יום שני, 31 באוקטובר 2011

ההסכם באירופה הוא עוד שלב בדרך לטרגדיה כלכלית

הנגיד פישר טוען כי "ההסכם בגוש האירו יתרום לשיפור ברמת הפעילות והיציבות הפיננסית באירופה", אובמה אומר כי "מדינות אירופה הניחו יסוד עליו אפשר לבנות את האמון מחדש",USA Today מצהיר חגיגית כי משבר 2008 לא יחזור על עצמו נכון לעכשיו ובורסות אירופה והעולם עולות תחת זרם אופטימיות נדיר לתקופתנו. נראה כאילו נמצא הפתרון לבעיות באירופה. 
למרות זאת כפי שתראו במאמר זה,הסכם החובות באופן אירוני לא רק שלא יועיל לאיחוד אלא עלול לשמש כזרז להתפוצצות משבר כלכלי חריף באירופה כבר תוך זמן קצר יחסית.

עקרונות ההסכם שגובש בשבוע שעבר כולל שני חלקים עיקריים: תספורת של 50% מהחוב היווני עבור לקוחות פרטיים ומינוף של קרן החילוץ האירופית EFSF.

מרבית הויכוחים במהלך מרתון הישיבות שנערך בשבוע שעבר היה סביב סירובם של הפוליטיקאים להגדיל את קרן החילוץ האירופית. התנגדות האזרחים  באירופה לא הותירה אופציה זו למנהיגהם הנלחמים על כסאם ,איש איש במדינתו שלו.
אז מה עושים במצב כזה? לווים. כלומר הרעיון הוא למנף את הקרן ליותר מפי 3 משווייה הנוכחי.

אבל פה נשאלת השאלה: האם חילוץ מדינות שקורסות תחת נטל החוב על ידי נטילת חוב עצום נוסף והפעם על גבם של שאר המדינות (גם אלו שנחשבות יציבות) הוא הפתרון? ברור שלא אבל אל לנו להפריע לאופטימיות השוררת בשווקים , אז בואו נתקדם ונראה איך העסק רק הולך ומסתבך.
עכשיו נשאלת השאלה בשביל לקחת חוב צריך שיהיה גם מישהו שילווה אותו ,גם כשהוא יודע שאת רובו הוא לא יקבל  בחזרה. המועמדת הראשית להלוות היא כמובן סין. הבעיה שגם סין מתחילה להשמיע קולות של סירוב ואף הודיעה היום כי היא אינה יכולה לקחת על עצמה את תפקיד המושיעה של האיחוד האירופי. אך ברוח האוירה הטובה נצא מנקודת הנחה ,שאחרי הכל, סין אכן תממן את מינוף הקרן וכאן אנחנו מגיעים לבעיה גדולה עוד יותר:

האם טריליון היורו ,שסין תממן, אכן יספיקו לפתור את כל בעיותיה של אירופה?
התשובה היא חד משמעית לא,הרי כשיגיע משבר החוב לספרד ואיטליה יצטרכו הרבה יותר מטריליון אירו. הטלגרף מדווח כי הצעה למינוף הקרן לסכום של 2 טריליון אירו נדחתה על ידי צרפת וגרמניה. ורק אציין פה שגם אילו היתה הסכמה על 2 טריליון האירו האלו, הרי גם אז זה לא היה מספיק כי כלל החובות של המדינות החלשות באירופה (מדינות הPIIGS) הוא כ3 טריליון אירו.

ואם כל זה עדיין לא שכנע אתכם שההסכם הזה הוא לא יותר מבדיחה גרועה על חשבון האזרחים נעבור למשמעות החמורה יותר שלו שזה החלק השני: הכרזה על תספורת של 50% ליוונים.
ראש ממשלת יוון ג'ורג' פאפנדראוס הודיע בCNBC כי ממשלתו תהיה חייבת לכסות על ההפסד הענק הצפוי של קרנות הפנסיה ביוון (באיזור 100 מילארד אירו) ולהלאים את הבנקים כתוצאה מהנזק שיגרם להם מהתספורת.
עכשיו אתם בטח שואלים מאיפה יהיה ליוון את כל הכסף לכל זה? לאף אחד אין תשובה.

