יום חמישי, 13 בספטמבר 2012

6 מיתוסים על אינפלציה

לפניכם ששת המיתוסים הגדולים לגבי כל מה שאנחנו מכירים על אינפלציה (לא לכלכלנים בלבד) :



1. אינפלציה משמעותה עליית מחירים
אינפלציה משמעותה ירידת ערך המטבע. כשהמטבע שווה פחות צריך יותר ממנו כדי לקנות את אותו המוצר. אנחנו מרגישים את זה כעליות מחירים: העגבניה היא אותה עגבניה, הלחם אותו לחם, מה שהשתנה זה רק כוח הקניה של המטבע. למה כל כך חשוב לדעת את זה?
תנאי ראשון למציאת פתרון היא הכרת הבעיה. ברגע שאנחנו נאבקים בגורם הלא נכון שלדעתנו גורם לעליות המחירים ,אנחנו בעצם לא יותר מניזונים מתקוות שווא שאחרי כן מתחלפות בתסכול גדול. הדוגמא הכי טובה היא התקווה שהחלפת השלטון תביא לירידת המחירים בלי להבין שלא השלטון הוא הבעיה אלא ירידת ערך המטבע שלא נמצא בשליטתו.

2. אינפלציה היא חלק בילתי נפרד מהשיטה הכלכלית לאורך כל ההיסטוריה.
אם הייתם מעלים טענה זו בפני כלכלנים עד 1913 הם היו בוודאי חושבים כי השתבשה עליכם דעתכם.
באופן תאורטי אם הייתם מרויחים כסף בתחילת המאה 13 או בתחילת המאה ה17,שומרים אותו מתחת לבלטות לצורך רכישת דירה מסוימת והנינים של הנינים שלכם היו מוצאים אותו כעבור 300 שנים, הם היו יכולים לרכוש בעזרתו את אותה הדירה מבלי להוסיף פרוטה [ראו גרף שני למטה].זה נשמע היום כמדע בידיוני במיוחד אחרי שבמהלך רק ה50 שנים האחרונות מחירי הדירות עלו בארץ ביותר מ-2000%!

nadlanavon
לפניכם גרף האינפלציה המשוקללת בעולם משנת 1209 ועד היום ברזולציה שנתית. רואים בגרף כי מהמאה ה13 עד תחילת המאה ה20  היו תקופות של אינפלציה (בפי התקשורת: עליות מחירים) ודיפלציה (ירידות מחירים) אבל בסה"כ אם נמדוד לאורך זמן, התקופות איזנו אחת את השניה ויציבות המחירים נשמרה. לעומת זאת מ1930 לא נרשמה אפילו שנה אחת שבה המחירים ירדו באופן כלל עולמי.


3. תפקידו של בנק ישראל היא שמירה על יציבות המחירים
טענה זו חוזרת שוב ושוב בתקשורת ,בבנק ישראל ובאקדמיה, אך זה לא עושה אותה לנכונה. בנק ישראל וכל הבנקים המרכזיים בעולם מנהלים את אותה שיטה כבר 100 שנים, שיטה שתפקידה לייצר אינפלציה ולכן לא תתפלאו גם לראות את גרף האינפלציה הבא של ה800 שנים האחרונות. שימו לב מה קרה לאינפלציה באותה השנה (1913) בה הוקם הפדרל ריזרב ולאחריו הבנקים המרכזים בכל העולם במתכונתם הנוכחית .



למעשה מיתוס זה לא מצריך מאיתנו גרפים כדי להפריך אותו. באתר בנק ישראל עצמו כתוב שחור על גבי אתר את מטרת הבנק:
"המטרה היא שמחירי הסחורות והשירותים המרכיבים את מדד המחירים לצרכן יעלו בממוצע בקצב שנקבע כיעד. המטרה אינה להשיג את האינפלציה הנמוכה ביותר האפשרית" [קישור]
ופה נשאלת השאלה מדוע צריך לשמור על יעד האינפלציה ולא להציב יעד של מניעת אינפלציה? גם לשאלה זו המציאו מיתוס וזה בעצם המיתוס הבא.

