.

    פמיניזם קיצוני, חדירה לפרטיות ופרשנויות משפטיות הזויות ומוליכות שולל יצרו מציאות שמאפשרת באופן חוקי להושיב בכלא, תוך 24 שעות, כל גבר שלא ימצא חן בעיני בעלי השיטה, שינסה למרוד בשיטה.
    הוא ימצא עצמו מוכפש עד עפר, נרדף, מושמץ כשהמון עיוור מוסת נגדו, או מושתק ונעלם.

    הצרוף ההרסני הזה הוא תוצאה של נסיון לשתק את הדמוקרטיה.
    הוא נוצר בחסות בתי המשפט, המשטרה, שלטון ההון, והטמטום הציבורי. נסיון שמצליח.

    ישנו רק פתרון אחד; שהציבור יבחר באנשים אמיתיים, וזה יקרה רק כתוצאה משינוי פנימי אמיתי בכל אחד ואחת.
    האם זה הולך לקרות? כל אחד יודע את התשובה.

    השבמחק
    תשובות
    1. לצערי אין דבר כזה "אנשים אמיתיים" בפוליטיקה. אדם שרוצה לשלוט על אדם אחר מלכתחילה לא מתאים לתפקיד. לא משנה למי היינו מצביעים ברגע שהוא היה מקבל את הכוח לידיו, כל ההבטחות היו נעלמות כלא היו.
      השיטה הדמוקרטית מתה מזמן. אין צורך ב"מדינה", זו חלק משיטת ההפרד ומשול. אנחנו צריכים לבנות כלכלה ברת קיימא שהדבר היחיד שצריך לנהל בה זה את משאבי הטבע שלא נכלה אותם.

      מחק
  3. תודה רבה על המידע ערן, תמשיך לפרסם את מה ששארי המדיה אינם מפרסמים.

    השבמחק
  4. ערן, אם אני מבין אותך נכון, אתה טוען שהממשלה החליטה לייקר את מחיר האלכוהול בשביל לשמר עליית מחירים כללית ועל ידי זה לשמר אינפלציה בטווח מחירים של 1%-3%?
    ובנוסף חוק החלב גם הוא חוקק על מנת לגרום לזה שמחירי החלב לא יירדו וכך תישמר האינפלציה?
    אז האינפלציה נגרמת מעליית המיסים וחוקים משונים?
    אבל אינפלציה היא בעצם שחיקת ערך המטבע לא? ושחיקת ערך המטבע נוצרת מהדפסת יתר של כסף?
    אז אני מבולבל...
    איך קשור שחיקת ערך המטבע (שנוצר מהדפסת כסף שהיא לא פרופורציונאלית לגידול המוצרים) לעליית מיסים על מוצרים וחוקים משונים כמו חוק החלב?
    האם שניהם ביחד בלי קשר אחד לשני גורמים לאינפלציה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הממשלה החליטה ליקר את האלכוהול כי היא עובדת בשיטה כזו שכל עוד היצוא יהיה תקוע (והוא לא מראה סימני התאוששות) היא תצטרך לשלם את החוב המתנפח שלה (ובשיטה בה מחזירים חוב על ידי עוד חוב הוא חייב להתנפח כל הזמן) על ידי העלאות מיסים אם זה באלכוהול ,ברכב או בדלק. תוך כדי כך היא חייבת לשמור שהמחירים לא ירדו בשאר הענפים כי אז היא תקבל פחות מיסים מאותם ענפים. זה מהצד הממשלתי

      מהצד המוניטרי שקשור לצד הממשלתי:
      אינפלציה נגרמת על ידי יצירת כסף גדולה ביחס למה שהמשק מייצר והיא מחויבת בשיטה (ראה איך כסף נוצר בצד ימין של האתר). היצרן הגדול של הכסף במדינה הוא הבנק והוא מייצר כסף בכל פעם שהוא מלווה לך.אבל הבנק זקוק ללקוחות שיקחו ממנו הלוואות. אם לא תהיה אינפלציה וערך הכסף שלך יעלה הרי שתצטרך פחות הלוואות. אם תהיה אינפלציה ערך הכסף שלך ירד ואז הסיכוי שיהיה לך מחסור בכסף גדול יותר, מה שישלח אותך לבנק לקבל הלוואה והנה הושלם הצד השני של ריקוד הטנגו הזה. לכן הנגיד מוריד ריבית כדי לעודד אותך לקחת הלוואות וכדי להעלות מחירים. לכן הממשלה עושה הכל שהמחירים ישארו גבוהים. הם שניהם עושים הכל כדי שזה לא יהיה יותר מידי גבוה ןהעלאה תהיה הדרגתית כדי לא לעצבן אותך יותר מידי ולכן המטרה היא להעלות ב2-3% את המחירים כל שנה. אם המחירים יעלו במהירות (כפי שקרה ב4 שנים האחרונות) זה יכול לעורר את זעם הציבור ,כפי שאכן קרה לא רק בארץ אלא כמעט בכל העולם

