יום שלישי, 11 באוקטובר 2011

העולם כבר החל במאנית ההדפסה: איזה מטבע מדפיסה גרמניה?

בנק אוף אינגלנד,הבנק המרכזי היפני ,הבנק האירופי וכמובן האב הרוחני של הדפסות הכסף הפדרל ריזרב, החלו להפעיל את מכונות הדפוס שלהן לאחרונה במלוא העוצמה. למרות שלגרמניה במסגרת היותה כפופה לבנק האירופי, אין סמכות להדפיס כסף, היא גם כנראה נוטלת חלק במאנית ההדפסות : היועצת הכלכלית לשעבר של בוש חושפת מטבע חדש ישן שגרמניה מדפיסה ממש בימים אלה. אם אכן הדבר יאומת,הוא יכול לגרום לרעידת אדמה באיחוד האירופי ובעולם.  בינתיים המשקיעים בזהב יכולים להתרווח על הספה, לקחת פופקורן ולהנות מקרב המטבעות אולי הגדול שידענו אי פעם בהיסטוריה המתרחש ממש מול עיננו וצפוי לתפוס תאוצה גדולה כחלק ממאמצי המדינות להתמודד עם קריסת היורו וארה"ב בהמשך.



בתשיעי לאוקטובר הודיעה אנגלה מרקל בחגיגיות כי נמצא פתרון למצב היווני מבלי לפרט את פרטי הפתרון- למרות ההצהרה החגיגית אני עדיין דבק בעמדתי , שהמצב הכלכלי היווני איננו יכול להשתפר מעצם מבנה הכלכלה שם וכמות החוב שכבר נצבר. מדיניות הצנע הנכפת על יוון מעולם לא השיגה שיפור כלכלי במדינות אחרות שהתנסו בה, הדוגמא האחרונה מכך ניתן לקחת מכשלון הנהגת מדיניות הצנע בארגנטינה ב2002. הסיכוי היחידי של יוון להבריא מחייב אותה דבר ראשון לעבור פשיטת רגל ולעשות ריסטרט לכלכלתה.
גרמניה וכל שאר האיחוד  עושים הכל בשביל להשאיר את יוון גוססת אבל בחיים וזה במחיר כבד בו אזרחיהם יצטרכו לממן את חילוץ יוון על ידי תשלום מיסים והמשך רכישת חוב יווני ,חוב שדה-פקטו הוא חוב אבוד.
לזכותם של תושבי גרמניה יש לומר שהם מודעים למצב ומתנגדים לתוכניות החילוץ של יוון:
מרקל נמצאת במצב שבו אם לא תחלץ את יוון, עלול כל העולם להגרר לסחרור מסוכן תוך זמן קצר ואם תסכים היא עלולה לאבד את כסאה.

היועצת הכלכלית לשעבר של ג'ורג' בוש הבן,ד"ר פליפה מלמגרן (Philippa Malmgren )העריכה לאחרונה כי גרמניה החלה להדפיס כמויות של מארקים גרמניים.
המרק הגרמני היה המטבע ששלט בגרמניה לפני שנכנסה ליורו. הערכה היא כי גרמניה נערכת לקראת אפשרות בו היא תצטרך לעזוב את גוש היורו. המשמעות של עזיבת גרמניה את גוש היורו הוא פירוק הגוש ,שכן גרמניה היא עמוד התווך הכלכלי שלה.
כך או כך סיוע של גרמניה בשיתוף הפעלת מכונות ההדפסה של הבנק האירופאי בראשות היו"ר טרישה (כפי שקורה כבר היום) או פרישה של גרמניה מהיורו, בסופו של דבר תוביל להתרסקותו של מטבע היורו וגוש היורו. הודאה גרמנית בדבר הדפסת המארק הגרמני היא בבחינת אישור הכשלון שבקיומו של גוש היורו ומכאן ההשלכות עצומות.

