יום שישי, 9 באוגוסט 2013

ההבדל בין האדם לבהמה

בעקבות הסרטון שהועלה פה אתמול שבו שאול אמסטרדמסקי מתאר ב10 שלבים מדוע לא תשאר לנו פנסיה שנפרוש, פרץ ויכוח מעניין. מצד אחד היה מי שצידד בעמדתו של הכלכלן שלמה מעוז שהבעיה היא תוחלת החיים העולה של האדם ומכאן שרק ירידה בכמות האוכלוסיה תביא לנו מזור. מולו היו אלו שטענו שהבעיה היא השיטה שמעודדת מחסור, צריכה לא מבוקרת, ניתוק אחד מהשני ותחרות אחד בשני לצרכי השרדות וכו'. אז לתומכי שלמה מעוז הנה סיפור שפורסם פה רק לפני שנה של הרב דוד קליינר. חומר למחשבה לשישי שבת.



"מהו המתכון הבטוח להיות מיליונר??? – זו השאלה שמעסיקה אנשים רבים.
באוניברסיטה אמריקנית מפורסמת החליטו לבדוק זאת בצורה מדעית. הם בחרו 250 מיליונרים, והצמידו להם סטודנטים שיתעדו את סדר יומם כדי לברר מה הפך אותם לעשירים.

המחקר יצא לדרך. 250 הסטודנטים נצמדו כל אחד למיליונר "שלו", ורשמו בפרוטרוט את סדר יומו ואת מעשיו במשך כמה חודשים. לבסוף הגישו הסטודנטים את רישומיהם,והחוקרים החלו לנתח את הנתונים.

מרבית הנתונים היו דומים, אבל נתון אחד בלט בשונותו. אצל 249 מהמיליונרים הוקדש מרבית הזמן למלחמות במתחרים: ריגול תעשייתי, מניעת הדלפת מידע וניהול משפטים מתישים. רק אחד מבין המיליונרים לא ניהל שום מאבק נגד אף אחד. לא היו לו אויבים והוא לא תבע למשפט אף מתחרה.

החליטו החוקרים לבדוק את הדבר. הם פנו אל האיש שהיה בעל רשת בתי מרקחת גדולה,
וביקשו לראיינו. "מדוע אינך נלחם במתחריך ואין לך אוייבים, כאשר הדבר הזה מאפיין את כל המיליונרים האחרים?" שאלו החוקרים.
"אספר לכם סיפור", פתח העשיר ואמר "בתחילת דרכי הייתי נאמן לדרכו של אבי המנוח שאמר תמיד: קבע מטרות – והשג אותן בכל מחיר!! "הייתי איש עסקים נוקשה וחסר פשרות. אבל לפני כמה שנים ערכתי עם כמה ממנהלי הרשת סדרת "סיורי עומק" שנועדו להכיר את התרבות במקומות שונים בעולם, כדי להתאים את מוצרינו לאוכלוסיות מגוונות.

אחת המדינות שבהן ביקרתי הייתה ישראל. טיילנו בכל הארץ ונהננו, וביום האחרון אמר לנו המדריך שהוא עומד לקחת אותנו למקום המרתק ביותר בישראל, לטעמו.
ציפינו לסיור באיזה אתר ארכיאולוגי מרהיב או במנזר צלבני עם ציורי קיר מרשימים, אבל במקום זה נסענו לשכונה ישנה וצפופה בירושלים, שהייתה לא הכי מרשימה בלשון המעטה. המיניבוס שלנו עצר לפני בניין גדול ורוחש פעילות, כשעשרות צעירים נכנסים ויוצאים ממנו כל הזמן.
"המדריך פתח ושאל: "אמרו לי בבקשה, מה אמור להיות גודלו של מוסד חינוכי בן 6,000 תלמידים??
ערכנו חישובים מהירים של אולמי ההרצאות, חדרי המחשוב, שטחי הגינון, מעונות הסטונדטים, חדרי הסגל, משרדי ההנהלה וכדומה, והגענו למסקנה שיש צורך בשטח של 150,000 מטר מרובע.
וכמה אנשי צוות לדעתכם אמורים לעבוד במוסד כזה? הוסיף המדריך לשאול.
תשובותינו נעו בין 350 ל- 400 איש.
ובכן, אמר לנו המדריך, ברוכים הבאים לישיבת "מיר". בישיבה הזו לומדים כ- 6,000 תלמידים ושטחה הוא כ- 3,000 מטר רבוע בלבד, זאת אומרת שלפי חישוביכם לכל תלמיד מוקצה חצי מטר מרובע. את צוות הישיבה מאיישים כ- 20 אנשים בלבד, ויש לה מנהל אחד ויחיד האחראי על הכול: מקבלת תלמידים, דרך קביעת החומר הלימודי ועד לניהול התקציבי.
היינו כולנו המומים. המדריך ערך לנו סיור בישיבה, אולמות הלימוד היו מלאים עד אפס מקום. הלומדים היו שקועים כל כך בלימודם, עד שאפילו לא הבחינו בנו. עברנו קומה אחרי קומה, ובכל פינה אפשרית או בלתי אפשרית ישבו אנשים ולמדו.
זה היה מחזה מדהים ומחשמל שהותיר אותנו ללא מילים. בכל סיורינו בעולם לא ראינו מחזה מרתק שכזה.
בתום הסיור נקבע לנו פגישה עם ראש הישיבה בכבודו ובעצמו, "אבל אל תיבהלו ממצבו הגופני", אמר לנו המדריך, "האיש סובל ממחלת פרקינסון ומעוד מחלות רבות".

