יום שבת, 21 בדצמבר 2013

משחקי ריבית

מאת: אורי ירון, בועת נדל"ן


אתמול, נאם שר האוצר מר לפיד, ההוא ממפלגת העתיד נאום נוסף בסדרה בלתי נגמרת של נאומי סרק . בנאומו ,אמר השר לפיד את המשפט המדהים הבא :"משחקי ריביות לא יורידו את מחירי הדירות" 


האמת , לאחר ששומעים כזה משפט משר בכיר בכלכלת ישראל ,השר שאמור לנווט את כלכלת ישראל, עולות מחשבות שאולי הוא באמת לא מבין על מה הוא מדבר.
אבל אז נזכרים שהדבר לא מתקבל על הדעת , הרי אפילו בדו"ח האחרון שהגישו לו נציגי קרן המטבע, כתוב בפרוש הקשר הישיר, הברור, הקשר הבלתי נתיק בין גובה הריבית למחירי הנדל"ן .לכן , זה יותר ממטריד לראות את השר הנכבד מכנה את הנושא הכבד ביותר בכלכלת ישראל כמשחקים , מר לפיד, כתוצאה ממשחקי הריבית אזרחים נאמנים מחפשים את מקומם בארצות אחרות. כלכלת ישראל עומדת על פי תהום.

אלה לא משחקים. אלו הם חיינו.
אז כבוד השר לפיד. תשמע, לא לדעת זה בסדר גמור.
כולנו לומדים כל הזמן בכל דקה שעוברת. לחשוב שאתה יודע הכל ואין לך צורך לעסוק "במשחקי ריבית" זה כבר עשיית עוול בלתי נסלח כנגד אזרחי ישראל וכנגד אלה שהאמינו להבטחות שפיזרת רק לפני שנה.
אז בשבילך וגם בשביל אחרים, קבל בקיצור נמרץ את הסיבה מדוע כל הסובבים אותך מסבירים לך שאין אפשרות להוריד את מחירי הנדל"ן .... תחת השיטה הקיימת.

כדי להבין מדוע לא ניתן להוריד את מחירי הנדל"ן בישראל צריך תחילה להבין איך עובדת השיטה המוניטרית הקיימת.
בשיטה הקיימת רובו המכריע של הכסף מופק על ידי הבנקים כחוב נושא ריבית באמצעות הליך מתן ההלוואות ( כ 93% מהכסף במדינת ישראל ) .יותר משליש ההלוואות במשק הן הלוואות לדיור פרטי והשאר הלוואות למגזר הפרטי והלוואות למגזר העסקי.
בשיטה הקיימת, כסף חדש נוצר כאשר מופקת הלוואה חדשה וכסף קיים נגרס ומושמד כאשר קרן ההלוואה מוחזרת למפיקי ההלוואות הבנקים. הגורם העיקרי שקובע מצב של רווחה כלכלית במשק הוא כמות הכסף .אם יש מספיק כסף בידי האזרחים בכמות שמותאמת לכלכלה ולתוצר, האזרחים יחיו ברווחה כלכלית. במצב בו כמות הכסף קטנה ונוצר מחסור של כסף בידי האזרחים, נוצר מחנק כלכלי המוגדר כמיתון. לכן ,הגורם החשוב ביותר בעולם הכלכלי המודרני, הוא שליטה על כמות הכסף במשק.

נכון להיום שליטה זו מופקדת בידי תאגידים פרטיים בנקאיים ולא בידי הריבון ,המדינה ( לא הממשלה ).
מכיוון שבשיטה הקיימת הבנקים, מפיקי הכסף, מפיקים רק את קרן ההלוואה אבל אינם מפיקים את הריבית הנדרשת על ההלוואה ,יש צורך בסיסי לייצר מספיק כסף חדש ,שוב באמצעות הלוואות חדשות, כדי שיהיה מספיק כסף במשק לתשלומי הריבית על חובות העבר. (זהו משפט ארוך אבל משפט מפתח להבנת המצב.)
מכיוון שהריבית הנהוגה כיום היא בממוצע כ 5% , יש הכרח לייצר בכל שנה כמות גדלה של כסף חדש שתהיה גדולה מכמות הכסף הקיימת בשנה שעברה בלפחות 5%. מכיוון שהתוצר במדינה אינו גדל בקצב כזה לאורך זמן ורמת הגידול בתוצר היא בסביבות 2% בשנה ,נוצר פער של כ 3% בין הגידול בתוצר לבין כמות הכסף החדש שהופק ( אם המערכת עבדה כנדרש ) פער זה הוא אותה אינפלציה או כפי שנהוג לכנותה כיום "יוקר המחיה " . וזו הסיבה מדוע יעד האינפלציה עומד על 2-3% ולא על 0%.אם האינפלציה תהיה אפסית המשמעות היא שלא הופק מספיק כסף חדש ומכאן ועד לכניסה למיתון ( מחסור של כסף במשק ) המרחק קצר מתמיד. 

