יום חמישי, 2 באפריל 2015

"כולנו עבדים של המערכת - האתגר שלנו הוא להבין את זה"

תכנית הרדיו (קול ישראל)

"שוק חופשי הוא פיקציה של הכלכלנים. הקפיטליזם הנוכחי מונע את קיומה של הדמוקרטיה ולכן צריך להתמרד נגדו תוך יצירת אלטרנטיבות"- אלו חלק מהמסקנות שהגיע אליהן הבמאי הישראלי אילן זיו אחרי שביקר ב22 מדינות וראיין עשרות מומחי כלכלה, היסטוריונים ואנתרופולוגים במסגרת סרטו הבינלאומי עטור השבחים "קאפיטליזם". אחד המפתחות שלו לפתרון: לבטל את ההפרדה הקיימת בין כלכלה לבין חברה ומוסר. האזינו לראיון המרתק עימו.



אילן זיו הוא במאי המיזם הדוקומנטרי הבינלאומי עתיר השבחים "קאפיטליזם", שנבחר לאחד מעשר התוכניות המובילות והטובות ביותר ב 2014. התכנית משודרת בשישה חלקים בערוץ הראשון בכל יום רביעי. מי שהחמיץ את שני הפרקים הראשונים יוכל לצפות בהם שוב באתר רשות השידור כאן

זיו טוען שהשוק חופשי הוא פיקציה. הוא לא דבר אמיתי. "מסתירים את האמת מאיתנו כי אין כזה דבר שוק חופשי. שוק לא יכול להיות באמת חופשי כי כל שוק מכיל רגולציה של ביקורות ומעורבות."

זיו מראה בסרטו, שהקפיטליזם החל בכלל עם גילוי אמריקה והמיזם המסחרי הגדול של אותה תקופה - עבדות השחורים באפריקה. עבדות זו, על פי זיו, נוהלה בתחכום רב על ידי חברות מסחריות בסגנון ה"סטארט אפים" של ימינו ולא על ידי ממשלות.

"הקאפיטליזם היא תופעה אנרכית של ניצול הזדמנויות ושל חוסר רגולציה. זה לא שישבו עשרה אנשים ביחד וחשבו איך לשעבד אוכלוסיות שלמות"- טוען זיו. בו בזמן הוא מחזיר את מרקס מפח האשפה של ההיסטוריה כדי להסביר, איך יתכן שמערכת שלא נשלטת על ידי מספר גופים, שולטת ביד רמה בכל העולם:
"אם שוכחים כמה אמירות אומללות של מרקס על המהפכה העולמית ומשתמשים בו בתור המנתח של לוגיקת הקפיטליזם הוא כבר ראה את זה [את שליטת הקפיטליזם בעולם] במניפסט הקומוניסטי. הוא הבין את הכוח המהפכני של הקפיטליזם לעצב את העולם כדמותו ואת הכוח של הכלכלה העולמית לכבוש יותר ויותר טריטוריות ולעצב אותן כדמותה .הוא הראשון שהבין את זה".

זיו מלין על כך שרוב מבקרי מרקס מעולם לא קראו את דבריו ומעדיפים להתרכז ב"הזיה הרטובה שלו על הקומוניזם". הוא מסביר כי מרקס טען ש"השינוי מתחיל בהון אבל יש המון המון גורמים שנכנסים באמצע. הכלכלה משנה את מחשבתנו על העולם .מחשבתנו על עצמנו ,תפיסתנו של הטבע וכל הדבר הזה הוא המנוע שמניע את העולם."

הבעיה הגדולה על פי זיו היא הצורה שלבש הקאפיטליזם שהפך מתעשייתי לפיננסי. "היום הבנקאים והמערכת הפיננסית היא לא מערכת מייצרת אלא כזו ששואבת כספים. מדובר במערכת שמנוגדת לדמוקרטיה. יש לנו בחירות אבל היום לממשלה נבחרת יש כוח מאד מאד מועט מול השוק. אתה כן יודע מי אלה ה-120 חכ"ים שלך אבל את השוק, בעל הכוח הרב יותר, אנחנו לא מכירים ולא בוחרים." לדבריו אין לנו ברירה אלא להתנגד למערכת - "האתגר הבא של כולנו הוא להבין את המערכת ולהתמרד נגדה. לא באלימות אלא על ידי יצירת אלטרנטיבות."

