יום שני, 23 באפריל 2012

בועת האשליות

בועות פיננסיות הן המחלה הגדולה של העולם המודרני. הן מתודלקות על ידי אשראי זול וציבור שמתודלק בפחד. הכלכלנים שמעולם לא למדו באף מוסד כיצד השיטה המוניטארית עובדת מזינים בבורותם את הציבור המפוחד וביחד נוצר הר חובות שאין שום נוסחה מתמטית בעולם, שתוכל להסביר איך כל השותפים באותה בועה יוכלו להחלץ ממנה מבלי להקבר תחתיו. במוקדם או במאוחר יחווה עם ישראל את נחת זרועו של פיצוץ הבועה הנדלני"ת. זה עלול להיות כואב.


"כשהבנק מספק לך משכנתא של 100,000$ , הוא יוצר רק את הקרן, שאותה את מוציאה ואז היא מתחילה לעבור מיד ליד בתוך המשק. הבנק מצפה ממך לשלם חזרה 200,000$ על פני 20 השנים הבאות, אבל אינו יוצר את 100,000$ הנוספים – את הריבית. במקום זה, הבנק שולח אותך החוצה אל העולם הקשה, להיאבק בכל האנשים האחרים כדי להביא בחזרה את ה-100,000$." ברנארד לייטאר ,ממציא מטבע היורו ובכיר לשעבר בבנק המרכזי הבלגי.
ברנארד לייטאר מסביר היטב מדוע מתישהוא בעתיד רבים מלוקחי ההלוואות יקרסו תחת נטל המשכנתא -זה לא יקרה כי הם לא עובדים מספיק טובים או בגלל שהם לא מספיק חרוצים,זה גם לא קשור לכמה הם אנשי משפחה נאמנים ומה יכולת ההחזר הנוכחית שלהם , אלא פשוט בגלל שבמשחק הזה חייבים להיות מפסידים מהסיבה שאין מספיק כסף לכולם. זו נוסחא מתמטית פשוטה. ככל שהר החובות יהיה גבוה יותר כך הסיכון להתרסקות גדל ובסקטור הנדל"ן שלנו הר החובות כבר מזמן שבר שיאי גובה.

רבים מהציבור מתקשים להבין למה בועה מתפוצצת ,אנסה להסביר זאת בכמה מילים:
כל הכסף במדינה נוצר מחוב ולכן כל עוד אנשים לווים ובנקים מלווים בקצב הולך וגובר, כך גם כמות הכסף בשוק הולכת וגדלה. במקרה כזה בשוק יש מספיק כסף כדי לכסות חלק גדול מהריביות שנלקחו בעבר. הבעיה מתחילה ומסתיימת בכך שכמות המלווים והלווים צריכה לגדול כך ללא סוף כדי לשמור על מצב שברירי זה. זה לא משהו שיכול להמשך לנצח. כשכמות ההלוואות תפחת בגלל משבר או ציפייה לירידת מחירים (כפי שקורה עכשיו) כך גם כמות הכסף תקטן בשוק ואז יותר ויותר אזרחים ישארו ללא כסף להחזיר את ההלוואות. האזרח מרגיש תהליך מהסוג הזה כשהמשכורות או ההכנסות שלו נפגעות או מקוצצות. הוא גם יכול להרגיש את זה דרך ההוצאה הגדלה על תשלומי מיסים או קיצוצים בקצבאות הממשלתיות,שכן הממשלה תצטרך במצב כזה להגדיל מיסים ו/או לקצץ בהוצאות כדי להקטין את הגרעון הגדל שלה. לאט לאט זה עלול להתפשט גם לבנקים שישארו עם הלוואות ללא כיסוי ולשאר המשק. את הבנקים במצב כזה בנק ישראל יחלץ ואת הציבור הוא ישלח לעוד חיפוש אחר צדק חברתי ברחובות תל אביב.
לתשומת ליבכם, על פי הסטטיסטיקה משבר גדול יפקוד אותנו כבר במהלך ה3 שנים הקרובות.