נכנסנו לבית פשוט המרוהט ברהיטים בסיסיים ביותר, ליד שולחן הסלון ישב ראש הישיבה, הרב נתן צבי פינקל, הוא דיבר אך בקושי, אבל קיבל אותנו במאור פנים.
אחד מחברי אזר אומץ ושאל: "כבוד הרב, כולנו פה מנהלים חברות ומפעלים, ואיננו מצליחים להבין כיצד מוסד כמו שלכם מתנהל? מה הסוד פה?"
ראש הישיבה חייך והשיב בשאלה: "ידידי היקרים, התדעו מה ההבדל בין אדם לבין בהמה?"
"כשבהמה רוצה משהו" המשיך הרב, "היא תנסה להשיג אותו גם אם תדרוך בדרך על כל מי שנמצא סביבה. האדם, לעומת זאת, מסוגל לוותר על רצונותיו כדי לא להזיק לזולתו. יתרה מזו: האדם יכול אפילו לגרוע הנאה מעצמו כדי להיטיב לחברו.
"כאן בישיבה חיים בני אדם. וכאשר כל אחד חושב כיצד גם השני יכול לחיות לצדו, לאף אחד אין בעיה".

הדברים ננעצו בליבי כמו סכין, זה היה הפוך לחלוטין מדברי אבי המנוח שאמר תמיד קבע מטרות, והשג אותם בכל מחיר!! הבנתי שזוהי התנהגות של בהמה. מאותו יום החלטתי לא להצר את צעדיו של שום אדם – והאמינו לי שלא הפסדתי מכך מאומה, סך הכל זכיתי להפוך בחזרה לבן אדם.


בחודש האחרון הלך מעימנו ראש ישיבת "מיר", הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל, יהיו הדברים לעילוי נשמתו, וישמשו לנו לימוד ודרך חיים."

40 תגובות:

  1. אם כך רק היפנים הם בני אדם. כל מי שביקר ביפן יודע על מה אני מדבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא רק היפנים, יש הרבה תרבויות שאנשים אדיבים וסובלנים ומתחשבים מאד בהשוואה לישראל

      מחק
  2. מה שנאמר פה חוזר ועולה בפורומים כלכלים שונים, זו לא השיטה זה המוסר.

    לדעתי תוחלת החיים לא מה שתפיל את קרנות הפנסיה, אם אדם מפריש כספים בצד במשך 40 שנה הוא יכול לחיות יפה שארית חייו, הבעיה זה שהניהול וההשקעה של הכספים האלו פגומה. כשהעמלות גבוהות הכספים האלו למעשה הפכו להיות מנוצלים כשכר וכלכלה של בנקאים.

    בעבר המנהיגים היו אידיולוגים, הם ראו את המדינה כמשהו משפחתי שיש לטפח, היום כל אחד מנסה לנצל את העמדה לתועלתו האישית. אבל מכיוון שאי אפשר לשנות את זה אין עתיד ואין פתרון. תמיד יהיה מיעוט מוכשר יותר חסר מעצורים שיראה את השאר ככלי לניצול ואין כלום שאנחנו יכולים לעשות נגד זה.

