יום ראשון, 15 בספטמבר 2013

סין שלא הכרתם: בשל יוקר המחיה הגבוה אזרחיה החלו לרכוש מוצרים ממדינות מערביות

מסתבר שמה שאנחנו יודעים על סין זה לא בדיוק מה שאזרחיה מכירים. השיטה שמייצרת אינפלציה על מנת לקיים עצמה לא פסחה גם על המדינה המתפתחת בעולם.  העיתון  וול סטריט ז'ורנל חושף מערכת כלכלית סינית, שמלווה ביוקר מחיה, שלא היה מביש כלכלות רבות במערב כולל אותנו. האם נחזה בקרוב בהקמת התנועה האזרחית "סין יקרה לנו"?


העיתון  וול סטריט ז'ורנל מדווח כי מחירי הסחורות בסין נסקו בצורה כה חדה , כך שהרבה צרכנים מסין החלו לבצע את קניותיהם בארצות חו"ל הזולות יותר.

עליות המחירים בשנים האחרונות הורגשו אפילו במצרכים בסיסיים כמו  שמן , סוכר, פירות וירקות , בשרים  אבל לא רק. בעיתון מציינים כי המחירים עלו במהירות כה רבה שהיום צרכנים סיניים מבזבזים כמעט דולר יותר מאמריקאים כדי לשתות כוס קפה של סטארבקס. רכב היברידי של קדילאק עולה 229,000 דולרים בסין, אבל רק 73,000 $ בארה"ב.  2 iPad עולה בסין 488 $ , ואילו בארה"ב זה יעלה לסיני רק 399 $. בנוסף, נטען שאפילו מחירי הבגדים וההלבשה בסין יקרים בממוצע ב-70% יותר מאשר בארה"ב.  אבל ארה"ב היא לא היחידה שהפכה לזולה יותר מסין. גם בקרב שכנותיה סין נחשבת היום יקרה. כך למשל המחירים בממוצע בתאילנד נמוכים ב30-40% מאשר בסין. כך גם בהונג קונג השייכת אמנם לסין אך נהנית מאוטונומיה כלכלית.

אחת הסיבות להבדלי המחירים היא הטלת מיסים גבוהים ובעיקר מיסי יבוא גבוהים בסין. שיה טיאן , פרופסור בבית הספר לעסקים באוניברסיטה של דרום קרוליינה, מסביר שמדובר במדיניות מכוונת של המפלגה הקומוניסטית הסינית. המפלגה מעודדת חברות למכור מוצרים סיניים בחו"ל במחירים נמוכים אפילו במחיר של הצפת שוק הסחורות במערב  . לשם כך  היא מסבסדת את היצוא כדי לתמוך באותן חברות הנאלצות לייצא גם ברווח קטן יותר. התוצאה היא שרוב ההוצאות נופלות על האזרח הסיני ,כך שאפילו חלק מהמחירים של המוצרים הסיניים בחו"ל זולים יותר מאשר בסין עצמה. מזכיר לכם משהו מפה?

תופעת לוואי נוספת  שהולכת ומתרחבת היא שיותר ויותר סינים רוכשים יותר מוצרים מחוץ למדינתם אם דרך תיירות קניות או אונליין דרך אתרי מכירות באינטרנט.

 הנה הכתבה בנושא באדיבות ערוץ NTDTV:
http://www.youtube.com/watch?v=X06MoLvJ3L4

22 תגובות:

  1. ערן,
    תסביר בבקשה למה הממשלה עושה את זה?

    השבמחק
    תשובות
    1. שמי ערן, לא ערן הילדסהיים, אבל בהיותי בקי בנושא היטלי היצף אני אשיב לך.
      כיום מדינות אשר להם כ"א זול, מחפשות דרך לייצא את יכולת הייצור שלהם לחו"ל. כך, קורה שמדינה כמו סין, וכמוה טורקיה, ויטנאם, מעונינות לספק מקורות תעסוקה לאוכלוסיה המקומית, ומעודדות יצוא של מוצרים לחו"ל ע"י מתן תמריץ ותשלומי עידוד בגין יצוא. מצב זה מפר את האיזון בסחר העולמי, עלות הייצור אינה משקפת את העלות האמיתית ואותה מדינה יוצרת לעצמה יתרון בסחר הבי"ל.
      נמשיך את הרעיון, אם המוצר מיובא לישראל, ( לדוגמא אביזרי צנרת מברזל ופלדה), המוצרים ישלחו במחיר שהוא זול מעלות הייצור של היצרן המקומי . היבואנים ינצלו את המירווח לייצר עבורם רווח נאה , והמוצר ימכר במחיר הנמוך ממחיר היצרן המקומי. היצרן המקומי מפסיד את השוק המקומי בו אמור להיות לו יתרון יחסי.
      התוצאה - צימצום קווי ייצור, סגירת מפעלים , הגדלת מספר המובטלים .
      מדינות העולם החברת באיגוד הסחר העולמי, ערות למצב זה , ומטילות מכס על מוצרים המיובאים במחיר שאינו הוגן . בימי כהונתו של שר האוצר הקודם, הנושא דוכא ולא אושרו הגבלות על יבוא בהיצף ( למעט התרה אחת בשלהי כהונתו).

