יום שבת, 29 באוקטובר 2011

שוב חוזר הניגון /מאת ע'

מובילי המחאה מובילים לכינוסים נוספים של המונים בכיכרות. אולם הקהל מתחיל להישחק. שוב פעם שיר של להקה מפורסמת. שוב פעם סיסמאות. שוב פעם קריאה "לאדוני ראש הממשלה". הסחורה באמתחתם של מובילי המחאה משומשת וממורטת. לא ראיתי אדם אחד שקנה לחם עם סיסמאות כגון "לא נסתפק עוד בפירורים".
יועצים כלכליים תמוהים שוב מציעים את מרכולתם היבשה והמאובקת כגון הגדלת התקציב, וצמיחה. להגדלת התקציב אתייחס בטור בעתיד. בטור הזה אתמקד בצמיחה.


הצמיחה היא הגביע הקדוש של הכלכלות המערביות. מה פירושה?
 הצמיחה נמדדת בתל"ג – תוצר לאומי גולמי – סך כל השירותים והסחורות המופקים במשק בשנה. אולם צמיחה פירושה עוד סחורות ועוד שירותים. במילים אחרות צמיחה = צריכה, וצמיחה= תפוקה. צריך לצרוך יותר, צריך לייצר יותר.
צמיחה נשמעת נפלא אנחנו צומחים, המשאבים לזקנים, לילדים, לחולים, לפועלים קשי היום כולם צומחים בחדווה. צמיחה זו מילה שמעוררת מחשבות של רעננות ירוקה, התחדשות ובנייה. נהדר!!!
אנחנו צומחים כבר 100 שנה. מחולות ושממה יש לנו מדינה לתפארת. לכו לגן הפיסגה ביפו ותראו איך צמחנו איזה כרך אירופאי ומפותח יש לנו במרכז. תעברו בפרברים ותראו כמה קניונים גדולים ומפוארים צמחו להם. אוטוסטראדות לאורך ולרוחב של המדינה הקטנה.

אז מדוע זה לא עובד? מדוע האזרחים מרגישים מרומים? מדוע המונים מטריחים את עצמם לכיכרות?
1. צמיחה פירושה לעבוד יותר, ללוות יותר, לראות פחות את המשפחה, להאזין לפרסומות המטופשות ולקנות מכונית נוצצת, תנור משוכלל יותר, כורסת Black Mamaba, דירה גדולה יותר בקומה גבוהה יותר ואולי להגשים חלום של קניית בית "בכפר".לזרוק את הרהיטים הקודמים. לזרוק את הטלוויזיה. את הפלאפון הישן או למסור את הבגדים והנעליים (אפילו שהם לא בלויים).

2. פן אחר של הצמיחה הוא הזיהום. האויר שלנו מזוהם – מי שמתקרב לת"א מהפריפריה רואה את הענן האפור שרובץ דרך קבע (חוץ מביום כיפור) מעל הכרך. הים שלנו מזוהם,, מקורות המים והנחלים שלנו הזדהמו בביוב, באוקיינוס השקט יש "ים זבל" של פלסטיק צף לאורך בשטח 700000 קמ"ר (בערך פי 30 משטח מדינת ישראל).  השטחים הפתוחים מלאים ערימות זבל בניין. חיות הבר בארץ נעלמו. הכבישים מרשתים את הארץ.פוקושימה מזהמת את העולם ברדיואקטיביות בצורה בלתי הפיכה. מקורות האנרגיה שלנו מתדלדלים במהירות ובדם שלנו יש עשרות חומרים זרים: טפלון, קוטלי מזיקים, חומרים מונעי שריפה, מתכות, דברים שלא היו שם לפני מאתיים שנה

כל זאת בזכות הצמיחה המואצת שלנו. 

