יום שני, 26 באוגוסט 2013

דרמה בהונגריה: נגיד הבנק המרכזי הורה לנציגי קרן המטבע לעזוב את המדינה בדרך לניהול כלכלה עצמאית

בתחילת 2012 פרסמנו פה לראשונה על מהלך דרמטי שמתכננת ממשלת הונגריה, שבו תהפוך למדינה הראשונה שמבטלת את עצמאות הבנק המרכזי שלה. הנה כמה מההתרחשויות הדרמטיות שהתרחשו מאז. לידיעת ראש הממשלה נתניהו והשר לפיד שמחפשים את הנגיד הבא כבוגר קרן המטבע.



ממשלת הונגריה הודיעה לאחרונה במפתיע כי תחזיר את כל ההלוואות שלוותה מקרן המטבע הבינלאומית כבר עד ה12 לאוגוסט, שבעה חודשים לפני המועד המתוכנן. תשלום החוב המוקדם אמור על פי הממשלה ההונגרית לשפר את יחס החוב -תוצר שלה.

למעשה, מהלך זה הוא בעל משמעות רבה הרבה יותר מסתם שיפור בנתונים הכלכליים היבשים. הונגריה שחוותה משבר כלכלי עצום בשנת 2008 נאלצה ללוות כספים בין השאר מקרן המטבע הבינלאומית כדי לממן את עצמה. ההלוואות האלה שימשו את ראשי קרן המטבע כאמצעי לחץ על הונגריה לשנות את מדיניותה גם בנוגע לעניניה הפנימיים. בין השאר ניסתה קרן המטבע לסכל את ההחלטה ההונגרית להכפיף את הבנק המרכזי שלה לממשלה כחלק משינוי החוקה. הלחצים של קרן המטבע לא כל כך עבדו ,אף על פי שאיימה בסנקציות על הונגריה:
בחודש מרץ מונתה  הנהלה חדשה לבנק המרכזי של הונגריה. גיורגי מטולסקי, שבהיותו שר הכלכלה בהונגריה  ניהל מדיניות עיקשת כנגד משקיעים זרים,  הפך לנגיד הבנק המרכזי החדש במדינה. הוא הבטיח עידן חדש של שיתוף פעולה בין הבנק לבין הממשלה. מטולסקי ביצע הפיכה בבנק ופיטר שכבה שלמה של מנהלים ומינה אחרים במקומם. עובדי הבנק מעידים כי מטולסקי בעצם שינה את אופיו של הבנק המרכזי וביטל הלכה למעשה את ההעצמאות וההפרדה בינו לבין הממשלה. הוא בנוסף גם שינה את מדיניות הבנק,שהחל לפעול למען עידוד למתן אשראי לעסקים הקטנים והבינוניים במקום לחברות הענק.

מהלך דרמטי זה הגביר את לחצי קרן המטבע ולממשלת הונגריה ולבנק המרכזי שלה זה כבר הספיק. במהלך חודש יולי הוחלט בהונגריה להחזיר מידית את כל החוב לקרן המטבע. במקביל שלח מטולסקי מכתב מפתיע למנכ"ל הקרן כריסטין לגארד. במכתב ציין כי בעוד שהוא מעריך את "תמיכת" הקרן להונגריה, הם כבר לא נחוצים יותר בארצו ועליהם לפנות את משרדי הקרן מבודפשט. בקרן המטבע הגיבו כי נציגהם בהונגריה היו אמורים לצאת גם כך בקרוב מהמדינה.

המהלך הוא לא פחות מזעזוע אמיתי לעולם הבנקאות, שכן קרן המטבע המשמשת כמפקחת על הבנקים המרכזיים בעולם,מסולקת כעת על ידי גוף שאמור להיות תחת פיקוחה. באופן תמוה כל ההתרחשויות האלה זכו להתעלמות כמעט מוחלטת בתקשורת העולמית.

בתגובה למהלך החריג של סילוק נציגי קרן המטבע , הודיע שר הכלכלה הנוכחי של הונגריה ד"ר זוטאן סלפאבי,  כי נוצרו התנאים לכך שהונגריה תוכל לנקוט במדיניות כלכלית עצמאית כך שלא תזדקק עוד להלוואות מהאיחוד האירופי וקרן המטבע . עדיין לא ברור כיצד מתכננת הונגריה לנהל מדיניות כזו בהתחשב בזה שחלק גדול מהכספים שעזרו לה לצאת מהמשבר הגיעו משני הגופים האלה. ברשתות החברתיות בעולם כבר רצות השמועות שעם השינוי המבני בבנק המרכזי שלה, יתכן שגם יבוא השינוי בדרך יצירת הכסף ,כך שהממשלה תתחיל ליצר את הכסף בעצמה ללא חוב. אין אישור לטענה זו מאף מקור רישמי בהונגריה.
בקרוב יערכו בחירות בהונגריה כך שמה שבטוח -משעמם בטח לא יהיה שם בתקופה הקרובה.




