יום ראשון, 22 בספטמבר 2013

הממשלה ההונגרית באולטימטום לבנקים: קצצו את עלות המשכנתא לאזרחים או שנקצץ לכם ברווחים

ממשלת הונגריה הציבה אולטימטום לבנקים במדינתה בו דרשה מהם להפחית בעשרות אחוזים את תשלומי המשכנתא החודשיים של משקי הבית. על הבנקים יהיה להיענות לדרישה עד הראשון בנובמבר.בנקים שיסרבו עלולים לעמוד בפני גזירות קשות.



המשכנתאות במטבע חוץ ,במיוחד בפרנק השווצרי, נחשבו פופולריות מאד בהונגריה לפני המשבר הפיננסי העולמי .הסיבה לכך היא שהן היו הרבה יותר זולות מאשר ההלוואות במטבע המקומי. הביקוש למשכנתאות אלה החל בעיקר משנת 2000 ואילך אלא שמאז המטבע ההונגרי, הפורינט, נחלש בשיעור של יותר מ -50% מול הפרנק השווצרי. הדבר הקפיץ באופן דרמטי את עלות תשלומי המשכנתא החודשיים של בעלי הבתים בהונגריה ומכאן שגם סיכן את כל המערכת הפיננסית במדינה. באופן חריג למקובל כיום בעולם, החליטה הממשלה ההונגרית להפיל את עלות החילוץ של המערכת על הבנקים, במקום על משלם המיסים.

"מבחינה אתית , זה באחריותם של הבנקים לסדר את זה. אני מאמין, שהם פעלו בחוסר תום לב " אמר ראש הממשלה ההונגרי ויקטור אורבן בשבוע שעבר ."חוזי ההלוואה ,שהם לא הוגנים ולא סבירים, מפילים את כל הסיכונים  על הלווים בעוד הבנקים אמורים להנות מכל הרווחים במקרה של משבר עולמי והיחלשות גדולה של הפורינט" אמר אורבן בראיון לרשת רדיו במדינה .

אורבן קבע את הראשון בנובמבר כמועד האחרון לבנקים שבו יוכלו לתקן את חוזי הלוואות או להסתכן בסנקציות. הממשלה אמנם לא ציינה מה הן הסנקציות המתוכננות כלפי הבנקים, אבל ההערכה היא כי מדובר בגזירות קשות אף יותר ממה שכבר הטילה עליהם עד כה. הבנקים בהונגריה כבר היום צוברים הפסדים בגלל מס מיוחד שהטילה עליהם הממשלה כדי לסייע לכלכלה להתאושש מהמשבר שלה, וגם בשל תוכניות סיוע קודמות ללוקחי המשכנתאות.

ויקטור אורבן

מיהאי פטאי , ראש איגוד הבנקים ההונגרי, אמר בתגובה ביום שלישי כי הבנקים רוצים לשתף פעולה עם הממשלה.  למרות ההצהרה החיובית הזו ,עדיין לאחר מספר שבועות של שיחות דחופות בין הבנקים לממשלה, אין פריצת דרך והסכמה בעניין התוכנית ,הכוללת גם את חיסול כל המשכנתאות במטבע החוץ במדינה. הממשלה מתעקשת שהבנקים ישאו ברוב העלויות . הבנקים טוענים לעומת זאת שהנטל צריך להתחלק ביניהם, הממשלה והלווים.

הבנק המרכזי בראשותו של ידידו הטוב של אורבן, הביע תמיכה עקרונית בתוכנית כל עוד לא תגרום לירידת ערך המטבע ההונגרי. הבנק הודיע בנוסף כי לא יהסס להשתמש ברזבות המט"ח שברשותו כדי לעזור לתוכנית לצאת לדרך ולעזור לבעלי המשכנתאות במטבע החוץ.

מקור: The Wall Street Journal

47 תגובות:

  1. בקיצור קומוניזם. אם כבר להרוס את הכלכלה עד הסוף אני מציע הצעה נוספת: נסגור הלוואות לכל חקלאי שלקח הלוואה לפני בצורת קשה, תעשיין שלקח אשראי חריג לפני מלחמה גדולה. מה שונים לוקחי המשכנתאות שלא ביטחו עצמם כנגד תנודות שערי המטבע מסטודנט אמריקאי שלקח הלוואת ענק ונקלע לאחר לימודיו לסביבת עבודה שוממה? הרי ברור לאן הרוח נושבת לקראת הלאמה עתידית של כל התעשייה.

    כאשר יש שוק הלוואות שהכללים בו מופרים מידי תקופה הוא יתרגם אותם לסיכון כלכלי. סיכון כלכלי פירושו ריביות גבוהות יותר על כל האשראי שיינתן מעתה ואילך.