4.אינפלציה הכרחית על מנת לקיים צמיחה
אני חושב שאין מיתוס גדול ממיתוס זה. במחקר מפורט שיצרה קרן המטבע בתחילת אוגוסט נקבע כי אם העולם יעבור לשיטת ייצור כסף בה לא תווצר אינפלציה, קצב הייצור בעולם יגדל ב10%.
הסבר קצר:
צמיחה נמדדת בין השאר על ידי מדידת העליה בכמות הסחורות והמוצרים המיוצרים בשנה. אם כמות הכסף תגדל מהר יותר מקצב ייצור המוצרים ערך הכסף ירד ואז תיווצר אינפלציה. אם קצב ייצור המוצרים יעלה על קצב ייצור כמות הכסף, הכסף יהיה מבוקש יותר, ערכו יעלה ואז תיווצר דיפלציה. אם נתאים את קצב הגדילה בכמות הכסף לקצב הגדילה בכמות המוצרים תהיה צמיחה בעולם ללא אינפלציה או דיפלציה, כמה פשוט. לא כך חושבים הבנקים המרכזיים:
היום כמות הכסף מוצמדת לכמות החוב וכפועל יוצא מכך היא מנותקת מקצב צמיחת המשק. גרוע מכך ,כמות הכסף חייבת לגדול במהירות גבוהה מקצב הצמיחה כדי  שהכלכלה לא תקרוס [תוכלו לקרא את ההסבר המלא לכך כאן].הדבר גורם בסופו של דבר לתקופות לא יציבות של צמיחה לא פורפורציונלית מחד ודיכוי הצמיחה כתוצאה ממשברים גדולים  מצד שני.

5. פולטיקאים אינם אחראיים ולכן אסור שייצרו את הכסף כי אז ערך הכסף ימחק בהיפראינפלציה.
ההיסטוריה והמתמטיקה מוכיחים שלא משנה מי מייצר את הכסף אלא על פי מה מייצרים אותו. הנה גרף המתאר את מספר מקרי ההיפראינפלציה שהתרחשו בעולם מ1700.


רואים בגרף שבין 1700 ל1900 ,אז הכסף ברובו לא נוצר מחוב ובחלק ניכר מהזמן נוצר בכלל על ידי ממשלות, היו שני מיקרים בודדים של היפר אינפלציה. המגמה משתנה דווקא עם ייסוד הבנקים המרכזיים בעולם במתכונתם הנוכחית מ1913 ואילך ,אז פתאם מספר המיקרים קופץ לעשרות .לא תתפלאו ודאי לראות שבתאימות מופלאה החל מאותה שנה עבר כל העולם בהדרגה לייצור הכסף על בסיס חוב. מאחר שבגרף נדגמו רק מספר מוגבל של מדינות,נספר רק שבמציאות כמות מקרי ההיפראינפלציה ב100 השנים האחרונות כבר מתקרב ל80.
בכל מקרה יש קונפילקט גדול במיתוס זה כי הרי אם הפוליטקאים אינם אחראיים מספיק לייצר לנו את הכסף, אז מדוע הם אחראיים מספיק כדי ללוות אותו ועוד לשלם עליו בריבית? גם לזה מצאו הסבר כפי שמופיע במיתוס הבא.

