יום ראשון, 12 בפברואר 2012

מה באמת קורה ביוון?

התקשורת מלאה בדיסאינפורמציה לגבי מה באמת מתחולל ביוון. אז מה לפיכך באמת קורה? מה הוביל את יוון למצבה הנוכחי? למה הציבור היווני משלם את המחיר? למה הפוליטיקאים ביוון הפסיקו להגן על עמם?


ב1999 ביקשה יוון להכנס לגוש היורו אך קודם לכן עליה היה להתגבר על אחד ממחסומי הכניסה לגוש שהוא גרעון תקציבי שלא יעלה על 3%. היוונים השתמשו בכל מיני תרגילים חשבונאיים כדי להציג גרעון של מתחת ל3% כך למשל, הוצאות על הזמנות ציוד צבאי נרשמו בעת  קבלת הציוד ולא בעת ההזמנה. כך נכנסה יוון לאיחוד אך הבעיות לאחר מכן רק החמירו ולתוך המצוקה הזו נכנסו הבנקים הגדולים ברשות גולדמן זאקס.

מה היתה העסקה בין הבנקים לממשל היווני?
כאשר מדינה מגייסת חוב מהנפקת אג"ח היא יכולה לגייס את הכסף מגופים זרים - זה יכול להעשות בדולר,יין יפני או כל מטבע אחר. על מנת שהמדינה תוכל להשתמש בכסף זה היא חייבת להמירו למטבע המקומי שלה ופה הגיע הבנק והציע ליוונים להמיר את המטבע הזר שגייסה מהאג"ח ליורו תחת שער חליפין אטרקטיבי במיוחד. בהמרה כל כך זולה למעשה יוון יכלה לגייס יותר חוב ממה שהיתה מסוגלת אילו היתה ממירה את המטבע במחירי השוק. את הפער הזה בין החוב שיכלה לגייס למה שגייסה בפועל היא לא דיווחה או הכניסה למאזניה. כך היא המשיכה והציגה בפני העולם חזות של כלכלה העומדת במסגרת הגירעון שלה, כשבפועל היא שוקעת עמוק בביצת החובות.
כמו שאתם מנחשים  גולדמן זאקס לא נקט במהלך הזה מתוך רצון טוב לעזור ליוונים: הוא קיבל הבטחה כי יקבל עמלות שמנות על כך בעתיד. העמלות באו לידי ביטוי בכך שיוון מכרה לבנק חלק מרווחיה העתידיים מנחיתות בנמל התעופה הבינלאומי של אתונה וממכירת כרטיסי לוטו. על פי הערכות, הבנק האמריקני הרוויח מהעסקה כ-300 מיליון דולר בזמן שיוון הצליחה לשכנע את הרגולטורים בבריסל כי מצבה הכלכלי משתפר.
גולדמן זאקס ,שידע היטב כי ההמרות האלה רק מרעילות עוד את כלכלת יוון ומקרבות אותה לפשיטת רגל,מה שמסכן אותו    שכן יוון התחיבה לשלם לו את העמלות המגיעות לו בעתיד, החל במקביל לרכוש ביטוח נגד חדלות פרעון שלה. ככה גם גזר קופון שמן בפעולה מסוכנת וגם ביטח עצמו.

וכאן נשאלת השאלה איפה היה הרגולטור בכל הסיפור?
לרוע המזל הפוליטיקאים שצריכים להחליט על הרגולציות בעולם הבנקאי נמצאים תחת שליטת הבנקים עצמם:
בארה"ב אובמה נתמך על ידי גולדמן זאקס וJP Morgan, דיויד קמרון בבריטניה נתמך על ידי HSBC, ברקליס וCity of London והאיחוד באירופי נשלט על ידי הבנקים האירופאים 
אפילו רוה"מ יוון לשעבר פפאנדריאו , הסגיר במעט את קשרי ממשלתו עם הבנקים כשנשאל האם מתכוונת ממשלת יוון לתבוע את הבנקים בארה"ב על חלקם בחובות שנצברו והשיב תשובה תמוהה של "לא נראה שיש בכך טעם".
כשהחליט אותו רוה"מ ללכת וכן לשרת את עמו ואת הדמוקרטיה והציע לערוך משאל עם , הוחלף ישר בתפקידו על ידי סגן נשיא הבנק מרכזי האירופי לשעבר לוקאס דימיטריוס פפדמוס.

איך נפל הכל על האזרח היווני?
עכשיו שהכל התפוצץ רוצים הבנקים ובתי ההשקעות לקבל בחזרה את ההלוואות "הרעילות" שלהם וכאן הם מפילים הכל על הדמות הטראגית של הסיפור: האזרח היווני. אבל פה הבנקים היו צריכים להתמודד עם השאלה איך להפיל את כל הבעיות על ציבור כה גדול של אנשים שכלל לא היו מעורב בכל העניין?
הפתרון היה פשוט: הבנקים השתמשו בכלי הכי חזק שיש להם שהוא השליטה בתקשורת הבינלאומית. בעזרתה הם הצליחו להכשיר את  דעת הקהל העולמית להבין מה ה"בעיה האמיתית" של יוון.הבעיה כמובן הוא שהיוונים הוא עם עצלן ולכן עליו לשלם מחיר על עצלנותו. גם פה נתקלו הבנקים בבעיה שכן כיצד אפשר לשכנע ,שציבור שלם שרובו עובד או רוצה לעבוד הוא ציבור עצלן?
פה הכניסו הבנקאים הגדרה חדשה למילה עצלן: עצלן הוא כל עובד שאינו מקדיש את מרבית חייו לעבודה קשה תחת תנאים סוציאלים מינימליים. נשמע לא משכנע? הכל עניין של ניסוח ובניסוח אחר לאותו משפט זה נשמע הרבה יותר משכנע. הנה למשל תיאור של אותו טיעון רק בנוסח אחר מראיון בעיתון גלובס מפי פרופ' מואב:
"המדיניות ביוון לאורך שנים הייתה חסרת אחריות ופופוליסטית בצורה קיצונית, כמו החלום הרטוב של חלק מהחברתיים בישראל - כוח אדיר לארגוני העובדים והישגים מרחיקי לכת בזכות הכוח הזה. רק שבסוף זה לא מסתדר. זה לא מתחבר". ואגב אם לא די בכך השאלה הבאה של כתב גלובס היתה:
"אז יוון, למעשה, עוברת [היום] תהליך חיובי?" בהתיחסו למדיניות הצנע שהיא עוברת.
כלומר המסר שהמדיה מעבירה: כל עוד אתה לא  משועבד לעבודה לכל חייך ותנאי העבודה שלך לא מספיק (וסלחו לי על המילה) מחורבנים אתה עובר תהליך שלילי .
שלמה מעוז מגדיל להגיד על היוונים :
"יוון מלאה ברועי עיזים עצלנים ...מדובר באנשים יחסית עצלנים, שלא רוצים לעבוד, לעומת החריצות הגרמנית שכובשת את אירופה. כל זמן שהייתה פריחה כלכלית לא ראו את ההבדלים, אבל עכשיו הים נסוג ורואים מי חלש".
הערת אגב ,כשחושבים על זה רעיית עיזים היא עבודה קשה  בהרבה מעבודת כלכלן יהיה בכיר אשר יהיה.
הבעיה בכל זה היא גדולה עוד יותר : מי שמאמין אוטומטית למה שנאמר  בתקשורת הרי שהוא נפל בפח שהתקשורת טמנה לו. המידע הזה על היווני "העצלן" ,שכולם דואגים להעביר לנו וכבר הפך אצל כולנו לאקסיומה, לא עומד כלל במבחן המציאות ,כפי שניתן לקרא במאמר בקישור כאן שמוכיח אחרת.

