יום חמישי, 18 באוקטובר 2012

קיצור תולדות החוב והאוליגרכיה בעולם

למרות המחשבה שבעיות חוב ושכבה קטנה של טיקונים ששולטת בעולם היא המחלה של העולם המודרני ,מסתבר שהיא החלה כבר לפני אלפי שנים.
מתי לפיכך נוצר החוב הראשון בעולם שלא נמחק? מי היו הטיקונים הראשונים בהיסטוריה? איך הם השפיעו על מדינתם ומדוע ההיסטוריה חוזרת על עצמה פעם אחר פעם מבלי שנלמד דבר? בסוף המאמר תמצאו גם טיפ קטן של בכיר בקרן המטבע לשעבר, איך יוצאים ממעגל הקסמים הזה.



מייקל הדסון ,היסטוריון כלכלי ,לשעבר כלכלן בוול סטריט והסופר רונלד רייט  מסבירים על תולדות החוב ומעמד הטיקונים בהיסטוריה (מתוך הסרט "קדמה" ששודר בערוץ דוקו ביס):
התעודות הכתובות הראשונות בעולם הן בנות 4000 שנה. משנת 2000 לפנה"ס ועד תקופתו של ישו היה מקובל בכל ארצות העולם למחוק מעת לעת את החובות. ברגע שנמחק החוב הכלכלה למעשה ביצעה איתחול מחדש והחלה עם דף נקי. זה היה מקובל  בבבל, מצרים שומר ועוד מדינות באיזור. היום מחיקת חובות זה לא דבר פשוט לעשותו אלא שבאותן תקופות קדומות זה דבר שנעשה בקלות בגלל העובדה שבעלת החוב היחידה כמעט היתה המדינה.
זה נעשה הרבה יותר קשה כאשר כל נושא מתן האשראי עבר מידי המדינה לידיים פרטיות ולאוליגרכיה. הדבר האחרון שהאוליגרכים רצו הוא שיהיה מלך שימחק את החובות ויחזיר את השיוויון על כנו.
למעשה רומא היתה המדינה הראשונה בהיסטוריה שלא ביצעה מחיקת חובות. היא אף יצאה למלחמה בספרטה וביוון כדי להפיל את הממשלות והמלכים שרצו למחוק חובות.
המלחמות שפרצו לפיכך במאה הראשונה לפנה"ס רוששו את המדינות המפסידות והמנצחים בזזו את הזהב מהמקדשים, בזזו את המבנים הציבוריים, בזזו את מפעלי המים והרסו את יכולת הצמיחה הכלכלית של אותן מדינות. המנצחים למעשה הפכו את הארצות הכבושות למדבר וחלק ניכר מכל זה נעשה בשם החזר החובות. המוטו שלהם היה: "חובות צריך לשלם".


לדעתו של רייט ,ההתמוטטות הרומית היתה קשורה קשר הדוק להרס האקולוגי, שיצר בעיות חברתיות כלכליות וצבאיות שונות. בשלבים המוקדמים של הרפובליקה הרומית , חלוקת הבעלות על הקרקע היתה די שיוויונית. לאיכרים היתה נגישות לקרקע ציבורית .אלא ככל שהמדינה הרומית התחזקה ,האצילים והגנרלים החלו להקצות יותר ויותר קרקע ציבורית לאחוזותיהם הפרטיות .בעקבות כך עוד ועוד איכרים איבדו את אדמתם ואיכות האדמה ירדה וגרמה לכלכלת רומא נזקים אדירים בדמות סחף של אדמות. עד כדי כך הנזק היה גדול שלקח 1000 שנים לשקם את האדמה באיטליה אחרי נפילת האימפריה.
החידוש הגדול באימפריה הרומית היה ריכוז בילתי הפיך של העושר בראש הפרמידה הכלכלית, וזו היתה משמעות הקדמה מאז ועד ימינו, קדמה לפי הדסון פירושה :"לעולם לא תקבל בחזרה את מה שלקחנו ממך" . זה מה שהביא לדעתו לחשכת ימי הביניים ועלול להביא לתקופה חשוכה חדשה.  אם החברה לא תבין שאם היא תאפשר למעמד כלכלי מסוים לרכז את כל העושר בידיו ,בני המעמד הזה לא ינהגו בתבונה בטווח הארוך בבזבוז עושרם, יותר מקודמיהם ברומא ובארצות אחרות.