      נקווה כי שר הכלכלה והאוצר לא יפלו בפח בעניין הפחתת מגבלות על יבוא מוצרים ללא אבחנה ולא יאפשרו יבוא במחירי היצף.
      בברכה,
      ערן. ה.

      מחק
  2. איך אייפד 2 יקר יותר בגלל מיסי יבוא? הרי הוא מיוצר בסין

    השבמחק
  3. חבל שהכתבה לא מצביעה גם על המשמעות הכלכלית העולמית של התופעה. אני מתגורר בהונג קונג אחת הערים היקרות בעולם ועד לפני שנתיים הינו חוצים את הגבול לעשות קניות זולות בסין. לא עוד, הכל יקר כמו בהונג קונג ויותר. בשל המסוי הגבוה מוצרי חשמל יקרים שם יותר גם אם תוצרת סין, בעצם הכל תוצרת סין. סינים באים להונג קונג לקניות כי אין מסוי על מוצרי חשמל. קראתי שחברת לנובו שהיתה אי בי אם מחשבים ונקנתה על ידי הסינים מתחילה להעביר את המפעלים שלה לאמריקה כי זול יותר להם ליצר שם.
    לגבי איפון וקדילק, מה שהכתבה לא מספרת זה שיש תחליפים מקומיים לכל אלו. על איפון שמיוצר בסין החברה בסין מרויחה 5 דולר בלבד וכל השאר הולך למשווקים בארה"ב, יש כיום טלפונים סינים אמינים שמתחרים באיפון ועולים 200 דולר אלא שהם נפוצים רק בסין, יש מכוניות סיניות שהן חיקוי מדויק של מכוניות גרמניות, נסעתי בחיקוי מדוייק של פולקסווגן גיטיאי תוצרת שנחאי שעולה 13 אלף דולר, בעוד שהמקורי עולה פי כמה וכמה. רק אלו שרוצים להראות שיש להם קונים את המקורי עם הסמל של מרצדס או פולקסווגן.
    הסיבה למסוי היא שסין רוצה ליצר שוק צרכנים פנימי שיחליף את השווקיםפ האמריקאים והאירופאים בצריכהץ עד עכשיו סין היתה קונה אג"ח אמריקאי ואירופאי ומלווה להם כספים לקניות אצלה בדרך זו, עכשיו זה לא כדאי לה.
    יותר ויותר מוצרים מיוצרים בסין על ידי מהגרים זולים מצפון קוריאה וויאטנם, כבר לא משתלם להעסיק סינים. עובד צפון קוריאני מקבל 30 דולר לחודש.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על ההסבר.

      בדר"כ אתה מדבר שטויות אבל הפעם נתת בראש.

      מחק
  4. ערן, כדאי לתקן:
    זה ערוץ
    NTDTV
    ולא
    NDTV

    השבמחק
  5. בלי קשר לנושא - תגובה לאותו מגיב שטען שהמדינה היא בעצם כלל אזרחיה.
    אז הינה היום פורסם מאמר "מה ידע פרופ' ישעיהו ליבוביץ כבר ב-1966 על פריון, שחיתות ופרוטקציה?"

