יום רביעי, 19 בפברואר 2014

פתרון הועדה למלחמה בעוני: הקטנת מספר העניים על ידי הגדרתם כלא עניים

מאת: ערן הילדסהיים

כשראשי המשק ראו שאי אפשר להתמודד עם האינפלציה הגבוהה הם שינו את דרך המדידה של האינפלציה. כשכמות המובטלים עלתה, "נעלמו פתאם" בחישוב של  אחוזי האבטלה מובטלים רבים. בממשלה רואים עכשיו שאי אפשר לגייס את החרדים , אז כוללים במכסת החרדים שיתגיסו  חרדים שחזרו בכלל בשאלה. והנה הפטנט החדש-ישן חוזר גם בוועדה לטיפול בעוני של שר הרווחה.

עם תחילת עבודתה של הוועדה למלחמה בעוני, הידועה גם בשמה "וועדת אלאלוף", הועלו לאתר האינטרנט שלה פרוטוקולים מהדיונים בדיוק כמו שהבטיחו ראשיה. סוף סוף שקיפות בעבודת וועדה בכנסת. לא דבר של מה בכך בימינו. אלא שאז הסתבר פתאם שבפרוטוקלים שפורסמו הושמטו הרבה מאוד דיונים שהתקיימו בתוך הוועדה. מדוע הסירה הוועדה חלקים ניכרים מהדיונים? על מה דיברו שם שכל כך סודי? האם יש תכנית לגייס את כל העניים למוסד או לשב"כ?
שר הרווחה מאיר כהן. מה הוא מסתיר מאיתנו?

דבר מוזר נוסף בוועדה הוא העובדה שלא נוכח אף עני בדיונים. יתרה מכך, באחת מישיבותיה בתחילת ינואר הציע חבר הוועדה, הפרופ' יונה רוזנפלד מהאוניברסיטה העברית, להזמין עניים לדיונים ולשמוע אותם. הרעיון נדחה, בנימוק כי הדבר יהיה "פטרנליסטי". אז מי כן יושב בוועדה?
בין השאר יועצי חברת הייעוץ הבינלאומית "מקינזי". חברת מקינזי נבחרה ללוות את עבודת וועדת אלאלוף ללא מכרז, למרות שאין לה נסיון או ידע מיוחד ביעוץ בנושאים שלשמם הוזמנה. מקנזי, למי שלא מכיר, היא אחת החברות הכי מקושרות לתאגידים הגדולים בעולם. עיקר עיסוקה הוא ייעוץ לתאגידים גלובליים, שהאינטרס שלהם לא עולה בדיוק באותו קנה עם העניים. לשם הפורפורציה: רק בשנת 2011 יותר מ-150 בוגרי מקנזי הפכו להיות נשיאים של תאגידים שסך כל מכירותיהם השנתיות עלה על מיליארד דולר. אגב, מדובר באותה חברה שייעצה לתנובה להעלות מחירים לפני המחאה החברתית ושהיתה מעורבת בשערורית אנרון.
מה שמוסיף עוד לחשדנות סביב העסקת מקינזי היא תשובתו המבולבלת והעצבנית של יו"ר הועדה אלי אלאלוף כאשר נשאל בנושא על ידי קרן נויבך :

אז מה קורה שם בתוך הוועדה? במה הם דנים? מה תפקידה של מקנזי בסיפור ואיך החברים בוועדה מתכוונים לפתור את בעיית העוני כשלממשלה אין שקל עודף אפילו עבור תרופות לניצולי שואה? את התשובה חשף ממש במקרה העיתונאי אור קשתי מ"הארץ". כך כתב  בעיתון:
"ביום חמישי שעבר, בכנס השנתי של "הפורום לחקר המדיניות החברתית בישראל" באוניברסיטת תל אביב, השתתף ד"ר גוטליב (חבר בכיר בוועדה) במושב שעסק בדרכים השונות למדידת עוני. לדברי כמה אנשים שהיו בהרצאה, סיפר גוטליב כי "בוועדת אלאלוף יש מאבק על צמצום מספר העניים באמצעות שימוש במדידה אחרת. יש כאלה הרוצים להוריד את מספר העניים באמצעות מעבר למדידה אחרת. אומרים לנו 'תחליפו את סולמות השקילה' (מדד בחישוב העוני, א"ק) - וכך מספר העניים יכול לרדת בלי להוציא שקל אחד".