זיו מערער בסרטו על ההנחות הבסיסיות של הקאפיטליזם. לדבריו כלכלנים נאחזים פה ושם במספר דברים, מוציאים אותם מהקשרם בצורה כזו שתצדיק את התאוריות שלהם והופכים בכך טעות לאמיתה השגורה בפי כולם.
הדוגמא האהובה על זיו בנושא זה שייכת לאדם סמית, הנחשב בעיני רבים כאבי הכלכלה המודרנית. לדבריו, סמית למשל מעולם לא השתמש בביטוי 'היד הנעלמה' להגדרת 'הכלכלה החופשית', ולמרות זאת אין היום כמעט אף כלכלן שלא משתמש בביטוי בהקשר זה של שוק חופשי. לדבריו מדובר בסך הכל ב- 2 מילים מתוך ספר עב כרס של סמית הכולל 700 עמודים, שבכלל באו בהקשר אחר לחלוטין.

דוגמא מעניינת נוספת שמספק זיו נלקחת מתוך ראיון שקיים עם הביוגרף של פרדריך האיק, כלכלן מפורסם ומצוטט רבות מהמאה הקודמת. האייק טען שצריך לתת לכוחות השוק לעשות את שלהם מבלי להתערב על מנת לצאת ממיתון כלכלי. כששאל את הביוגרף מה ההגיון מאחורי התאוריה של האייק, הביוגרף הפתיע את זיו עם התשובה ש"אין הגיון". לטענת הביוגרף גם פרופ' מילטון פרידמן אמר שהוא לא מבין למה כולם נתפסו להאייק למרות חוסר ההגיון בתאוריה שלו. כל זה לא מנע כתיבת שלושה ספרים רק מ2008, שבה יש התיחסות מפורטת לתאוריה של האייק. "כולם מנסים להאחז באילנות גבוהים ומדעיים להצדיק את התאוריות שלהם" - מסכם זיו.

את הכלכלנים זיו מחלק  לשניים – אורתודוקסים והטרודוקסים. על פי הגדרתו ההטרודוקסים הם אלה שמכירים בכך שכלכלה היא לא מדע, שחייבת להיות מעורבת בין 18 מדעי חברה אחרים. הוא מציין כי אלה בעצם הכלכלנים (כולל העורכים הכלכליים המובילים בצרפת), שברכו על הסדרה.
"אנחנו צריכים להחזיר את הכלכלנים אל תוך החברה ולהתיחס אליהם כמו עוד צד בשולחן המשא ומתן החברתי. סביב השולחן ישבו הרבה גופים אחרים כמו פסיכולוגים , אנתרופולוגים, סוציולגים פוליטיקאים , אנשי דת וכו. אנחנו מכניסים את כולם אל תוך המרקם שיוצר חברה. היום החברה כפופה לכלכלה במקום שהכלכלה תהיה כפופה לחברה". זיו חוזה שעד שהכלכלנים לא יחזרו להיות חלק מהמארג החברתי – לא נצא מהסחרור המשברי והקיטוב שכופה עלינו אותה כלכלה.


25 תגובות:

  1. שלום ,באיזה שעה התוכנית משודרת?

    השבמחק
  2. כבר הרבה זמן שאני מנסה לצפות בסידרה אני גר באוסטרליה וישנה חסימה באתר של ראשות השידור של צפייה מחוץ לארץ, האם יש לך מושג איך בכל זאת ניתן לצפות? ולפי הבנתי גם הוט וגם יס משדרים את הסידרה האם ידוע לך משהו על כך?