    ובהנחה שנייה - הבנק המרכזי סוגר את ההלוואות מתוך הרזרבות שצבר. הרזרבות נקנו על ידי הבנק המרכזי (דרך חוב?)- כלומר יצרו אינפלציה עודפת. בעזרת המס על המחירים אנחנו מסייעים לכל אלא שרכשו דירה במטבע זר. הפירוש: הרוב מממן את המיעוט. פחות או יותר הסינדרום ליוקר המחיה שיש בארץ.
    אני אוסיף כי אם המט"ח נרכש על ידי חוב, המדינה מחויבת להעביר קופונים וקרן אחת לתקופה. מול התשלום הזה מגיעים תקבולים מהנכסים בחו"ל שכעת ימכרו כלומר גם כאן יש תשלום עתידי -נוסף- על התושבים (בין אם באינפלציה נוספת או במס).

    בהערת אגב: לא מזמן ביקרתי בשוויץ היקרה, מסתבר שהבנק המרכזי שם החליט לקבע את המטבע מול היורו עקב ההתחזקות המתמדת שלו. כלומר מצבם של נוטלי המשכנתאות היה צריך להיות גרוע אף יותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. השאלה שאתה צריך לשאול את עצמך לירן מדוע כשבנק נותן הלוואות חסרות אחראיות שלא תורמות כלום לכלכלה חוץ מאשר לרווחיו זו תרומה לכלכלה בעוד שכשהממשלה רוצה שישלם את המחיר על חוסר האחריות שלו זו מבחינתך פגיעה בכלכלה?
      הכל בסופו של דבר תסמינים של מערכת כספית שמרוכזת אך ורק תחת גוף אחד שכל מטרתו היא רק רווח וכמה שיותר גדול. למעשה אין שום צורך בהלאמת הבנקים -זה לא יתרום בכלום, יש צורך בהלאמת הכסף.

      ערן

      מחק
    2. חוסר האחראיות היא של לוקחי ההלוואה ולא נותניה. אם יהיה משבר בארץ אז הבנקים יצטרכו להציל את המטומטמים שלקחו מליון שקל משכנתה בלי שום גב תעסוקתי וכלכלי מספיק ? הרי הצלה של לווים חסרי אחראיות תבוא בהכרח על חשבון אלו שכן נהגו באחראיות ונזהרו !!! זה אומר שאדם אחראי יעבור תספורת או סתם יקבל ריבית יותר גבוהה. מה שהונגריה עושה זה אסון.

      מחק
    3. אנונימי,
      אתה בעצם מציע שהמדינה, במקרה כזה, תציל את הבנקים, ז"א אני ואתה נשלם יותר מיסים על מנת להציל את הבנקים שנתנו את המשכנתאות?

      מחק
    4. אנונימי
      כשאתה אומר חוסר האחראיות היא של לוקחי ההלוואה ולא נותניה אז יש לי כמה שאלות שאשמח לתשובה ממך:
      1. מה המערכת האלטרנטיבית שהיתה לרוכשי הדירות חוץ מללוות מהמערכת הבנקאית?
      2. כיצד היתה מתקיימת הכלכלה ההונגרית ללא כספי ההלוואות האלה ? הרי כספי ההלוואות הם החמצן שמניעים כל כלכלה היום?
      3. אי הצלה של הלווים היתה מביאה מהר מאד את כל מערכת הבנקאית לפשיטת רגל. מי היה יכול לחלץ אותה במצב כזה חוץ מאלו שנהגו באחריות ונזהרו? מי יעבור תספורת או יקבל ריבית גבוהה יותר חוץ מאותו אדם אחראי במקרה כזה?

      ערן

      מחק
    5. כן, עדיף להציל את הבנקים שמחזיקים כספים של כלל הציבור מאשר להציל לווים חסרי אחראיות על חשבון אנשים עובדים וחוסכים שלא התפתו להתמנף.
      אלה שלוקחים משכנתאות ענק לא יכולים להתלונן לבנקים כשהסיכונים מתממשים. זה ממש כמו שאני אתבע את הפיצה השכונתית בגלל שעליתי במשקל!
      בושה וחרפה שאתם תומכים במהלך קומוניסטי ואלים כזה.

      מחק
    6. ערן -
      הם פשוט יכלו לעשות את מה שאני עושה: לא לקחת הלוואה ולא לקנות דירה. למרות שאני יכול. ואם פחות אנשים היו לוקחים הלוואות אז תנאי ההלוואה היו משתפרים ומחיר הדירה היה יורד.

