יום ראשון, 1 באפריל 2012

זו לא אתונה ולא קהיר..זוהי ברצלונה

בשבוע שעבר פרסמתי את הגרף המדהים על אחוזי האבטלה הבילתי נתפסים בקרב הצעירים באירופה ובמיוחד בספרד וביוון. הזהרתי שמדובר בהר געש שעלול להתפרץ בכל רגע אבל לא האמנתי שנראה התפרצות ראשונה מההר הזה כבר כמה ימים לאחר מכן. הטריגר היה הטלת מדיניות צנע בספרד. צפו בתמונות


כמו ביוון ,גם בספרד נטל הצלת הבנקים (במיוחד אלה שמחוץ לספרד) נופל דווקא על הציבור שגם כך סובל גם בלי הגזירות החדשות. למעשה הסקטור הפרטי ,הציבורי והמערכת הבנקאית בספרד פשטו את הרגל ,כך שאינני רואה שום סיכוי להצלחת מדיניות הצנע הזו.
מי שלא מכיר את השיטה עוד עלול לחשוב שיש דרך לחלץ את אירופה בלי להפיל את מטבע היורו. בשיטה בה כסף מיוצר מחוב אין דרך להחזיר חוב (בטח לא למדינות הפחות יצרניות כאירופה וארה"ב) בלי להגדיל עוד את החוב:
לפני כמה שנים דיברו על כך שמספיקים כמה עשרות מיליארדי יורו להציל את אירופה. אחרי כן דיברו על קרן חילוץ של 100 מיליארד , בשלב מאוחר יותר זה היה כבר חצי טריליון ,700 מיליארד, עכשיו הוזרמו למעלה מטריליון יורו, וחילוץ של כמה טריליוני אירו הוא עכשיו רק עניין של זמן לפני החילוץ הגדול יותר שיבוא אחריו. זו לא נבואת זעם אלא מתמטיקה פשוטה של מערכת שחייבת לגדול מעריכית (אקספוננציאלית) כדי שתוכל לקיים עצמה.
צפו בתמונות ההפגנות בברצלונה מסופ"ש האחרון:


ברצלונה כפי שלא ראיתם אף פעם. עד לפני כמה שנים התמונות האלה היו נחשבות לתסריט הזוי. הבנקים היו היעד העיקרי:


ומי מאיתנו שביקר בברצלונה לא עבר דרך כיכר קטלוניה, הפעם נראה כי היה עדיף למצא דרכים חילופיות:


ועוד קצת מהכיכר וסביבותיה:


וגם נכסים המזוהים עם ארה"ב לא יצאו בזול. הקפה בסטארבקס חם ולא מהסיבות הנכונות:

21 תגובות:

  1. ערן שלום,
    תרחיש האפוקליפסה הכלכלית עומד להתרחש יותר מוקדם מאשר מאוחר. שאלתי היא, עם כל הידע שצברתה והמידע העומד לרשותך, איך אני הקטן יכול להתגונן? מה לעשות עם הכסף שחסכתי? לשרוף אותו על הנאות הרגע? לחסוף לימים קשים שעוד יבואו? ואים כן, היכן לשים אותו? מתחת לבלטות? לקנות מטילי זהב פיזי? בבנק, חחח? לקנות מניות? לקנות מזון במחסנים? מה לעשות כדי לשרוד? אה, והכי חשוב, זה יכול להתממש תוך חודשים ואולי יקח כמה שנים עד שזה יקרה. מה לעשות?