אז מה הקשר בין השיטה לבועת הנדל"ן.
בשנת 2008 קרסה הכלכלה העולמית. המשק העולמי נעצר בחריקת בלמים. המשק הישראלי שבנוי על ייצוא ( יותר מ 30% ) נכנס לחוסר וודאות קשה ביותר.
במקביל, קרסה הבורסה לניירות ערך. הירידות הגיעו לרמה מפחידה של 40%. המצב היה לפני אסון פיננסי כבד.
מי "שהציל" את המצב היו עתודות הכספים בפנסיה ההסתדרותית שהולאמה על ידי המדינה ומנוהלת על ידי קרן "עמיתים".
אם נאמץ את זכרוננו נגלה שאותה קרן שימשה כבלם לירידות בבורסה, הזרימה ביקושים וייצבה את ירידות המחירים.
עברו חודשיים המשק לא מתאושש. הייצוא מגלה חולשה ונגיד בנק ישראל מבצע את הצעד היחיד אותו יכל לבצע במצב כזה במסגרת השיטה הקיימת. הורדת ריבית לרמה שלילית ( פחות מהאינפלציה השנתית )
התוצאה של המהלך הייתה מיידית. ראשית אותת הנגיד לבנקים בישראל שאפשר לחלק הלוואות ככול שירצו.
שנית, אותם חוסכים שברחו מהבורסה והפקידו את כספם בפקדונות בנקאיים חיפשו מזור לכספם שאיבד מערכו בכל יום שעבר ( הריביות על הפקדונות ירדו לרמה אפסית ). כך החלה אותה זרימה של משקיעי נדל"ן לכיוון הנדל"ן.
מכיוון שרוב המשקיעים החדשים היו צריכים הלוואות נוספות כדי לקנות דירות ואפילו במחירי 2009 שהיו עדיין נמוכים ,החל המסע למפיקי הכסף הבנקים. משכנתאות הופקו, הכסף החל לזרום שוב בכלכלה הישראלית.
מכיוון שאין אפשרות לייצר היצע בזמן סביר עבור משקיעי פק"מ נדל"ן . עודפי הביקוש הרימו את מחירי הנדל"ן. המחירים העולים הזרימו לשוק משקיעים נוספים שהזרימו ביקושים נוספים . ככל שעלו מחירי הנדל"ן עלו גם היקף המשכנתאות ועלתה כמות הכסף החדש שיוצר באמצעות כלי המשכנתאות.
רוכשי הנדל"ן למגורים נקלעו למערבולת ונסחפו גם כן לקניית הנדל"ן במחירים ההולכים ועולים.
ככל שעלו המחירים כך עלתה בהתאמה כמות הכספים שהופקו באמצעות משכנתאות.
כמות הכסף שנוצרה יצרה הרגשת רווחה מדומה שאיפשרה לראשי המשק לעלוז ולצהול כאילו הצילו את כלכלת ישראל בעוד שאר העולם מצוי במשבר.
לצערנו, בשיטה הקיימת, אין ארוחות חינם וכפי שאמר פרופ' זליכה יש טעויות שאין אפשרות לתקנם.
כך הגענו עד למצבנו היום. מחירי נדל"ן מנופחים שאין אפשרות להורידם.

