יום שני, 17 בדצמבר 2012

מונופול של החיים

חשבו רגע על משחק מונופול שבו יש לאחד השחקנים את האופציה לייצר כסף -הרי ברור שתוך זמן קצר הוא יקנה את כל הנכסים במשחק. בחיים האמיתיים מסתבר שזה לא שונה. בחיים אנחנו כבר מזמן "נרכשנו" על ידי השחקנים המייצרים אצלנו את הכסף .מדובר בשחקנים השייכים לקבוצה מצומצמת של אנשים פרטיים הידועים כ"בעלי בנקים".
הנה נתון פשוט בילתי נתפס מדו"ח של המרכז למחקר ומידע של הכנסת (ראו טבלה למטה): מסתבר ששלושת הבנקים הגדולים בישראל מחזיקים בנכסים בשווי כל הסחורות ,המוצרים והשירותים שמיוצרים על ידי כל החברות והמפעלים בישראל! בסה"כ כל הבנקים מחזיקים בסך נכסים בשווי שגדול בעשרות אחוזים מכל מה שמיוצר בישראל בשנה!
כשמפלגת העבודה מנפנפת בכך שהיא סוציאל דמוקרטית הראו לה נתון זה שמוכיח שאנחנו הכל חוץ מסוציאליסטים. כשהליכוד גאה בשוק החופשי הראו לו שזה בטח לא השוק אליו קיווינו. מעניין ששתי המפלגות לא מוכנות לדבר על הנושא הזה בשום פורום- אולי כי חלק מנכסי אותם הבנקים כוללים גם את אותן המפלגות שקיבלו מהם עשרות מיליונים למימון פעילותן? זה גם מסביר למה זה בנוסף גם לא דמוקרטי ובטח לא חופשי.



15 תגובות:

  1. יש לך אולי גם רשימת מקורות או רמת פירוט גבוהה יותר?
    זה מסוג הדברים שטבלה פשוטה לא ממש מספיקה

    השבמחק
    תשובות
    1. קבל את הדוח המלא:
      http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m03034.pdf

      ערן

      מחק
  2. לו היו אלו רק נכסי חומר ,אזי,חיסול ייצור הכסף בידי בנקים היה מותיר לוח-ריק להקצאה.
    דא עקא שהשליטה בנכסי-רוח ותרבות (ממים) הנרכשת ב"פיאט" ומשווקת תת-סיפית בכל אמצעי החיברות והחיברות מחדש להמון ,נאנס תרתי משמע (הפקעת הייצור מריבונותו וחדירה למרחב הגנטי של הדי-אן-איי התרבותי) משך דורות ,מואשרר שוב ושוב את השמדתו .
    איני נביא ואיני מקווה ,ברם, התעוררות מפוכחת ובינה ממוקדת מהוות חיסון ונוגדן לעבדות לדיראון ולאטימות של התשעים ותשעה אחוז ,הניגפים בפני אפידמיה (אשראי "אוויר" בריבית דריבית ) אפוקליפטית קולוסאלית וגלובלית .
    רק טוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה בכוונה רושם ככה? מדבר במילים גבוהות כמו אזי במקום אז, "מרחב גנטי של הדי-אן איי התרבותי", "תת-סיפית" במקום נסתר. כדי שאנשים יקראו את מה שכתבתה ויעשו מה? יפסיקו לקרוא פה ?!
      מה ניסית להשיג בתגובה שלך אדון אבי גרונוולד???
      לזלזל באנשים שקוראים כאן ואכפת להם? להראות שרק מי שיש לו שפה "גבוהה" יכול להבין? סתם משעמם לך?