ברור לחלוטין שהשיטה המוניטארית הנוכחית לא מותאמת לצרכי הציבור.ככל שהמדיניות  תיטיב  יותר עם העובד (מבחינת זמני עבודה,תנאים סוציאלים ,קביעות וכו') ככה לאורך זמן השיטה תתנקם יותר בגוף שעשה זאת בין אם הוא גוף ציבורי ובין אם הוא פרטי. השיטה הזו מחייבת שנטל העבודה על הציבור כל הזמן רק יעלה לא רק ביוון אלא בכל העולם. גם אנחנו מרגישים זאת היטב לאורך עשרות השנים האחרונות וזה לא מיקרי, זו מתמטיקה פשוטה: מאחר שכל הכסף בשיטה הזו מיוצר מחוב, הוא נושא ריבית. הבעיה שהריבית גדלה בצורה מהירה יותר מצמיחת המשק. על מנת שצמיחת המשק תדביק את קצב צמיחת הריבית (שזה קרב אבוד מראש) זה מחייב שאנשים יצרכו יותר ומכאן שגם ייצרו יותר ולכן גם הצורך לעבוד יותר כדי שיהיה מספיק כסף במערכת להחזיר את אותה ריבית ולמנוע פשיטות רגל. זה פשוט מזכיר מרדף של כלב אחרי זנבו כאשר הזנב בכל סיבוב רק מתרחק עוד ועוד מראשו של הכלב. המדיה בהשראת האליטות הכלכליות נותנות לנו את ההרגשה שכשיש בעיה משהו בנו לא בסדר ,או אולי הכלכלה הקפיטליסטית שבחרנו היא חזירית או שהסוציאליסטית היא עצלנית מבלי להזכיר שהכל עובד תחת אותה שיטה. הכל במקום לשאול את השאלה העיקרית : אם הוכח לאורך מאה שנים שהשיטה הזו לא משרתת את צרכי האדם למה לנסות להתאים את האדם אליה במקום להחליפה? וכן יש שיטות מוצלחות יותר ומוכחות. תוכלו לקרא על כך עוד כאן.


נחזור לענייננו- הבנקאים בעזרת שלוחות התקשורת שלהם מסתבר עשו עבודה טובה: בכתבות על יוון כמעט בכל כלי תקשורת מקוון בעולם, תמצאו טוקבקים זועמים על היוונים העצלנים שחיים על חשבון שאר האירופאים. המחיר שמשלם הציבור היווני הוא כבד וכולל הפרטות של שש חברות גדלות, הורדות שכר ,הקפאות של הסכמים קיבוציים ,פיטורים המוניים וגם נוכל למצא בתוכנית גיוס של 1000 עובדים חדשים.. לא אל תשמחו, מדובר בסה"כ ב1000 עובדים שיתגברו את המדינה בכל נושא גביית המיסים.
האירוני בכל הדבר הוא שהמחיר הזה לא משרת את האזרח היווני אלא להיפך הוא פוגע בו אנושות,פוגע בצמיחה ונועד רובו ככולו לצורך החזר החובות לגופים הפיננסיים.מדובר באותם גופים שגרמו ליוון להיכנס מלכתחילה לחובות האלו בגיבוי ממשלה שנבחרה על ידי העם אבל לא מיצגת אותו.


לסיום
תוכנית הצנע שאושרה בסוף השבוע האחרון באה אחרי כמה תוכניות צנע קודמות שלא השיגו את מטרתן. העלאה במיסים ופיטורים המוניים מעולם לא היו מתכון לצמיחה ,עושר ובטח לא לאושר. הדבר רק מבטיח שההתפרעויות בסוף השבוע ,העוני והתסכול הם רק בתחילתם. יוון עוברת תהליך מעניין מאד בה הממשלה התנתקה מהעם והעם המורכב מציבור שאינו שותק מגיב.מה שבטוח: המשך יבוא..


38 תגובות:

  1. Important post.
    Only error here is , as I pointed out in one of my responses, GS are not exactly a bunch of fools, and their financial dealings with Greece were all legal, hence Papandreou's statement is correct.
    - Eran

    השבמחק
  2. וואוו , שיחקת אותה , אני כבר כמה ימים מבולבל בקשר ליוון, וכמה ימים אני נכנס לבלוג זה ומחכה להתיחסות ליוון, והיום הפצצת..

    השבמחק
  3. דוגמא חיה לשטיפת המוח של התקשורת:
    הנה היום כתבה בThemarker של איתן אבריאל שכותב שבראש ובראשונה אשמים במצב של יוון ועדי העובדים שלא קיצצו בפנסיה ,בתנאי השכר ולא פיטרו.
    כמו שכתבתי בעצם האשם העיקרי של התקשורת הוא רצון האנשים לעבוד ובמקביל לחיות טוב, זה שהשיטה המוניטארית לא מאפשרת להם את זה ומחייבת את אותם אנשים לחיות בצנע , להקדיש כל חייהם לעבודה ולצאת בגיל מופלג לפנסיה על זה אף אחד לא מדבר- כאילו האדם נולד לשרת את השיטה ולא הפוך.

