יום ראשון, 6 ביולי 2014

הממסד נגד הכלכלה החדשה

מאת: איל צאום

שר התחבורה ישראל כץ החליט לצאת בחודש שעבר נגד אובר ,אפליקציה להזמנת מוניות מהסמארטפון שאמורה להכנס בקרוב לשוק הישראלי. "לא נאפשר פגיעה בענף המוניות" -הצהיר כץ. כץ הוא רק איש ממסד אחד מבין רבים בעולם שנלחמים באפליקציות המהפכניות האלה. במקום לתעל ולנצל את הטכנולוגיה לטובת האזרח ,כלכלנים ופוליטיקאים בכל העולם מרגישים מאוימים ממנה. כל עוד הם ימשיכו להסתכל על החיים דרך כללי המערכת הכלכלית הקיימת שהומצאה לפני 200 שנה (עוד בטרם הומצא  החשמל) מבלי לנסות להחליפה, בהחלט החשש שלהם אמיתי. כך נראה הנסיון הנואש של הממסד להלחם בכלכלה החדשה.


הכלכלה החדשה המבוססת על אפליקציות שיתוף בתחומים שונים כמו airbnb (השכרת חדרים ודירות פרטיות) או uber ו-lyft (כל אחד יכול להיות נהג מונית) מאיימת על הסדר הכלכלי ששולט בערים מזה עשרות שנים. אפליקציות אלה מאפשרות לכל אחד להציע שירותים שונים מתי וכמה שמתאים לו, והפכו כה פופולריות, עד כי הן מאיימות על הרווחיות של תעשיית המלונאות וחברות ההשכרה והמוניות. במקביל, אלה המציעים שירותים דרך אפליקציות אלה אינם מדווחים לרשויות על הכנסותיהם, ונמנעים כך מתשלום מיסים שונים, ממס הכנסה, רישיונות ועד תעריפי ארנונה למלונאות.

ברצלונה היא עיר שיכולה להיות שוק מצוין לאפליקציות השיתוף הללו, כעיר השנייה בגודלה בספרד, ויעד תיירות מבוקש, עם אוכלוסייה צעירה הכוללת זרים רבים וסקטור טכנולוגיה רחב. ועד עתה, העיר באמת הייתה כזו. הצמיחה של airbnb בברצלונה הביאה אותה להיות השוק הרביעי בגודלו בעולם, אחרי ניו יורק, לונדון ופריז, ואילו uber שרק נכנסה לעיר באפריל, מכוונת להצלחה דומה.

אולם ברצלונה הפכה לכאב ראש לא קטן לאפליקציות השיתוף, ולבסיס המאבק נגדן. נהגי המוניות בברצלונה דרשו מהממשל המקומי לסגור את השירות של uber בטענה כי השירות יוצר תחרות בלתי הוגנת מצד נהגים לא מורשים ופטורים מתשלום מיסים. איגודי המלונות הגישו תלונות דומות כנגד airbnb, נגד תושבי העיר המשכירים חדרים לתיירים ללא רישיון.

כדי להבין את היקף ההתנגדות לשירותים חדשים אלה צריך רק לעקוב אחרי ההתפתחויות מהזמן האחרון: איגוד המוניות של לונדון החל במאבק משפטי כנגד uber, נהגי uber ו-lyft באילינוי כבר מחויבים באותם חוקים כמו נהגי מוניות, ראש עיריית ניו יורק פועל כנגד שירותי שיתוף הנסיעות, בית המשפט בברלין אסר על uber להתחרות במוניות, בבריסל השירות נאסר לחלוטין, בסיאטל הוגבלו שירותי הנסיעות במספר הנהגים המורשים לפעול במסגרתו, בניו יורק הגיעו airbnb והעירייה להסכם על פיו תמסור החברה לעירייה מידע על השימוש, במאליבו תושבים הכריחו את העירייה לסגור את אתר airbnb, בסן פרנסיסקו מתחזקת קואליציה כנגד שירותי airbnb, ואלה רק חלק מהדוגמאות מהזמן האחרון..

כעת, גם עיריית ברצלונה מתחילה להקשיב למחאה, ואחד מסגני ראש העירייה אמר השבוע: "כל הפעילות הזו צריכה לעבור חקיקה ולהיכנס לעולם משלמי המיסים כדי לא ליצור תחרות לא הוגנת". מנגד, בכנס אי-קומרס בברצלונה, נציגי airbnb ו-uber התבטאו לגבי הקונפליקט כמהומה טיפוסית המרחשת כאשר עסק חדש נכנס לתחום הנמצא תחת רגולציה כבדה ומנער את המוסכמות. במציאות, הם אמרו, השירות שלהם יכול לעזור לעיר ולסקטורים המוחים נגד כניסתם.