    "השחיתות הכספית והכלכלית ‏(העלמת מס, הברחת מטבע, קבלת שוחד וכו'‏) איננה נגע פושה בגוף המשטר הכלכלי והחברתי הישראלי, אלא תכונה מהותית של משטר זה. משטר זה מושחת מיסודו, באשר הוא פרזיטי: המשק ורמת החיים של האוכלוסיה - של 'השכבות הנכבדות ביותר' ושל המוני העם כאחד - אינם מושתתים על מאמצים והישגים ואינם מותנים בהם, אלא מקוימים בחסדם של מענקים, שילומים, מגביות, תרומות ונדבות וסובסידיות, שאותם מחלקים בעלי השררה לפני האינטרסים של ההחזקה בשלטון ולפי מידת קרבתם של המקבלים לשלטון. האדם במדינה זו מתחנך להרגשה, שאין קשר בין כישרונו, יכולתו, מאמציו והשגיו בעבודה - מזה, ובין התגמול שהוא מקבל - מזה. הוא מרגיש שלא הפעילות הכלכלית הכשרה - בין בעבודה פיסית או משרדית, בין במסחר, בין בפקידות, בין במקצוע חופשי וכו' - היא הבסיס להצלחה, אלא טובת ההנאה שאפשר להשיג על ידי השתלבות בשחיתות הכלכלית ובמנגנון הפרוטקציות המפלגתיות וההסתדרותיות - ומכאן רק צעד אחד אל המעילה והשוחד. חברת השנור, חברה הנתמכת, מאבדת את קנה המידה המוסרי לגבי ההתנהגות הכלכלית־חברתית, ככל פילגש מוחזקת המאבדת את התחושה המוסרית".
    http://www.themarker.com/markerweek/1.2119340

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה,בל נשכח שהמוטו של העבר הוא צבירת כוח ושליטה.
      מהעבר גם צמחה השיטה הכלכלית הנהוגה היום שכל מטרתה היא צבירת כוח ושליטה בידי בודדים.

      מחק
  6. ערן מצטרף לשאלתו של האנונימי שהגיב אתמול, למה הממשלה עושה את זה?

    השבמחק
  7. הנה התשובה לשאלתך:

    הממשלה באה לחברות הזרות (למותגים שהוזכרו בכתבה), ואומרת להם: "אם אתם רוצים להמשיך לשרוד בשוק הסיני, תשלמו לי יותר מסים. אם לא תסכימו לשלם, אמצא פגמים ברכבי פולסווגן, או שאאשים את אפל בתאבת בצע ואכנוס אותה, או שאכנוס חברות שמייצרות תחליפי חלב וכד'".

    וזה בדיוק מה שקרה לפני כחודש, כאשר פולסווגן נאלצה לומר ללקוחותיה להחזיר אלפי מכוניות לחברה, לאחר ש"נמצאו" בהם פגמים; וכנ"ל לגבי יתר הדוגמאות שהוזכרו בפסקה הקודמת (קרו ממש בחודש שעבר).

    כדי לשמור על רווחיותן, החברות הזרות נאלצות להעלות מחירים. וכשכולם מעלים מחירים - מקבלים תמונת מצב כמו זו שהוזכרה בכתבה.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה קישקוש חסר הגיון, המסוי הוא מסי יבוא, לסין תמיד היו מסי יבוא על מוצרים מסויימים בעיקר דברי חשמל. גם אם המוצר מיוצר בסין הוא ליצוא ולא לשוק הפנימי, המס הוא לא על החברות הוא על היבואנים והמפיצים, כמו שבארץ יש מסי הגנה והיו גבוהים יותר. לארה"ב היו מסים ליפן היו מסים, לפני כמה עשרות שנים זו היתה תופעה נפוצה

      מחק
    2. הקשקוש הוא שלך,
      מרבית המס המשמעותי אינו על ייבוא, אלא על הובלה בתוך המדינה, ומסים שהחברות משלמות לממשל.

      מחק
  8. מה זה משנה בעצם ?15 בספטמבר 2013 בשעה 16:38

    השיקול העליון הוא יצירת תעסוקה בכל מחיר
    לכן ננקטת המדיניות הזו בכל רחבי העולם.
    הכל מוקרב למען יצירת תעסוקה,פיקטיבית בד"כ,אבל תעסוקה.
    אינפלציה היא בעיה משנית.
    לדעתי,השיקול הוא הגיוני.