    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1639160

    השבמחק
    תשובות
    1. הנה ציטוט מהכתבה על "העוול הגדול" שגרמו ועדי העובדים ליוון:
      "העיוות הזועק ביותר בכלכלה היוונית הוא בלי ספק הסקטור הציבורי, שנהנה עד כה מתנאי שכר וקביעות ששום מדינה לא יכולה להרשות לעצמה - בוודאי לא יוון, מדינה שכלכלתה מבוססת על ענפי שירותים ואינה מייצאת או מייצרת הרבה. הנה נתון מדהים ראשון: מאז החל המשבר הכלכלי האחרון פיטר הסקטור הפרטי ביוון כחצי מיליון אנשים, אותם אנשים שגרמו לעלייה החדה באבטלה. ומה קרה בסקטור הציבור? שום דבר. אף עובד לא פוטר, והוא דווקא המשיך לגייס אנשים. "
      אני לא יודע אם שמתם לב אבל שטיפת המוח עובדת: בעולם של ימינו מקובל כבר שגופים שלא מפטרים ומגייסים הם הגופים המזיקים ואלו שמקצצים בזכויות העובדים ומפטרים הם אלו שעושים מהלכים חיוביים

      מחק
    2. לא הבנתי,
      המגזר הציבורי מייצר משהו?
      הוא מייצר כלום וצורך הרבה.
      ואז כדי להסוות את החטא מוסיפים פשע, וקורסים.

      אם יוון או כל מדינה אחרת רוצה לנהוג בחכמה,
      היא מצמצת את המגזר הציבורי, ומסירה חסמים רגולטוריים מעל המגזר היצרני.

      מחק
    3. גם אז זה לא יעזור לה וכשאני אומר לה אני מתכוון לאזרחיה העובדים של יוון ובכלל של כל מדינה בעולם וגם כך זה לא המסר שרציתי להעביר. המסר הוא שהשיטה המונטארית הנוכחית לא מעודדת שיפור בתנאי העבודה ובזמן העבודה של עובדים תחת כל גוף שהוא(תרצה ציבורי ,תרצה פרטי whatever). השיטה הזו הופכת גופים המגינים על העובד לגופים מזיקים ומגדירה גופים מפטרים ומצמצי תנאי העובד כיעילות בניגוד לכל הגיון.

      מחק
  4. ערן:

    יש כאן סטירה במאמר שלך אם הבנקאים שספקו את ההלוואה ליוון גם רכשו ביטוח נגד חדלת פרעון של יוון האינטרס שלהם דווקא צריך להיות שיוון תגיע למצב של חדלות פרעון מכיוון שרק כך הם יוכלו לאסוף את כספי הביטוח.

    הביטוח ישלם להם הרבה יותר כסף משיוון תוכל לשלם להם.
    מכיוון שהם רכשו את הביטוחים במחירים מגוחכים שהיום שווים טריליונים.

    השבמחק
  5. לערן: מה שאתה כותב הוא טוב ויפה. אבל המציאות היא, שיוון מממנת את איכות החיים של אזרחיה, מכסף של העובד הגרמני. בלי ההלוואות היא לא היתה במצב של משכורות 13 ו- 14, וגיל פנסיה הכי נמוך באירופה. בלי ההלוואות (או, נניח, יוון לא היתה נכנסת לאיחוד), יוון היתה קורסת כבר מזמן.

    אם המשק היווני היה מצליח לקיים את עצמו כמשק מוטה רווחה, אז הכל היה טוב ויפה. אבל בשורה התחתונה- זה לא כך. וכן- הגישה האירופית (הגרמנית, אם נדייק), לפיה יוון צריכה לכל הפחות ליישר קו עם שאר היבשת, בכל האמור ברווחת העובד, לפני שהיא מקבלת הלוואות (נוספות, בוא נזכור), היא לא בלתי סבירה. זה בטח יותר הגיוני מהדרישה היוונית, שהגרמנים יממנו את הפנסיה המוקדמת של היוונים.

    לדור- לאף אחד אין חשק לבדוק את ה"ביטוחים" האלו. זה לא פוליסות במובן המוכר לך. זה לא נייר שעבר אקטואריה, תחשיב סיכון וכו'. ההנחה היא, שלביטוחים האלה אין שום כיסוי ממשי.

    השבמחק
    תשובות
    1. לאורן
      יוון לא היתה זקוקה לכספי הגרמנים לפני היותה חלק מהיורו. הבנקאים הם בסופו של דבר דחפו את יוון לקחת הלוואות מסוכנות והממשלה שנשלטת על ידי הבנקאים קיבלה זאת. את המחיר לכל הבלאגן הזה משלמים אזרחי יוון. מזכיר מאד את איסלנד שכלכלתה היתה יחסית יציבה עד אשר נכנסו לתוכה הבנקאים עם השקעות מסוכנות והפילו אותה.
      היוונים אגב לא דורשים מהגרמנים שיממנו להם את הפנסיות ,להיפך הם רוצים להתנתק מגרמניה אלא שהאיחוד לא מאפשר זאת כי אז הבנקים יפסידו כסף.

      מה שכן, זה נכון שבסופו של דבר יוון עם היורו ובלי היורו לא היתה מחזיקה מעמד תחת התנאים האלה, יותר מכך השיטה המוניטארית בסופו של דבר גורמת ותגרום לאזרחי כל מדינה לעבוד יותר שעות ויותר שנים אם ברצונם שהם לא יקרסו יחד עם כל הכלכלה שלהם- זו לא תחזית קונספרטיבית ולא תחושה- זו מתמטיקה פשוטה שניזונה מהשיטה המוניטארית שאף אחד לא מדבר עליה מהסיבה שהיא משרתת את אלו שאמורים ויכולים להפיץ אותה (התקשורת הנשלטת על ידי הבנקים).
      תראה את התהליך שעוברות אירלנד, ארה"ב, בריטניה ויפן -כל המדינות האלו עומדות לפשוט רגל, בכל המדינות האלה, אלה שעדיין יש להם עבודה עובדים קשה יותר ויותר- האם גם עליהם אפשר להגיד שהם נמצאים במצב הזה בגלל שתושביהם נהנים מזכויות סוציאליות יוצאות דופן או שגרמניה ממננת אותם?
      התקשורת מעדיפה למקד את תשומת הלב של האזרחים למקומות שהיא רוצה שנתמקד בהם וזה כדי שלא נקשר את זה עם העובדה שיגיע הרגע שבו גם אנחנו נצטרך לעבוד כמות שעות עצומה ביום ולאורך זמן רב יותר של שנים כדי לחיות בכבוד, שלא לדבר על הפנסיה שכנראה תקבל רק חלק קטן ממנה אם בכלל כשתצא לגמלאות. אנחנו כבר בשלהי התהליך הזה רק שהוא הדרגתי וקשה לשים לב אליו. צר לי שאני רואה שחורות אך זו המציאות שכולנו מתעלמים ממנה. שוב זו בסה"כ מתמטיקה פשוטה שאתה מוזמן להכיר אותה בקורס בהתרסקות בצד ימין של האתר ,כדי להבין זאת יותר לעומק.

