יום רביעי, 1 באפריל 2015

איסלנד בוחנת אפשרות לסיים את משברי האשראי במדינה על ידי שינוי מערכת הכסף

מאת: ערן הילדסהיים.

המגזין טלגרף פרסם אתמול כי ממשלת איסלנד שוקלת הצעה מהפכנית לביטול כוחם של הבנקים המסחריים ליצור כסף והעברת הזכות הזו לידי הבנק המרכזי.


לפני שנה דיווחנו כאן על זכייתם של מפלגות התומכות בשינוי מוניטרי בבחירות באיסלנד והקמת ועדת מומחים שתבחן את האפשרויות השונות לרפורמה מוניטרית באי הקטן. השבוע פורסמו מסקנות הועדה.

מסקנת הועדה, אשר יכולה להוות תפנית בהיסטוריה של המימון המודרני, הייתה חלק מדו"ח שנכתב על ידי המחוקק פרוסטי סיגוריונסון, שכותרתו "מערכת מוניטרית טובה יותר לאיסלנד". הדו"ח, שהוזמן על ידי ראש הממשלה, נועד לשים קץ למערכת מוניטרית שלוותה במספר גדול של משברים פיננסיים, ובכלל זה האחרון בשנת 2008.על פי המחקר, באיסלנד מתרחש בכל 15 שנים בממוצע משבר כלכלי.
"הממצאים יהיו תרומה חשובה לדיון הקרוב, כאן ובמקומות אחרים, על יצירת כסף ומדיניות מוניטרית", אמר ראש הממשלה סיגמונדור דייויד גונלגסון.





הסיבה למשברים לפי סיגוריונסון היא התנפחות של בועות אשראי, שלבנק המרכזי לא היתה שליטה עליהם.
באיסלנד, כמו בשאר כלכלות השוק המודרני, הבנק המרכזי שולט ביצירה של שטרות ומטבעות, אבל לא על היצירה של כל הכסף, אשר מתרחש ברגע שבנק מסחרי מספק אשראי. הבנק המרכזי יכול רק לנסות להשפיע על כמות הכסף על ידי קביעת ריבית אך לא לשלוט בו.

על פי הצעתו של סיגוריונסון, הבנק המרכזי של המדינה יהפוך ליצרן הכסף וייצר כסף ריבוני ללא חוב.
"את הכח ליצור כסף נפריד מהכח להחליט למה ישמש הכסף חדש" כתב בהצעה סיגוריונסון. הממשלה על פי ההצעה תחליט כיצד להקצות את הכסף דרך תקציבה אבל לא תשלוט על כמות הייצור שלו. הבנקים לעומת זאת יחזרו לתפקידם הטבעי של להיות מתווכים בין מפקידים ללווים.

הדרך לשינוי מוניטרי באיסלנד עדיין ארוכה ותצריך עוד בדיקות והשלמות אבל הדיון שהתעורר שם עתה בהובלת ועידוד ראש הממשלה הוא צעד גדול לכיוון הזה.


לכתבה המלאה בטלגרף ולדו"ח המלא של סיגוריונסון - לחצו כאן

4 תגובות:

  1. מדהים, מעודד ביותר שהנושא עולה לסדר היום בקליבר הזה, בקרוב אצלנו אינשאללה יפתחו את העינים.

    השבמחק
  2. מאיסלנד תגיע הישועה

    השבמחק
  3. אכן למרות שיש לי עדיין תקווה שישראל תהיה אור לגויים בנושא כסף ריבוני בר-קיימא, כפי הרפורמה המוצעת באיסלאנד, עדיין מתברר שאיסלאנד מקדימה את ישראל, בכמה דרגות, שם כבר ראש הממשלה דן נכבדות ברפורמה. אבל צריך לזכור שאיסלאנד היא הכלכלה המערבית שנהרסה הכי הרבה על ידי השיטה המוניארית הקיימת, והמשברים שם היו קיצוניים, דבר שהביאם לשקול ברצינות לשנות את מערכת הכסף. יש כאלה שאומרים שככל שיהיה גרוע יותר כך יהיה טוב יותר, האם מקרה איסלאנד הוא אישוש לטענה זאת?

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן הטענה נכונה, בגלל זה שמחתי שביבי נבחר שוב כי רק משפל המדרגה והרס מוחלט אפשר להתחיל לבנות מחדש לא על בסיס רקוב.

      מחק