יום ראשון, 6 ביולי 2014

היום בתכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית: הנדסה גנטית של צמחים וכניסתה של מונסנטו לישראל



הנדסה גנטית של מוצרי מזון פרצה לדיון הציבורי במלוא עוצמתה פה בישראל במהלך החודשים האחרונים.מי שהצית את הדיון היה המדען הראשי שהחליט לחתום בחודש האחרון על הסכם שיתוף פעולה מול חברת מונסנטו ,תאגיד בינלאומי ענק ששולט בתחום הזרעים המהונדסים גנטית בעולם. במקביל ב21 ליולי תתקיים בכנסת שדולה סביבתית חברתית סביב השאלה האם יש לחייב בישראל סימון מוצרים מהונדסים גנטית או לא.
שניים מהדוברים באותה התכנסות בכנסת פרופ אבי לוי ממכון ויצמן וד"ר יונתן אייקנבאום מטעם ארגון גרינפיס ינסו לשכנע אותנו היום כל אחד בדעותיו למה כדאי לנו להתנגד או לתמוך בתעשיית הצמחים שהונדסו גנטית.

בחלק השני של התוכנית נדבר עם מי שעומד בראש הקבוצה שמתנגדת להסכם בין מונסנטו למדען הראשי. ננסה להבין מה גרם לכל כך הרבה אנשים לצאת נגד ההסכם הזה שהוא אחד מבין 37 שכבר נחתמו בין תאגידים גדולים למדען הראשי.

הכלכלה האמיתית היום בין 12:00 ל13:00 ברשת א' של קול ישראל

6 תגובות:

  1. בגדול מסכים.
    אבל מי שמאפשר את ההגמוניה של מונסנטו הם המדינות.
    מונסנטו בסה"כ ממלא ניירות בטקסט וקורא להם פטנט - המדינה שולחת בריונים חמושים אחרי כל מי שמפר את מה שכתוב על החתיכת נייר הזאת

    השבמחק
  2. מונסנטו הוא לא רק תאגיד דורסני אלא תאגיד מפלצתי שאחראי למותם ושדידתם של אלפי אנשים ברחבי בעולם אבל בלי קשר לכך, הזרעים המהונדסים גנטית על ידי מונסנטו הם פשוט רעילים.

    מעבר לבעייתיות הפוטנציאלית בזרעים מהונדסים גנטית, אלו של מונסנטו, הונדסו ברובם כדי שיהיו עמידים בפני ריסוס מסיבי. מה שהופך את היבולים הללו ל"עשירים" ביותר בריסוס רעיל (וזו המטרה: הם היחידים ששורדים בשדה לאחר הריסוס. אין יותר עשבים שוטים ואין חרקים... רק יבול מהונדס גנטית וכימיקלים רעילים).
    אבל לא רק התוצרת נהיית מלאה בחומר הדברה רעיל, גם האדמה עליה גדלה התוצרת המהונדסת הנ"ל, הופכת לרעילה ולא ניתן לגדל עליה שום דבר אחר.
    וגם מי התהום והסביבה הופכים לרעילים.
    איך כזה דבר יכול להציל את העולם מרעב? איך אם הופכים שטחים עצומים של אדמה חקלאית לרעילה ומרעילים את מקורות המים ניתן להציל את העולם מרעב?
    ואיזו מין הצלה זו אם אתה מאכיל את העולם באוכל מסרטן?
    מי שרוצה להציל את העולם , שלפחות יצמצם את צריכת הבשר שלו. מי שמאמין שחיוני לאכול בשר , שלפחות לא יאכל כל יום ובטח לא את הכמויות האדירות שאנשים צורכים בעשורים האחרונים.

    השבמחק
  3. לאבלי
    למיטב הבנתי, אם אנשים יאכלו פחות בשר ויותר ירקות ופירות תהיה אפשרות גם לגדל יותר ירקות ופירות. זאת מכיוון ש90% משטחי הגידול בארה"ב מיועדים להאכלה של בקר.. נכון?

    השבמחק
    תשובות

    1. אני לא יודע אם 90% זה המספר המדוייק (נראה לי שאתה בכיון) אבל בגדול אתה צודק.
      שורש הבעיה בארה"ב (וגם בהרבה מקומות בעולם) זה כמובן הממשלה.

      הממשלה מסבסדת את גידול התירס באופן מסיבי (כלומר, נוטלת כסף מהאזרחים ומעבירה אותו למי שמגדל תירס). העיוות הזה גורם לגידול תירס להיות מאוד משתלם. בנוסף, תעשיית הבשר משתמשת בתירס כדי להאכיל את הפרות (בעיקר מדובר ב3-4 חברות בשר גדולות).

      התוצאה היא, שהממשל האמריקאי למעשה מסבסד בשר תעשיתי (כלומר בשר באיכות גרועה). זאת אחת הסיבות שבשר ירוד כ"כ זול בארה"ב (המבורגר של מקדונלדס בדולר, טאקו-בל בדולר ושאר מסעדות זבל-אכיל)

      למעשה, בארה"ב, אם אין לך כסף, מה שאתה יכול להרשות לעצמך זה בשר תעשיתי ומוצרי חלב מעובדים. ירקות ופרות זה לא בא בחשבון (כי זה יקר).

      אז הנה עוד עוול בחסות הממשלה. לא רק לוקחים מהאזרחים את כספם ומעבירים אותו למגדלי התירס, הורסים את השוק לכל אלא שאין להם אמצעים ומכריחים אותם לאכול זבל. אותם אנשים משמינים ונהיים חולים ואז הממשלה שוב נכנסת כדי "לפתור" את הבעיה שהיא בעצמה יצרה

      מחק
    2. לשחרורון,

      יפה כתבת! ובקיצור כמו שאמר נשיא ארה"ב הזכור לטוב רונלד רייגן:
      הממשלה אינה הפתרון לבעיה, הממשלה *היא הבעיה*!

      ועד שמרבית האזרחים הסוציאליסטים מבורות לא יפנימו את האמת הפשוטה והעצובה הזו,
      לא יזוז פה כלום. וחבל.

      מחק
  4. לאנונימי שמעלי - העובדה שאתה משלב את האג'נדה הטבעונית שלך פוגעת בשאר הטיעונים שציינת, וחבל.

    ליובל - אני למדתי קצת את הנושא של האורז המועשר בויטמין A. באנגלית קראו לזה Golden Rice. מה שלא אמרו לך זה שהאנזימים שהחדירו לאורז על מנת לייצר את הוויטמין גרמו להווצרות של עוד כ-50(!) חומרים שונים שלא היו שם קודם. לאף אחד אין מושג מה ההשפעה התזונתית של החומרים האלה, והסיכוי שהם גורמים למחלות וסרטן גבוה בהרבה מהסיכוי שהם תורמים לגוף.

    יריב

    השבמחק