יום שלישי, 29 במאי 2012

כל הרווח ממס עתידי על העשירים יאפשר למדינה לרכוש מטוס קרב אחד ללא המנוע

המערכת השלטונית שלנו מנצלת את בורותנו בכלכלה כדי לייצר כל פעם מחדש תרופה חדשה מאריכת חיים לכלכלה הנוכחית המשרתת את הקבוצה ששולטת בה. אותה קבוצה גם מונעת מהממשלה ייצור תרופה  שבאמת תפטור אותנו מתחלואי אותה כלכלה. 
עכשיו "התרופה" הפופולרית למחסור בכסף של הממשלה הוא מיסוי העשירים. בואו נבחן מדוע עובדים עלינו שוב.

בדו"ח טרכטנברג הוצע להטיל מס על העשירים שבלחץ הנגיד נדחה ועתה עלה שוב בעקבות הצורך לסגור את הגרעון הממשלתי. רגע לפני שנתחיל לחגוג שהנה מצאנו את הפתרון לבעית המחסור בכסף כדאי להסתכל על המספרים היבשים. מה הציע דו"ח טרכטנברג:
מס היסף, בשיעור של 2% על כל הכנסה אישית של יותר מ-83 אלף שקל בחודש (מיליון שקל בשנה). המס אמור להוות מדרגת מס נוספת, גבוהה יותר, על העשירים ביותר - 50% מס שולי מעבודה, ו-27%-32% מס מהון או מנדל"ן.
בשורה התחתונה על פי הערכת רשות המסים, המס הזה אמור להכניס כ-400 מיליון שקל בשנה לקופת המדינה.

אז בואו נצא מנקודת הנחה שהממשלה תאמץ חוק זה, מה נקבל אז?
קודם כל חוק המיסוי הוא חוק עם חורים. בהרבה מהמיקרים אותם עשירים מעסיקים את אותם אלה שעסקו ביצירת החוק הזה או כאלו שמכירים כל חור בו היטב. יהיה זה לפיכך תמים לחשוב שאותם עשירים ישלמו את מלוא המס הנוסף.
אבל בואו נניח שהעשירים ישלמו הכל ואכן למדינה יכנסו 400 מיליון שקלים. מה היא תוכל לעשות איתם?
1. מטוס הקרב העתידי F35 שישראל מתכוונת לרכוש  מחירו הוא בסביבות 560 מיליון ש"ח. אם נוריד את המנוע ששוויו כ37 מיליון דולר ועוד כמה מערכות יקרות , זה אומר שאפשר יהיה עם ההכנסות האלה לרכוש לחיל האויר מטוס קרב בודד נוסף ללא המנוע שלו.
2. יהיה אפשר לכסות 2% בלבד מהחור בתקציב שנוצר ב2012
2. יהיה אפשר להחזיר פחות מ 0.5% מחובה של מדינת ישראל

שלי יחמוביץ לעומת זאת קוראת בלהט להטיל מס ירושה או עזבון על עשירים. בבדיקה מעמיקה שנערכה בTheMarker נקבע כי מס כזה יהווה במקרה הטוב אחוז אחד מכלל הכנסות המדינה ואפילו יחימוביץ' עצמה הודתה בעבר כי כסף רב לא יצא מזה. צפו מדקה 5:50 - 5:06



 כל זה עוד לפני שלקחנו בחשבון שאם בחוקי המס הרגילים יש חורים אז במס ירושה  החורים גדולים עוד יותר. כך שהגבייה פה תהיה משימה עוד יותר קשה ובמיקרים מסוימים בילתי אפשרית. הרי איזה סיבה תהיה למיליונר להשאיר את נכסיו תחת שמו או במדינה לפני מותו. מתאר זאת היטב  ד"ר אבי נוב, עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי:
"הניסיון במדינות אחרות עם מס העיזבון מלמד כי עשירים רבים מצליחים בעזרת תכנוני מס מורכבים להעביר את הונם למקלטי מס ובכך להימנע מתשלום מס העיזבון.בהתאם להערכות שמרניות, הכסף המושקע בהימנעות מתשלום מס עיזבון עשוי להיות שווה לסכום המס הנגבה. בשל כך, מדינות רבות הגבילו את מס הירושה או שביטלו את המס לחלוטין, כמו שבדיה ורוסיה, ובמדינות רבות אחרות שוקלים לבטל כעת מהמס, לדוגמא, בריטניה."