שאלה נוספת היא מדוע המחירים עולים כל כך מהר בבועה?
זה מתחיל בדרך כלל באשראי זול (ריבית נמוכה). הבנקים שמייצרים את רוב הכסף בשיטה הנוכחית ,מוכנים ויכולים במקרה כזה להלוות אותו בתנאים נוחים ללווים ,גם לכאלה שספק גדול אם יצליחו להחזיר את ההלוואה.  הלוואות אלה כאמור מגדילות את כמות הכסף בשוק ,כשיש יותר כסף בשוק הוא גם שווה פחות וכאשר הוא שווה פחות צריך יותר ממנו כדי לרכוש את אותו מוצר או נכס. הציבור רואה רק את התוצאה של התהליך הזה בתור עליית מחירים. הכלכלנים ועיתוני הכלכלה שלא מבינים מדוע המחירים עולים מוצאים כל מיני סיבות מנותקות מהמציאות אך כאלו שנשמעות הגיוניות כדי להצדיק את עליית המחירים. הסיבות האלה רק מגבירות את "ההגיון" מאחורי רכישות אותם מוצרים או נכסים גם במחירים גבוהים. הציבור מצידו מקבל ביטחון ורוח גבית שאם יקח סיכון גדול כדי לרכוש אותם ,זה ישתלם לו בסוף. נוצרת לאט לאט נורמה בציבור שלקחת סיכון זה בסדר וכך משכנתא שנחשבה עד לפני ארבע שנים כמשכנתת "התאבדות" נחשבת היום למשכנתא מקובלת על אף שהתנאים בשוק כלל לא השתנו! הסיכון אותו סיכון ואפילו עוד יותר גדול היום.  יותר מכך, הנורמה המעוותת הזו כל כך עיוורה אותנו עד שנוצר מצב אבסורדי ,שמי שלא לקח משכנתא שתסכן את משפחתו בעתיד נחשב כמי שדווקא כן מסכן את משפחתו (שתשאר ללא בית משלה), שלא לדבר על היותו "פראייר".  

אז למי שעדיין לא השתכנע הנה כמה דוגמאות של בועות מהעבר וההסבר ,שאז נשמע הגיוני, של כלכלנים שאינם יודעים איך נוצר כסף או כאלה שיודעים אבל אינם אוביקטיבים מספיק להודות באמת:
בשנת 2007 הגיעו מחירי החיטה לשיאים חדשים בעקבות גדילת כמות הכסף.הסיבה שמצאו לכך היתה אקלים בעיתי, אמרו גם שזה משמש מקור חלופי לאנרגיה, אפילו פתאם גילו שהסינים התחילו לאכול לחם:
"הצמיחה הכלכלית בסין שמלווה בגידול בצריכה של מוצרי מזון הנחשבים מערביים כגון חיטה - הם הגורמים העיקריים להידללות מלאי החיטה בעולם." TheMarker
גידול הצריכה של הסינים לא פחת ב5 השנים האחרונות בטח לא בצורה שתצדיק את הגרף הבא שאומר הכל על מה שקרה לחיטה רק כמה חודשים אחרי אותו הסבר מלומד:




אורן שילוני, מנהל חדר עסקאות ני"ע זרים בבנק דיסקונט, הסביר לנו עם תחילתה של התפוצצות בועת ההי טק באוקטובר 2000 למה המחירים עלו וימשיכו לעלות גם בעתיד:
"אני לא פסימי. לדעתי, השוק מתייצב ברמות הגיוניות והמחירים אינם מנופחים. מובן שהשוק רגיש והודעות על עליית מחירי הנפט ואי הורדת הריבית משפיעות. אבל אין משבר, ולראייה, הציבור האמריקאי לא מושך את כספו מקרנות הנאמנות... הגיע הזמן לרכוש מניות טובות כמו אינטל. אני לא מאמין שיפסיקו לייצר מחשבים. . ."YNET
זמן קצר אחרי הראיון מחירי מניות הטכנולוגיה צנחו:



הנגיד פישר הרגיע ב2005 שמחירי הנדל"ן לא יפלו בבריטניה ובארה"ב ואפילו נתן הסבר הגיוני למה. יותר מכך, הוא אף פסק בהחלטיות שהתרחיש כמו זה שאורי שילוני שגה בחיזויו בשנת 2000, לא יכול לחזור על עצמו:
"אני לא שותף לחזיונות החורבן הללו. בועת הנדל"ן קיימת רק במספר ערים בארצות-הברית, אבל היא לא בעיה כלל-אמריקנית ולא כלל-עולמית. מחירי הדירות גבוהים בסן-פרנסיסקו, למשל, ולא בבוסטון. זו בהחלט לא בעיה בהיקף של בועת מניות הנאסד"ק לפני חמש שנים. ירידות במחירי הנדל"ן למגורים יכולות לכן לגרום להאטת צמיחה זמנית בכמה מקומות בעולם - אבל לא מעבר לכך. השפעתן תהיה מוגבלת. אתן לך דוגמה: בשנה שעברה הבריטים חששו מניפוח יתר של מחירי הדירות. הבנק המרכזי בלונדון העלה לכן את הריבית, ושוק הנדל"ן נרגע. המשק הבריטי סבל מהאטה קצרה, ירד מקצב צמיחה שנתי של 3.5% ל-2%. עכשיו הכל בסדר והבריטים כבר יוצאים מזה". YNET