מקרה זה יחד עם העובדה שמצבה של ארה"ב גרוע מזה של אירופה ואפילו מזה של יוון,תוסיפו לכך שהבנק המרכזי של יפן והאיחוד האירופי הודיעו כי הם מצטרפים לחגיגת ההדפסה , שסין גם כך עושה מניפולציות על המטבע שלה ,שצרפת ובלגיה מחלצות בנק גדול שקרס והדוגמאות הרבות שעוד קיימות ,מובילות למסקנה שהרי לפנינו מתכון להרס גלובלי של המטבעות.
למשקיעים בזהב ובכסף (silver) ובמיוחד במתכת עצמה פיסית, נותר כנראה רק להמתין ולחכות להתממשות העתיד הורוד שמצפה להם, שכן במקרה של הרס מטבעות ,המתכות האצילות הללו יהיו בין הנכסים היחידים שישארו בעלי ערך כלשהוא.


החומר הכלול במאמרים בבלוג זה הם על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו. סקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

8 תגובות:

  1. שלום ערן
    שאלה כללית : מהניתוחים שלך עולה שערך הכסף יכול רק לרדת ולא לעלות. השאלה אילו כלים פיננסיים קיימים(אם בכלל) כדי להוריד את האינפלציה ולהחזיר את הגלגל לאחור?
    איתי

    השבמחק
  2. שלום איתי,
    בטווח הקצר ערך הכסף יכול גם לעלות ובהרבה אך לא לאורך זמן. מאחר שאנחנו היום נמצאים בשיטה מוניטרית בה כסף נוצר על ידי חוב נושא ריבית ,כמות הכסף צריכה לגדול לפחות בגובה הריבית על מנת שהמערכת תוכל לקיים את עצמה. מערכת כזו היא אינה בר קיימא ותביא כל כלכלת מדינה בשלב כזה או אחר למצב של פשיטת רגל או לחילופין למחיקת המטבע של עצמה שזה הינו הך. מדינה אחראית יקח לה הרבה זמן עד שתגיע למצב כזה לעומת זאת מדינה אחרת יקח לה פחות. מאחר וקצב גידול הכסף בשיטה זו הוא בהכרח גידול אקספוננציאלי (כי מדובר בריבית דריבית) ,מנקודה מסוימת כבר המדינה מאבדת שליטה על קצב כמות גדילת הכסף וזה המצב שבה ארה"ב ,יפן ואירופה נמצאות היום. אומר רק בצער שבקרוב זה גם עלול להגיע אלינו אם למשל בועת הנדל"ן בארץ תתפוצץ או שיהיה משבר חמור בעולם.

    לשאלתך: שוב על פי אותו הסבר המערכת היום מחייבת שתהיה אינפלציה על מנת שתוכל להתקיים.אפשר להקטין את האינפלציה אולי לזמן מה על ידי העלאת הריבית (אבל במקביל העלאת ריבית היא כלי שלפעמים בנסיבות מסוימות גם יכול להאיץ אינפלציה)ועוד כמה דרכים שהם טובות רק לזמן מוגבל, הדרך היחידה בשיטה הנוכחית להחזיר את הגלגל אחורה היא שמדינה תפשוט רגל וכל חובותיה ימחקו... אבל אז היא תתחיל שוב מאפס כששעון העצר שלה שוב יתחיל לתקתק עד למשבר הבא.

    הדרך היחידה לקיים כלכלה יציבה בר קיימא ,ללא אינפלציה, ללא משברים כלכליים כל כמה שנים או שלא נצטרך להתמודד עם ערך כסף שהולך ונשחק כל שנה הוא לייצר כסף על פי כל פרמטר אחר שיהיה ביחס לגדילת האוכלוסיה או המוצרים שלה ולא על ידי חוב כפי שהוא היום.

    סתם נקודה למחשבה : אם תיקח מטבע זהב היית יכול לקנות איתו לפני 60 שנים חליפה מפוארת לגבר. באותו זמן היית יכול גם עם דולר אחד לקנות את אותה חליפה. היום אתה יכול לקנות עם אותו מטבע זהב את אותה חליפה בזמן שתצטרך כמה מאות דולרים בשבילה. על המטבע הישראלי אין בכלל מה לדבר כי הוא פשט רגל כבר פעמיים מאז אותה תקופה.