29 תגובות:

  1. משמח ומפתיע - אבל...
    הונגריה באיחוד האירופי, אין להם אפשרות לייצר כסף, ובטח שלא כסף ללא חוב. האין זה כך?
    בבריסל זה נקבע...

    השבמחק
    תשובות
    1. בסוף הסרטון אומרים שאם יבחר שנית בשנה הבאה יתכן שיצאו מהאיגוד האירופאי

      מחק
    2. אה טעות שלי, יש להם מטבע משלהם Forint (אולי על שם תחביר C++...)
      אבל כתוב שהם מתכוונים כבר הרבה שנים לעבור למטבע היורו.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Hungary_and_the_euro

      מחק
  2. עדכון חשוב מאוד, תודה רבה על השקעתך.

    השבמחק
  3. להונגריה יש מטבע משלה, למעשה מכך חלק מהקשיים שלה, רוב ההלואות שיש לה הוא במטבע שויצרי וירידת ערך המטבע ההונגרי מקשה על בעלי החוב להחזיר את החוב.
    לרוב הבנקים הגדולים יש "הורים" בנקים גרמנים, אוסטרים ואחרים מחוץ למדינה עם אינטרס משלהם. יש להניח שצעדים של ממשלת הונגריה יפגעו קודם כל במלוים הזרים והם יגיבו בלחצים. התהליך של תשלום החוב המוקדם אינו כפי שהוא נשמע תשלום החוב אלא תשלום חלק מהחוב ומחיקת השאר, זו שמיטת חובות בשם עדין. הדבר יקשה על הונגריה ללות כספים בעתיד.
    נגיד הבנק החזיר לאחרונה את הלוגו המקורי של הבנק ההונגרי המקורי מ 1924, וזהו צעד שמרמז על כיוון ללאומיות ומלחמה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם הם יצרו כסף ללא חוב, סוף סוף הם לא יצטרכו ללוות יותר

      מחק
    2. ואם הם ירצו לרכוש נפט או חיטה , הם לא יצטרכו ללוות דולרים על מנת לרכוש אותם ?

      מחק
    3. אני חושב שבשביל לייבא חלק מהדברים הם יצטרכו ללוות כסף זר.
      אבל בשביל חלק גדול מהתקציב שלהם, הם לא יצטרכו.

      מחק
    4. לא יודע אם בהכרח ללוות, הם יכולים פשוט לקנות כסף זר.

      מחק
  4. עוד ועוד דוגמאות גלויות למה שאתה טוען על השיטה כבר הרבה זמן:
    http://www.themarker.com/markets/1.2106178

    משפט מפתח:
    "במערכת הבנקאות מציינים כי שיעור המינוף של משקי הבית בישראל עדיין נמוך מאוד בהשוואה למדינות מפותחות, וכי בשנים הקרובות ימשיכו הבנקים להסיט אשראי מהמגזר העסקי אל משקי הבית והעסקים הקטנים. במערכת הבנקאות גם צופים כי כתוצאה מכך המינוף של משקי הבית ימשיך לטפס, וסבורים כי הצפת משקי הבית בהצעות אשראי בהיקף גדול מבעבר ובריביות זולות יחסית תעודד תרבות צריכה על בסיס נטילת אשראי."

    יש למה לצפות...

    השבמחק
  5. העולם נכנס לפוסט טראומה של המשבר הכלכלי.
    לצערי זה בדכ מוביל לעימותים אלימים. מי ייתן ואתבדה

    השבמחק
  6. בישראל לא צריכים קרן מטבע עולמית יש לנו את ביבי המטפטף מלמעלה, במילים אחרות נותן את הכסף לעשירים כדי שהם בתורם יפתחו את הכלכלה, כן כן זאת לא בדיחה זו אמת.
    בעלי ההון בהחלט מפתחים את כלכלת הכיס שלהם, והציבור כמובן נשדד לאור יום בלי קרן מטבע רק עם ביבי קטן בעל הענן.
    עורב

    השבמחק
  7. אם ישראל תעבור לכלכלה נטולת חוב, היא תצטרך ללוות דולרים, בהנחה שהמטבע החדש שלה לא יכובד בעולם.