      אבל הם *בחרו* לקחת סיכון והסיכון התממש! אז בוכים לגננת???

      מחק
    7. לאנונימי מ10:42
      הבעיה היא שהמערכת מעודדת אותך לקחת הלוואות כי אחרת היא תתמוטט. אז נכון שיש כאלה שלא לוקחים הלוואות ואני בינהם אבל אם כולם היו נוהגים כמוני וכמוך הכלכלה היתה פושטת רגל כי היא חיה על ההלוואות האלה. אז להאשים את הלווים בחוסר אחריות זה כמו לכתוב מכתב תלונה על דף נייר (עשוי מעץ) על כך שכורתים יותר מידי עצים. הסיבה שאתה ואני יכולים להרשות לעצמינו לחיות ללא הלוואות היא בזכות אלה שלקחו הלוואות. בלעדיהם לא היה לנו כסף.

      לאנונימי מ10:38
      ראה את מה שכתבתי בתגובה כאן. אם לא תחלץ את הלווים הלא אחראיים תאלץ אתה לחלץ את הבנקים.
      אתה אמנם נגד מהלך אלים שמכריח את הבנקים לספוג חלק מההפסדים אבל אתה כן תומך בשיטה אלימה שמעניקה את הזכות לייצר כסף באופן בלעדי למונופול פרטי שקם למטרות רווח והדרך היחידה שהיא מאפשרת לאזרחים לקבל חלק מהכסף הזה היא רק אם ישלמו לאותו גוף ריבית עליו. אתה בעד מהלך אלים שמאפשר לבנקים לחלק הלוואות לא אחראיות לטובת רווחי עתק אך דורש מהציבור לכסות את הפסדיהם במידה ש"לא הלך להם"

      אתה טוען שמדובר במהלך קומוניסטי אבל באותה נשימה מתנגד לשוק חופשי ותומך בכך שכולנו נמשיך לעבוד בשביל המונופול הבנקאי .
      שוק חופשי אמיתי לא יכול להתקיים עד ששוק המטבעות יהיה חופשי.

      ערן

      מחק
    8. ההבדל הוא שאת הלווים הבנקים צריכים לחלץ ולספוג את ההפסד ולא המדינה.
      הלווים עדיין צריכים לשלם , כנראה לכל חייהם.
      אם יצטרכו לחלץ את הבנקים , אז זה יהיה עח המדינה ועח כולם.
      זה כמו שתובעים חברות סיגריות על נזקי העישון והסתרת האמת.
      מישהו הכריח מישו לעשן ? לא. אבל לחברות הטבק יש אחריות והן הסתירו מידע שהיה ידוע על הנזק הבריאותי.
      כנל כל חברה תצטרך לדאוג למיחזור מוצריה.
      אז מה עדיף ?
      חילוץ לווים עח הבנקים שחילקו ביודעין הלוואות מסוכנות תוך הסתרת מידע ?
      או חילוץ הבנקים עח המדינה וכלל האזרחים ?

      אז הבנקים ייקרו משכנתות עתידיות ויעלו ריבית? מצויין ! זה יוריד את מחירי הדיור ויועיל למי שלא קנה ולמי שנהג באחריות.

      מחק
  2. לירן אני ממש מתקשה להבין את נה שאתה כותב. אני לא נמצא במוח שלך וקשה לי להבין את הקישורים המחשבתיים שלך. הלאמה עתידית של כל התעשייה? ומה הקשר בין זה לבין חוסר יכולת של פרטים? באופן כללי הנטיה היא להפריט ולא להלאים, ביחוד כשהתעשיה בבוץ. מה היתרון לממשלה להשתלט על סוס מת?
    באיזו התיחסות הנושא של שוק הלוואות וריבית גבוהה? הנושא מורכב יותר. הריבית היא כלי וכלי חשוב מאד. הכללים מופרים בלי הרף אבל הריבית נשארת נמוכה מחוסר ברירה, אז איך זה מסתדר עם הטענות שלך??
    מה היתה ההנחה הראשונה? ומה יהיה עם ערך המטבע הישראלי יפול קשות הרי אז אתה למעשה פוגע ברוכשי מטבע זר. ואם ההלואה לא צמודה אז במקרה של אינפלציה המלווה נדפק כהוגן האם זה הוגן? אני ממש לא מבין את המשפטים הארוכים והמעורפלים שחלק ראשון לא קשור לשני, תפרט כי יש לי רושם שאתה הולך לאיבוד.
    בעל דירה בשויצריה מקבל שכר במקום נה זה אכפת לו עם קיבעו או לא קבעו את מטבע? החוב שלו במקור היה במטבע מקומי. אתה יכול לומר על ישראלים שנהיון עשירים ביורו ודולרים כי השקל התחזק, למי זה משפיע על החיים?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי,

      ההנחה הראשונה היא שהבנקים יסגרו את החובות בעצמם.

