יום חמישי, 21 באוגוסט 2014

פריצת סכר השקלים

מאת: משה שלום

יש הרבה מה לומר על ההנהגה הכלכלית הישראלית. במיוחד הנוכחית, שבראשה עומד אדם אשר קיבל את משרד האוצר שלא מרצונו, ואשר ידיעותיו הכלכליות היו עד מינויו מצומצמות, בלשון המעטה. ראש הממשלה הידוע בבקיאותו הכלכלית קצת עסוק בימים אלו בדברים אחרים, ולכן נותר לנו להסיט מבט על הגורם הבא, והוא בנק ישראל.



גם שם אין בשורה גדולה. הנגידה החדשה אמנם יודעת את החומר, אך אינה מוכיחה את עצמה כדמות סמכותית במיוחד, וזאת מאז התהליך הפתטי שאותו היא עברה כדי לשבת על הכיסא המכובד ההוא.
נכון שנראו סימנו חולשה בצמיחה, בצריכה, ובייצוא לפני מבצע "צוק איתן", אבל יש לשער שהמלחמה הזו רק החמירה את המצב, כאשר לא נראה שהמנהיגות הכלכלית עושה משהו במיוחד לשפר את המצב. לפחות לא משהו שאנו יודעים עליו בצורה גלויה.

העימות הקטן בין בנק ישראל, והאוצר, סביב תוכנית מע"מ ה-0, והעיכוב של יישום התוכנית היא דוגמא של חוסר המעש המזיק. דרך אגב, התבשרנו השבוע על הקורבן הראשון של הקיפאון במכירות הנדל"ן, ויש לשער, שמתחת לפני השטח, מקננים הרבה קבלנים עם הרבה חובות שמנסים להסתיר כמיטב יכולתם את מצבם הרעוע.

את השינוי לרעה במצבה הכלכלי הבסיס של מדינתנו לא ניתן להסתיר מעיני מי שמחזיק פוזיציות אסטרטגיות. וחלק מהם אמרו את דברם דרך שוק המט"ח המקומי. למעשה, מדינת ישראל נהנתה זמן רב ביותר מהילה של "אי של שפיות כלכלית" כאשר בעולם כולו דירוגי מדינות הורדות בצורה ברוטאלית.
תוצאות המעבר של ההוצאה הציבורית לכיוון הפרטי, והצמצום הגדול של מה שנשאר (חוץ מן הביטחון) מצא תמיד חן בעיני המדרגים. נתוני צמצום הגרעון, והקטנת החוב החיצוני היו כדובדבנים על העוגה של הצמיחה הסבירה, והאבטלה הנמוכה. כל עוד המקרו היה "בריא" לא היה חשוב בעיני לוקחי הפוזיציות שהעם סבל, ושחלק גדול ממעמד הביניים (ובוודאי השכבות הנמוכות ממנו) לא גומרים את החודש.

עכשיו, כאשר חלק מן המקרו מפסיק להיות כל כך יפה, הדרך החוצה קורצת. אך כמות היוצאים נראית גדולה מפתח הדלת. זו הסיבה למהומה האחרונה בדולר-שקל. לפניכם גרף יומי של הדולר-שקל:


לא עזרה תנועתו העולה של הדולר בעולם, לא עזרו ההתערבויות חסרות המעוף של בנק ישראל, ובוודאי שלא עזרו הצהרותיו של שר האוצר על רצונו לשקל חלש יותר. מה שעשה את הטריק הוא פשוט שילוב קטלני של מקרו ישראלי גרוע, וקונפיגורציה טכנית מהממת של ראש וכתפיים, או תחתית משולשת. מה שתעדיפו לראות סביב 3.4.

אופי התנועה העולה מלמד כאלף עדים על המהות: סוג של פאניקת יציאה במצב של נזילות נמוכה. ככה זה, כאשר משאירים את הבמה של הנכס הקובע את כדאיות הייצוא לאוסף של שחקנים קטן יחסית שכל מטרתו (הלגיטימית) היא לעשות סיבוב רווחי על נכס פיננסי.
למי שרוצה לראות איך אמור להתנהל בנקאי מרכזי, או קובע מדיניות בכלל, במצב דומה של השפעה זרה, אני מציע לגלוש ולתור אחר ראש הבנק המרכזי ההודי, Raghuram Rajan.


משה שלום הוא ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל

18 תגובות:

  1. דברים כדורבנות אם כי לא ברור לי איך זה אמור להיות ברור למי שאינו מצוי ברזי הדברים. הבלוג הזה אמור להיות נגיש גם לאנשים שלא מבינים את הפרטים של התעלול הזה. וחסר בו אמירה אחת שצריך לשים לב אליה וזה מהי כמות הדולרים שמחזיק השחקן שמנהלת הגברת פלוג והאם יכול להיות שמי שמחזיק מליארדי דולרים? עולה בראשו המחשבה שאולי הוא יכול להרוויח קצת מעליה של איזה חמישים אגורות או אפילו שקל שלם בשער הדולר....

    השבמחק
  2. אני בכלל לא מבין למה אתה מתכוון.

    השבמחק
  3. די ליחצן את האתר הדבילי הזה.
    בדיחות גיחי גיחי של אנשים לא מפותחים

    השבמחק
  4. הדולר עולה עכשיו בכל העולם . אפשר לראות בגרף אינדקס דולר . הפרשניות הנ"ל הם הצמדת כותרות שכביכול מהוות סיבה לעליות הדולר. הצלבת אינדקס הדולר לשערי הדולר בארץ תראה מתאם גבוה יותר מאשר ההסבר שמציע כותב המאמר.