      ליאור

      מחק
    2. אולי הוא כתב את זה בשמוש באיזה תרגומון, ככה נשמעות הכתבות שאני מתרגם מסינית לעברית בשימוש המחשב. אולי התעוררות מפוקחת ובינה ממוקדת יגרמו לו לכתוב את זה כדי שנבין ולא כדי להרשים אותנו

      מחק
  3. www.themarker.com/magazine/1.1879886

    השבמחק
  4. סליחה, אבל יש לי רושם שבעקביות מבלבלים פה מספר נושאים שונים. קודם כל לא הבנקים מדפיסים את הכסף אלא בנק ישראל שזו הממשלה, ולא ממש חשוב מי מדפיס את הכסף. בהונג קונג טכנית כל בנק מדפיס את הכסף שלו, זה עדיין לא אומר שהוא יוצר יש מאיין, זה לא כמו במונופול כשאתה לוקח כסף כרצונך. זה כמו במונופול כשהבנק נותן כסף עבור משהו ללא אינטרס אישי. החוב של הבנק הוא לממשלה. הבנקים התעשרו בשל העמלות שהם גובים. זה לא היה פעם ככה, פעם חשבון בנק לא היה עולה כף ועמלות היו שוליות. איזו סיבה יש לאפשר למנכלית בל"ל לקנות דירה ב 57 מליון ש"ח? המדינה מאפשרת לבנק לגבות עמלות גבוהות. מה היה קורה לו היא היתה מאפשרת לתנובה לגבות מחיר מופקע, או לחברת החשמל, או לעיריה? לכל אחד יש זכות להתעשר אבל בלי לנצל אחרים. גם אם הממשלה היתה מדפיסה את הכסף ומלווה אותו דרך בנקים שלה כמו שעושים במדינות קומוניטיות, עדיין המצב לא היה שונה כל זמן שהממשלה היתה ממשיכה להדפיס כסף ללא גבול. הבעיה בארצות הברית ובאירופה וביפן היא ממשלות שבחובות עתק בשל צעדים לא נכונים. חלק מהחובות הן בשל חילוץ הבנקים, אבל גם שם יש רמאות מסויימת, רוב הבנקים שילמו את חובם למדינה בריבית גבוהה על ידי סחיטת הכספים מהאזרחים, בעידוד בעל החוב, הממשלה.
    כל השיטה פגומה, אבל האם זה חיובי ליצור מצב שבו המחירים לא עולים? מחיר של בית הוא מחיר של בית כמו שהיה לאבותנו? שכל הכסף בא מעבודה וחיסכון בלבד? ולמה הקישור לזהב? אם הכסף קשור לזהב ואני מגדל צנוניות ומוכר אותם אז ערכן יורד כי אין יותר זהב? למה הכסף לא יכול להיות קשור לתוצר לאומי גולמי של המדינה? לו היתה אינפלציה קרוב ל 0 וריבית קרוב ל 0 הינו כולנו משקיעים את הכספים באג"ח של הממשלה שהיו מושקעים בשיפור רמת החיים שלנו בריבית נמוכה וסבירה בלי שהמדינה תפשוט את הרגל, על ידי הגבלת תקרת החוב. ערן בבקשה

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום השמיים יפלו,
      1. בנק ישראל הוא זה הגוך היחידי שמדפיס את הכסף במדינה על פי חוק בנק ישראל. לממשלה אסור להתערב בפעולותיו והחלטותיו.
      2. בנקים מסחריים לא מדפיסים כסף - הם מייצרים אותו כרשומה במחשב בכל העולם וזאת על פי מה שאומר בנק ישראל והבנקים המרכזיים בעצמם. אם אתה טוען שבהונג קונג זה שונה -הבא סימוכין. אם אתה טוען שבנק ישראל שינה את ההנחיות -הבא סימוכין.
      3. הבנק מרויח את רוב כספו מהפער בין עמלת החובה לזכות (ראה את דוחות הבנקים האחרונים). הוא מרויח בנוסף גם סכום נאה מעמלות.
      4. בדוחות בנק ישראל האחרונים מצוין שהבנקים הם אלה שמחזיקים בחלק מחובות הממשלה ולא הפוך. מאין הבאת את הנתון שממשלה מלווה לבנקים -הבא סימוכין.
      5. השיטה המוניטרית זהה בכל העולם וגם במדינות "קומוניסטיות" הממשלה לא מיצרת את הכסף ומלווה אותו דרך הבנקים. הערת אגב: קומוניזים אמיתי מעולם לא התקיים באף מדינה ב100 שנים האחרונות.
      6. התעלמת מההשפעות הקשות שיש לאינפלציה עלינו, על כדור הארץ ועל הקיימות של כולנו.

