יום ראשון, 29 בדצמבר 2013

הפדרל ריזרב חוגג 100 שנים. מי הם המרויחים ומי המפסידים הגדולים מאז הקמתו?

מאת: ערן הילדסהיים

הפדרל ריזרב חגג בשבוע שעבר 100 שנים להיווסדו.  צפו בתמונה הבאה משנת 1938 ובטבלה הבאה אחריה המציגות את עלות יוקר המחיה בארה"ב אז והיום וקבלו את התמונה המלאה - מי המפסידים ומי המרויחים הגדולים מהמערכת הזו שהוקמה בשנת 1913?



בשנת 1938 עלות בית חדש היתה בערך פי שתיים מההכנסה השנתית הממוצעת. מכונית חדשה היוותה כשליש בלבד מעלות ההכנסה השנתית הממוצעת. נתונים אלו חשובים מכיוון שאם חוזרים לשנת 1938, מוצאים שהשימוש באשראי היה גורם שולי ברכישת מוצרים. מה שניתן למצוא בנוסף הוא שבהשוואה להכנסות האופייניות, קניית בית חדש או רכישת מכונית הייתה יחסית ברת ביצוע עבור רוב משקי הבית ארה"ב באותה התקופה גם מבלי להכנס לחוב.

העמודה השלישית בטבלה הבאה ((Price (2013,USD) מציגה את ההכנסה הממוצעת יחד עם מחירי הנכסים והמוצרים, אילו היו עולים על פי האינפלציה הרשמית בארה"ב. בעמודה הרביעית ניתן לראות את ערכי אותם הנתונים בפועל כפי שהם היום. מנתונים אלו ניתן גם להסיק עד כמה האמריקאים הפכו תלויים יותר ויותר בחוב שמייצרים הבנקים על מנת להתקיים:


אז מי בעצם הוא המרויח הגדול מכל מערכת הפדרל ריזרב? בוודאי אלו הבנקים שנהנים מהביקוש ליותר ויותר הלוואות עם הזמן, מה שמספק להם עוד ועוד הכנסות מהריביות. זו גם הסיבה שהאינפלציה (שחיקה בערך הכסף), בשילוב עם עליה איטית יותר בשכר העובדים (ביחס לאינפלציה), מצוינת לרווחי הבנקים.השילוב הזה יוצר מחסור הולך וגדל בכסף שמחייב מהאזרח ללכת אל הבנק וללוות עוד ועוד.
אז מסתבר שאינפלציה יכולה להיות גם דבר חיובי, במיוחד אם אתה בנק.

מקור: zerohedge

24 תגובות:

  1. אם ככה נראה שהיתה לאמריקאים של לפני 100 שנה הרבה יותר הכנסה פנויה.
    לאן היא הלכה בדיוק?

    השבמחק
    תשובות
    1. הדולר איבד מערכו כ-97% (לא זוכר את המספר המדוייק אבל הוא גדול מ 95%). לשם בדיוק היא הלכה.
      אם לפני 100 שנה סבא שלך קבר בחצר מספיק דולרים לרכישת דולר, זה אומר שיש לך 4000 דולר בחצר (בטח לא מספיק בשביל בית)

      מחק
    2. האם הפרש היחסים בין המשכורת לכוח הקניה שלה לא אומר בעצם שהמדד הרשמי אינו נכון?

      מחק
  2. ההמון איננו קולט שרווחי הבנקים מהפרשי ריביות הם אסונו.
    נכנע לאדוני הכסף יש-מאין בלא להניד עפעף. ההמון שסוגד לממון, שואף להדמות לאדוניו, וזהו אסונו.
    ההמון צריך להקים מתוכו מפלגה חדשה שתדרוש את חלוקת כל רווחי הבנקים מריביות בשווה לחשבונו של כל אזרח. לדרוש שמנהלי הבנקים ועובדיהם לא ישתכרו יותר מהממוצע!