דוגמא נוספת היא  תקופת המאיה הקלאסית שם הושקעו כספים רבים בבניית מקדשים וארמונות בשליטתם הבלעדית של האצולה כאשר האיכרים לא יכלו להכנס אליהם . בדיוק כפי שיש היום קהילות בארה"ב שאנשים רגילים לא יכולים להכנס אליהן.
האיכרים בתקופת המאיה התפכחו והבינו שהאמנה החברתית ששררה ,שבמסגרתה תיווכו השליטים בין האלים לבין המוני העם ועזרו להם להשיג מזג האויר טוב ויבולים טובים , מתחיל להתמוטט. הם גם הבחינו בכך שהשליטים למעשה מאבדים קשר עם אותו הציבור שהם אמורים לייצג ,בדיוק כפי שקורה בעולם המודרני היום.



הדסון מסביר כי הבעיה היא האוליגרכיה הקטנה של העשירון העליון , שאנשיה הם בעלי החובות היום. צריך לבטל את החובות לחברי העשיריון העליון, אבל זה לא יקרה. האוליגרכיה מנהלת את העניינים . הם מעדיפים לבטל את זכותם לחיים של 90% מהאוכלוסיה ולרושש את כדור הארץ מאשר לוותר על הכסף שהציבור חייב להם.

סיימון ג'ונסון ,לשעבר הכלכלן הראשי בקרן המטבע העולמית מרחיב עוד על משמעות האוליגרכיה בימינו:
"המונח "אולגרכיה" נשמע אזוטרי במקצת , פירושו קבוצה בעלת עוצמה פוליטית רבה המבוססת על עצמה כלכלית. אנחנו נוהגים לחשוב שארה"ב הרבה יותר דמוקרטית ,שחלוקת הכוח בה הרבה יותר מבוזרת ובד"כ אוליגרכיה מתקשרת לנו לארצות עניות יחסית, אבל זו תפיסה מיושנת , משום שהבעיה המבנית הזו קיימת בארצות הברית כיום. בעלי העצמה הכלכלית עובדים במגזר הפיננסי- בוול סטריט -אם להשתמש בשם הסמלי הזה. וול סטריט צברה עצמה רבה-  הם השתמשו בעצמה זו כדי להשיג השפעה בוושינגטון לצורך צימצום הפיקוח הממשלתי ועיצוב כללי המשחק כרצונם. כלומר בלי התערבות ממשלתית או הגבלה על פעילותם. הדבר איפשר להם להרוויח עוד כסף ,שגרר בעקבותיו עוד צבירת כוח פוליטי וזה נמשך תקופה ארוכה למדי עד היום.
הבנקאים לא מסוגלים לעצור את עצמם. זה בגנים שלהם, בגנים של הארגון שלהם לקחת סיכונים עצומים , לשלם לעצמם משכורות עתק ולהתמוטט. וככל שיותר אנשים נבונים ואחראיים ממרכז המפה הפוליטית וגם מהשמאל ומהימין ,יבינו את זה , נהיה קרובים יותר להגבלת כוחם של האוליגרכים הכלכליים חסרי המעצורים האלה."