אני אמנם לא שותף לטענות ה"מומחים" כי מס על העשירים יפגע בכלכלה ואני לא מוצא בכך שום דבר רע, אבל העיסוק האובססיבי בדבר שולי זה זורע בציבור תקוות שווא וגרוע מכך מסיט אותו מהבעיה האמיתית. כולם עסוקים בלמצא את הכסף ולחפש איזה מס חדש להטיל אבל אף אחד לא עוצר רגע כדי לשאול :מדוע אנחנו גובים מיסים?  כיצד יתכן שלא חסר לנו כלום בעולם -לא מזון, לא סחורה או אנרגיה ובכל זאת הדבר היחידי שחסר לנו למרבה האירוניה הוא הדבר היחיד שהאדם שולט על ייצורו והוא הכסף.אותו כסף שחסר ומושלם על ידי שליחת היד של הממשלה לכיסם של האזרחים.
הפתרון לבעיה זו הוא מאד פשוט עד כדי כך שזה מדהים שאף אחד לא מדבר על זה: אילו המדינה היתה מייצרת את כספה ללא חוב היא היתה יכולה לממן בעזרתו את הוצאותיה כמעט ללא גביית מיסים. היום למשל הסכום אותו משלם מעמד הביניים למס הכנסה במקור משמש כולו לצורך רק תשלום הריבית על החוב של מדינת ישראל.
קנדה למשל  הפיקה 37% מהכסף שלה עד 1974 וזה הספיק לה לכל צרכי המדינה עד שמונופול הכסף נלקח על ידי המערכת הבנקאית.את השפעות ההשתלטות הזו תארה היטב הילדה ויקטוריה גרנט בכנס של הבנקאות הציבורית. לצפייה בדבריה כנסו כאן.

בשביל שנעבור לשיטה שונה הממשלה צריכה להפקיע את המונופול של המערכת הבנקאית על ייצור הכסף מחוב . אבל כיצד היא תעשה זאת כאשר אותה מערכת בנקאית היא המרויחה הגדולה משיטה זו ובנוסף שולטת כמעט על כל מפלגה היום במדינה. לא בנשק אלא באותו חוב שהיא מייצרת. למפלגת העבודה של שלי יחמוביץ' למשל היום חוב של 40 מיליון ש"ח . לליכוד של ביבי כ55 מיליון ש"ח חוב לבנקים.
אזרחי ישראל מצפים בעצם מהממשלה שתפתור להם את הבעיה הכלכלית אלא שאף אחד כלל לא מנסה להתעמק בבעיה. השולט בבעיה שולט בממשלות זה עשרות שנים : ממשלת ימין ,שמאל או מרכז. מה שהוא מותיר לה זה להמציא תרופות מאריכות חיים במקום תרופות שמרפאות והכל כדי למשוך זמן וכדי שנמשיך לשחק בכללי המשחק שמשרתים רק אותו. לא נוכל לפרוץ מעגל קסמים זה אם לא ניקח אחריות ונתחיל ללמוד את הבעיה בעצמינו כדי לדעת אלה פתרונות לדרוש.

בארה"ב כבר מאות אלפים הבינו זאת. מועמדם התומך בהסרת המונופול על יצור הכסף מהמערכת הבנקאית , הצליח למרות התקציב הנמוך ולמרות התעלמות התקשורת  לתת פייט אמיתי למתחרו מיט רומני בבחירות לראשות המפלגה הרפובליקנית. אצלינו השיטה אותה שיטה הבעיה היא אותה בעיה ולכן שווה להקשיב לדברים הבאים במיוחד לסיפא שלהם מתוך קמפיין הבחירות הקודם של פול רון:

הכנסו למדור השיטה המוניטרית ללמוד עוד על הבעיה.