    השבמחק
    תשובות
    1. ואיך יעזור להעביר כוח מחבורת בריונים אחת לשנייה? ה"המון" צריך להבין שממשלה זאת חבורה של אנשים עם רובים שאינה משרתת אותם. במקום להחליף ממשלה אחת בשנייה, יש להפטר ממנה

      * דרך-אגב: אם כל אזרח יקבל עוד 100 ש"ח לחשבון. המחירים יעלו בערך ב100 ש"ח מה שעושה את כל המהלך הזה מיותר ומטופש

      מחק
    2. מה זה להיפטר ממנה?
      אתה תומך באנרכיה?

      מחק
    3. ל - 06:42:

      מי שבאופן אוטומטי מכנה את ההמון בריון הוא הבריון. הוא זה שנלחם נגד צדק ושוויון.
      ההמון הוא בריון או שאיננו בריון תלוי במטרות שהוא משרת. אם המטרה לטובת כל העם בשווה, העם הוא הצודק והמתנגד לו הוא הבריון כאן.

      בכל מקרה העם הוא הריבון ומי שמתנגד לכך הוא הבריון באופן אוטומטי.

      הבנקים יוצרים חוב גדל והולך מהלוואות. הרווח מההלוואות נשאר אצלם. האינפלציה נגרמת בכל מקרה ממתן הלוואות שמגדילות את כמות הכסף שבמחזור. האינפלציה נגרמת ע"י הפרש ריביות שבין הלוואות להפקדות וע"י ההלוואות עצמן, בעיקר ע"י מתן הלוואות.

      טענתך שהמחירים יעלו נכונה, אבל איננה סותרת את המטרה שהיא לעזור לעם.
      למרות שהמחירים יעלו העם יוכל לקנות יותר, בניגוד למצב הקיים שהסקטור הפיננסי מתעשר ללא גבול על חשבון העם, שכח הקניה שלו הולך ופוחת.

      הריבון כיום הוא הבנק. זהו מצב מעוות לחלוטין.
      היכולת לההפך לריבון מיצירת כלום מכלום (כסף חסר ערך מעצמו כיש-מאין) היא שיא של עיוות ומרמה בתולדות החשיבה האנושית.
      המצב הזה חייב להפסק.

      אם רצונך להשאר עם הטיפשים זה ענינך, ואם רצונך לחבור לבריונים, יש להלחם בך ע"י אמירת האמת.
      -

      מחק
    4. ל 8:57. אני לא בטוח למה את מתכוון שאתה קורא אנרכיה.
      אני תומך בחופש, אי-אלימות והעדר כפייה.
      למשל: אם אתה מעוניין ב120 ליצנים שיגידו לך מה לעשות (ורק לך), ממן אותם מכיסך .

      מחק
  3. יש פושעים שגונבים וכולנו סופקים ידינו כלא מאמינים איך אנשים מסוגלים להיות כ"כ אכזריים ויש פושעים שפועלים נגד החברה כולה ולא רק שאיננו מוקיעים אותם, אנחנו מעריצים אותם, מראיינים אותם, מקנאים בהם, רוצים להידמות להם וכל אמא פולניה רוצה שבנה יהיה אחד מהם- ראש הממשלה, שר האוצר, נגיד הבנק, ראשי הבנקים וכד'.

    השבמחק
  4. המספרים האלו לא מסתדרים:
    ההכנסה השנתית הממוצעת בארה"ב היא רק 27000 דולר? זה יוצא 95000 ש"ח לשנה כלומר פחות מ-8000 ש"ח לחודש. המשכורת החודשית הממוצעת בישראל היא יותר מ-9000 ש"ח. לא הגיוני שבארה"ב מרויחים פחות מבישראל.
    גם מחיר הרכב נראה מופרז. 31000 דולר זה כמעט 110000 ש"ח.

    galgal21

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק זה באמת מוזר. אולי זה החציונית, בישראל זה 5600