    השבמחק
    תשובות
    1. הסדרה שודרה בעוד ארצות -ככה שיכול להיות שהיא מסתובבת ברשת תחת שפות אחרות גם

      מחק
    2. אתה יכול להוריד את התוסף hola שמאפשר לך לצפות בשידורים מכל העולם בלי קשר לאיפה אתה נמצא

      מחק
  3. דוגמא נהדרת לכוחה המשחית של המילה. הלוואי והאדון היה עושה שני דברים:
    1) פותח מילון ומשתמש במונחים הנכונים או לפחות מגדיר את המונחים שהוא מדבר עליהם.
    2) לא משתמש בגוף שלישי אלא בגוף שני מפורש

    נתחיל בהגדרות ואז נראה כמה אבסורדי ולא לוגי הטענות שלו

    הגדרות
    --------

    לפי וקיפדיה: רגולציה (בעברית: אסדרה‏[1]) היא שם כולל להסדרה של פעילויות שונות במדינה באמצעות חוקים, תקנות, כללים, צווים והוראות מנהל שונות.

    לא ברור איך הוא מגדיר קפיטליזם.
    הנה הגדרה מבוססת על מילון עברי-עברי (מילוג): "שיטה חברתית-כלכלית הדוגלת בזכות על קניין פרטי"

    לא ברור איך הוא מגדיר אנרכיה
    הגדרה מבוססת על אותו מילון: "מצב בו חברה אנושית מתקיימת ללא ממשלה או שלטון ריכוזי."

    הנה כמה דוגמאות:

    דוגמא 1:
    -----------
    "מסתירים את האמת מאיתנו כי אין כזה דבר שוק חופשי. שוק לא יכול להיות באמת חופשי כי כל שוק מכיל רגולציה של ביקורות ומעורבות."


    כלומר, מי מסתיר את האמת? מי מטיל רגולציות, מבקר ומתערב? התשובה היא הממשלה. אין כזה דבר שוק חופשי בגלל שיש ממשלה לא בגלל שיש "שיטה חברתית-כלכלית הדוגלת בזכות על קניין פרטי" (קפיטליזם)

    דוגמא 2
    ----------
    "הקאפיטליזם היא תופעה אנרכית של ניצול הזדמנויות ושל חוסר רגולציה"


    ואם נעשה copy past להגדרות לתוך המשפט (שיניתי טיפה כדי שיצא בעברית)

    "השיטה חברתית-כלכלית הדוגלת בזכות על קניין פרטי היא תופעה בה חברה אנושית מתקיימת ללא ממשלה או שלטון ריכוזי. זו תופעה של ניצול הזדמנויות ושל חוסר הסדרה של פעילויות שונות במדינה באמצעות חוקים, תקנות, כללים, צווים והוראות מנהל שונות."

    לא אוהבים את ההגדרות שהבאתי, מוזמנים להביא הגדרות משלכם ולחזור על התרגיל

    השבמחק
    תשובות
    1. יש פה שני גורמים שצריך לשלב ביניהם- הגדרות ומציאות. המציאות ברגע נתון היא קבועה- היא מציאות . הגדרות ומשמען ניתן לשנות חדשות לבקרים. אני מניח שאם לחפש ניתן למצוא לא מעט הגדרות של "קפיטליזם". אם נקח את ארה"ב כדוגמא שנחשבת למעוז הקפיטליזם - המשטר החברתי כלכלי ששרר בה לפני מאה שנים או 50 שנה השתנה במובנים רבים והיא עדיין נחשבת למעוז הקפיטליזם.
      דילמה נוספת היא מהו שוק חופשי. אם הוא חופשי באופן מוחלט? האם פעיל השוק יכול לעשות כל דבר? האם הוא יכול לגבור ולהכניע את מתחריו ע"י שימוש באלימות - על כל סוגיה - למשל?האם השימוש באלימות הופכת את השוק ללא חופשי? מה היא אלימות בהיבט הזה?
      לא פשוט.

