יום ראשון, 30 בנובמבר 2014

העם השווצרי יחליט היום האם להגביל את חופש הפעולה של הבנק המרכזי (עודכן)

מאת: ערן הילדסהיים

עיני המשקיעים בעולם נשואות היום לשוויץ, שם יתקיים משאל עם דרמטי שיקבע האם לחייב את הבנק המרכזי לרכוש זהב בשווי 20% מעתודות ההון שלו. משמעות המשאל אם יאושר: הבעת אי אמון במערכת הכלכלית העולמית.במקרה כזה הבנק השווצרי יוגבל דרמטית בחופש שנהנה ממנו בקבלת ההחלטות המוניטריות.
עדכון (18:05): נרשם רוב מוחץ למתנגדים נגד ההצעה במשאל העם. כך מדווחת הטלויזיה השווצרית  בשעה האחרונה.


חמישה מיליון בעלי זכות בחירה בשוויץ יוכלו להצביע היום על ההצעה לחייב את הבנק המרכזי להחזיק בכל רגע נתון עתודות זהב בשווי של 20% מהונו. מדובר בזהב שערכו הכולל היום נאמד בכ־68 מיליארד דולר, מה שיאלץ את השווצרים לרכוש כ-1500 טונות זהב בתוך 5 שנים. מהלך כזה יגרום על פי ההערכות לזינוק במחיר הזהב בטווח הקצר בשעור של עד 20%. הרעיון מאחורי המהלך הוא להחזיר את הפרנק השווצרי להיות ל"אי של יציבות" בעולם. בראיון לתקשורת מסר דובר מפלגת העם , שיזמה את המשאל, כי "חיבורו של הפרנק למטבע חלש כמו היורו ולכלכלה חלשה כמו זו הקיימת בגוש האירו זה מתכון לאסון".

מטיל זהב שווצרי במשקל קילו  

בבנק המרכזי השווצרי לעומת זאת ממתינים בחשש לקראת תוצאות מהמשאל ולא במקרה.  משמעות המהלך מבחינתם שקולה למשל לאפשרות שאזרחי ישראל יגבילו את בנק ישראל מלרכוש דולרים מתי שירצה ובאיזה כמות שיבחר.
הפרנק השווצרי נחשב עד לשנת 1999 מטבע המשמש כ"מקלט הבטוח" עבור משקיעים. הסיבה לכך היתה ששוויץ עד שנה זו היתה המדינה האחרונה שעדיין פעלה על פי תקן הזהב בעולם. כלומר ערכו של הפרנק היה תלוי בכמות הזהב שהחזיקה.  כיום, שערו של הפרנק תלוי ביחס לכמות היורו. על מנת לווסת את שערו של הפרנק, נאלץ לפיכך הבנק המרכזי השווצרי לרכוש בשנים האחרונות כמויות גדולות של יורו. בעקבות פעולה זו, המאזן של הבנק נראה בשלב מסוים כאילו עומד לצאת מכלל שליטה . ההצעה עתה קוראת לנתק את הפרנק מהיורו ולהחזיר אותו להיות ביחס לכמות הזהב.

בבנק השווצרי עושים הכל ומפעילים לחץ כמעט בכל מישור אפשרי במדינה על מנת לסכל את ההצעה. נראה שעל פי הסקרים המוקדמים הם די מצליחים לשכנע את הציבור שהמהלך יזיק לכלכלה המקומית. כרגע יש רוב למתנגדים להצעה, אולם העובדה כי מדובר במשאל שהוא בגדר הצבעת אי אמון בכלכלה הגלובאלית ,גורמת לחשש מסוים אצל המתנגדים כי התוצאות עלולות להתהפך ברגע האחרון,

32 תגובות:

  1. זה מהלך ממש גרוע. מדוע זהב בטוח? זו סתם חתיכת מתכת..
    אין זה יועלי בכלום מלבד במשקעי הזהב למנהם...

    השבמחק
    תשובות
    1. יורו זה סתם מספרים במחשב. זהב יותר יציב כי בכדי ליצר אותו צריך מאמץ ויש כמות מוגבלת בעולם. יורו אפשר פשוט לכתוב באיזה מחשב שיש טריליארד יותר ואז יש.

