יום חמישי, 11 באוקטובר 2012

השבתה מתוכננת/ מאת ע'

לעיתים עולה השאלה מה רע לנו כל כך תחת הכלכלה הנוכחית? בכל זאת אנחנו מצליחים להתקיים ואפילו להתקדם מבחינה טכנולוגית. לשאלה החשובה הזו יש תשובה בכמה אספקטים. אספקט אחד ניתן להדגים על המדפסות הביתיות שנמצאות בבתים של רבים מאיתנו. המדפסת האישית שלי שעדיין מלווה אותי לאחר כ-3 שנות שירות תדגים את העניין. 



לפני כשלוש שנים קניתי מדפסת של חברת קאנון מדגם MP252. היא היתה קצת איטית אבל עשתה את העבודה.
את מחסניות הדיו הייתי ממלא מספר פעמים כך שגם העלות של ההפעלה לא היתה גבוהה.
שמרתי על המדפסת היטב, עטפתי אותה בניילון והרחקתי מהילדים, כך שאף אחד מלבדי לא הפעיל אותה.
יום אחד, המדפסת הפסיקה לעבוד. מבחינה מכנית הכל נראה בסדר, אבל המדפסת הראתה כל מיני הבהובים ולא הסכימה להדפיס. קראתי את הוראות היצרן בשקדנות, ניסיתי כל מיני פרוצידורות שהוגדרו, ודבר לא עזר. צלצלתי לשרות הלקוחות, המתנתי בסבלנות על הקו, אבל הטכנאי לא יכל לעזור לי. המדפסת שבקה. מאחר ודאגתי ל-3 שנות אחריות ניגשתי לשירות וביקשתי לתקנה. זה דרש נסיעה מיוחדת לעיר הסמוכה, חנייה די רחוקה ממקום התיקון, המתנה לתורי ונסיעה חזרה הביתה, בקיצור בזבוז של שעתיים. לאחר כשבועיים שוב הייתי צריך לקחת את המדפסת – שוב בזבוז של שעתיים.
סה"כ בזבוז כחצי יום על נסיעות,דלק והתעסקויות עם המדפסת.

שירות הלקוחות החזיר מדפסת תקינה ופועלת. והיא שרתה אותי כשנה נוספת ו... שוב שבקה באופן דומה לפעם הראשונה.
עדיין היתה לי אחריות על המדפסת אבל הפעם התעורר חשדי שעובדים עלי. למדפסת לא היתה סיבה להתקלקל, היא לא ישנה, השימוש בה נעשה במשורה, ושמרתי עליה היטב.
החלטתי לבצע חקירה קטנה באינטרנט. החקירה הניבה די מהר פרוצידורה ביוטיוב (ראו סרטון למטה) של אדם טוב-לב שנתקל באותה בעיה. האיש שקד במשך יומיים עד שמצא קומבינציה שמאתחלת את המדפסת. הפרוצדורה לא טריויאלית במיוחד, צריך ללחוץ על שילוב של כפתורים בצורה מתוזמנת. בצעתי אותה ו... המדפסת ניעורה לחיים והתחילה להדפיס בעליזות כל שחפצתי.



מבט על כמות הצופים בסרטון והתגובות הראה שאני חלק מקהל גדול מכל העולם שנתקל באותה הבעיה בדיוק. הצטרפתי לרשימת המברכים (הארוכה) את האיש היקר שחסך למאות אלפים של משתמשים חסרי אונים חצי יום עבודה, עצבים וכסף.

האם זה מקרה שהמדפסת שלי מתקלקלת כל פרק זמן? ואם כן מדוע קאנון אינה מפרסמת את הליך התיקון?
הטענה היא שהמדפסת היא רק סימפטום קטן למחלה גדולה. המחלה נקראת Planned Obsolescence או בעברית 'השבתה מתוכננת'. התופעה הזו מקיפה אותנו מכל עבר ורק הולכת ומחמירה.

