יום ראשון, 13 במאי 2012

החוב הלאומי של ארה"ב עבר את נקודת האל חזור

בשקט ללא כל ציון בתקשורת החוב הלאומי של ארה"ב הוא עכשיו רישמית גדול יותר מכל כלכלתה.
למעשה לא משנה מה תעשה ארה"ב ועכשיו גם ברור שלא משנה איזו מפלגה תבחר שם בבחירות הקרובות ואיזה מדיניות תיישם - ארה"ב לעולם כבר לא תוכל להחזיר את חובותיה מבלי שתרסק את הדולר או תפשוט את הרגל.



כלל המוצרים והסחורות שמופקים בארה"ב בשנה נאמד ב15.463 טריליון דולר. למעשה כפי שאתם יכולים לראות בצד ימין של האתר, גובה החוב של ארה"ב היום כבר גדול יותר מכל השווי הכולל של כל מה שמיוצר במדינה הזו בשנה, והוא לא מפסיק לגדול.
זה מה שנקרא בפי הכלכלנים שיחס החוב-תוצר גדול מ100% .ניתן לראות זאת בגרף הבא בו החוב מסומן באדום והתוצר בכחול.

Source:ZeroHedge

היחס הזה כל כך מדאיג  שאפילו מדינות בעולם מפסיקות אט אט לרכוש אג"ח אמריקאי.
מי שכן קונה אותו הוא בעיקר הפדרל ריזרב. כלומר הבנק המרכזי של ארה"ב הופך להיות הנושה הגדול שלה ועל הדרך מוביל אותה במסלול של אינפלציה גבוהה בעתיד, שכן רכישת החוב נעשת על ידי הדפסת כסף..הרבה מאד כסף.

אם לא די בכל ההונאה הזו,אז זה עוד כלום לעומת מה שמסתיר בחובו הגרף הבא שמראה את המחזיקות הגדולות של החוב האמריקאי אחרי הפדרל ריזרב.

Source: marketminder


מאחר ונכון לשנת 2011 סין כמעט ולא רוכשת כבר חוב אמריקאי ,יוצא מכך ששתי המדינות שהיום רוכשות את הכמות הכי גדולה של החוב האמריקאי אחרי הפדרל ריזרב הן המדינות עם בעיית החוב הגדולה ביותר בעולם - אני מדבר על יפן ובריטניה.
הגרף הבא שמתאר את יחס החוב-תוצר בעולם אומר הכל:


ואם מישהו עדיין לא הבין את המשמעות של בעיית החוב האמריקאי, בא טוני רובינס ומסביר את זה הכי טוב שרק אפשר.



אז בפעם הבאה שהפרשנים בטלוויזיה מספרים לכם שארה"ב יצאה מהמיתון ושהפדרל ריזרב הציל אותם ממשבר ,אתם לפחות תדעו את האמת.




מאמר זה נכתב על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו. הכותב אינו יועץ השקעות וסקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

46 תגובות:

  1. את האמת הזאת עדיף לא לדעת, זאת קטסטטרופה בקנה מידה בינלאומי.
    מה עושים עם המידע הזה?
    מה יהיה עלינו בעתיד?
    עד מתי יוכל החוב הזה לצמוח לפני שהכל יתמוטט?

    השבמחק
  2. החלק שטוני רובינס מדבר על להרוג את העשירים ולקחת את הירושה שלהם מזכיר קצת את נרו שהרג עשירים כדי לממן את בניית רומא.

    השבמחק
  3. ערן, מי אתה? מה יוצא לך מלכתוב בבלוג הזה?
    מדוע אתה משתדל לעדכן כל מספר ימים, גם אם אין תוכן של ממש בכל עדכון?
    איך אנחנו יכולים בכלל לדעת שאפשר לסמוך עליך?

    אולי בכלל אתה עובד ביחד עם בעלי האינטרסים שאתה כותב עליהם?
    אולי המטרה שלך היא להפחיד אותנו, הספקנים, שאם לא נמשיך לצרוך מוצרים וללוות כסף, אז הכלכלה שלנו תקרוס?
    אולי המטרה שלך היא לגרום לאנשים חרוצים להשקיע את חסכונותיהם בקניית זהב, כזו שתשרת את בעלי האינטרסים לרווח מהיר ותפגע בקונים כשמחירי הזהב ירדו באורח פלא?