    השבמחק
    תשובות
    1. העניין הוא, כמו שערן כבר ענה לשאלות דומות, שתרחיש כזה אף פעם לא היה ולכן קשה לחזות בדיוק מה יקרה ומה ניתן לעשות כדי להתגונן.
      מה שבטוח:
      1. תמנע מהלוואות (זה תמיד נכון)
      2. אל תחזיק את הכסף בבורסה ואל תחזיק ניירות (מניות, זהב, אגרות חוב וכו,)
      3. זהב או סילבר פיסי תמיד עדיף על נייר
      4. להחזיק כסף מתחת לבלטות זה טעות כי תרחישים כאלה מלווים בהיפר אינפלציה ואז הכסף שתחזיק יהיה חסר משמעות
      5. בתרחיש אפוקליפטי, חשובה יכולת ההישרדות, ז"א את היכולת לשרוד למרות שאין כסף ואין מוצרים - שתהיה לך קורת גג, ואת היכולת ליצור או לגדל מזון

      מחק
    2. שלום אנונמי,
      שאלת שאלות חשובות אבל מטרת האתר היא לא להגיד לאנשים מה לעשות אלא להציג בפניהם את כל המידע כפי שאני או שאר הכותבים פה מכירים אותו כדי שיהווה בסיס לקבלת החלטות בעתיד.
      מטרת האתר היא להעביר את המסר שעלינו לחקור ולהבין את הדברים ולא לעקוב ולעשותם ללא מחשבה רק בגלל שמישהו אמר ולא משנה מה תפקידו, דרגתו או הרזומה שלו. רק אם אתה תחקור בעצמך רק אז תוכל לקבל החלטות שיהיו טובות בשבילך ולא החלטות שישרתו אינטסים של אחרים. והאמן לי לא צריך להיות כלכלן בשביל להבין את הדברים שאני כותב פה ..יותר מכך, רוב הכלכלנים כלל לא חשופים או בכלל מודעים למה שאני כותב פה.
      אם ניקח לדוגמא את שאלתך- התשובה היא נורא סוביקטיבית ותלויה עד כמה אתה חושב שהמשבר הבא יהיה חמור. מאחר שמעולם לא עמדנו במצב כזה בעבר קשה מאד לחזות מה יהיה אחרי שהדולר יקרוס או שהשיטה המוניטארית תפול:
      אם אתה מאמין במשהו אפוקליפטי הרי לא מזומן יעזור לך (כי לא תוכל לקנות איתו כלום) ולא זהב (כי לא תוכל לאכול אותו). המחמירים ויש הרבה כאלה במיוחד בארה"ב מכינים את הגינות שלהם למצב שיוכלו לגדל וליצר אוכל משלהם למשל..
      אלו שמאמינים במשבר נוסח שנות ה30 עם אינפלציה גבוהה הם קונים זהב או מתכות אצילות אחרות כדי להגן על ערך הכסף שלהם.
      אלו שמאמינים בעוד משבר ,שזה הרוב, לא עושים שום דבר מיוחד.

      גם מבין כותבי האתר יש די אחדות דעים לאן אנחנו הולכים אבל אף אחד מהם לא יודע בדיוק מה יהיה לאחר מכן מאותה סיבה שפירטתי.

      אני רק מחובתי לציין שאינני יועץ השקעות וגם אילו הייתי כזה הייתי אומר לך שתעשה את כל הבדיקות שלך (יש המון חומר באינטרנט) ותחליט מה הכי מתאים לך.
      ולא פחות חשוב : הפץ את המידע על בעיתיות השיטה המוניטארית - אי אפשר יהיה לאכול את זה אבל זה בהחלט יקדם אותך ואת כולנו לקראת פתרון אמיתי אחרי שמשבר כזה יפרוץ.

      ערן

      מחק
    3. תקנה סחורות אמיתיות (לא בבורסה)

      מחק
  2. ערן שלום האם תוכל לתת קישורים למקורות של חדשות בנושא ? תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. חפש בגוגל חדשות: spain austerity measures
      spain riots וכו' .יש אינספור כתבות על כך

      מחק
  3. הלמ"ס הודתה כי שיטת מדידת האבטלה שלה לא מקובלת על ה-OECD - ושינתה אותה ■ התוצאה: "זינוק" פתאומי של 20% באבטלה ל-6.5% ■ בכירים בבנק ישראל ובאוצר: אנו מבקשים הסברים כבר שבוע - אך עדיין לא קיבלנו אותם

    השבמחק
    תשובות
    1. כן
      את ה6.5 אתה גם יכול להכפיל בשתיים כדי להתקרב לאחוז האמיתי של המובטלים (גם המובטלים שהפסיקו לחתום).
      בקיצור יש פה לפחות 13% שזה אחד מכל 8 אנשים.
      והכיוון הוא כלפי מעלה.
      התמונות שראיתם בברצלונה - לא רחוק היום שנראה אותם גם פה
      זה רק עניין של זמן.