מה שקרה שנתיים אחרי כן למחירי הנדל"ן בבריטניה וארה"ב כולם יודעים ופה נשאלת השאלה מה יקרה אצלינו?
אז כן מספרים לנו על בעיית היצע כאילו אוכלוסית ישראל צמחה ב60%  בתוך כמה שנים ובכלל באתר בועת הנדל"ן הפריכו טענה זאת מיסודה.
רמז למה שצפוי אולי נוכל לקבל בגרף הבא של מחירי הנדל"ן בישראל מול גרף המחירים של שתי המדינות עם בועות הנדל"ן הכי מפורסמות של השנים האחרונות: ארה"ב ואירלנד..שימו לב להתנהגות בין גרף מחירי הדירות: האם אנחנו עומדים על קצה הצוק רגע לפני ההתפכחות מבועת האשליות?


מחירי הנדל"ן בארה"ב:

מחירי הנדל"ן באירלנד


מחירי הנדל"ן בישראל בתקופה המקבילה

  מקור חלק מהגרפים : אתר בועת נדל"ן




החומר הכלול במאמרים בבלוג זה הם על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו.הכותב אינו יועץ השקעות וסקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד

37 תגובות:

  1. תודה על הכתבה המאירת עיניים!

    ויש לי שאלה שקשורה לנושא וגם גולשת לתחום אחר

    מחירי הנדל"ן עלו בממוצע מ 2008 בערך ב 60% עקב אשראי זול בין היתר, שזה גם לביקוש נדל"ן אנשים רכשו דירות יד שניה ובעיקר מקבלנים, שולם מיסים למדינה, הכנסות ממיסים גדלו הן מנדל"ן והן בדלק!
    לפני יומיים התבשרנו שיש גירעון בתקציב בחודש מרץ (גם התחזיות של בנק ישראל להמשך שנה זו ו2013 לא מעודדות.) בנק ישראל ממליץ להעלות מיסים בעקבות הצפי, וכאן באה השאלה שלי ומקווה שהיא תובן:

    עקב ירידה בפעילות הנדל"ן כמות הדירות שנמכרו בחצי שנה האחרונה ירד ב 50% ( סתם לדוגמא ) בין ההשלכות שלזה ירידה בהכנסות ממיסים, ברגע שהממשלה רואה שיש ירידה בהכנסות המדינה מדברים על הטלות מיסים נוספות כדי להקטין את הגירעון ולממן את פעולות הממשלה!
    כשחושבים על זה אז אם אנשים ימשיכו לקנות דירות במחירי בועה ויקחו הלוואות שספק אם יוכלו לעמוד בהם בעתיד, ומצד שני למדינה נכנס המון כסף מיסים מנדל"ן והיא תוכל לממן את הפעילות השוטפת ולשלם חובות!
    אם תהיה ירידה חדה בפעילות הנדל"ן עקב מחירי בועה אנשים לא יקחו הלוואות שספק אם יוכלו לעמוד בהם יגורו בשכירות ובהמשך לתקווה למחירי נדל"ן יותר שפויים, ומנגד לממשלה יש ירידה ממיסים אז כמובן שעומדים בפניה כמה אפשרויות 1 קיצוץ בשירות הציבורי2 לעודד את המשק ומפעלים לתמריצים כדי להגדיל את הפעילות הכלכלית 3 העלאת מיסים וקיצוץ בשירותים שהיא נותנת לאזרח!
    קצת פרדוס אם התאוריה שלי נכונה, ומצד שני כשאני חושב על זה לממשלה אין אנטרס בכלל שהמחירים יירדו, (היא כאילו אומרת לא קניתם בית לא נכנס לי כסף אז אני מענישה אתכם במיסים וגזירות) הכנסות ממסים ותחושה של עושר מדומה שחש בעל הנכס!