      ערן

      מחק
    2. אני חושב, שיוון, כמקרה פרטי, לא דומה לאיסלנד, או אפילו לשאר הפיגס, ובטח שלא לכלכלות החזקות יותר. בעוד שבאיסלנד, הפיגס, בעצם בשאר העולם, השחיקה (או אולי שחיטה?) היא תוצאה של מבנה המערכת מבוססת האשראי, הרי שביוון, עוד לפני הצטרפותה לאיחוד, ההתנהלות היתה כזו, שכל קשר בינה לבין הביצועים הכלכליים של המשק, לא היה שום קשר. לא לחינם יוון (ורק יוון!) היתה צריכה לזייף את נתוני החוב שלה לפני ההצטרפות לאיחוד. הכלכלה היוונית, בלי קשר לשיטה הנהוגה בה, פשוט רקובה כבר עשרות שנים. ההצטרפות לאיחוד איפשרה למערכת עוד כמה שנות חמצן, אבל היה ברור שהיא הראשונה לקרוס (הטענה היחידה שאפשר באמת להפנות לבנקים, היא שהם איפשרו לה את זה, תוך סיכון מטורף של כספי הלקוחות שלהם).

      לא סתם כל אירופה יושבת על הצוואר של יוון, ולא על פורטוגל או איטליה. היוונים הונו את היבשת, את הבנקים, ואת האוכלוסיה היוונית. לצייר את המערכת היוונית כמערכת סוציאלית שדואגת לעובד, לעומת אירופה שרוצה לנצל ולשעבד אותו... נו, זה אפילו לא מתחיל להתקרב לאמת. המערכת היוונית לא כזו נחמדה, טובת לב או יעילה.

      אל תשכח, ששורש הבעיה היוונית, עוד לפני שנבחן את השפעות המערכת הכלכלית המבוססת אשראי על תחלואיה, הוא בעובדה שעוד לפני שהצטרפה יוון לאיחוד היא סבלה משחיתויות, רמאויות וגניבות, לצד רמת חיים לא סבירה לביצועי המשק היווני (גם אם תנטרל את השפעות המערכת מבוססת האשראי בה אנחנו חיים). בתנאים האלה, גם אם נניח שמחר בבוקר יקומו בנקאי העולם ויחליטו לבטל את השיטה הרעה הקיימת, יש משהו יותר מעקום בסירוב היווני לקחת חלק גדול בשיקום הכלכלה היוונית.

      מחק
    3. אורן,
      אם אתה אכן חושב שיוון חטאה בכך שלהתנהלות שלה לא היה שום קשר לביצועים הכלכליים של המשק הרי כל מדינות העולם נגועות בחטא זה בגלל שלשיטה המוניטרית המונהגת בכל העולם (עם סוציאליזים או בלי עם ועדי עובדים או בלעדיהם) אין שום קשר לביצועי הכלכלה.
      לפיכך כל חטאם של היוונים היה בכך שהעניקו תנאים נוחים לעובדיהם.
      עכשיו תאמר לי בבקשה באיזה מדינה אין שחיתויות ,רמאויות וגניבות ואם קיימת מדינה כזו או נגיד שקיימת כזו האם היא יכולה לנהל מדיניות רווחה לעובדיה מהסוג של יוון בלי שתפשוט רגל?
      אם התשובה היא לא הרי הגענו יחד למסקנה שהשיטה המוניטארית ורווחת העובד הם שתי דברים שסותרים זה את זה.

      ערו

      מחק
    4. על הנקודה הזו אין לי ויכוח איתך. אחד הפחדים היותר מטרידים שלי, זה מה יקרה עם כספי הפנסיה שלי עוד 25 שנה.

      אבל זה רק מחדד את השאלה: מה בעצם עשו ראשי יוון כל השנים, ומי לדעתם (ולדעתך), במצב שנוצר היום, אמור לשלם על זה? לי נראה הגיוני, שיוון צריכה לשאת בחלק ניכר מנטל שיקומה. זה נכון והגיוני בכל שיטה כלכלית שתבחן- גם אם מחר יעבור העולם לשיטה כלכלית מבוססת סחורות, ולא אשראי- עדיין- יוון צריכה לשאת בעיקר נטל שיקום כלכלתה. לבוא ולטעון שגרמניה, שם גיל הפנסיה 65, תשלם את הפנסיה של היוונים, שיוצאים לפנסיה עשור קודם, זה לא סביר, ולא משנה על מה מבוסס מנוע הצמיחה של המשק שלך.

      נכון- השיטה הקיימת רעה, מסוכנת, ועבור חלקנו תתברר כקטלנית ממש. אבל אתה חייב לשים לב שלא תיפול לפח ההתנגדות האוטומטית. כי הבעיה היוונית לא קשורה לשיטת יצירת הכסף, אלא לבזבוז פרוע של כסף שאין. נכון שזה נשמע טוב ורומנטי יותר שהכסף הזה בוזבז על העובדים. אבל באותה מידה, אפשר היה לבזבז את הכסף הזה על מרצדסים לראשי המשק. זה לא משנה, כי זה כסף, שבשום שיטה פיננסית, אין ליוונים וגם לא היה להם. לא סתם, עלויות היצור ביוון הם הגבוהות בגוש היורו (כן כן- יותר מגרמניה). זה לא תוצאה של איכות העבודה היוונית, אלא בכמות הבלתי מועסקים כדין שכל עובד יווני צריך לפרנס (נחשו מאיפה זה נשמע מוכר...). זה מתכון שהיה כושל בכל שיטה פיננסית שתבחר. בין אם ייצור כסף מבוסס זהב, כסף, פקעות לפת וכמו שראינו- אשראי. אין שיטה כלכלית שיכולה לקיים משק שמבזבז יותר ממה שהוא מייצר.

      דווקא התנהלות המשקים החזקים (גרמניה, ארה"ב, אנגליה, צרפת) הולמים יותר את הנקודה שאתה מנסה להבהיר (ובד"כ בהצלחה). כי אלו משקים שבשיטה פיננסית אחרת, כן היו מצליחים לקיים את עצמם, אבל נשדדו ונשחטו ע"י שיטת האשראי. הקריסה שלהם היא תוצאה ישירה של שיטה קלוקלת, ולא התנהלות חסרת אחריות.