    השבמחק
  3. עיקר התורה על רגל אחת ואהבת לרעך כמוך

    אם ניישם את זה ביום יום נאלץ לישון ברחוב

    אורי

    השבמחק
  4. ארבם:
    סיפור באמת יפה משעשע ובעל מוסר השכל - כמיטב המסורת היהודית.
    עם זאת אין לו קשר להבנת הגורמים שמביאים קבוצה אנושית אחת לעשוק קבוצה אנושית אחרת :)
    סיבה ראשונה לחוסר רלוונטיות היא מה שקורה כשיוצאים מחוץ לקבוצת התלמידים - האם היחס כלפי הקבוצה האחרת (הישיבה מעברו השני של הרחוב) דומה ליחס בתוך הקבוצה? ממש לא.
    הסיבה הנוספת והמרכזית יותר לחוסר הרלוונטיות של הסיפור היא גודל הקבוצות שמדובר בהן או ה-scale שלהן - קבוצה של 6000 צעירים (תלמידים) יכולה להיות מנוהלת על ידי קבוצה של 20 איש כך שתהיה קבוצה מגובשת ומחונכת להתנהגות סובלנית אחד כלפי השני.
    האם ניתן לשמור על התנהגות ועל הומגניות כזו גם בקבוצות גדולות כמו למשל קבוצה של 7 מיליון איש? עקרונית אולי זה אפשרי אבל בוודאי קשה הרבה יותר ובוודאי לא רלוונטי למציאות המוכרת לנו במדינת ישראל. העובדה היא שאנחנו מפולגים לעשרות תתי קבוצות שכל אחת דואגת לאינטרסים שלה. מעל כולן מתנהלת בגאון קבוצה אחת שהיא גם הקטנה ביותר במספר חבריה (כ-2000 איש) והם גם העשירים ביותר בהפרש ניכר מכל השאר ולכן אוחזים במירב הכוח - במונחים של חברות בורסאיות - בעלי גרעין השליטה.
    "ואהבת לרעך כמוך" זה יפה ונכון ברמה האישית אבל אין לזה משמעות כשמנסים להבין את העיוותים שנוצרים במערכת היחסים בין בעלי ההון לעובדים שלהם (שלא לומר הוואסאלים והצמיתים שלהם) - על מנת להבין את הנושא הזה צריך לעלות מדרגה בהבנה ובתיאור המציאות האנושית ולהכיר בכך שהסיבות שבני אדם פועלים בדרכים מסוימות למרבה הצער אינן כאלו שמוצאים לרוב בסיפורי מעשיות.
    ברגע שמבינים שזהו הטבע של כל קבוצה דמוקרטית קפיטליסטית לרכז לאורך זמן את הכוח בידי בעלי ההון - גם הפתרונות האפשריים נהיים ברורים יותר - כמו שהדמוקרטיה מאזנת בין הכוח השופט לכוח המבצע ולכוח המחוקק כך עליה להוסיף איזונים לכוח הכסף ולקחת בחשבון את טבעו החמדני של האדם. סתם לשם הדוגמא אפשר להתחיל מתקנה שדורשת מאיש ציבור נבחר לפרסם הצהרת הון אחת עם כניסתו לתפקיד ואחת נוספת כל 4 שנים בזמן מילוי התפקיד ועוד אחת אחרונה חמש שנים אחרי שפרש מהתפקיד. זו רק דוגמא מופשטת להמחשה כללית וברור שהקושי העיקרי הוא להגיע למצב שבו המערכת בכלל תאפשר הצעה והעברה של תקנות מאזנות לכוח הכסף - בדמוקרטיה כפי שהיא היום אין לזה הרבה סיכוי אבל בעתיד דברים עשויים להשתנות. בעזרת השם :)

    השבמחק
    תשובות
    1. קודם כל, מעניין אותי לדעת איך קבעת שהתלמידים הלומדים בישיבת מיר אינם מתנהגים לזולת מחוץ לישיבה כמו שהם מתנהגים לחבריהם בתוך הישיבה. מכיר כמה מהם? אם להסתכל על זה מהצד, לי דווקא נראה שהחברה החרדית מגובשת הרבה יותר מהחברה החילונית, וזאת למרות שיש להם הרבה מה ללמוד על סובלנות כלפי הזולת - בעיקר לאלו שמחזיקים אמונות שונות משלהם.
      עפ"י מחקרים רבים בנושא, הגודל האידיאלי של קבוצה אנושית היא 250 - 300 איש. אתה לא יכול לצפות שעם של 7 מליון אנשים יהיה הומוגני. עצם העובדה שהם חיים בנפרד תיצור הבדלים בין הקבוצות שיכולים לבוא לידי ביטוי בגישה שלהם אחד לשני. זה לא אומר שעם לא יכול להיות מגובש. הגישות של הקבוצות השונות הן אלו שיקבעו את אופי היחסים בניהן והצורה שבה החברה שלנו בנויה קובעת את הטון של הדו שיח הזה. הכל תלוי בצורת ההנהגה של הקבוצות השונות וערכי שיתוף הפעולה המקובלים בהן.
      בעיני ההנחה שלך שבני אדם הם חמדנים בטבעם היא חסרת שחר. התנהגות לוחמנית ואגרסיבית היא בדרך כלל סימפטום של מחסור במשאבים. בזמנים של שפע רמות הלחץ יורדות, והתחרותיות יורדת עמן. מי שקורא בבלוג הזה מבין שיש כאן שיטה שבה מחסור בכסף (שגם נתפס בעיני אנשים כמצרך החשוב ביותר) מובנה בשורשה. המחסור הזה, המרדף אחריו והתחרות עליו, הם שיוצרים מערכת ערכים מעוותת. מערכת בה לשיתוף פעולה יש ערך נמוך ולתחרות ערך גבוה. חברה שבה התמכרות לכוח ולכסף היא דבר לגיטימי, לא משנה באיזה מחיר חברתי. בחברות אנושיות רבות אנוכיות, תחרות וחמדנות היו ערכים בעלי ערך נמוך וכך ראוי שהחברה שלנו תתייחס אליהן.
      בעיני, העובדה שאתה חושב שלדמוקרטיה יש השפעה על הנושאים האלה, שטבע האדם הוא חמדני (זה שיש אנשים חמדנים לא אומר שכולם הם כאלה) ושלכסף יש כוח אובייקטיבי מעידה על כך שאינך מבין את הבעיה. אתה לא יכול לשנות ערכים של חברה דרך חוקים אלא רק דרך חינוך. אם הגישה שאתה מתאר היתה עובדת, מדינות העולם המערבי היו יכולות להפטר מתופעת השימוש בסמים לחלוטין, כשבפועל, בשנים בהן השקיעו בחקיקה ואכיפה כמות חסרת תקדים של משאבים, המודעות לחומרים אלו עלתה ולמעשה כמות המשתמשים עלתה יחד איתה.
      אי אפשר לצפות מאדם שירגיש חלק מקבוצה בת 7 מליון איש ובחברה שלנו אינדיבידואליזם מעודד ומטופח ע"י שטיפת מוח. מה שניתן לעשות הוא להתחיל לחנך את הילדים שלנו לשיתוף פעולה ויצרנות במקום לאינדיבידואליזם, אנוכיות וצרכנות. אינני מומחה בסוציולוגיה אבל אני מאמין שניתן לטפח קבוצות קטנות שירכיבו קהילות מגובשות, שישתפו פעולה אחת עם השניה וירכיבו עם, או מדינה - זה טבע האדם וכך חיו חברות אנושיות במשך אלפי שנים! אני דווקא חושב שלא רק שיש לזה סיכוי להצליח, זה הכיוון אליו האנושות הולכת כרגע.

