יום שני, 8 ביולי 2013

משחק "הכאילו" מלחמה בבועת הנדל"ן

"התקבלה החלטה שגם שוק הנדל"ן ישא בנטל של סגירת הבור בתקציב" אמר אתמול הממונה על התקציבים בהתיחסו למס החדש שיוטל על משפרי דיור. הממונה על התקציבים מתעלם מכך ,שהאינפלציה היא המס  הגדול ביותר בנדל"ן שמשרד האוצר מטיל על האזרחים, והוא עושה זאת כבר שנים רבות. המס הנוסף לפיכך שרוצה להטיל האוצר הוא לא נשיאה בנטל ,זו כבר כריעה תחת הנטל. אז מדוע העם לא קם ומתקומם נגד השיטה? מה הוא מצפה שיקרה? צפו בסרטוני הוידאו והבינו



על כל שקל נוסף שאתם משלמים לרכישת דירה, אתם משלמים עוד כמות יפה של אגורות לממשלה כמס. עכשיו תחשבו שמדובר במאות אלפי שקלים נוספים לדירה אחת ותבינו כמה כסף הרויחה המדינה בחמש השנים האחרונות רק מהעליות במחירי הנדל"ן.קוראים לזה אינפלציה והיא כל כך גבוהה בנדל"ן, שהמס הנוסף שמטילים על משפרי הדיור עכשיו הוא כאין וכאפס לעומתה. מישהו יכול לפיכך לחשוב שדווקא עכשיו ,כשהמדינה במצוקה כספית כל כך גדולה, הממשלה תוותר על כל המיליארדים האלה ותוריד את המחירים? האם זה משנה אם זו היתה מפלגה מימין או משמאל שהיתה באמת מוכנה לוותר על הפרה החולבת הזו? האם זה משנה על איזה תקופה אנחנו מדברים?

ראו למשל את קטע הוידאו הנדיר שבו שמעון פרס מלפני כמעט 20 שנה ,אז ראש ממשלה, עונה לדן שילון על אותה שאלה  שהיה שואל שילון את ראש הממשלה היום. כאילו כלום לא השתנה..אולי רק מחיר הדירה.


אם אינך רואה את הסרטון לחץ כאן

 מדוע לפיכך אנחנו לא מתקוממים מכל הסיפור הזה במיוחד לאחר שמחיר הדירות מאבד שליטה לאחרונה?

מה שבדרך כלל  גורם לציבור להתקומם הוא חוסר התקווה.על זה בדיוק משחקים קברניטי הכלכלה שלנו: הם נותנים לנו תקווה תמידית ללא כיסוי שמשהו עומד להשתנות.
במילים אחרות משחקים איתנו ,במיוחד בשנים האחרונות, את משחק ה"כאילו". תפקיד הממשלה  במשחק הוא להקים ועדות ולעשות קולות כאילו היא מגדילה או תגדיל את היצע הדירות ,כך שיהיה מספיק כדי לנצח את כוחות השוק ולהוריד את המחיר.  בנק ישראל ,שמשמש ככוח הכי גדול בשוק ,תפקידו במשחק להוריד את הריבית כדי לדאוג שהמחירים לא ירדו גם כשההיצע גדל. הרי גם היעד של בנק ישראל הוא עליית מחירי הדירות. הוא יודע היטב שפיצוץ הבועה תסכן את יכולת החזר ההלוואות של הממושכנים לבנקים ותסכן את יציבותם*. לנו בנק ישראל מוכר את זה בעטיפה יפה של "אני כאן כדי לשמור על יציבות המערכת הבנקאית (כאילו) מתוך דאגה לזוגות הצעירים"  .


אם אינך רואה את הסרטון לחץ כאן

הבעיה שלפעמים יש שחקנים במשחק "הכאילו"  הזה ,שלא יודעים שכל זה רק משחק ולוקחים אותו יותר מידי ברצינות . אבל בדיוק בשביל זה יש את  "המבוגר האחראי" שדואג שהשחקנים לא יחרגו מעבר לגבולות המשחק:


מפה לשם הציבור לא מבין איך לכולם יש כוונות טובות אבל יוצא מהכל משהו רע.הציבור נשאר מבולבל -וזו בדיוק מטרת המשחק.

במוצאי שבת התבטא אחד השחקנים הגדולים במשחק הזה עד לא מכבר, הלוא הוא שר השיכון לשעבר אריאל אטיאס. אטיאס החליט באותו ראיון לשבור את כללי המשחק ולהוציא את האמת לאור. הקשיבו היטב לדבריו מתוך הכתבה ב"מגזין" בערוץ 10:


  אם אינך רואה את הסרטון לחץ כאן

בכל מקרה כל בועה סופה להתפוצץ. וכמו בכל בועה, ככל שיש בה יותר אויר כך הפיצוץ בסוף יהיה  חזק יותר. כשאתם קונים דירה עם משכנתא גבוהה מאד, זה לא צריך לעניין אתכם מה הסיכוי שהמחירים יעלו בשנים הקרובות, אלא מה הסיכוי שבמהלך ה20 שנים הקרובות יהיה משבר כלכלי גדול שעלול לגרום לפיטורכם ולגזול מכם את יכולת החזר המשכנתא? רמז: הסטטיסטיקה מראה שהסיכוי להתרחשות משבר גדול במהלך ה10 שנים הקרובות בישראל הוא 100%.




*הורדת ריבית מעלה מחירים ובכך שומרת על יציבות המערכת הבנקאית כפי שניתן לראות כאן.