עוד הוסיף גוטליב באותו הכנס:

"ההרצאה הראשונה שנתתי שם היתה על מדדי עוני, וחשבנו שעשינו את העבודה ושכולם מסכימים. מתברר שלא כך הוא, ועכשיו מתחילים להתווכח על זה אחרי ששמעו את הדברים. אומרים לנו 'אתם הביטוח הלאומי. אנחנו נשאל את מקינזי'"
 גם הרבה עדית לב, מנהלת תחום צדק חברתי ב"רבנים למען זכויות אדם", שעוקבת אחרי דיוני וועדת אלאלוף סיפרה באותה כתבה את הדברים הבאים:
"הוויכוח על הדרך למדוד את העוני מסיט את הדיון מהנושא המהותי - אילו פעולות ממשלתיות יש לעשות כדי לצמצם את מספר האנשים החיים בעוני ואת עומק העוני. במקום זאת, בוחרים לעסוק בצמצום מלאכותי ומטעה של העוני."  

31 תגובות:

  1. כיון שאנחנו הולכים בעקבות ארה"ב הנה מספר נתונים מהיבשת הרחוקה - תחושת הבטן שלי היא שהמצב בארץ דומה עד זהה

    * ממשלת ארצות הברית הכריזה מלחמה בעוני לפני כ-50 שנה. מאז ועד היום הוקצו 16 טרליון דולר לעניין, כאשר קצת פחות מ 1 טריוליון הוקצה בשנה החולפה (יותר מ 7000 דולר לשנה שולמו ע"י משלם המיסים הממוצע)
    * נתון מדהים 1: למרות שההשקעה ברווחה עלתה בצורה כמעט אקספוננציאלית אחוז העניים נשאר זהה (נע בין 13-15 אחוז)
    * נתון מדהים 2: לפני שהוכרזה המלחמה בעוני, אחוז העניים ירד כל שנה. מתחילת המלחמה בעוני, אחוז העניים נשאר פחות או יותר קבוע
    * עניים או "עניים" - לרוב האנשים שנופלים לקטגורית העניים יש טלויזה צבעונית, רכב, מזגן, בית משלהם והם סובלים ממשקל עודף
    * דוגמא: אם חד הורית המרויחה משכורת של 29 אלף דולר בשנה + תשלומי רווחה מוצאת את עצמה עם אותו סכום כסף של אם חד הורית העובדת בעבודה המשלמת 69 אלף דולר בשנה (השכר החציוני הוא בערך חצי מזה). תמריץ לצאת לעבוד או תמריץ להשאר במעגל הרווחה?

    המסקנות שלי
    * המלחמה בעוני אידתה כ 1 טרליון דולר בשנה האחרונה (בערך רבע מההוצאות הפדרליות) - בלי להביא תוצאות.
    * "המלחמה בעוני" היא סתם דרך של הממשלה לשלוח יד לכיסי האנשים, ליצור לעצמם עבודות, לקנות קולות ולחלק כסף לחברים - אין שום קשר לעזרה לאלו הזקוקים באמת לעזרה

    שכל אחד יעשה את ההשלכות שלו על המצב בארץ

    השבמחק
    תשובות
    1. יש כמה הבדלים בין עניים בארץ לעניים בארה"ב:

      - לעניים בארץ אין רכב או בית בטח שלא בסטנדרט אמריקאי

      - לא הסברת כיצד מגדירים "עני" בישראל, וזה לא משנה כי כמו שנאמר בכתוב למעלה הם פשוט ישנו את ההגדרה של מיהו עני כדי להראות שינוי לטובה

      ולסיכום המסקנות שלי אני חושב שעדיין עדיף להיות הומלס עם דרכון אמריקאי ולא תושב במדינה מזרח תיכונית מתפתחת עם מטבע שלא שמעו עליו בשום מקום

      מחק
    2. אכן לכל אותם טפילים סוציאליסטים שניזונים מהעוני כמו שהמפלגות הסוציאליסטיות
      במערב כולו קיימות בשל הקולוניאליזם הכושי-מוסלמי-היספני שהן מטפחות.
      יש לכל ה"פעילי משהו" האלה אינטרס מובהק לנפח את הנתונים.