      מחק
    2. הצד של היצע הכסף הוא נכון- הממשלה מרוויחה מהדפסה מסיבית, אך לעומת זאת אם היא היתה פועלת כנגד ההשמדת החלב ומורידה מחירים (לא נומינלית, יחסית) היא הייתה יכולה לייצר אפילו יותר כסף וכך לשמור על העלייה של המחירים הנחוצה לשיטה ולשמור אנשים בחובות וכו'. הקרטלים ששומרים על מחירים גבוהים אינם חלק מהשיטה המוניטרית אלא חלק מהשחיתות השלטונית.

      מחק
  5. כל הנשים בהריון - לכלא!

    השבמחק
  6. מפתיע שחוק החלב נחקק רק לפני שנתיים, הרי אם הדברים שהוא אמור למנוע היו עשויים להביא לתחרות בשוק החלב, איך זה שהם לא הביאו תחרות בכל עשרות השנים עד שהחוק נחקק?

    לגבי הציטוט על שוק הרכב, בהשוואה לא צריך לנכות את מרכיב המיסוי אלא רק להשוות אותו לרמת המיסוי בשאר העולם. בכל אופן, ממה שאני רואה גלובס עצמם לא פירסמו את הדו"ח ואני לא מוצא אותו באינטרנט אז קשה לדעת אם מדובר בהמצאה שלהם ותו לא...

    השבמחק
  7. ערן תרשה לי לחלוק על כמה דברים: בענף החקלאות ובמיוחד בחלב לא ניתן ליישם את עקרונות השוק החופשי לדוגמא: פרה לא ניתן להפסיק לחלוב ולאכיל כשהמכירות בירידה. אין באפשרות המשקים לעגור חלב כך שהחלב חייב להתפנות לפחות פעם ביומיים. בניית עדר זה תהליך אשר נמשך שנים אי אפשר להגדיל ולהקטין לפי צרכי השוק. מחיר המטרה נקבע באוצר עליו מתוספות פרמיות לחקלאי עלפי איכותו (אחוז חלבון אחוז שומן וספירת חיידקים נמוכה)"ממש חוצפה" לדאוג לאיכות על חשבון מחיר...וישנם עוד הרבה סיבות מדוע שוק זה אינו יכול להיפתח לתחרות...אני מסכים אם העובדה שהשמדת תוצרת בכדי לשמר מחיר זאת רעה חולה בדומה למנהל שלא משווק קרקעות בכדי לשמר את המחיר....

    עומר

    השבמחק
    תשובות
    1. הי עומר,
      אין לך מה לחלוק עלי כי לא באתי לסנגר או לתקוף את העובדה שהמחירים לא יורדים. להיפך, אני טוען שהמחירים לא יכולים לרדת לא רק בשוק החלב אלא בכלל כי האלטרנטיבה תחת השיטה הנוכחית היא משבר מאד גדול. אומר את זה בנק ישראל בעצמו.
      הביקורת היא נגד הממשלה שטוענת שהיא עושה הכל להוריד מחירים בעוד בפועל מצב כזה עלול להוביל לקטסטרופה (אגב, גם כך זה יוביל לקטסטרופה אבל לאט לאט). הביקורת היא נגד הממשלה והכלכלנים שלא אומרים אמת לעם, שעד שהשיטה המוניטרית לא תשתנה יוקר המחיה רק יעלה עד שיתרחש משבר

      ערן

      מחק
    2. הפשע הוא חברתי כלכלי - הפרות עוברות לרפתות בשטחים.
      ואז הפרנסה תהיה בשטחים.
      אני מתאר לעצמי שאין שם תשתיות שימנעו מהגשם להתערבב עם זבל הפרות כמו שהיה ברפתות המסודרות, ואז נקבל זהום מים רציני באקוויפר.
      אני מתאר לעצמי שהוטרינרים שלנו גם לא יעבדו.