28 תגובות:

  1. באף חוק אין חורים אלא ישנם אנשים מושחתים בעלי כוח ועמדה אשר קובעים שרירותית בניגוד לחוק כל מיני החלטות, כמובן שתמיד הם יהיו לטובתם ולא לטובת הציבור, וכאשר עושים איזה מחווה להרגיע את הציבור לוקחים מהעשירים איזה עשר אגורות וכו, בושה למדינת ישראל ולמה שנהיה ממנה

    השבמחק
  2. אגב בכתבה זו מסופר על קומבינה קטנה, אתם בכלל לא מבינים איזה קומבינות וגניבות רצות בישראל, למשל עבודות פיתוח תשתיות תמיד הולך למקורבים, שהם גונבים תמיד כ80 % מהכסף ומושכים את העבודה יובלות כדי לשאוב עוד ועוד, כמובן שכולם סובלים אני כבר חמש שנים בפקק, כיצד מצפים מאיתנו לעבוד שכל יום שש שעות פקק ואף שוטר מאפן לא יצא לכוון את התנועה.
    למשל המס על הדלק אמור ללכת לתשתית ולאן באמת הוא הולך? לכיס של דנקנר ושכמותו.
    אה והכי גרוע הוא בנק ישרבלופ, לו יש תפקיד מעניין והוא לקחת את כל רכוש הציבור ולהעבירו לאיזה אמריקני שבכלל לא חיי בארץ ועוד הנציג של הכובש האמריקאי עובדים אצלנו כאילו וגם לוקחים משכורת, פתאום כולם בבנק ישראל עם עיברית במבטא אמריקאי, מין מומחים כאלה שרק הם באמת מבינים את כתבי הסתר שבחוק ולאחר מחקר מעמיק רק הם בסודי סודות מתעסקים עם הכסף שלנו וגונבים אותו.
    תבינו גונבים אותנו ועושקים אותנו יום יום כובש תאב בצע שחינך אותנו לגנוב איש מרעהו בכדי שהוא הגנב הגדול יוכל לגנוב הכל.
    אז פישר וחבריך הגנבים הכובשים תחזרו למדינה שלכם תסתלקו מהמדינה שלי הבנתם, תעופו מפה.

    השבמחק
    תשובות
    1. דברי חכמים בנחת נשמעים. לפי דבריך אני מבין שאתה לא אחד כזה.
      המשך ערב טוב.

      מחק
  3. חוב לאומי נהיה שם חיבה, בולשיט עשו לכם שטיפת מוח שאתם צריכים חוב, זה לא נכון, מטמתיקה פשוטה חברה, ותגלו שכל מה שחשבתם עד כה לא נכון, וישנם קבוצה של גנבים עם מבטא אמריקאי שעושקים אותנו וגונבים אותנו, אלו אנשים רעים מאד שלא אכפת להם מהציבור הם רק בטיול פה, האם אתם נותנים לאיזה גנב לשלוט במשאב הכי חשוב בבנק היהודי? ומה ציפיתם שפישר ישאיר את הכסף פה.

    השבמחק
  4. The issues with debt/interest based economy should be quite clear at this point, but that does not mean there are no "intermediate" solutions.
    As recently explained by a PhD (economics) on "Seder Yom" (Reshet Bet), the solution to the Greece situation is to correct gross inequality of income. Same solution for the U.S. and Israel.
    Revolutions always start when gross inequality of income reaches a tipping point. Since history repeats is it not time we finally learn?
    -Eran