    השבמחק
  3. ערן,

    כמה פעמים ראית את הקורס להתרסקות כלכלית???
    אתה התלמיד המצטיין של הפרופ' המלומד!!
    חברים, אינפלציה נמוכה חשובה להבטחת הצמיחה.
    אחרת האנשים יצפו שבעתיד המחירים ירדו וימתינו בסבלנות לרגע המתאים ובכך תיפגע הצמיחה בהווה.
    ברור שהדפסות בלתי סופיות יגרמו לירידה בערך הכסף (כפי שאכן קורה עכשיו וכפי שלמדנו נכון בקורס...).
    ברור גם שריבית נמוכה היא מקור לצרות והיווצרות בועות הרסניות (נדל"ן, בורסה וכו').
    הכלי למלחמה באינפלציה הינו מוניטרי בדמות העלאת הריבית שיוצרת אלטרנטיבה ראויה להשקעות חסרות תכלית ומסוכנות.

    חג שמח,
    אודי

    נ.ב.
    ערן, תקוותי שהגרמנים יסתפקו רק בהדפסת מרקים (שזה כמובן סוף הגוש וכו') ולא יתחילו לשמן את המסילות
    ולהכין שמיכה למדינות הסוררות...

    השבמחק
  4. לאודי,
    תקוותי שהשיטה המוניטרית תשונה למצב שבו כסף מודפס בצורה לינארית על פי פרמטר שישמור על אינפלציה 0,מבלי שנצטרך לרדוף כל הזמן אחרי העלאות שכר רק בשביל לגלות שגם אחרי ההעלאה אנחנו יכולים לקנות פחות. וגם חשבת איך יתכו שכלכלה יציבה כיום בשיטה הנוכחית משמעותה קריסת הכלכלה? מדוע הכלכלה חייבת לצמוח כדי לא לקרוס? אילו מושגים מעוותים שהשיטה הנוכחית הרגילה אותנו אליהם ואין בהם שום תועלת לאזרח או למשאבי כדור הארץ מלבד למי שגוזר קופון עליה שהם הבנקים ובעלי ההון.
    הורדת ריבית בשיטה הנוכחית מנפחת בועות וגורמת לתחושת עושר ,לעומת זאת העלאת ריבית הוא כלי להקטנת כמות הכסף בשוק ,מה שעושה אותנו יותר עניים.כלי הריבית נותן כוח עצום לבנקים המרכזיים לשחק עם העושר שלנו לפי צרכיו.
    הכל טמון בעובדה שכסף מונפק היום על פי החוב וצמוד ריבית ואם נצליח לשנות את זה נוכל לחיות סוף סוף תחת כלכלה יציבה עם חלוקת משאבים יותר נכונה שךל כדור הארץ.
    אם ראית את הקורס בהתרסקות אתה מוזמן לצפות גם בסרטון הנחמד הבא במהלך החג כדי להבין את הבעיתיות של השיטה:
    http://www.youtube.com/watch?v=oQ7Oase26SQ

    השבמחק
  5. ערן,

    חבל, אתה מבלבל בין המושגים והעובדות ועושה סלט לא קטן מהמציאות הכלכלית האמיתית.
    אסתפק בתגובה קצרה -לדעתי חלק מהבעיה הינה שהצמיחה בשנים האחרונות מתבססת יתר על המידה על צריכה וסיפוק מאווי הצרכנים (וכמובן השרלטנים). לצערי, חלק ניכר מהצריכה (ופה אשמתנו הצרכנים לא קטנה) מבוסס על חוב וזאת הצרה!! אם הדגש בצמיחה היה על יותר השקעות (תשתיות, ייצור וכדו') שמסוגלות להחזיר את עצמן (זוכר את הקורס??) - הצמיחה היתה מאוזנת ובריאה.
    די אם נזכיר את הודו כדוגמא - מאות מיליוני אנשים עם סלולריים ואייפונים מכל הסוגים יחד עם אותם מאות מיליוני אנשים בלי שום תשתית תחבורה, מים, ביוב וכו'.