      מחק
    2. זה לא משנה איזה הגדרה אתה בוחר, אבל ברגע שאתה לא מגדיר מונחים מורכבים אף אחד לא באמת מבין על מה אתה מדבר (כולל אתה בעצמך). ואז אי אפשר באמת לדון בשום דבר.

      אני הייתי מצפה מהדובר לספק הגדרה ואז לדון בה. במקום זה הוא מפריח מונחים לאויר ומקווה להבהיל את הקהל יעד שלו (כמו אחרון הפוליטיקאים)

      מחק
  4. פשוט הזוי. פריירים לא נגמרים רק מתחלפים. תלמדו הסטוריה. תמיד יופיע מטומטם שממציא אידיאולוגיה הזויה והרבה אנשים מאליטה תומכים בה לא מפני שהם מאמיניםבה (בחלק מהמקרים כן) אלא בגלל שהן מתנגדים לקפיטליזם.
    היסטוריה הוכיחה שכאשר פוגעים בזכות לקניין פרטי, בשוק חופשי ובעיקר בהבנה שכסף הוא משחרר ומשווה אוניברסלי אזי תוצאה תמיד זהה. דקטטורה ושפיכת דם של מתנגדים לשיטה חדשה.

    קפיטליזם זו שיטה אכזרית ולא סולחת אבל היא שיטה יחידה שמביא שווין, חופש הביטוי ושגשוג של חברה אנושית

    השבמחק
    תשובות
    1. הקניין הפרטי כזכות יסוד היא דבר חדש יחסית (מהעת החדשה).
      בעניין הפגיעה בזכות לקניין פרטי - אתה ממש טועה.
      בתקופת המלחמה הקרה היו חיים גם ממערב למסך הברזל, ושם מדיניות סוציאל-דמוקרטית פחות או יותר פגעה פגיעה מידתית בקניין הפרטי אבל בפירוש לא הביאה לדיקטטורות רצחניות אלא לדמוקרטיות ולשגשוג שלא היה עד אז ולא היה מאז.
      "כסף הוא משחרר ומשווה"?! כנראה אינך מבין את נפגעי השיטה שמלכתחילה נתנו צ'אנס למשטרים האפלים אחרי שכל מיני דוברים מטעם בעלי העניין לא הפסיקו להסביר למה "כסף הוא משחרר ומשווה אוניברסלי".

      מחק
  5. בקיצור עוד מאמר שמנסה להראות שאנחנו חיים במין קונספירציה של בעלי הון . נשמע טוב מעניין ויכול לרתק לא מעט צופים וקוראים כמו כל תיאורית קונספירציה נפוצה

    השבמחק
  6. לינק לצפייה!
    http://www.iba.org.il/program.aspx?scode=1859165

    השבמחק
  7. אני די מצטרף כאן לתגובות כמו ששיחרר שחרורון, ניקח את המונח שוק חופשי, כמובן אין שוק מושלם וכל שוק חופשי כדי שלא יהפוך להשתלטות ההון הגדול על השוק, דורש גרולגציה, ועם זאת אם ניקח לדוגמה את ארה"ב, המדינה שעד כה לפחות הייתה המשגשגת ביותר, שם מיתנהל שוק חופשי, נכון, עם אלף עיוותים. עם זאת שני העיוותים הגדולים של הכלכלה לפי סדר יורד הינם: א. מערכת ייצור הכסף המונופוליסטית הפרטית השוררת. ב. השחיתות המערכתית ושחיתות הון שלטון השואבת אף היא את העושר הלאומי למושחתים שבצמרת ומדלדלת את התוצר, את כוח הקניה של האוכלוסייה. מהפכת כסף ריבוני בר-קיימא מתמודדת עם שתי רעות חולות אלה. סיימתי זה מכבר את ספרי שהוא לקט מובאות מהעולם וישראל בשם חירות כלכלית, בקרוב יועלה כאתר ותוזמנו לגלוש אליו. אציין כי חלקים נכבדים מספר זה הם מובאות דווקא מאתר נפלא זה שהוא החלוץ למהפכת כסף בר-קיימא בישראל.