      מחק
    2. וגם את האינפציה ההזוייה של 3% אתה יכול להכפיל לפחות בשתיים כדי להתקרב לעליית המחירים האמיתית בשנה האחרונה (דיור,אנרגיה, מזון וכו').
      אבל הלמ"ס כרגיל משחקים אם המספרים כדי שהבועה של פישר לא תתפוצץ לכולנו בפנים...

      מחק
    3. האינפלציה בישראל... לא צריך להיות כלכלן כדי להבין שזה בלוף. הכל טס למעלה, אבל בינואר-פברואר היינו במדד אפס עגול (כשרק האנרגיה- מרכיב מרכזי בצריכה של כולנו, עלתה בערך ב- 10% בחדשים האלה). נראה איך הלמ"ס תעלים את העליות במרץ. אני לא אתפלא אם גאוני הלמ"ס שמטו את הדלק והחשמל מהסל הנמדד, כי הם סוטים מתקן המדד שנקבע מראש...

      מחק
  4. ערן
    תודה על התשובה
    אנונימי מ 05:22

    השבמחק
  5. אני בעקרון נגד אלימות בדגש על אלימות של מפגינים.
    אחת מהשיטות הבדוקות של שלטון לדכא הפגנות שקטות היא לשלוח פרובוקטורים אל תוך הקהל שיבצעו מעשי אלימות ,שיתנו את התירוץ לשלטון לפרק את ההתנגדות באלימות שלטונית קשה.
    אני די בטוח שאלה שראינו בסרטים, ששוברים ושורפים מכל הבא ליד שייכים לצד השלטוני באירוע.
    המלחמה היא מלחמת מידע ותודעה. אין שום סיכוי לשלטון לעמוד מול עדר אזרחים שמסרב לזוז או הולך לכיוון שאינו מתאים לשלטון.
    חייבים להפיץ את דבר האתר הזה ואתרים אחרים שעוסקים בנושא המוניטארי.
    אין קיצורי דרך. חוסר בידע בסיסי מוביל לשחיטה פיננסית.
    ראו מה קרה מאז מחאת הקיץ.
    לדעתי וכך אני מקפיד לעשות, צריך להביע דעות ולתת קישורים באתרים רבי תפוצה מהמדיה המרכזית. גם דפי פייסבוק של הפוליטיקה המקומית הם מקום מצוין לעורר את התודעה .למשל הדף של יאיר לפיד.
    סרטו של ביל סטיל שתורגם באתר אמת אחרת הגיע כבר ליותר מ 15500 צפיות. זה נתון מצוין. כל אחד במקומו שלו צריך לתרום להפצת המידע ככול האפשר. רק כך נוכל להביא שינוי אמיתי.

    השבמחק
  6. ראשית אני מסכים עם ההנחה שהדולר יקרוס ואיתו השיטה המוניטארית.
    גם יתכן משבר אנרגיה שיבלום את הצמיחה ויפיל את השיטה, אני גם בטוח שראשי המשק והבנקים יודעים שאנו חיים על זמן שאול אבל להם יש אינטרס לשמר את השיטה עד הרגע האחרון.
    מה שאני לא מבין זה למה הבנקים נותנים אופציה למשכנתא בריבית קבועה שאינה צמודה? הרי בתרחיש של היפר אינפלציה החוב פשוט ימחק! מה ההסבר ההגיוני לכך? משהוא יכול להציע?