      אכן, גאונות להעביר את הרפתות לשטחים. אבל לתקן שם את האוטו אסור, אבל להעביר את הפרות זה מעולה, כך לכל תינוק יהיה אנטיביוטיקה בחלב מהגידול.

      מחק
    3. הפרות לא יעברו לשטחים כלומר לייצור פלסטיני. אולי יוקמו עוד כמה רפתות בהתנחלויות אבל עליהן חלים חוקי החלב בדיוק כמו על רפתנים בישראל של עד 67. הרפתנים במושבים ובקיבוצים שומרים טוב טוב על הפרות שלהם או יותר נכון על מכסות החלב שלהם. מכסת חלב שווה הרבה כסף ואף רפתן לא יוותר עליה. אם תקנה חלב של תנובה או שטראוס או טרה, זה חלב שמיוצר בישראל.
      לגבי חוק החלב, הוא לטובת הרפתנים ואני מסכים עם אנונימי מ 10:39. פרה היא לא מכונה שאפשר לווסת את הייצור שלה. יום בלי חליבה יכול להמית את הפרה. לרפתנים יש הוצאות עצומות ואף רפתן עדיין לא התעשר מגידול פרות וייצור חלב. המכסה מאפשרת למשפחת הרפתן לחיות בכבוד במידה והוא עובד קשה ומכלכל את צעדיו נכון ולא יותר מזה. כמה אנשים יהיו מוכנים לקום כל יום ב 5 בבוקר לחליבה 7 ימים בשבוע 365 ימים בשנה, בלי חופש ובלי סופי שבוע? הפרה לא מפסיקה את ייצור החלב לרגע והיא צריכה להחלב פעמיים או 3 ביום.

      מחק
    4. יורם, פרה מתמלאת בחלב מאחר ועיברו אותה שוב ושוב בצורה מלאכותית - לא באופן טבעי. היא יולדת, העגל נילקח ממנה לתעשיית הבשר, והחלב שמיוצר בשביל העגל נחלב ונמכר. כשמתמעט החלב היא מעוברת שוב וחוזר חלילה. מגעיל אבל כך זא עובד.
      זה לא חוק טבע שכל הפרות שם חייבות להיות בהריון או אחרי הריון כל הזמן - ולכן ניתן במידה מסוימת לווסת את הייצור - אבל זה פשוט עניין של מקסום רווחים וניצול מקסימלי של הפרות.
      גידול הפרות הוא אחד הדברים הכי מזהמים שיש, הוא לוקח שטחים עצומים (לגידול האוכל לפרות), והחלב ומוצריו פוגעים בבריאות הציבור ועולים לנו מיליארדים.
      סבסוד התעשייה הזו היא איוולת מוחלטת. זה לא סותר שהרפתנים עובדים מאוד קשה והגופים הגדולים מנצלים אותם.

      מחק
    5. אתה צודק בהשקפה הכללית שלך אבל מבלבל כמה דברים. פרה נותנת חלב לא רק בגלל העגל אלא בגלל הגנטיקה שלה. גם פרה לא מעוברת יכולה לתת כ-70 ליטר ביום. עקומת יצור החלב של הפרה מגיעה בדרך כלל לשיאה כחודשיים לאחר ההמלטה בלי קשר אם הפרה מעוברת או לא.

      מנסים להזריע את הפרה כחודשיים לאחר ההמלטה שלה בלי קשר לתפוקת החלב ולאחר שהפרה מתעברת, בדרך כלל יורדת תפוקת החלב. אלו העובדות. אתה יכול לבדוק.

      ההזרעה היא מלאכותית וזאת גם כדי להשביח את הדורות הבאים אבל גם כדי למנוע תכונות גנטיות לא רצויות שהפרים נושאים שיכולות לאיים על יכולת הפרה לחיות טוב (הנפוצות בהן: בעיות טלפיים, בעיות עטינים, כל מיני סוגים המלטות קשות שיכולות לגרום לתמותת הפרה או העגל או שניהם).