      בכל שיטה אחרת, העובד האמריקאי/גרמני/בריטי היה עובד ומתקדם בחייו. היווני חשב שמצא שיטה להתקדם בלי לעבוד. זה ההבדל!

      מחק
    5. אתה סותר את עצמך :
      איך אתה רוצה שיוון תשא בנטל לשיקומה אם רוב כספי מדיניות הצנע שנכפתה עליה לא ילכו לשיקום אלא לכסות כספי חובות לבנקים שחלק לא מבוטל מהם הם בנקים גרמנים?
      בנוסף פה באה עוד שאלה האם באמת רווחי היוונים יעלו כתוצאה ממדיניות הצנע אבל זה כבר נשאיר לדיון אחר.

      מה שניסיתי להעביר פה שהשיטה הנוכחית לא משרתת את האדם. ככל שהמדיניות תהיה יותר לרווחת העובד/האזרח כך מצב המדינה יהיה גרוע יותר. בכל מקרה גם מדינה "אחראית" שתדאג בעיקר לרווחת החוב בסופו של דבר תקרוס תחת השיטה הזו בלי שום קשר לכמה אחראית היא היתה.
      אילו היתה שיטה מוניטארית שונה היוונים לא היו יכולים להגיע למצב שלהם היום כי אז המדינה לא היתה יכולה להגיע למצב שהיא מוצפת בחובות רעילים שגרמו לה לפשוט רגל.
      מה שכן, אני מסכים איתך שאם מדינה תתעקש לנהל מדיניות לא אחראית גם תחת שיטה מוניטארית אחרת אף אחד לא יוכל להציל אותה. האם המדיניות היוונית עכשיו היתה מחזיקה מים תחת מדיניות מוניטארית אחרת? יתכן שהם היו צריכים לרדת ברמת החיים קצת או שלא - קשה לדעת את זה,זה הכל השערות.

      מחק
    6. רגע רגע...

      יש איזושהי שיטה כלכלית בעולם שבה יוון לא מחזירה את החובות שלה? כלומר- אפשר להתווכח על ריבית- כמה, ואם בכלל. אתה אפילו יכול לטעון כנגד ההצמדה למדד כלשהו. אבל את הקרן??? באיזו שיטה כלכלית, אתה לווה כספים, אבל לא מחזיר?

      ואם כך- מה בכלל רוצים מתשובה?? מבן דוב?? הם בסך הכל פועלים לטובתנו, וכנגד השיטה החמסנית, כשהם לא מחזירים חובות...

      אין שום שיטה כלכלית הגיונית ובת קיימא שבה אתה לווה כספים, אבל לא מחזיר. זה לא משנה אם השיטה מבוססת אשראי, מתכות יקרות, גידולים חקלאיים או כל דבר שתבחר. כלל יסוד הוא החזרת חוב (או פשיטת רגל, על כל הנגזר מזה). זה לא קשור לשיטה.

      יוון היתה מגיעה למצבה היום, בכל שיטה שתבחר. כי זה לא משנה באיזה שיטה תפעל, אם יש לך שקל בארנק, אבל הוצאת שניים, אתה ביתרת חובה של שקל. לכן טענתי, שלגבי משק כמו היווני, אין בכלל קשר לשיטה. ההתנהלות היתה שגויה מלכתחילה. השיטה העקומה רק האריכה את פרפורי הגסיסה, כשהזרימה כספים שליוון אין סיכוי להחזיר.

      את נזקי השיטה הקיימת רואים טוב יותר במשקים החזקים. שם יש עשרה שקלים בארנק, מוציאים שמונה על מחייה, אבל במקום לחסוך שני שקלים, משלמים עוד שמונה על ריביות. המשק האמריקאי לא קורס בגלל שהוא לא מצליח להיות רווחי כדי לקיים את עצמו, אלא כי אין לו סיכוי להדביק את הריבית על החוב שלו, שרצה פה למעלה על המסך מימין.

      מחק
    7. ערן הילדסהיים14 בפברואר 2012 בשעה 19:20

      אורן,
      אתה מפספס את מה שאני אומר:
      אמרתי שמדינה שתתנהג בחוסר אחריות לא תוכל להחזיר את חובותיה לא משנה באיזה שיטה מוניטארית היא תשתמש.
      מצד שני בשיטה מוניטארית הנוכחית לא משנה כמה אחראי אתה תהיה ,אתה בהכרח תגיע לפשיטת רגל. זו מתמטיקה פשוטה. ככל שתיטיב עם אזרחיך ועם עובדיך ככה הסיכויים שאתה תפשוט רגל בשיטה הנוכחית יהיה גבוה יותר ופה הקשר ליוון.
      לבוא להגיד שיוון תחת שיטה אחרת לא היתה מחזירה את חובותיה יתכן שזה נכון ויתכן שלא. הסיבה היא שאם היתה היום נהוגה שיטה מוניטארית שאיננה מושתת על חוב ומותאמת לצמיחת המדינה היא לא היתה יכולה לקחת על עצמה חובות כל כך גדולים כפי שיש לה היום והיתה צריכה להצטמצם או להתיעל אם המדיניות שלה באמת היתה מעל צרכיה או שהיתה פושטת רגל. השיטה היום מאפשרת ליוון לחיות מעל יכולתה.
      ולגבי המשק האמריקאי = הוא לא ריווחי כבר זמן רב מאחר שהיום עלות היצור בארה"ב גבוהה בהרבה מארצות אחרות.

      מחק
    8. או קיי... עם זה אני יכול להסכים. תודה.

      מחק
    9. אורן, בשיטה כסף מבוסס חוב מתי אתה פושט רגל? בשקל הראשון המבוסס חוב שלקחת, פשטת רגל, כי אין לך מניין להחזיר את הריבית שלו. אז מה עושים? לוקחים עוד שקל-חוב עם ריבית, ומגדילים את הפער בין החוב ליתרה, וכל אתה נכנס לפשיטת רגל עוד יותר עמוקה.

      זוהי שיטה שמשעבדת מהרגע הראשון...