נורת הליבון הדולקת מאז 1901
 דוגמא נוספת - נורות הליבון הישנות והטובות. זרקתי מאות נורות כאלה במהלך
 חיי בשל אורך החיים הקצר שלהם. אולם לאחרונה הסתבר לי שקיימת נורת
 ליבון הדולקת כבר 111 שנים ברציפות. היא דולקת בתחנה לכיבוי אש בארה"ב
 מאז התקינו אותה ב-1901. הכבאים כל כך התרגשו מהמחזה עד שהתקינו
 מצלמת אינטרנט שמצלמת את הנורה באופן שוטף. למרבה הצער המצלמה
 התקלקלה כעבור שלוש שנים, הנורה ממשיכה לדלוק כבר 111 שנים (כיום יש
 כבר מצלמה חדשה המשדרת לרשת 24 שעות את הנורה כפי שתוכלו לראות
 בקישור כאן).
 אז איך קורה הנס הזה? 


למזלנו ,קוסימה דנוריצר, חקר את הנושא והעלה את הממצאים בסרט דוקומנטרי. הסרט מביא ראיות כיצד אורך החיים של הנורות עלה לאלפי ועשרות אלפי שעות בתחילת המאה ה-20, ולאחר מכן ירד לאלף שעות. הסכם של יצרני הנורות אכף מגבלה של 1000 שעות פעולה לנורה - קוסימה מביא בסרטו את המסמכים הרלבנטיים שמתעדים את ההחלטות והפעולות. פרומו לסרט ניתן לראות פה (מנויי יס יכולים לראות את הסרט המלא מתורגם לעברית בחינם בקישור כאן):

 


אז האם אלה דוגמאות יחידות? כמה זמן מחזיק המחשב שלנו? כמה זמן מחזיקה מצלמה? מכונת כביסה? הטלפון הסלולרי?  בדר"כ שלוש שנים ואחר כך... הופ הולך לפח.
למה לא ניתן להחזיק מכונת כביסה 15 שנים? הטכנולוגיה של מכונות הכביסה לא השתנתה כמעט במהלך 30 השנים האחרונות, זה אותו תוף נירוסטה, אותו מנוע, אותן שטיפות וסחיטות. ההבדל העיקרי הוא טיימר אלקטרוני במקום טיימר מכני, והטיימר האלקטרוני (כמה עצוב) נוטה להתקלקל כעבור 3 שנים.
אין ספק שהמכשירים מסיימים את חייהם במהירות כי במקרה הטוב הם לא תוכננו לשימוש ממושך, ובמקרה "הרע" ההשבתה שלהם תוכננה כבר על שולחן השרטוטים.


אז מה הקשר לבלוג הזה?

המערכת המוניטרית מייצרת כסף מחוב, אך ורק מחוב. לפיכך כל פעם שמלווים כסף, המערכת המוניטרית מייצרת את הקרן אבל לא את הריבית. הדבר גורם למחסור מתמיד בכסף. המחסור בכסף גורם לנו להמציא דרכים "יצירתיות" לשים את היד על הכסף, בתוך כך אנחנו רומסים האחד את השני. אחת הדרכים היעילות ביותר היא לקצר את אורך חייהם של המוצרים. מוצרים שצריך להחליף כל שנתיים הרבה יותר רווחיים ממוצרים שמחזיקים 20 או 30 שנים. לפיכך היצרנים בהסכמה גלויה או סמויה מפחיתים את אורך חיי המוצרים שלנו, ואנו נאלצים לבזבז זמן וכסף שוב ושוב.
גרוע מכך, הייצור המואץ של המוצרים מכלה את משאבי כדור הארץ, מזהם, ומוביל אותנו למשבר אקולוגי ובריאותי.

אין הכרח להישאר במערכת שכל כך לא מתאימה לזמן הנוכחי, אפשר להחליף אותה. לצורך כך אין צורך בהפגנות גדולות או בשביתות, דרושה בעיקר מודעות לאופן הפעולה של מערכת הכסף שמלווה אותנו מינקות.








אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב 

35 תגובות:

  1. I'm going to tell you a secret..come closer..
    ..you are viewed as your printer as well through the food that they give you they control the decay of your body - it's timed so that it will give out shortly after you reach retiremnet age. Now, few have heard of this, inc. the conspiracy crowd, so b4 I'm labeled a nut case, I would like to challenge you to go and read the Federal Reserve (yep) own publication where you will find what I've just revealed here - the exact quote: "..ensure they retire before they expire".
    - Eran

    השבמחק
  2. המנורה שדולקת כבר מאה שנה היא מנורה של 4 ואט. אם תסכים לשלם את הסכום ששולם בזמנו בעבור המנורה ההיא, אפשר לספק לך מנורה שתאיר גם 1000 שנה. כן, המנורות היום עולות פחות ומחזיקות פחות זמן, בדיוק כמו שאם תשלם לחייט שיתפור לך חולצה, היא תחזיק הרבה יותר זמן מאשר חולצה שתקנה בשוק הכרמל. ייצור המוני מוריד בעלות ומוריד את האיכות, אין פה שם קונספירציה.

    חבל שהבלוג מתבזה בפוסטים מטופשים כאלה.

    השבמחק
    תשובות
    1. התגובה שלך לא עניינית כלל ועניין וכלל לא מתיחסת לעובדות שעלו בסרט המצורף שמתיחס לשאר סוגי הנורות. כמו כן הטענה שלך שנורה היום של 4 ואט יכולה לדלוק 1000 שנה כלל לא נכונה.. אם היית רואה את הסרט היית מבין גם למה.. אבל למה לחקור אם אפשר לצעוק קונספירציה..

      מחק
    2. ממש לא מטופש. נכון שלא הכל קונספירציה. החנויות של 'מרקס אנד ספנסר' נסגרו לאחרונה כי לא התאימו לטעם הקהל. הן היו מוכרות בגדים טובים, בגדים שאפשר להחזיק בארון חמש שנים ועדיין ללבוש והציבור היום רוצה להחליף בגדים כל חצי שנה עם הצעקה האופנתית האחרונה. השאלה היא מה הוביל למה, האם התחילו לייצר בגדים ירודים בזול כי הייתה דרישה לשינוי או שדוחפים שינויי אופנה בכל כמה חודשים כדי שאפשר יהיה למכור יותר. ומי הם אותם 'הם' שמכוונים את העניינים אם 'הם' באמת קיימים.
      בתגובה שמתחת יש התייחסות לעולם המחשבים. שם זה כבר ברור לגמרי. המחשב ששירת אותי נאמנה לפני עשר שנים כבר לא יכול לתפקד היום, תוכנת חלונות 3.1.1 שהייתי מאד מרוצה ממנה לא יכולה להריץ את מרבית היישומים החדשים ואת הישנים אי אפשר לרכוש יותר (תנסה למצוא וורד 95 בחנות) וכך מכריחים אותי לקנות שוב ושוב דברים חדשים ולא בגלל שאני רוצה להיות מעודכן ואופנתי אלא כי אחרת המוצר לא יעבוד.

      מחק
    3. עדו דווקא במחשבים יש פחות קנוניה כי באמת יש התפתחות מואצת בטכנולוגיה הזאת.

      מחק
  3. ללא ספק יש כוונה לספק מוצרים בעלי אורך חיים קצר. בזמנו דובר על כך שהמכוניות האמריקאיות נוצרות עם כוונה שיגיעו לקץ אחרי כ 5 שנים עם תום התשלומים עבורן ולא בצורה איכותית כמו היפניות. מה לעשות צריך לפרנס עובדים, וידוע הסיפור על האיש שהמציא מכונת גילוח שטובה לאל החיים והחברות קנו אותה ממנון והשמידו אותה, ובאותה קטגוריה נופל הסיפור על חברות הנפט ששלמו בשנות ה80 על מחקרים שהראו שאטרבינות רוח ליצור חשמל אינן יעילות. ובכל אופן להכניס לפרינטר תוכנה שתגרום לו לא לעבוד אחרי 3 שנים זה סיכון שהחברה לא תיקח, אם זה יתגלה היא תשלם מחיר אמינות יקר. זה פשוט פגם בייצור.