מנהל airbnb לספרד ופורטוגל אמר כי בשנה שעברה השכרת הדירות והחדרים באמצעות החברה הביאו להשפעה בהיקף של 128 מיליון אירו לעיר ברצלונה, שעזרה מאד לתושבים במדינה שעוברת משבר כלכלי קשה: 77% מהמשכרים הציעו חדר אחד בדירתם והרוויחו בממוצע 220 אירו בחודש, הוא אמר, הכנסה שברובה הלכה לטובת צרכים בסיסיים. "בדרום אירופה, אנשים נאבקים. 53% מהמארחים אומרים כי הכסף שהם מרוויחים בהשכרת דירותיהם מאפשר להם להמשיך להתגורר בדירות אלה" הוא הוסיף, "אלפי משפחות משתמשים בשירות כדי לגמור את החודש". המנהל של uber לצפון ומערב אירופה אמר כי הוא מבין את הפחדים של נהגי המוניות, אבל הוא טוען, כי הצמיחה של החברה היא חלק משינוי מבני המתרחק מהחזקת רכב בבעלות פרטית, ובטווח הארוך זה לטובת המוניות.





AirBNB - תל אביב דווקא בעד

בשנים האחרונות ברצלונה חוותה זינוק עצום בתיירות, למעשה, התיירות כיום אחראית ל-14% מהכלכלה העירונית, והעירייה מחפשת דרכים לארגן את התיירות באופן שיהיה ריווחי אך גם לא יהרוס את זהות העיר. מספר גדל והולך של מקומיים החלו להתלונן לגבי התיירות, ולגבי התיירים המתאכסנים במקומות ללא רישיון, בעיר ובעיקר במרכז ההיסטורי שלה.

בתחילת מאי, עירייה ברצלונה הקפיאה באופן זמני מתן רישיונות חדשים לאירוח תיירים, הדרוש לאנשים שרוצים להשכיר את דירותיהם. יש כאלה 8000 בעיר, מתוכם יותר מ-600 במרכז ההיסטורי. העירייה מתכוונת ליצור תכנית עירונית חדשה עד יולי, ואז היא תאפשר מתן רישיונות חדשים בשכונות שאינן רוויות. כמו כן העירייה מתכוונת לפתוח קו חם לדירות תיירים, אליו יוכלו מקומיים להתקשר ולהתלונן אודות בעיות הקשורות להשכרה לתיירים.

עיריית ברצלונה נכנסה לקונפליקט עם airbnb אודות חוקים אלה. בעוד תקנות חדשות דורשות מחברות המציעות השכרת דירות לתיירים להציג את מספר הרישיון שלהן ברשימות מקוונות, airbnb אינה דורשת זאת מהמשתמשים בשירות. בנתיים גם uber נתקלת בבעיות עם העירייה משום שהיא מציעה נסיעות עם נהגים בלתי מורשים המתחרים בנהגי מוניות המשלמים דמי רישיון המגיעים עד ל-100,000 אירו. לאחר שאיגוד המוניות המקומי התלונן, ממשלת קטלוניה פתחה בחקירה כנגד uber והצהירה כי המוניות הבלתי מורשות עשויות להיקנס בעד 2000 אירו.

בישראל airbnb כבר פעילה, והלה אורן, מנכ"לית עיר עולם ותיירות כבר התבטאה מספר פעמים כי עיריית תל אביב אינה מתייחסת לשירות בדומה לעיריות אחרות הנלחמות בו, ודווקא מעודדת את התרחבות ההיצע לתייר. עם זאת, העירייה בוחנת כיצד להסדיר בעתיד את השירות באופן שלא יהפוך בניינים שלמים לדירות תיירים, מה שעלול לצמצם את מספר הדירות להשכרה בתל אביב עוד יותר. Uber הודיעה לאחרונה כי במסגרת ההסתערות שלה על המזרח התיכון, ואחרי כניסתה לדובאי, דוחא, אבו דאבי, ריאד וג'דה, היא מתכוונת להתחיל בפעילות גם בתל אביב, וכבר החלה בגיוס כוח האדם. הכניסה של uber לתל אביב מונע גם מהרצון להיכנס למגרש הביתי של גט טקסי הישראלית, שלאחרונה השיקה את השירות בניו יורק, וזכתה לקבלת פנים אגרסיבית במיוחד מ-uber.


מברוק, דוחא! Uber השיקה רשמית

בניגוד לערים בעולם, בהן הרישיון להפעלת מונית ניתן על ידי העירייה, בישראל הרישיון ניתן על ידי משרד התחבורה, ולכן למעשה לעיריית תל אביב אין יכולת רבה להתערב בקרב העומד להתחולל ברחובות תל אביב בין נהגי המוניות (המגובים בגט טקסי המקומית) מול uber העולמית שצומחת בקצב מסחרר. מה שבטוח – יהיה מעניין!


פורסם לראשונה בבלוג למיתוג ערים ומדינות

11 תגובות:

  1. מזל שיש ישראל כץ שמקפיד לאפשר את קיומם התקין של מונופולים רבים ואהובים כמו אירגון נהגי המוניות.
    אתה אולי לא מצדיק את המשכורת שמשולמת לך כל חודש (משכורת המגיעה מכסף הנשדד מכיסי), אבל אתה בהחלט מצדיק את הטובות\כסף שישלמו לך הנציגים של נהגי המוניות (לכאורה - הכל לכאורה).

