יום שלישי, 17 בפברואר 2015

ראש הוועדה לקידום האיגוח בישראל: תסמכו על המוסדיים שלא יסכנו לכם את הפנסיות

תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית (קול ישראל)

מיקי קהן, בכיר בחטיבת המחקר של בנק ישראל והעומד בראש הוועדה לקידום האיגוח בישראל, התראיין לתכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית. הוועדה בראשותו החליטה לאחרונה להמליץ על הכנסתו של כלי האיגוח לשוק הפיננסי בישראל. אחת המשמעויות המדאיגות של המהלך הוא שבנקים יוכלו לגלגל את תיקי המשכנתאות המסוכנים שלהם  על קרנות הפנסיות של כלל האזרחים.


אם לא תהיה תפנית דרמטית, הוועדה לקידום האיגוח בישראל תסדיר בקרוב את האפשרות של הבנקים למכור משכנתאות ברמות סיכון גבוהות (כלומר משכנתאות השייכות ללווים עם סיכוי גבוה שלא יצליחו להחזיר אותן בעתיד) לקרנות הפנסיה שלנו. תהליך זה בו הבנק הופך את המשכנתא לאגרת חוב ומוכר אותה, ידוע בשמו כ'איגוח משכנתאות'. המהלך אמור להפחית באופן דרמטי את החשש ליציבות הבנקים אם וכאשר בועת הנדלן תתפוצץ ובעקבותיה יפרוץ משבר משכנתאות גדול. מנגד מי שיחליף את הבנקים ויספוג מכה כואבת יהיו דווקא הפנסיות שלנו שיעברו תספורות כואבות תחת תרחיש כזה.

איגוח משכנתאות הוא חלק מתכנית גדולה יותר להסדיר את כל נושא איגוח ההלוואות בארץ. איגוח הלוואות קיים גם היום בישראל אך מאחר שהשוק לא מוסדר הוא מתנהל כרגע בהיקפים מזעריים וחסרי משמעות. ועדה מיוחדת שכוללת נציגים מבנק ישראל, משרד האוצר והרשות לניירות ערך,  פרסמה באוגוסט מתווה שיסדיר את איגוח תיקי הלוואות של בנקים ושל גופים נוספים בישראל. הועדה אמורה להוציא דוח סופי בעניין ואחרי כן לקבל את אישורה של הכנסת לפני שהמנגנון ייושם בכלל המשק.

איגוח ההלוואות ובמיוחד המשכנתאות הוא אחד הכלים המרכזיים שגרמו למשבר הסאב פריים הגדול בארה"ב בשנת 2008. באופן חשוד כלי זה מקבל דחיפה חזקה כעת גם אצלנו, דווקא אחרי שפורסמו מספר דוחות מדאיגים מטעם בנק ישראל על שוק הנדלן בישראל. בדוחות מזהיר הבנק מפני החשש ליציבות הבנקים כתוצאה מהימצאותם של משכנתאות רבות בעלות סיכון גבוה במאזניהם.
קהן, המשמש כראש הוועדה לקידום האיגוח, טוען מנגד כי המטרה בתהליך האיגוח היא להפוך את השוק למשוכלל יותר ,נזיל יותר וכזה שיתרום לעסקים הקטנים.

קהן מרגיע בראיון וטוען שהמשקיעים המוסדיים ידעו לרכוש את המשכנתאות/הלוואות ה"טובות" מהבנקים או לדחות כאלו המסכנות את תיקי הפנסיות שלנו. לטענתו הועדה תדאג לקיים מנגנון שיספק למוסדיים את כל הנתונים הדרושים על מנת שיוכלו לקבל החלטה מושכלת בנושא.
זו טענה די בעייתית בהתחשב בכך שמדובר באותם המוסדיים שנכשלו שוב ושוב בשנים האחרונות בניהול סיכונים. במקרים מסוימים אף הלוו מיליארדים מהפנסיות שלנו לחבריהם הטיקונים ללא ערבויות וללא בדיקת כדאיות העסקה עבורה ניתנה ההלוואה. בדיעבד נמצאו רבות מהעסקאות האלה כבעלות סיכון גבוה במיוחד אף שהוצגו כאילו היו בטוחות. חלקם אף מעולם לא הגיעו לידי מימוש.
גם בנוגע לרגולטורים בתחום, אין לנו כל כך על מי לסמוך. רובם עוברים מיד עם סיום תפקידם הציבורי לתפקיד בכיר יותר באחד המוסדות עליהם פיקחו. המקרה המפורסם ביותר לאחרונה הוא מינויו של  המפקח על הביטוח עודד שריג, כיו"ר מגדל אחזקות. זאת למרות שקיבל החלטות שנויות במחלוקת במסגרת תפקידו כמפקח לטובת מחזיק השליטה במגדל, שלמה אליהו.