      לגבי השאלות עם המטבע הזר - אנחנו מייציאים את אותה הכמות שאנחנו מייבאים ולכן יש משמעות גדולה לרווחה שלנו בעת שינוי שערי חליפין.

      מחק
    2. ל - "השמיים ייפלו":

      הסגנון של לירן נקרא פתלתל.
      הוא לא מאפשר התיחסות ממוקדת ובהירה, וזאת מטרתו - להביע רעיון בלא אפשרות להתנגד לו.
      ...

      מחק
    3. שירוויחו רק שלא ירמו
      מַשְׁכַּנְתָּא הִסְתַּבַּנְתָּ עם ערוץ 10
      http://youtu.be/qJqrzSGu0fQ

      מחק
    4. את הרמאות הזאת של הבנקים את הלווים מאפשרת מערכת המשפט.
      שאלמלא כן היו נחסכים רוב הפינויים של אזרחים מבתיהם

      ונתנה תוקף גזילת נישום - אל תתנו לפשע להשתלם
      http://youtu.be/oQhTygapf_0

      מחק
  3. מה הבלוג הזה מחדש לנו בעצם?

    הרי מקור הכתבה הוא בחו"ל...

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אתה חושב שבעיתונות העולמית מחדשים לך משהו אז פשוט תדע שכולם אבל כולם לוקחים ב90% מהמיקרים את המידע מאיזה 2-3 סוכנויות ידיעות שמפיצה אותו לכל העולם

      מחק
    2. חחח.
      לי הוא חידש. לא הכרתי את הכתבה, כי לא כתבו עליה בשום מקום למרות שהיא מאוד מעניינת (לפחות אותי). וכאן כן כתבו עליה- לכן הבלוג הזה מחדש לי הרבה! תודה בלוג :)

      מחק
    3. מכיוון שאנחנו לא קוראים את כלללל הכתבות מחו"ל וגם לא 5% מהן , אז כן , זה חידש לנו מאוד

      מחק
  4. לפי הבנתי, הבלוג קורא להשתחרר מקיבעון מחשבתי ביחס למערכת הבנקאית, הקיימת היום, גם בארץ וגם בעולם. שהשיטה והחוקים זו לא פרה קדושה ואפשר לשנותם לטובת האזרח, בלי לפגוע בכלכלה.

    השבמחק
  5. בלי קשר לנכונות הצעד הספציפי עליו מדובר פה, ראוי לציין כי אורבן הנ"ל הוא אישיות מעט בעייתית מבחינה דמוקרטית. מתוך הערך שלו בויקיפדיה: "בשלהי שנת 2011 החל אורבן לשנות בקצב הולך וגדל חוקים ליברליים והחל לפגוע באופן שיטתי בדמוקרטיה ובחופש הביטוי בארצו. בין החוקים שהוגדרו "שערורייתיים": הצעת חוק לפיה מפלגתו של אורבן תוכל להחזיק בשני שלישים מהמושבים בפרלמנט, גם אם זכתה רק ב-25 אחוזים מקולות הבוחרים; "חוק הדת", המוציא מחוץ לחוק מספר דתות מיעוטים בהונגריה; "חוק התקשורת", המטיל מגבלות על הסיקור התקשורתי; הצעת חוק הקובעת כי המפלגה הסוציאליסטית היא הנושאת באחריות לפשעי המפלגה הקומוניסטית בעבר ועוד[1]. זאת, על מנת להראות לאומי וימני לא פחות מהמפלגה היריבה, יוביק, בעלת הגוון הפשיסטי. עקב סדרת הצעות חקיקה וחוקים שנועדו לפגוע בעצמאות הבנק המרכזי, בית המשפט העליון והרשות להגנת המידע, הודיע האיחוד האירופי שבכוונתו לפתוח בהליכים כנגד ממשלת הונגריה שעשויים לפגוע בסיוע הכלכלי החיוני למדינה ואף בחברותה באיחוד."

    השבמחק
    תשובות
    1. טל,
      האם קראת בכלל את השינויים בחוקה?
      הנה כמה דברים מפתיעים שתגלה שם:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/01/blog-post_23.html

      מחק
  6. משרד השיכון: מספר המשכורות הנחוצות לרכישת דירה עלה ל-135
    נתוני המחצית הראשונה של 2013 מצביעים על עלייה ביחס לנתוני השנה הקודמת לפיהם נדרשו 132 משכורות. בזמן שמחירי הדירות החדשות ירדו בהשוואה לרבעון הקודם, המחיר החציוני של דירות מיד שניה עלה ועומד כיום על 1.015 מיליון שקל

    השבמחק
  7. לירן,
    מה שקרה בארהב זה קומוניזם. שם המדינה חילצה והלאימה את הבנקים עח משלם המיסים בעקבות התנהלות קלוקלת של הבנקים ומתן הלוואות פושעות.