    כמובן, אני לא מאשים אותך באף אחד מן הדברים הללו, אלה רק השערות סבירות במידה מסויימת, שייתכן שהן נכונות וייתכן שלא. אשמח לתשובות.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום ספקן,
      השאלה מי אני ומה אני היא כלל לא רלוונטית,יותר מכך, אתה לא צריך לסמוך על מה שאני כותב .. להפך אני אומר לך אל תסמוך על מה שאני כותב: תחקור את הנושאים האלה שאני כותב עליהם ותגיע למסקנות בעצמך -רק כך תוכל להגיע לאמת שנכונה בשבילך. כל מה שאני כותב כאן אינו סוד וגם לא המצאתי כלום ,אני משתף עם קוראי עם כל המקורות שמשם אני דולה את המידע כך שיוכלו לחקור ולשפוט בעצמם את הדברים הנכתבים ןאת נכונותם..
      המסר העיקרי שלי בבלוג הזה שאנשים צריכים לחקור ,להבין ולהעמיק בכתבות/ מאמרים לא רק פה אלא בכל מקום ולא לשפוט אותן לפי התואר או הרזומה של הכותב. זה יכול להיות בעל אינטרס שיכתוב דברים שמאד יוכלו לעזור לך להתקדם בהבנת עניין מסוים או סתם מישהו עצמאי שלא תלוי באף אחד אבל כזה שאינו מבין בכלכלה ופשוט ידביק אותך בחוסר הידע שלו. לא תדע לפיכך לעולם מה אמת או שקר אם לא תקח אחריות ותכיר את הדברים בעצמך.
      אחת החולות הרעות בעידן בו אנחנו חיים שאנשים מקבלים את הדברים שנכתבים או משודרים במדיה כמות שהם בלי שמקדישים דקת מחשבה וחקירה כדי להביו או לנסות להבין את מה שנכתב או שודר והאם זה בכלל הגיוני.. זה נכון כמעט לכל תחום.. בעידן של היום אין זמן לעצור ולחשוב וזה לדעתי יותר מסוכן מכל דבר אחר.
      האתר הזה הוא אגב אתר עצמאי לגמרי אך כמו שכתבתי, עובדה זו לא גורעת או מוסיפה לאמינותו ומהי אמינותו תדע רק אם תתחיל להבין ולחקור את הכתוב בו.בדיוק כמו בכל אתר אינפורמטיבי אחר.


      וכמה תיקונים:
      לגבי התאוריה שאם נפסיק להלוות כסף אז הכלכלה תקרוס -למה לך לחפש תאוריות קונספירציה למה כתבתי את זה? יש במדור "השיטה המוניטרית" מידע רב על הנושא- חקור אותו בעצמך ואז לא תצטרך להעסיק את עצמך בתאוריות שלעולם לא תדע מה נכונותן.
      לגבי זהב, אני אמרתי שזהב ידוע ככלי שמגן מאינפלציה.זה לא סוד ולא גיליתי פה את אמריקה. אם תהיה אינפלציה או לא ,זה השארתי לקורא להחליט.. אני פרסתי את כל המידע בפני הקרא כפי שאני רואה אותו ואכן יש קוראים שחקרו ובדקו וכתבו שהם חושבים שהמשבר הבא יהיה כל כך גדול שאפילו הזהב לא יעזור ואני מעולם לא פסלתי את האופציה הזאת.יתכן אפילו שהאמת עימם.... ימים יגידו.


      לגבי התוכן - התוכן המובא בבלוג הוא זה שאני חושב שכדאי שציבור הקוראים יכיר אותו - אם אתה חושב אחרת אתה מוזמן לדלג עליו או לפתוח בלוג משלך בו תכתוב מה שאתה חושב לנכון שצריך להעביר לקוראים.

      לסיכום- ספקנות זו תכונה חשובה אבל הפניית הספקנות לגבי כותב המאמרים במקום לתוכן המאמרים מחמיצה מהמטרה האמיתית של חקר האמת.