    מקווה שהשאלה הובנה כהלכה!

    נ.ב : הנדל"ן הוא רק דוגמא מיני רבות של ירידה ממיסים, אפשר לקחת גם ענפים אחרים

    תודה

    רונן נ.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום רונן,
      נגעת בדיוק בנקודה: מה שטוב לכלכלת ישראל הוא רע לנו ומה שטוב לנו רע לכלכלה. זו הסיבה כשמחירי הנדל"ן,המזון והדלקים טיפסו ומצבינו הכלכלי הורע ,דווקא אז עלה דירוג האשראי של ישראל.
      היום כשמצבינו טוב יותר(מחירי הנדל"ן וחלק מהמזון התייצבו עם נטייה לירידה)דווקא עכשיו גובר החשש להורדת דירוג לישראל:
      http://www.bizportal.co.il/shukhahon/biznews02.shtml?mid=315234&p_id=&maavar=1
      זה מה שנקרא כשל לוגי של השיטה המוניטארית -בשיטה הזו עליית מחירים היא מדיניות מוצהרת ומחויבת על מנת לקיים את הכלכלה
      המטרה של בנק ישראל למשל זה לגרום לעליית מחירים מידי שנה בין 1%-3% ואנחנו יודעים שבמציאות העליה חדה הרבה יותר. בשיטה הזו ירידת מחירים היא בבחינת אסון לכלכלה וכתבתי למה פה בעבר:
      http://kalkala-amitit.blogspot.com/2012/03/blog-post_29.html
      גם הממשלה סובלת מהשיטה שמנהיג בנק ישראל ,שכו מצד אחד יש לה אינטרס להטיב עם האזרח ולהוריד מחירים אך אם תעשה זאת היא תגדיל את הגרעון. זה מצב שאין לו פתרון. הפתרון הוא שינוי השיטה אבל אז כבר אתה פוגע בבעלי האינטרסים החזקים במשק שלא מעוניינים בכך.

      ערן

      מחק
    2. תודה ערן, יש לי בבקשה שאלה נוספת: ומה עם ההכנסה הפנויה?
      הרי ברגע שנטל המס גבוה ומחירים גבוהים אז כוח הקניה וההכנסה הפנויה קטנה, אז קונים פחות נכנס פחות הכנסות למדינה, וברגע שהמחירים סבירים אז קונים יותר! קונים יותר? נכנס יותר מיסים למדינה, גם שר האוצר אמר לפני כמה שנים שהוא מעוניין להוריד את נטל המס כדי להגדיל את כוח הקניה, וכך להגדיל את ההכנסות ממיסים!

      תודה
      רונן נ.

      מחק
    3. - הוכח מחקרית שכל פעם שמורידים מסים, ההכנסות ממסים דווקא גדלות.
      - דווקא יש פתרון לבעיה הזאת: להוריד מסים, ולקצץ בממשלה! תחשבו על זה, ממילא השרותים שהממשלה נותנת הם חרא, לא עדיף לא לקבל כלום מהממשלה ולשלם פחות מסים??
      - ערן, אני הייתי מתקן ואומר שמה שרע למגזר הפרטי טוב למגזר הציבורי, ולהפך. הרי המסים שלנו עלו בשנים האחרונות, אבל הם קיבלו תוספות שכר!

      מחק
  2. מציאות החיים להשלים את החסר. כל עוד קיים חיסרון ולא חשוב באיזה הנושא קיים רצון וגם ניסיון להשלים את החיסרון.
    גם במערכת הכלכלית, כאשר קימת מערכת גומלין בין אנשים בנושא של קבלה ונתינה
    אז המצב הוא שהאדם רוצה/צריך משהוא הוא עושה הכל על מנת להשיגו הבעייה שלנו כבני האדם שהרצון שלנו הוא ליותר ממה שיש במציאות ולכן ייצרו שיטה בלוף שכאילו יש מקום ששם יש מקור בילתי נדלה של כסף שמוזרם כל פעם שיש מצוקה אי איזון כלכלי. מכיוון שאין במציאות פרפטומובילה (מכונת נצח)אז יבוא רגע והמכונה הכלכלית תעצר ואז יאלצו להמציא מכונה אחרת. החשש שלי שעל מנת לאזן את המצב הכלכלי בעולם יצטרכו לצמצם את הצרכנים ויש שתי שיטות ברורות האחת להכפיף על הציבור בעולם חוקים דרקוניים ורמת החיים ירדו מאוד מאוד. והשיטה השניה היא שיטה רצחנית צימצום האוכלוסיה בעולם שהיא נמצאת היום על המדף השילטוני של מספר מנהיגי עולם ולא ירחק היום ששתי השיטות יעשו יד ויפעילו את המכונה הזאת שהיא חוקי כלכלה דרקוניים גלובאליים ורצח המוני בשיטות מתוחכמות.