      נכון שאפשר לא לעבר את הפרות או לגרום לכך שפרה תניב 10 ליטר ביום אבל כשרפתן מוגבל על ידי מכסת חלב מסויימת, הוא חייב להיות כמה שיותר יעיל כדי שיוכל להיות רווחי ולהתפרנס. לכן אם רוצים להרוויח משהו, חייבים ללכת עם הקו המסורתי.
      ככל שתהיה יותר צמוד להנחיות היעילות המסורתיות של גידול פרות, תהיה יותר רווחי. ככל שתנצל פחות את הפרות, תרוויח פחות ודי מהר תגיע להפסדים עוד הרבה לפני שהגעת באמת לרמה של "חזרה לטבע".

      כל זה לא אומר שאני באופן אישי תומך בשיטה. זה די ברור שזאת לא אשמת הרפתנים שבסך הכל מנסים להתפרנס.
      זה נכון שגידול בקר הוא אחד הדברים היותר מזהמים שיש ואין לי ויכוח איתך בעניין הזה.
      ואני באופן אישי צמחוני וגם נמנע כמעט לחלוטין ממוצרי חלב אבל בתור אחד שעבד די הרבה שנים עם הרפתנים, ליבי איתם וכרגיל, השיטה.....

      מחק
    6. תודה על תגובתך ועל ההסבר.

      מחק
    7. עומר ידידי, למה לא ניתן לישם את עקרונות השוק החופשי?
      התערבות ממשלתית במשק החלב זה משהו שקיים ב50 שנה (פחות או יותר)

      פרות קיימות יותר מ50 שנה, ואנשים צורכים חלב כבר מאות שנים.

      למה שזה לא יעבוד?

      מחק
    8. להבדיל מאז, יש לנו שפע שלא יאמן במוסגים של לפני 50 שנה.

      תום

      מחק
  8. עיקר הרווח נמצא במיקטע של המחלבות ורשתות השיווק .
    במידה והרגולטור (משרד האוצר ) יפקח על הרווח של השיווק ועל הרווח של המחלבה ויתאים את שיעור הרווח לשיעור הרווח שמקבל החקלאי עבור הייצור.
    ניתן יהיה להוריד את המחירים מבלי לפגוע ביציבות האספקה ובפרנסה של אף אחד.

    השבמחק
  9. הורדת מחירים מיטיבה עם הצרכנים לטווח הקצר (מאוד) אבל ממוטטת את היצרנים והחקלאים, ולכן הם מפסיקים את הייצור ועוברים לענף אחר ואז התוצאה היא עליית מחירים עקב מחסור. כך שהורדת מחירים היא לא חזות הכל. כדאי לזכור גם שבדמינה שלנו יש ערך מוסף לכך שאנשים מעבדים את האדמה ושומרים עליה, ואכן, יש לזה מחיר כלכלי שהוא בעצם יוקר מחירים המהווה סובסידיה למשפחות שמתפרנסות מחקלאות. אני מוכן לשלם אותו והוא לא כזה נורא. נכון שיש מקום לקצת יותר תחרותיות והסרת מכסים אבל שוק חופשי לגמרי במשק המזון לא קיים באף מדינה שאני מכיר ולמען האמת דווקא מדינות אירופה הנאורות הן הסבסדניות הגדולות ביותר של החקלאים שלהן. זו הסיבה שמוצרי חלב מיובאים לארץ מגרמניה במחירים שווים לכל נפש.
    לגבי ייקור האלכוהול: זה לא נעשה כדי "להבטיח" אינפלציה. האינפלציה מובטחת בלאו הכי כשמדפיסים כסף. הוא נועד פשוט כדי להגדיל את הכנסות המדינה (מה שתמיד נדרש בהתחשב בגירעון ההולך ותופח), וגם כדי לצמצם את צריכת האלכוהול שגורמת לתופעות אנטי חברתיות. אין בזה שום פסול ולדעתי אפילו צריך לייקר עוד יותר את האלכוהול והסיגריות.

    השבמחק
    תשובות
    1. תן לשים ת'ראש על דיונה, תן למוזות קצת לרעום, תן לנוח על כל שעל, תן את הכבוד לעראק! :)

      מחק
    2. תיארת מהלך כלכלי טבעי ובריא וחלוקת משאבים אופטימלית. יש היצע, המחיר יורד, יצרנים יוצאים מהשוק ההיצע קטן המחיר עולה ומגיע לשיווי משקל.