      אכן יש לשנות את אופן מדידת העוני.במקום להסתמך על הכנסות שזה נתון
      מאד מפוקפק,יש למדוד עוני ע"פ הוצאות.
      ואז יתברר שהרבה כאלה שנחשבים ל"עניים" חיים ברמת חיים שלא תיתכן
      ע"פ הכנסתם.

      מחק
    3. קצת מצחיק שמדינה רואה בעוני דבר שיש להלחם בו,או לכל הפחות דבר שיש לצמצם
      ככל שניתן (עם תקצוב ממשלתי או בלי) ומצד שני היא לא מפסיקה לייבא עשרות מליוני
      עניים ממדינות אחרות.

      האמת היא שעוני הוא הדבר הכי חשוב לחברה אנושית.
      בלעדיו חברה לא יכולה להתקיים.עניים הם אלה שנלחמים ועניים הם אלה שעושים
      את העבודות שחשובות באמת והם אלה שמתרבים בקצב שמאפשר קיום דמוגרפי

      עוני,בדיוק כמו מחלות,הוא לא דבר שמלכתחילה צריך להלחם בו.
      הנטיה להלחם במשהו חיוני שאי אפשר בלעדיו היא באג במוח האנושי.

      מחק
    4. הבאבא בובה צודק.
      העוני זה באמת מאוד חשוב. הגיע הזמן לתוכנית רצינית לתמרוץ העוני.
      אני מציע קצבאות ביטוח לאומי שליליות. כל מי שההכנסה שלו נמוכה יקבל קיצבה של מינוס 3000 שקלים שיעבור לעידוד השקעות בבתי חולים להפצת מחלות חיוניות.

      מחק
    5. באבא יקר, לא הצלחתי להבין האם הדברים נאמרו בציניות או ברצינות...אבל אתה יודע - העובדה שהדברים מתנהלים כך, לא אומרת שלא ניתן לשנות אותם.
      הנתונים היום מראים כמה פרמטרים, שכל חברה חפצת חיים צריכה להיות מודאגת מהם:
      1. אחוז העניים העובדים רק הולך ועולה - וזו אחת השאלות היותר משמעותיות, במיוחד כשממהרים להשוות את הדברים לארה"ב. כשמדברים על עידוד לצאת לעבודה, אי אפשר להתעלם מהנתונים הללו.
      2. עוני הוא לא רק עניין לאמפתים שביננו - עוני משמעותו יותר פשיעה. נקודה. ופשיעה משפיעה על כולנו...עוני משמעותו פחות אמון במוסדות המדינה - גם חוסר אמון שכזה משפיע על כולנו. עוני משמעותו ירידה במשכורת (במיוחד כשמדובר על עניים שלא עובדים), ואיום על זכויות עובדים. עוני זה לא רק עניין לאמפתים, זה עיניין גם לאינטרסנטים. דוחו"ת שפורסמו לאחרונה מראים כי ל 20% מהאוכלוסיה אין בטחון תזונתי - עכשיו תחשוב מה אתה ואני, אנשים נורמטיביים נהיה מוכנים לעשות על מנת להאכיל את עצמנו, שלא לדבר על ילדנו - ותחשוב שוב האם העוני באמת זקוק לעוד "דחיפה" בכיוון מטה.
      כשמביטים למדינות הסקנדינביות, ולגרמניה - עדיין קשה לי לראות כיצד רמות עוני נמוכות מחלישות את האוכלוסיה או את החברה...