קהן מציג בשידור עוד כמה רגולציות המקובלות בעולם שאמורות להפחית את הסיכון בשימוש בכלי הזה. לא ברור עד כמה הרגולציות האלה יהיו יעילות בזמן אמת בשוק בעל סיכון גבוה כמו שוק הנדלן שלנו למשל.

לקהן לא היו תשובות ברורות לשאלות כמו האם יאסר על הבנקים למכור את המשכנתאות המסוכנות  או מדוע רוצים לגלגל את המשכנתאות על הפנסיות דווקא עכשיו כשבועת הנדלן בארץ שוברת שיאים חדשים. הוא קורא בנושאים אלה להמתין ליציאתו של הדוח הסופי ומטיל ספק אם שוק איגוח המשכנתאות יוכל בכלל להתקיים בארץ.

הדוח הסופי שאמור לצאת בקרוב אמור להתחשב או לכל הפחות להתיחס לחלק מהטענות שעלו בראיון.



הכלכלה האמיתית ברשת א' של קול ישראל משודרת בכל יום ראשון בין 12:05 ל-13:00


14 תגובות:

  1. Exactly as stated, this is likely an effort to save the banks by transferring the risk to the pension funds, and to let the public pay for the debacle.
    My guess is, they'll sell the pension funds "mortgage pools" rated as high quality - they are! but for now only - as once rates go up, people will default and then they will suddenly become low quality - too late, and there will be no one to blame. Mission accomplished.
    They will continue to "talk up" the market, until the banks unload most of their mortgages - portfolios, unless something unexpected happens and the market implodes "prematurely" but even so, the public will end up with the bill, no matter what.
    - Eran.

    השבמחק
  2. אפשר להתווכח, לכתוב חוקים ולהתעצבן שאנשים מסויימים מנצלים את החוקים כדי לעשוק אותנו.

    אבל הפתרון הוא די פשוט. ביטול פנסיית חובה ופתיחת השוק לתחרות - כלומר ביטול הכפייה. ואז נראה כמה לקוחות ישארו לקרנות פנסייה שנותנות תשואה ראלית שלילית ועוד קונות משכנתאות שלא יוחזרו.

    השבמחק
    תשובות
    1. או דרך יותר פשוטה - לעבור להשתמש בביטקוין.

      מחק
    2. אם אתה שכיר, הבעיה שאתה עדיין מרוויח משכורת בשקלים, ועדיין כופים עליך להעביר חלק מהכסף שהרווחת ביושר ל"מוסדיים". ביטקויין לא יעזור בנקודה הספציפית הזאת.

      מיקי קהן רוצה שנסמוך על המוסדיים? מצויין! בטל את הכפייה ותן לנו לבחור אם אנחנו רוצים לעבוד איתם, עם חברות חדשות או עם הבלטה בסלון.

      מחק
  3. ועוד משהו, אם לבנק ישראל חשוב "להסיר חסמים", למה הוא מקשה על הקמת בנק חברתי? למה הוא נמנע מלקבוע מדיניות ברורה בנושא מטבעות מבוזרים?

    השבמחק
    תשובות
    1. התשובה נמצאת בשאלה שלך.
      אכן יותר חשוב לבנק ישראל לשמור על הבנקים.
      לבנקים חשוב לשמור על מי ששומר עליהם
      ומעגל השחיתות הזה לא יתפוצץ עד אשר יבוא שינוי אמיתי.
      בינתיים תצביע למי שאתה רוצה - זה לא ישנה את הקונסטלציה הזו.
      בשתי מילים: עובדים עליינו.

      מחק
  4. רק ניהול אישי IRA יציל אותנו מהאסון

    השבמחק
  5. פנסיה זה משהו שעבר מהעולם. כל מה שנשאר מזה היום זה בור לביוב של העשירים...

    השבמחק
  6. חיתמו על העצומה לניהול עצמי של כספי הפנסיה

    http://www.atzuma.co.il/selfmanagedpensionil

    השבמחק
  7. יש כאן נקודה חיובית:

    הפנסיות התקציביות של חברות ציבוריות, ארגוני עובדים, אנשי צבא, חורגות לחלוטין מהסביר ועושקות את הקופה הציבורית - כ 70% מהחוב הלאומי מקורו בפנסיות האלה והחלק הזה יגדל בעתיד.
    זאת אחת הסיבות העיקריות למניעת מתן עזרה לשכבות החלשות.
    לכן יהיה זה מהצדק אם הפנסיות האלה יתכווצו כתוצאה ממתן משכנתאות זולות לשכבות החלשות.
    בכלכלת חוב העושר של האחד בא על חשבון החוב של האחר. זהו הכרח מתמטי.
    במדינת ישראל בעלי החוב הם כ 65% מהציבור לפחות.