      בנוגע ל"תוצרת הארץ". אם אתה מוכן לשלם את המחיר, בבקשה, שלם את המחיר וקנה תוצרת ישראלית.

      אם אתה אכן צודק, ורב העם מסכים איתך אז למה אתה מכריח אותי בכוח לסבסד את התוצרת? יש לך מספיק שותפים.

      בדרך כלל משתמשים בכוח כדי לכפות דעת מיעוט על הרוב

      מחק
  10. אנונימי, מזמן התפכחתי משאליית היד הנעלמה, כוחות השוק ועוד עקרונות שלפעמים עובדים יפה ולפעמים לא. משק החלב הישראלי לא מסובסד כמעט באופן ישיר בעוד שבמדינות אירופה וארה"ב הוא זוכה לסובסידיות ענק מסיבות פוליטיות, חברתיות ואידאולוגיות. זה לא הוגן לצפות ממשק ישראלי לא מסובסד (ע"י המדינה הכוונה) שיתחרה עם יד אחת קשורה במשק הגרמני שזוכה לסובסידיה נדיבה. כמובן הפתרון ה"נכון" הוא שגרמניה ואחרות יפסיקו לסבסד את משק החלב שלהן ואז באמת יווצר איזשהו שיווי משקל אבל פרוטקציוניזם מהסוג הזה קיים בכל תעשיית המזון בעולם ולנו אין אפשרות לכפות הפסקה של סבסוד ע"י מדינות אחרות. אתה צודק בטענה שאתה לא צריל לסבסד את זה מכיסך אם לא בחרת לעשות כן (בניגוד אליי נניח) אבל גם לך יש אופציה: קנה רק תוצרת חוץ מסובסדת ע"י משלם המסים הגרמני... נכון שלא תמצא קוטג' או לבן תוצרת חוץ אבל זה לא נובע ממכס אלא פשוט מפני שאלו מוצרים שלא משתלם לייבא (בטיסה, בקירור מתמיד). מה שמעיד כי אם משק החלב המקומי יתמוטט, תשלם בכל מקרה הרבה יותר עבור תוצרת חלב ניגרת טרייה מיובאת. אתה בטוח ששוה לך רק בשם העיקרון הצודק להגיע למצב הזה?

    השבמחק
  11. מי שבעד סובסידיות ומועצת החלב הוא אידיוט גמור.
    אפשר לעשות מכסי מגן נגד יבוא ממדינות מסבסדות אבל מי שתומך בגלובליזציה חוסם את זה.
    ומי שתומך בגלובליזציה חזק יותר כרגע ממי שלא.

    אבל אפילו עם גלובליזציה ובלי מכסים - מי אמר שצריך לשתות חלב מישראל או פירות וירקות מישראל?

    איפה זה כתוב?

    בסופו של דבר הכל פוליטיקה,אין לא יכול יש לא רוצה.

    זה הכל פחדים של אנשים שנשאר בלי אוכל ונהיה תלויים פוליטית באחרים.

    כאילו שעכשיו אנחנו לא תלויים פוליטית ועצמאיים.

    השבמחק
  12. ניסיתי להעלות את הנושא בעמוד בפייסבוק של שר האוצר, מיותר לציין שלאחר מספר שניות (פחות מדקה!) נחסמתי. נחמד. "דמוקרטיה" במיטבה, "חופש הביטוי" כאן נרחב כמעט כמו בסין או צפון קוריאה.

    השבמחק
  13. מחיר תוצרת החלב בישראל גבוה בגלל פער השיווק, אין שום קשר להתנהלות המשק החקלאי.
    מחיר כל התוצרת החקלאית בישראל היה נמוך מאשר במדינות מפותחות אחרות לאורך שנים רבות כאשר הייתה כלכלה תבונית מנוהלת, המחיר עלה עם המעבר לכלכלת שוק.

    השבמחק
  14. והנה כאן העמוד 19 ההפרש בין המחיר לחקלאי והמחיר לצרכן http://www.moag.gov.il/agri/Files/atlas_haklaut.pdf

    השבמחק