      מחק
  2. מאיזו מדינה שקורעת זהב הם אמורים לרכוש כמות כזאת

    השבמחק
    תשובות
    1. בדרך כלל כמות כזו לא קונים ממישהו שכורה זהב אלא מהשוק החופשי

      מחק
  3. אין שום סיכוי שהחוק יעבור, זה חוק טיפשי ופופוליסטי שיכול רק לפגוע בכלכלה השוויצרית. אולי הרעיון מאחוריו הגיוני אבל בצורה שהם הביאו אותו להצבעה זאת פשוט הצעת חוק גרועה.

    השבמחק
  4. חברים, ההצעה לא טובה, אין להצמיד את היצע הכסף במשק לזהב, או אף לכל סחורה או סל סחורות אחר, את היצע הכסף יש להצמיד לגובה התוצר במשק - תמ"ג - אבל אף חשוב יותר מכך, חייבים למנוע מהבנקים המסחריים הפרטיים את המונופול שברשותם כיום לייצר את חלקו הארי של היצע הכסף במשק באמצעות מתן אשראי בנקאי, שהם ממנפים בשיעור של פי עשרים מההון המצוי ברשותם בפועל. כך נוצר חלקו הארי של הכסף, באמצעות הלוואות בנקאיות למשכנתאות למשל, אבל כמובן לכל שאר הצרכים שהם מלווים. יש להבין כשבנק נותן לך משכנתא של מיליון, הוא לא מביא את הכסף מאיזה שהוא מקום ברשותו, הוא פשוט רושם במחשב בחשבון שלך את הסכום וזהו, נוצרו מיליון, לאחר ששיעבד את דירתך וכו', אם לא תחזיר הכסף, דירתך תמכר והכסף יועבר לבנק, לעומת זאת הבנק את ההלוואה יצר יש מאיין. אני מצפה שלפחות באתר זה אנשים יבינו את האמת הזאת. הפיתרון: רק רשות מוניטארית שקופה ומבוקרת המייצגת את האינטרס הציבורי הרחב ביותר, היא שתפיק את הכסף החדש למשק. בנקים מסחריים לא יורשו לייצר כסף ובא לעולם גואל.

    השבמחק
  5. ההצעה מעולה, אבל בארגון פון מיזס בארה״ב (אוסטרים עם חיבה גדולה לזהב), ראיינו שוויצרי מהארגון, אחרי הסקר הראשון שהראה היתכנות ממשית שהסקר יצליח, התחיל מבצע חסר תקדים במדיה להרוג אותו, ובאמת בסקרים האחרונים זה מתדרדר.

    השבמחק
  6. ההצעה ממש לא מעולה, אם היית קורא אותה לפרטיה היית מבין זאת בעצמך, לא צריך להיות כלכלן או גאון כלכלי כדי להבין שזאת הצעת חוק פופוליסטית וטיפשית שיכולה רק לפגוע בכלכלה השוויצרית בצורתה הנוכחית. ונכון, אין שום סיכוי שהיא תעבור היום, אפילו ציורים יפים ופופוליזם בגרוש לא מצליחים למכור את הטמטום הזה להמונים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אהה אוסף קללות והשמצות, השכלתי...

      מחק
    2. קללות והשמצות כן, כי זה מרגיז (במיוחד למי שגר בשוויץ) שמנסים למכור את ההצעה הגרועה הזאת לשוויצרים בעטיפה יפה ומוזהבת של פופוליזם ופטריוטיות, ומרגיז שכל כך הרבה אנשים נופלים בפח הזה במיוחד אלו שלכאורה לא תומכים בכלכלת מיינסטרים, רק בגלל שזה נשמע כמו הצעה לכלכלה מבוססת זהב. רוצה הסבר מפורט יותר? קרא תגובה אחת למטה. רוצה הסבר ממש מפורט? תעשה תחקיר קצת יותר רציני מה מקור ההצעה ומי מציע אותה ומה המצב עכשיו והאם צריך בכלל שינוי ואל תסתמך על מה שאמר שוויצרי אחד מארגון פון מיזס.