כל ירידה משמעותית במחירי הנדל"ן תייצר אפקט דומינו שיגרום לקריסת המערכת הבנקאית
התרחיש ברור למדי.ככל הונאת פירמידה, הקריסה נמנעת כל עוד יש מצטרפים חדשים ובכמות יותר גדולה מהמצטרפים הקיימים. לשם כך יש צורך לנפח עוד ועוד את כמות הכסף החדש במשק.
מכיוון שהנדל"ן מהווה לפחות כחצי מייצור הכסף החדש במשק ,יש צורך בסיסי להעלות את מחירי הנדל"ן שאחרת לא יהיה מספיק כסף במשק. לוקחי ההלווואות הקיימות לא יוכלו להחזיר את ההלוואות שלקחו . ההלוואות יימחקו ומאזני הבנקים יראו על מצב של חדלות פירעון.
זו הבעיה ממנה פחד הנגיד כאשר רץ בבהלה לשר השיכון הקודם בדרישה להפסיק את שחרור הקרקעות לבניה. וזו הבעיה ממנה חושש ראש הממשלה כיום.
שניהם הבינו שכל ירידה משמעותית במחיר הנדל"ן תייצר אפקט דומינו שיביא לקריסת המערכת הבנקאית.
לכן , תחת השיטה הקיימת , אין אפשרות להוריד את מחירי הנדל"ן אלא במחיר אסוני של קריסת הבנקים.

אז מה הפתרון.
מכיוון שאין אפשרות לייצר מספיק כספים תחת שיטת החוב המנופח, יש הכרח לשנות את שיטת הפקת הכסף ולייצר מסלול עוקף בנקים שייצר את הכסף הנדרש למשק ,על ידי המדינה ללא חוב.
אין אפשרות אחרת לצאת מהסבך בצורה שלא תגרום להחרבת הכלכלה.
את התרחיש הזה בדיוק חוו בשנים האחרונות אזרחי ספרד, אירלנד, ארה"ב ועוד מדינות.
בועת נדל"ן בישראל היא תופעה מוניטרית הרסנית. היא איננה בועה הנדסית. הרי לא הגיעו בשנים האחרונות מיליון עולים נוספים . הרי לא היה גידול בביקוש למגורים בשנתיים וחצי האחרונות, גידול שהצדיק עליה מטאורית במחירי הנדל"ן של 60-80%.
הסברי המחסור הם הסברי סרק מכיוון שהם מנסים לתת מענה לביקוש ספקוליבי של משקיעי נדל"ן. מדובר על הסבר סרק מכיוון שהוא איננו נותן פתרון לבעיית הפקת הכסף שהיא הגורם העיקרי אליו צריך להתייחס בשוק של מחירי נדל"ן יורדים ,אם רוצים להוריד את המחירים מבלי לחרב את כלכלת המדינה.

לבעיה מוניטרית צריך לתת פתרון מוניטרי. או בהיפוך לבעיה מוניטרית לא יעזור "פתרון" הנדסי.
לכן מר לפיד, כל נאום ששם את הרדיפה אחרי ההיצע כפתרון לבעיה הוא נאום סרק שכל מטרתו לעוור את עיני האזרחים מלראות את האמת. האמת יצאה לאויר העולם. אפילו כלכלני קרן המטבע הכריזו בדו"ח שהגישו לך אתמול שאסור להגיע למצב של ירידה משמעותית במחירי הנדל"ן .
הם גם הסבירו את קביעתם. כל ירידה משמעותית במחירי הנדל"ן תסכן את המערכת הפיננסית. או בתרגום לשפת העם תגרום לפשיטת רגל של המערכת הבנקאית.
אתה מבין מר לפיד, בכל יום שאתה מגדיר את הבעיה המוניטרית "כמשחקי ריבית" אתה מנציח את המצב בו רוב אזרחי ישראל משמשים כבני ערובה של המערכת הבנקאית.
האם זה מצב הגיוני. האם זה מצב סביר . במה זכתה המערכת הבנקאית שתזכה להגנתנו באש בחוב ובמים.

בשבוע הבא תקיים התנועה לשינוי מוניטרי את הכנס השנתי השני מאז הקמתה.
בכנס ישתתפו לפחות שני חברי כנסת מכהנים ועוד מומחים עולמיים .
בכנס יוסבר מדוע אין אפשרות לתקן את המצב הכלכלי אלא על ידי שינוי השיטה המוניטרית.
מר לפיד, אתה מוזמן. שמור לך כיסא כבוד בשורה הראשונה.
אלה פרטי הכנס. כולם מוזמנים.

30 תגובות:

  1. מחיר הנדל"ן נקבע בסופו של דבר בשיקולים של היצע וביקוש (ולכן הורדת מחיר הקרקע לא תשנה כלום, כל ההפרש ילך לכיס הקבלן).