      מחק
    2. דווקא השפע ולא המחסור מולידים את החזירות ואז את הדריכה אחד על השני.
      מספיק להביט בחברות פרימיטיביות כמו אינדיאנים ביער לעומת החזירות האמריקאית.

      מחק
    3. יפה מאד עומרי

      מחק
  5. מרגש! תודה, ערן.

    השבמחק
  6. ההשתעבדות לחומר מסתירה מין האדם את מהותו ואת הרוח השוכנת בו
    ועל כך נאמר
    "רע לרשעים וטוב גנוז לצדיקים"
    עורב

    השבמחק
  7. מוצטפא שמטרלינג9 באוגוסט 2013 בשעה 8:53

    במיין קמפף היטלר כותב שההבדל בין הארי ליהודי הוא שתכונתו העילאית ביותר של הארי היא הנכונות שלו להקרבה עצמית למען האומה, תכונה שנעדרת לחלוטין אצל היהודי. אליבא דהיטלר, היהודים יפעלו ביחד רק מול איום מיידי אך משזה יוסר הם מיד יפנו אחד נגד השני, יתחילו להתקוטט וינסו לפגוע איש ברעהו...

    בנושא הציונות הוא מעיר שליהודים אין כוונה להקים מדינה כדי לחיות בה, אלא כדי שתהיה להם פינה בה הם יהיו משוחררים מעול הפיקוח של ממשלות אחרות ושבה הם יוכלו לזמום ביחד נגד שאר העולם.

    כל אחד והיהודים שלו

    השבמחק
  8. עם כל הכבוד זה עוד קישקוש מקושקש מבית המדרש (תרתי משמע) של "המסורת" וה"יהדות" (בנוסח רות קלדרון). אין בין זה ובין דיון כלכלי ולא כלום.

    השבמחק
  9. ראש הישיבה הוא מיליונר?

    השבמחק
    תשובות
    1. בעצם אני רוצה לשאול האם אדם אחד מתוך 250 שמצליח בדרך שלו צריך להוות דוגמא או שמבחינה מתמטית עדיף להקשיב ל 249 שמצליחים באותה שיטה?

      מחק
    2. כן!!! 1 מתוך 249 שמצליח לשמור על הונו, ולהשאר בן אדם?
      בטח שניקח אותו כדוגמא ולא את שאר הנבלות.

      מחק
  10. סיפור מפוברק שאין לו שום תפיסה במציאות.
    תמיד הרבנים ממציאים סיפורים דרמתיים כאלה שבהם יש את ה"גיבור האחד" שהלך אחרי היהדות, שבעצם הכסף לא חשוב, אלא התורה הכי חשובה. ממש...

    ובתמונה הגדולה, אותם "אנשי מוסר" שלומדים תורה לא יכולים ללמוד שום דבר אחר. אוסר להם לגלות דברים חדשים ולהשתמש באינטרנט. מפעילים עליהם מניפולציות מגיל קטן כדי שילמדו תורה. מלמדים אותם לחנך ילדים ע"י אלימות ("חוסך שבטו שונא בנו"). כל זה בעוד יש להם הגנה מלאה מהחוק לחיות על חשבון משלמי המיסים שאשכרה עובדים. נכון שהם לא עיקר הבעיה המוניטרית, אבל עדיין, אם כבר מדברים על מוסר...

    ובלי קשר, אין שום ספק שבעיית הפנסיה היא לא שאנשים חיים יותר מדי. זה ממש מפגר להגיד את זה. ועדיף שכולנו נמות מפיצוץ אוכלוסין מאשר שנתחיל להשמיד אחרים בשיטתיות. לא צריך ללמוד תורה בשביל מוסר מהסוג הזה.