    השבמחק
  5. עורב יקר, אל תהיה כועס מידי, האנשים הללו סך הכל מנצלים את מה שהמערכת מאפשרת להם לנצל. נדמה לי שעם קצת יותר כנות עם עצמנו אזי נגלה שאם אנחנו היינו בעמדות השררה אז היינו מנצלים את ההזדמנויות להרוויח ולעשות לבתינו אנו לא פחות מ'הם'. לצערי, השיטה הכלכלית הרווחת תואמת את אופיו האגואיסטי והאינטרסנטי של האדם. אתם באמת סבורים שאם מחר בבוקר תתרחש המהפכה המדוברת אזי העולם יהפוך למקום טוב יותר? כלום ניתן לכפות על יצור אגואיסטי שיטה כלכלית אלטרואיסטית?
    ניתן ללמוד על זה קצת מן המהפכה הקומוניסטית בברית המועצות, שם ניסו לכפות שיטה חברתית שעיקרה ' כל אחד לוקח על פי צרכיו ונותן לפי יכולתו '. לכאורה, מדובר בשיטה הנעלה ביותר שבא ניתן לסדר את בני האדם מבחינה חברתית, אולם ראינו שכאשר בני האדם אינם מוכנים לכך מבחינת אופיים ומזגם אז שיטה נפלאה כל כך הפכה להיות אסון נוראי. ולא עוד, אלא ש'קומוניסט' הפכה לקללה בפיהם של האנשים...
    שלא תבינו אותי לא נכון, אני קורא נלהב של האתר ודומיו ומבין שהשיטה הכלכלית הנוכחית היא נוראית ושיש לעשות מה שניתן על מנת להפיץ זאת ולנסות לשנותה... אני רק מנסה לחשוב יחד אתכם מה יהיה בבוקר שלאחר המהפכה... : )
    שי.

    השבמחק
    תשובות
    1. שי שלום, הדברים קשורים זה בזה. השאלה - האם המערכת הכספית (מבוססת חוב) גורמת לרדיפת בצע, או רדיפת הבצע גורמת למערכת כספית מבוססת חוב, דומה לשאלה מי קדם הביצה או התרנגולת.

      התשובה לדעתי שהשינויים יתרחשו יד ביד ובצורה הדרגתית. האדם שיבין את חוסר התוחלת במנהגיו ישנה את התנהגותו במקביל להשתנות המערכת הפיננסית, וכך נוכל ליצור שינוי עדין בדרך אחרת מהמהפיכות האלימות שהורגלנו בהן.


      ע'

      מחק
    2. שי אתה טועה, בהחלט ניתן לפתח שיטה שקופה, למשל חוק חופש המידע נועד לגרום לשקיפות וחוסר ידע אך בפועל זה אין באמת חוק והכל מוסתר.
      אותי לימדו שדווקא הפחד מהלא נודע לפעמים הוא הפתרון.
      דווקא היום צריכים יותר מתמיד להפיל את מערכת הבנקאות שכבשה אותנו עם פקידים מושחתים

      מחק
    3. שלום שי ,
      כמה הערות:
      1. ברה"מ אף פעם לא היתה קומוניסטית היא היתה מתחילתה דיקטטורה שכלכלכתה מנוהלת על ידי גוף מרכזי לא דמוקרטי,בדיוק כמו שמתרחש היום בכל העולם.
      2. הגישה שלך אומרת שאם גם ככה חצי מהשכונה מלאה בגנבים אז מה טעם בכלל לנעול את הדלת כניסה ולמנוע מהם לגנוב.

      ערן

      מחק
    4. שלום, שי פגע בשורש הבעיה לדעתי, כמובן שהשיטה מעוותת באופן בוטה, אך הבעיה היא המוסר והפחדים האנושיים שמאפשרים זאת.
      נראה לי שכיום דרוש שינוי תודעתי, ושהבעיה היא החינוך שאנו מקבלים ונותנים לילדים ששורשה הוא הGENDER, נראה לי שאצל כולנו קיימים שני צדדים נפשיים/רוחניים, גם הזיכרי וגם הניקבי, אך כשאנחנו מתחנכים רק על צד אחד ומזניחים את הצד השני אנחנו גדלים מעוותים, עם חלק מעצמנו שמודחק.
      אני לא תומך באדם ללא תפיסה מינית-מעין אנדרוגינוס, אני חושב שאת הזהות המינית צריך אדם לאמץ לאחר שלמד שיש בו את שני הצדדים, וששניהם לגיטימים, ולא באופן אוטומטי מלידה ותוך הדחקה וסירוס של צד אחד.
      תום.

      מחק
    5. לא ברור לי מה הקשר בין זהות מינית לשיטה הכלכלית .