אסיים בדבריו של רונלד רייט שיצא באזהרה לקראת המשבר הבא: "כל חברה בהיסטוריה במשך 4000 שנה גילתה שהחובות גדלים במהירות גדולה יותר ממה שהאנשים יכולים לשלם ,אלא שכל פעם שההיסטוריה חוזרת על עצמה המחיר רק עולה"


25 תגובות:

  1. לא קשור ישירות אבל אני אהבתי:
    http://www.youtube.com/watch?v=ELEwjVRxxGE

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WpMPu5p_QXU

    השבמחק
  2. או במילים אחרות:

    דברי-ימיה של כל חברה עד כה הם דברי ימים של מלחמת מעמדות.
    בן-חורין ועבד, פאטריצי ופלבאי, בארון וצמית, אומן ושוליה, בקיצור מדכאים ומדוכאים ניצבו זה מול זה בניגוד מתמיד, ניהלו מאבק בלתי פוסק, עתים נסתר, עתים גלוי, מאבק שנסתיים כל פעם בשינוי המהפכני של כל החברה כולה או בשקיעתם המשותפת של כל המעמדות הנאבקים.

    פועלי כל הארצות – התאחדו!

    השבמחק
    תשובות
    1. Yes! Long live socialism!
      - Your true friends aka NWO

      PS
      “If you are not a socialist at the age of 20 you have no heart, if you are still a socialist at the age of 40 you have no brain.”
      How old are you?
      PPS
      Let's set the record straight about the U.S. - it is not and never has been a Democracy - it used to be a Democratic Republic, but has been for decades a "stealth fascist" state - with another twist - in fascism Government takes over business, in the U.S. it happened the other way around.
      - Eran

      מחק
  3. מה דעתך על השמיטה ביהדות?
    כאן אם אני לא טועה, יש דווקא אלמנט של הגנה על החלשים שמבקשים הלוואה ולא על החזקים שרוצים למנף את עצמם ואז לברוח מהתחייבויותיהם

    השבמחק
  4. שלום לכולם

    לפני מספר פוסטים העליתי שאלה-
    יש לי חובות גדולים לבנקים.
    הרבה טעויות כלכליות שעשיתי בעבר...
    כיום חלק גדול מהמשכורת שלי הולך להחזרי החובות וכמובן הריבית.
    נראה כמו לקראת פשיטת רגל או משהו כזה שאני ממש לא רוצה להגיע אליו.

    ככל שאני מתעמק בנושא הכסף כחוב ,אני רואה שהכסף שהלוו לי לא באמת קיים...
    כלומר הדבר הזה שעבורו אני עובד כל כך קשה,לא מבלה זמן עם הילדים והופך למפלצת כשהוא חסר,
    הוא בכלל פיקציה...

    הפנו אותי כאן בפורום לקרוא על ג'רום דיילי
    וזה מה שמצאתי בלינק הבא:

    http://long.co.il/index.php/forum/5---/295

    The Credit River Decision

    להלן ההחלטה במשפטו של מר ג'רום דיילי בשנת 1969 במדינת מינסוטה, בו טען דיילי שחוזה המשכנתא שחתם עם הבנק אינו תקף, מכיוון שלא היה קיים האלמנט של Consideration בחוזה.
    בדיני חוזים, consideration אומר שכל צד חייב להביא משהו בעל ערך כדי שהחוזה יתקיים.
    מר דיילי טען שהכסף שקיבל מהבנק בחוזה המשכנתא בכלל לא היה ברשותו של הבנק בעת חתימת החוזה, ושהבנק בעצם יצר את הכסף לאחר שהחוזה נחתם.
    באופן הזה, הבנק בעצם לא הביא דבר בעל ערך לעיסקה, ולכן חוזה המשכנתא איננו תקף.
    דיילי זכה במשפט לאחר שנציג J.P Morgan הודה בפני בית המשפט שהכסף לא היה מעולם ברשותו של הבנק וכי התהליך בו הכסף נוצר משום מקום הוא מקובל.

    תיאור המשפט:

    www.constitutionalconcepts.org/creditriver.htm

    החלטת השופט:

    www.constitutionalconcepts.org/credit%20river.pdf

    מה זה Consideration:

    en.wikipedia.org/wiki/Consideration


    קודם כל- מפתיע מאוד שבית משפט החליט דבר כזה.
    הרי ברור שבתי המשפט,לפחות כיום, נועדו לשמור על השיטה והאליטה.
    אולי כי היו חבר מושבעים.