      מחק
  5. אני מאוד מסכים עם הלך הרוח הכללי ובבעיה שנקראת בנק מרכזי אבל:
    א. מחירי בית בארהב נמוכים יותר, מי שירצה לרכוש ימצא בהרבה פחות מ- 250 א' $. רכב סטנדרטי עולה בסביבות 10 א' $ וכין מה לעשות - הדלק קצת התייקר. מחיר סרט לדעתי נמוך במעט מהמוצג כאן.
    ב. בארהב מהמע הביניים יכול לחיות בצורה סבירה ואפילו טובה. הבעיה היא עם העניים שהיו תמיד - גם ב- 38. אני לא יודע אם אז היו יותר או פחות.
    ג. מה שאני כן מסכים ורואים את זה בעיקר בארץ - אשראי זה אסון! האשראי מנפח את המחירים מהמון סיבות ומהצד השני מאפשר רכישות פיננסיות של טייקונים עי אשראי ולכוח גדול של קבוצות עסקיות גדלות ומתחזקות. זה אסון! אשראי מנפח עלויות ליצרן ולצרכן. אשראי גורם לעיוות כללי של הפעילות במשק.
    מעבר לכך אנשים וחברות בעיקר בארץ פשוט נהיו רודפי בצע...
    שבוע נפלא לכולם

    השבמחק
  6. לצערנו בעל הבלוג נוטה יתר על המידה בהאשמת הבנקים כמקור הבעיה. מנגד ידוע בהיסטוריה שהיו אלו דווקא הצבאות שגרמו לכל מצבור החובות.

    הרי לכם דוגמה: יוליוס קיסר בזז את הקופה בעקבות הכיבושים שלו. הוא קיבל הלוואות מחבריו. אם היו בנקים אז הם אלו שהיו מלווים לו.
    נפוליאון בעקבות כיבושיו הכניס את אירופה לחובות.
    ארה"ב בעקבות מלחמת האזרחים נכנסה לחובות אדירים.
    גרמניה בעקבות מלחמותיה נכנסה לחובות אדירים.

    כלומר הבסיס הוא לא הבנקים, אלא הצבאות. הצבאות הם אלו שמבזבזים את מירב ההון בעולם. לכן גם עם הבנקים יתמוטטו, או תשתנה השיטה המוניטורית, בכל מקרה ממשלות יצטרכו לייצר כספים לצבאות.

    השבמחק
    תשובות
    1. ל-13:12
      גם כשממשלות ייצרו כספים למען המלחמה, וגרמו בכך לאינפלציה, עדיין המצב התאזן בחזרה כשנגמרה המלחמה.
      לעומת זאת, הבנקים מייצרים כסף באופן מתמיד וגורמים בכך לאינפלציה תמידית וזה הכרח של השיטה. לפיכך, שינוי השיטה יכול להועיל כפתרון לבעיות של חוב תמידי ואינפלציה תמידית. אני מציע לך לצפות בקורס בהתרסקות שנמצא ברשימת הוידאו בבלוג זה, במיוחד בחלק המסביר את עניין האינפלציה.

      מחק
    2. לצערך!.

      חפש חומר על הקשר בין בנקים ומלחמותת, לבנקים וממשלות יש אינטרס לגרום מלחמות,
      והם עושים את זה בצורה שלא תחשוד, או שאת מתמם?

      מחק
    3. אני הכי לא מתמם שיש! אשמח לקרוא חומר על הקשר בין בנקים למלחמות, תוכל לשלוח לי כמה לינקים? (לא חומר מהבלוג הזה כי אני כבר קראתי כאן..)
      תודה

      מחק
    4. יפה מאוד , נקודה מעניינת :

      חבל רק ששכחת בימינו אנו , כ- 5 טריליון דולר ( ישירות ועקיפות ) המלחמה בטרור של ארה"ב . מאוד מענין ......