6. אם הפוליטיקאים ילוו את הכסף מהבנק ולא ייצרו אותו כך הם לא יוכלו לייצר אינפלציה
במילים אחרות הטענה היא שאם הפוליטיקאים ילוו כספים ללא בקרה וייצרו אינפלציה הם יענשו על ידי השוק כי אז אף אחד לא יסכים להלוות להם יותר, ולכן מדובר בכלי בקרה יעיל המונע שימוש לא מושכל ביצירת כסף.
תאורטית זה נכון. מעשית זו טענה שאינה עומדת במבחן המציאות. בסופו של דבר תמיד יגיע הבנק המרכזי וילווה למדינה ככל שתצטרך. שבוע שעבר החליט הבנק האירופי להשיק את תוכנית רכישת האג"ח הממשלתי שלו ללא הגבלה של כמות וזמן. בקרוב ישיק הפדרל ריזרב את תוכנית ההקלה הכמותית השלישית שלו(QE3). המשמעות של שתי התוכניות היא שהבנקים המרכזיים ילוו לממשלות כמה שהמדינות יבקשו ללא בקרה [קישור]. בעולם היום בו כסף נוצר מחוב המשמעות היא שלא מדובר רק בהדפסה אלא בהדפסה+ הריבית,דבר שעלול להביא לאינפלציה אדירה בעתיד.  אגב בישראל תהליך דומה התרחש בשנת 2009 ואין לי ספק שנראה הרבה ממנו בעתיד ברגע שהמדינה לא תוכל ללוות בריביות סבירות [קישור]




אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב 

35 תגובות:

  1. איך לשיטתך המשק הפרטי אמור לעבוד, כאשר הממשלה מדפיסה כסף. האם עסק שרוצה להתפתח (לרכוש מכונות, לקחת הלוואות וכו')יגיע לבנק לקחת הלוואה? האם ההלוואה לא תהיה עם ריבית (אם לא אז מה הבנק ירוויח)? ואם תהיה ריבית האם לא צריך להדפיס כסף כדי שיהיה מספיק כסף במשק להחזרת הריביות?

    שנה טובה
    מ.

    השבמחק
    תשובות
    1. בהמשך לשאלה הקודמת, איך לשיטתך זוג צעיר שצריך משכנתא כדי לקנות דירה יוכל לקבל את ההלוואה? האם היא תהיה ללא ריבית? ישירות מבנק ישראל?

      מחק
    2. שלום מ.
      השיטה בה אתה חייב הלוואות על מנת לקיים עצמך (ואגב על מנת לקיים את הכלכלה בכלל) זו המצאה של ה100 שנים האחרונות. שלא תבין לא נכון : הלוואות היו בעבר ויהיו בעתיד אלא שאני מדבר על השיטה בה כל הכסף בעולם בכלל ובישראל בפרט מיוצר מחוב.
      השיטה הזו יוצרת מחסור מכוון בכסף (על ידי אינפלציה ושחיקת השכר שלך) , המחסור מעודד אותך לקחת עוד הלוואות ועוד הלוואות בעצם גורמות לייצור עוד כסף שממריץ את המשק.
      בשיטה בה כסף יוצמד לפרמטר של צמיחה ,ייצור,משהו שתורם לקהילה לא תצטרך להלוות כדי לרכוש דירה או לפחות זה לא יהיה הכרחי. במאה ה19 משכנתאות לא היו דבר שכיח כמו שהוא היום. אגב גם עד שנות ה80 בארץ משכנתא לא היתה דבר שכיח בנפחים שלו ביחס להיום.אך ככל שעובר הזמן המחסור הולך וגובר (כי השוק זקוק ליותר הלוואות כדי להחזיר הלוואות קודמות)-אנשים צריכים לקחת יותר הלוואות כדי שיוכלו לעמוד ברמת החיים שמכתיבה להם החברה וכדי שיוכלו לפצות על השחיקה בשכר כתוצאה מאינפלציה ואנחנו מקבלים את התהליך כגזירת הגורל.
      אתה שואל שאלה מצוינת נוספת: איך כסף יכנס למחזור אם לא דרך הלוואות?
      הפתרונות לכך קיימים אפילו ממש בימים אלה בעשרות מערכות של מטבעות מקומיים בעולם (חפש במדור השיטה המוניטרית על פתרונות בקהילות). כסף ניתן במקרה זה כתגמול לעבודה או שירותים.
      כסף יכול להכנס למחזור בנוסף על ידי תשלום ממשלתי על עבודות ממשלתיות , על ידי עיריות (קרא על "הנס של וורגל" באתר). בנוסף ברגע שתבטל את המונופול על יצירת הכסף תפתח את זה לעולמות חדשים. דוגמא לכך אפשר לקחת ממטבע הביטקוין האינטרנטי (חפש באינטרנט עליו) שלא נכנס למערכת מהלוואות ולמרות זאת הוא אחד המטבעות שנחשבים לחזקים בעולם היום.
      יש עוד דוגמאות כמו המטבע של פייסבוק שמחולק בתמורה למשימות מסוימות ואתה יכול ללכת לרכוש עימו דברים בחנויות וכו' וכו'
      החומר רב ואם זה מעניין אותך אתה מוזמן לחקור אותו כולל מחומר שתורגם פה באתר