      מחק
  6. דור, אם יוון יכריז על פשיטת רגל וביטוחים יפעלו הגופים שהנפיקו את הביטוחים יפלו מכיוון ואין להם יכולת לכסות את זה במיוחד אם תוסיף ליוון את שאר ה״חזירים״. מה שיותר מענין זה לבדוק מי הנפיק את הביטוחים ומגזרים פיננסים שקשורים לזהשיופעלו אז? אל תתפלא למצוא ברשימה הזאת את גולדמן-זקס. הנגזרים האלה הם פצצת מימן פיננסית ואיש לא יודע לומר מה כמויות וסכומים מדויקים שעומדים מאחריהם ולכן אין סיכוי שיוון יפשוט את הרגל אלא יימצא תרגיל כלשהו, ״תספורת״ 80% או משהו כזה שלא יוכר ע״י הרגולטור (שמורכב מבנקסטרים שהנפיקו את הניירות האלה) כדיפולט ולכן המערכת לא תקרוס גם הפעם.... הם יהרסו את מעמד הבינים כמו שהם עשו בדרום אמריקה בשנות ה70 ובמזרח באירופה בשנות ה90. סטנלי פישר הוא המומחה עם קבלות בנושא הזה שיטפל (אם עוד לא טיפל ע״י ניפוח הבועה והשמדה פיננסית של רבבות ישראלים צעירים) בכם והיום כשאין אידיולוגיה מתחרה שיכולה לתפוס את האנשים במערב (ברה״מ קרס) אז הגיע תורו של המערב להפוך לחברה 5% אוליגרכים- 95% ענים.
    נולדתי בברה״מ ולא תיארתי לעצמי שמדינה שבה 90% מאוכלוסיה שייכים למעמד בינים תגלוש לחברה שבה 40% מתחת לקו העוני וכ3 מיליון ילדים הומלסים! וזה במאה 21 !
    וחריצות לא קשורה לעיניים. אם אתה לא ממערכת פיננסית או משאבי טבע אלא מורה, רופא, מהנדס אז אל תצפה לרמת חיים גבוהה שם בלי קשר לכישוריך.
    סבי היה קומוניסט, השתתף במהפכה ואני מבין היום למה.

    השבמחק
  7. שלום,

    שאלה פרקטית, אני מעוניין לקנות מטילי זהב וכסף של אחד מהבנקים המוכרים (קרדיט סוויס וכו') - מישהן יכול להפנות אותי למקום\סוחר בו אפשר לקנות אותם, בבקשה?

    כמו כן, מה י עמלת הקנייה המקובלת במטילי זהב של 100 גרם ובמטילי כסף של 1 ק"ג?

    בתודה מראש,

    השבמחק
    תשובות
    1. GOldmoney או goldsilver הם כרגע האתרים הטובים ביותר בשוק לקניית זהב אני אישית נמצא בגולד מאני.

      כול מה שאתה צריך לעשות הוא ללכת לעורך דין בהתמחות של נוטריון למלא את הטפסים שהם מבקשים ,לשלוח אליהם ותוך שבועיים יהיה לך חשבון.

      מחק
    2. תודה, אבל זו לא חברה בארץ ואני רוצה להחזיק את הזהב בעצמי.

      השאלה בעיינה עומדת, למי שיש מידע אני אשמח לשמוע.

      מחק
    3. למה דווקא זהב של קרדיט סוויס? למה לא תיגש ותקנה מסוחרי זהב או אספנות שמתמחים בזה... יש כאלה חנויות שמתעסקות עם זה. יש לך אופציה לקנות גם מהחברה הישראלית למדליות ומטבעות אבל הם יקרעו אותך בעמלות

      מחק
    4. אני לא נתפס על קרדיא סוויס - סתם נתתי דוגמא למטיל טהור עם חותמת\הטבעה.

      אני אשמח אם תפרט אילו סוחרים או חנויות ומה העמלה המקובלת בקנייה.

      מחק
    5. בשביל מטילים טהורים או מטבעות לא צריך להרחיק עד לחו"ל. תשאל בפורומים לאספנות אולי הם מכירים חנויות אספנות או סוחרי זהב שמתעסקים בזה. העמלה משתנה בהתאם לביקוש והיצע.זה צריך לנוע סביב האחוזים הבודדים ועד 10 או 20 במצבים של ביקוש קיצוני, עד כמה שאני יודע אנחנו עדיין רחוקים ממצב של ביקוש קיצוני בארץ

      מחק
    6. יש בישראל חברו תהמוכרות מטילי זהב חיפוש מהיר בגוגל מעלה 2 לפחות

      מחק
  8. אני חייב להבין מספר דברים
    ציטוט: "מה שיותר מענין זה לבדוק מי הנפיק את הביטוחים ומגזרים פיננסים שקשורים לזהשיופעלו אז? אל תתפלא למצוא ברשימה הזאת את גולדמן-זקס"

    " שכן יוון התחיבה לשלם לו את העמלות המגיעות לו בעתיד, החל במקביל לרכוש ביטוח נגד חדלות פרעון שלה. ככה גם גזר קופון שמן בפעולה מסוכנת וגם ביטח עצמו.|

    גולדמן זאקס קונה ביטוחים של עצמו כנגד חדלות פירעון של יוון ? הרי זה משול לזה שאני ינפיק ביטוחים שבהם אני מבטח את הבית שלי נגד רעידת אדמה.
    בסופו של דבר אני יצטרך לשלם לעצמי כסף.

    עוד דבר מה שמדהים בכול הסיפור היא שהמערכת הבנקאית יצרה מציאות שבה כול הכלכלה בנויה עליה. מצד אחד הם יכולים ליצור צמיחה ובועות פיננסיות מצד שני הכוח הכלכלי של המדינה תלוי בה זאת אומרת שאם המערכת הבנקאית תיפול גם המדינה תיפול. אני חושב שזה כוח רב מידי שנצבר בידי אנשים מעטים מידי.

    דבר נוסף אתה במקרה אולי יודע איזה מגזר (דתי) מחזיק באחוזים הכי גבוהים בעולם במערכת הבנקאית ? יהודים חח... גולדמן זאקס יהודי ,בן ברננקי יהודי
    גם הנגיד הקודם אלן גריספן היה יהודי ,ומי אלא חברי ההנהלה שיושבים בבנק המרכזי בארה"ב ? יהודים בינהם בנק רוטשילד. הרשימה עוד ארוכה.

    היהודים היא הקהילה העשירה ביותר בארצות הברית ועם ארצות הברית היא המדינה העשירה ביותר בעולם היהודים גם הקהילה העשירה ביותר בעולם.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום דור,
      בעניין הביטוחים רב הנסתר על הגלוי. AIG תפסה את כל הפרשנים חסרי אונים כשפשטה את הרגל ב2008 בגלל הביטוחים האלה ולולא התערבות הממשל היתה נעלמת מהעולם. אתה לא יודע מה ההשפעה האמיתית שתהיה ברגע שיופעלו ביטוחי חדלות הפרעון האלה כי איננו יודעים את היקפם. בנוסף יש עוד בנקים ובתי השקעות מלבד גולדמן זאקס שהילוו ליוון ולוחצים עליה שתחזיר את החוב ,ככה שזה מאבק מאוחד של הרבה גופים מהמשפיעים ביותר שיש בעולם.