    השבמחק
    תשובות
    1. עדיין לא ענית על השאלה -אם זה נעשה שלא במכוון מדוע החברה לא מפרסמת את תהליך האתחול או עושה אותו תהליך פשוט -כמו לחיצה ארוכה על אחת הכפתורים (כפי שקיים בהרבה מהמכשירים האלקטרוניים)..הרי תסכים איתי שאין סיכוי שהם שכחו לפרסם תהליך כה בסיסי...

      מחק
    2. אני אגיד לך למה זה לא פוגע באמינות,כי היום זה נחשב מקובל לעשות דברים שמחזיקים מעט זמן.
      מעבר לכך כמו שאמרת גם אם הדבר יתגלה לציבור הרחב ויתפרסם בראש חוצות אז תמיד
      אפשר להגיד שזה תקלה נקודתית.

      מחק
  4. קשה להוכיח כי הדוגמאות שהובאו כאן הן באמת קונספירציה מתוכננת של יצרנים המונעים מתאוות בצע. מה שכן קל להוכיח זה את התופעה הנ"ל בתחום המזון והתרופה לסרטן והרצון האמיתי של השלטונות לגרום תוחלת חיים גבוה יותר. הכל ידוע ומוכח.
    סרטן זו מחלה של העת החדשה יחסית ונובעת מהופעת גורמים מסרטנים בחיינו.
    בטבע לא נמצא סרטן אצל החיות. אך חיות מבוייתות אשר סובלות מהסביבה המסרטנת שלנו - כלבים וחתולים חולים בסרטן.
    ענקי המזון כנסטלה משתמשות בחומרים זולים מלאכותיים במזון למרות אפשרות לשימוש בחומרים טבעיים כיום.
    כש הגישה של רוב בני האדם היא שחיים פעם אחת והכול מסרטן ומסוכן ואין מה לעשות, אז כנראה באמת שאין מה לעשות.
    עובדתית אם מסלקים גורמים רעילים ומסרטנים מחיינו אפשר לנצח את המחלה שגובה את מירב הקורבנות בעולם. פעם זה היה הלב.
    אבל לאיזו מדינה יש אפשרות להחזיק את כולנו עד גיל מאה ויותר?

    השבמחק
    תשובות
    1. והינה שני קישורים לסרטים מרתקים בנושא
      הרצאה חשובה על ההקשר התזונתי למקרי התמותה העיקריים בחברה המערבית:
      http://www.youtube.com/watch?v=c88HHKgIcU0&feature=plcp

      "מזלגות במקום סכיני ניתוח":
      https://docs.google.com/file/d/0B7zkE3dBMJcUZzJPN1I4emlvVzg/edit?pli=1

      ועוד אחד, סתם כי לא הצלחתי להתאפק:
      http://www.theopensource.tv/rave-diet/healing-cancer-from-inside-out-video_c7ec563d3.html

      שיהיה לבריאות...

      מחק
    2. זה לא "קונספירציה" אלא תפיסה מקובלת לגמרי בכלכלה הקפיטליסטית, כל כלכלת צמיחה שואפת להמשיך לצמוח לנצח ולייצר לנצח, מגיל 0 המוח שלך נשטף על צריכה של עוד ועוד מוצרים... חצי שהישראלים חיים באוברדרפט.. האם אתה חושב שזה היה המצב לפני 50 שנה? 100 שנה? בכלל לא היה אז אוברדרפט... אנחנו רק צרכנים שחיים כדי לספק את צרכי הבנקים והטייקונים.
      ככל שתבין מוקדם יותר שהבנקים שולטים בהכל(כולל השלטון) כך ייטב..
      פריט מידע קטן: בנק ישראל שאחראי על הדפסת הכסף של מדינת ישראל, נשלט בידי דירקטוריון שממונה על ידי הבנקים המסחריים על פי גודלם היחסי, אין שום "תחרות" בין הבנקים... הם בוחרים כמה כסף לייצר ואז מלווים אותו, ואם זה נראה לך בסדר אז תחשוב על זה עוד טיפה(הם גם שולטים בגובה הריבית במשק, הריבית הנמוכה גרמה לאנשים לקנות דירות במחיר מופקע ולשעבד את חייהם לבנק לנצח, עוד כמה שנים הריבית תעלה והבנקים יחגגו אחרי שהפכו את התושבים לעבדים)

