יום שלישי, 5 בפברואר 2013

בדרך לכאוס? ארגנטינה הקפיאה את מחירי המזון ברשתות השיווק הגדולות שלה

אם אתם מתעניינים לדעת מה קורה למדינה שנכנסת למצב של היפר אינפלציה אז כדאי לכם יהיה לעקוב אחר המצב בארגנטינה בתקופה הקרובה.


בארגנטינה שוררת היום אינפלציה רישמית של 11% אולם קרן המטבע ומספר כלכלנים מעריכים כי שעור האינפלציה שם גבוה בהרבה ובחלק מהערכות מדברים גם על 30% אינפלציה. על מנת להלחם בעליות המחירים הגיעה ממשלת ארגנטינה לסיכום עם רשתות השיווק הגדולות אצלה כמו וול מארט, קארפור, קוטו וג'מבו  ,שמחירי המוצרים לא יועלו עד חודש אפריל. הבעיה היא שבסביבת אינפלציה גבוהה החלטה כזו עלולה להמיט אסון על אזרחי ארגנטינה, שכן כעת הם יעשו הכל כדי לרכוש כמה שיותר מוצרים מאותן רשתות כי בעוד חודשיים יש סיכוי שכבר הכסף לא יספיק להם לרכוש את אותם המוצרים. לעומתם רשתות השיווק לא ימהרו לחדש את המלאי על המדפים כדי שלא יצטרכו למכור את אותם המוצרים במחירי הפסד. הם יעדיפו למכור ברווח של אחוזים ניכרים בעוד כחודשיים. התוצאה הזו עלולה להפוך את המראות של רשתות שיווק עם מדפים ריקים  לדבר שכיח ולסיוט הגדול של אזרחי ארגנטינה וממשלתה.




השפעה נוספת של החלטה כזו היא שהחנויות הקטנות יהיו בסכנה של פשיטת רגל ,שכן לא יוכלו להתחרות עם המחירים הנמוכים ברשתות השיווק הגדולות, בו בזמן שההוצאות שלהן לצורך רכישת הסחורות יעלו באחוזים ניכרים.
ההתנפלות הצפויה עלולה להסלים עד מצב של היפר אינפלציה ,שאם ירחש יכניס את ארגנטינה לרשימה ארוכה ומכובדת של מדינות שחוו היפר אינפלציה מאז הושתתה השיטה הנוכחית לפני כ100 שנים. אחרי הכל זה סופה של כל כלכלה המייצרת כסף מחוב. בקרוב אצלינו?

15 תגובות:

  1. לא חייתי אז אבל,
    זה מזכיר קצת את מה שהיה בתחילת שנות השמונים בארץ לא? ככה לפחות למדתי..

    בכל מקרה, זה סיפור עצוב מאוד..

    השבמחק
  2. בהחלט מקור מעניין שיאפשר ללמוד על התרחישים שאולי יתקרבו אלינו יום אחד...
    מאחר וזה כנראה בלתי נמנע, נשאר רק ללמוד איך לעבור את השלב הזה בצורה החלקה ביותר

    נשמח שתעקוב ותעדכן גם בנושא.

    השבמחק
  3. הארגנטינאיפ בטח חושבים שהיה אפשר להקפיא את מחירי הבתים בארה"ב כדי למנוע את המשבר מלכתחילה.

    השבמחק
  4. 30 אחוז אינפלציה זה רחוק ממה שהיה בארץ בשנות ה80, זה רחוק ממה שלאירן יש. זה 3 אחוז בחודש. אולי הרשתות שיווק לא מרויחות אבל זה רחוק מרעב ורשתות השיווק מעבירות את הלחץ ביעילות הלאה למשווקים וליצרנים.

    השבמחק
  5. ערן -הבלוג הזה מדבר על המחלה... וזה מובהק. אין ויכוח מהי המחלה זה ברור הסברת והדגמת בצורה משכנעת.
    אבל התרופה לא נמצאת כאן ואומר לך מדוע כי התרופה לא במדיום הכלכלי. ולא במדיום הפוליטי. ברור שהמצב הקיים לא יכול להתקיים - אך מהו המצב החדש? מהו המצב הרצוי המצב האידאלי ומה יביא אותו?
    אם נוציא את המחלה של הבנקאות. תתקבל חברה אנושית שמתקיימת מיחסים חברתיים של שיתוף ועזרה אחד לשני - ראה מאמרים על כולנו אחד-http://youtu.be/jwQJ4UammLc -כמו זה למשל ויש המון.רעיונות שהם בחלקם כביכול ניו אייגים אך נאמרים יותר ויותר על ידי אנשים מכל קצוות הקשת האקדמאית כמו אנתרופולגים ביולוגים מתמטיקאים וכו'.. בעצם נוצר כרגע על-פני הגלובוס איחוד שלנו כגוף אחד- מכל הכיוונים- חיבורים של דת ומדע - שבעצם בלתי נמנעים - התחושה של רבים רבים מאתנו שאין מקום לאפליות על שום רקע לא מיני לא גזעי לא רעיוני הזהות הגנטית המוחלטת בין כולנו.. חוסר הברירה שלנו להתאחד על-מנת בעצם לשרוד. ההבנה שאנחנו לא יכולים לקדוח בסירה שנושאת את כולנו... אנחנו בעצם נידונים להתאחד ולהפוך לגוף אחד - כאנושות - שפועלת ביחד למען מטרה משותפת לטובת הכלל. ולא ניכחד. והמחלה שאתה מראה כל-כך טוב... היא המקום שממנו אפשר לצמוח - מההבנה שבעצם הטוב הכללי רק הוא שיכול לעשות טוב גם לכל אחד מאתנו באופן אישי... והיצירה של עושר ואושר כלכלי חברתי פוליטי דתי לאומי רב לאומי לכולם - הוא הכיוון וכדי שזה יקרה לא צריך להלחם במחלה לראות אותה ולהבין.אותה אבל ללכת לפתרון. הבנקים השיטה הכלכלית כבר יתמוססו מעצמם. כשנחזיר את האמון שלנו אחד בשני את הכבוד ההדדי את היחס ההקשבה והשיתוף. משטרים אפלים רודנות כלכלית או פוליטית יכולים להתקיים רק בחשיכה של הפחד וההפרדה של האגו... לא באורם של האחווה השיתוף הכבוד והאהבה אחד לשני . כמו בשירים של פעם- אח לאחיו- זו הדרך לריפוי כמו גם להשרדות- ללכת יד ביד .. נשמע לגמרי שמאלצי- אך מהי האלטרנטיבה בינינו - אדם לאדם זאב.. שהוכחה כבר מדעית שאפילו בטבע אצל בעלי החיים יש שיתוף ואחווה.
    ועוד קישור בנושא- http://vimeo.com/47159481