      מחק
  6. האם זאת תחילת ההתפכחות?
    נסיון להעביר חוק ביולי שיפקח ויבקר את התנהלות הפד האמריקאי. באופן לא מפתיע רון פאול הוא השושבין:

    http://www.thenewamerican.com/usnews/congress/item/11527-house-to-vote-on-ron-paul-bill-to-audit-the-federal-reserve

    השבמחק
  7. שלום ערן
    מדברים על בועת הייטק, אתה יכול בבקשה להסביר מה זה? (אם יש )וזה אולי בהקשר לכתבות שפורסמו בעניין אינטל, וצ'ק פויינט על מו"מ על תשלום מס מופחת והוצאת כספים מהארץ להשקעה בחו"ל ולא בארץ!

    תודה
    רונן נ.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום רונן,
      מדיניות של ריבית נמוכה יוצרת בועות כי במקרה זה מסתובב הרבה כסף זול שמחפש תשואות יפות. מאחר שהשוק הישראלי הוא מוטה יצוא בעיקר ליבשות הבעיתיות הרי שכל המשק שלנו הוא בועה אחת גדולה בתוך בועה ענקית כלל עולמית.הבועה שלנו עלולה להתפוצץ אם הבועות הגדולות עוד יותר מעבר לים תתפוצצנה.
      זה נכון אגב גם לשוק הנדלן.
      לגבי אינטל וצק פוינט אני לא יודע מה בדיוק עומד מאחורי הצעדים שלהם ואם יש קשר לזה.

      ערן

      מחק
    2. תודה! ועל זה בדיוק הכתבה שקראתי אתמול בדמאקר מכלכלנית HSBC כל כסף זול שמחפש השקעה בעולם! לכל המעוניין

      רונן

      מחק
    3. http://www.themarker.com/wallstreet/1.1718836

      מחק
  8. שלום לערן וע׳ כותבי האתר,
    אתם טוענים שהחל מהקמת הבנקים המרכזיים בערך משנת 1913 העולם חווה משברים כלכליים, בועות פיננסיות, חדלות פירעון וופשיטות רגל בהקפים הגדולים ביותר בהיסטוריה ,
    ברצוני להפנות אותכם לכתבה הבאה שמתארת מצב אחר ממה שמוצג פה.
    משברים כלכליים היו מאז ומעולם עוד לפני השיטה הכלכלית הנוכחית ובהיקפים לא קטנים מאלה שבמאה בשנים האחרונות.
    הייתי שמח לקבל את תגובתכם.
    http://www.themarker.com/markets/consultants/1.572511

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי,
      טענתי היתה שעד 1913 במשך לפחות 200 שנים לא היתה אינפלציה בארה"ב למעט תקופות מלחמה. אז ארה"ב ברוב התקופה ייצרה כסף לפי כמות המתכות היקרות שלה. גם המשברים שהיו בארה"ב עד אז לא התקרבו כלל בתדירותם ועוצמתם לאלה שקיימים היום.
      לגבי מה שנכתב במאמר שצירפת : אני לא חקרתי את הכלכלות באירופה על מה הן התבססו במאה ה18 וה19 ומה היה מהות המשברים שם. אני חקרתי בעיקר כלכלות שלא היו מבוססות על כסף מחוב כמו ארה"ב של לינקולן (אז אגב היתה ארה"ב פעם אחרונה ללא חוב) ,גרמניה הנאצית וקנדה - בכולן היתה כלכלה משגשגת ללא אינפלציה עם חוב נמוך או אפסי. מההתרשמות שלי מהמאמר נראה כי הכלכלות הכושלות באירופה במאה ה18 וה19 התבססו על כסף מחוב או שקרסו בגלל מלחמות.

      סתם לידע כללי באותו עניין: מ1970 תחת השיטה הנוכחית התרחשו 145 משברים בנקאיים, 208 משברים מוניטריים ו-72 משברי חובות ממשלתיים.
      http://www.themarker.com/wallstreet/1.1671970

      תודה בכל אופן על המאמר שצירפת,
      ערן

      מחק
  9. שלום ערן,

    הייתי שמח לשמוע את דעתך לגבי הכיוון של המשק הישראלי, האם אנחנו בדרך לאינפלציה בשל הריבית הנמוכה וקניית הדולרים של פישר או שמא בדרך לדפלציה בשל המיתון הקרב והקיפאון בנדל"ן

    השבמחק
    תשובות
    1. יש כמובן עוד אופציות, למשל שילוב של השתיים (סטגפלציה).