      מחק
  5. הסרט (אם זה אותו אחד) נמצא באתר אמת אחרת.
    ממעקב אחרי אורך החיים של מקררים במשפחתי שמתקצר כל הזמן אני משוכנע שהשיטה מיושמת גם במקררים!
    לרוב הציבור פשוט לא איכפת מזה הם מונעים עי חמדנות אנושית ורוצים את המוצר הכי חדש ונוצץ אפילו אם הוא יתקלקל מהר יחסית.

    השבמחק
  6. הפוסט כתוב יפה.
    אני רואה את זה גם במערכות ההפעלה של המחשב.
    אחרי כמה שנים של מייקרוסופט, הבן שלי לוחץ למחשב חדש ולא מוכן לשמוע שום דבר אחר.
    למחשב שלי התקנתי מערכת פתוחה אובונטו (הפצת לינוקס) שיש בה כל מה שצריך, חוץ ממשחקים, שהרי המחשב בשבילו משמש בעצם כקונסולה למשחקים. אמנם היום, נכנסים משחקים דרך STEAM גם ללינוקס, אבל הוא מכור למייקרוסופט.
    מערכת ההפעלה הזו - אובנטו, מלבד זה שהיא לא נעשית איטית עם הזמן, ומנצלת את מלוא כוח המחשב, תומכת בכל הגרסאות שלה בכל האביזרים הישנים, תמיד.
    מייקרוסופט ואפל שנותנים את מערכות ההפעלה כקופסה שחורה, מאלצים את המשתמשים לשדרג את מערכת ההפעלה ואת המחשב עם האביזרים, סורקים, מדפסות, מצלמת WEB וכו'.
    אחד התרגילים המלוכלכים של מייקרוסופט, היה לשנות לגמרי את פורמט המסמכים של אופיס עם תוספת ה X לסוג הקובץ (שזה גם שינוי של אורך סוג הקובץ, למרות שבלינוקס, למשל, זה לא חשוב) כך שהאופיס הישן (שהפך להיות ישן ביום בהיר אחד) לא יכול אפילו לפתוח את הקבצים האלה, וכולם חייבים לשדרג.
    מי שהפריע להם בזה היה הקוד הפתוח של אופן-אופיס שמהר מאוד למד לפתוח את הקבצים האלה, וכך גם גוגל-דוקס.

    טוב שיש רשת חברתית ושהצרכנים עוזרים זה לזה, אולי יחד נצליח להאריך את חיי המכשירים וגם את חיינו.
    מיכל

    השבמחק
    תשובות
    1. דווקא הדוגמה עם תוספת ה-X היא לא טובה, כי מיקרוסופט מספקת בחינם פלאג-אין שמאפשר לפתוח קבצים כאלו בגרסאות ישנות.

      מחק
    2. התוסף הזה הגיע הרבה אחרי שהיו פתרונות דרך גוגל ואופן-אופיס, רק לאחר שמייקרוסופט הבינה שהכניסה גול עצמי.
      ועדיין, יש לי סורק ישן שלא עובד בשום אופן על חלונות-7 וכנ"ל מצלמת WEB, אך הם עובדים מצויין על אובונטו החדש 12.04

      מחק
  7. מאמר למכלכליסט היום מאת איתי להט (יש לו קשר לאתר ??)
    http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3584537,00.html
    מאמר לפנתיאון שהלוואי ויופיע כותרת של כלכליסט לכמה שעות... (אני לא מפנטז על ימים...)

    השבמחק
    תשובות
    1. בבקשה להגיב כמה שיותר לכתבה בכלכליסט, אולי זה יעזור להשאיר אותה בעמוד הראשי להרבה זמן....