    השבמחק
  8. רואים שהסדרה מושקעת ומתיימרת להיות רצינית. אבל כבר מצפיה בפרק הראשון נראה שמדובר בסה"כ בשטיפת מוח. שטיפת מוח שתכליתה לשכנע אותנו שהקפיטליזם איננו מוסרי. יען כי ראשיתו בעבדות, ניצול ועוד רעות חולות.
    זה לא המאמץ הראשון להוציא שם רע לקפיטליזם בגלל רעות חולות אמיתיות שהן תוצאה של הרבה דברים (רגולציה מוגזמת, פוליטיקת מקורבים, ריכוזיות ממשלתית וכדומה), אבל בטח לא של כיבוד זכות הקניין והגנה של חיי אדם באשר הם.
    יש דבר אחד גרוע מלשקר - פשוט לסלף.
    שוק חופשי איננו מהותו של הקפיטליזם. שוק חופשי הוא נגזרת של זכות הקניין וחופש ממעורבות שלטונית חסרת הצדקה.
    עבדות היתה נורמה של העולם העתיק שנמשכה מאות שנים בימי הביניים. הקפיטליזם, שגשוג חירות הפרט (רעיון מרכזי בהגירה לאמריקה) עם זכויות קניין שעודדו יצירה, הם הם שהביאו לעידן התעשייתי שחילץ המונים מעוני וכך הצטמצם עד היעלמות מעמד העבדים. עבדות (או סתם רמיסת זכויות הפרט) שרדה במקומות שפחות אימצו, או שבכלל לא, את רעיונות השוק החופשי וזכויות הקניין.
    הטענה שאין דבר כזה שוק חופשי מטומטמת כמו הטענה שאין חופש בכלל, כי תמיד אתה מתקיים בסביבה שיש בה חוקים מסויימים. חברה מתוקנת משתדלת לצמצם את החוקים רק לאלה הדרושים כדי למנוע קיפוח של חופש של א בגלל החופש של ב.
    ברור שבשוק החופשי יש כללים. לא צריך הרבה. כל הכללים צריכים להיות נגזרת של חופש מאלימות וזכות הקניין. ז"א אסור לרמות, להונות, לגנוב וכיו"ב. מינימום מעורבות ממשלתית תחסוך מאיתנו הרבה מונופולים, גם ריאליים וגם פיננסיים.

    לסיכום, אפשר להפיק את הסדרה "סוציאליזם" במתכונת דומה ובמקום לדבר על הרעיונות, צידוקים, שורשים הסטוריים אמיתיים, פשוט לסקור את תולדות הסוציאליזם במאה ה-20 על עשרות מיליוני קורבנותיו. אני חושב שיש קשר הדוק בין הקורבנות לרעיונות, ובכל זאת, סדרה שהיתה מציגה כך את הדברים היתה עושה עוול.
    מקוה שהמסר ברור :)

    השבמחק
  9. תוכנית מעולה!
    גם אני חושב שקפיטליזם זו מילה שאוהבים להשתמש בה למרות שהיא למעשה המצאה ואף אחד לא באמת יודע את משמעותה.
    אין ספק ששוק חופשי עלול להפוך אנשים למכונות. נראה שאנחנו כבר בתהליך כזה שבו ערכים אנושיים מוחלפים בערכי שוק חופשי.

    אך אלטרנטיבה שמעניקה לאדם או לחבורה אישור להפעיל אלימות כדי לקבוע לכולם מה נכון, טוב ויפה מובילה תמיד לאסון.

    השבמחק
    תשובות
    1. יצאת בסדר עם כולם.
      קפיטליזם זה פיקציה, אבל כל אלטרנטיבה (לפיקציה) זה אסון.
      חזק.