      ערן

      מחק
    2. תשמע ספקן מזמן לא ניתקלתי באדם "חכם" כמוך, כל מה שאמרת הוא בדיוק הפוך, 1. האתר הזה הוא הכי אמיתי שיש
      2. המידע באתר זה לרוב מדוייק ומהווה פורום לכאלה המבינים כיצד גונבים אותם
      3. הכי חשוב- כל מה שאמרת על הפחדה נכון לגבי המערכת הקיימת היום, שחס וחלילה עם שרי או דנקנר או איזה בנק יתמוטטו יהיה בלאגן, אדון ספקן האנשים הללו לא ישאירו לך פנסיה, עליהם צריך לסמוך הכי פחות, ולהפסיק לפחד מאנשי השררה
      פשיטת רגל של הבנקים תיטיב עם הציבור ותשחרר את הציבור לחופשי מאחיזתו של פישר והבוסים שלו, ואולי אז יפסיקו לעשוק אותנו

      מחק
    3. ועוד דבר התשובות שרצית הם בגוף השאלה, תראה איזה אנשים הזויים כמוך יצרה המערכת המושחתת

      מחק
    4. ערן, אני חושב שהגיע הזמן שתכתוב קצת על נדלן בארה"ב, אני סומך על מה שאתה אומר ואמצא אתה נקודות שלך חיוביות או שליליות בהשקעה בעתיד.

      מחק
  4. ערן
    מנסיוני הספקנים אלה פחדנים שמפחדים להתמודד אלא להעביר ביקורת ספקנית חהרגיע את נפשם.
    ספקן זה מזכיר לי את אתר הידען בו מובאות תאוריות מדעיות ובפורום שם אתה לא יכול להביע עמדה שונה כי חוסמים אותך.
    ספקן זה מחפש הוכחות אמפיריות מוחלטות ולכן הוא מתקיף בבקורת.
    תן לו לכתוב את ספקנותו זה עשוי להרגיע את נפשו.
    אכן החוב כבר 15.7 טריליון $ והסחף ילך ויגבר עד רגע בו המהפכה הגלובלית תצא לדרך ורבים רבים יהיו מוטלים בצידי הדרכים - עצוב עצוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. ואגב ספקן אני מציע לך לקנות קופסאות שימורים לא זהב, כי אני "בספק" עם זהב אכיל

      מחק
  5. מצחיק הספקן,
    בואו נתערב שהוא מעולם לא נכנס ל-ynet או ל-globes וכתב דברי ספקנות בתגובות שם.

    ערן צודק, אחד הבעיות הקשות ביותר היום זה חוסר היכולת לחשוב בעצמך וההסתמכות על "מקורות מוסמכים". לאנשים אין כבר את הרצון והיכולת לחבר שתי נקודות בעצמם והם צריכים כל הזמן שמישהו יעזור להם.
    לא פלא שיש להם פרנויות לגבי מקורות המידע. זה מפחיד להיות תלוי כל כך באחרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. לדעתי האתר הזה הכי מוסמך שיש, לא צריך להיות כלכלנים בכדי להבין בכלכלה ולא עורך דין בכדי להבין את החוק

      מחק
  6. תודה ערן,
    פותח כל בוקר עם הבלוג שלך ועם בועת הנדלן.

    למדתי המון מהבלוג, אכן יש בורות גדולה בציבור בנושא הזה.

    השבמחק
  7. לעורב ולאבי, לא צריך לקלל ולהשמיץ מישהו שמעביר פה ביקורת.
    הספקן בסך הכל שאל שאלה לגיטימית, ואתם ישר תוקפים אותו
    בסופו של דבר גם הוא יבין ולא יהיה ספקן, תנו לו זמן, יש פה נושאים שלא פשוט להיחשף אליהם ולוקח זמן להפנים ולהבין את משמעות הדברים.
    זה כמו שבוקר אחד יגידו לך שכדור הארץ הוא שטוח ולא עגול כמו שהיכרת וגם יוכיחו לך את זה. תחשבו איזה קשה זה לגלות שכל המציאות כפי שהתקשורת והפוליטיקאים מציגים היא מציאות מדומה ושבעצם עובדים על כולנו...
    בסוף כולם יבינו את גודל ההונאה. לדעתי זאת ההונאה הגדולה בהיסטוריית האנושות. אבל תנו זמן לאנשים להפנים, זה בכלל לא פשוט...