כל כך הרבה מכשולים ועדיין לא דיברנו על הגרוע מכל, המסר שבעצם מעביר הסכם זה למשקיעים באירופה:
לאיחוד האירופי אין את היכולת להציל  אפילו מדינה קטנה כמו יוון ללא תספורת דרמטית בחובותיה.
אם היום אתם משקיעים באג"ח איטלקי ,פורטוגזי ,אירי או ספרדי אתם יודעים שהאג"ח שלכם יכול להיות הבא בתור במספרה האירופית מבלי שאף אחד יוכל לגבות אותו.
למעשה התספורת בחוב היווני היא סימן למשקיעים לדרוש ריבית גבוהה יותר על האגחים של מדינות הPIIGS וזה יכול להתרחש מהר מאד: למשל הריבית שנדרשה שנה שעברה על האגח היווני לשנתיים  היתה 10%. היום היא עומדת כבר על מעל 70%!
 את אות האזהרה הראשון קיבלנו כבר ביום שישי בדמות עלייה של תשואת האג"ח הממשלתיות של איטליה ל-10 שנים לרמה של יותר מ-6%, הגבוהה ביותר מזה כמה שנים.

היחס חוב -תוצר של המדינות החלשות נע סביב ה100% בכולם ,החוב הכולל שלהם הוא כ3 טריליון אירו, אין להם דרך יעילה להתמודד עם החוב שלהם מלבד להענות לתכתיבי האיחוד ליישם מדיניות צנע שמעולם לא הוכיחה את עצמה או להוריד את רמת חייהם של האזרחים שלהם לזו של הסינים. המשקיעים יודעים את זה ומפסיקים לקנות את האגחים של המדינות החלשות ,הבנק האירופי יודע את זה ולכן בהעדר הענות המשקיעים היום הוא הרוכש העיקרי של אותם אגח"ים, המנהיגים והנגידים גם הם מודעים למצב אבל מעדיפים להעביר מסר סותר לציבור ו"להרדים" אותו כדי למנוע פאניקה או חלילה לערער את שלטונם. כולם שותפים בהצגה הזאת אבל כמו כל הצגה גם זו תגיעה בקרוב לסיומה, למדינות באירופה עומדות שתי אופציות: פשיטת רגל או הזרמת כספים וריסוק מטבע היורו ,כל אופציה כזו גרועה מקודמתה בטח אם אתם לא חלק מהאליטות.
חשוב להבין: מעולם  מדינה או איחוד של מדינות לא הצליחו לשלם את חובם על ידי לקיחת עוד חוב גדול עוד יותר וזה בדיוק מה שמתגבש בהסכם שיישומו לוטה בערפל.  באופן אירוני דווקא הסכם זה עלול להיות אות הפתיחה לתחילתה של הטרגדיה הכלכלית באירופה ובעולם.

לא פלא לפיכך שזו היתה תגובת הציבור הגרמני להסכם שהתגבש:

10 תגובות:

  1. שאלה- כיצד השוק האמריקאי משתלב בכול הסיפור הזה. בהנחה שעוד מדינות באירופה לא יוכלו לעמוד בהתחייבויות שלהם,האם נראה כאן את "חוק הכלים השלובים" כלומר שגם השוק האמרקאי יקרוס ובעקבותיו הסיני( הרי חייבים להם המון כסף שלא יוחזר) כלומר שכול הכלכלה העולמית הולכת לאסון??

    השבמחק
  2. שלום יצחק,
    מצבה של ארה"ב לצערינו גרוע מזה של אירופה. את ההסבר למה תוכל לקרא כאן :
    http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/10/blog-post_05.html








    זה שהפוקוס כרגע של המשקיעים הוא כרגע על אירופה לא עושה את מצבה של ארה"ב ליותר טוב, מתי שהוא הפוקוס יחזור גם אליהם (אולי בהורדת דירוג של חברת דירוג אחרת?) .
    במערכת הבנקאית בעולם שבו החובות הם חובקי עולם וחוצי ארצות ,מספיק שמדינה אחת באיחוד תפול כדי שתפיל איתה את כל העולם במין תגובת שרשרת של פשיטות רגל. אלא שאז סביר להניח ששוב בנקים מרכזיים יתערבו ,יזרימו עוד כסף לשוק, יורידו עוד את ערך המטבעות ובשלב מסוים גם כלי זה יאבד מהאפקטיביות שלו.