    השבמחק
  9. ערן,
    הייתה כתבה מדהימה על בועת הנדל"ן ב-60 דקות:

    http://www.youtube.com/watch?v=IF-rR4zEJRM

    השבמחק
  10. בינתיים מחירי הדירות בסין לא ממש יורדים. הבועה הזו כבר קיימת כמה וכמה שניםץ להפך, ככל שמחירי הבתים בערים הגדולות יעלו לא תהיה ברירה לאנשים אלא לעבור לערים הריקות והמחירים עוד יעלו. ראיתי כמה מערי הרוחות האלו והן נהדרות, לא היתי מתנגד לגור שם, הרבה יותר מוצלחות מערים באירופה

    השבמחק
  11. תופעה מעניינת ביותר בסין המבדילה אותה משאר העולם היא שסין מייצרת את הכסף שלה על ידי הבנק המרכזי בהיקף רחב העולה בהרבה על הרזרבה הנקוטה בשאר ארצות העולם. כלומר לממשלה הסינית (צמרת המפלגה הקומוניסטית) יש שליטה יסודית על היצע הכסף למשק מה שאין כן במערב למשל. הבעייה בסין שעד כה הייצור שם היה מוכוון יצוא ועתה מתחולל שינוי עמוק כאשר סין עוברת לכלכלת צריכה עצמית, לייצור לצורך צריכה עצמית. איך כל זה קשור לכתבה כאן ולהקרעת מחירי יסוד שם, זאת באמת סוגיה לא ברורה שיש לבחון אותה יותר לעומק. בכלל הכלכלה השניה בעולם היא במידה רבה חידה לכלכלנים וגם לפעילי הרפורמה המוניטארית. דוד איש.

    השבמחק
  12. תופעה מעניינת ביותר בסין המבדילה אותה משאר העולם היא שסין מייצרת את הכסף שלה על ידי הבנק המרכזי בהיקף רחב העולה בהרבה על הרזרבה הנקוטה בשאר ארצות העולם. כלומר לממשלה הסינית (צמרת המפלגה הקומוניסטית) יש שליטה יסודית על היצע הכסף למשק מה שאין כן במערב למשל. הבעייה בסין שעד כה הייצור שם היה מוכוון יצוא ועתה מתחולל שינוי עמוק כאשר סין עוברת לכלכלת צריכה עצמית, לייצור לצורך צריכה עצמית. איך כל זה קשור לכתבה כאן ולהקרעת מחירי יסוד שם, זאת באמת סוגיה לא ברורה שיש לבחון אותה יותר לעומק. בכלל הכלכלה השניה בעולם היא במידה רבה חידה לכלכלנים וגם לפעילי הרפורמה המוניטארית. דוד איש.

    השבמחק
  13. עדיף להשקיע את הכסף הפנוי בדירות מאשר באג"ח אמריקאי. אגב הכסף הזה זה כסף שנחסך לטווח ארוך ולא בוזבז בנסעדות יוקרה. זה כאילו שקניתם לפני 20 שנה דירה באיזה חור עלוב שנקרא פתח תקווה או רמת גן או נתניה ופתאום זה נהיה מקום מבוקש.

    השבמחק
  14. שימו לב מה קורה באיזורנו השנים האחרונות, השפעת אמריקה נחלשת והשפעת רוסיה מתחזקת וחוזרת לכיוון מה שהיה לפני נפילת ברית המועצות. במצריים שונאים את אובנה ושני הצדדים רוצים להתרחק מאמריקה ולחזור לקבל עזרה מרוסיה ואפילו סין, סוריה ואירן הופכות להיות בנות ברית של רוסיה, ממילא סין מוכרת נשק לסוריה כבר שנים בעקיפין דרך אירן.

    השבמחק
  15. קצת רשמים מביקור בבייג'ין בירת סין בתגובה לכתבה:
    הקפה שם אכן יקר, הציבור הרחב לא שותה אותו כיוון שאין מסורת מקומית של קפה, וגם לא צורך מוצרי חלב. עבור הסינים מדובר במוצר יוקרה שפונה לקהל של מערביים ושוחרי אורח חיים מערבי.
    יש פער עצום בין חנויות יוקרה שמשרתות את המעמד העליון ומחיריהן גבוהים מארה"ב (אך דומים לאירופה וישראל), לבין חנויות ומסעדות צנועות שמשרתות את הציבור הרחב ותיירים שוחרי מציאות, ומחיריהן זולים פי כמה ממה שאנחנו מכירים בישראל.
    לגבי מכוניות - הממשלה, בדומה לישראל, משתמשת במיסוי כאמצעי לדכא את רכישתן. המכוניות נוטות להיות יוקרתיות יחסית שכן בשל היטלים שחלים לא משתלם לקנות שם מכוניות עממיות. האוטוסטרדות הרבות בבייג'ין פקוקות בשעות העומס, אם כי לא ברמה של איילון.

    השבמחק