יום רביעי, 13 בנובמבר 2013

4 קטנות על הרווחים הכלואים

מאת: ערן הילדסהיים


מי באמת אותו בן אדם שעומד מאחורי גביית הרווחים הכלואים (רמז: זה לא יאיר לפיד)? מדוע לא כל ה-4.3 מיליארד הש"ח שנגבו עכשיו יוזרמו לשיפור מצבו של מעמד הביניים? היתכן שהמיסים באמת ירדו בקרוב ומדוע הרווחים הכלואים האלה לא יעשו את חיינו לטובים הרבה יותר? לפניכם 4 קטנות על רווחים כלואים.



1. יאיר לפיד רץ אתמול מרשת שידור אחת לאחרת והציג עצמו כ"גיבור", שהעז לצאת בשם מעמד הביניים מול החברות הגדולות ושהצליח לגבות מהן 4.3 מיליארד ש"ח. רק שהוא שכח משהו בדרך- לתת קרדיט. מי שקיבל את ההחלטה על כל גביית המיסים האלו הוא בכלל קודמו בתפקיד,יובל שטייניץ, וההחלטה לעשות זאת התקבלה על ידו כבר לפני שנה וחצי.

מקור : כלכליסט
2. לפיד מספר שעכשיו סוף סוף נוספו כ4.3 מיליארד ש"ח למדינה, שישפרו את מצבו של מעמד הביניים. הוא רק לא מספר שבעצם 3 מיליארד מתוך ה4.3 האלו כבר למעשה נמצאים עמוק בתוך חישובי תקציב 2013 [ראו טבלה למטה]. כלומר עצם זה שהם נכנסו עכשיו לקופת המדינה, מבטיח בסך הכל שלא יהיה חור בהכנסות המדינה. אך  מנגד זה לא מאפשר את הגדלת ההוצאות עבור מעמד הביניים מעבר למה שהוחלט עליו כבר במועד אישור התקציב לפני כמה חודשים. האם לפיכך ה-1.3 מיליארד ש"ח  שנותרו ,שמהווים פחות משליש האחוז מכל תקציב המדינה, זה מה שיציל את מעמד הביניים? 

מקור : תקציב המדינה 2013

3. עכשיו אומרים לנו גם שכתוצאה מגביית הרוחים הכלואים ומעוד עודפי תקציב שנוצרו ,יתכן שיורידו את המע"מ בשנה הבאה. אבל רגע לפני שמורידים את המס,האם לא שכחנו משהו בסיסי בכלכלה שלנו כמו החוב למשל? למדינת ישראל יש חוב של מאות מילארדי שקלים והחוב הזה בולע כל עודף תקציבי. אז אל תתפלאו אם בקרוב יתפאר שר האוצר בכך שמדינת ישראל החליטה להשתמש בלפחות עם חלק מההכנסות העודפות האלה כדי להוריד את היחס חוב תוצר שלה.המטרה הרי שהציבה לעצמה המדינה הוא להתקרב ליעד מסטריכט העומד על יחס חוב תוצר של 60%. למי שלא מכיר,עמידה ביעד מאסטריכט היא התנאי לכניסה לאיחוד המוניטרי האירופי. כן מדובר באותה כלכלה אירופאית מפוארת, שכוללת מעצמות כמו יוון , ספרד ,פורטוגל ואירלנד. שר האוצר יצטרך להחליט לפיכך: או להוריד מיסים ולהשאיר את החוב לטיפול של ילדינו או להוריד את החוב ולהשאיר אותנו עם עוד הבטחה שלא קוימה להוריד את המיסים.

4. וקטנה אחרונה על העתיד: אם נסיר את כל הקשקושים והפופוליזם מהנושא, בסופו של דבר כל הכלכלה היום פה תלויה ועומדת  על בועת הנדל"ן. ההבטחה לטפל במעמד הביניים היא הבטחת שווא, כי לטפל במעמד הביניים משמעותו שאזרחים יקחו פחות משכנתאות. אבל בהתחשב ביצוא המקרטע במדינה, אם מעמד הביניים יקח פחות משכנתאות, מאין יגיע הכסף העיקרי שממריץ את הכלכלה היום?
לזה אין לאף אחד תשובה  ולזה לא יעזרו לא רווחים כלואים ולא חופשיים.