      לגבי מה הבנק ירויח אם לא יקבל ריבית?
      עמלות למשל.. והאמן לי אפשר להרויח יפה מאד מעמלות. תשאל את בתי ההשקעות.

      שנה טובה
      ערן

      מחק
    3. ערן לא ענית על השאלה . עד המאה 19 מרבית האנשים גרו בחושות . מעמד הביניים כמעט ולא היה קיים ואכן הארמונות של מעמד האצולה נרכשו שלא באמצעות משכנתא. מפעלי תעשיה, חברות ויזמות כמעט ולא היה קיימים . הרוב היו איכרים שחיו בכלכלה עצמאית . ושוב אני חוזר על השאלה- כיצד בכלכלה מודרנית ניתן יהיה לרכוש בית , להקים עסק או לסלול כביש ומסילות רכבת . אשמח לתשובה קונקרטית ולא במנפיסט ביקורתי על השיטה .

      מחק
    4. אנונימי,
      האם עיינת בקישורים שצירפתי?
      זה בהחלט יענה לך לכל השאלות ששאלת בתגובה הנוכחית והקודמת. שם יש הסברים בפועל איך נבנו תעשיות ונסללו כבישים ללא כסף מחוב.
      הנושא הוא לא מורכב כמו שמציגים אותו אך הוא ארוך מידי בשביל לפרוס אותו במסגרת תגובה.

      ערן

      מחק
    5. ערן, כתבת לעיל
      "לגבי מה הבנק ירויח אם לא יקבל ריבית?
      עמלות למשל.."
      האם לשיטתך יאסר (או צריך לאסור) על הבנקים לקחת ריבית?
      או שיש לאסור על "עמלות" מעל גובה מסוים?
      האם הבנקים לא ישתמשו במכבסת מילים כלומר יגידו עמלות אך כאחוז מההלוואה (כלומר ריבית)?

      מחק
    6. מה לא מובן, אתם מסתכלים לכיוון הלא נכון, צריך לשלם ריבית על הלוואה אחרת בנקאי לא יהיה מוכן להלוות, הבעיה במדפיסי הכסף . נניח שאנו משחקים מונופול ויש בקופה 1000 שקל שחולקו לעשרה שחקנים, אחד השחקנים השתלט על הקופה בביריונות ויצר לעצמו כסף בלתי מוגבל, מי ינצח במשחק המונופול? הרי שהוא יקנה הכל בשלב כזה או אחר






      מחק
    7. עורב
      בזכות אתר זה ברור מה לא בסדר בשיטה הקיימת, אך עדיין לא ברור איך תעבוד שיטה אחרת.
      מה שלא מובן הוא שאם כפי שאתה אומר "צריך לשלם ריבית על הלוואה..." הרי שזה מעורר את השאלה מהיכן יגיע הכסף שלא קיים במערכת - הריבית - שהבנקאי מבקש מהלווה הפרטי.

      מחק
    8. למה צריך להיות בנק מלכתחילה. שלא ירוויח כלום ושיסגר לכל הרוחות. אם כל זכות הקיום שלו היא עשיקת האזרח אז שילך לעזאזל או שימצא דרכים אחרות להרוויח כסף. אולי לשם שינוי רק על ניהול חשבונות ולא על שחיטה של ריביות.

      מחק
    9. שלום לכולם..
      תשובה- איך יתקיים המשק ה'אולטימטיבי'
      אין שום בעיה לשלם ריבית על כסף מסוים, ולא צריך בשביל זה להגדיל את כמות הכסף במשק. העניין המרכזי הוא שהלוואות צריכות להינתן רק בשביל השקעה עיסקית ריאלית ולא בשביל צריכה פרטית.
      ואיך זה פוטר את הבעיה?
      פשוט מאוד, כאשר הריבית משולמת על כסף שיועד ליצירה חדשה הרי שסך העוגה במשק גדלה, דהיינו הכסף שלנו 'קונה יותר' פשוט כי העוגה גדלה, ואז אין בעיה לשלם את הריבית.
      במילים אחרות, אם אני לווה ב 10% אבל מצליח לפתוח עסק קטן ולהפיק בזכות זה 40% יותר- אז יש מאיפה לשלם (גם אם חלק מהעסקים אינם מצליחים).
      הבעיה היא כאשר אני לווה ב10% בשביל לקנות רכב מליסינג במקום רכב ישן, אז אני צריך לשלם ריבית מבלי שהייצור במשק גדל.
      אשמח לתגובות

      מחק
  2. ערן, זה אחד אחד המאמרים החזקים ביותר שקראתי פה באתר ובכלל.
    מה שמדהים אותי שהאמת כל-כך ברורה גם מהסתכלות אובייקטיבית על הגרפים ועדיין כאילו "העולם שותק", אתה שומע פה ושם דיעות דומות של כלכלנים אבל לפי המובהקות של הנתונים הייתי מצפה שכבר תהיה מאסה קריטית של כלכלנים שייתמכו שינוי השיטה.
    אני לא מאמין בקונספירציה של כל הכלכלנים בעולם, יכול להיות שיש תיאום בין חלקם (אולי לבכירים בבנקים המרכזיים) אבל לא בין כולם...
    יכול להיות שיש משהו שאתה מפספס כאן?
    אני לא כלכלן אבל הייתי שמח לשמוע תובנות של כלכלנים, למרות שאני מבין שמה שהם למדו זה כנראה בדיוק התיאוריות שאתה מנסה להפריך ועדיין אולי יש כאן כאלה שמסוגלים לחשוב מחוץ לקופסא ולתמוך או לסטור את הטיענות שלך.

    תודה על האתר הנפלא שאתה מתחזק,
    אני מחכים ולומד ממנו המון וכנראה יש עוד רבים כמוני.

    שנה טובה לכולנו,
    ניר.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום ניר,
      אני גם לא מאמין בקונספירציה שבה כל הכלכלנים בעולם (חלק מהם חברים טובים שלי) קשרו קשר למנוע את שינוי השיטה.
      חבר טוב שלי,כלכלן בעל תואר שני תאר זאת היטב. הוא אמר לי בזמנו:
      "כשאתה בא ומציג לכלכלן (שכל מה שהוא למד זה רק על השיטה הנוכחית) עובדות שהשיטה הנוכחית שגויה , אתה מבחינתו כאילו מנסה להסביר לו ש1+1 זה לא 2"
      בכלכלה מלמדים להתעסק עם מודלים במסגרת השיטה אך לא ניגשים אליה מנקודת מבט ביקורתית.
      אתה מוזמן לקרא מאמר שכתבתי בעבר בנושא:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/05/blog-post_17.html

      תשמע לא צריך להתעסק עם קונספירציות -צריך פשוט רק להבין איך כסף נוצר כדי להבין שבסופו של דבר משהו פה מסריח.