    השבמחק
    תשובות
    1. ספקן אכן העלה פה שאלות לגיטימיות וצריך לעודד גם ביקורת ושאלות ספקניות על האתר והמאמרים בו. הרי בסופו של דבר היופי פה שאף אחד לא לוקח את מה שמלמדים אותנו או מעבירים לנו (גם באתר זה) כמובן מאליו.

      ערן

      מחק
  8. לאנונימי מ 14:36
    חס וחלילה מלקלל או להשמיץ נהפוך הוא הספקן מוזמן תמיד לומר את עמדתו /דעתו/ספקנותו.
    אתה מוזמן לקרוא שוב את דברי הספקן ואת שאלותיו ולהבין את כוונותיו.
    אל תשווה את אירוע עגוליותו או שטוחיותו של כדר הארץ לעניני הכלכלה העולמית שהעיתונות מלאה בכתבות ומחקרים המצדדים בכל הכיוונים. לכן כאשר משהו מתעניין במשהו שהוא חשוב לו, אז הוא עושה חקירות והצלבות על בסיס הנתונים המתפרסמים בכלי התקשורת ובאינטרנט. בטח בנושא החיים על פי החוב יש מלא הרצאות ביוטיוב ומאמרים ברורים והגיוניים שמתארים את התהליך ההולך וגובר של התמוטטות הכלכלית והחברתית של האנושות מסביב לגלובוס.

    השבמחק
    תשובות
    1. אבי,
      רוב הציבור לא חוקר ובודק -הוא פשוט מקבל את הדברים כמו שהם במיוחד אם הגיעו מד"ר או פרופ' בתחום המדובר. התארים והדרגות אלה המלכים של היום והתאגידים ושאר הגופים מנצלים את זה.
      ספקן בניגוד לאחרים לפחות הטיל ספק בנושא לא פשוט להבנה- אני מקווה שבשלב הבא הוא גם יתחיל לחקור אבל זה כבר עניין שלו.

      ערן

      מחק
  9. אני לא ספקן, אני המגיב הראשון ואני עדיין לא מבין איך מתכוננים למבול למרות כל מה שאני יודע.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין יותר מדי איך להתכונן.
      אף אחד לא באמת יודע מה יהיה כי משבר בסדר גודל כזה אף פעם לא היה.
      יחד עם זאת ניתן להניח על פי משברים קודמים:
      1. עדיף להיות בלי שום חוב לבנקים או למוסדות אחרים.
      2. זהב או סילבר יכול לשמש מפלט להתפרצות אינפלציונית.
      3. כל סחורה או משאב טבע או נכס אמיתי(זהב פיסי, דירה, או כל נכס/סחורה פיזית) יש לו ערך מסויים תמיד, לעומת ערכן של מטבעות הפיאט
      4. במצב שבו יש מחסור במזון כדאי גם להצטייד במזון יבש או קופסאות שימורים

      מחק
    2. אני אסביר לכם איך יהיה. קודם לקריסה השלטון ינסה לשמור על עצמו (ועל חבריו) וינסה לתמרן את הציבור כמו שקורה עכשיו.כמובן שכפי שכבר רואים יעלמו החוקים סדר העדיפויות והדמוקרטיה תתחלף במשטר צבאי כמובן כל זאת לשמור על כמה עשירים. לאחר מכן תהיה מהפכה קריסה כלכלות יצטמצמו ויתכנסו בתוך עצמם. בתהליך הזה הציבור בעצם ישתחרר מאחיזת אנשי השררה. כלכלה חדשה תתפתח. שפויה יותר. ולאף אחד לא תהיה שליטה על אחר. ואז כולם יבינו הכל כמו שנאמר "עיני עיוורים תראנה".