      מחק
    2. positive money עליו מבוססת הכתבה בכלכליסט הוא ארגון יוצא מן הכלל ,שעושה עבודת הסברה נהדרת בנושא השיטה המוניטרית. מומלץ לבקר באתר שלהם.
      בקרוב אעלה סרטון שהם הפיצו בתרגום לעיברית.

      ערן

      מחק
    3. הכתבה ירדה מהעמוד הראשי והם לא מוסיפים יותר תגובות.
      מקווה שלא יורידו אותה לגמרי מהאתר... גם זה כבר קרה בעבר

      מחק
    4. היא לא ירדה, וככל שיהיו יותר תגובות היא תשאר בעמוד הראשי.
      כתבתי להם שיפרסמו לינק לכתבה גם ב- YNET אבל הם עדיין לא עשו את זה...

      מחק
    5. אם מחפשים כתבות ישנות של איתי להט באתר כלכליסט אפשר למצוא כתבות עם קווי דימיון לאג'נדה של "כלכלה אמיתית", אבל כתבה רהוטה כמו זאת עוד לא הייתה לו!

      מחק
  8. הנה חלק קטנטן מהתגובות לסרטון של האיש שפתר את הבעיה של המדפסת:

    Thank you from Taiwan!


    Thank you so much for the help bro my printer is my money BIG THX from las Vegas
    Thank you so much I was in tears trying to figure out the problem. Without my printer I am lost . Big virtual hug and kiss to you.


    ohhhhh thannnnnnxxxxxxx


    Thanks BUDDY you the best


    I love you! You are the only one who has this figured out, and the video is simple to follow. A million thank yous!


    You are the best- I cant thank you enough- all I can say is- YOU ARE A FREAKING GENIUS!!!!


    thank you very very very very very very x10000000000000000000000000000­000000000000000 much

    THANK YOU SO MUCH! I've got this awful exam in two days and I desperately needed to print amount of materials... THANKS.

    Thank you so much!! You saved my life.... :) okay, my printer!

    Спасибо :) И вправду работает :) Очень помог :)


    Brilliant, My wife had a big interview and we only had two hours to copy her documents. and the printer decided to play up with error 5200, after i took your advice and instructions, Problem sorted. Much appreciated and Thank you


    Yay!! Thank you SO much. I have been fighting with this machine all day trying to print my papers due in class. You saved the day. Thanks


    (-:

    ע'

    השבמחק
  9. הכתבה מצויינת, אבל תמיד בכתבות מסוג זה לא מציגים שיטות מוניטריות חלופיות מלבד הסיסמא של להחזיר את השליטה על הכסף ל"עם".
    מישהו מכיר מאמרים ברמה גבוהה עם ניתוח יתרונות וחסרונות של שיטות מוניטריות חלופיות בסגנון ביטקוין , הצמדה של כמות הכסף לכמות האוכלוסיה או שליטה מוחלטת של פרלמנט וכו' ?

    השבמחק
    תשובות
    1. ראה את מדור "השיטה המוניטרית" כאן באתר. יש שם את כל הפתרונות והניתוחים. אם אתה מכיר עוד שפספסנו נשמח להוסיף.

      מחק
    2. פתרונות?
      אתה מסוגל לתת פיתרון לספגטי שנגזר מהשיטה המוניטרית (הרעה) ?
      אתה יודע איזה כאוס ייגרם בעולם ?
      היציאה ממצב כזה צריכה להיות סופר איטית והדרגתית, משהו שצריך להתקיים במשך כמה עשרות שנים אחרת אין ממש סיכוי ששיטה אחרת תחליף בצורה ראוייה את הנוכחית.