    לפיכך אפשר לעשות אחד משניים (או שניהם גם יחד):
    1) להקטין את הביקוש - על ידי עיקור התועלת מהספקולציה. מס גבוה על דירה שהבעלים לא מתגורר בה, איסור על החזקת דירות על ידי מי שאינו תושב ישראל וכו'.
    2) להגדיל את ההיצע - הקצאת יותר קרקעות לבנייה רוויה (רוויה מאוד), ואכיפת כללים שיבטיחו מכירה מהירה של הדירות כך שהקבלן לא יוכל לגרור רגליים בהמתנה למחירים טובים יותר. מי שלא ימכור 90% מהדירות בתוך X זמן, יוחרם השטח שהוא קנה. אנחנו בזמנים קשים, הספקולנטים מנהלים את שוק הנדלן וזה הזמן להחזיר את הניהול למדינה - גם אם זה אומר הלאמת מגרשים שנקנו על ידי קבלנים.

    מי שלקח הלוואה לרכישת דירה מתוך הנחה שצמיחת מחירי הנדלן תימשך לנצח יידפק. מצד שני - ככה זה בספקולציות, עיתים אתה מרוויח ועיתים נדפק.

    השבמחק
    תשובות
    1. אהבתי את הסוף... צודק 100%, מי שאוהב להמר שילמד גם להפסיד.

      מחק
  2. אפשר לעצור את העליה על ידי הטלת מיסים על ספקולציה, מכירה של דירות תוך זמן קצר לאחר הקניה. אפשר לעצור את העליה על ידי הטלת מיסים על תושבים זרים שקונים ומוכרים דירות. על דירות שניות.
    בסופו של דבר זה לא בידי שר האוצר, הריבית היא ריבית עולמית. בכל העולם הריבית זולה. מה שאני לא מבין זה
    מדוע באירופה מחירי הדירות לא עלו בצורה הסטרית למרות ששם הריבית נמוכה גם כן.

    השבמחק
  3. המשק צריך כסף שנוצר מהלוואות לקניית דירות.
    כל שנה הוא צריך להגדיל את הסכום ב 5%. כלומר מחיר הדירות היה צריך לעלות ב 10% כל שנה ולא ב 25%. (בהנחה שחצי מכמות הכסף שבמחזור המדינה נוצרת מהלוואות לדירות)

    גידול הכסף במדינה כתוצאה מרכישת דירות הוא 112.5% בשנה ונושא ריבית של 5%.
    לגידול הזה אין משמעות רבה אם הכסף היה חוזר לצרכנים.
    הבעיה היא שהכסף הזה נשאר בידי המשקיעים והקבלנים והציבור איננו יכול להרשות לעצמו לקנות את הדירות במחיריהן הנוכחים.
    אם הציבור לא יקנה דירות או שקצב עליית מחירי הדירות יקטן מ 10% לשנה, ייצור הכסף במדינה יקטן למתחת ל 105% לשנה ויגרום לחדלות פרעון של הבנקים.
    מתי זה יקרה? כאשר ההחזר החודשי יהיה גדול מחצי מיכולת ההשתכרות של בעלי השכר הממוצע (9000).
    אם יכולת ההחזר היא 9 אלף בחודש לזוג, שני מיליון ב 20 שנים. (וזאת ללא חישובי ריבית),
    אז שני שליש מאוכלוסיית המדינה יצטרכו לוותר על קניית דירה.
    לפי החישוב הזה כבר כעת נוצר חוסר בייצור הכסף במדינה.

    השבמחק
  4. "גורם העיקרי שקובע מצב של רווחה כלכלית במשק הוא כמות הכסף"

    אם תחשבו על המשפט הזה שניה אחת תראו שזו שטות מוחלטת. אפילו יותר מן הטענה שתמ"ג הוא מדד טוב לעושר.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מצטרף לפוסט הזה בשתי ידיים. ממש שלח אותי אחורה בזמן לתקופה אחרת, תקופה בה ממשלת ישראל עשתה אותי לראשונה בחיי מיליונר (בשקלים ישנים כמובן). מה שחשוב הוא לא כמה כסף יש לך אלא מה הוא יכול לקנות. זה שיעלו לנו את כמות הכסף לא יעלה את יכולת הקניה שלנו כי גם המחירים יעלו במקביל.
      דירק דיגלר

      מחק
  5. למרות שאני לא נוהג להגיב כאן הרבה על כתבות, זה באמת יוצא דופן ומדהים.
    "משחקי ריביות לא יורידו את מחירי הדירות" זה שר אוצר? הוא לא יודע מה הקשר בין הריביות למחירי הדירות? כדאי שיתעניין במחקרים של בנק ישראל,הם מראים שהגורם הכי משפיע על המחירים הוא הריבית המושתת על הקונים,הרבה יותר מאשר ההיצע במשק.
    בושה של שר אוצר,ברברן חסר ידע

    השבמחק
  6. מאמר מדהים !!!!
    (סוף כל סוף אחרי שמשהו השתבש בממלכת בלוגיה ...)
    כל הכבוד, המון בהצלחה, מחזיק אצבעות ואפילו מתפלל ...