      מחק
    6. עם כל הכבוד לניתוח "המבריק" שלך, מר אנונימי משעה 02:15 יש להעמיד כמה דברים על דיוקם:
      1. המצאותה של טלויזיה צבעונית, רכב או מזגן, ברשות אדם, כבר מזמן אינו מהווה מדד לעוני. העני לא בהכרח נולד כזה, יכול להיות שאת הפריטים המדהימים האלו רכש לפני שדורדר אל מתחת לקו. מכירתם או היפטרות מהם לא תסייע לו במאום לעלות מעליו ורק תמרר את חייו עוד יותר (בלי רכב לא יוכל אפילו לחשוב על לחזור למעגל העבודה, או להמשיך להיות בו.
      2. היותו של אדם רזה או שמן יש לה אמנם קשר מסוים, אבל הוא בכוון ההפוך דווקא - אדם שמן הוא אחד שתזונתו לקויה, סממן בולט וידוע לאנשים שאין להם כסף לרכישת מזון בריא ומזין והם נאלצים להסתפק בלחם/תפוחי אדמה/פסטה וחו"ח.
      לגבי הנתונים המדהימים שלך, 1 ו-2, מן הסתם אם נמשיך בדרך שבה מבקשת הועדה לפעול, גם אצלנו יופיעו בקרוב נתונים מדהימים כאלו ואף יותר.

      מחק
    7. עוני משמעותו יותר פשיעה ? באמת ?
      האם הכושים,כשהיו עבדים,היו מעורבים בפשיעה כמו שהם כיום ?
      אבל הם היו פי אלף יותר עניים.

      שוב נלך אל הכושים.כשהם היו עבדים,הם היו פי אלף יותר עניים ממה שהם כיום.
      ואז,גם אם היית מחפש עם מיקרוסקופ,לא היית מוצא כושי שמן.

      אם עוני גורם להשמנה,אפריקה הודו וצפון קוריאה היו אמורות להיות המקומות עם ריכוז
      השמנים הגדול בעולם.

      הבעיה בתגובות כאן היא הראייה המרקסיסטית לפיה חלוקת משאבים כזו או אחרת מסבירה
      הכל.שלא לדבר על הסגידה המטופשת למדע וטכנולוגיה.

      מחק
    8. בחברה שבה 90% מהייצור נעשה על ידי מכונות, שהרווחים הגדולים הם לא מייצור ומכירה אלא מרווחי הון על אופציות וספקולציות, שכסף מודפס בה מהאוויר ולא נוצר בעבודה ושחברות מנסות ליצור רווחים על ידי שיפור עד אבסורדום (זה משחק מילים) של כל מני שירותי צרכנים כמו משלוח תוך כמה שעות או צמצום לאפס של זמן תגובה של איזו מערכת, בחברה הזו, מה התמריץ בדיוק של מישהו לצאת לעבוד, אם העודפים שהחברה יוצרת באוטומט כבר מספקים לו מזון, דיור ומחסה? הבעיה העיקרית היא שהעולם לא מוכן נפשית למציאות של "לא צריך לעבוד" וממשיך לתייג אנשים לפי כמה הם עובדים (על כמה הם מרוויחים אני לא מדבר, כי חוץ ממעט מאוד אנשים כולם די עניים)

      מחק
    9. אין לי בעיה עם אנשים עניים מרצון שפשוט לא עובדים כי לא בא להם (אני מאמין שאין הרבה כאלה), אני פשוט לא חושב שאני צריך לממן אותם. ה"עודפים" שאתה מדבר עליהם הם כסף שנלקח ממני בכח ומעובר למנגנון הרווחה.

      יש לי בעיה עם מנגנון רווחה שפועל מכספי, נגד רצוני ומעודד עוני כדי שהוא יוכל להמשיך להתקיים ולקחת ממני עוד כסף. עוני מטופל בהצלחה ע"י עמותות והקהילהף ברגע שממשלה הכל נהרס

      מחק
    10. היי אנונימי מ 14:48 - יעזור לדיון אם תענה עם איזה שם, כדי שיהיה קל להתייחס למה שאתה אומר. לגבי העודפים - הבעיה לרוב בעולם היא לא של מחסור בייצור אלא של מחסור בצרכנים. הרי אנחנו מניחים ש 150 שנה של מהפכה תעשייתית שבה הוכנסו עוד ועוד טכנולוגיות ותהליכי ייצור מתקדמים שפרו משהו, לא? אם תקרא את הספרון "הזכות לעצלות" של פול לפארג' תראה שכבר בסוף המאה ה-19 עודפי הייצור היו בעיה ולאו דווקא מחסור. אני לא מעודד בטלה או מיסים או רווחה ממשלתית. אני חושב שבערך 5% מהאנושות עובד בייצור של מה שכל השאר צריכים (מזון, אנרגיה, מוצרי צריכה) ורוב האנושות המכריע הוא או לא עובד בכלל (צעיר מדי, זקן מדי, מספיק אמיד) או עובד בעבודות שלא מייצרות כלום ורק מזיזות גושי אוויר מימין לשמאל (פקידי ממשל ועוד). האמונה המיסטית בכוחה של העבודה היא מיושנת- אין סיבה לטעון שפקיד שמשחק סוליטייר 8 שעות ביום באיזה משרד (גם של חברה פרטית) הוא מוסרית זכאי לקבל את הפירור שלו מהעוגה יותר ממי שעושה את הסוליטייר שלו בבית. הבעיה אם כן היא האמונה המיסטית בצורך לעבוד ולהיות מועיל, מכיוון שהרוב הם ממילא לא כאלו (כולל כותב שורות אלו המחזיק במשרה רצינית כביכול בחברת הייטק מובילה ומעביר לפחות שליש מיום העבודה שלו בכתיבת טוקבקים!)

      מחק
    11. היי ז'ואו

      אני לא א.ד. גורדון ולא מאמין בעבודה כמשהו מיסטי.
      אני גם לא מאמין שאתה או אני יכולים לקבוע מהי עבודה מועילה ומהי הזזת אויר.

      אני מאמין שאם אדם רוצה לקבל משאבים הוא צריך ליצר ערך (זה יכול להיות גידול אוכל, יצור מכוניות, הפקת סרטים או כתיבת שירים). "ערך" הוא פשוט משהו שאנשים מוכנים לשלם עליו באופן ולנטרי - זהו.

      במילים אחרות, אם אתה לא מיצר ערך זאת זכותך. אבל אף אחד לא חייב לממן אותך רק בגלל ש"יש מספיק משאבים בעולם"

      מחק
    12. ממש לא הבנתי מה רע במצב בארצות-הברית (לפי דבריך):
      אתה אומר שמספר העניים לא ירד אבל לרוב העניים יש טלויזיה צבעונית, רכב, מזגן ובית (אני משער שיש להם גם מספיק כסף לאוכל). פרושו הדבר שמספר העניים כן ירד (ואפילו בצורה דרסטית) רק שיש טעות בהגדרה "מיהו עני" ויש לתקן אותה.
      לא ברור למה צריך תמריץ לצאת לעבוד? הרי כבר כיום יש עודף עצום של עובדים שגורם לאבטלה. כדי לפתור דבר זה צריך או לקצץ דרסטית את שבוע העבודה או להקטין דרסטית את גיל הפרישה. כל עוד לא עושים זאת אין שום סיבה לעודד יציאה לעבודה.

      הלואי שבישראל יהיה מצב העניים כפי שאתה מתאר.

      galgal21

      מחק
    13. הבעיה היא שאותם אנשים לא יוצאים לעבוד כי הם מקבלים כסף מהמדינה שמאפשר להם לא ליצר ערך. הכסף הזה נלקח מהאזרחים האמריקאים בכח ומעובר לאותם "עניים" - וזאת הבעיה.

      זכותך לא לעבוד, זכותך לבקש תרומות אבל אתה לא יכול לקבל שלל שוד שנלקח בכח מאנשים אחרים

      מחק
    14. לאנונומי מ-20 לפברואר שעה 23:42:
      יש עוד בעיה ששכחת אותה שבגלל שהכל נעשה אוטומטי יש פחות ופחות עבודה במשק.
      לכן אנשים לא יכולים למצוא עבודה כי פשוט אין עבודה.
      אם הממשלה דורשת מכולם לעבוד, אז שתדאג לסדר לכולם עבודה.

      (מישהו כאן עשה חישוב שדי שכל אחד יעבוד 15 שעות בשבוע כדי לספק את הצרכים של כולם. אנחנו כיום עובדים 50 שעות בשבוע בממוצע ופרוש הדבר שיש לפחות 70% אבטלה גלויה או סמויה. מסקנה: כיום אין מספיק עבודה במשק אפילו לא למחצית העובדים).

      בכל אופן: אם לעניים בארצות-הברית יש כל כך הרבה (כמו שאתה אומר) -- אז הם פתרו את בעית העוני.

      galgal21

      מחק
  2. מה באמת ההגדרה הנוכחית לעני בארץ?

    השבמחק
  3. מספרים שבסדום ועמורה היו מתאימים את המיטה לישן בה אך בצורה הפוכה - אם נמוך היה היו מותחים אותו ואם גבוה היו מנסרים את רגליו בהתאם.

    השבמחק
  4. תנו לי לקחת אתכם למסע שרב הציבור מהופנט לגביו : שקיות הסופר ...
    ישנה מגמה כיום בשם הטרנד הירוק לבטל ולאסור שימוש בשקיות סופר בטוענה כי שקיות אלו מזיקות לסביבה, טענה שיכולה להיות נכונה בהחלט אך יש לה פתרון ראוי בצורת שקיות מתכלות, אבל מה יותר קל מאשר להפיל על הציבור הרדום עוד הוצאה (קטנה אומנם אבל עדיין) של קניית שקיות בד רב פעמיות או הטלת קנס על שימוש בשקית. בשני המקרים כסף מכיס הצרכן השבוי יעבור לידי בעלי ההון, במקום לחייב עסקים לעבור לשקיות מתכלות או חלוקה של ציוד מנשא אחר מתאים הרווח של רשתות השיווק כנראה חשוב יותר או פשוט יותר.

    השבמחק
  5. חשוב לזכור שיש לא מעט אנשים שנחשבים עניים על פי החישוב הקיים. חלקם בגלל חוסר דיווח על הכנסות, עבודה בשחור או ירושה שסידרה אותם, רמאיי ביטוח לאומי וביטוחים אחרים חיים על חשבון הורים בגיל 30 ועוד הרבה שנחשבים עניים על פי הנתונים, אבל בפועל חיים יותר טוב מכולם.

    השבמחק
    תשובות
    1. שכחת לציין שאלה הרמאים מהווים 99.999 אחוז ממספר העניים במדינה, לא כך?

      מחק
  6. בא יהודי אחד לכומר של העיר וביקש ממנו להתנצר.

    הכומר אמר לו שבמידה והוא רוצה להתנצר הוא חייב להפסיק לאכול בימי שישי שבת דגים.
    היהודי אמר אין בעיה, הכומר שפך עליו מים קדושים ואמר לו 3 פעמים : " אתה לא יהודי אתה נוצרי , אתה לא יהודי אתה נוצרי , אתה לא יהודי אתה נוצרי "

    וזהו הכומר בירך את הנוצרי החדש והיהודי-נוצרי חזר לביתו.

    הגיע יום שישי ופתאום הכומר בא לבקר את היהודי-נוצרי והוא רואה אותו אוכל דגים.

    הכומר שואל: " למה אתה אתה אוכל דגים ביום שישי שבת, הרי סיכמנו שלא אוכלים דגים לא? "

    היהודי עונה לו : " הכומר, זה לא דג ! שפכתי עליו מים קדושים ואמרתי לו 3 פעמים : אתה לא דג אתה ברווז , אתה לא דג אתה ברווז , אתה לא דג אתה ברווז "


    מוסר השכל: עבד כי ימלוך

    השבמחק
  7. ובל נשכח עוד נתון: הוועדה לצמצום העוני הוציאה 50 אלף שקל על שירותי יחצ"נות לארבע חודשים (ראו מדור סקר ביצועים בכלכליסט האחרון).

    השבמחק
  8. היי ערן
    חשבתי שיהיה מועיל לכתוב תוכנת מחשב שתעשה סימולציה להיווצרות הכסף בעולם. זה יכול להראות ככה :
    יש על המסך כמה דמויות, נגיד 10, ובנק. ואת הבנק המרכזי. וכמה חנויות. בהתחלת המשחק הבנק המרכזי מייצר 1000 שקל, ומעביר אותו לבנק. ואז אנשים באים לקחת הלוואות. ומתחילים להחזיר הלוואות ולשלם לחנויות, והחנויות קונות מחנויות אחרות, ואנשים מפקידים בבנק ומחזירים הלוואות.
    אם יהיה אפשר להריץ כזה משחק אפשר יהיה להראות בצורה גרפית (יהיה איזה הוא שעון שמראה כמה כסף יש במשק, כמה יש לאנשים, וכו'. כרגע היכולת של האנשים להבין איך נוצר הכסף מוגבלת, צריך המחשה גרפית
    גיא

    השבמחק
  9. איך אף אחד לא ציין באותה הנשימה את הפתרון לאינפלציה בשנות ה-90 (לשנות את שיטת חישוב המדד) ואת הפיתרון למחירי הדיור אחרי העלייה מברית המועצות (שינוי החישוב לשקלים) וזה רק דברים שעלו לי בראש בשניות ספורות...
    זה הפיתרון של מדינת ישראל לכל בעיה. פשוט משנים את המספרים שמפריעים, ואם זה עדיין לא מסתדר - אז משנים את שיטת החישוב.
    כך לדוגמה יצא שבשוק עם למעלה מ-30% מחוסרי עבודה יש רק 6% אבטלה.

    השבמחק
  10. מהו עוני? ניקח את סל הזכויות הבסיסיות המוקנות לאדם, גישה למים וחשמל, תחבורה, בריאות וחינוך תזונה נכונה, הזכות להגנה משפטית אם על מנת לעמוד על הזכויות הבסיסיות הללו אדם נמצא בחוב כלכלי כנראה משהו לא עובד במערכת, כל שכן אם אדם עובד לא מסוגל לעמוד על זכויותו הבסיסיות ביותר.
    עכשיו נחשב כמה עולה תזונה נכונה+בריאות+הוצאות תחבורה+מים+חשמל+גז+חינוך במשפחה ישראלית, אם ההוצאה החודשית על סל הייסוד הזה גדולה משכר המינימום אנחנו בבעיה אובייקטיבית.
    מבחינתי עוני הוא לא רעב ללחם, עוני הוא אי היכולת של אדם בתוך חברה מודרנית להנות ממשאבי החברה, כלומר הוא חיצוני לה. לאדם כזה אין סיבה להיות חלק מהחברה מכיוון שהיא מדירה אותו מזכויותיו הבסיסיות.

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה היסודית היא שלא אתה, ולא אף אדם אחר הוא בעל מונופול על החוכמה וידעה להגדיר מהם הזכויות הבסיסיות של אדם (למשל: האם זכות להביא לפחות 2 ילדים היא זכות בסיסית?).

      לכן, מערכת אלימה המושתת על לקיחת כסף בכח מקבוצה אחת וחלוקת לקבוצה אחרת (כלומר מדינת הרווחה), לא יכולה באמת לעבוד.

      הפתרון הוא חברה חופשית. כל אחד עובד ומיצר ערך. אדם שלא שפר עליו גורלו, בשבילו יש אירגוני צדקה וקהילה תומכת

      מחק
  11. שלום,
    אני מבלה המון זמן באתר הזה, שפתח את עיני. אני מחפש תשובה לשאלה אחת.
    נגיד שיש לי מיליון שקלים בבנק. במצב הנוכחי, עם כל הבועות וחוסר הביטחון במערכת הכלכלית, איך אני שומר על הכסף?

    השבמחק
  12. חחח
    אתה מצחיק
    אם היינו יודעים היינו פה ?
    חחחחחחחח

    השבמחק
  13. לאנונימי משעה 15:29 תשקיע בתעודת סל IBB בבורסה האמריקאית, תעודת סל על מדד הביוטכנולוגיה. התעודה רצוף במשך חמש השנים האחרונות עושה בממוצע כ 30% בשנה - לא רע, הא?

    השבמחק
  14. לגבי חישוב אחוז האבטלה: הקישור למקום שבו "נעלמו פתאום בחישוב של אחוזי האבטלה מובטלים רבים" לא פונה למקום הנכון. אפשר ליצור הפניה למקום שבו מתואר איך חישוב זה עובד?

    galgal21

    השבמחק
  15. http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3624882,00.html

    השבמחק