יום שישי, 25 במאי 2012

משבר הבנקאות באירופה: בנקים ביוון מחולצים בחשאי, בבנקים בשוויץ "נעלם" הזהב של הלקוחות

בערך 90% מכספי הפקדונות של לקוחות הבנק משמשים את הבנק לצורך הלוואות ללקוחות אחרים  ולכן הם לא קיימים בבנק בכל רגע נתון. לפיכך, על מנת שבנק יתמוטט היום מספיק שכ 10% (לעיתים אף פחות) מלקוחותיו ימשכו את פיקדונותיהם בערך באותו הזמן. על מנת להימנע מלהיות חלק מה90% המפסידים, מתחיל תהליך של בהלת משיכות של לקוחות אם וכאשר יש חשש ליציבות הבנק. זה תהליך שאירופה נמצאת בעיצומו ,במיוחד במדינות הבעיתיות אבל לא רק. רוב הציבור כלל לא מודע למה שמתרחש ,הוא מעדיף להקשיב למסרים האופטימיים שמשדרים לו. בדרך כלל הוא ידע על הבעיה אחרון. הנה כמה דוגמאות.

החודשים והשנים הקרובות יהיו קריטים עבור מערכת הבנקאות האירופית.קריסת מערכת הבנקאות בשיטה בה כסף מיוצר מחוב תוביל לכאוס.אם התהליך לא יעצר בזמן, בסופו של דבר זה יוביל לחיסול כל הכסף בעולם (ממש כך). לכן בנקים מרכזיים היום לא יכולים לתת לבנקים מסחריים גדולים לקרוס, מה שנקרא Too Big To Fail. התוצאה היא אחת: על מנת להציל את מערכת הבנקאות אנחנו צפויים ליצירת חבילות חילוץ שכל אחת תשבור את שיא גודלה של האחרת וזאת בניגוד לדעתה הנוכחית של אנגלה מרקל. זה יכול לבוא בצורה של תוכניות הגברת הנזילות מהבנק המרכזי האירופי (LTRO), יכול לבוא כקרן חילוץ (EFSF),כחלק ממערך נזילות החירום בבנקים מרכזיים באירופה (ELA) או בדרך יצירתית אחרת.
למרקל יש סיבה טובה להתנגד להדפסות כספים אבל סיבה עוד יותר טובה לאשר אותן בסוף. הדפסת כסף וחילוץ הבנקים תשמש כמורפיום לכלכלה בטווח הקצר אך רק תחמיר את הבעיה בעתיד: הכספים האלה לא ניתנים בחינם הם כולם כספי הלוואות - הם לפיכך רק דוחים ומגלגלים את החובות לעתיד ועל הדרך גם מגדילים אותם עוד יותר. המשמעויות יהיו קשות ויבואו לידי ביטוי בעיקר בהורדת דירוג האשראי של מדינות ובנקים (שהחוב שלהם יגדל עוד יותר) ובנוסף יגבירו את הסיכוי לאינפלציה אימתנית בעתיד. מה שכן, חבילות החילוץ ישרתו את המנהיגים שידחו את המשבר עוד קצת קדימה בתקווה שמי שיצטרכו להתמודד איתו יהיו כבר המחליפים שלהם. האופציה השניה היא קריסה מיידית של הכלכלה אבל איזו ממשלה תסכים שזה יתרחש במשמרת שלה?
הנה סקירה קצרה של מה שמתחולל במערכת הבנקאות בחלק מאירופה:

יוון
הבנק המרכזי באירופה הודיע רק ביום רביעי האחרון כי לא יסייע לבנקים ביוון. יומיים קודם לכן נמשכו מהבנקים ביוון סכומי עתק של 894 מיליון דולר ביום עסקים אחד ובהמשך נמשכו בממוצע 700 מיליון דולר נוספים בכל יום. כל זה הוביל את מערכת הבנקאות ביוון לקריסה ולכן לא עבר שבוע מאז הצהרת הבנק המרכזי עד שהועברו בחשאי לבנקים ביוון כ100 מיליארד יורו. ההלוואות ניתנו במסגרת מערך נזילות חירום (ELA) הנמצא בסמכות הבנק המרכזי של אירופה, אך מאפשר לבנקים המרכזיים הלאומיים בגוש היורו להזרים נזילות למערכת הבנקאות המקומית בעת הצורך.

ספרד 
בחודש שעבר התבשרנו על ידי נציבות הכלכלית של האיחוד האירופי כי  הבנקים בספרד לא יזדקקו להזרמת הון.כעבור פחות מחודש הודיעה ממשלת ספרד על הלאמת הבנק השלישי הגדול במדינה.אתמול הודיעה ספרד על חבילת חילוץ בהיקף של 9 מיליארד אירו לבנק בנקיה, הבנק הרביעי בגודלו בספרד.