      מחק
  10. לאנונימי שלא מבין מה עושים,
    אף אחד לא ידע מה כדאי לך אישית לעשות. אני יכול רק לספר מה אני עשיתי - החלטתי להשקיע בדברים ממשיים בעלי ערך מוחשי ובלתי ניתן לביטול כגון: אנרגיה (ירוקה בשבילי, תודה), זהב, מטבע וירטואלי בלתי-תלוי (bitcoin) וכד'. אני שם דגש מיוחד על פיזור הסיכונים כי אף אחת מההשקעות הנ"ל אינה בטוחה ב100% בנפרד. השילוב של האופציות הנ"ל מהווה בשבילי רמת בטחון קבילה. יש כאלה שיעדיפו לקנות את הזהב פיזית ולאחסן אותו בעצמם, יש כאלה שישקיעו בנדל"ן במקום באנרגיה... מקווה שהעקרון ברור.
    זה כסף שבמובן מסויים הוא off-the-grid אבל גם זה לא ב100%.

    אם אין לך כסף להשקיע - אני מציע להתחיל לבנות "הון" קטן משלך. את שלי התחלתי מלחסוך 300 ש"ח בחודש. תמנע למקנות דברים שאתה לא חייב, נסה להתעלם לגמרי מאנשי מכירות ומפרסום (כשאתה רואה פרסומת של מוצר שמלהיבה אותך - עצור שניה וחשוב למה בעצם)

    השבמחק
  11. מה יקרה אם בזמן משבר או פשוט "יפילו" את הביטקוין? מה יקרה אם יסגרו את הבורסה? אל תתדאג לאלה של למעלה, להם היה טוב.
    באמת שדבר בסדר גודל הזה עלול להוביל למלחמת עולם הבאה. הדולר הוא המטבע רזרבה של העולם. וכשהוא יקרוס זה יכאב לכולם. אולי עם נחייה באיגלו או אוהל באפריקה זה לא ישפיע עלינו

    השבמחק
  12. A human being needs three things:
    1. Food
    2. Shelter
    3. To know oneself
    Thre rest is dust.
    - Eran

    השבמחק
  13. אני אוהב את ההשוואה של אנתוני רובינס על הכסף ויחידות הזמן.

    פשוט מטורף ,אין ממש סיכוי שהכסף הזה ישולם למישהו אי פעם ובכול זאת קרנות נאמנות קרנות השקעה ,בנקים ... מחזיקים באג"ח של ארצות הברית.
    זה או שאנחנו חסרי השכלה או שהאנשים שמחזיקים בכסף שלנו חסרי השכלה ,מה שמפחיד אותי שיתברר שהם חסרי השכלה

    השבמחק
    תשובות
    1. תהיה בטוח שקרנות נאמנות, קרנות השקעה ובנקים מנוהלים על ידי אנשים שמבינים היטב ולא פחות טוב מכל אחד פה על הסיכון ועל בעיית החוב של ארצות הברית, חסרי השכלה הם בטוח לא.
      הם פשוט חייבים להמשיך לשחק במשחק כל עוד המוסיקה נמשכת, הרי הם הנהנים הכי גדולים מהמשחק לא הם אלה שיעצרו את המוסיקה.

      מחק
    2. תבדוק את אחוז תמהיל ההשקעות בפנסיות של הציבור ותגלה כמה דברים מדאיגים במיוחד כמו אחוז האג"ח שהם מחזיקות.

      ותהיה בטוח שלא אכפת להם מהכסף שלך אכפת להם מהכסף שלהם ,יש הבדל גדול בין הכסף שלהם לשלך.

      תשאל את דעתי אין להם הרבה מושג ,מה הם עושים שם חוץ מלזרוק את הכסף לטיקונים בריבית של 0.3% ללא ערבות וביטחונות אם ככה נראים אנשים שיודעים לנהל כסף אז אני מציע שאתה תשקיע שם ותגיד לנו אחרי כמה שנים איך הולך.

      מחק
    3. אני לא חושב שמדובר בהשכלה כזו או אחרת אלא בתאוות בצע

      מחק
  14. מה זה הדמגוגיה המגוחכת הזו? הוא רק במקרה שכח לומר שכסף מחליף ידיים, וכסף שהוא ראה במקום אחד מופיע אח"כ גם במקום אחר?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי... זה לא אני... זה אורן אחר כתב.