    השבמחק
    תשובות
    1. בס"ד
      אתה לא באמת מכיר חרדים נכון?

      מחק
  11. סיפור יפה ומרגש שאני מזדהה איתו

    ועם זאת זה נשמע כמו מסר קלאסי של מנהיגים/שליטים

    כל המנהיגים הגדולים והמכובדים והמצליחים שלנו בהיסטוריה דתיים וחילוניים דרכו אחד לשני על "הענבים" (כמו שאמרו הגששים) ללא היסוס כדי להשיג שליטה.

    לפני שקראתי בבלוג הזה הייתי רק מתרגש מסיפור כזה. היום מלווה להתרגשות גם הרבה ציניות.

    אהוד

    השבמחק
  12. סיפור גרוע מלא בפרטים לא נכונים.
    קודם כל אין שום הבדל בין בני אדם למינים אחרים פשוט משום שכולנו התפתחנו אבולוציונית, כך ההתנהגות שלנו וההתנהגות שלהם תיעשה ע"י אינסטינקטים שנוצרו במהלך הברירה הטבעית.
    דבר נוסף וחשוב להבנה זה שבעלי חיים לא דורסים זה את זה בשביל להשיג דברים, זה שטויות. הרבה מאוד בעלי חיים הם אלטרואיסטים ברמה שלא תבייש את האדם המוסרי ביותר עלי אדמות, וזו עובדה (כבר הספקתי לעשות עבודה בנושא אז אני לא מדבר באוויר חלילה.)
    באבולוציה זה לא "החזק שורד" אלא "המתאים שורד" ולכן האלטרואיסטים מתאימים יותר, וישרדו יותר טוב מאלה הדורסים זה את זה. שיתוף הפעולה בין בעלי חיים חיוני מאוד ועל כן הסיפור הזה חסר משמעות לחלוטין.
    מערן לא ציפיתי שייכתב כזה דבר, באמת חבל...

    השבמחק
    תשובות
    1. הוצאת לי את המילים מהפה..
      למרות זאת השתדלתי להתעלם מהאנלוגיה בין האדם לבהמה שאופיינית לסיפורי יהדות ולהסתכל על המסר העיקרי של הסיפור.

      מחק
    2. 1. מעוניין מאוד לראות את אותה עבודה.
      2. מה ש9 באוגוסט 16:48 אמר.

      מחק
    3. אין בעיה, תרשום את כתובת המייל שלך ותקבל אותה בהקדם האפשרי.

      מחק
  13. הדרך היחידה היא אם 5000 איש יתנפלו בלילה עם לפידים על ביתו של טייקון וישמידו את הבית. אם זה יחזור על עצמו כמה פעמים אז אולי ההנהגה תחשוב ברצינות איך למצוא פתרון. עד אז יעשו ממכם אבו עלי

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה באמת חושב שהכסף של הטייקונים נמצא בבית שלהם?
      הוא נמצא בבנקים שבבעלותם.

      מחק
    2. הכסף לא, אבל אולי הטייקון נמצא בבית..

      מחק
  14. קראתי בשקיקה את הסיפור המדהים על בני הישיבה וגם קראתי את התגובות שנעות לכאן ולכאן, המסקנה שלי היא די ברורה - אדם יודע רק את מה שהוא למד וחווה במשך חייו הקצרים, הוא חי בפחד לגבי עתידו הכלכלי, הוא מוקף באנשים שהוא לא מכיר ויש לו "חבר" קבוע בבית שנותן לו חדשות רעות ותוכניות גרועות לגבי כמה האדם הוא בעצם חיה
    .
    אם עוד צריך להוסיף על זה אז יש לנו את הפסיכיאטריה והפסיכולוגיה שטוענות בתוקף שהוא סוג של חיה, והטיפול הפסיכיאטרי זה משהו שלא הייתי נותן לכלבים מפאת חוסר ההומניטריות של הטיפול.

    וכך עם כל הזוועות שהוא רואה חווה ושומע במהלך חייו - בעודו רועד מפחד, ברור שהוא יעשה לאחרים בדיוק כמו שאחרים "רוצים" לעשות לו. אולם זה הכל כמו בועה, וזה ממשיך להיות נכון כול עוד האדם מאמין שזה נכון. וכך בעצם ישנה התדרדרות של בני האדם למצב של חייה במקום לעלות אל מצב של אדם ומעבר לכך.

    זה עניין של החלטה להפסיק לברוח מהשדים שדוחפים אותך, לעמוד ולנהוג בדרך אנושית יותר למרות כל מה שנהוג או כל הדחפים האחרים, ואז זה יהיה יותר ברור שהצל שהפחיד אותנו הוא רק צל ועשן ללא שום יכולת לפגוע בנו באמת - וביום שבני האדם יוכלו לבטוח בעצמם, בבני אדם אחרים סביבם ויבינו באמת מה הוא אדם, יבוא שלום.