    השבמחק
  2. האינטרנט הורג מתווכחים מכל הסוגים ואת כל העלוקות שיושבים עליהם. אנחנו קוראים בבלוג, פלטפורמה שהפכה את הקשר בין בעלי הדעה לקוראים לישיר ובלתי מפוקח וכך גם שאר השירותים על פני הפלנטה שרק אפשר לדמיין אותם.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש רק בעייה אחת. אם האפליקצייה תוסר (או שלא יתירו את הפצתה)?
      יש פה בעייה חמורה יותר. האינטרנט (ולכן גם חנות האפליקציות) זה גוף שאפשר לשתק אותו, או יותר נכון חלקים ממנו. לכן הממשלה עדיין יכולה להשליט את רצונה. הפתרון יהיה לא רק הסרת המתווכים, אלא מעבר לפרוטוקול P2P שמבוסס על שיתוף קבצים באופן ישיר בין אנשים, ללא קשר לאינטרנט. כך יוכל אדם לנהוג במונית ולהגיע ללקוח שמזמין אותו ללא עזרה מאתר מסויים ברשת. כמובן שגם התשלום יוכל להיות בביטקוין למשל (שגם מבוסס על טכנולוגיית שיתוף טורנט ישירה).

      מחק
    2. הלכת כמה צעדים רחוק מדי - הצעת פה פתרונות והצעות טכנולוגיות מעניינות, אבל מה כל זה יהיה טוב, אם יעבירו חקיקה האוסרת מתן שירותים כאלה? אז זה כבר יהפוך לפלילי..

      מחק
    3. חוק זה בסה״כ אוסף של מילים על דף - בוא נקרא לילד בשמו: הטכנולוגיה מענינת, אבל ישלחו בריונים חמושים לכל מי שמשתמש בה זה עלול להרוג את המיזם

      מחק
  3. יש כאן בעיה מהותית יותר - מחר אובר נקנים על ידי אפל ואירבינבי על ידי גוגל.
    הקטנות כולן יבלעו (כי זה מה שתמיד קורה) עד שנשאר עם כמה ענקיות.
    אנחנו עשוים מרוב סייבר-אוטפויזם (האמונה שכל מה שהוא טכנולוגי הוא טוב) ליצור רודנות אנושית חדשה בזו הישנה.

    השבמחק
    תשובות
    1. ענקיות טכנולוגיה (בהעדר התערבות ממשלתית), קמות ונופלות באופן טבעי.

      שמעת על AltaVista או Lycos - "ענקיות החיפוש" של סוף שנות ה 90 (יחד עם מובילת השוק Yahoo).
      AOL הייתה פעם אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם
      אני בטוח שאתה זוכר סביבות 2008 חברה בשם Nokia הייתה יצרנית הטלפונים הסלולרים המובילה (המתחרה שלה הייתה אריקסון).

      כאמור, כל עוד הממשלה לא מתערבת ומיצרת מונופול או חברות שגדולות מידי בכדי להכשל, השוק יעשה את שלו כמו שהוא תמיד עשה

      מחק
  4. כמעט רציתי לכתוב שנהגי הטקסטי המורשים אינם חוטפים אנשים, ולכן עדיפים על פני משכירי ריכבם להובלה לא מורשים, עד שהתברר ששלי דדון הי"ד נחטפה דווקא על ידי נהג מונית ערבי למטרת רצח לאומני, כאשר עלתה על מוניתו. לכן כדאי גם לוודא שאלה שלוקחים חלק באפליקציות אינם מגיעים מתרבות המחנכת לרצח לאומני.

    השבמחק
  5. אני מאוד בעד כל התופעות שגורמות לביזור כח אם זה אנרגיה סולארית מכונית חשמלית האפליקציות המדוברות , ביטקוין וכמובן האינטרנט באופן כללי

    אורי

    השבמחק
  6. רק לי צרם הביטוי 'הכלכלה החדשה'?!
    מדובר (לפי מה שאני מבין) בפלטפורמות שמקילות על 'כלכלה שחורה' בכל מיני אפיקים, וזה, אגב, מאוד יפה בעיני. אפילו מובאים פה כמה מהיתרונות של השיטה השחורה.
    כולה סידרו לוח מודעות להשכרת דירות לתקופות קצרות באפליקציה/לוח טלפונים לקריאה לנהגי מוניות לא מורשים באפליקציה. זה מה שיהפוך את העולם?!
    'כלכלה חדשה' זה מונח ששמור לבועות - ובמיוחד - רגע לפני פיצוץ..

    השבמחק
  7. לא נשמע לי הגיוני שיהיו בטילים של חמאס מנגנון השמדה עצמית שימנע מהטיל לפגוע ביעד. זה פשוט הזוי מידי

    השבמחק