יום שני, 30 באפריל 2012

משלמים עמלות למכונות: כ-80% מכלל הפעולות בבורסות הגדולות נעשות על ידי מכונות

מה לא נאמר על חלק מסוחרי הבורסה שהם אנשים קרים,פועלים בלי הרבה רגש ודי מזכירים מכונות. מסתבר שאלו שטוענים זאת עוד היו עדינים. מורגן סטאנלי דיווח לאחרונה כי רוב המסחר בבורסות היום (בארה"ב ובבריטניה לפחות) נשלט על ידי מכונות. 84% מהמסחר מתבצע על ידי המכונות בעוד רק מיעוט הם סוחרי בשר ודם.



מורגן סטנלי הציג בFinancial Times תוצאות מעקב שערך בו גילה כי משקיעים "אמיתייים" שותפים היום לחלק הקטן ביותר של המסחר במניות מאז שהחל לעקוב אחרי נתון זה לפני 10 שנים.

לפי נתונים מהרבעון האחרון של 2011 שיעור הפעילויות בתחום המסחר בבורסה בארה"ב מצביע כי רק 16% מכלל נפח השוק בכל מה שקשור לרכישות ו13% דרך מכירות נעשים על ידי סוחרים אמיתיים. את כל השאר עושות מכונות שמבצעות סחר בתדירות גבוהה (HFT). נתונים דומים כמו אלה שבארה"ב אפשר למצא גם במסחר בבריטניה .

כמה מילים על המכונות/ תוכנות האלו :
מאחר והצלחת המסחר האלגוריתמי מבוססת היום על מסחר מהיר ורב בסכומים נמוכים, עוצמת ומהירות ביצוע העסקאות משחקות תפקיד מרכזי אשר קובע בסופו של יום את רווחיות הפעולות. לדוגמא: אם לפני עשר שנים המלחמה בין בתי ההשקעות על זמן התגובה לפעולה עמדה על כמה אלפיות-שניה בודדות, היום המלחמה היא על מיליונית-שניות בודדות. המלחמה כל כל גדלה עד כדי כך שאפילו המשקיעים מעדיפים שהמכונות האלה ישבו כמה שיותר קרוב פיזית ליד הבורסה כדי שהמידע יגיע יותר מהר. ככל שהתחרות גדלה כך הופכים הסוחרים האנושיים לחסרי משמעות, שכן אין לאדם שום יכולת תגובה כל כך מהירה ולכן הם מוחלפים במכונות.


למכונות ולתוכנות האלה יש כמה השפעות שליליות על השוק:
* הן יוצרות מצג שווא כאילו יש פעילות רבה בבורסה בעוד מרבית הפעולות שהן מבצעות חסרות משמעות למסחר. הנתון הזה בהחלט מבלבל את המשקיע האמיתי ועלול לגרום לו לפעול בצורה שגויה.
* התוכנות מסחר האלה גובות בערך רבע פני על כל פעולה על מניה מבלי להתחשב עם המניה ירדה או עלתה. חישבו שתוכנה כזו יכולה לבצע מיליארדי פעולות כאלה בתוך זמן קצר והבינו את הפוטנציאל העיסקי שקיים פה לפעמים בלי שום הצדקה.
* מי שמכיר את התוכנה יכול לבצע מניפולציות בקנה מידה גדול,אפילו גולדמן זקס הודה בעובדה זו בעבר.

ואם אתם שואלים למה זה יכול לגרום אז אחזיר אתכם ל6 במאי 2010 , מדד דאו ג'ונס צנח ב־1000 נקודות בתוך זמן קצר של כמה דקות, במה שהתברר אח"כ כצלילה המהירה החדה בהיסטוריה של המדד. כעבור דקה וחצי המדד כבר טיפס בחזרה מחצית מהדרך ומשם המשיך להתאושש. מדובר באחת מהתעלומות הגדולות בתולדות המסחר בדאו ג'ונס שעד היום אין לה הסבר חד משמעי. הסיבות שהועלו לצניחה הוא באג בפעילותן של אותן מכונות האוטומטיות ,טענות אחרות מדברות שמשקיעים ניצלו את הידע שלהם במכונות האלה ובמערכות ההשקעה כדי לגרום לקריסה ולגרוף רווחי ענק.

צפו בשידור החי מתוך CNBC בזמן התרחשות אותה נפילה. שימו לב למדד הדאו ג'ונס (בצד ימין למטה) הצונח בזמן שהכתבים והפרשנים מדברים ברוגע ועד לרגע של חוסר האונים והבלבול השוררים באולפן ברגע שהם מגלים את הדרמה  המתרחשת:




והנה השלב שבו מנסים להבין מה קרה:

5 תגובות:

  1. מצחיק שהעולם מפחד לנתק את המכונות שמה הכלכלה תקרוס, וממה מפחדים בשורש העיניין מדבר שלא קיים=עגל הזהב.

    השבמחק
  2. המטוטלת של חוסר השפיות וההגיון במערכת מתקרבת לשיא. מענייו אך
    הפוסט הקודם שלך מראה לאן המטוטלת תשאף להגיע בכיוון הנגדי.
    חברות המבוססות על סחר חליפין כמו שראינו בעת המפלה בארגנטינגה ועכשיו ביוון.
    מצד אחד מכונות האלגוטרייד שעובדות במליונית השניה ומייצרות הר של כסף מאפס תועלת וערך
    אל מול תשלום של ערך תמורת ערך מלא וללא תיווך, או תיווך מינימאלי.

    השבמחק
  3. Prior to this event Congress decided to investigate potential criminal actions by GS. In response, GS broke a story about SEC employees watching porn at work instead of monitoring financial markets activities. When that message failed to sink in, they simply manipulated their HFT platforms to give a demonstration of what GS can do (want the American people to vote you out? See your savings evaporate?) - This time the message did go through.
    Of course I'm just a nut case, after all if this was true and not some conspiracy speak you would've heard thins on CNBC/NYTimes/Barrons etc.
    God help you.
    - Eran
    PS
    GS= Goldman Sachs

    השבמחק
  4. בתור סוחר פורקס לשעבר אני מכיר היטב את כל אותם תוכנות אוטומטיות שסוחרות עבורך (אקספרט אדוויזר) שם השוק רווי מכונות או תוכנות שמבוססות לפעמים על עשרות פרמטרים שאין מאחוריהם דבר שקשור לבינה אנושית אלא רק על פרמטרים סטטיסטיים שבני אדם הכניסו על סמך נתוני עבר למיניהם ומדדים שונים ובעיקר על אופטמיזציה של המשתנים האלו בתנאי השוק השונים. המכונות האלה לא רק חוסכות זמן שלא יכול לשבת מול המחשב כל היום , אלא בעיקר אמורות לבטל את הפסיכולוגיה האנושית שנכנסת לפניקה שיוצרת טעויות אנוש והפסדים...מי כמוני יודע זאת..חח

    השבמחק