      יריב

      מחק
    2. כל המערכות המוניטריות בעולם מתמטית מובילות להיפר אינפלציה.זו עובדה מתמטית- השאלה היא רק מתי זה יקרה... בגלל שמצד אחד המשק נכנס למיתון ומצד שני הבנקים המרכזיים (וזה כולל את בנק ישראל) יצטרכו להדפיס כמויות אדירות של כספים כדי לחלץ את הבנקים שממונפים עד מעל הראש, אני רואה בהחלט מצב של סטגפלציה כתרחיש ראלי. כלומר המחירים יעלו לא כתוצאה מצמיחת המשק אלא כתוצאה מהפחד של הציבור להחזיק במזומן שיאבד מערכו ולכן תהיה נהירה לנכסים ממשיים. שוב השאלה מתי זה יקרה ? אני לא אתפלא אם תרחיש כזה יתרחש מתישהוא ב5 השנים הקרובות אבל שוב זו הערכתי ולכן אני ממליץ לכל אחד ללמוד ולחקור את הנושא בעצמו כך שיגיע למסקנה הכי נכונה מבחינתו וזה גם יכול לעזור על הדרך למצא פתרון כלכלי בן קיימא בעתיד לבעיות שלנו.

      ערן

      מחק
    3. השאלה גם מי מודד את האינפלציה ואיך הוא מודד אותה...
      לפי דעתי אנחנו כבר היום באינפלציה רצחנית אבל הלמ"ס מסתירים אותה מאיתנו כדי להמשיך לאפשר לפישר להוריד את הריבית אם כשצריך.
      עד מתי כל הקומבינה הזאת תמשיך לפעול ????

      מחק
    4. האינפלציה הנמדדת בלמ"ס לא באמת משקפת את האינפלציה האמיתית- זו עובדה שגם בלמ"ס מודים בה. הקומבינה הזו תמשך כל עוד הציבור ימשיך לתת בה אמון אבל בדרך כלל בסופו של דבר כוחות השוק מנצחים ולכן זה רק עניין עד שהכל יתפוצץ.

      ערן

      מחק
  10. רון פול מתנגד להדפסת כסף יש מאין - בין אם המדפיס הוא הבנק המרכזי ובין אם המדפיס הוא הממשלה.

    רון פול סבור שהדפסת כסף יש מאין שוחקת את כוח הקניה של הכסף ומהווה מס נסתר, שאותו הוא מכנה "מס אינפלציה".

    לדעת רון פול מס אינפלציה הוא הרסני בין אם הממשלה גובה אותו ישירות ובין אם היא עושה זאת דרך מיקור-חוץ (הפד).

    בניגוד לכך, מדבריו של כותב הרשומה אפשר להבין שהדפסת כסף יש מאין אינה מהווה מס, ואינה מהווה "שליחת ידיים לכיסם של האזרחים". ציטוט מתוך הרשומה:
    "אילו המדינה היתה מייצרת את כספה ללא חוב היא היתה יכולה לממן בעזרתו את הוצאותיה כמעט ללא גביית מיסים".

    כאמור, לדעת רון פול (ואני מסכים איתו) הדפסת כסף יש מאין מהווה מס בכל מקרה, בין אם הכסף מודפס כחוב ובין אם לא, בין אם הכסף מודפס ישירות או דרך בנק מרכזי, ובין אם ההדפסה היא בשיעור גבוה או נמוך.

    (במאמר מוסגר: הדפסה בשיעור זהה לקצב הצמיחה מהווה אף היא מס, גם אם אינה גורמת לעליית מחירים. מדוע? משום שבלי ההדפסה המחירים היו צריכים *לרדת*. כלומר, ההדפסה גזלה מהאזרח את ירידת המחירים שהוא היה אמור ליהנות ממנה).