    איך זה יכול להיות שאחרי פסק דין כזה לא נופלת המערכת הכלכלית?
    הרי כל אחד היה יכול לטעון אותו דבר באמריקה על פי התקדים הזה ולא לשלם.

    מישהו יודע מה קרה מאז עם פסק הדין הזה?

    ומה שיותר חשוב ורלבנטי לי ולחיי כיום-
    האם אני יכול להפסיק לשלם חובות לבנקים על החובות וללכת לבית משפט עם אותה טענה?
    האם זה ייתן לי תקופה של שקט (גם אם זמני) מבורך בהפסקת ההחזרים העצומים והחזרת השפיות?
    האם יש עו"ד או מישהו שרוצה ויכול לעזור בדבר כזה?
    אולי זה יתרום בהעלאת המודעות לנושא אם יהיה משפט כזה והוא יהיה מתוקשר כאן ברשת ובכלל.
    אני מוכן לנדב את עצמי ואת החובות שלי :-)

    אשמח לכל עצה או רעיון
    נועם

    השבמחק
    תשובות
    1. העניין הוא להחזיר מה שלווית
      אתה חרטטן ובענק !

      מחק
    2. למה אתה לא מאמין לו?
      אולי הוא פשוט הגיע לאתר הזה כמו כולנו וגילה שעובדים עלינו בעניים מאז שנולדנו?
      הסיפור של נועם, אמיתי או שלא, מעלה שעלה ששאלתי פה פעם ולא קיבלתי עליה תשובה טובה עדיין.
      - איך קובעים לאן הכסף ילך? הרי אם אפשר ללוות ללא גבול ואם החזר הריבית הוא 0, אנשים ימנפו את עצמם עד אין סוף.
      - האם החברה לא צריכה "להעניש" אנשים כמו נועם שמודה שהוא עשה טעויות? האם זה נכון להעניש זוג שקונה היום דירה עם הון מההורים שבעוד 10 שנים הם בבית אבות והזוג נחנק מהמשכנתא?
      -האם עצמם ההגדרה של "עושר" היא שיש לי יותר מלאחרים? גם בכלכלה ללא חוב יהיו מעמדות, יהיו מלצרים ויהיה אנשים שאוכלים כל יום במסעדה. אי אפשר שכולם יאכלו במסעדה.

      מחק
    3. תברח לחו"ל.
      אחרי פשיטת רגל קשה יותר לצאת מהארץ.

      כל הקונספט של ערבות אישית זה עבדות לשמה לדעתי.

      מחק
  5. למושג החוב - אני ממליץ בחום לקרוא את ספרה (בעברית) של מרגרט אטווד "חוב - צידו האפל של העושר". היא מנתחת מהיבטים רבים ומעניינים את מושג החוב בהסטוריה (לא רק הכלכלי). תהנו.

    השבמחק
  6. יופי של מידע:

    http://www.youtube.com/watch?v=qLDqXEMwYsI

    השבמחק
  7. לא ברור לי, לא מובן:
    החוב כיום הוא של המדינה בחלקו לפדרל רזרב ובחלקו לאזרחים. אי אפשר למחוק את החוב של המדינה לאזרחים הרי חלק מהחוב הוא לקופות פנסיה שונות, אם ימחקו את החוב לא תהיה פנסיה. אם ימחקו את האג"ח קרנות יפשטו את הרגל מדינות יצאו למלחמה. מה יקרה אם ימחקו את החוב לפדרל רזרב? הפדרל רזרב סתם מקום וירטואלי שמשלמים לו ריבית. פשוט שימחקו את כל החוב אליו וגמרנו. אפילו את האינפלציה זה יצמצם.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן החוב לבנק המרכזי מיותר.. הוא לא תורם או גורע דבר לאף אחד (חוץ מלבנק המרכזי).
      לגבי מחיקת החובות לשאר הגופים -זה יצריך מעבר הדרגתי לכלכלה בה כסף לא ייוצר מחוב עד הגעה למצב שכל החוב יוחלף בכסף החדש.