      תודה

      מחק
    5. אולי הצבאות גרמו לכך פעם אבל לא נראה לי שזה יכול לקרות עכשיו. פעם מלחמה גרמה לנזק כלכלי כי העובדים היו הולכים לצבא ולייצור נשק במקום לייצר מוצרים חיוניים. היום יש צורך במעט מאוד עובדים כדי לייצר את המוצרים החיוניים וכנראה יש אבטלה מאוד גבוהה (גלויה וסמויה) במשק בזמן שלום. בזמן מלחמה ייצור המוצרים החיוניים לא נפגע והאבטלה יורדת. לכן כלכלתה של ארץ שמשתתפת במלחמה (אך המלחמה לא מתנהלת על אדמתה) לא נפגעת. כלכלתה של ארץ שמשתתפת בלחימה (שנערכת על אדמתה) נפגעת בזמן הלחימה אך מתאוששת מזה בקלות לאחר המלחמה. כלכלת ארה"ב לא נפגעה ממלחמת העולם השניה, כלכלת ישראל לא נפגעה מהמלחמות, כלכלת צרפת התאוששה תוך שנה-שנתיים מהתבוסה במלחמת פרוסיה-צרפת (בשנת 1870) וגם היא לא התקשתה לשלם את פצויי המלחמה, כלכלת גרמניה התאוששה אחרי מלחמות העולם הראשונה והשניה.

      Galgal21

      מחק
    6. לאנונימי 13:12,
      ראשית אכן צבאות הם גורם מרכזי למצבור החובות של מדינות. אך הטיעונים ההיסטוריים שלך חלקיים ואינם מדוייקים. נכון כי בכל מקרה תצטרך האנושות להתמודד עם בעיית עודף המילטריזציה, אך זה לא סותר את חלקה האדיר של המערכת הבנקאית פיננסית בבעיה.

      יוליוס קיסר ביטל את מטבעות הנחושת שרווחו ברומא, והתיר שימוש במטבעות זהב בלבד - מה שהוביל לבסוף לפלוטוקרטיה ולהרס ההדרגתי של הרפובליקה.
      צרפת של נפוליאון, כמו גם אנגליה, לוו כספים מבנקאים, ובפרט ממשפחת רוטשילד. הרוטשילדים אף פעלו בערמה באנגליה כאשר ביודעם שאנגליה ניצחה, הם הפיצו את הידיעה שאנגליה הובסה, דבר שהוביל לבהלה ואיפשר למשפחת רוטשילד לרכוש את נכסי העם האנגלי בזול.
      גרמניה נכנסה לחובות כתוצאה מהפסדה במלח"הע ה-1. הסכם הכניעה שנחתם עם בעלות הברית קבע שהבנק המרכזי של גרמניה יהיה פרטי ומורכב מנציגי בנקים פרטיים. זה איפשר לבנקים הפרטיים ולגורמים חיצוניים לשחוק באגרסיביות את ערך המטבע על ידי יצירת הלוואות ללא הגבלה והגדלת כמות המטבע בפראות.

      מחק
    7. העניין הוא שהיום אין כמעט מלחמות.

      מחק
  7. שינוי השיטה הוא אכן פתרון מעולה, אך הוא לא הולך רחוק מספיק. וזה משום שכל עוד יש כסף יש מחסור, רעב, עוני, שחיתות ומלחמות. אם אתם רוצים עולם בלי הבעיות הללו, בלי שיעבוד, חוסר שוויון ואליטיזם, תקדמו את פרויקט ונוס. פרויקט ונוס הוא פתרון אמיתי, ורק כך נוכל ליצור עולם טוב למען כולם. https://www.youtube.com/watch?v=QUwyxppwZrE

    השבמחק
  8. רבותי, הצבאות הם הבסיס לכל החוב המתגלגל. גם אם לא יהיו בנקים כלל יהיו יצרני כסף שיזליגו כסף לצבאות. רוב מלחמות הנסיכים התנהלו ללא בנקים. אנחנו מבינים את המיקוד שלכם בבנקים אך לצערנו לא כך פועלים פני העולם. כל מדינה מאז או תמיד התבססה על אליטה צבאית. למעשה התשתית הכי יציבה של מדינה (לצערנו הרב) היא צבאית. אנחנו יכולם להפיל מלכים, ממשלות אך תמיד הבסיס (קרי צבא) ישאר על כנו.

    לכן חשוב מאוד לכל מדינה איזון בין האליטה הצבאית לזו האזרחית. בישראל המצב חמור מאוד כיוון שהאליטה הצבאית, בדומה לטורקיה ומצרים, מפרת את האיזון.

    השבמחק
    תשובות
    1. אז הפתרון הוא להפטר מהאליטה שאוחזת ברובים.

      מחק