    בנתיים ממשיכים להשלות אותנו שאין יותר אנשים טובים, שאדם הוא חיה וצריך לרסן אותו עוד בילדותו, ולהתעלל בו כדי שלא יזיק לחברה כמובן.

    אז ברור שיהיו כאן תגובות של אנשים שלא מאמינים שבני אדם יכולים להיות ולחיות בהרמוניה - יש להם רפרנס שונה לחלוטין, הם -יודעים!- טוב מאוד מה נכון ומה זה בנאדם. והם לא יקחו סיכון וגם יזהירו אחרים - הם בעצם מזהירים אחרים מעצמם - כי אדם הופך למה שהוא מאמין בו.

    וכל מה שאני מבקש זה שהאדם יאמין שהוא הרבה יותר מחיה.
    האמת היא שהוא הרבה יותר ממה שהוא מוכן להאמין אבל בואו נתחיל במדרג שאפשר להסכים עליו בצורה רחבה יותר.

    לחיי האמונה באדם
    אמיר

    השבמחק
  15. כמה ילדותי ושטחי לחפש אותנטיות בסיפור, מה זה משנה אם הסיפור אמיתי או לא,

    הנקודה המרכזית היא השאלה המוסרית: "ההבדל בין האדם לבהמה"

    ןלכך ניתנה אמת פשוטה אוניברסאלית :

    "כשבהמה רוצה משהו היא תנסה להשיג אותו גם אם תדרוך בדרך על כל מי שנמצא סביבה. האדם, לעומת זאת, מסוגל לוותר על רצונותיו כדי לא להזיק לזולתו. יתרה מזו: האדם יכול אפילו לגרוע הנאה מעצמו כדי להיטיב לחברו"

    ואני רוצה לשמוע מישהו המקטרגים על הסיפור שיש פגם באמת זו,
    או שבצע הכסף עיוור את עינכם ואתם לא מסוגלים לראות דבר מעבר למטריאליזם
    אנוכי.

    השבמחק
    תשובות
    1. תבחן את התגובה של אנונימי מ12:09

      מחק
  16. התורה (10 הדיברות) באה כדי להעביר את האנושות שלב באבולוציה (מנטלית).
    לפניה לא יודע איזה חוואו שוואו היה פה..
    התורה הפכה לכלי שליטה בהמונים (ממש כמו כסף) לכן היא נהייתה עוגן לאנושות.
    השלב הבא באבולוציה לדעתי הוא האינטרנט (מידע מקיף וזמין).

    עדיין 10 הדיברות רלוונטיות כמו אז, עדיין כשבהמה רוצה משהו היא תנסה להשיג אותו גם אם תדרוך בדרך על כל מי שנמצא סביבה. האדם, לעומת זאת, מסוגל לוותר על רצונותיו כדי לא להזיק לזולתו. יתרה מזו: האדם יכול אפילו לגרוע הנאה מעצמו כדי להיטיב לחברו.
    התורה על רגל 1, אנחנו צריכים ללמוד איך מתעלים מעל יצרים ולדעת לדחות סיפוקים.

    על החתום: האמא של החילוניים ובן אדם.

    השבמחק
  17. מדוע לא תישאר נו פנסיה כנפרוש ולא "שנפרוש"

    השבמחק
  18. שלום אימא של החילונים.
    קודם כל אני לא עושה נפשות לדתיים ולא לשום מגזר, תאמין לי שאצל הדתיים יש לא מעט בהמות.

    דבר חשוב שרצוי שנבין הוא שהפרספקטיבה שלנו צרה מדי במיוחד אם אנו מדברים על תרבויות.
    דת הוודה קיימת עוד לפני התנ"ך והרעיון הוא שהאדם היה קיים עוד קודם אך תרבויות זה דבר שברירי כנראה בדומה לאימפריות, והן נופלות - הפעם האחרונה שהיתה הכחדת אנושות היתה לפני כ 6000 שנים, וזה דבר מחזורי לפי הכתוב בוודה. וגם היכן שהוא בדת שלנו העתיקו מאותו מקור קדום.

    המחשבה שאנחנו לבד ביקום ושאנחנו העם הנבחר ושאנחנו מרכז כדור הארץ קצת אגוצנטרית לדעתי עם צרות אופקים של ילד בן 6.

    יש הרבה מה לדעת אולם הבעיה הגדולה יותר היא צרות האופקים של מי שלא נחשף לידע ולכן מסוגל לחשוב רק עם כמה נתונים בודדים מהתמונה הגדולה. והמסקנות שלו מסכנות ומסוכנות - בקיצור מסקנה שמביאה לאי ביצוע של עבודה.

    מציאת הבעיה האמיתית נותנת פתח לפיתרון מעשי!

    אני לא הולך לתת כאן פתרון מהיר - אין כזה דבר, זה גימיק בתרבות שלנו והוא עובד כמו חור בראש.