    בהונגריה הממשלה אומרת לבנקים, נהגתם בצורה קלוקלת וביודעין כשפיזרתם הלוואות מסוכנות לכל כיוון, עכשיו תצילו את עצמכם תוך ספיגת ההפסדים.
    המדינה לא תחלץ אותכם ולא תספוג את ההפסדים שלכם.
    העמדתם את כל הכלכלה בסכנה, תשלמו את המחיר..

    השבמחק
    תשובות
    1. המשך,
      בדיוק כמו שאינסטלטור או חנות נעליים שנהגו בחוסר אחריות, צריכים לחלץ את עצמם ולספוג את ההפסדים

      מחק
    2. אין דבר כזה שהבנקים ישלמו את המחיר. הבנקים הם גוף דומם שלא מרגיש שום דבר.
      אם המדינה לא תחלץ או תלאים את הבנקים, מי שיפגע מכך הם לא האנשים שאחראים להתנהלות הקלוקלת. מי שיפגע מכך אלו החוסכים הקטנים.
      חוץ מזה איך תתנהל המדינה ללא בנקים? המדינה תצטרך לחלץ אותם או להלאים אותם או להקים בנקים אחרים ולפצות את החוסכים הקטנים על נזקיהם.

      galgal21

      מחק
  8. השאלה שלי : האם היה אפשר לקחת הלוואה במטח או במטבע מקומי או שניתנה אפשרות אחת בלבד?

    אני חושב שהתשובה מתווה את הדיון המוסרי.

    השבמחק
    תשובות
    1. עורב
      זה כמו השאלה על ריבית משתנה בארץ.
      יש אפשרויות אחרות , אבל הבנקים דחפו את כולם לריבית המשתנה ובוודאי לא הזהירו מספיק או הגבילו.

      או כמו בוויסות מניות הבנקים , אפ חד לא הכריח אזרחים לקנות מניות , אבל מה האזרחים מבינים ? הבנקים פשעו בחסות ובעידוד הממשלה , ובסוף האזרחים שילמו את החשבון.

      שנאמר , הציבור מטומטם ולכן ישלם.
      אז בסדר שהמטןמטמים ישלמו , אבל בסוף כולם משלמים כולל אלה שנהגו באחריות

      מחק
    2. זה בעצם מה שאני שואל - איך זה היה בהונגריה? למה דווקא מט"ח?

      מחק
    3. עורב
      אנ לא יודע , אבל מאמין שלקחו במטח כי זה היה הכי זול , בטח בגלל שערי חליפין משהו.. ואז מרוב הלוואות מטח , המטבע המקומי פוחת קשות ואז.. אוי אוי אוי קטסטרופה

      בדומה אך שונה לריבית המשתנה או פריים בארץ..

      מחק
    4. הסיבה למט"ח כי אלו היו הלוואות זולות ביחס למשכנתאות במטבע המקומי. אף אחד לא הכריח את הלווים לרכוש דווקא את המשכנתאות האלה אבל בהערכה גסה שני שליש העדיפו אותה. עכשיו ראש הממשלה ויקטור אורבן הודיע כי בתוכניתו להמיר את כל המשכנתאות האלה למשכנתאות במטבע מקומי. תהליך שנכון לעכשיו לא ברור איך אפשר יהיה לבצע אותו מבלי להפיל עוד את הפורינט אלא אם הוא יתפרס על פני זמן ארוך.

      ערן

      מחק
    5. קראתי עכשיו שהמחיר של משכנתא בפרנק היה נמוך בכמחצית מהעלות של משכנתא במטבע המקומי. בהנחה שנטלת משכנתא כאשר הפורינט היה בשיאו ב1.67 תשלם על המשכנתא כ-35% יותר (הפסד בפרק זמן של 6 שנים). וברור שלא כולם לקחו את המשכנתא בשיא אז סביר שההפסד הממוצע הוא באזור ה-20%.
      אם אכן המשכנתאות בפורניט היו יקרות פי שניים אז יוצא שמספר מתקזז בעוד כמה אחוזים בודדים.

      ערן, אתה אתה יודע למה הנפילה החדה התרחשה דווקא מול הפרנק? כשאני מסתכל על יתר המטבעות אני רואה יציבות (מול הדולר והיורו).