      מחק
    2. קודם כל קאפיטליזם לא קשור לזכות הקניין והגנה על חיי אדם. זכות הקניין והגנה על חיי אדם הם מהחוקים הנדונים והמוקפדים ביותר ביהדות אך בכל זאת היהדות איננה קאפיטליסטית. זכות הקניין והגנה על חיי האדם נובעים מהאופי המאמין של ראשוני החלוצים ומשם הרעיון המרכזי בהגירה לארה"ב. קאפיטליזם הוא דת "ההון", ההון הוא מקודש והוא מעל הכל בודאי גם מעל חיי אדם כי אין לך שום חובה לפי הקפיטליזם לתת כסף לאדם גווע ברעב, אלא ליהפך זכותך לא לתת לו. כך שדווקא ההגדרה שלך לקאפיטליזם היא שקר וסילוף של האמת שרוצים שנאמין כי קאפיטליזם הוא מקור הטוב.
      אכן אמרת נכון שהחברה המתוקנת משתדלת לעשות חוקים שנועדו למנוע את קיפוח החופש, אם כן מה הם בדיוק הכללים המונעים את קיפוח החופש של "השוק חופשי"? מה הם הכללים שמונעים את קיפוח החופש ע"י אלו הצוברים כוח רב בדת הקאפיטליזם? אם כן בימינו ברור כי חוקים וכללים אלו אינם קיימים ולכן אין שוק חופשי ואין חברה חופשית ואנו צריכים לשאול עצמנו חזור ושוב מה הם הכללים החסרים. אם הכללים שטענת כי מטרתם היא למנוע את קיפוח החופש אזי בעצם המסקנה היא שאין קשר בין חוקים לבין חופש, כי יתכנו חוקים ובזו זמנית יתקיים חופש.
      אם יש כאלה שאומרים כי ישנו "חופש מאת" - החופש להתקיים ללא תלות באחרים, ו"חופש ל" - החופש להגשים את עצמך. אזי הבסיס לכך הוא שכל אדם המגיע לבגרות יקבל קרקע, מקום שהוא רק שלו, אחרת ודאי הוא חייב להיות תלוי באחרים למחייתו הבסיסית. לכן הטענה שלך כי החוקים צריכים להיות נגזרת של חופש מאלימות וזכות הקניין הינה שגוייה בבסיסה, מדוע עלי שנולדתי ללא שום קניין לכבד את זכותך על קרקע כזו או אחרת רק בגלל שנודלת לפני?? כי מה שקורה היום הוא שכמעט כולנו נולדים עבדים למרות כי כל החוקים שאתה מציין קיימים. (בוודאי שהחופש להגשים עצמך איננו קיים כמו שפילוסופים כמו חן למפרט מדברים על כך בהקשר של "התחרותיות" כביכול הקיימת בקפיטליזם)