      מחק
  8. אין צורך למחוק את החובות.
    המדינה צריכה לייצר את הכסף (ללא חוב) ולשלם מתוך כסף זה את החובות במועדם לנושים השונים.
    יש להמיר את כל הכסף שקיים היום (שמקורו בחוב) בכסף מיוצר על ידי המדינה ללא חוב.
    להסבר מפורט איך הדברים צריכים להתבצע ראו:
    http://financial-freedom.co.il/New-Economy

    השבמחק
  9. Most historians, both ancient and modern, have viewed the Late Republic of Rome through the eyes of its rich nobility. They regard Roman commoners as a parasitic mob, a rabble interested only in bread and circuses. They cast Caesar, who took up the popular cause, as a despot and demagogue, and treat his murder as the outcome of a personal feud or constitutional struggle, devoid of social content. In The Assassination of Julius Caesar, the distinguished author Michael Parenti subjects these assertions of “gentlemen historians” to a bracing critique, and presents us with a compelling story of popular resistance against entrenched power and wealth. Parenti shows that Caesar was only the last in a line of reformers, dating back across the better part of a century, who were murdered by opulent conservatives. Caesar’s assassination set in motion a protracted civil war, the demise of a five-hundred-year Republic, and the emergence of an absolutist rule that would prevail over Western Europe for centuries to come.

    Parenti reconstructs the social and political context of Caesar’s murder, offering fascinating details about Roman society. In these pages we encounter money-driven elections, the struggle for economic democracy, the use of religion as an instrument of social control, the sexual abuse of slaves, and the political use of homophobic attacks. Here is a story of empire and corruption, patriarchs and subordinated women, self-enriching capitalists and plundered provinces, slumlords and urban rioters, death squads and political witchhunts.

    The Assassination of Julius Caesar offers a compelling new perspective on an ancient era, one that contains many intriguing parallels to our own times

    השבמחק
    תשובות
    1. יהודי דבר עיברית.
      (או קנה מקלדת בעיברית).

      מחק
  10. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Assassination_of_Julius_Caesar:_A_People%27s_History_of_Ancient_Rome#Chapter_Three_.22A_Republic_for_the_Few.22

    השבמחק
  11. http://www.youtube.com/watch?v=_IO_Ldn2H4o

    השבמחק
  12. שווה צפייה
    http://www.youtube.com/watch?v=c88HHKgIcU0&feature=plcp

    השבמחק
  13. שאלה למישהו שיודע

    האם כשאני לוקח הלוואה מהבנק ההלוואה היא ריבית דריבית ? או שזאת ריבית רגילה שכול חודש אני משלם ?

    השבמחק
  14. שאלה:
    מוצג שהבנקים הם המרוויחים הגדולים מכל נושא ההלוואות ובעצם בעלי הבנקים גוזרים קופון ענק על כל הלווים.

    אני לא מבין מי אלה בעלי הבנקים כי לפחות בארץ הבנקים הגדולים נסחרים בבורסה והם בבעלות ציבורית

    תודה לעונים

    השבמחק
  15. המערכת הבנקאית בישראל מאד ריכוזית, ו-5 הקבוצות הבנקאיות הגדולות שולטות בכ-93% מהשוק כולו.
    4 מתוך 5 הבנקים הללו נשלטים ע"י אנשים פרטיים:
    הפועלים - שרי אריסון
    דיסקונט - משפחת ברונפמן
    טפחות - משפחות עופר-וורטהיים
    בינלאומי - צדיק בינו.
    בנק לאומי - פועל ללא גרעין שליטה ולמדינה חלק מן השליטה בו (עדיין).

    רווחי העתק של הבנקים (בשנת 2011 מדובר על יותר מ-7 מליארד ש"ח אחרי מס) הולכים לבעלי השליטה בבנקים, ע"פ אחוזי הבעלות.

    אל תתבלבל - חברה שנסחרת בבורסה, אינה בבעלות ציבורית!