    השבמחק
  7. כל הכבוד ערן, מילים כדורבנות.
    חזק ואמץ אני אמנם צופה מהצד אך גם תומך נלהב של שינוי השיטה הקיימת.

    השבמחק
  8. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  9. מאמר יפה ומבריק (אבל שגוי כפי שיוסבר בהמשך) אבל לוקה בשגיאה מתודית קשה. שר האוצר הנוכחי של מדינת ישראל אינו מצויד לא בכישורים האינטקלטואלים ואל בידע להבין את מה שכתוב כאן ואם יבין יבין בצורה שגויה. טמלב נשאר טמבל גם אם מלבישים אותו בחליפה יפה והוא מקריא מצוין מהטלפרומטר.

    המאמר המצוין הזה נכון תאורטית אולם לא למעשית כלומר אפשר לעשות את מה שכתוב בו וזה בהחלט יכול לעזור אבל זה לא הדרך היחידה וגם לא בהכרח זה יעבוד. בקיצור? החשבון הנהדר שמובע כאן נכון אם הכלכלה היתה שדה מטמתטי רציף וובעל תכונות דומות לאנלזיה (מדידות , חיבוריות אבר האפס ואבר היחידה וכדומה) היא לא ועל כן החשבון הזה נכון על הלוח אבל אל בחיים. בחיים יש עוד כוחות משתנים וגורמים . אין שום בעיה לפתור את בעית מחירי הנדל"ן בארץ מבלי לפרק את המשק. האנשים שמחליטים על כך? יאבדו בסביבות 50^ מהונם האישי ועל כן הם אל עושים את זה. כל המ שכתוב כאן מאד יפה אבל שר האוצר לא מבין את זה כאמור ומה שהוא מבין זה שאם ירדו המחירים בחצי? אז הוילה שלו ברמת אביב תהיה שווה חצי וזה הוא לא רוצה. וגם דירות חרות בבעלותו או בבעלות משפחתו.
    בקשר לחרדה שהבנקים יתמוטטו . בהחלט הם יכולים להתמוטט אם הרגולטור לא יתערב. זה בהחלט מצב שדורש התערבות אולי גם של חקיקה וגם של פיקוח אולם אין שום הכרח להתמוטטות הזאת היות ולא מדובר בבועה ממש אלא בעלית מחירים שמכורה מדיניות כלכלית של הממשלה. המחירים גבוהים כי יש ביקוש יותר גדול לדירות, יש מיסוי שמעודד רכישת ואחזקת דירות יש מדיניות אשראי מוניטרית (כסף זול לרוכשים וכסף יקר וקשה לקבלנים בנוסף לכל) שמעודדת עלית מחירים.
    אפשר להוריד מחירי נדל"ן למגורים בחמישים אחוז בלי שהבנקים יפלו הם פשוט יהיה להם פחות כסף.

    השבמחק
  10. לפיד לא מכוון אליכם חכמולוגים אלא לעדר שלא קורא בלוגי כלכלה ולא תוכן כתבות בעיתונות המודפסת, לפיד מכוון אל גב' כהן מחדרה שרואה ריאליטי אחרי שהילדים הלכו לישון ושבעלה מחכה למשחק הכדורגל שישודר בכבלים, כותרות זה מספיק החברה והחברות בעבודה כבר יעדכנו ברכילות האחרונה בלה בלה לפיד אמר וכמה שאשתו רזה וקשה כאן למצוא דירה נורמלית יש מבצע 1+1 בסופרפארם על בשמים איפור וחיתולים, על החברים שבדיוק רכשו דירה ולקחו משכנתא ל30 שנה כי זה מה יש, והתספורת של ההיא שהחליפה מעצב כי הקודם פשט את הרגל... אז יש כמה עשרות שמקשיבים ומעבירים ביקורת , אבל, חברי החכמולוגים - אנחנו שקטים מידי.