      לאורן- מה הקשר? מה שהוא כותב (בהקשר לכמות הכסף), זה שהמשק האמריקאי נמצא על מסלול להיפר אינפלציה, ומה לעשות, זה נכון. אם תברר, אינפלציה היא תולדה של עודף כסף, וכשהפד מדפיס בלי סוף, כדי לקנות אג"ח אמריקאי, הוא לא רק קובר את האמריקאים עמוק יותר בתוך בור החוב, אלא גם מגדיל את כמות הכסף, ולכן מוריד את ערכו ומוביל לאינפלציה.

      כסף מחליף ידיים? אז מה?? אם יש מעט כסף, אז מעט כסף יחליף ידיים, תמורת סחורה נקובה. אם יש הרבה כסף, כמות גדולה של כסף תחליף ידיים תמורת אותה סחורה. זו כלכלה בסיסית.

      מחק
  15. מה זה אומר נקודת האל חזור? השמיים יתמוטטו? הרי גם יפן ובריטניה שם, יפן כבר 20 שנה, אני לא רואה שיש להם בעיות.

    השבמחק
    תשובות
    1. נקודת האל חזר זה אומר שארה"ב לא תוכל להחזיר את חובה עם כל המשמעויות שיש לכך שמדינה לא יכולה להחזיר חוב. ההשלכות הן אפילו יותר חמורות מכך שכן ארה"ב בשביל לשרוד תצטרך להגדיל את החוב ללא סוף עד שהדולר ישחק בהיפראינפלציה. זה יש משמעויות מרחיקות לכת לגבי כולנו.

      ערן

      מחק
    2. אבל ביפן אין היפר אינפלציה, למרות שהחוב הזה קיים משנות ה-80 של המאה ה-20, ולא נראה שהתושבים שם כל כך סובלים. ואיזה משמעויות יהיו להיפר אינפלציה של הדולר שבלתי אפשרי יהיה להתגונן מפניהן? קצת סערה בכוס תה, לא?

      מחק
    3. ביפן המצב קצת שונה כי מי שמחזיק ברוב החוב שם זה הציבור עצמו אלא שגם שם העניין הולך להתפוצץ כי הציבור מזדקן ולכן הוא יפסיק לקנות החוב וגם יתכן שיצטרך למכור אותו בכדי לממן לעצמו את הפנסיה. כשזה יקרה וזה תהליך שהוא עכשיו ממש בתחילתו אז צפה להתפתחויות מעניינות ביפן ולאו דווקא חיוביות.
      אגב זה שהחוב קיים כל כך הרבה זמן זה לא מהווה שום אינדיקציה לגבי מה שיתחולל בעתיד. יתכן שלצורך העניין גם ארה"ב תשרוד עוד שנה, שנתיים או 5 ללא אינפלצה גבוהה אבל הכסף לא יעלם לשום מקום - כרגע רוב הכסף מאוחסן בפקדונות הבנקים אבל הוא לא יהיה שם לנצח. זה מצב דומה למה שהיה בגרמניה של שנות ה20.

      המשמעות של היפראינפלציה יכולה להיות מעליות מחירים חסרות שליטה של עשרות אחוזים ברבעון ,בחודש, בשבוע ולעיתים אף ביום ועד מצב שלא ישאר לך אוכל על המדפים במכולות או בסופרים.
      אפשר להתגונן מפני כל תרחיש השאלה היא אם באמת תוכל או תתכונן לכך בזמן כי אינפלציה זה לא משהו שיש לו תאריך ,היא יכולה להתפרץ תוך זמן קצר של מספר חודשים.

      ערן

      מחק
    4. זאת אומרת שאתה מנבא קטסטרופה וודאית בטווח הזמן של 20 שנה (פלוס מינוס, תבחר אתה את המספר)?

      מחק
    5. אני מעריך שאם השיטה המוניטרית הנוכחית לא תנפח את נשמתה בהיפר אינפלציה עד 2020 זה יהיה נס. זה כמובן ילווה בתקופה קשה אבל אם ננווט את המערכת נכון זו יכולה להיות גם הזדמנות היסטורית להקנות שיטה אחרת שתיטיב עם כולם במקום השיטה המעוותת של היום.