    השבמחק
  3. ערן
    הכלכלנים הבכירים בעולם יודעים יפה מאוד את מה שאתה מסביר כאן בבלוג ובמאמר הזה.
    שיטה הכלכלית מבוססת חוב נפלאה להנהגה העולמית כל עוד לא הגיעו לקריסה ואכן מדור לדור דוחים את הקריסה וכך חוגגים השליטים ומקווים שהקריסה לא תגיע במשמרת שלהם. וגם אם הקריסה תגיע אז הכלכלנים והשליטים הכינו לעצמם מקלט כלכלי בטוח.
    הבעיה שלנו פשוטי העם איך אפשר להפיץ לציבור את האמת כאשר התשקורת שבויה ולכן היא את האמת לא תפיץ אלא כל מיני זוטות שירגיעו את הציבור כאילו הם מאירים באמת את הבעיה.
    אני מבקש שכל אחד יכניס את האתר הזה בפייסבוק הפרטי בתקווה שעוד אנשים יקראו.
    בכל פורום כלכלי או אחר להכניס את הכתובת של האתר הזה.
    אפשר לפזר פליירים ולפרסם בעיתונות מודעת אזהרה כלכלית עם הכתובת של האתר.

    השבמחק
  4. כתבה נפלאה ומאירת עיניים, תודה ערן.

    פותח כל בוקר עם האתר שלכם ובועת הנדלן, מעניין מתי יהיה פיצוץ הבועה, לדעתי זה יכול לקחת עוד הרבה זמן, הרי כל עוד ריבית נמוכה וממשיכים להזרים כסף למערכת, הבועה יכולה הלהמשיך ולגדול. כמו שזה נראה, ארה"ב הגדולה ואיתה אירופה והבנקים המרכזיים שלהן יכולים להמשיך ולהדפיס כאילו אין מחר ולהמשיך ולחלק כסף בחינם (כמעט) ולהמשיך להחיות את הכלכלה לעוד שנים רבות.

    מדי פעם אני מקבל טלפון מהבנק ומציעים לי הלוואה בתנאים נוחים למרות שאני ממש לא צריך. גם הנגיד שלנו כנראה נוקט באותה שיטה.

    השבמחק
  5. ערן,

    בעקבות אשראי זול, הרבה הלוואות נלקחות לצורך משכנתא, ההלוואות מגדילות את כמות הכסף בשוק וככה הסברת את עליית המחירים המהירה של הנדל"ן.
    אבל כמות הכסף בשוק גדלה ואמורה להשפיע על כל המוצרים ןהסחורות ולא רק על הנדל"ן.
    אז למה ספציפית הנדל"ן עולה כל כך מהר כתוצאה מהאשראי הזול וכמות ההלוואות?
    האם כמות הכסף גדלה רק בתוך שוק הנדל"ן?

    השבמחק
    תשובות
    1. בועה היא עניין פסיכולוגי שיש בו הרבה מתסמין העדר. בשנות ה2000 כולם רצו למניות הטכנולוגיה כי המניות של אז היו הנדל"ן של היום -כולנו היינו משוכנעים שמניות טכנולוגיה לעולם לא יפלו כי תמיד כמו שהמומחה אמר נצטרך מחשבים למשל. כל מי שישב בצד ראה את חבריו עושה רווחים מטורפים וקלים במניות ורכש גם הוא כמה כדי להיות חלק מההצלחה..
      האם למשל נדל"ן גם בעליות הגדולות שלו היה עדיף על השקעה בזהב למשל?
      התשובה היא לא אבל רכישת זהב בניגוד לנדל"ן היא כרגע לא נורמה חברתית ,היא מחוץ ל"עדר" ולא מקבלת את עידוד ותמיכת הכלכלנים כפי שקיבל הנדל"ן.
      ערן