    מה הפתרון של האתר הזה לבעיה זו?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא כלכלן אבל חשבתי שפישר קנה ים דולרים אז אמור להיות לישראל הרבה

      מחק
    2. יש יצוא.
      הייטק, גז...
      שישלמו בדולרים

      מחק
    3. כלכלה נטולת חוב רק אומר שהממשלה מדפיסה את הכסף ולא נאלצת ללוות אותו מהבנק המרכזי. אין סיבה גם שיפסיקו לכבד את השקל. שער מט"ח, ברמת העיקרון, נקבע לפי היצע וביקוש בשוק.כאשר מדינה מייצאת הרבה סחורות, מטבע זר נכנס למדינה, וערך המטבע המקומי עולה( כי השוק שואף לאיזון ויותר מדי ממשהו אחד מוריד את ערכו). מין משחק מגניב שכזה שהרבה טרמפיסטים אוהבים להשקיע בו.
      ניר

      מחק
    4. "שער מט"ח, ברמת העיקרון, נקבע לפי היצע וביקוש בשוק"
      אלא אם כן יש נגיד שמתעקש להשאיר את רמת המט"ח אחרת ויוצר ביקוש מזוייף

      מחק
  8. למה שהמטבע החדש לא יכובד?

    השבמחק
  9. אין אין מה לעשות עם שקל חדש באמריקה

    השבמחק
  10. המסחר כנגד העולם הינו על בסיס סחורות, בכדי להגיע למצב של עצמאות נטולת חוב ישראל צריכה להשקיע בחינוך ולימודים מתקדמים ולייצר סחורות שאותם כמובן נמכור רק כנגד זהב ולא כנגד נייר שאין לו ערך כגון דולר.
    בנוסף לישראל יש תוצרת חקלאית עניפה לאספקת מזון ואף גז לאספקת אנרגיה, כך שהחסם היחידי להפיכתה של ישראל למדינה שמשרתת את תושביה וכלל הציבור נהנה ממשאביה היא בעצם השיטה שנועדה בבסיסה להעביר את עמלו לאמריקה, זה כל הסיפור יושבים אגנדה של מושחתים ומעבירים לגוף זר את כל עמלנו.
    עורב

    השבמחק
    תשובות
    1. לפי האתר כאן הפתרון הוא בנייר חסר ערך, אמנם נטול חוב, אבל חסר ערך.
      סחר-חוץ מבוסס על מאות אלפי מוצרים שאינם מיוצרים בארץ, למשל ברגים,
      כיצד לדעתך יתנהל סחר-חוץ על בסיס נייר נטול חוב מול הכלכלה העולמית השקועה בחובות, בהנחה שכלכלה נטולת חוב תהווה איום על מעמדה?

      מחק
    2. סחר פנימי יכול להתנהל על נייר שהוא באמת חסר ערך אך מקובל על כולם כאמצעי תשלום, הבעיה היא הוספת כסף למחזור ללא פיקוח או בכדי אינטרסים חשוכים וכולי כפי שקורה היום, צריך לגבש שיטות למנוע זאת אחת מהן היא שקיפות בכל המובנים כך שאם המדינה מדפיסה כולם נדע ואם המדינה מוציאה כסף כולם נדע על מה.
      לגבי סחר חוץ, אם נרצה או לא סחר החוץ יעבור למסחר בסחורות שיש בהם ערך כגון זהב נפט גז טכנולוגיה חקלאות ועוד, כיום המדינה שבויה בשחיתות בלתי נתפסת ובערך עשר חברות יצואניות גדולות, ניתן לשפר זאת דרמטית על ידי פיתוח תעשיות מקומיות.
      לגבי אלפי מוצרים , חלקם יכולים וכדאי שכך להיות מיוצרים בארץ חלקם כמובן נרכוש בחול באמצעות סחר בסחורות בעלות ערך
      דברחשוב נוסף הוא ההשקעה בבטחון, הנתונים אומרים שדווקא השקעה בבטחון מכניסה למדינה כסף רב ואף יכולה לתרום למשק המקומי בפיתוח טכנולוגיות אזרחיות.

      מה שקורה היום בפועל באים כל מיני חייזרים וקונים את הידע של ישראל בכסף מדומה, אז נכון כרגע אנחנו יכולים בכסף הזה לגרום לכמה עשירים מושחתים לשלוט בכל המשק, אך אנו בעצם גם הורסים את העתיד של ילדנו מאחר והידע נעלם מכאן.
      עורב

      מחק
    3. לעורב:

      אבל כיצד אתה יוצר את האיזון בין כסף מקומי(נייר חסר ערך) לבין דולרים?
      מה ימנע מהיצואנים והיבואנים לסחור ביניהם לבין עצמם בדולרים, ולהשאיר בידיהם את העושר?

      כיצד יקבע היחס בין המטבע המקומי, שהדפסה בלתי פוסקת שלו תוריד את ערכו כל הזמן, לבין מטבע חוץ חסר ערך, כמו הין, או לבין מטבע בעל ערך, כמו הדולר? מה הנוסחה?

      מה ימנע מבעלי השליטה בדולר לשלוט בכלכלת המדינה?