      מחק
    6. חשבת על מצב שהאינפלציה קרתה כבר ועכשיו רק מחזיקים את הבועה שלא תקרוס פנימה?

      מחק
  16. שאלה
    מה יקרה אם ממשלת ארה"ב תלאים את הפדרל רזרב?
    מישהן כבר הריץ את הסנריו הזה?

    השבמחק
    תשובות
    1. במצב כזה החוב של המדינה לפד יתבטל (היו בעבר כמה נסיונות כושלים להניע תהליך כזה בבתי הנבחרים). המדינה תתחיל להדפיס את הכסף לבדה לפי קריטריונים חדשים שתחליט עליה.

      בכל מקרה תהליך כזה הוא לא תהליך קצר ופשוט ולא נעשה ביום. ביטול הבנק המרכזי היום יגרור כאוס. לפני ביטול הבנק המרכזי צריך להכין אלטרנטיבה שתכנס ותוטמע בשווקים ותחליף בהדרגה את הכסף שמנפיק אותו בנק. זה יכול להמשך גם שנים רבות אלא אם כל המערכת תקרוס לגמרי לפני כן.

      ערן

      מחק
  17. רציתי לשאול את ערן או מישהו אחר שמבין, האם תקופה אינפלציונית בארצות הברית (בדולר) בהכרח תגרור עימה תקופה אינפלציונית בישראל (בשקל)?

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט, בעצם תהיה היפר אינפלציה כלל עולמית מאחר והדולר הוא כסף עולמי מכאן כוחו הכוח להדפיס בלי סוף ואף אחד לא יכול לעצור זאת למה? כי כולם בעצם שבויים של הדולר ומפחדים שהכלכלה תקרוס ובעצם הטפל שולט בעיקר.
      אגב יש לזה שם מיקצועי "עגל הזהב" נדמה לי שבחור בשם משה בזמנו נתקל בבעיה הזאת, הוא אפילו תיעד אותה

      מחק
    2. בוודאי שאינפלציה בארה"ב תשפיע עלינו ועל כל העולם מעצם היותו של הדולר המטבע הרזרבי העולמי.
      למעשה האינפלציה בדולר כבר משפיעה עליך:
      אתה מרגיש את זה כשאתה קונה דלק, כשאתה קונה תכשיטים מזהב, בחלק ממחירי המזון וכו'

      ערן

      מחק
    3. ערן, אתה יכול להסביר למה? ומה זה אומר מטבע רזרבי עולמי?

      מחק
    4. כן מה זאת אומרת רזרבי הרי הדולר הוא המטבע הנסחר בעולם

      מחק
  18. בנוגע לאינפלציה בארץ, בתחילת שנות השמונים היתה מאות אחוזים, בסןף שנות השמונים ירדה לעשרות אחוזים, בשנות התשעים היתה באזור העשר אחוז ובשנות האלפיים עד היום היא נעה בין 2-3 אחוזים.
    זאת אומרת אנחנו רואים פה מגמה יורדת של האינפלציה במשך יותר משלושים שנה.
    איך זה מסתדר עם כלכלה מבוססת חוב שבה ככל שהזמן עובר כמות הכסף גדלה לעומת כמות מוצרים שלא עולה באותה כמות (מה שנקרא אינפלציה)?

    השבמחק
  19. ערן, אם אתה כל כך משוכנע שהיפר אינפלציה חייבת להתרחש מתישהו בשנים הקרובות אז למה לא לקחת הלוואה מהבנק שהיא לא צמודת מדד או פריים? לדוגמא ניתן לקחת משכנתא בריבית קבועה ולא צמודה.
    אם התרחיש הוודאי יתרחש,
    החוב יישחק על ידי האינפלציה וההלוואה תימחק.

    השבמחק
  20. ואם הדולר נשחק אז למה לא לקחת הלוואה בדולרים?

    השבמחק
    תשובות
    1. את לוקחת פה סיכון:
      מה יקרה אם השקל ישחק יותר מהדולר למשל? הרי אף אחד לא חי פה באשליה שאם הדולר יקרוס -השקל ישאר חזק

      ערן

      מחק