אז למה חונכנו שאנחנו כל הזמן צריכים לצמוח?
אחד הגורמים העיקריים לכך היא השיטה המוניטרית הנהוגה בעולם. כל מטבע בעולם מקורו בחוב. עבור כל שקל - קיים שקל חוב. על חוב יש לשלם ריבית. והריבית צומחת ללא קשר אלינו (לכלכלה). אם המשק לא יצמח בהתאם תתחולל אינפלציה, ערך הכסף יורד, כלומר ערימת הכסף גדלה במהירות, בעוד ערימת הסחורות והשירותים נשארת באותו הגודל.
אם המשק לא יצמח ואף יצטמצם, האזרחים ייקחו פחות הלוואות, אם הם ייקחו פחות הלוואות יהיה קיטון בכמות הכסף. אם כמות הכסף תקטן מניין יהיה כסף לשלם את הריבית? הריבית (הנובעת משיטה מוניטרית קלוקלת) תובעת את חלקה ללא קשר לכלכלה. וכשהריבית לא מקבלת את חלקה היא נוקמת בפשיטות רגל, ופשיטות הרגל מדבקות. עסק אחד שפושט רגל גורם לעוד שניים לפשוט רגל משום שהוא מותיר אותם עם חובות בלתי צפויים. מהר מאוד פשיטות הרגל מגיעות לבנקים.
 אבל לבנקים יש בנק משלהם - בנק ישראל. במרתף של בנק ישראל יש מכונה סודית שמדפיסה כסף ומלווה אותו לבנקים. בנק ישראל יעצור את גל פשיטות הרגל. אבל מצד שני הצלה כזו של בנקים תגרור גידול משמעותי בכמות הכסף בעת קיטון בפעילות המשק, דבר שיקפיץ את האינפלציה. 
(כדרך אגב - למקרה זה של קיטון בפעילות המשק וירידה בערך הכסף במקביל יקראו סטגפלציה.)

לפיכך נובע כי צמצום הצריכה האישית גורמת לערעור המערכת המוניטרית וקיצור ימיה.
בכך ,קומץ האנשים שנהנים מהמצב הקיים, לא מעוניין. השליחים שלהם, הנגידים לדורותיהם, שרי האוצר, הממשלה, ואפילו... חלק ממובילי המחאה (בידיעה או בלעדיה) עושים את עבודתם ותומכים במערכת הקלוקלת- לכן הם יגידו לכם נגדיל את התקציב, נצמח (נצרוך), צריך לקנות! צאו וקנו! מיתון זה רע, במיתון אין כסף אין מה לאכול. דווקא כשתתחילו לחסוך דווקא אז אתם עושים דבר רע. נו נו נו.
אז בפעם הבאה ש"המומחים" אומרים לכם שהפיתרון הוא צמיחה – תבינו שאותם מומחים מובילים אתכם למשבר. אותם מומחים ינחו אתכם לצמוח עד לטיפת הדלק האחרונה בכדור הארץ, עד שנטבע בפלסטיק שאנחנו מייצרים, עד שהמזון שלנו לא יהיה ראוי למאכל בהמה, עד שנחנק מגזים רעילים, עד שנעבוד 24 שעות ברציפות.