      מחק
    6. הפרנק השויצרי התחזק מאד מול כלל המטבעות. זה לא שהריצפה עקומה.

      מחק
  9. וכול הפתולוגיה "האנליסטית" רק מסבכת את החיים יותר ויותר.
    עם יושרה מינימלית
    הכול היה נראה אחרת
    ושאם מנכ"ל בנק ירוויח 100.000 ש"ח לחודש. לא יפלו השמים ומכאן נגזרת הורדת הריבית.

    השבמחק
  10. עוד הערה קטנה
    הצעה של מנוסה
    לפני פיצוץ הבועה שהקפיטליזם ייצר.
    אני מציע לכול מי שיכול למכור את ביתו ולהשיב המשכנה יעשה זאת בהקדם.
    כי בעוד לא הרבה זמן ירקו אותו לרחוב

    השבמחק
  11. ערן קראתי את הכתבה הזאת והכתבה שלך שקישרת אליה מ 2012.

    אלא מהלכים פופוליסטיים,במקרה זה פופוליסטים ימניים.

    אין להם קשר עם שינוי השיטה הכלכלית הוא פשוט מתחנף לבוחרים שלו.

    כתבת גם..."הסיבה שאתה ואני יכולים להרשות לעצמינו לחיות ללא הלוואות היא בזכות אלה שלקחו הלוואות. בלעדיהם לא היה לנו כסף."
    טכנית כן,מעשית אם זה היה קורה אז השיטה היתה קורסת ואז היה טוב בטווך הארוך.

    למען האמת זה לא משנה כי זה דיון תיאורטי.
    ההיגיון שלי אומר שכל אחד ישלם על הטעויות שלו - זה ההוגן ביותר.
    ז"א לא לחלץ אף אחד לא לקנוס אף אחד.
    זה אחריות אישית.

    השבמחק
  12. קשה עבודתו של הבנקאי.

    אם יתן הלוואות מט"חיות בריבית נמוכה, הרי שהוא מסכן את המערכת הבנקאית, ולא חלילה הלווים הלוקחים הלוואות במטבע שהם לא מרוויחים בו משכורת. הם שה תמים שהובל לשחיטה ללא ידיעתו. הבנקאי אשם.

    ואם חלילה הבנקאי נוקט בגישה אחראית ומסרב להעניק הלוואות במט"ח? אז שוק הבנקאות ריכוזי מידי, וזו תוצאה של חוסר תחרות.

    והפתרון של עורך האתר, כמה מפתיע, הלאמה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמה תיקונים למה שכתבת:
      1. עבודתו של הבנקאי ביחס לרווח שנושאת עבודתו היא הקלה ביותר שיש במשק.
      2. אני מוכן מחר לעבוד בעבודתו "הקשה" של הבנקאי ואפילו להרויח פחות ממנו לטובת תרומה לאזרח, אבל כנראה שאף אחד בבנק ישראל לא יתן לי רישיון לעשות את זה
      3. המערכת בבסיסה והבנקים מעצם זה שהם מנפחים בועות עם הכסף שהם מייצרים, מהווים סכנה למערכת ולכן לא פלא שבכל העולם הם מחולצים פעם אחר פעם. וזה לא משנה אם זה בגלל אג"ח, מט"ח או סתם בועת סאב פריים או נדל"ן נחמדה.
      4. אני לא מעוניין להשתתף במשחק הזה - לא מעניין אותי אם הבנקים אשמים או שהלווה אשם, אבל אין לי ברירה כי "בשוק החופשי" היום אם אפתח מערכת כספית מתחרה דיני על פי החוק 5 שנות מאסר
      5. אני לא יודע על איזה אתר אתה מדבר שעורכו מעוניין בהלאמה. אני בכל אופן טוען שוב שאין צורך להלאים בנקים , הצורך הוא בהלאמת הכסף.

      ערן

      מחק
    2. ומדוע לא להלאים את הבנקים? בנק אמור לתת שרות ולהעביר את הרווחים לאזרחים. זו לא אמורה להיות חברה נושאת רווחים אישיים.

      מחק
    3. ערן:
      אני אתעלם באלגנטיות מהסופרלטיבים שבתגובתך ומהקביעה בנוגע לקושי עבודתו של הבנקאי, בעיקר מכיוון שאין בה שום קשר לתגובה שלי. חסוך ממני את נאuמי "הבנקים מייצרים בועות" וענה לביקורת - אם היו הבנקים מסרבים להעניק הלוואות במט"ח, היית טוען שהם חזירים שרוצים לגבות ריבית גבוהה עבור הלוואות בפורינט, וטוען שזה מה שקורה כאשר אנשים פשוטים לא יכולים להקים מחר בנק מתחרה. הלא כך?

