יום שבת, 8 באוקטובר 2011

הגרף שאומר הכל על מצב התעסוקה בארה"ב

ביום שישי העיתונים ואתרי האינטרנט חגגו את דוח התעסוקה "המשמעותי" שהוצג בארה"ב.  נראה כי היה שיפור גדול בנתוני התעסוקה ,בחלק מאתרי הכלכלה פרסמו אפילו את אובמה בתמונת ניצחון. כל נתוני התעסוקה כולל נתוני החוב האמריקאי מפורסמים אחרי מניפולציות רבות שנעשות עליהם אבל הפעם גרף אחד שפרסמה לשכת התעסוקה האמריקאית לכד את עיני. מדובר במספר השבועות הממוצע שלוקח לעובד בארה"ב למצא עבודה. הגרף הזה יותר מכל מסמן מגמות. הפסים האפורים האנכיים מסמנים תקופות בה ארה"ב היתה שרויה במיתון. 
צפו בגרף ותבינו למה אנחנו נמצאים בנקודת ציון היסטורית בכלכלה האמריקאית :

5 תגובות:

  1. אני רואה שמעולם אדם לא נדרש לחפש עבודה כ"כ הרבה זמן אך לא הביישן למד ואשמח אם תוכל להרחיב בנושא.
    למה זונקודה כה הסטורית? זו לא פשוט צמיחה במיתון? הדרגתית?

    אור.

    השבמחק
  2. ערן הילדסהיים9 באוקטובר 2011 בשעה 9:57

    שלום אור,
    יש 2 משמעויות עיקריות לגרף הזה : כלכלית וחברתית
    כלכלית:
    1. כידוע לך הפדרל ריזרב והממשל הזרימו טרליוני דולרים רבים להמרצת הכלכלה ,אם בחילוץ גופים פיננסים ואם בתוכניות לעבודות יזומות ובכל זאת גרף המובטלים לא יורד ויותר מכך גרף זמן חיפוש העבודה עולה לשיאים בממדים היסטוריים מאז החלה המדידיה ב1948. אם אחרי הפעלת "נשק" התמריצים ,שתמיד טענתי שאין בו שום תועלת מלבד הכנסת הכלכלה האמריקאית לבוץ גדול יותר, אם אחרי זה לא הצליחו להוריד את האבטלה איזו עוד תחמושת נותרה למנהיגים האמריקאים? (רמז: אין להם)
    2. כלכלה בשיטה המוניטרית הנוכחית בנויה מגאות ושפל. אנחנו כביכול נמצאים במהלך תקופת גאות או בסופה. למרות שאני לא מסכים עם הטענה שאנחנו בתקופת גאות אלא אם אתה עובד בחברה פיננסית ועדיף בארה"ב ,נצא מתוך נקודת הנחה שזה נכון. כפי שאתה יכול לראות לפני כל נקודת שפל זמן חיפוש העבודה מגיע למינימום יחסית לתקופה,מה יקרה הפעם כשיתחיל משבר? הפעם הבסיס לראשונה לא רק שהוא לא מינימלי הוא גם גבוה פי 2 מהשיא שנקבע במהלך 63 השנים שהפרמטר הזה נמדד
    3. ככל שזמן הממוצע של האבטלה גדל כך גם גדל הלחץ על הממשל להאריך את זמן מתן דמי אבטלה ,מה שמכביד עוד על התקציב.


    הפן החברתי:
    1. ככל שזמן חיפוש העבודה של מובטל גדל ככה סיכוייו להתקבל שוב לעבודה קטנים. זה נובע כתוצאה מזה שחברות נורא חשדניות לגבי השאלה למה לוקח למועמד כל כך הרבה זמן למצא עבודה, המועמד מגיע די חלוד לראיונות לאחר שכישוריו וניסיונו אחרי שנה נשחקו. בסקר שנערך למשל במינסוטה מצאו בשנתיים האחרונות ירידה של כ44% בהתאמה בין מועמדים לתפקידים. אחת הערכות שהגרף במאמר הוא הסיבה.
    2. אחרי זמן מסוים מאבד המובטל את זכויותיו לקבלת דמי אבטלה. בארה"ב המשמעות של זה הוא חצי גזר דין מוות.לפיכך ככל שהגרף למעלה גבוה יותר כך מצטברים עוד ועוד אנשים חסרי כל לחברה האמריקאית
    3. יש עוד כמה אספקטים לא נחמדים על המובטל של כיסוי ביטוחי בריאות וכו' שלא ניגע בהם עכשיו.

    ערן

    השבמחק
  3. ידידי,

    שרלטני שוק ההון ושאר האינטרסנטים עיוותו כמובן את תמונת התעסוקה. אסתפק בשלוש הערות:
    1. הגידול החודשי במשרות כדי לענות על הגידול הטיבעי האמריקאי נאמד בכ-150 אלף משרות ומעלה. אם כן, כל מספר קטן מזה הינו בהכרח נתון שלילי (גם אם הוא מעל לציפיות הנמוכות של השרלטנים).
    2. החודש כמעט כמחצית מהגידול (כ-45 אלף) נבע מחזרת עובדי וריזון משביתה.
    3. הנתון האמיתי שמייצג את האבטלה בארה"ב (U6, כולל המיואשים ועובדי המשרות החלקיות) עלה החודש ב-0.3% לסביבות כ-17%. הנתון המתפרסם (U3) מגמתי ולא מייצג.

    הגרף אכן מתהים ומדאיג. "פונקציה מעריכית" אמיתית.

    בברכה,
    אודי

    השבמחק
  4. אודי, אני אוסיף רק שהתעמולה הכי טובה היום היא בעובדה שכל פעם ששואלים "מומחים" האם המצב בארה"ב כיום דומה לזה של השפל של שנות ה30 ,הם טוענים שאין מה להשוות שהיום האבטלה היא חצי בלי לקחת בחשבון שלפי השיטה שספרו אז את המובטלים (נדמה לי שזה היה U3) היום מספרם רישמית היה כפול מזה שמפורסם.

    השבמחק
  5. ערן,

    ובקיצור: ירידות - הזדמנות, עליות - ראלי,
    והעיקר הבונוסים והקופונים ולעזאזל הכלכלה, האבטלה,
    החובות וגברת כהן מחדרה.

    חג שמח,
    אודי

    השבמחק