אז איך ניתן לצאת מהמעגל בלי לצאת מהבית?
ההפגנות והסולדריות החברתית נהדרים. אבל רק מאמץ ממוקד יוכל לשים קץ לשיטה הקלוקלת.
אחד הפתרונות הנפלאים, באופן פרדוקסלי רק יקל עליכם את החיים. הוא פשוט וקל וקוראים לו צניעות וחיסכון.
למה מנהיגי המחאה לא מתייצבים מול המקרופון בכיכרות המדינה ואומרים – בואו נחסוך. מדוע לא אומרים לכם שהתשובה לעבדות היא צמצום הצריכה :
 אל תרכשו דברים שאין בהם צורך אמיתי כגון אייפון 4S או אייפד רק כדי שנוכל לעמוד באמצע הרחוב ולרשום אימייל לעבודה. ממילא אנחנו עובדים קשה מדי.עיבדו פחות קשה. וותרו על השעות הנוספות -החברה שלכם לא תתמוטט אם תענו על המיילים רק מחר בבוקר.  הכינו אוכל ביתי במקום לצאת למסעדות. בלו יותר עם הילדים במקום לשלוח אותם לשמרטפיות. אל תעברו לבית יותר מפואר, הסתפקו בבית צנוע (באותה הזדמנות וותרו על המשכנתא), השתמשו במכונית צנועה ותחבורה ציבורית (עד כמה שאפשר). בטלוויזיה קטנה יותר. הראו כתף קרה להוט והגידו NO ליס, במקום זאת בקרו בספרייה השכונתית (הרבה יותר זול). וותרו גם על עיתון הבוקר, ממילא רוב המידע בו לא רלבנטי ומעורר רגשות שליליים. וותרו על הקאנטרי המפואר ורחצו בים במקום. עיזבו את ההשקעה במניות, ממילא הרוב מפסידים.

אין זה מקרה שהצעד האפקטיבי ביותר במחאה החברתית עד כה, היה צעד של הימנעות – הימנעות מקניית תוצרת תנובה. הכח הצרכני של האזרחים, הוא האמצעי האפקטיבי, הפשוט, ואפילו הנוח ביותר שיש. אם בהורדת מחירים, או בשינוי המערכת הפיננסית.
במקביל הפיצו את המידע על השיטה הקלוקלת בה כסף מבוסס על חוב, ועל יתרונות הדפסת כסף ללא חוב ותשלום מיסים בעזרת הדפסה זו.
אפשר לצאת לכיכרות אבל אין זה הכרחי, משום שמסה קריטית שתנקוט בפעולות הנ"ל תפרק את השיטה המוניטרית המעוותת בה אנו חיים תוך זמן קצר. ככל שיותר אנשים ישתתפו כך מגדלי החוב יתמוטטו מהר יותר.
בדיוק כמו שתנובה שינתה כיוון, אפשר לשנות עיוותים גדולים יותר במאמץ משותף, ממוקד ואפילו מהנה.

10 תגובות:

  1. With love:
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=STuUWYg4kwE

    - Eran

    PS
    I'm not an expert in furniture, but I believe it's Black Mamba.

    השבמחק
  2. Black Mamba- שם של רהיט שהמציאו בפארדויה שנעשתה על רהיטים יוקרתיים בתוכנית רמזור.

    השבמחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  4. הנה ימים באים ותרבה תחושת ההדדיות בין אנשים שתעלה מעומק ההגדרות העצמיות של היחידים מתוך היחודיות של האחד וההזדהות עם היחודיות של הזולת. תהיה הכרה הסכמה כללית שכל בני האדם עלי אדמות שווים ושונים.

    כל אחד וטביעת האצבע שלו. ויהיה לזה כבוד חדש. אנשים יודו איש לאחיו על היותם הם.

    זאת תהיה אחוה חדשה שתוליד שמחה גדולה –הנה ימים באים.
    הנה ימים באים לשויון לאי שיויון לשויון האישויון לאישויון השויון

    השבמחק
  5. A much related extremely and brutally honest rant by Dylan Ratigan
    http://youtu.be/qI_P3pxze5w

    השבמחק
  6. Damm right , who needs the conspicuous consumption

    השבמחק
  7. https://www.facebook.com/groups/302760609737855/?notif_t=group_activity

    Occupy Bank Of Israel

    השבמחק
  8. קראתי את האחד המאמרים הקודמים שלך ונמלאתי השראה ורצון ללמוד עוד על הנושא. אני מבין כמה אני וחבריי בורים בנושא. עלה והצלח ותחשוף בפנינו עוד מידע.

    יובל

    השבמחק
  9. ערן, יופי של פוסט, תודה!

    השבמחק