      מחק
    3. יש מאמר ששוטח את ההצעה, בעיקרה היא מחייבת את הבנק המרכזי להחזיק 20% מהרזרבות בזהב, באת, קיללת, קראת לה טיפשית והזויה, וטענה אחת עניינית לרפואה עדיין אין.
      על ההצעה שמעתי מערן, ממכון מיזס (הרבה יותר רציני ממגיב אנונימי), ומהחוגיפ הליברטיאנים בארה״ב, וכולם ציינו לטובה.

      מחק
  7. קראתי בעיון את ההצעה. אני מצפה שמי שטוען שהיא "הצעת חוק פופוליסטית וטיפשית" שגם יסביר את עמדתו.
    מבחינתי ההצעה מחזירה את המערכת המוניטרית, בצורה מוגבלת לצערי, לשנת 1999 בה הפרנק השויצרי היה Currency שכמעט והיה Money. גם בעת שהמטבע השויצרי עבר יסוף מתמיד, הכלכלה המשיכה לפרוח. ההחלטה לבטל את החיבור המוגבל לסטנדרד הזהב באה בעקבות לחץ של נגידי ארצות המערב והיתה טעות, שהמשאל הקרוב ינסה לתקן.
    השיטה הנוכחית של "הקלות כמותיות" למיניהן מזכירה לי את האדם שמנסה להרים את עצמו לגובה על ידי משיכת חגורת מכנסיו. שזה לא עובד זה כבר ברור, עכשיו ההדפסות נועדו בעיקר להציל את המערכת הפיננסית מהחובות הלא מסופקים על חשבון האזרחים.
    אני לא משלה את עצמי שיוזמי המשאל יזכו ברוב - עומדים מולם מערכות מהחזקים בעולם. התוצאה תהיה, כפי שכבר מתרחשת יותר ויותר בעולם, שבודדים יקימו את הבנק המרכזי הפרטי שלהם על ידי רכישת זהב. זאת הסיבה שהסינים הקימו לפני יותר משנה את בורסת הזהב הפיזי בשנגאי. זאת בורסה שמיועדת לאזרחים ולחברות, לא לממשלה שכבר צברה, לפי חישובים שונים, בין 20-30 אלף טונות זהב. הבורסה הזאת צורכת כמעט מחצית מכמות הזהב השנתית המופקת ונעלמת מהמערכת לבלתי שוב.
    אנחנו נמצאים כיום בעולם מבהיל מבחינה פיננסית. מתי תתרחש הקריסה הסיסטמית אף אחד לא יודע, אבל היום לפחות אזרחי מדינה אחת יכולים להתחיל בתהליך שיציל להם את החסכונות.

    השבמחק
    תשובות
    1. ההצעה הזאת נשענת על הרגש הפטריוטי הלאומי השוויצרי וככזאת היא פופוליסטית. כל מה שהיא אומרת זה אה בואו נחזיר את הזהב הישן והטוב שלנו שבזמנו הפרנק היה חזק ולא היו לנו דאגות. זוהי כמובן שטות מוחלטת, הכלכלה השוויצרית היא לא בסדר גודל של הכלכלה הסינית, ולכן צריכה להתאים את עצמה ולהגיב להתפתחויות עולמיות במיוחד לגוש היורו הקרוב פיזית (כמו למשל במקרה של קביעת שער הפרנק על 1.20 יורו ולא לתת לא לעלות לשווי האמיתי שלו.). גם עם החוק הזה (שכמובן לא יעבור היום) הבנק המרכזי יוכל להמשיך לבצע הרחבות כמותיות כאוות נפשו, הוא רק ייצטרך להמשיך לקנות זהב יקר מאוד כדי לשמור אותו על 20% מהנכסים שלו. בנוסף ייאסר על הבנק להשצנש בזהב הזה בכל צורה שהיא, מה שהופך 20% מנכסי שוויץ ללא זמינים. באותה מידה פשוט אפשר לבנות פסל ענק מזהב באמצע ציריך במקום לשמור את הכל בכספות. זה יהיה לא שימושי באותה מידה. פרט נוסף וחשוב לא פחות הוא שגם היום הבנק המרכזי השוויצרי מחזיק חלק לא מבוטל מנכסיו בזהב פיזי בשוויץ, קנדה וארה"ב ואין שום סיבה טובה כרגע להגדיל את הכמות הזאת או לרכז את כולה לשוויץ.