      השמיים יפלו: מוכרי מכולת אמורים לתת ללקוחות שירות (העברת מזון מהיצרן לאוכל) ולהעביר את הרווחים לאזרחים. גם הם לא אמורים להיות חברה נושאת רווחים אישיים. ככה זה בכלכלה הקפיטליסטית הניאו חזירית. גם הבנקים, אפעס, מנסים להרוויח כסף על השירות שהם מעניקים.

      מחק
    4. הבנקים מונעים מתוך שיקולי רווח - על פי חוק הם מחויבים לייצר כמה שיותר רווח לבעלי המניות שלהם. לכן הם לא עושים "טובה" לאף אחד ובטח שהם לא עוסקים בצדקה שהם נותנים משכנתאות במט"ח.סתם אפשרות למשל היא שיתכן שללא קיום המשכנתאות במט"ח לא היה משתלם ללקוחות לקחת משכנתא ולכן זה בבחינתם הטוב במיעוטו.

      מחק
  13. האם הבנק ההונגרי מרוויח נזה שהוא מלווה כסף במטבע זר? הרי הוא מקבל הפקדות בכסף הונגרי ומלווה בכסף הונגרי. רק אם ביצוע ההלואה נעשה על ידי קנית כסף שויצרי הבנק עצמו רק משמש כמתווח ולוקח סיכון. אין סיבה שהבנק ההונגרי ישלם.

    השבמחק
  14. הייתי מהמר שחלק מהאנונימיים פה (למשל 10:38 וגרוריו) באו עם איזשהי אג'נדה... מרגיש לי כאילו כתב פה משהו איזה איש יחסי ציבור של טייקון..

    רציתי לסכם. לכל הbanksters ועוזריהם שמסתובבים וגולשים להם בכיף בבלוג.
    דינה של כל בועה להתפוצץ...
    הסיכוי היחיד שלא יהיה פה מלחמות אנרכיה או כאוס יהיה אם יפנימו הבנקאים, שבסוף, אנשים יקלטו באמת, יפנימו. ויסרבו לשתף פעולה.

    ערן. אני קורא בבלוג מעל שנה. הרבה. ועד עכשיו לא שמעתי אותך יוצא בקריאה לפעולה/הפגנה.. כלום.
    הגיע הזמן שתיקח יוזמה. תציג אלטרנטיבה.. ויאללה.. החיים קצרים.
    רוצה שינו? תעשה אותו. תצטרך עזרה?נעזור!
    רק תעשה משהו.. ותפסיק לחכות.
    לא תעשה. לא יקרה. כן תעשה ו.. השמים זה הגבול.

    גדל אומץ ופעל יא בנאדם!!
    :-)

    השבמחק
  15. ערן, תמשיך כך.
    המערכת המוניטרית תקריס את עצמה כמו שעשתה בעבר, רק שהפעם העולם החושב מודע יותר בזכות אנשים כמוך.
    הידע הזה עובר מאחד לשני, לא כולם מקשיבים אבל פה ושם נתפס עוד מישהו..
    פה ושם אני רואה זיק של הבנה..
    ותיכף האקלים הכלכלי יהיה סוער יותר וההבנה של אנשים תהיה הנווט שלהם בים סוער.
    כשהפיצוץ יקרה אתה תראה את התפיסה של הרבה מאוד אנשים משתנה..
    ככה כמו הנסיקה של הביטקויין אחרי קפריסין, ההבנה תעלה בספירלה אל הלא נודע.
    ואת אחי פה מלמעלה אני שואל: כמה אנשים ביום אתה חושף לאינפורמציה שאתה קורא כאן מעל שנה? לכמה ויכוחי פייסבוק דחפת מאמר? כמה אנשים הפנית לאתר? לכמה אנשים שלחת סרטונים על השיטה המוניטרית?
    השינוי יבוא רק דרך ידע! גם אם אנחנו 100,000 אלף איש קבועים כאן שיענו לקריאה של ערן זה עדיין לא מספיק!
    מחאה? יקברו אותנו בטענה של שמאלנות אנרכיסטית עוכרת ישראל או מפונקי זיבי שרוצים לעשן או כל דבר אחר שיסיט את הכבשים נגדנו, לא חביבי העבודה היא שלנו אנחנו צריכים להעיר את הפועים והפועות.
    ערן, אתה עושה בשכל שאתה שומר על הקו הקורקטי שלך, לא סוטה מהשביל ולא נגרר לשטויות. ראוי לציון, כאילו עשית את זה מאז ומתמיד כל הכבוד!