      מחק
    2. יש לכם טעות רצינית אתם פשוט לא מכירים את כל התמונה, מי שהעלה את מחירי הנדלן אלו הבנקים על ידי חסימת אשראי לבניה במהלך 4 השנים האחרונות, ערן אתה חושב נכון בכיוון הנכון אבל עדיין עוסק רק בסיפטומים לשיטה או הבעיה, השליטה האמריקאית בעולם הינה בעזרת כסף הלוואות ישראל למשל משלמת ריבית עתק כל שנה כשליש מהתמ"ג, כמובן מידי פעם מקבלים קופון מענק איזה עשר מיליארד וכולם שמחים כי לא יודעים מה יצא מהכיס השני, אבל עדיין לא הגענו לראש הפירמידה שהוא השולטים בפדרל ריזרב, אנשים אלא מדפיסים כסף בלי סוף וכאשר יש משבר מטפטפים אותו מלמעלה כמובן שהטיפטוף לא מגיע מטה, השיטה שאנשים אלו יצרו והטיפטוף שאגב ביבי שותף לדעה הזאת הינה הונאת הציבור , גניבה, עושק, וכו, גרוע אלו שבאמת שולטים בישראל לא יושבים בכנסת אלא אלפי קילומטרים מכאן ונציגהם פישר ביבי וכו יודעים את תפקידם המדויק לטפטף

      מחק
    3. שמו אתכם בעולם מסוים ואתם מנסים לנתח מתי זה יעלה ומתי זה ירד, מתי תבינו שכל הסביבה הכלכלית הזויה וסופה הגיעה, הגיעה הזמן לדבר על כיצד יהיה בעתיד העולם הכלכלי לאחר הקריסה

      מחק
    4. ישראל יכולה להיות מעצמה כלכלית אם תרצה תוך 3 שנים אז למה היא לא? כי ישראל נשלטת מרחוק אין לה ממשלה אין לה מנהיג (כרגע)

      מחק
    5. זה מזכיר את השיטה הרומית. הרומים מינו נציבים בכל מדינה שבה שלטו, מצד אחד ומצד שני השאירו את ההנהגה הבכירה המקומית על "כנה" (הנהגה בכירה יכולה להיות הכוהנים הגדולים, כמו למשל בפרובנציה שלנו, או המלך המקומי כמו בחלק אחר של הפרובינציות בקיצור "וסל"). התפקיד של הנציבים האלו יחד עם "הנהגה" המקומית היה לייצר מיסים לרומי, כל עוד ייצר מיסום לא היה אכפת לרומאים מה קורה באותה פרובניקיה. כאשר מישהו איים על זרימת המיסים אז הרומאים שלחו גייסות נגדו, וכאשר אותו עם/פרובניקיה המשיך לעמוד במרדו פשוט החריבו אותו, שדדו אותו מהזהב שלו והשתמשו ברבבות ומאות אלפים מאותו עם מסכן כעבדים (ובקונטקסט שלנו: את הקולסואום הגדול ברומי בנו מזהב שנשדד מבית המקדש ומרבבות עבדים עבריים שעבדו בבניה שם) . זה היה מבנה גלוי ואפילו בוטה. היום בעידן המודרני (או שמא "המודרני"), ארה"ב לא ממנה "נציבים" אלא משתמשת במגוון כלים, שבמהות לא שונים מהרומים, למשל "הלוואות" למשל סיוע במזון "מזון לרעבים" מלחמות (ויאטנם, עירק, אפגניסטן) כנגד מי שלא פועל בתיאום עם האינטרס ארוך הטווח של האימפריה.

      מחק
  6. אשראי זול גורם לעליית מחירים של כל הדירות. וכך נוצר מצב שגם מי שיש לו כסף כבר לא יכול לקנות דירה.
    למשל, נניח שדירה שאני מעוניין בה עולה ריאלית 400K. לי יש בדיוק את הכסף. אבל אם נניח שמגיע אורי ולו יש 100K בלבד. אורי לוקח משכנתא של חצי מיליון. אני לא מוכן להסתכן, וכך למרות שלאורי יש פי 4 פחות ממני, הוא מקבל את הדירה. אורי לא רק גורם נזק לעצמו, בכך שהוא משעבד את חייו לבנקים. אורי גם פוגע בי, שלא מוכן לקחת סיכונים.