      מחק
    2. מצטער על הבוטות, אבל השטויות כאן כולן שלך.
      כל העקרו בזהב זה היותו לא ניתן להדפסה, והיותו מוערך מאז ומעולם כנכס סחיר.
      במיוחד בימים אלה שקצב הדפסת הכסף הולך ומתעצם, לעגן את ההון שלך זאת החלטה טובה, לא לעשות את זה זאת החחלטה גרועה.
      הבנק המרכזי השוויצרי מכר חלק מהזהב שלו, זהב שהשוויצרים עבדו קשה להשיג, למה? בשביל כסף שמודפס כמו זבל כעת.

      מחק
    3. אז בוא תסביר לי בהגיון מה ההגיון להחזיק 20% מהנכסים שלך בזהב שעל פי חוק אסור לך לגעת בו לא משנה מה. איך הוא בדיוק סחיר אם החוק קובע שלא משנה מה אתה לא תוכל לגעת ב20% האלו, לא להשתמש בהם, לא למכור אותם, לא לעשות איתם כלום רק לשמור בכספת. איזה ערך בדיוק יש לו כשאסור להשתמש בו מעבר לערך תיאורטי??? ולמה לעזאזל להחזיק כזאת כמות של זהב במקום אחד? מי יכול להרשות לעצמו סיכון כזה? ואני אחזור שוב, שוויץ תמיד החזיקה ועדיין מחזיקה חלק גדול מנכסיה בזהב פיזי, אז למה לקבוע מספר שרירותי שיגרום לכך שבכל פעם שתצטרך לקנות זהב כדי לעדכן את כמות האחזקות שלך בהתאם לנכסים שלך, תהיה תלוי במחיר שייקבע מישהו אחר ולא מחיר השוק? אם אתה מחוייב עפ"י חוק לקנות את הזהב לא תוכל להחליט איך ומתי אלה תהיה תלוי בגורמים חיצוניים שיקבעו לך את התנאים והמחיר.

      מחק
    4. כל נכס אחר ניתן למנפולציה, כל המטבעות הראשיים בעולם עכשיו בתחרות הדפסה פסיכית, משקיע חכם מעגן את הונו. וזהב הוא השקעה מצוינת לזמנים אלו.
      שוויץ מכרה יותר ממחצית הזהב שלה מאז 2000, זהב שנאגר בהרבה יגע וזיעה, אם זהב הוא כזה גרוע, למה כולם קונים אותו?
      ואני לא מבין מה זה לא ניתן לעשות עם זה כלום, מדברים על רזרבות כן? מה ההבדל בין מליון יורו שוכבים או טון זהב?

      מחק
    5. ההבדל הוא שעל פי הצעת החוק הזהב הזה ייאגר ואסור יהיה להשתמש בו, יהיה מותר לבנק רק להחזיק אותו לא לעשות בו שום שימוש. אז כן, לא ניתן לעשות איתו כלום, הוא סתם שוכב בתור בלוקים בכספת ומוריד את יכולת התמרון בשעת משבר. מעבר לזה, הצעת החוק הזאת תחייב את שוויץ לקנות במהלך 5-10 השנים הקרובות כמויות אדירות של זהב, חלק גדול מאוד מכלל המסחר העולמי, מה שלא בטוח שאפשרי בכלל. ולכן אני אחזור לנקודת ההתחלה: זה נכון שזה רעיון טוב להחזיק זהב פיזי בתור נכס (אני בעצמי עושה את זה), אבל החוק בצורתו הנוכחית הוא לא חוק טוב לשוויץ ויכול רק לפגוע בה.

      מחק
    6. זה בדיוק, אבל בדיוק, תפקידה של רזרבה, לשכוב ליום סגריר, גם מדינת ישראל לא עושה כלום עם הרוב המוחץ של רזרבות המט״ח שלה, כי עם חסכון לא מהמרים.
      וכן שוויץ תצטרך לקנות זהב, 20% מהרזרבות שלה, למה זה בעיה? 20% זהב זה אחוז לא גבוה, ומספק מספיק מרווח תמרון לבנק המרכזי.
      עוד משהו, זהב לא שוכב סתם, זהב הוא מגן טוב נגד אינפלציה, ב45 השנה האחרונות, מי ש״שכב״ על הזהב שלו הכפיל את הונו 34 מונים לפי מונחים של כסף רגיל, תשואה לא רעה.