    במקום להיות עם חשוב עדיף להיות עם חרוץ.
    במקום לחכות שמישהו ישנה את המצב עדיף להקים אתר או ליצור קבוצה שמוכנה לשנות את פני השכונה שלך - זה קל זה זול וזה יוריד פשיעה ברמות - כי זה יכניס קצת שפיות במקום שיש אי שפיות.

    ולמי שחושב שאני רק מדבר - אני ממש לא, אבל זה יקח קצת זמן.
    פתרון טוב מביא גם הכנסה - אנשים מחפשים פתרונות לאין סוף בעיות שיש להם כתוצאה מ"פתרונות" קודמים.

    אם נתעסק בכלכלה אז הלוואה לסגירת חוב - לא פותרת את הבעיה אולם זה הלך הרוח בחברה שלנו.
    וזה לא מתבטא רק בתחום הפיננסי זה פשוט גימיק של - פתרון מיידי. כמו כדור נגד כאב, דיכאון או ילד מעצבן - אני פשוט מניח שיש כדור כזה.
    כל אחד מהפתרונות הללו מביא לבעיה יותר גדולה עם הזמן.

    בקיצור
    בואו נתחיל בשינוי התפיסה
    ונשנה קודם את עצמינו
    לא נתרכז במה שחכמים אמרו אלא במה שעובד ועובד
    לטווח הרחוק ועוזר לכמה שיותר אנשים.
    בואו נחליט שאנחנו יותר חשובים בגלל האיכות מול הכמות שיש בלי שום איכות.
    בואו נלמד דברים חדשים כל הזמן וניצור משהו עם אותם כילים.
    ובאו לא נתפחלץ מול מסכי טלביזיה.
    וגם לא לפחלץ ת'ילדים - ילד שקט מדי זה ילד חולה.
    רעש מפריע לאדם תרוד - צא לסיבוב ברגל ואל תדרוך על החיות של ילדך.
    תנו לבהמות להמשיך להיות בהמות אבל תתנתקו מהתלות בהם וצמצמו את הקשר עימם.
    ותראו את השינוי
    באהבה
    אמיר

    השבמחק
    תשובות
    1. לאנונימי 9 באוגוסט 2013 15:47
      הינך מנסה להצטייר כמבין ויודע אך אם תחקור תגלה שדת הוודה מקורה כשלושת אלפים שנה לפני הספירה.
      התורה לעומת זאת קיימת 5773 שנה
      אנחנו בהחלט לבד בעולם הזה ואין חיים אחרים בשום מקום והסיבה פשוטה את העולם הזה מישהו יצר וזו עובדה מתמטית, בכל תרבות ובכל קבוצה תמיד בסופו של דבר יהיה גוף אחד ששולט בשאר (כפי למשל שקורה בזמננו) מכאן ברור שישנה ישות אחת ששולטת בכל היקום.
      אם אתה מאמין באבולוציה הרי ברור שישות מסויימת כבר התפתחה לכדי יכולת בריאה, אגב התורה בדרכה גם היא מאמינה באבולוציה ובעיקר באבולוציה של הרוח או הנפש או הנשמה.
      גם בבהמה יש נפש וגם נפש הבהמה עוברת תהליך כלשהוא.
      השמצת האחר איננה עושה אותך יותר טוב אלא להיפך, ישנם אנשים יותר חכמים וישנם כאלו יותר עשירים עם יותר זמן פנוי וישנם כאלו שחיים מהידלפה וחושבים רק על פרנסה, תפקידנו הוא לעזור אחד לשני ולא להתנתק בטענת בהמה.
      עורב

      מחק
    2. לאמיר,
      בוא נמשיך עם זה שגם אני לא עושה דיני נפשות לאף אדם בטח שלא מגזר. (לא נהיר לי מאיפה הבאת את התוכחה).
      אולי הפרספקטיבה שלך בנוגע לתגובה מתאימה לילד בן 6?..
      ולפני שתגלוש לי לשומר העתיקה עלילות גילגמש והאנונקי, ברור שתרבויות נעלמות (בינתיים), מה זה קשור?
      המחשבה שאנחנו לבד ביקום ושאנחנו העם הנבחר ושאנחנו מרכז כדור הארץ קצת אגוצנטרית לדעתי עם צרות אופקים של ילד בן 6. ( הא??? איך הגעת למסקנה שזה מה שאני חושב? לא ברור לי)
      כשכתבתי תורה כיוונתי לשלוש הדתות שהתפתחו בעקבות ״מעמד הר סיני״ ולא רק ליהודים!
      המשך התגובה שלך גורם לי לחשוב שלא הבנת לאן כיוונתי אז בגדול: זה שהדת נהפכה לכלי שליטה בהמונים לא אומר שאין מה לקחת ממנה (לדעתי זה 10 הדיברות), אדם יחשוב בעד עצמו ולא ילך כעיוור או כבהמה אחרי רועה אינטרסנט.
      יש לאנושות עוד שלב אבולוציוני לעבור וזה קורה עכשיו (כמו כאן בבלוג) ידע זה כח ובסופו של דבר יחכים בני אדם ויגרום לשינויים בדפוסים אובדניים של האנושות למקום טוב יותר.
      חלק מן השינוי הזה הוא:אנחנו צריכים ללמוד איך מתעלים מעל יצרים ולדעת לדחות סיפוקים.
      טלוויזיה ? למי יש זמן? ילד מול מסך להתפחלץ לא בביתי!
      טיולים עם הבת שלי זה האושר הכי גדות שלי ואני מאחל לכל חיה לחיות אצלי בבית (לדרוך על החיות של ילדי? אצלנו בבית הם לא חיות אלא בני משפחה והמשפט הזה הכי קומם אותי!)
      ולהזכירך הבהמות הללו מכל שכבות האוכלוסייה הם האחים שלנו ומחובתנו להעיר אותם!
      להתרחק מהם ומה? לצור את השינוי אתה צריך כל אדם שתוכל לגייס ובהתנשאות לא תשיג דבר!
      אני חושב שלא הבנת מה שרציתי לומר אבל בער לך לתת משנה לא קשורה ומתנשאת (מצד שני יכול להיות שלא הובנת, ואני נפגעתי שלא לצורך. וזו נגזרת של הסתכלות על הדבשת שלי לפני העברת ביקורת) בכל מקרה אם אתה פה ועוקב דעותינו לא כ״כ רחוקות אחת מהשנייה רק תשים לב על מה אתה מעיר לפני שאתה עושה זאת.
      באהבה האמא של..