    השבמחק
    תשובות
    1. זה האנונימי.. חחח
      בקיצר, התאוריה שלך לוקה בחוסר רק לגבי דבר אחד, עניין הביטחון העצמי.
      אם לבנאדם יש חזון (לא רק ידע) אז קשה לשבור אותו- כבר היו מנהיגים מעולם.ואם מישהו סתם פינצר שנובח המון.. קשה להתייחס אליו ברצינות.
      ולכן אסכם, אני עובד במקום עם הרבה אנשים מלומדים ואינטיליגנטיים מאוד. והידע כבר קיים.. וגם ההבנה.
      ומה שחסר, זה דרך.. שביל.... חזון!
      ואם זה יישמע לאנשים (לא כבשים) הגיוני, ולרווחתם, אז הם גם יילחמו עבור זה.

      מה שאני מבין מכל הבלוג הזה זה: 1)כולם כבשים תמים 2) אנחנו חלשים.

      לא ככה בונים מדינה

      מחק
    2. אני אחזור: כמות האנשים שמודעים לשיטה על כל תחלואיה עדיין לא מספיקה, אולי בסביבתך הידע קיים(?), האם הוא קיים כאיזה ידע עמום או כמו שמוצג כאן?
      העניין הוא להביא את הידע גם לאנשים פחות מלומדים, לאלו שצרות החיים לא משאירים להם זמן ללמוד, אלו שעסוקים יום יום בהישרדות ואלו שהכי "נדפקים" מהשיטה.
      אני עובד עם המון אנשים שונים ומגוונים, חלקם מודעים לבעייתיות של המערכת הבנקאית (מוניטרית) אבל לא יורדים לעומקם של דברים, חלקם ממש מבטלים בפראות את כל הנושא ומעט מקשיבים מתווכחים לא מאמינים אבל פותחים את הראש, לבסוף הם גם מתיישבים קוראים ומבינים ואח"כ אנחנו מדברים בLEVEL אחר..
      אני חייב להגיד לך שאנשים שפחות או יותר מסודרים בחיים, מחזיקים במשרות טובות (גם אלו במגזר הציבורי) פחות פתוחים לקונספט, מבחינתם השיטה עובדת ומה אכפת להם מאחרים? אצלם החזק שורד (ואדם לאדם זאב?) המציאות עוד לא טפחה על פרצופם..
      לגבי פינצ'רים: ללא אותו פינצ'ר שנובח לא הייתי כאן ולא הייתי מודע לכל העיוות הזה (ותאמין לי כשיש לך 6 רוטוויילרים ששומרים לך על החצר רצוי שתחזיק פינצ'ר, כי הוא הראשון שיתריע על פולש..), אבל ערן אינו פינצ'ר ההקבלה לא נכונה! יש תנועה שנקראת שינוי מוניטרי שקמה בעקבות הבלוג הזה, הם פעילים מאוד ככה בלי שתשמע.. אתה מוזמן להצטרף אליהם ולהיות אקטיבי!
      אנחנו עדיין בשלב ההבנה, הידע עוד לא קיים בצורה נרחבת אצל כלל הציבור, יש מושג שנקרא "מסה קריטית" אנחנו עוד לא שם.
      תעשה תרגיל מחשבתי: נניח שאתה אוסף את כל אלו שאתה מכיר אישית ותשאל אותם, אם המצב כזה רע למה לא נצא להפגין? מה אתה חושב יהיו התשובות?
      האבסורד הוא שברגע שמספיק יבינו שזה הגיוני, ולרווחתם הם ידרשו את השינוי ללא מהפכות, אולי הפגנות, אולי קצת רעש אבל העיתונות והממשלה יישרו קו.
      כרגע הדרישות של האוכלוסייה מפוזרות ולא ממוקדות, ראה מחאת קיץ 2011.
      אם אתה קורא כאן כבר מעל שנה בטוח שאתה זוכר את הפוסט ההומוריסטי: כך נראית האבולוציה של מהפכה.
      http://kalkala-amitit.blogspot.com/

      הדרך: מודעות של חלק נרחב מהמדינה.
      השביל: הבלוג, התנועה לשינוי מוניטרי ואנחנו.
      החזון: שינוי מוניטרי לכיוון כלכלה מקיימת לכלל האוכלוסייה.
      *כשכתבתי כבשים התכוונתי לעדר (שגם אני הייתי חלק ממנו) שניזון מהתקשורת הממומנת ומאמין שהיא מספרת לו את האמת. ובאמת לא התכוונתי לפגוע..
      שיהיה חג שמח :)

      מחק
    3. סליחה.. זה הקישור הנכון :)
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2013/05/blog-post_5.html

      מחק
  16. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק