יום ראשון, 16 בנובמבר 2014

צפו כיצד היוונים "חגגו" את היציאה מהמיתון ההיסטורי

מאת: ערן הילדסהיים

בזמן שהאבטלה ,העוני ומספר ההתאבדויות ביוון נמצאים סביב השיא , הכריזו עיתוני הכלכלה בכל העולם כי על פי המדדים הכלכליים שנהוגים היום היא סוף סוף יצאה מהמיתון.  כיצד זה יכול להיות? התשובה כרגיל נמצאת בדרך מדידת הצמיחה המעוותת. מה שבטוח, את תושבי יוון אף אחד לא עדכן ב"בשורה המשמחת".

 נתוני הצמיחה (הגדילה בתמ"ג) המפורסמים בכל העולם  הם יחסיים - הם אינם מבטאים את גודל תפוקת המשק, אלא רק את השינוי החל בו. כלומר פעילות המשק צריכה לגדול בכל שנה ביחס לשנה שעברה (או רבעון קודם) כדי שתהיה צמיחה. כך למשל בתרחיש דמיוני בו כל הכלכלה קורסת יחד עם כל עסקיה, מספיק שיקום דוכן פלאפל אחד כדי להקפיץ את מדד הצמיחה באותה כלכלה ,כך שתהפוך למדינה עם נתוני הצמיחה הגבוהים בעולם. זאת אף על פי שרוב תושביה יסבלו מרעב קשה.


דוגמא זו היא אמנם קיצונית ולא תתרחש במציאות, אבל היא יכולה להסביר כיצד יתכן שגודלה של כלכלת יוון היום הוא רחוק מגודלה לפני המיתון ושתושביה סובלים מ26.6% אחוזי אבטלה, ואף על פי כן הוכרז עתה שהיא יצאה מהמיתון. לא רק שיצאה מהמיתון, אלא שאפילו הפכה למדינה שצומחת במהירות הכי גבוהה באירופה. באופן אבסורדי יוון  היום היא מנוע הצמיחה של האיחוד.

ליוונים עצמם כנראה לא הגיעה הבשורה על היציאה מהמיתון. צפו כיצד נראו רחובות אתונה בסמוך להודעה:




7 תגובות:

  1. Greece is a "sleeping giant" - this will become widely known after the "smart money" is finished investing their capital - there's considerable "power plays" behind the scenes, so the dust must first settle down.
    Big, and I mean HUGE, possibly the second largest Natural Gas field on the planet has been discovered off the coast of Greece - enough to wipe out its debt and turn it into "little Iran". Greece debtors however are less than thrilled with the prospect of their fat interest profits evaporating and Greece off their proverbial leash. The demand is to privatize the Field, while the Greek Government wants to nationalize it - all too familiar fight - so everything's on hold until this epic fight is decided
    - Eran.
    PS
    Ergo, I was strongly against Israel not cashing in on its N. Gas findings ASAP and not becoming a defacto speculator - contrary (yet again) to the position of this blog and others like minded "movements" and parties.
    Sign'em Forward Contracts!

    השבמחק
  2. ואני חשבתי שזה בגלל שיוון הפסידה לאיי פארו בכדורגל

    השבמחק
  3. עצוב. אנחנו בדרך....

    השבמחק
  4. חבל שמעתיקים את הכתבה כמו שהיא מגלובס.
    מדובר בטעות קשה.
    גודלה של הכלכלה היוונית איננה רבע מגודלה ערב המיתון.
    גודלה של הכלכלה היוונית הוא 25% פחות , כלומר 75% מגודלה ערב המיתון.
    בכל מקרה זו ירידה קשה מאוד שפוגעת באוכלוסייה ולצערינו אנחנו כנראה במסלול דומה עם המגזר הציבורי המנופח, בועת הנדל"ן והפיננסים וכמובן השחיתות שכל יום מימדיה הולכים ומתבהרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ראיתי איפה כתוב "גודל הכלכלה היום הוא רבע מגודלה לפני המיתון" - מאיפה לקחת את זה?

      מחק
  5. מה עניין שמיטה להר סיני? מדד הצמיחה מודד גידול ואינו מודד שום דבר אחר. זה כמו להגיד שאם לרכבת לוקח שעה להגיע מתל אביב לחיפה זה עיוות כי ביפן אותה רכבת עושה 300 ק"מ באותו זמן אבל אם מודדים זמן אזי מרחק הוא לא רלוונטי והניסיון להכפיש כי זה משרת אג'נדה מסוימת קצת עצוב.

    השבמחק
  6. התל"ג של יוון הוא פחות מאחוז וחצי מהתל"ג האירופאי כך שכדי שיוון תשפיע באיזה שהוא אופן על התל"ג האירופאי היא צריכה לצמוח בעשרות אחוזים בשנה.

    השבמחק