    ערן

    השבמחק
  3. ערן שלום
    עוד מאמר ניתוח מצב מעולה.
    יש להניח שהכל הצגה הרי המנהיגים שאישורו את תוכנית החילוץ מגובים באנשי מקצוע כלכליים.
    המדרון פה חלקלק מיוחד עכשיו בחורף הרטוב והמושלג.
    בעצם הכל נידון לכישלון ואין תקומה כלכלית נראית באופק.
    האם מה שפה התפתח בשני העשורים האחרונים היה מתוכנן מראש מתוך כוונה למוטט את העולם ולהוביל לשליטה של אג'נדת NWO (סדר עולמי חדש) בביטול כל המטבעות בעולם ולייצור מטבע גלובלי שיהיה תחת שליטת מס' מצומצם של טיקוני על (רוקפלר, רוטשילד, פורד ועוד)שיהפכו אותנו לעבדים למענם ברמת חיים שהם יכתיבו לנו בהתאם למצב הכלכלי המשתנה מעת לעת.
    אשמח לתגובה.
    אבי ג.

    השבמחק
  4. אבי שלום,
    אומנם ברור שהדברים שמציגים לנו בכלי התקשורת חסרי חשיבות, ואת הדברים החשובים לא מציגים לנו.
    ברור גם שהקבוצה שבאמת קובעת את המדיניות מבינה היטב את המצב הכלכלי ופירמידת החובות, ובמידה רבה יכולה לכוון את הכלכלה.
    מצד שני לא ברור מה האג'נדה של "טייקוני העל". גם לא ברור מדוע דרוש NWO, אם כבר היום אותם טייקונים שולטים במדינות המפותחות. המערכת הכלכלית\בטחונית הנוכחית כבר מבטיחה את הצורך של בני האדם לעבוד שעות רבות כל חייהם ברמת חיים שמוכתבת במידה רבה ע"י "טייקוני העל". יתירה מכך הם שולטים יפה על טעמי הציבור ואופן ההתנהגות שלו דרך אמצעי התקשורת ומערכת המשפט.
    ארה"ב היא דוגמא טובה וקלה יחסית ללימוד כיצד שולטים בהמונים מבלי שהם ידעו. החוק העליון בארה"ב הוא Admirality law ולא ה- Common law. חוק האדמירליטי מחשיב כל אדם כרכוש ארה"ב, וארה"ב היא תאגיד פרטי. אין לי מושג של מי.
    http://www.youtube.com/watch?v=XwZhU6uv9sA

    עוד סרטון משעשע וחביב המסביר כיצד ארה"ב משעבדת את אזרחיה דרך איש הקש:
    http://www.youtube.com/watch?v=KBcQLjjMbpI

    הדגל שמתנוסס בבתי המשפט אינו דגל ארה"ב, הוא דגל שונה. בעל שוליים מוזהבים. השופטים קמו בבוקר קפריזי אחד והחליטו לקשט את הדגל? לא, לא הגיוני. הדגל מראה על ריבונות. הריבונות היא של המלך לפי חוק האדמירליטי. מי המלך?

    כך שאיני רואה מצד "טייקוני העל" צורך לשלוט באופן שונה דרך NWO. אין צורך לדון בתוכניות עתידיות לחיזוק השליטה על בני אדם, משום שכבר כיום הם נשלטים במידה רבה. למעשה באופן חוקי הם רכוש של ארה"ב.

    ע'.

    השבמחק
  5. האם האיחוד האירופאי חייב ללוות כסף מסין?
    מדוע שלא ידפיס 4 טריליון אירו?
    נכון הדבר יצור אינפלציה אבל זו תפגע בעיקר בחסכונות
    של אנשים קטנים ובערכו של החוב הקיים לסין.
    זה קרה כבר פעמיים בישראל ולא נראה לי שזה הפריע
    למישהו

    השבמחק
  6. ערן הילדסהיים1 בנובמבר 2011 בשעה 8:16

    שלום נדב,
    האיחוד האירופי בניגוד לפדרל ריזרב ולבנקים המרכזיים בעולם (כולל שלנו) לא יכול לעשות ככל העולה על רוחו מעצם העובדה שהוא כפןף להסכמת כל החברות באיחוד . היום כסף מיוצר על ידי חוב וזאת הסיבה שחברי האיחוד החליטו למנף את קרן החילוץ ככלי להגדלת כמות כספי ההצלה. אופציה שניה שהיא לעשות זאת על ידי הזרמת כספים של המדינות עצמן נדחתה.כמו שאמרתי בעבר : יהיה תמוה בעיני שסין תסכים למהלך התאבדות כזה (להלוות כל כך הרבה כסף שהיא יודעת שלא תקבל בחזרה) אך בעולם הכלכלי של היום כבר שום דבר לא יפתיע אותי.

