יום רביעי, 29 בפברואר 2012

הבאג הגדול של מערכת הכסף שלנו

ד"ר ליה אטינגר היא הרכזת האקדמית של מרכז השל לחשיבה ומנהיגות סביבתית.היא בעלת תואר דוקטור בביולוגיה מהאוניברסיטה העברית. ד"ר אטינגר מציגה בהתבטאות די נדירה ולא שיגרתית לאיש אקדמיה בארצנו, את הבעיה העיקרית של המערכת הפיננסית שלנו בעולם הקיימת מזה 100 שנים.

5 תגובות:

  1. סקינסי בריסטול29 בפברואר 2012 בשעה 8:33

    ערן, הדוגמאות של אנשי אקדמיה זה בהחלט טוב, אבל יש לך.דוגמאות של אנשי יצור(תעשיינים) שתומכים בכלכלה שאינה מבוססת חוב?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום סקינסי,
      נדיר למצא מישהו שבכלל מכיר את הבעיתיות של השיטה הזו המושתתת על חוב בין אם הוא כלכלן,יצרן,אקדמאי או סתם אזרח מהרחוב.
      אבל אני לא חושב ששאלתך רלוונטית ונגיד שיבוא יצרן מאד גדול ויגיד שהשיטה היא גרועה או טובה, האם זה יעזור לך להבין יותר טוב את השיטה?
      לדעתי השאלה צריכה להיות האם שיטה מועילה ליצרנים: השיטה הזו מעלה בעיה מוסרית: היא מחייבת שיצרן מצליח יעשה זאת על חשבון מישהו אחר שיכנס לחוב. סין לא היתה מצליחה לייצר כל כך הרבה אם האמריקאים והעולם המערבי לא היו נכנסים לחובות עתק. המצב הוא גרוע יותר שכן כמות האנשים והגופים שנמצאים בחובות תמיד תהיה גדולה מאלו שבפלוס בשיטה הזו. יותר מכך, גם אילו היית יצרן מוכשר ,חרוץ ומצליח ,אם האמריקאים יפלו בגלל שהם לוקחים כל הזמן חובות כדי לממן את עצמם ואותך ,הרי אתה תקרוס יחד איתם.
      ועוד לא דיברנו על בעיות העושר שמתרכזות אצל גוף מצומצם של אנשים וכו'.
      אז השאלה פה: למה להנהיג שיטה מוניטארית שבה כל אחד גדל או קטן על חשבון או בגלל השני,אם אפשר להנהיג שיטה שבה כולם יכולים לצמוח ביחד?

      ערן

      מחק
  2. מה אתם אומרים על הנפילה בזהב?

    השבמחק
    תשובות
    1. נפילת הזהב זמנית מאוד וזה רגע טוב לקנות (לדעתי) כי מאוד בקרוב יבין הציבור שהמצב הכלכלי הולך מדחי לדחי, כך שאמירה של ברננקי היא ספין שמזעזע את הזהב לפרק זמן קצרצר.

      מחק
    2. כמו שכתבתי בעבר בטווח הקצר הזהב הוא קזינו. יש בו כל כך הרבה מעורבות של גורמים גלויים או נסתרים שקשה לדעת מה יוליד היום. יש כמה השערות מה קרה אתמול למחיר הזהב ואולי אכתוב על זה אבל הגורם הקריטי שמשפיע על הזהב בטווח הארוך הוא ערך המטבע ודעתי על עתידם של מטבעות הפיאט ידוע ותוכל לקרא עליהם במדור הזהב או במאמר שפירסמתי היום.
      ערן

      מחק