    השבמחק
  5. בנק ישראל מחזיק הררים של דולרים ואין שום לחץ ביציאה כמו שכותב המאמר מציין . בנק ישראל יכול לממש חלק מאחזקותיו בדולר שקנה בשער 3.4 ולממש אותו עכשיו ולייצר רווח במאזן של הבנק. אלו אותם הררי דולרים שגרמו לבנק הפסדים בשנים האחרונות . בשעת הצורך הבנק יממש ויצור רווח.
    נ.ב שער דולר גבוה טוב ליצואנים ולכלכלה המקומית. לאנשים ששוכרים דירות המחיר ברוב המקרים כבר לא צמוד לדולר כי אם למדד המחירים . כך שרק טוב יוצא לנו מעליית הדולר .

    השבמחק
  6. כולם חכמים בדיעבד.
    מי שידע לחזות עלייה של 15 אגורות תוך חודש יכל לעשות הרבה כסף מכל העניין.
    זה בדיוק העניין - שלא לי, לא לבנק ישראל ולא ל"כלכלה האמיתית" יש כדור בדולח שצופה את תזמון השוק.
    הפוסט הזה נכתב על ידי חברת פורקס שמרוויחה בדיוק מאותם אדיוטים שחושבים שהם משקיעים בזמן שמה שהם באמת עושים זה מהמרים.
    זה מריח כמו פוסט ממומן ומיותר לצערי.

    השבמחק
    תשובות
    1. הפוסט הזה נכתב על ידי משה שלום.
      במקרה הזה החוש ריח שלך לא היה כל כך מוצלח.

      מחק
    2. ומשה שלום מתואר בפוסט כ-
      "ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל".
      FXCM הוא אתר FOREX.

      אשמח לשמוע התייחסות עניינית לתגובה שלי.

      מחק
    3. אני משתדל לכתוב מה מקצועו של כל כותב חיצוני באתר. במקרה הזה זה המקצוע של משה - מה ציפית שארשום אחרת?
      כמדיניות כל מאמר ראוי יפורסם בלי קשר למקצועו של הכותב - זה יכול להיות מאמר של מנכ:ל בנק או של מאבטח בקניון. לשם הבהרה: מאמרים ממומנים לא היו וגם לא יהיו באתר זה.

      מחק
  7. רוב הדולרים בהר הדולרים נקנו בשערים הרבה יותר גבוהים מ3.5

    השבמחק
  8. קטונתי להבין את ה"פאניקה" שישנה בתקשורת על עליית הדולר. הרי שנים שבנק ישראל מטמטם לנו את המחשבות/מסביר לנו על הצורך בדולר גבוה ואף קנה דולרים בחביות. אז מה הבעיה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הצורך הוא צורך דמוקרטי טיפוסי - כלומר, אינטרסים צרים של קבוצות לחץ על חשבונך וחשבוני

      הנה תרחיש אפשרי:
      דולר גבוה טוב ליצואנים (למשל: יצואן מוכר ב 100 דולר לחול ומקבל יותר שקלים תמורת ה 100 דולר)
      דולר גבוה פחות טוב ליבואנים (למשל: יבואן זקוק ל 100 דולר כדי לקנות סחורה. ה 100 דולר עולים לו יותר שקלים).

      מישהו החליט שצריך ליטול בכוח את הכסף שלי ושלך ולדאוג ליצואנים. באותה מידה היו יכולים לדאוג ליבואנים אבל כנראה שלא היתה להם יכולת לרכוש את הפוליטיקאי הנכון.

      מחק
  9. נדב אני בטוח שגם אתה לא מבין מה כתבת בלינק שצירפת (אין לי ספק בכלל שאתה הוא שכתב את הטקסט הסתום הזה)
    אם היית באמת חכם היית כותב בשפה גבוהה משהו שכולם יכולים להבין
    אנשים לא חכמים, כמוך, משתמשים בשפה גבוהה סתם כדי שיחשבו שהם חכמים
    וכל מה שיוצא בסוף זה מלל סתום ולא מובן

    השבמחק
  10. כלל ידוע ביבוא , כשהשקל מתחזק מוצרי יבוא לא מוזלים , אבל כשהדולר מתחזק אז הם כן מתייקרים.

    השבמחק
  11. מישהו יכול להסביר למה התכוון המחבר?
    מה זה פוזיציות אסטרטגיות?
    מיהם לוקחי הפוזיציות?
    מה זה קונפיגורציה טכנית מהממת של ראש וכתפיים?
    מה זה תחתית משולשת?
    מה זה המקרו הישראלי הגרוע?

    galgal21

    השבמחק
  12. "קונפיגורציה טכנית מהממת של ראש וכתפיים" נשמע כמו שרבוט מקושקש. גם הכתבות הקודמות של ראש מחלקת המחקר היו לא ברורות.

    השבמחק
  13. הוא מדבר על תבנית מוכרת בעולם "הניתוח הטכני" שנקראת "ראש וכתפיים". התבנית הזו היא בדר"כ סימן לכניסה לעיסקה נגד הכיוון הכללי של השוק עבור סוחרי יום.

    השבמחק