      ערן

      מחק
    2. אני *א*נפיק....אני *א*צטרך...

      מחק
  9. אני מכוון אתכם לאתר של גים סינקלר הגורו.
    www.jsmineset.com שם תמצאו מאמר מאד מענין בנושא יוון רק השבוע!
    QE to infinity.....

    השבמחק
  10. הבעיה עם זהב זה שבשלב מסוים פישרים יכולים לאסור אותו או למסות את כל מי שמחזיק אותו.
    מכיוון שרוב הציבור אינו מודע בשלב הזה למצב האמיתי ונוטה לסמוך על המערכת והגאון שעומד בראשה
    לא יהיה שום התנגדות אם יום אחד ישכטו את הgold bugs ולכן עדיף להחזיק אותו מחוץ למערכת באופשור
    Bullionvault , goldmoney זה פתרון טוב אבל לא ניתן למשוך משם את הזהב בצורה פיזית!

    שמעתי שיש בנק אוסטרלי perth mint שמאפשר בעלות פיזית אבל לא בדקתי איך זה עובד.
    דבר אחד ברור, כל עוד סטנלי פישר מנהל את הכלכלה שלנו העתיד הכלכלי שלנו בסכנה קיומית! 

    השבמחק
  11. Jews have always risen to prominent position and the field of Finance is not different in this regard - they certainly had much power in the early days of Wall Street. Today, however only the names of the companies remain as a memory of times past. In addition, those really in control have no interest in religion, or, put another way, they're the most religious group there is - theire God is called Money.
    I do not recall any of the Rothschilds aiding their fellow Jews in the 40's..nor were they harmed by the Nazis..
    To tie Jewish religion to the Cabal is not a sign of a learned mind.
    -Eran
    PS
    As I've said before, accumulating physical Gold is a mistake.

    השבמחק
  12. ערן, כתבה מעולה!
    חבל לי שאני לא יכול להעביר אותה לחבריי הלא דוברים עברית, שאוכלים גם הם את השקרים בעיתונות (ואני מריך להסביר להם מה לא בסדר בלשים ללא בחירות בובת בנקאית לשעבר כראש ממשלה...).
    אני חייב להעיר כמה דברים: תחילה באירופה תמיד היה קיים הקיטוב בין הקתולים לפרוטסטנטים, קיטוב שמבוטא בגדול בחלוקה צפון-דרום, אף מכיל בתוכו חינוך שונה בתכלית ותרבות שונה לחלוטין. יוון, ספרד, איטליה(רומא) היו מעצמות תרבות לאורך ההיסטוריה והם ביססו את ערכי התרבות המערביים עד לפני 200 שנה.
    תרבות שבנויה על הון אנושי שמעצים את הממלכה (וכיבושים עקובים מדם לצידם, כמובן). כיום מי ששולט (בכלכלה ומכאן בהכל, למעשה) הם הפרוטסטנטים, כיוון והם מכוונים לשם, והשיטה המוניטרית הזו אף יצאה ממחוזותיהם, כיוון והיא מתאימה לצורת החיים שהם גדלו עליה.

    הבעיה היא עכשיו הניסיון להשליט את השיטה הזו על מדינות שאין להם את החסכנות הגרמנית. בינינו, לאף מדינה בעולם אין, כיוון שכל תרבות יש ערכים אחרים של אמדן.

    מה שאני שואל בעצם מי קבע ומי החליט שמדינה זה עסק שצריך להראות שורת רווח כל שנה??? כאילו אין אומדנים אחרים או חשיבות לאספקטים אחרים וזה מוביל לעולם כה עצוב וטיפש.

    - בעניין כניסת יוון לאיחוד האירופי- זה היה כל כך שקוף שיוון עיוותה את הנתונים, וגם אחרי זה, העזרה לפיתוח שאירופה העניקה ליוון לא ממש הגיע לעם היווני. שחיטות ממשלתית, ספקולציות כלכליות, התחלואות הרגילות.
    אני לא כלכלן, והספיק לי טיול ביוון כדי לראות שהתשתיות לא הוחלפו משנות השבעים, הרחובות של אתונה מחוררים והכבישים לא רחוקים מלחזור להיות שבילי עיזים. כל הכסף לפיתוח המדינה שהאיחוד נותן לכל מדינה לא הגיע מעולם לפיתוח... אבל אני שואל.. אם אני, כתייר, יכולתי לראות את זה בלי שום בדיקה מעמיקה, אז האיחוד האירופי/גרמניה הם כל כך עוורים בשביל לא לראות את זה? או שהייתה פה תכנית מתוחכמת לתת להם ליפול לסיר שהם בישלו להם... כי מישהו פה עצם עין במשך עשור ולא אמר כלום עד לרגע האמת. (ואז, בתחילת המשבר, מרקל הציע ליוון למכור לגרמניה אי איזה כמה איים יוונים...).

    היוונים לא עצלנים (ובאמת כל אמירה שכזו על 13 מליון איש היא לעולם אינה נכונה)(כמו לומר שכל הישראלים יורים בילדים ערבים, או שכולם פנאטים דתיים, כי זה הציבור שמראה התקשורת), איך שאני רואה את זה, הממשל יווני פשוט לא הבין את עומק האסון הכלכלי שהוא מוליך את המדינה, ברגע שהם קיבלו הצעה שנראית הוגנת ושאי אפשר לסרב לה, הם הלכו עליה.

    - היו טענות בתקשורת שביוון עובדים מעט.. אני מציע לכולם לבדוק את תנאי העבודה בצרפת- 35 שעות עבודה שבועיות (שבוע העבודה הקצר בעולם), פנסיה בגיל 60.. ואם זכור לכם השביתות שהיו לאור הרצון להעלתם לגיל 62..

    אני חושב שהעולם מתחיל להבין שכל האיחוד האירופי הוא למעשה יוד פרויקט גרמני (רגע, רגע, יש לי שם קליט... רייך.. רביעי?..) להשגת שליטה בסגנון המאה 21. אני רק לא מבין איך עדיין לא קם גל מחאה מטורף ברחבי אירופה..
    ובעוד אנשים בישראל מייחלים לזה (מישהו יסביר לי למה?). אותי אישית זה מלחיץ. כי אחרי יוון הם יגיעו לספרד ולאיטליה ואז לצרפת וסקנדינביה.. מצוידים בצבא בנקאים חמושים בהלוואות. אמנם תהליך מעט יותר איטי, אבל נראה שיותר אפקטיבי...

    אני תולה תקווה בחומה הסינית-רוסית.