צרפת
הנשיא החדש ,פרנסואה הולנד,  הבטיח כי יטיל מיסוי של 15% על רווחי הבנקים.נראה כי המציאות תהיה שונה שכן כנראה יצטרך להשתמש בכספי המיסים של הציבור להלאים את בנק המשכנתאות הגדול שלו הנמצא על סף התמוטטות.

אירלנד
ב17 למאי הודיעה אירלנד כי לא תזדקק לסיוע אך רק יום לאחר מכן הודיע אנליסט בדויטשה בנק שתזדקק לחילוץ של 4 מיליארד יורו 


שוויץ
סיפורו של אגון וון גריירז  ,מייסד ושותף בקבוצת הניהול של Matterhorn Asset ,ממחיש כי הבעיות בבנקים באירופה הגיעו אפילו עד ל"אי של היציבות" שוויץ.
העובדה שהבנק המרכזי באירופה יצטרך להדפיס כמויות אדירות של כסף כדי לחלץ בנקים באירופה ובכך יוריד את ערך המטבע, גורמת להרבה משקיעים לרוץ להשקיע בנכסים ממשיים שאי אפשר להדפיסם וששומרים על ערכם כמו זהב למשל. חלק מהבנקים עושים את העבודה למשקיעים אלה על ידי ניהול ושמירה של אותו זהב פיזי שבבעלות הלקוחות בכספות הבנק.הכל בתמורה לעמלה מסוימת כמובן. אבל מה קורה שלקוחות חוששים ליציבות הבנק ומנסים למשוך את כל הזהב בבת אחת?
גריירז מספר בKing World News שהתריע בפני המשקיעים שלו למשוך את הזהב שלהם ,שמוחזק על ידי הבנק בשבילם,אל מחוץ למערכת הבנקאית.כל זאת לא רק בגלל בהלת המשיכות הנמשכת , אלא בגלל שהסיכון ליציבות המערכת הבנקאית הוא גדול לדבריו. אלא שפה ציפתה לו הפתעה:
"לקוח שלנו ביקש להעביר זהב מבנק שוויצרי לכספות שלנו. לא הבנו למה הבנק דחה את ההעברה הזו אבל לבסוף מצאנו את סיבת הדחיה (לבנק לא היה את הזהב). זה לחלוטין מדהים אבל לא מפתיע. מסתבר שכמה בנקים אפילו לא מחזיקים בזהב הזה [שהבטיחו ללקוחות שהוא ברשותם]" סיפר גריירז

הונאה זו אינה חדשה:  בנקים וגופים פיננסיים מחזיקים לעיתים רק בחלק מהנכסים או התחיבויות ללקוחותיהם.כל זאת  בתקווה שלא תהיה משיכה המונית. הם משאירים לעצמם תמיד רזרבה חלקית למקרה שכמות מסוימת של לקוחות ירצו למשוך את נכסיהם בו זמנית. אבל כל השיטה הזו קורסת אם יש ביקוש למשיכת כמות גדולה יותר של נכסים או התחיבויות אחרות מכמות הרזרבה שמאוחסנת בבנק, כפי שתרחש למשל מקרה שתואר על ידי גריירז בשוויץ.

דוגמא למצב דומה שהתרחש בעבר ניתן למצא בבנק ההשקעות האמריקאי MF Global שקרס בסוף שנה שעברה בארה"ב והותיר את לקוחותיו עם התחיבות עתידית חסרת כיסוי לבעלות על זהב.
כך תאר זאת אחד מלקוחות הבנק שהפסיד,ג'ראלד סלנטה, בראיון לרשת RT :

<

17 תגובות:

  1. לטובת מי נועד דירוג האשראי? אין הרי גוף אחד שעוסק במתן אשראי שאפשר להגיד עליו שהוא לא בסכנת קריסה בעצמו.

    השבמחק
  2. אנחנו שבויים בתוך השיטה הכלכלית ללא מוצא. אין פתרונות ללא ניקוי השולחן והתחלה של שיטה חדשה. בקרוב יתפרסמו כתבות איך לשרוד כלכלית והנהירה של הצי-בור בהתאם לכתבות תביא לפעולה הפוכה.
    אחד הדברים החשובים היותר בעיני זה להביא את הכסף הפרטי לנזילות מהירה על מנת להחזיק מספיק מזומנים ביד בתקווה שהם יהיו שווים משהו ובמקביל לאחסן בבית אוכל יבש בכמות מספקת למספר חודשים. מי שיכול לברוח ממניות שיעשה זאת במידי ולהשקיע באג"ח ממשלתי או בצמוד זהב (זה גם לא פתרון מושלם).