    השבמחק
    תשובות
    1. עוד עיוות של השיטה המוניטארית היא שגם מי שלא לוקח סיכון ורוכש דירה עם משכנתא שלא יוכל לעמוד בה, יכווה מפיצוץ הבועה. מה שכן, הכוויה תהיה בדרגה נמוכה יותר מזו שיקבל אותו אורי .
      ערן

      מחק
  7. לפי דעתכם מתי הבועה הזאת תתפוצץ?
    האם זה עניין של חודשים, שנה שנתיים או מעל 3 שנים.

    השבמחק
    תשובות
    1. פיצוץ הבועה המוניטארית לפי דעתי לא ייתרחש לפני הבחירות בארה"ב
      כי יש יותר מדי שטיפת מוח של התקשורת האמריקאית.
      הבועה המוניטארית תתפוצץ רק אחרי שתיווצר מסה קריטית של אנשים שיתמכו בשינוי כזה.

      מחק
  8. כל התשובות נכונות (אפשריות)

    השבמחק
  9. והנה עוד מנפלאות השיטה הכלכלית של ימינו -
    "לפי נתוני האומות המאוחדות, הפשיעה העולמית מייצרת הכנסות של כ-2.1 טריליון דולר בשנה - המהווה 3.6% מהצמיחה העולמית השנתית"
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000743748

    זאת אומרת יש אינטרס שהפשיעה העולמית תמשיך ותגדל כי היא תורמת ל"צמיחה"
    לא יאומן כמה עקומה ומעוותת השיטה הכלכלית המבוססת על חוב.

    השבמחק
  10. יצירת כסף מבוסס על חוב מזכירה הונאת פונזי. זה לא מה שמיידוף עשה, כלומר לקח סכום מסויים מאנשים ואז ייצר יותר על ידי כך שיצר חוב יותר ממה שקיבל? אם מדובר בתופעת שונות, אשמח להסבר על ההבדל.

    שאלה נוספת, מה לגבי עליית ערך של מניות, האם גם היא יוצרת חוב? נניח שיש הנפקה של אלף מניות בסך מיליון שקלים. כל מניה שווה אלף שקלים. כעת, אם מישהו קונה מניה באלפיים שקלים, ערך כל המניות עולה ואז כל המניות יחד שוות שני מיליון שקלים. מהיכן נוצרו מיליון שקלים? האם יש כאן יצירת כסף? האם יש כאן חוב? של מי למי?

    השבמחק
    תשובות
    1. סקינסי בריסטל24 באפריל 2012 בשעה 21:27

      לגבי השאלה הראשונה בהחלט , ואם כולם יבאו בבת אחת לפדות את כספי הפיקדונות שלהם אז הבנק יקרוס .
      לגבי השאלה השנייה תלוי לפעמים זאת סתם בועה אבל לפעמים העלייה משקפת עלייה אמיתית ברווחי החברה .

      מחק
  11. המניות כמו משחק הכיסאות המוזיקליים כל עוד המוזיקה מתנגנת כולם חוגגים לפתע מפסיקה, עף שחקן ככל שיש יותר הפסקות כך שחקנים עפים.
    משחק המניות הוא טריק פסיכולוגי ופיסקלי כולם חושבים שהם יכולים לעשות כסף קל מניירות אך למעשה רק 5% עושים כסף והשאר מתפוגגים. ככל שמחזור המניה דגול יותר ומספר השחקנים בו רב אז נדבקים עוד שחקנים לאותו נייר.
    הערך של הנייר ממש לא משמעותי אלא מרווח בין קניה למכירה.

    השבמחק
  12. היי ערן, עוד לא יצא לי לכתוב פה אבל אני קורא בשקיקה. באתי לפרגן - אתה עושה עבודת קודש!

    השבמחק
  13. ממליץ בחום על האתר
    עונג צרוף

    השבמחק
  14. ערן שלו,
    פשוט תענוג המאמר שלך.
    בלי לדעת את כל הפרטים הגעתי למסקנה שמה שהתרחש כאן בשלוש שנים האחרונות זה אבסורד אחד גדול,לכן החלטתי למכור את הדירה בשיא ולעבור לשכירות לשנה שנתיים ואז נראה...

    השבמחק
  15. הערכה שלי היא קריסה באוקטובר. חלץ עצום למכור לקראת סוף שנה עקב דוחות ופטורים ולאחר מבצעי ראש השנה הכושלים.