    השבמחק
    תשובות
    1. בתרחיש של היפר אינפלציה גם אתה וגם אני לא נוכל לקנות שלוש ארוחות ביום. היפר אינפלציה של אוגנדה או גרמניה אחרי מלחמת העולם הראשונה.
      ואז שלא נוכל לגמור את החודש כי אנחנו מרוויחים בין4000 ל20000 וקניה בסופר תקפוץ מ300-1000 פעם בשבוע ל1000-4000 בשבוע אנחנו אפילו לא נחשוב על לסגור את המשכנתא. אנחנו נמכור הכול כדי לאכול. עוד ישלחו את הצבא והמשטרה לפנות אותנו מהבתים שלנו עם לא נשלם- כמו בארה"ב.
      ברוסיה אחרי נפילת הקומוניזם אנשים מכור את הילדים שלהם.
      קצת חזרה על שיעורי היסטוריה מהתיכון.

      ליאור

      מחק
    2. תקרא על היפר אינפלציה בגרמניה אחרי מלחמת העולם הראשונה.
      אנשים קיבלו משכורת פעמים ביום בצהרים ובערב כי המחיר של האוכל היה עולה. נראה לך שאתה ואני נצליח לגמור את החודש במצב הזה? דבר ראשון אנחנו נעבור לטרילר או אוהל. ואז תהיה עליה של פשיזם ומליטריזם.
      קצת חזרה על שיעורי היסטוריה

      מחק
  7. אני בדיוק בברצלונה ...
    מטורף מה שהלך שם - כמעט כל הכספומטים הושחתו כך שלא יכלו לתפקד ,אף אחד לא העיז להפר את השביתה ,הכל היה מושבת : התחבורה ,המסחר (למעט מכולות) ואחה"צ כל העיר יצאה להפגין

    עמית

    השבמחק
  8. לא חייבים לחכות בחוסר אונים שהמערכת הזו תקרוס, ואז כולנו נרוץ כמו עכברים לחפש פיתרונות למשפחות שלנו.
    אפשר כבר עכשיו ליזום מערכת שתחליף את המטבע מבוסס חוב לאחר שהמערכת תקרוס.
    לא צריך את האישור של פישר או של שטייניץ.
    אם המערכת לא תוכל לספק את הצורך הבסיסי שלשמה קמה - העברת ערך בין האנשים, מוטב שתיהיה לנו תוכנית ב' שתאפשר מסחר בין האנשים.

    מטבע חלופי לעת קריסה יכול לפתור חלק גדול מבעיות המסחר בתוך הארץ. בעת משבר ואף חוסר במוצרים בסיסיים, אף אחד לא ידקדק בתשלומי מס, ואז נוכל להשיק מטבע חלופי הוגן שאינו מבוסס על חוב.

    ע'

    השבמחק
  9. האם במקרה של קריסה כלכלית ומחסור במזון ( על פי ההיסטוריה) , האם אנשים גידלו מזון בעצמם ? אם כן כיצד הגנו של שטחם מפני בוזזים של מזון ? כנראה כח השיטור יהיה קטן מלהושיע...

    השבמחק
  10. הי ערן וכולם.

    זה הקבוצה שלנו בפייסבוק שמדברים על הנושא:
    https://www.facebook.com/groups/268312703204559/

    אולי תצטרף אלינו, יהיה מעניין להכיר אותך ולשמוע אותך מגיע בדיונים אצלנו.

    השבמחק
  11. סירות הצלה כלכליות זה אומר קהילות. קהילות עצמאיות, אוטונומיות עם קשרי קהילה טובים וחזקים : ערבות הדדית. זה מתבטא גם במטבע קהילתי. אבל המטבע הוא רק הסימפטום, המהות היא היכולת שלנו כקהילה וכיחידים לספק את צרכינו - מזון, דיור וכל השאר - ללא תלות במערכת העולמית והלאומית, שתחדל מלהתקיים.

    המשמעות של קריסה כלכלית היא "החזק שורד" ומה שנתן לבני אדם את החוזק מאז ומעולם זה חיי קהילה. אם לא נשכיל מהר מאוד לעבור למצב של קהילה גלובאלית,נמצא את עצמנו קורסים ונלחמים על נפשנו כיחידים או שורדים בקהילות קטנות בלבד.

    השבמחק