    השבמחק
  11. אני חולק על הקביעה הנחרצת כל כך של אורי שהבנקים יתמוטטו אם מחירי הדירות יפלו בחדות.
    הבעיה של הבנקים תתחיל לא כאשר מחירי הדיור יפלו אלא כאשר אנשים יפסיקו לפרוע משכנתאות. מצב כזה קל מאוד לפתור. אפשר בהוראה ממשלתית (או בחוק אם צריך) להעביר את גביית המשכנתאות מחשבונות הבנק של נוטלי המשכנתאות לגביה ישירה מהמשכורות שלהם (רוב נוטלי המשכנתאות בארץ הם שכירים). למפוטרים שמקבלים דמי אבטלה זה יגבה מדמי האבטלה ולמי שממשיך לאבטחת הכנסה זה יגבה ישירות משם.
    אז כפי שאתם רואים, זה לא כל כך קשה להציל את הבנקים ולא צריך לדאוג להם כל כך.
    מה שכן צריך זה להתחיל להוריד את מחירי הדיור. כפי שכבר הראתי לכם, מחירי הדירות הם לא הבטוחה העיקרית של הבנקים.
    לגבי המחסור בכסף, זה גם פתיר. אולי אתם לא זוכרים אבל פעם ממשלות ישראל הדפיסו כספים כמו מטורפות ("הכלכלה הנכונה" של ארידור) ואנחנו זוכרים היטב את פירות הבאושים של זה.
    החלפת השיטה לבדה לא תעזור, צריך להתחיל קודם עם "הסטטיסטיקה הנכונה" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אך כדי לעשות את זה צריך להתחיל קודם עם "ראש הממשלה הנכון" בנימין נתניהו ויפה שעה אחת קודם ...

    דירק דיגלר

    השבמחק
  12. אם מחירי הדירות ירדו ב 50% מה יקרה לכל אלו שקנו בשנים האחרונות וערך ההשקעה הראשונית שלהם שזה חסכונות חייהם ימחקו? ככל שהזמן עובר ויותר אנשים קונים יותר אנשים יפסידו את כספם בעת ירידת הערך. דירה לא יכולה לרדת יותר מ10 אחוז בלי שזה יהיה מכה.

    השבמחק
    תשובות
    1. ריקי מחדרה שמשלמת 5000 ש"ח לחודש על הדירה הראשונה או השניה שלה תמשיך לשלם אולם! היא פתאום תראה אופק לרכוש גם דירה לילדים שלה. מי שאין לו לשלם משכנתא? יש לו בעיה בכל המקרים ומשקיעים סתם ובמיוחד משקיעי חוץ? זאת בדיוק הכוונה... שלא לדברשהרבה משקיעים? הכסף שאתה קורא לו חסכונות חיים? זה הגיע מהעליה במחירי הדירות האוצר נתן האוצר לקח יהיה שם האוצר מבורך. מי שהיה לו דירה של הורים של 700 אש"ח מכר אותה ב1.5 מליון ? ה700 אש"ח הללו הם באו מהשוק וחזרו לשוק...

      מחק
    2. מה יקרה? מה שקרה לעולים מרוסיה (חבר-העמים) בשנות ה 90 .

      מחק
    3. כולם אנשים בוגרים.

      כמו שאתה יודע מי שהשקיע את חסוכנות חייו בנדלן והרויח, לא רשם לי צ'ק.
      על אותו משקל, מי שהשקיע את חסוכנות חיו והפסיד, לא יקבל צ'ק ממני (אלא אם שמו תשובה)

      בקיצור, כל תרחישי הבלהות מראים חצי תמונה. אנשים שיפסידו את כל כספם. הם לא מראים את החצי השני. אנשים שחסכו פרוטה לפרוטה ורואים את כספם נמחק בגלל הריבית הנמוכה.

      הפתרון הוא שיפסיקו לנסות "לעזור". אנשים לא צריכים שיעזרו להם, הם צריכים שלא ישדדו אותם

