יום שני, 19 במרץ 2012

מה המשמעות של ניתוק איראן ממערכת הSWIFT?

כל כלי התקשורת והפוליטיקאים מספרים לנו על השיתוק הכלכלי הנורא שהולכת לספוג איראן כתוצאה מהרחקתה ממערכת הסליקה הבינלאומית. הכרה קצת יותר עמוקה של מערכות הסליקה הבינלאומיות מראה כי התמונה לא כזו חד-משמעית:
בנוסף לכך שקיימות מערכות סליקה אלטרנטיביות לזו של הSWIFT, הרחקתה של איראן מהמערכת הזו לא מונעת ממנה לבצע עסקאות ישירות מול בנקים אחרים. אז למה בכל זאת צריך את הSWIFT? התשובה היא כנראה רק מענייני נוחות ויעילות.



כתבה של אוטו רייך ואזקוול ווארגוס גר בMiami Herald (העתון הגדול  ביותר בדרום פלורידה) חושפת מערכת סליקה אלטרנטיבית הקיימת בעולם ,שאיראן כנראה שותפה לה. בכתבה זו נכתב כי איראן תוכל להמשיך לסחור עם גופים בינלאומיים בתמיכת גוף הנקרא ALBA  הכולל את קובה,ונצואלה, בוליביה ,אקוואדור וניקארגוואה.
מסתבר שההכנות באיראן לתרחיש של ניתוק ממסלקת הכספים החלו עוד מ2005 בה בוצעו למעלה מ6 פגישות שערך מנהיג איראן אחמדיניג'אד עם מדינות החברות בALBA.
בכתבה זו מגלים צמד הכותבים כי בפגישות מצומצמות שנערכו בנובמבר 2008 אישר הבנק המרכזי של אקוודור לקיים מערכת של אישור אשראי ותגמולים של עסקאות סחר בין הבנק לפיתוח היצוא האיראני (EBDI) לבנק הפיתוח הבינלאומי של של קראקס, ונצואלה (BID).
שני הבנקים האלו היו תחת הרשימה השחורה של חברות המקיימות יחסים צבאיים עם איראן ובכל זאת הבנק המרכזי של אקוודור התעלם מכך והחליט לקחת את הצד של ונצואלה ואיראן בעניין.
במקביל  יצרו חברי ארגון ALBA את הSUCRE -
Unique System of Regional Compensation. הכוונה למטבע וירטואלי שאומץ על ידי המדינות החברות בארגון ובעצם נועד להיות כמאין תחליף לדולר לצורך הסחר האיזורי ביניהן. 
הSUCRE למעשה איפשר לבנקים המרכזיים במדינות האלו לקיים העברות כספים ישירות בין החשבונות ללא צורך לבצע תאום עם בנקים חיצוניים שאינם חברי הארגון או הצורך בשימוש בדולר.  המערכת משמשת גם ככלי שעוקף את הפיקוח והבקרה של בנקים חיצוניים על פעולות אלו ומכאן שלסנקציות וחרמות אין שום השפעה על המסחר הפנימי בין החברות בו.
 היחידים שיכולים לקבוע את חוקיות ההעברות הן רק אותן חברות שמשתמשות באותו המטבע הוירטאולי .


ומה עם שאר מדינות העולם? כיצד תקיים איתם איראן קשרי מסחר?
שר האוצר שטיניץ טוען כי  "ניתוק של מדינה ממערכת הסליקה הפיננסית הבינלאומית מקשה מאוד על ייבוא וייצוא נפט. אירן יכולה לקבל רק כסף מזומן או זהב, אך בסכום של מיליארדים זה לא אפשרי". אז האם באמת העולם יצטרך להכין מזוודות של מזומנים כדי לקנות דלק איראני או סתם להנות משטיחים פרסים?




בשביל לענות על זה צריך להכיר מהן המטרות העיקריות של מערכת הSWIFT. הנגיד לשעבר דר' דוד קליין הסביר אתמול בראיון לרזי ברקאי בגל"צ כי מטרתה העיקרית של מערכת הSWIFT היא להקל על תשלומים בגין המסחר הבינלאומי מעצם זה שזה מאפשר ביצוע פעולות אלו במהירות ובבטחון גבוהים. כלומר בשורה התחתונה המערכת הזו מייעלת את תהליך העברות הכספים אבל לא יכולה למנוע העברות אלו. המשמעות של זה , שאם תרצה איראן למשל לקיים מערכת העברות כספים ישירה מול מדינה אחרת שום דבר לא ימנע זאת ממנה.לטענתו של קליין הבעיה בתהליך כזה  שזה עסק יותר איטי ולפעמים זה פחות בטוח.
כיום מערכות בנקאיות בהחלט יכולות להתגבר על מכשולים כמו זמן (גם כך עסקאות ענק לא נסגרות מהיום למחר) ואבטחה (יש מספר רב של טכנולוגיות העוסקות בכך) ולכן בניגוד לדברי שר האוצר, שום מערכת לא תוכל למנוע  מעבר כספים באופן ישיר בין שתי מדינות שירצו בכך.