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי,
      כמה הערות לגבי רון פול ויצירת כסף יש מאין:
      1. רון פול הוא בעד ביטול המונופול של יצירת הכסף על ידי הבנק המרכזי - כלומר כל מי שירצה ייצר כסף בעצמו לפי קריטריונים שהוא יחליט עליהם ואז תהיה תחרות בתחום הזה כמו בכל תחום.הוא עצמו תומך בשיטה וקיבוע ערך המטבע לפי כמויות הזהב ו/או מתכת הכסף (סילבר) במדינה. אני לא חושב שזה הפתרון האידאלי כי אז אתה מקובע לכמות חומר מוגבלת והצמיחה לאורך זמן היא בילתי מוגבלת מה שיצור בעיה עתידית של מחסור בכסף. בנוסף במקרה כזה הוא מרכז את הכוח בעולם בידי אלו שמחזיקים בזהב ובכסף שהם שוב לא האנשים העניים של היום.
      2. כמו שכתבת אינפלציה היא מס אבל הדפסת כסף בשיעור זהה לקצב הצמיחה שומרת על אינפלציה אפסית ומכאן שהמס הזה במצב כזה לא קיים.
      3. כלכלה יציבה היא כלכלה בה המחירים שלה יציבים. עליות מחירים פוגעות בצרכן וירידות מחירים פוגעות בכלכלה ובסופו של דבר גם בך. אני אסביר:
      אם הכלכלה תתבסס על ירידת מחירים עיקבית זה יגרום לאנשים לשמור את הכסף אצלם. כשכסף לא מגיע לשווקים הוא תוקע את הכלכלה. למשל אם היינו יודעים בוודאות שבעוד 5 שנים מחירי הדירות ירדו אז כל הקבלנים היום היו פושטים רגל כי לא היו קונים -מצב כזה יביא את המדינה לפשיטת רגל... אם היית יודע שמכשירי חשמל ירדו בעוד חצי שנה הרי שכולם או כמעט כולם היו מחכים חצי שנה עד לרכישת המוצרים ועל הדרך יבואנים ,מובילים ,וחנויות חשמל היו פשוט משותקים שלא לדבר על פיטורין והסבל שיגרם לעובדים.
      כסף מטרתו היא שישמש למסחר ולא ישמש לסוג של ספיקולציה - ברגע שיש צפייה לעליית מחירים או ירידה אתה כבר נותן פה פתח לכל מיני גופים פיננסיים ואולי גם לעצמך לעשות כסף מהכסף והתוצאה למשל נראת היום: היום רוב הכסף לא נמצא בכלכלה האמיתית המייצרת אלא בעולם הפיננסי. זה אבסורד וקטלני לכלכלה.

      ערן

      מחק
  11. ערן,

    במערכת מוניטרית שמבוססת על מתכת, אכן נוצר לעתים מצב שכמות המוצרים והשירותים גדלה בקצב גדול יותר מהגידול בכמות המתכת, אבל זה לא מהווה בעיה - המחירים פשוט יורדים בהתאמה והדברים מתאזנים.

    הטענה שירידת מחירים מתונה תגרום לאנשים להימנע מרכישות ולחכות אינה נכונה. מחיריהם של צגים שטוחים וטלפונים חכמים יורדים בהתמדה ובכל זאת אנשים ממשיכים לקנות אותם. זה מה שהיה אמור לקרות למחירים של רוב המוצרים והשירותים.

    הדפסת כסף בשיעור זהה לקצב הצמיחה מהווה מס סמוי, גם אם היא לא גורמת לעליית מחירים - משום שבלי ההדפסה המחירים היו צריכים *לרדת*. כלומר, ההדפסה גוזלת מהאזרח את ירידת המחירים שהוא היה אמור ליהנות ממנה.

    כסף הוא לא רק אמצעי חליפין אלא גם דרך לשמור כוח קניה לעתיד, ובאנגלית: store of value. זה חשוב מאוד עבור פנסיונרים, אבל לא רק. הדפסת כסף יש מאין - אפילו בקצב שנתי נמוך - פוגעת בתפקיד הזה של הכסף, וככל שהאזרח הוא פחות מתוחכם מבחינה פיננסית, הוא נפגע מכך יותר.