    השבמחק
  16. לפי הגרפים שצירפת באתר מחירי הנדל"ן יגיעו לרצפה אי שם בסוף 2014, תחילת 2015

    השבמחק
  17. אפשר להגיד בעצם שהשיטה המוניטרית זו מאין הונאת פונזי הגדולה ביותר (שעדיין לא התגלתה) ???

    השבמחק
    תשובות
    1. אם תבדוק את ההגדרה של הונאת פונזי הרי התשובה היא חד משמעית כן. השיטה הזו עונה להגדרה של הונאת פונזי.

      מחק
  18. אני תוהה בני לבני מדוע אין צרכני הדיור נערכים לקניה משותפת של קרקע ובניה עצמית. אני גם חושב שהכי נכון הוא לרכוש קרקע ולבנות באופן עצמאי.(ממש עצמאי או בעזרה הדדית או בשיטה של קולקטיב לדיור.)

    השבמחק
    תשובות
    1. תשובה : ברמת המיקרו - אתה צודק ,
      ברמת המקרו -המדינה היא שאמורה לקחת יוזמה ולווסת-
      (ראה שוודיה וארצות שלהן מסורת ,דיור בר השגה) ,
      אבל אבל :
      - המדינה/ אנשי השלטון ומקורבים , מרויחים מ,,,מעליית המחירים -
      לכן =אין=אין להם אינטרס להוריד מחיר, להייפך,
      למי אינטרס לשמור על מחיר שפוי? שזה גם האינטרס האמיתי והנכון?- זוגות צעירים + חסרי דיור + ציבור שמאבד ערך כספו בריבית שלילית ,
      ומי דואג לריבית השלילית ? בן שלום ברנקי + ומדריכו אדון פישר,

      מתי זה נפסק :ראה עליית הקומוניזם + עלית הצורר הנאצי+והמשך -
      ראה: קדאפי ,מוברכ ,(סוריה ?)ובקייץ זה ניראה סימנים בת"א ,
      סימנים נוספים ?? איסור על החזקת זהב ?????

      מחק
  19. מה השיטה המוצעת?

    השבמחק
  20. מה אנחנו יכולים לעשות?
    כאזרחים יחידים ומופרדים, שרוצים לרכוש נכס מופרד ששייך לו.
    הממשלה יודעת את זה. ולכן פועלת בהתאם.

    אם נעבוד כקבוצה, לרכוש אדמה גדולה, ולבנות בתים, כמו קבלן, ולקחת מפקח עבודה.
    אנחנו נשלם הרבה פחות.
    בתקופה זאת, אני מוצא עצמי חושב על להפוך דירה ליחידות דיור, או להוסיף קומה מעל אם זה אפשרי, או לבנות מחסן אם קונים בית על קרקע, ולהפוך אותה לעסק, העיקר לעמוד בתשלומי ההחזר משכנתא.

    רעיונות טובים ויפים אבל עדיין הבנק מרוויח.

    שמעתי על שיטות כמו מיחזור משכנתא, ותמהיל משכנתא טוב שיכולים לחסוך והרבה.

    זה ברור שאני לא יכול לשנות את השיטה, השאלה היא איך אני יכול לנצל את מקסימום כל האפשרויות כדי לסיים ככל האפשר את המשכנתא. ולהפוך את הנכס לשלי בלי חובות.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם נמצא שיטות טובות שילכו לטובתנו כיחידים, אז אנו חייבים למצוא שיטה טובה שתלך לקראתנו כקבוצה גדולה ולהפיץ את השיטה הזאת, באופן שהממשלה ובעלי עניין לא יוכלו למנוע מאיתנו. עד שהשיטה תתחלף או תקרוס ותיבנה מחדש.

      מחק
  21. ערן,

    לאור כל מה שאתה אומר, ולאור משבר כלכלי חמור שעוד יגיע, שאלה רק מתי... במה אתה ממליץ להשקיע (כוונה לאילו תחומים - נדלן זול, זהב, כסף...) כדי להיות במצב קצת יותר טוב כשהמשבר יגיע.
    ומה יקרה עם שינוי השיטה המוניטרית, האם כמו בשנות ה 80, ישנו את ערך המטבע וכל החסכונות שלנו יתכווצו? האם לקראת מצב זה כדאי להיערך ולרכוש דירה או זהב וכו - משהו שיש לו תמיד ערך גבוה ביחס לשאר?

    אני בעצם מנסה לשאול מהי הדרך הטובה לדעתך להיערך לבאות?

    השבמחק