      מחק
  10. כפיתליזם. שותים לנו את החיים בכפית כמו שזקנים וילדים שותים תה

    השבמחק
  11. אני צופה בסדרה והיא מעניינת. רציתי רק להביא לידיעתכם שזה לא שיש סוציאליזם ויש קפיטליזם - אז בוא נבחר. יש שיטה כלכלית שלפיה עובד העולם המערבי - ויש איתה המון המון בעיות. מי שרוצה להיכנס לעומק של הבעיות יכול לקרוא ספר שנכתב על ידי ליברטריאנית קיצונית וקוראים לו healing the world. הספר הזה מציב לנו מראה מול הפרצוף ומראה לנו כמה אבסורדית ובעייתית השיטה שלנו. אני לא בטוחה שיש שם פתרונות לכל דבר אבל ללא ספק צריך לחשוב על מה קרה לנו. כחוט השני עובר שם הרעיון ששלילת החופש מהפרט בכל תחום בחיים היא זו שהוליכה אותנו לשיטה כלכלית קלוקלת. התערבות בלתי פוסקת מצד הממשלה, רגולציות על רוגולציות שכוונתן טוב - מוליכות לגיהנום והורסות בעיקר את אלה שאין להם. הצורך האינסופי לחסום עסקים קטנים בכל מיני "רישיונות" ו"התמחות" וחסמים ורגולציות - מגדילות ריכוזיות ורגל דורסנית של תאגידי ענק. לא מאפשרות ל"שכבות המוחלשות" לפתוח עסק ולפרנס עצמן - וכך יש יותר ויותר אבטלה, יותר פשע, יותר עוני, ויותר תלות בסיוע ממשלתי. זה מעגל הרסני.
    בקיצור יש גם ליברטריאניזם. לא רק קפיטליזם או סוציאליזם. אם היינו יכולים לעשות UNDO לכל החסמים שכפינו על החברה מאז שהיה שוק יותר חופשי, והיינו מורידים רגולציות מיותרות, היה לנו אדם חופשי יותר, בכלכלה חופשית יותר ועשירה יותר. הספר הזה עושה מהפיכה קודם כל בראש. ממליצה עליו.
    התערבות הממשלה לא הוכיחה את עצמה כמסייעת לצרכנים או כגוף העובד לטובת הורדת יוקר המחיה. ההיפך הוא הנכון. הממשלה מתערבת קודם כל לטובתה עצמה, ואחר כך לטובת התאגידים. האזרח הקטן לא מעניין אותה.

    מירית

    השבמחק
    תשובות
    1. זה נכון, צריך קודם כל מהפכה מחשבתית. אבל חשוב להבין שגם בלי ממשלה ישנם כוחות המגבילים את החופש ולכן חברה חופשית זה לא רק ביטול הממשלה. כי ברגע שלא תיהיה ממשלה יווצר חלל לכוחות אחרים לקחת לעצמם יותר כוח ולהגביל אחרים.

      מחק
  12. קפיטליזם היא לא דת ההון. נא לחפש במילון את ההגדרה של המונח.
    רוב הבעיות במשק מגיעות מעודף רגולציה ומהתערבות מיותרת בשוק החופשי. מי שנפגע מזה הכי הרבה זה מי שאין לו.

    השבמחק
  13. יש הגדרות מילוניות ויש מציאות. כמו שהקומניסטים בוודאי לא חלמו על דיקטטורים כסטלין. יש חזון ויש את שברו.
    והקפיטליזם בפועל הפך לדת ההון, מי שחושב שביטול רגולציות וממשלות הן פתרון הוא צודק אך רק לטווח הקצר של כמה עשורים עד שקבוצות אחרות ינצלו את המצב החדש לצבור כוח מוגזם.היסטוריה הוכיחה כי יש את החזון ותמיד מגיע גם שברו. רק הבנה בסיסית מהיכן נובעת חירות האדם, וכיצד ההון מתכנס אצל מעטים בגלל ריבית ונצחיות הכסף (בניגוד לכל תוצר אנושי, דבר שגם יקרה בחברה ללא ממשלות ורגולציה) ובניית חוקים כלכליים שיבטיחו חירות בסיסית ואת אי התכנסות ההון אצל בודדים יבטיחו לנו חברה חופשית מאליל הכסף (כוח מוגזם לבעלי כסף).

    השבמחק
  14. איזה שטויות.
    המטומטם הזה לא יודע מהחיים שלו.
    ישר לבית אבות.

    השבמחק
  15. תמיד אותו קיר ממוסמס, אבל כמעט בלתי עביר, של שיטחיות.
    כולם הוגים כל מיני חוקים בגרוש של הקצאת קרקע וכו', מתווכחים אם יש יותר מדי כללים או פחות מדי.
    לא מכם תבוא הישועה.
    רק הסתרת פעולותיו (בראש ובראשונה הכלכליות) של האדם הפשוט מהגופים החזקים תביא לשינוי. הקריפטוגרפיה תציל את האדם מעצמו, ותעניק לו חופש. חוקים לא כופים בכוח.

    השבמחק