    אם יתאפשר לכל אדם או ארגון להנפיק מטבע (ואני לגמרי בעד), כך שתתאפשר תחרות בין מטבעות, ואם המטבע הממשלתי יהיה כסף-נייר שמודפס יש מאין לפי כלל כזה או אחר (וכידוע, חוקים וכללים ניתנים לשינוי...) - המטבע הממשלתי יהיה בעמדת נחיתות מול מטבעות אחרים, מבוססי מתכת או קריפטוגרפיה או פטנטים אחרים נוגדי הדפסה. כתוצאה, השימוש במטבע הממשלתי יפחת והיכולת של הממשלה לגבות באמצעותו מס אינפלציה תפחת אף היא. בסופו של דבר או שהממשלה תממן את פעילותה באמצעות מסים רגילים, או שהיא תהפוך שוב את המטבע המודפס למונופול כדי לגבות מס אינפלציה, או שהיא תפשוט רגל.

    הדרך האמיתית והבוגרת להימנע ממסים גבוהים ו-או מס אינפלציה גבוה היא לצמצם את ההוצאות הממשלתיות. מה לעשות - אין ארוחות חינם.

    השבמחק
    תשובות
    1. לגבי יציבות מחיקים כמס השאלה באיזה מערכת כספית מדובר. לדוגמא במערכת בה האזרחים מנפיקים את הכסף בעצמם כאשראי עצמי, למעשה כח הקניה מיוצר האזרחים ומתחלק באופן שווה (עד כמה שאפשר) בין האזרחים, לפיכך התועלת שבגידול בכמות הכסף, חוזר לאזרחים ממילא.

      לגבי שימור כח הקנייה, השאלה העקרונית היא האם כסף צריך לשמור על ערכו. שכן כסף ששומר על ערכו זה דבר יוצר דופן בעולמנו. בעולמנו כל דבר מתפורר מתקלקל ומאבד את הערך. כסף ששומר על הערך הוא יציר מלאכותי ששונה מהעולם. הדבר יכול לגרום לעיוות לדוגמא אגירת הכסף, או אגירת הכסף בידי בודדים, שזה מה שיש לנו היום.
      לדעתי במערכת אלטרנטיבית דרוש להכניס אלמנט שחיקה לכסף כמו פגות תוקף או ריבית שלילית. כך הכסף יתאים יותר לעולם החומרי וימלא את תפקידו כמעביר ערך.
      בעיה נוספת שיוצר כסף שלא נשחק היא הצורך להחזיר את ההון המושקע בפרוייקטים. אם כסף לא נשחק, כשמשקיעים אותו בפרוייקט נדרש להחזיר אותו (כיום בתוספת ריבית), והדבר יוצר מחסור בכסף ויתרון מתמשך למי שמחזיק את הכסף.
      ראה עוד את המאמר של אואן בארפילד בתרגום של ישי אברמס על תפיסת הכסף לפי רודולף שטיינר וסי ה. דוגלאס:
      http://cafe.themarker.com/post/2546874/

      באשר לפנסיה, לדעתי עדיף למקד את החוסכים לפנסיה בנכסים מניבים כגון נדל"ן, פרוייקטים מניבים, או עיסוק קל יותר לעת זיקנה. שכן בעת זיקנה לאחר שהילדים עוזבים את הבית גם ההוצאות יורדות.

      באשר ליתרון של כסף מודפס ע"י מדינה, היא גם יכולה לבסס את המטבע שלה על מתכת יקרה או קריפטוגרפיה. למעשה לטבע המדינה יש יתרון עצום על מטבעות אחרים משום שיש לה את הדבר החשוב ביותר - מוניטין, אנשים מאמינים למדינה (למרות שזה בהיבטים מסוימים אבסורד). לפיכך מטבע מדינה שלא יבוסס על חוב יכול פופולריות רבה. עם זאת, אם ההנפקה של מטבע המדינה תעשה בצורה בלתי אחראית, אז אנשים יאבדו את האמון ויעזבו אותו. ואולי טוב שכך.

      ארוחות חינם יש בשפע היום לבנקאים ולטייקונים, בזכות המונופול שיש לבנק המרכזי ולמוסדות הפיננסיים בהנפקת הכסף.
      ההצעה היא להעביר את העושר הזה מהבנקאים והטייקונים, לאזרחים ולמדינה.


      ע'

      מחק