    ביביבי

    השבמחק
    תשובות
    1. ועוד משהו, ברמה אנתרופולגית אולי,
      אני חושב רוב האנשים בעולם מאמינים למי שהם עושים איתו עסקים, יש בזמן חתימות חוזים מעיין שיח דומם שאומר "אני סומך עלייך, אל תדפוק אותי" משיוצא משני הצדדים. אפשר לקרוא לזה כבוד. לעיתים אנו נותנים את הכבוד הזה על סמך דעות קדומות (למשל, בנקאי אמריקאי נשמע לאדם מיוון כאדם אמין והוא סומך עליו).
      אני חווה את העניין הזה בכל יום כאן בסין, יש לסינים מעיין תחושת נחיתות לעומת המערביים, הם ממש לא טיפשים, אבל לא פעם אני רואה הסכמים שנעשים פה שאני תוהה איך מישהו היה הסכים לזה.. או הבהלה הצרכנית של הסינים למותגים מערביים (בגדול הסיני תמיד מוצר מקורי, בעוד המערבי יחפש זיוף איכותי..), הם באמת סומכים על המערביים, אותה דמות חייכנית, בהירת שיער, גבוהה.
      אז אנשים סומכים על שותפיהם, במעיין כבוד הדדי שכזה. העניין הוא שלמתמטיקה אין כבוד ואין הדדי. היא פשוט פועלת, ומי שלא מבין אותה נופל. ואפילו אי אפשר אפילו להאשים את הבנקאי שמכר את ההסכם, כי הוא הציג את הנתונים, שנראו בטח בזמנו מעולים, והמתמטיקה התחילה לעבוד.

      מכירים את המצב שבו אתם מתלוננים לשירות לקוחות והם בתגובה אומרים לכם "אני לא יכולה לעשות כלום, זו המערכת/ זה המחשב/ זה אוטומטי"? כאילו המערכת היא אלוהים (אני בדרך כלל דורש לדבר עם מי שעיצב את המערכת שאוכל לצעוק עליו...זה עובד לפעמים).

      באותו סגנון זה עבד גם במקרה יוון ומדינות אחרות. מתמטיקה פשוטה שאיש לא מבין, מלבד מי שכתב אותה. ומי שכתב אותה הוא יכול להיוותר תמים ולהסתכל עלייך בעיני עגל ולומר: "אבל זה ככה,זה לא אני, זו המערכת, הצגנו לך את כל הנתונים מראש..".

      לא זוכר מי אמר שאחת הבעיות הגדולות של העולם היא שמרבית בני האדם, ואולי המח האנושי, לא מבינים את האקספוננט (ריבית דריבית, למשל). אני חושב שעוולה נוספת זה שרוב בני האדם נותים לסמוך על אנשים, ובתוך זה הם סומכים על כמה מעטים שכן מבינים את האקספוננט.

      ביביבי

      מחק
  13. חבל שכמו שהעיתונות קיצונית נגד היוונים אתה קיצוני נגד הבנקים.

    האם היוונים עצלנים? לפני 20 שנה הייתי ביוון במסגרת חילופי סטודנטים. הגעתי לאתונה לחברת החשמל. נתנו לי שולחן יפה עם כסא מנהלים בחדר עם מהנדס בכיר. הבכיר הגיע בבוקר שילב את ידיו על השולחן, הניח את ראשו עליהן ונירדם. בצהריים קם לאכול וחזר לישון. ראיתי זאת במו עיני. יום יום.

    פעם שאלתי את הסטודנטים היוונים שגם באו "לעבוד" שם אם מישהו עובד בבנין. התשובה היתה "יש מישהו בקומה שש שעובד".

    אבל הם עבדו. המהנדס הישן לידי לדוגמא הלך בערב לעבוד במסעדה. לכן היה עייף. כמובן, מהכנסתו מהמסעדה לא ירד מס.

    ביום שישי האחרון פגשתי שני אנשי עסקים מסלוניקי. שניהם מהדור החדש - אבל מודים: "זה לא שכל היוונים לא משלמים מיסים - פשוט, בהשוואה למדינות אחרות, הרבה לא משלמים - ביחוד אנשי עסקים מהדור הקודם".

    הבעיה ביון סבוכה - מה שכתבת זה אולי חלק. יש בעיה במנטליות ובתשלום מס, יש בעיה שעשירי יון עובדים מחוץ ליון (היונים מובילים בחברות ספנות לדוגמא), שהעשירים מוציאים את הכסף למדינות אחרות, שאחוז מדהים מהיוונים הם עובדי מדינה וחברות רבות עובדות גם עבור המדינה.

    השבמחק
  14. Тhe Regional Animal Hoѕρital in Yοrbа Linԁa iѕ well equipped to handle the
    emergenсіeѕ. Τhis is where a program lіke Yeast Іnfeсtion No Μоre сan helρ.
    Тhe mοѕt commοn injury expегienсeԁ by accident
    victimѕ іs whiplaѕh. Walk ins агe
    always ωelсome, or patients сan obtаіn ѕame day
    apрointmentѕ eаsilу. Finally, I think anyonе woulԁ
    be inspіreԁ by Lуndа's story.

    Feel free to visit my website - render

    השבמחק
  15. For instance, they may select a type of lettuce that has purple coloring in it as well as green.

    As much as you may want to grow radishes and lentils in your kitchen you don't want to blemish your frugal reputation. Without fertilizing additives (natural or chemical), plants will be stunted and unhealthy.

    Here is my web site :: ground

    השבמחק
  16. For this reason, Direct Tv is the greatest and most influential satellite Television in generating satellite
    Tv the quickest expanding dwelling item in the
    U. Press the Stop button on the remote to save the code.
    Because the fees you paid for satellite direct TV is a one-time fee, you just need to pay for it
    once. Cost and Pace Comparison - Worldwide satellite would not be as chosen if it
    did not offer fantastic functionality with direct tv internet
    options sensible rates. Tv Check local TV and movie listings as well
    as seeing what is currently being watched.

    Feel free to surf to my web site ... Satellite direct review

    השבמחק
  17. At that time, I was a very ordinary promoter at a small company, of course,
    I earned not much money which was just enough to support myself.
    The Bluetooth Headset is a symbol of recognition and acceptance.
    Also like many single parents, Sebastiao is hoping to share the bills with her
    former spouse. Yet again, new advances and engineering make these procedures rapid and helpful, and this cuts down on the value tremendously.

    The delivery of Linda Mc - Cartney sausage rolls package is usually in
    frozen form.

    Look at my web page; moussakas

    השבמחק