    אגב, המינוף הזה שמבקשים חברי האיחוד לבצע הוא בסופו של דבר יגרום לאינפלציה גבוהה עוד יותר אילו רק היו מדפיסים כסף. הסיבה :מינוף נושא איתו ריבית אבל שוב זה בגלל השיטה הכלכלית המעוותת שאני מזכיר אותה בכל הזדמנות (אם לא תהיה ריבית ממה הבנקים ירוויחו כל כך הרבה?)
    ולסיום האינפלציה-
    1. האנשים הקטנים זה הרוב- אני בטוח שתסכים איתי שהם (אנחנו) הדבר החשוב ולא מה שמציגים לך בתקשורת שהתאגידים והרווח זה העיקר.
    2. אינפלציה לא רק שמפריעה לאנשים ,במיקרים קיצוניים היא יכולה לגרום להם אפילו למות מרעב ולא חסרות דוגמאות.עד כמה אינפלציה מפריעה אתה יכול לראות רק במקרה של 420 אלף אזרחים שידועים באדישותם לבעיות חברתיות ,שיצאו להפגין ברחובות ישראל ובשאר המחאות בכל העולם.

    ערן

    השבמחק
  7. שלום ערן,
    התחלתי לעקוב אחרי הבלוג לאחרונה וממש הבנתי הרבה דברים חדשים על העולם. אפשר לומק שאיבדתי את התמימות :)
    אז תודה..
    עכשיו, יש לי שאלה, בפוסט הזה או לפניו ציינת שיוון תצטרך להלאים את הבנקים... כאדם שלא מבין הרבה בכלכלה, זה נשמע לי לא משהו רע (זה נשמע כמו להחזיר לציבור משהו שצריך להיות שלו..), תוכל אולי לפרט מעט על הלאמת בנקים, ובכלל על הלאמה והאם זה טוב לציבור (היווני, במקרה הזה) או לא?
    תודה רבה,
    ננק

    השבמחק
  8. ערן הילדסהיים2 בנובמבר 2011 בשעה 11:14

    קודם כל ברוך או ברוכה הבאה,
    ראש ממשלת יוון טען כי יצטרך להלאים את הבנקים כלומר להעביר אותם לבעלות המדינה. הסיבה שהוא רוצה להלאים זה למנוע מהבנק פשיטת רגל ובכך לגרום לכל הלקוחות שלו לאבד את כספם. המשמעות החמורה יותר של פשיטת רגל היא שנפילת בנק אחד תגרור נפילתם של בנקים אחרים ומכאן הוא כל כך דואג. העברת הבנק לרשות המדינה נשמע מצוין לאזרח אך לא במקרה הזה בו הבנק הוא לא יותר מנטל שנושא על גבו חובות עתק שהמדינה תצטרך לממן וזאת על ידי הכבדת נטל המיסים על האזרח.
    בכלל כל המערכת היום בנויה על כך שאם יש לממשלה נכסים היא חייבת למכור אותם בשלב כלשהוא כדי לממן את החובות התופחים שלה ואם היא צריכה להלאים אותה זה בד"כ בגלל הצורך להציל את אותם גופים על ידי הזרמת כספים. כך או כך האזרח מפסיד.

    ערן

    השבמחק
  9. השאלה היא אם כשהחוב מוחזר או מוחזר בחלקו, הבנק נשאר בבעלות המדינה או אז הוא מופרט שוב... ומי מחליט מתי ואם להפריט?

    השבמחק
  10. ערן הילדסהיים2 בנובמבר 2011 בשעה 12:52

    תלוי במדיניות הממשלה.
    הנטייה של הממשלות היום היא בד"כ להפריטו שוב.

    השבמחק