    חג שמח,
    אודי

    השבמחק
  6. הי אודי
    אני אנסה לעשות סדר בעובדות ובסלט:
    אתה מדבר על הדרכים להתמודד עם שיטה המוניטרית הנוכחית שמבוססת על חוב. השיטה הזו היא אינה בר קיימא והסברתי למה בעבר במאמרים שלי (ראה במדור עבדות מודרנית),כלומר לא משנה איזה להטוטים תעשה בין אם דרך משחקים בריבית ועד שינוי בסדרי העדיפויות וההשקעה ,באיזשהוא שלב תגיע כל מדינה למצב שאו היא או המטבע שלה יפשטו רגל. הכלים האלה שאתה מדבר עליהם הם בבחינת תרופות מאריכי חיים וככאלו מתי שהוא הן כבר יאבדו מהאפקטביות שלהן. לדוגמא ריבית נמוכה ותמריצים פיננסים הם דרך להמריץ כלכלה במשבר אך היא גורמת לבועות ואינפלציה, ריבית גבוהה תפקידה לרסן בין השאר את האינפלציה וכמות ככסף שנמצאת בשוק אך בו זמנית יכולה גם לגרום לדיפלציה. המערכת היום כמו שהיא לא יודעת להתמודד עם מצב דיפלציוני ולכן: היום לדוגמא גם ארה"ב וגם אירופה נמצאות במצב בו הורדת ריבית רק תחמיר את המצב שלהן בעתיד והעלאת ריבית תגרום למשבר מידי. אפשר להאשים גם את הציבור בכך שלקח חוב מיותר ,זה לא באמת משנה במיוחד שאת החובות הגדולים נושאים חברות ומדינות ולא האזרחים ובמיוחד שהמערכת היום מעודדת הלוואות כחלק מתהליך ההשרדות שלה.

    ולכן אני אומר על מנת ליישם כלכלה בריאה יש לדאוג לכך שכסף לא יונפק על פי חוב אלא על פי קצב גדילת כמות המוצרים או האוכלוסיה - רק אז תגיע למערכת מאוזנת אמיתית ולא מערכת שקרובה למערכת מאוזנת.

    שוב אני לא אומר חלילה שהעצות שלך בין אם לקחת אותן במהקורס להתרסקות או מהידע שלך הן לא טובות, הן בהחלט יכולים להוות פצרון מסוים למצב הקיים אבל לאורך זמן הם פשוט לא ירפאו את הכלכלה אלא יתנו לה עוד קצת אויר לנשימה.

    חג שמח

    השבמחק
  7. שלום ערן
    בתשובה לאיתי אמרת שהמטבע הישראלי פשט רגל כבר פעמיים-שזה נכון-אבל כשהחליפו מטבע זה לא ש 1000 שקלים ישנים איבדו את ערך הקניה שלהם,אלא הם יכולים לקנות את אותם מוצרים כמו קודם,רק שהוחסרו ממנו כמה אפסים,אבל כמות המוצרים שיכלת לקנות קודם אתה יכול לקנות גם עכשיו.דוגמא:אם ב 1000 שקלים ישנים קנית טלויזיה,עכשיו ב 10 ש"ח אתה קונה טלויזיה.

    השבמחק
  8. כשאמרתי פשיטת רגל של מטבע התכוונתי שערכו של אותו מטבע כל כך נמוך עד שהוא כבר לא שווה הרבה ולכן מוציאים אותו מהשוק וממציאים מטבע חדש כמו במקרה זה שהמציאו את השקל החדש ששוויו היה 1500 שקל ישן. כלומר ערכו הנומינלי 1500% פחות אבל כוח הקניה היה אכן דומה.
    במצב של כלכלה יציבה לא היינו מגיעים למצב שמטבע מאבד מערכו ובטח שלא היינו מגיעים למצב שצריך להחליפו.

    השבמחק