      מחק
  19. קפצתי רק לברך את יפן על הגעתה לחוב ממשלתי של קוודריליון ין.

    http://www.zerohedge.com/news/2013-08-09/japan-enters-keynesian-twilight-zone-total-debt-crosses-%C2%A5100000000000000000

    השבמחק
    תשובות
    1. לעורב,
      אתה party-pooper רציני...
      אבל אהוד.

      מחק
    2. חחחחחחח בדיוק מה שעבר לי בראש

      מחק
  20. היפנים מחילים מדיניות צנע בדמות של מס מכירה שיגיע ל 10%
    האם באמת מצופה שהציבור "ידביק" את החוב בצעדי צנע?
    עוד סימן ברור לאן הולך העולם, ציבור תחת מצור וצנע והתחשבנות אחת עצומה שאין לה הסבר או תכלית.
    עורב

    השבמחק
  21. הסובלנות של המירים:http://bshch.blogspot.co.il/2013/07/blog-post_5203.html
    חמודים

    השבמחק
  22. לאימא היקרה של החילונים
    אני מעדיף להתחיל בהתנצלות כי לא התכוונתי לפגוע באיש - לפעמים אני מתבטא בחופשיות.
    לגבי התורה והכללים אני לרגע לא רומז שהכללים לא טובים ליצירת קבוצה, הרעיון שלי הוא ליצור משהו פרקטי - יש לי סלידה באופן אישי מאמונה לטווח אין סופי. לדעתי המכניזם של אמונה בא לפתור את אפקט האי ודאות בעולם, עלמנת להניע אנשים ליצור למרות הקשיים והבלבול.
    וניתן להשתמש באמונה גם כמכשיר שיעבוד - זאת בתנאי שאתה שומר את המאמין בור לנצח.
    אתה בוודאי יכול לראות את זה על דתות אחרות.

    אני בעד כל דבר שנותן תוצאות טובות לטווח הרחוק.

    אני אכן מאמין שהיום תרבות זה דבר שלא קיים בחברה שלנו - ומבחינתי לחזור לכללי הדת יהיה שיפור - לעזאזל אפילו פחות מזה יהיה שיפור - כי אין תרבות בארץ.

    אני לא מתכוון להתווכח על מי הדת הוותיקה או אם העולם קיים 3000 שנים או יותר כי זה לא בר ויקוח או בר תוצאה בשטח, לגבי אבולוציה זה משהו שאני סולד ממנו הרבה יותר - זה רעיון זול מועותק ולא מובן בתורו למעתיק.

    אני מאמין בדברים זרים למדע אולם ברי הוכחה- כאן ועכשיו.
    אני מאמין שהאדם הוא לא רק גופו.
    אבל זה משהו שמצריך הוכחה והסבר רחב יותר - כמו כל גוף של ידע שמכבד את עצמו.

    הצד הפרקטי הוא שכדי לחיות בעולם הזה חייבים גוף, וכדי שגופות יוכלו להתקיים בחופשיות צריך תרבות.
    בזמנים של חוסר תרבות יש צורך לעבוד כדי ליצור אחת - זו בסה"כ הסכמה רחבה על דרך פעולה - שיטה שעובדת עם כללים פשוטים, בתחומי החיים.

    בנושא הכלכלה - כלכלה אמיתית היא תרבות לכל דבר או לפחות חלק מתרבות.

    אם נתחיל ונתמקד רק בפעולות שאנו מסכימים עליהם אתה תמצא שאין לנו חוסר הסכמה או בעיה לא פתירה תחת השמש.

    בכבוד רב,
    אמיר

    השבמחק