12 תגובות:

  1. ע' היקר, עניתי לך לפני שני פוסטים אבל אני מפחד שזה ילך לאיבוד, אז:

    "ע', למיטב הבנתי ה"אחד לכמה זמן" הזה נע בין מיידי למקסימום פעם ביום. שאלתי את מנהל הבנק שלי בנושא לפני זמן מה והוא אמר לי שכל יום המערכות בודקות אותו והוא צריך לדאוג לחובת נזילות, לפחות ברמה הסניפית. אני מניח שזה אומר שגם במאקרו הבנק צריך להיות מאוזן ולדווח לבנק ישראל לפחות ברמה היומית.
    בעידן ממוחשב כמו שלנו אפשר לטעון שהבנק יכול כל שנייה נתונה לדעת האם הוא "בסדר" או לא, ואז רק מתדרדרים לשאלה של האינטרס שלו לבדוק את עצמו, ומי שומר על השומרים."

    השבמחק
  2. ערן אחד הדברים הבעיייים מהשיטה הקיימת זה חברה בע"מ

    להערכתי הבסיס לשיטה המוניטרית,, זה ההמצאה של המאה הקודמת קרי חברה בערבון מוגבל,,וגיוס ההון הציבורי
    והגישה שחברה כזו חייבת להיוולחיות בחוב ואפילו להגיע לגרעון בהון,,,כלומר כל ההון של החברה נובע מחוב
    ואת זה לא מעלים לשטח ולוקחים זאת כמובן מאליו

    השבמחק
    תשובות
    1. זה כי זה לא נכון.
      חברה בע"מ יכולה להיוולד (למעשה, חייבת) ע"י גיוס אקוויטי ממשקיעים, לפעמים משקיע בודד.
      אתה מנפיק X מניות ומוכר אותם למשקיעים ששמים כל אחד Y שקלים. סה"כ בקופה XY שקלים שנולדו מגיוס ולא מחוב. אחרי זה החברה יכולה ללכת וללוות כסף מבנקים כמו כל אחד אחר.
      אמת, סוגיית ה"בע"מ" יוצרת הרבה Moral Hazards, אבל הם לא קשורים בטבורם לשיטה המוניטרית, ויהיו קיימים לצורך העניין גם בכסף נטול חוב.

      מחק
  3. הדבר הכי מפחיד אותי ביאיר לפיד זה שהוא אומר "תנו לנו שנתיים ותראו שיהיה בסדר". הבעיה שהוא לא נותן הסבר טוב ל"איך" יהיה בסדר. אני מקבל את הרושם, כבר הרבה זמן, שאין לו מושג מה הוא עושה.

    א.ב.

    השבמחק
  4. מוצטפא שמטרלינג13 בנובמבר 2013 בשעה 13:38

    א.ב. אני חושב שהדבר הכי מפחיד הוא שלאף אחד אין מושג מה הוא עושה. גם לא ל"אליטות הגלובליות" או ל "בנקסטרים" או לזקני ציון... האמת היא שלאף אחד אין מושג. (מבוסס על משהו שטרנס מק'קנה אמר)

    השבמחק
    תשובות
    1. כן, הנה זה:

      מחק
    2. מוצטפא שמטרלינג13 בנובמבר 2013 בשעה 13:43

      Conspiracy theory, in my humble opinion, is a kind of epistemological cartoon about reality. Isn't it so simple to believe that things are run by the greys, and that all we have to do is trade sufficient fetal tissue to them and then we can solve our technological problems, or isn't it comforting to believe that the Jews are behind everything, or the Communist Party, or the Catholic Church, or the Masons. Well, these are epistemological cartoons, it is kindergarten in the art of amateur historiography.
      I believe that the truth of the matter is far more terrifying, that the real truth that dare not speak itself is that no one is in control, absolutely no one. This stuff is ruled by the equations of dynamics and chaos. There may be entities seeking control, but to seek control is to take enormous aggravation upon yourself. It's like trying to control a dream.

      מחק
    3. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק

  5. Diman8213 בנובמבר 2013 15:20
    ועכשיו בלי טיפת ציניות: ערן - תנסה להיכנס בבחירות הבאות! אני אישית הייתי ממהר עלייך!
    ידע כלכלי כזה נרחב עם ראיה חברתית - זה מה שהחברה שלנו צריכה עכשיו..

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני תומך, צריך עוד לגייס מיליון וחצי כדי להריץ אבל זה בקטנה. תפנה לבנקים, הם בוודאי ישמחו לתמוך בך.

      מחק
  6. החוב במערכת מוניטרית גדול תמיד מההלוואות.

    צריך נוסחה שתנבא את מועד המשבר בין ההלוואות לבין החוב.

    השבמחק