    השבמחק
    תשובות
    1. למה זה בטוח להחזיק במזומנים? הרי אחד התרחישים לקריסה הוא היפראינפלציה.

      מה הסכנה בהשקעה במניות של חברות יציבות (לא חברות צמיחה) ורווחיות?
      הרי זה כמו להיות שותף בעסק שיש לו כבר נכסים (ולא רק כסף) כמו ידע, נדל"ן, מפעלים, מעבדות, עובדים מומחים וכד'. זה לא דומה במשהו לקניית נכס?

      למה זה בטוח להחזיק באג"ח ממשלתי כאשר אחד התרחישים הוא קריסת המטבע?

      ומה לגבי הזהב, הרי גם הזהב עלול לקרוס, לא?

      מחק
  3. ערן, אתה יודע מה המצב באיסלנד?

    השבמחק
  4. למתן ולכל מי שמעוניין,
    אני מציע להקשיב לכלכלן איין קריין בקישור הבא:
    http://www.redicecreations.com/radio/2012/05/RIR-120520.php

    הוא מדבר בהרחבה על מה שקורה באיסלנד ולמה כדאי לכולנו לקחת דוגמא ממה שקרה שם.
    בכלל red ice radio זו תוכנית ראיונות מצוינת לקבלת מידע איכותי.

    השבמחק
  5. בהלת משיכות גם בספרד
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1716550

    השבמחק
  6. Rediceradio..? Well, I suppose it's a notch better than Jeff- there's too many Jews in high places - Rense, that the owner of this blog once mentioned in the notes of one of his posts...
    As to Iceland, their still too early to call "recovery" idea is simple: Declare that all debt to creditors is void and will not be returned. Brilliant economic strategy indeed.
    I shall respectfully pass on your advice.
    - Eran.

    השבמחק
  7. Read:
    I shall resepectfully pass on ON your advice :)
    - Eran

    השבמחק
  8. הסתכלתי בויקפדיה על רשימת החוב החיצוני של המדינות. אפשר לקבל הסבר יותר מפורט? בעיקר על זה שלסין יש רק 5%, לאיראן יש 4% וללכטנשטיין יש 0%!!!
    ללוקסמבורג יש 3443% מהתמ"ג כחוב וזאת אחת המדינות העשירות. אפשר לעשות כתבה על כל המדינות "הקטנות האלה" המון כסף עובר שם, והמון חברות רשומות שם.
    תודה.
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt


    ליאור

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום ליאור,
      אתה מסתכל רק על החוב בחיצוני של המדינות האלה. חפש חוב לאומי הוא לא פחות ואולי אף יותר משמעותי.
      אני לא חקרתי מה קורה במדינות הספציפיות האלה שצינת אותם.
      אולי בעתיד

      ערן

      מחק
  9. בסך הכל נעלם הזהב, כל עוד יש בנק אז מה הבעיה הוא ייצר אוכל וחשמל שצריך אז מה הבעיה למה להכניס לפאניקה אנשים סתם

    השבמחק
  10. סליחה מראש על השאלה האיטרסנטית, אבל מה אתם ממליצים לעשות עם הכסף בבנק בהנחה שהתרחיש הנ"ל יתרחש נגיד בחודשים הקרובים?

    השבמחק
    תשובות
    1. אשמח לשמוע את התובנות שלכם

      מחק
  11. גם אני עכשיו נכנסתי לתגובות כדי לשאול מה קורה עם המדינות הקטנות מונקו, לוכסמברג וליכטנשטין שאף פעם לא שומעים עליהן ויש שם המון בנקאים?

    השבמחק
  12. איזהו התמים שחושב שיתן זהב למישה ויקבלו בחזרה ועוד לבנק ועוד בשוויץ מרכז הבנקאות שקורס

    השבמחק
  13. גולדמן - אני מאמין גדול של זהב. המשבר בעולם דוחף להחזיק מתכת ולא
    מניות. אני מחזיק זהב, במטילים ואבקה.
    לדעתי - המחירים יגיעו ל 2500 $ אונקיה, בעוד זמן לא רב.
    כיופ - קשה להשיג זהב 92% - 96% , ולכן הכמויות שמייצרים פחתה
    בלפחות 20%.
    סין והודו הם השווקים הגדולים - ודורשים להגדיל המלאי

    השבמחק
  14. effectuаl Octobeг 28, thе Ѕcοttsdale Mаsѕage therapу compoundіng οf both banner and otіc tantric
    massаge can uрshot іn a incontгoѵertiblе terminatіοn aftегwardѕ ѕeveral геpeat treаtmеnts.


    Here is my weblog ... tantric massage london

    השבמחק