    השבמחק
  16. הי ערן,

    קורא כבר כמה חודשים אותך, שומע פיטר שיף, רואה הסוד מארץ עוץ ואת כל פרקי הקורס בהתרסקות... בקיצור, המרתי את דתי מאפיקורס מוחלט לכזה שמאמין שיש קשר עולמי שקשרו נגד ההצלחה שלי בחיים. יש שקוראים לזה פאראנויה, אבל זה לא אומר שאני טועה!!!

    בקיצור, הנה המחשבה שלי... אני לא מבין לאן נעלם כל הכסף שהומצא סביב הבועה. הרי עשרות מיליארדים הומצאו יש מאין, ואין להם השפעה על השוק הפרטי כמעט בכלל. אפילו להיפך. אבל היום נפל לי איזה אסימון ורציתי לשתף אותך באיזה הגיג, אולי תוכל לקחת את זה צעד קדימה ולהסביר לי שאני טועה?

    עומדים בראש השיטה אנשים חכמים. מנוסים וכאלה שראו דבר או שניים מראש הפירמידה. הם לא טיפשים והם יודעים בדיוק מה הסכנות של הדפסת כסף בלתי נשלטת (הם עושים את זה במחזוריות קרוב ל-100 שנה), והם משתפים פעולה עם מנגוני השלטון, היטב. אז פתאום חשבתי, שאולי הממשלה ספגה את עודפי הנזילות האלה דרך העלאת מחירי המים, האנרגיה, הדלק, וכיוב'....? כלומר, את כל הכסף/חוב שתיאורטית אמור היה להישפך לתוך הכלכלה ולגרום לעליית מחירים או איזה רווחה כלכלית פיקטיבית לעם (אירלנד/ספרד כבר אמרו פה?), ספגו ישר לתוך אוצר המדינה ולכן כולנו מרגישים בקאנטים, כאילו בפינה של הארנק יש איזה כיס ואקום סודי ששואב לנו את הכסף ומשאיר לנו רק מספיק כדי לקנות קוטג' (במחיר הישן)?

    אז אולי הקונספירציה היא משולבת הון/שלטון... הון ידפיס כסף ושלטון ישאב אותו חזרה בדלת האחורית, נרשום צמיחה חשבונאית, ונחנוק את כולם כלכלית, כך נימנע מבועת אושר/עושר מדומה ואולי נגלוש על גלי המשבר העולמי של השיטה המוניטרית בדרך אל האושר?

    אהה... ואם יש איזה בעיית אינפלציה קלה מיד נשנה את שיטת המדידה כדי שלא יבלבלו אותנו עם עובדות.

    מה אתה אומר?

    השבמחק
  17. דוד

    welcome to the club. לדעתי, אין כאן קונספירציה. הכל חוקי, הרוב גלוי ומונע מאינטרסים הן של ההון והן של השלטון.

    לשאלתך לאן הולך הכסף? הנה כמה נתונים על הכנסות והוצאות כלל המערכת הבנקאית בישראל ב-3 שנים האחרונות - 2009-2011 (הם גלויים ונמצאים באתר בנק ישראל):

    הכנסות - 123 מליארד ש"ח ( 77 מליארד מפערי ריביות, 46 מליארד מעמלות)

    הוצאות - 48 מליארד משכורות (יש חברים שעלות שכרם מעל מליון ש"ח לחודש)
    11 מליארד הפסדי אשראי (לפעמים נותנים הלוואה לכאלה שלא מחזירים)
    35 מליארד הוצאות אחרות.

    מיסים - 9.8 מליארד ש"ח

    רווח אחרי מס - 20.2 מליארד ש"ח (מי יודע כמה מזה הלך לכיסיהם הפרטיים של בעלי הבנקים).

    ואלו הנתונים רק ל-3 שנים.

    הלוואי והשלטון היה שואב את הכסף בחזרה לרווחת האוכלוסיה כולה. השלטון עסוק בלכווץ את הכיסים ולחכות להצעות עבודה נדיבות מבעלי ההון. הדוגמאות לכך רבות מספור.

    השבמחק
  18. Now I am going to do my breakfast, once having my breakfast coming again to read
    other news.

    my web blog; baby boomer dating

    השבמחק