    השבמחק
    תשובות
    1. מוצטפא שמטרלינג17 בפברואר 2015 בשעה 17:54

      אם אני מבין נכון הבעיה היא שהפנסיות התקציביות בכלל לא קשורות לכספי חסכונות שהופרשו והושקעו. זה בעצם משכורת שהמעסיק ממשיך לשלם לעובד מתוך המאזו השוטף שלו. כלומר, במקרה של הפסדים בפנסיה מי שיאבד את כספו הם הצעירים עם הפנסיה הצוברת ולא הוותיקים עם התקציבית.

      פתרון מעשי יותר לבעית הפנסיה התקציבית היא להתחיל להוציא להורג באופן שיטתי את מי שמקבל אותה. צריך אגב לחסל גם את נשותיהם וילדיהם כי יש להם קצבת שארים או משהו כזה. כך יוקטן עומס החוב וגם הרבה דירות יתפנו ובעיית הדיור תפטר.

      שמעתי שיש בארצות השכנות ארגונים שמתמחים בזה ושהם מתים לבוא לפה גם...

      מחק
    2. פנסייה תקציבית היא פשוט התחייבות של אדם לשלם לאדם אחר כסף אחרי שזה הגיע לגיל מסויים ופרש מהעבודה (בלי קשר לכמה שהוא חסך).אין שום בעיה מהותית עם זה - כל עוד זה שנתן את ההתחיבות הוא גם זה שמשלם את הכסף.

      הבעיה היא שקבוצה מסויימת של אנשים נתנה את ההתחיבות ואז פונים אלי כדי לשלם את החשבון. זה לא מעניין אף אחד שאני מעולם לא התחייבתי לשלם למישהו פנסייה, פשוט לוקחים את כספי בכח

      מחק
  8. אני לא חושב שיש בעיה מהותית עם איגוח משכנתאות. ואת זה אני כותב למרות התפוצצות בועת הסאב-פריים שגררה איתה את כל העולם. יותר מזה, בשוק חופשי השלטון צריך לצמצם ככל האפשר את מוערבותו בקביעת הכללים והאיסורים. ולכן שוק חופשי דווקא צריך לעודד איגוח משכנתאות. זה כלי מצויין להעביר סיכון למי שיכול לעמוד בו.

    הבעיה המהותית היא שמכריחים את כולם להיחשף לסיכון הזה. אזרחי ישראל הפכו לבני ערובה של חמש חברות ביטוח. במילים אחרות, חמישה מנהלים מקבלים החלטות בשמם של מיליוני חוסכים. זוהי אנטי-תזה של שוק חופשי.

    הלחץ הציבורי צריך להיות מופנה כנגד שיטת הכפיה שמכריחה את האזרח העובד להפקיד כל חודש צ'ק לאחת מחמש חברות. במקום זאת תהיה אפשרות לכל תושב לנהל את חסכונו הפנסיוני כפי שיקול דעתו. וברמה הבסיסית ביותר, אופן ניהול הכסף יסתכם בהחלטה באיזה מדד להשקיע.

    לו השיטה היתה מתקיימת, היינו יכולים להגדיל את החיסכון לפנסיה בערך ב 30%. וכבונוס היו גם נחסכים כל המשאבים הציבוריים הנדרשים כדי לחוקק ולאכוף חוקים שיבטיחו שחמשת מנהלי הפנסיה יהיו נאמנים ללקוחות שלהם. הרי אנחנו יודעים שהחוקים לעולם לא יצליחו להשיג את הנאמנות הזו.

    השבמחק
  9. הגזמתם!!!
    איגוח גם של משכנתאות או של כל חוב אחר הוא כלי לגיטימי. המוסדיים בישראל בודקים כל השקעה ב7 עיניים ועושים עבודה קשה בשמירה על הכסף הציבורי. מי שלא מתאים לו שינהל לו את הפנסיה בעצמו במודל ira שקיים כבר כיום במספר גופים. מרבית קרנות הפנסיה עושות לאורך השנים תשואות ראליות יפות ומסייעות למשק להתפתח ע"י מימון פרוייקטים וחברות.
    יונש

    השבמחק