      מחק
  13. אנסה לתמצת את הנקודה העיקרית החשובה של המאמר, כי מתוך התגובות נראה שלא כל הקוראים הבינו ולא בכדי כי הסוגיה אינה פשוטה להבנה והפנמה. 93% מהכסף נוצרים על ידי יצירת הלוואות. רוב ההלוואות הם באמצעות המשכנתאות. אם ירדו מחירי הדירות (ונא להתעלם לרגע מכל שאר תוצאות המהלך וכיצד ייתכן שירדו מחירי הדירות) תרד כמות לקיחת ההלוואות וכפועל יוצא מכך תרד כמות הכסף במשק. ירידה של כמות הכסף במשק תוביל למיתון, מיתון יוביל לפיטורין ולחוסר יכולתם של משקי בית רבים מאוד להמשיך לפרוע את המשכנתאות שלהם. זה בתורו יוביל לחדלות פרעונות של הבנקים, הן בגלל אי פרעון ההלוואות מצד אחד והן בגלל שהמיתון במשק יוביל גם עסקים לחדלות פרעונות. כך נוצר מעגל קסמים שלילי שבו כמות הכסף במשק יורדת דרסטית ומהר ומובילה לחדלות פרעונות של לווים והתמוטטות בנקים. מנקודה זאת והילך יש תסריטים רבים, אך רובם תסריטי בלהות כלכליים

    השבמחק
    תשובות
    1. או בקיצור: "בווו!!!". שבו בשקט ותסבלו או שעולם יקרוס.

      לא קונה את תסריטי הבלהות האלו. מה שיקרה הוא שהגלגל יסתובב, אלו שמרויחים מהבועה - יפסידו, ואלו שמפסידים ירויחו

      מחק
    2. הוא צודק. ירידה של כמות הכסף במשק = ירידה של כמות הביקושים במשק (כלומר פחות צריכה או פחות השקעה או שתיהן). זה חוק טבע - בשביל לבזבז כסף צריך שיהיה כסף. ברגע שרמת הביקושים במשק יורדת, יש לזה שתי השלכות אפשריות: ירידה מקבילה ברמת ההיצע במשק (כלומר, בתמ"ג) או דפלציה (או שילוב כלשהו של השניים), שהרי אם יש פחות ביקוש למוצר X, אז היצרן של X או שיוריד את המחיר של X (דפלציה) או שהוא יוריד את כמות ה-X שהוא מייצר (ירידה בהיצע, כלומר בתמ"ג).

      דפלציה (משמעותית) היא כן תסריט בלהות (הדוגמא הפופולרית - ארצות הברית, השפל הגדול). מאידך גיסא, ירידה משמעותית בתוצר של המדינה (כלומר, כניסה של המדינה למיתון) גם היא בעלת השלכות שליליות מאוד (זה גורם לירידה מקבילה בביקוש ויוצר מעגל קסמים כפי שדוד איש שלום אמר).

      מחק
  14. וואו, הכנסתם אותי לרשימת החשודים הנדרשים לאישור. תראו מה המסתננים עוללו אפילו באתר זה. נא למחוק תגובה זאת שנועדה לעיניו של ערן.

    השבמחק
    תשובות
    1. אף אחד לא חשוד פה. יש תהליך אישור תגובות לכל המגיבים בלי יוצא מן הכלל בגלל גל של תגובות לא הולמות של קללות ואיומים.
      ערן

      מחק
  15. בית ביוסטון עולה 220 אלף דולר בלבד"
    פישמן חושב ששוק הנדל"ן הישראלי נמצא על סף טירוף – "תשואה של 2% על דירה בתל אביב היא לא הגיונית, בארצות הברית מרוויחים הרבה יותר בהשוואה לישראל ועדיין ניתן לקנות ביוסטון בית של 5 חדרים עם גינה קטנה ב-220 אלף דולר. המחירים בישראל הם הכי גבוהים בכל כדור הארץ, גם בשיא הבועה בארצות הברית נדרשו 65 משכורות כדי לרכוש דירה, כשבארץ מדובר ב-140 משכורות. מה שהולך כמו ברווז ונשמע כמו ברווז הוא ברווז, הבועה הזאת תתפוצץ, זה רק עניין של זמן."

    השבמחק
  16. כיום כדי להיות צאר (שר) בממשלה לא צריך להיות מקצועי. שר הכלכלה לא מתיימר להבין בכלכלה, שרת הבריאות לא באה מהתחום. גם מחוץ לחיים הפוליטים אני בטוח שמנכל אוסם לא יודע לתפעל מכונה בפס יצור.

    נתק מוחלט של הדרגים הגבוהים מהשאר

    השבמחק
  17. המאמר המוצלח ביותר שקראתי כאן (כולם טובים כמובן)
    תודה
    max

    השבמחק
  18. נכון יש בועת נדלן,
    אפשר להוריד מחירים מבלי להפיל את הבנקים גם בשיטה המוניטרית הנוכחית, למשל מיסוי.…
    אז למה לא מורידים?
    השלטון שמקושר לבעלי ההון המושקעים בנדלן לא רוצה, נבחרי הציבור לא רוצים להוריד מחירים. נקודה.
    אז איך המחירים ירדו במצב הקיים?
    תפסיקו לקנות, אל תשתתפו בחגיגה, בסוף כשהבועה תתפוצץ בעלי ההון לא יפסידו, האיש הקטן כן יפסיד.