    השבמחק
  6. אני ממש מקווה שהאנונימי השני טועה.

    השבמחק
  7. לא צריך להגזים בהיסטריה. ארגנטינה חוותה משבר דומה מאוד לאחרונה בראשית שנות האלפיים, כשהפסו צמוד הדולר התגלה כבלוף ופוחת באופן דרסטי בין לילה. המשמעות: האזרחים התרוששו מיידית, המחירים זינקו וארגנטינה שמטה חובות. היא כנראה בדרך לאותו מקום שוב. הבעיה האמיתיצ בארגנטינה היא עודף הוצאות ממשלתיות כתוצאה מפופוליזם שלטוני (מסורת ידועה ומוכרת שם) ושילוב של הונאות סטטיסטיות וכלכליות (כנ"ל). איך זה ייגמר? פחות או יותר כמו תמיד: פיחות דרסטי, הנהגת מטבע חדש, הלוואות חדשות מקרן המטבע, תוכנית צנע קיצונית ואי שקט חברתי. מעין יוון למתקדמים. אגב, זה לא ממש קשור לשיטה המוניטרית למרות שמאוד נוח להכניס את כל הבעיות הכלכליות בעולם תחת אותו סל. הסיבה היא פשוט ניהול כלכלי מופקר ומאזן שלילי. גם מדינה שהייתה צמודה לבסיס הזהב יכולה להיקלע למשבר דומה באמצעות נטילת הלוואות ואובדן דירוג אשראי. הלקח מבחינתי: ממשלה חלשה שנענית ללחץ הרחוב ומחלקת הטבות שכר לכל מזגזר שובת וגני ילדים חינם מגיל 3 (תופעה שאין לה אח ורע בעולם, גם לא בשוודיה) עלולה להיקלע לסחרור דומה.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום דני
      אם תעשה חישוב מתמטי תגלה שכל מטבע בכל מקום בעולם שייוצר מחוב נושא ריבית סופו יהיה בהיפר אינפלציה.
      ממשלה שצמודה לזהב ללא מניפולציות תסבול בדרך כלל מדיפלציה ולא אינפלציה ,כך היה בהרבה מיקרים לפני השתתת השיטה המוניטרית הנוכחית ב1913.
      זה נכון שמדיניות כלכלית יכולה להאיץ או לעכב את התהליך אך לא למנוע אותו.

      ערן

      מחק
    2. The Century of Inflation – http://alturl.com/tedy7

      מחק
    3. http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000818743#fromelement=walla_Globes_KidumItemFromLeftWalla_NewsHome
      ערן זה מה שאומרים על פישר

      מחק
  8. https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s480x480/426415_486681021396893_134099063_n.jpg

    השבמחק
  9. מברוק על האתר החדש

    השבמחק
  10. אני חושב שאין עוררין על כך שהשיטה המוניטרית פשטה את הרגל מזמן, אני רק חושב שזה עניין גלובלי ולא משהו שיכול להיפתר מקומית פה בישראל כי לא נוכל לנהל שיטה מוניטרית שונה מהשיטה הנהוגה בכל העולם ולראיה תשובת לפיד בעניין היתה שזה אחריות הפדרל רזרב.
    מה שנשאר זה לחכות לשינוי שיגיע מלמעלה ולא מלמטה כמו שהרבה מפנטזים.. .

    השבמחק
  11. כפי שכבר נאמר פה, הארגנטינאים סבלו משבר מוניטארי בראשית שנות האלפיים. הם עברו אותו באותו האופן שיעברו גם את המשבר הנוכחי: באמצעות מערכות של מטבע משלים וסחר חליפין - מועדוני trueque (trocar - החלפה( שבתקופת המשבר הקודם היו אחראים לשמונים אחוזים מכל המטבע בארגנטינה. רק שאולי הפעם הם ילמדו מהעבר, ייפטרו סופית מהשיטה ויתחילו להסתמך על עצמם לתמיד.

    השבמחק
  12. Venezuela Launches First Nuke In Currency Wars, Devalues Currency By 46%
    http://www.zerohedge.com/news/2013-02-08/venezuela-devalues-its-currency-32

    השבמחק