      בסופו של דבר גם לא צריך להכליל -אני מכיר כלכלנים בכירים שמכירים את הנושא ואף פועלים לשנות את המצב. כמו למשל ממציא מטבע היורו ברנארד ליטאר :
      http://www.themarker.com/wallstreet/1.1671970

      אפילו כלכלנים בקרן המטבע הגיעו למסקנות זהות לזה שבאתר זה בחודש אוגוסט (ראה קישור במאמר)

      ערן

      מחק
  3. ערן, אתה טוען שבמאה שנה האחרונות היו כ-80 מטבעות שסיימו את דרכם בהיפר אינפלציה.
    האם יש לך קישור לרשימה של המטבעות האלה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הנה רשימה של 56 מטבעות . יש עוד הרבה -אנסה למצא את הרשימה המלאה
      http://www.scribd.com/doc/104816500/The-Hanke-Krus-Hyperinflation-Table

      מחק
    2. למה אין שם את ישראל?

      מחק
    3. זה מה שכתבתי שמדובר ברשימה חלקית

      מחק
  4. כתבה חשובה ומאירה.
    כל עוד כלי התקשורת המרכזיים נשלטיים ע"י גורמים בעלי אינטרס אחד של כסף הנוצר מחוב לא יעזור לנו כלום חוץ ממהפכה רדיקלית.
    ברגע שיבוא שינוי השיטה בעלי האינטרסים יקרסו, ולכן כל המערכות השולטות לא יאפשרו לשינוי המיוחל.
    אבי ג

    השבמחק
  5. שלום ערן,

    ציטוט מהפוסט:
    "כסף יכול להכנס למחזור בנוסף על ידי תשלום ממשלתי על עבודות ממשלתיות"

    האם כלכלה ללא חוב זה בעצם שיטה קומוניסטית?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא הייתי מגדיר כלכלה שבה אתה שובר את המונופול שיש לבנק המרכזי או לממשלה על ייצור הכסף כקומוניסטי.
      נשאלתי איך כסף יכנס למחזור וזו היתה אחת האופציות שהעלתי.

      כך או כך קומוניזם היא שיטה המוגדרת כבעלות מוחלטת של החברה על הנכסים השונים שלה, תוך שמירה על שוויון כלכלי- אין בין זה לבין כסף המיוצר על ידי הממשלה בהכרח קשר .למשל ממשלת ארה"ב יצרה את כספה במהלך המאה ה19 -אף אחד לא חשד שמדובר במדינה קומוניסטית. דווקא במדינה שזוהתה כקומוניסטית כמו ברה"מ -הכסף לא יוצר שם על ידי הממשלה. אולי התכוונת בעצם לשלטון ריכוזי אבל אז אני חושב שהיום בגלל שגוף אחד לא דמוקרטי מייצר לך את כל הכסף אתה כבר נמצא שם.

      ערן

      מחק
    2. אגב -עוד דוגמא:
      הנאצים שסלדו מכל מה שהזכיר קומוניזים , הם יצרו כסף ממשלתי.

      מחק
  6. פניתי לנחמיה שטרסלר, כלכלן שאני מאוד מעריך, לפני מספר חודשים על מנת לפתור את התעלומה התמוהה בעיני מדוע כלכלנים אינם נותנים דעתם על השיטה. אך לא קיבלתי תגובה ממנו.
    כמו שערן אמר, עקרונות השיטה די פשוטים. לכן נראה לי עוד יותר תמוהה העובדה שלא שומעים ביקורת של כלכלנים.
    ערן, הייתי מעוניין לשמוע את דעתך על יתרונות השיטה, אם ישנן. אני מבין שהשיטה הופכת את העשירים לעשירים יותר ואת העניים לעניים יותר. כידוע, העשירים מחזיקים בדכ בעמדות המפתח או לכל הפחות שולטים בהן לכן אין להם אינטרס לשנותה. אך בכל זאת, אני בטוח שחלק מאמינים בשיטה ולא ברור לי למה??

    השבמחק
  7. זה שקול ללחזור בשאלה/תשובה, להפוך לטבעוני, וכו'. אתה חי עשרות שנים בצורה מסוימת, חושב בדרך מסוימת ,מאמין באי אילו דברים, חושב עליהם כל הזמן ואז מישהו בא ואומר לך שהולכת את עצמך שולל..