    השבמחק
  19. המדינה צריכה להכנס בכל מקום בו יש כשל שוק.

    לטפל בצד ההצע, בהמצאות בנייה וחיסול בירוקרתיות, ושיווק קרקעות.
    לטפל בצד הביקוש , בהמצאות מיסוי חכם (כל דירה שנמכרת לפני 10 שנים מחוייבת במס שבח גבוה דבר שירתיע משקיעים)

    עוד נקודה, דירה היא מצרך יסוד חיוני, וחוסר בדירות גורם לאינפלציה של מחסור, כלומר אנשים ישלמו כל מחיר עבור הדירה.

    השבמחק
  20. " הרי לא היה גידול בביקוש למגורים בשנתיים וחצי האחרונות, גידול שהצדיק עליה מטאורית במחירי הנדל"ן של 60-80%." המשפט הנל לא נכון מכוון שמחסור בדיור זה תופעה מצטברת נניח במשך שנה בונים רק 100 דירות כל שנה ובשוק כל שנה היו צריכים להבנות 120 דירות בשנה הראשונה יש מחסור של 20 כלומר 20 משפחות שרוצות דירה בשנה העשירית יהיו כבר 200 משפחות כאלה ! דירה זה לא מותרות כלומר מוצר קשיח מבחינה כלכלית לכן הביקושים מעלים בצורה מטורפת את המחיר למה ? כי אנשים חייבים דירה כדי לחיות.! לכן הפתרון במצב כלכלי כמו שציירתי הוא לבנות מעל 120 דירות בשנה 11 ורק כך המצב יתחיל להשתפר. הבעיה היא בהיצע לא בביקושים וריבית משפיע בעיקר על הביקושים וכל מיני מכשולי מימון של בנק ישראל כמו 25% הון עצמי עד 40% החזרה מהכנסה וכו' סתם נועדו לצמצם את הביקושים אבל הפתרון הכלכלי הפרקטי שיביא שינוי זה פשוט בניה מסיבית במקרה המצויר מעל 120 דירות נניח 150 במשך כמה שנים טובות. אבל שר האוצר לא יודע בכלל מה זה מוצר קשיח/מחסור ותופעת המחסור על המחיר וכו' ולכן הוא מדבר בעיקר....

    השבמחק
  21. מזוז, אלה סיפורי אלף לילה ולילה. כל הסיפור הוא שהסתובב במדינה העלובה הזאת יותר מדי הון שחור, בעיקר של מעכארים וקומבינרים ישראלים או סתם צרפתים מתחמני מס למיניהם, ודיור בישראל אחלה פתרון בשבילם. גם ככה אף אחד מהם לא משלם את המס העלוב שאמור להיות על הכנסה משכירות. אה כן, והריבית הנמוכה אפשרה לכל הפראיירים והמטומטמים למנף את עצמם כדי לרדוף אחרי העליות האלה ולקנות דירה במחיר מגוכח לגמרי.
    רוצה לשמוע בדיחה? דירה בעפולה במיליון שקל.

    השבמחק
  22. שאלות לערן הילדסהיים:
    - בתור אזרח כדאי לי להזדרז ולקחת משכנתא ולקנות דירה, או לחכות?
    - מה צפוי לקרות בעצם בתרחיש הגרוע של קריסת הכלכלה? מה יקרה לכסף שלי במידה ואמשיך לחכות ולחסוך ומה יקרה לי במידה ואקנה דירה עם משכנתא?
    - אותה שאלה, לגבי התרחיש הטוב לטענתך של שינוי השיטה המוניטרית.
    - האם יש הבדל מהותי מבחינת כדאיות קנייה של דירה כרגע, אם למישהו יש מספיק כסף כדי לקנות דירה ללא משכנתא לעומת מישהו שכן צריך לקחת משכנתא?
    - מה היית ממליץ לעשות כרגע עם חסכון של כ-300,000 ש"ח?

    אשמח מאד אם תענה אפילו רק על חלק מהשאלות. אני עוקב לא מעט אחרי הבלוג ואני מעריך מאד את הידע והדעה שלך.

    השבמחק