9 תגובות:

  1. כל שחקני הכאילו יודעים שזה משחק ושאנחנו מטומטמים ונאכל לוקשים וככל שהזמן עובר הם יותר משתכנעים שהשקר שלהם הוא האמת. הבועה תתפוצץ רק כשזה יהיה נוח להם. עד אז נמשיך לשמוע הכרזות מפוצצות. זו השיטה המערבית, למרוח אותנו במשפטים מפוצצים נוסח אופרת סבון ארגנטינאית. זה חופף לשיטה הקומוניסטית שמראה במספרים כמה המצב טוב יותר מאז שהשליט עלה לשלטון. בשני המקרים אנחנו אוכלים קש כמו כבשים

    השבמחק
  2. "הסטטיסטיקה מראה שהסיכוי להתרחשות משבר גדול במהלך ה10 שנים הקרובות בישראל הוא 100%."

    ???
    איזו סטטיסטיקה?

    השבמחק
  3. כמה נקודות:

    הרעיון של אטיאס לשלם את המשכנתא עבור "הזוגות הצעירים" הוא פופוליסטי. המהלך יגרום לייקור הדירה והמשכנתא בדיוק בסכום העזרה... הכסף פשוט יעבור לקבלנים ולבנקים.

    הקבלן שטוען שקרקעות זולות יורידו מחירים מדבר מהפוזיציה. ברור שהוא יגזור קופון מכל הנחה במחירי הקרקע.

    דירות קטנות זה קצת פיקציה. דירות של פחות מ-4 חדרים לא מאוד רלוונטיות לזוגות בארץ שרובם רוצים שני ילדים.

    יריב

    השבמחק
    תשובות
    1. בוודאי שהן לא מאוד רלוונטיות, הלא חייבים שיהיה חדר פנוי לאחסן את כל החפצים המיותרים שאנחנו קונים, נכון?

      חייבים 5 חדרי שינה (כולל חדר אורחים) ועוד 3 חדרי שירותים לפחות.

      דבריך הם לא סימפטום - הם שורש הבעיה.

      אנשים משועבדים לסטאטוס החברתי שלהם, שאותו הם מודדים ברמה חומרית, וכפועל יוצא מוכנים לוותר על חירותם ולשקוע בחובות שמממנים עוד מוצרי צריכה ומייצרים עוד בזבוז - בגדים שלא לובשים, חדרים שלא משתמשים בהם, זמן שנשרף בנסיעה לעבודה.

      הרי מה שווה היכולת לעשות ולומר מה שאתה רוצה, מתי שאתה רוצה והיכן שאתה רוצה, כשאפשר לקבל רכב ליסינג ומשכנתא בתנאים מועדפים...

      אחר כך מתפלאים למה לא מצליחים להתקדם, למה נותרים "תקועים" בבוץ כלכלי, או למה צריך להגר מכאן.

      מחק
    2. אבל זה דרך הטבע. כל העניין בכסף זה שהוא יוצר את הסטטוס החברתי של האדם, כולם רוצים כסף ומי שמשיג כסף בכל דרך שהיא יבזבז אותו בשביל לספק לסובבים אותו הוכחה לחוסן הכלכלי שלו. זה עניין אבולוציוני מוכח למדי...
      תחשבי על מישהו שמאבד את מקום עבודתו, כל המעמד החברתי שלו יורד! ברור שאנשים יהיו בזבזנים והשיטה הכלכלית הקיימת כעת מנצלת את זה בלי מעצורים.

      מחק
  4. תהגרו, אפשר באירופה לקנות בית נחמד במחיר סביר, אפשר בפיליפינים לקנות וילה ב 10 אלפי דולר, בטקסס, במישיגן.....איזה עתיד יש בישראל? תעבדו כמו חמורים לשלם חובות? נו

    השבמחק
  5. ערן : איך שאני מבין את העיניין למדינה אין אינטרס להוריד מחירי הדיור בגלל הרציונל הבא: הגורם שבמחסור הם הקרקעות שננמכרות במחירי השוק, שהם מאוד גבוהים עקב מחסור אמיתי או מאולץ. בנפרד המדינה לווה כספים בשווקים בינ"ל או מדורגת לפי ה'מאזן' המצרפי שלה. ומהו הנכס היקר ביותר של הממשלה ? הקרקעות כמובן . ומכך נובע שכל החלטה על שווק קרקעות באפס כדי להוריד המחיר לצרכן יגרום להקטנה של מאזן הנכסים באופן משמעותי ואז יגרום להורדת דירוג אשראי. מכאן הדרך לכסף יקר יותר ( ריבית גבוהה יותר על החוב ) פיחות בשקל ומכאן להאטה או אינפלציה. אז לדעתי המקרו כאן קריטי- מה דעתך המלומדת?

    השבמחק
  6. לכל מי שחושב שהמדינה שולטת במחירים ולכן הם לא יירדו - אתם נותנים יותר מידי קרדיט לשלטון. הם חייבים לשחק כדי להראות שהם "מנסים" לשנות, אבל השוק לא יציב והופך לפחות יציב עם הזמן. יום אחד שר האוצר יגהק בשידור חי ויגלה שזה פוצץ את בועת הנדל"ן על אפו ועל חמתו.

    ושלא תחשבו שהעסק יהיה בהיר לכולנו אז. בכל שינוי מסיבי כמו זה יש מרוויחים גדולים והמון מפסידים.

    ובכל זאת אני אופטימי - אז יבינו שדרכי השליטה הישנות של המדינה לעולם לא יישרתו אדם שאיננו מהאליטה. אולי אז ייבחר העם לקחת אחריות ולשלוט בעצמו.

    השבמחק