    השבמחק
  8. לאחרונה חזרנו להפעיל את הלווין הפרטי שלנו,
    עכשיו הוא מכוון על "עמוס", והתחיל לקלוט ערוץ חדשות, RT Russia Tuday, הערוץ דובר אנגלית ועוסק הרבה מאוד בנושאים כלכליים. בהרבה מהתוכניות שראיתי מוצגים רעיונות התואמים את רוח האתר. שווה צפייה (שמעתי שקולטים אותו גם בכבלים או בייס)

    השבמחק
    תשובות
    1. http://rt.com
      וללחוץ על Live לצפיה בשידור חי :*)

      מחק
  9. Here's a good explanation of the current cause of troubles in the financial system - of course don't expect to hear anything about money as debt issue..

    http://www.economist.com/economics/by-invitation/guest-contributions/america-failed-learn-japans-experience-balance-sheet-rec

    This lecture is a whole different story..

    http://www.youtube.com/watch?v=M2AfT8bD--M

    Gold (GCZ12) hit 7 months high today, 9/13/12, and may continue higher - exit however any remaining positions here, @~+$10,000/Contract - talking about ending the year with a bang!
    PS
    Long Euro position @ about 5% gain - no reason to exit here - usual stop managemnet trade.
    - Eran.

    השבמחק
  10. יש לי שאלה, ואני מקווה שהיא לא תשמע מאוד מפגרת...אבל בשיעור הכלכלה היחיד שלמדתי בחיי, לימדו אותי שאינפלציה ומיתון הם מצבים מנוגדים. מאז, כבר יצאה לי לקרוא קצת בויקי, ולמדתי שהמודל הקיינסיאני (שלימדו אותי) הוא מיושן ושיש תופעה כזו של אינפלציה ומיתון בו זמנית...
    כולם מדברים על המיתון של 2013, שיהיה קשה עד בלתי אפשרי...האם זה יהיה מצב של אינפלציה ומיתון? האם הוא ישפיע על רמת האינפלציה?

    תודה למי שיגיב..

    השבמחק
    תשובות
    1. כל עוד כסף הנייר היה צמוד לזהב היה מאוד קל לראות את הקשר בין מיתון ואינפלציה. אפילו כלכלנים הצליחו להבין את זה. עד שנותק הקשר בין כסף הנייר לזהב, כל מיתון היה מלווה בירידת מחירים.

      אבל זה נכון גם היום ואם תבחן את היחס בין מדד המחירים למחיר הזהב, אתה תגלה שמדד המחירים דווקא ירד מאז תחילת המשבר של 2007. האינפלציה ב-2013 תיקבע על-פי כמות הכסף שפישר ידפיס. האם זה יהיה מצב של אינפלציה ומיתון? שאל את פישר מה הוא מתכנן.

      מחק
    2. בסופו של דבר תהליך שבו הכסף מיוצר ללא בקרה והכלכלה האמיתית תקועה יוביל למצב של סטגפלציה.. לא יודע אם זה יהיה ב2013 אבל לדעתי זה משהו שנחווה מתי שהוא בכמה שנים הקרובות.