      מחק
  10. העיתונות הכלכלית בישראל מתעוררת? לראות ולא להאמין:

    http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3584537,00.html
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4288480,00.html

    השבמחק
  11. ערן,
    במדור "השיטה המוניטרית" יש חומרים מרתקים, אך הם בעיקר מציגים ומדגימים את הבעיות ופחות פתרונות כוללים (בעיני מטבעות מקומיים הם דרך לעקיפת הבעיה, ולא פתרון לה).
    הבלוג הזה עושה עבודת קודש בהצגת מגוון רחב של הבעיות שהשיטה הקיימת יוצרת ומייצגת.
    יחד עם זה, חשוב גם להציע פתרונות אפשריים.
    בעקבות קריאה של חומרים מבלוג זה , לצד חומרים ממקומות אחרים, כתבתי עיקרי תוכנית שנותנת, לדעתי, כיווני פתרונות לתחלואי השיטה הקיימת. אשמח לפרסמה באכסניה ראויה זו והיא תעמוד לביקורת הקוראים. לאן לשלוח?

    השבמחק

  12. מי היה מאמין שהתגובות פה הפכו לשאלה אחת מה החלופה לשיטה המוניטרית

    עד לפני כמה חודשים בלוג זה ואחרים היה עסוק בלהביא את תחולואי השיטה

    למודעות ההמונים כנראה שנוצרה מסה קריטית בתודעה הקולקטיבית והכל

    מתחיל לצוף למעלה בקיצור עברנו שלב לשלב הבא ובשלב זה ההמונים רוצים

    פתרון ערן נראה לי שהכתבות הבאות צריכות להתעסק בישום של חלופה לשיטה

    ואולי אף להעזר בחוכמת ההמונים למציאת פתרון המתאים לישראל ולאור הבחירות

    הקרבות זה יכול התיכון המושלם

    השבמחק
  13. ערן
    משהו שתמיד מציק לי בהסבר על השיטה הנוכחית.
    אם לבנק יש 10 שקל אמיתיים, ומותר לו להלוות 100, זה לא בעצם רשיון להדפסת כסף?
    גם אני הייתי שמח לאפשרות החוקית להלוות פי 10 מההון העצמי שלי. אפילו אם רק חצי מההלוואות יוחזרו עשיתי פי 5 על הכסף, בלי להזכיר ריבית...
    בתודה,
    מוטי.

    השבמחק
  14. ערן
    משהו שתמיד מציק לי בהסבר על השיטה הנוכחית.
    אם לבנק יש 10 שקל אמיתיים, ומותר לו להלוות 100, זה לא בעצם רשיון להדפסת כסף?
    גם אני הייתי שמח לאפשרות החוקית להלוות פי 10 מההון העצמי שלי. אפילו אם רק חצי מההלוואות יוחזרו עשיתי פי 5 על הכסף, בלי להזכיר ריבית...
    בתודה,
    מוטי.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום מוטי
      מה שאתה אומר סך הכל, זה ששיטת הרזרבה הבנקאית משמעה - הדפסת כסף מחדש.
      או במקרה שלנו, הנפצת מספרים על מסך המחשב.
      ולצערי...מממ....כן. אתה צודק. זה המצב. זו בדיוק הבעיה.
      הבנק למעשה "מייצר" את רוב הכסף בשוק.

      טל.

      מחק
  15. עוד דוגמה:
    לא ניתן להשיג עדכוני מפות למכשירי ניווט (GPS) ישנים.
    החברות מעדיפות שנקנה מכשיר ניווט חדש ונזרוק את הישן למרות שאין כלל צורך בחומרה חדשה אלא רק בעדכון תוכנה למפה.

    השבמחק
  16. היתה תביעה נגד אפל על כך שבאיפון שלהם אחרי שנה שימוש צריך לזרוק את המכשיר כי הסוללה מתבלה הם לא מחליפים ולא נותנים שרות לסוללה חדשה הם הפסידו ביצוגית!

    השבמחק
  17. ועוד דוגמה - טלפונים סלולריים שלא ניתן להחליף להם את הבטריה. אגב לא רק טלפונים, יש לי אייפוד "ישן" (בן 3) שהבטריה שלו מתה. כמובן שאין דרך להחליף אותה... הלכה הבטרייה, הלך האייפוד.

    אל תקנו מוצרים שלא ניתן להחליף להם את הבטריה.

    יריב

    השבמחק