      מחק
    7. לא מדובר על רזרבה, מדובר על 20% מכלל הנכסים. אם היה מדובר על 20% מהרזרבה זה היה הגיוני. בנוסף זה לא ישכב שם ויחכה ליום סגריר, יצטרך לעבור חוק נוסף במיוחד במשאל עם שמאפשר לבנק להשתמש בזה ביום סגריר אחרת אסור לבנק לגעת בזה בשום מצב. הרעיון מאחורי החוק נכון והגיוני, הביצוע גרוע.

      מחק
    8. נכסי בנק מרכזי זה רזרבות, בגלל זה קוראים לזה בכל מיני מדינות רזרבה, כמו בארה״ב.

      מחק
  8. לא יאשרו את זה. זהב קונים בזמן בהלה, ואילו כרגע בשוויץ הכל שליו ורגוע. לכן, האזרחים לא יצביעו בעד זה.

    השבמחק
    תשובות
    1. They can always fall back on the massive Jewish loot that they harbor, no?
      Anyway, this seems to be a bad day for Hildesheimism...

      http://www.ynet.co.il/Ext/Comp/CdaNewsFlash/0,2297,L-4597904_184,00.html

      מחק
  9. אם זה יצא לפועל, זה יהיה מאוד מעניין. ברמה העולמית, זה עשוי ליצר אלטרנטיבה לדולר ואולי סוג של אופציה נוספת לחיסכון (לאלו שלא רוצים להתעסק עם ביטקוין)

    הטענות המרכזיות נגד נוגעות להווצרות מחסור בכסף. זה נכון ברוב המדינות, אבל לשוייץ יש מערכת מטבע אלטרנטיבית שכבר הוכיחה את עצמה בדיוק במצבים כאלה (מחסור בפראנקים שוצרים מגובי זהב)

    השבמחק
  10. איזה מערכת אלטרנטיבית יש לשוייץ?

    galgal581

    השבמחק
    תשובות
    1. WIR היא הדוגמא המפורסמת ביותר - יש עוד כמה יותר מקומיים

      מחק
  11. I wouldn't worry about the Swiss yet, but that's just me:

    https://consumercartelnews.wordpress.com/%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%A5-%D7%94%D7%A1%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%9D/

    השבמחק
  12. מה ההיגיון לשמור זהב ליום גשום אצל מישהו אחר ? למה לעזאזל הם חושבים שמישהו יחזיר להם את הזהב או ישלם להם מחיר שוק בעת צרה עולמית ? גם ברמה האישית ,מה שווה להחזיק זהב כשהעולם סביבך מתפורר ואין לך את הכוח כדי לשמור עליו נגד חמסנים למיניהם שבמקום זהב אגרו נשק ,תחמושת ויש להם תפישת חיים של דעאש ?

    השבמחק
  13. ואף על פי כן, נוע תנוע.

    למרות הכשלון בהצבעה, עצם העלאת הרעיון עורר דיון ועניין בנושא לא רק בשוויץ, אלא בכל העולם.
    ככל שעובר הזמן יותר ויותר אנשים מתעוררים מהמטריקס ומבינים שהבנקים המרכזיים למעשה שודדים
    את חסכונותיהם, פוגעים בכח הקניה של משכורתם ומעלימים את כספי הפנסיה שלהם.
    כמו שמישהו כתב, הם ידפיסו עד שייגמרו להם העצים... וזה כמובן נאמר בציניות כלפי הכסף האלקטורני
    שאפשר לייצר ממנו טריליונים ללא שביב עץ או דיו.

    הגברת המודעות חשובה לא פחות! לאט לאט יותר ויותר אנשים יחליטו להצמיד 20% מכספם לזהב
    בעצמם, בלי קשר להחלטות בנק מרכזי כזה או אחר. ויום אחד הבודדים האלו מכל קצוות תבל יהפכו
    למסה קריטית שתסחוף את הכל.

    השבמחק
  14. ״רוב מוחץ למתנגדים נגד ההצעה״
    מדוע שלילה כפולה?

    השבמחק
  15. "משמעות המשאל אם יאושר: הבעת אי אמון במערכת הכלכלית העולמית". אז מסתבר שיש אמון במערכת הכלכלה העולמית.

    השבמחק