      מחק
  11. אני עוקב אחרי האתר הזה כבר מעל שנה ונהנה ממש לקרוא ולהחכים. תחלואי השיטה המוניטרית הנוכחית בולטים ונזקיה נראים בכל פינה בגלובוס השילוב הקטלני של גידול בצריכה ע"מ להשביע את רעבונה האקספוננציאלי הבלתי נגמר של השיטה יחד עם הגידול המתמיד והמהיר של אוכלוסיית העולם ומאידך התדלדלות המשאבים וההתיקרות של הפקתם מובילה אותנו במהירות הולכת וגוברת לכאוס שהאנושות לא חוותה כמותו. המאמר הצלול והחד שלך גרם לי להגיב לראשונה באתר וברצוני לשאול אותך שאלה שעד כה לא התייחסתה אליה:
    כיצד ובאיזו שיטה ניתן למדוד את הגידול במוצרים? וכיצד ניתן יהיה להעריך את שווים? הרי לא די למדוד את הגידול במוצרים צריך למדוד גם את הגידול בביקושים שכן אם במדינה מסויימת כמות הבתים היא 100 ובאותה שנה נבנו עוד 10 בתים אך האוכלוסיה גדלה ב20 אחוז כמה שווה בית כמה כסף יותר הייתה מדפיס?
    השיטה הנוכחית להערכתי אומרת אני לא מתיימרת למדוד דברים כה מסובכים אני חושבת שאם המדינה ו / או אנשים לוקחים הלוואה סימן שיש חוסר בכסף השווה לסכום ההלוואה ולכן זו הדרך המדוייקת ביותר לדעת כמה כסף צריך לייצר. שלא תבין לא נכון אני בטוח שהשיטה הנוכחית מעוותת לחלוטין אך כרגע אין לי תשובה איך ניתן לדעת כמה כסף צריך להדפיס? האם תוכל להרחיב קצת בענין זה?
    תודה מראש
    הודיני

    השבמחק
    תשובות
    1. Ultimately..encode all prodcuts, move to virtual money environment - some privacy concers but these can be addressed. This will eliminate all black market/tax evasion, and provide near 100% accurate picture of economic activity. Computing power these days can handle tasks far more complicated in a heartbeat.
      - Eran

      מחק
    2. האם זו מחשבה / פיתרון מקורי שלך או שיש לכך מקורות נוספים?
      כיוון שלצערי לא שוכנעתי כלל אין מדובר בדברים מדידים שזקוקים לכוח מיחשוב כיוון ששוי סחורות בחלק גדול מהזמן הוא ריגשי או לחלוטין לא בר מדידה ו/או הערכה - כמה שווה תמונה של צייר מפורסם שנרכשה ב מיליון דולר אך שבוע לאחר מכן הוא מת? ויש עוד אינספור דוגמאות עיין ערך בועת פרחי הצבעוני בהולנד. הקושי בקביעת ערך הסחורות וכמותם היחסית ואי לכך השווי הנכון הם אלה שעומדים כרגע ללא פיתרון ובכך משאירם אותנו עם הפיתרון הנוכחי של השיטה הנוכחית. מה לדעתך היה צריך להיות בשנת 1913 בזמן בו הוקם הפד הרי אז לא היה כוח המיחשוב הנדרש? וכיצד עבדה השיטה לפני כן למרות שלא היו מחשבים כלל?
      נראה לי שדי בכך שהמדינה תדפיס כסף ללא חוב לפי אותם קריטריונים שבהם משתמשים היום ושבנקים יוכלו לתת הלוואות אך ורק בשווי ההון אשר בידם ולבטל לחלוטין את יחס הרזרבה אשר יעמוד על 1 ל -1
      הודיני

      מחק
  12. האינפלציה היא המס הגבוה ביותר המוטל על האזרחים .

    השבמחק
  13. לקנות בית או לחכות
    זאת השאלה????

    השבמחק
  14. לקנות בית עכשיו זה כנראה הפסד כפסי מובטח אבל מוגבל.. אני חושב שזה פועל יוצא של מה אתה חושב שיקרוס קודם - המטבעות או בועת הנדלן
    הבועה תוך 3 שנים, המטבעות מי יודע?

    אישית אני לא רואה סיבה לרוץ כרגע.. עוד שנה המחירים של הנדלן כבר יהיו בירידה תלולה

    השבמחק
  15. לקנות בית עכשיו זה כנראה הפסד כפסי מובטח אבל מוגבל.. אני חושב שזה פועל יוצא של מה אתה חושב שיקרוס קודם - המטבעות או בועת הנדלן
    הבועה תוך 3 שנים, המטבעות מי יודע?

    אישית אני לא רואה סיבה לרוץ כרגע.. עוד שנה המחירים של הנדלן כבר יהיו בירידה תלולה

    השבמחק