      מחק
    4. אנונימי

      הכסף עצמו (שקל, דולר או כל מטבע אחר) הינו למעשה חסר ערך. כסף איננו בעל ערך פנימי, אלא מבטא ערך המבוסס על אמון שהחברה נותנת בו.

      גם בפועל, אין משמעות לכסף מבוסס סחורה - הבנקים כיום וגם בעבר (לפחות 100 שנים אחרונות) מייצרים כסף ללא ש ו ם ק ש ר לכמות הזהב בעולם, אלא אך ורק ע"פ יחס הרזרבה שמתירים להם. כפי שאנחנו יודעים, למעשה הכסף מיוצר יש מאין באופן פרוע. גם בתקופת סטנדרט הזהב (עד 1971) הבנקים לא ייצרו כסף ע"פ יתרות הזהב!!

      דבר נוסף, רק 15% מן החוב הממשלתי היום הוא במט"ח (כ-110 מליארד ש"ח בסוף 2012). מול חוב זה יש יתרות מט"ח בשווי של כ-300 מליארד ש"ח (סטנלי פישר לקח הלוואות בשקלים, המיר אותם לדולרים וכולנו משלמים על כך את הריבית). לכן, אין סיבה להיות מודאגים מחוסר איזון בין "כסף מקומי חסר ערך לבין דולרים" (קביעה לא נכונה)

      גם הקביעה כי "הדפסה בלתי פוסקת של המטבע המקומי תוריד את ערכו כל הזמן" - אין לה על מה להסתמך! למה שתהיה הדפסה בלתי פוסקת?

      מחק
    5. אין צורך לבצע השוואה יש צורך להתמקד ביצור סחורות.
      מדינה היא כמו עסק, עסק לא יעיל עם הרבה שחיתות תמיד פושט את הרגל, עסק בריא שמנוהל היטב תמיד פורח, אך כאשר השלטון בתי המשפט הרשויות כולם מושחתות ורק כסף מעניין אותם עד שהפכנו לזאבים זה לא עסק יעיל, וברגע שאתה עסק יעיל המטבע שלך שווה בהתאם
      נחוץ להדפיס כסף רק לפי הצורך , נדרש לבזר את הבנקים לאסור גביית עמלות

      בגדול הכלכלה אמורה להזרים כמה שיותר כסף למטה אך כיום כל הכסף נשאר בראש ותוקע את הכלכלה ומשעבד אותך במקום להחיות אותך
      עורב

      מחק
    6. עורב

      מסכים ולא מסכים איתך:

      מסכים - תפקיד הכלכלה הוא לשרת את החברה ולהזרים כמה שיותר כסף למטה ולאפשר לכמה שיותר אנשים שפע ושגשוג.
      אתה צודק גם כשאתה אומר כי הכסף משתלט על תחומים רבים
      בחיינו ולא מאפשר לתחומי התרבות, הרוח וכן לצד החברתי לפרוח.

      לא מסכים - המדינה איננה עסק! עסק - מטרתו למקסם את רווחיו הכספיים ופעמים רבות (לצערנו) הוא מקריב על מזבח זה ערכים אנושיים חשובים. מדינה - מטרתה לקיים בכבוד את כלל תושביה, גם אלה שאינם יצרנים.

      האשם איננו בשלטון, בתי המשפט או הרשויות (כפי שאתה כותב) שהם מנסים לתפקד בתוך המציאות הקיימת. העיה היא בשיטה - ששמה את האינטרס הכלכלי/כספי לפני האדם וצרכיו האמיתיים.

      מחק
    7. לא התכוונתי שהמדינה היא עסק כפי שאתה מגדיר אלא בבחינת יעילות ברור שהמדינה צריכה לדאוג לחלשים אחרת התרבות תושחת כליל כפי שקורה היום

      האם השיטה יצרה רשויות מושחתות או האם המושחתים יצרו את השיטה היא שאלה פילוסופית, מה שחשוב זה להחליף את השיטה ולהעיף את המושחתים.
      עורב

      מחק
  11. נקווה רק שלא יתנקשו בהם בקרוב. בדרך כלל הבנק העולמי לא בוחל בדרכים הנדרשות על מנת להשיג את מה שהם רוצים ועוד שליטה. לא סתם הרוב מתכופפים

    השבמחק
  12. נמשך שוד הציבור:

    "תאגידי המים חילקו דיבידנדים ב-71 מיליון ש'"
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4422532,00.html

    ועוד דוגמה:
    "תיק הוצל"פ נפתח נגד קרן נויבך בגין אי-תשלום אגרה"
    http://www.nrg.co.il/online/16/ART2/501/767.html
    פרטים נוספים בתגובה 29.

    באותו הקשר: מנחם בן ששכרו משולם ע"י רשות השדור כותב להגנתה:
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/502/102.html?hp=1&cat=479

    השבמחק