הזהב כתחליף
כמו שדיווחנו פה בעבר הודו  החליטה כבר לפני כמה חודשים לסחור עם איראן בזהב. זהב בניגוד למזומנים היא סחורה שקל יחסית לשנע ולאחסנה ומכאן שנוח להשתמש בה כתחליף לכסף המודרני. זו אגב הסיבה שרבים מאלו שחוששים לערכם של מטבעות הפיאט (הכסף המודרני) ,רוכשים זהב. לא מן הנמנע שנראה עוד עסקאות מהסוג הזה באגף האיראני.

אז האם איראן יוצאת לפיכך ללא פגיעה ממהלך זה?
אין ספק שאיראן תפגע מכל המהלך הזה, אבל פחות כתוצאה מהרחקתה ממערכת הSWIFT אלא יותר מרתיעתן של מדינות מלקיים מערכת סליקה אלטרנטיבית ישירה מול איראן. מדינה שתעז לעשות זאת תקרא למעשה תיגר על מרותה של ארה"ב בעולם ותגרום לעצמה להכנס לאותה מיטה יחד עם איראן עם כל המשמעויות הכרוכות בכך. אותן מדינות שפחות חוששות מארה"ב או מאיראן,יוכלו להמשיך לסחור איתה ללא הפרעה עם או בלי מערכת הSWIFT.

6 תגובות:

  1. Steinitz may have said what the post claimes he said, but it sure ain't in the embedded video clip.
    -Eran

    השבמחק
  2. מה זה העברה בינלאומית של כספים? מוחקים מספר בחשבון אחד וכותבים אותו בחשבון אחר, זה הכל...
    אם כך למה צריך סוויפט?
    1) כדי שמישהו לא יתחבר לבנק ויגרום לו לכתוב סכום כלשהוא מבלי למחוק אותו בחשבון אחר (למעשה זו שיטה פשוטה לזיוף מטבעות שכל בנק יכול לבצע מבלי צורך במכונות הדפסה...) אבל לשם כך מספיק פרוטוקול אבטחה פתוח. אז למה צריך שכולם יעברו דרך מערכת מרכזית אחת?
    2) לדעתי יש עוד סיבה שלא מדברים עליה. סוויפט יכול לרכז את כל ההעברות של הכספים ולבקר את היצירה של המטבעות במדינה המחוברת לסוויפט. לדוגמא אם מדינת ישראל מכניסה 10 מיליארד דולר ומוציאה 20 מיליארד דולר, ניתן לראות זאת בסוויפט.

    ברגע שמדינות עובדות בלי סוויפט, הן יכולות ליצור כל מטבע באיזה כמות שרוצים בצורה וירטואלית. לכן מדינות אחרות ששיכות לקרטל של יצירת המטבע, מחויבות להחרים את העברת הכספים המקוונת עם המדינות שאינן עובדות בסוויפט.
    אם הן לא יחרימו, האליטות שלנו יאבדו את השליטה על מערכת המטבע הווירטואלי שכולנו מסכימים לה, למרות שהיא מנוגדת לאינטרס של האנשים, אם הם מעוניינים לחיות חיי חירות.

    ע'

    השבמחק
  3. הזהב חוזר כמטבע בסחר וזה טוב.

    השבמחק
  4. המשמעות היא שיהיה לאנשים על מה לדבר עליו.
    את אלה שבעד המתקפה זה בא לחמם:נו יאלה מספיק עם השטויות האלה מתי תוקפים
    אותם?
    את אלה שנגד המתקפה זה בא לספק:אחמדיניג'ד באמת בעייתי עושים לו כאלה בעיות
    כלכליות ועדיין הוא לא מפסיק להגיד דברים רעים על ישראל,אולי הוא באמת
    מקרה אבוד.

    יכול להיות שזה גם מקשה על הוצאת כספים מהמדינה לאלה שמנסים להבריח את הנכסים שלהם - שיהיה מה לבזוז שהאמריקאים יכנסו.

    השבמחק
  5. זו באמת שאלה טובה. מה מונע ממערכת מחשב ליצור כסף יש מאין (בלי חוב, בלי קשר), ולזכות חשבון בנק מסויים?
    בסוויפט אם המערכת מזכה חשבון אחד במיליון דולר, הוא דואגת שהוא יתנקה מהחשבון ממנו הוא נשלח.
    מה הבעייה ליצור פרוטוקול סודי לאליטות שפשוט יזכה חשבון בנק במלא מספרים ?

    הבעייה היא אך ורק אינפלציה דרך אביוז סיסטמתי. מצד שני זה מה שקורה היום, רק בצורה מתוחכמת עם חובות וריבית.

    השבמחק
    תשובות
    1. סוויפט לא דואגת לזיכוי וגם לא לניקוי. סוויפט מעבירה הודעות בצורה מאובטחת.

      תיאורטית אין בעיה לאליטות ליצור כסף מבלי שידעו. אולם לדעתי הם לא יעשו זאת. מדוע? משום שהכסף שייך לבנק שהדפיס אותו - זה כתוב עליו במפורש federal reserve note. כלומר הבעלים של הפדרל ריזרב הם גם הבעלים של הכסף. מבחינה משפטית, מי שמחזיק דולרים, רק שואל אותם מהפדרל ריזרב, אבל הוא לא הבעלים שלהם. אז למה הם צריכים גם ליצור כסף שאינו מבוסס חוב?

      צריך לזכור שהאליטות מעוניינות שמערכת הכסף מבוסס חוב תישמר, והם לא מעוניינים להרוס את המערכת המתוחכמת שבנו.

      ע'

      מחק