      ערן

      מחק
    2. ועוד נתון סטטיסטי :
      הוכח כבר פה (חפש במאמרים ישנים יותר) באתר שפחות מכ-3% מכל הכסף שנמצא במחזור הוא כסף מודפס על ידי בנק ישראל וכל השאר (למעלה מ97%) הם כספים שיוצרו על ידי בנקים מסחריים כרשומות במחשב. אתה טוען שזה לא נכון -הבא סימוכין הסותרים זאת.
      ערן

      מחק
  5. רוב הנכסים של הבנקים זה הלוואות שנתנו לציבור ולגופים שונים בדיוק כמו שרוב ההתחייבויות שלהם זה פקדונות שונים שקיבלו.
    גם אם נניח שכל הנכסים שלהם זה הלוואות (66% זה יותר קרוב) נקבל מהפוסט שסך ההלוואות במשק מהבנקים מהווה 140% מהתוצר (כאמור המספר האמיתי קרוב יותר ל 92%) - מה הבעיה עם זה ?
    זה כמו שאדם ממוצע עם הכנסה 10 אלף ש"ח יש לו משכנתא של 170 אלף - זה בעייתי ???


    חוץ מזה לגבי זה שהבנקים מייצרים כסף:
    לכל הבנקים בישראל (ורוב מוחלט של אלה בעולם) יש פחות הלוואות שנתנו מכספים שהופקדו אצלהם - כלומר חלק (רוב) מהכספים שהופקדו אצלהם הם נתנו כהלוואה - לא מדובר ביצירת כסף חדש.
    שיטת המכפיל שעל בסיסה מניחים שהבנקים מייצרים כסף מניחה שאדם שמקבל כסף מפקיד אותו בבנק אחר (ברבית נמוכה יותר) ואז נותנים עם אותו כסף הלוואה למישהוא אחר וכדומה וכך יוצא שהפקדה של 1000 ש"ח בבנק אחד עם 10% רזרבה יוצרת 10,000 ש"ח - הבעיה בתיאוריה שבד"כ אנשים שמקבלים הלוואה בבנק א' לא מפקידים את הכסף בבנק ב' אלה עושים בו שימוש אחר (צריכה, דירה וכדומה)


    ואם בא לי להיות פופוליסטי כמו הכתבה הזו:
    אם נניח שיש בישראל כמליון דירות ודירה ממוצעת עולה מליון ש"ח אז שווי הנכסים בידי בעלי הדירות עומדת כל כ מליון מליוני שקלים שזה בערך כמו נכסי הבנקים.



    השבמחק
    תשובות
    1. מאיפה הבאת את הנתון שלבנקים יש פחות הלוואות מכסף שהופקד אצלם?
      עד היום מעולם לא שמעתי אף אחד מעלה טיעון כזה
      הנתון שאני מכיר הוא שמתוך כלל הכסף ברוב מדינות העולם הכסף(של הבנק המרכזי) הוא בערך %3 עד 7% והשאר אשראי בנקאי

      מחק
    2. יונתן,

      כנס למאזני הבנקים
      ראה את הסעיפים פקדונות הציבור והלוואות לציבור ותשווה ביניהם
      כשתמצא בנק שההלוואות גבוהות בהרבה מהפקדונות תגיד לי
      רק לצורך מתן דוגמא אחת, מתוך המאזן של בנק לאומי לרבעון השלישי:
      להלן קישור http://maya.tase.co.il/bursa/report.asp?report_cd=778416 ראה עמוד 171:
      פקדונות הציבור 281 מליארד
      הלוואות לציבור 241 מליארד
      היחסים דומים בשאר הבנקים בישראל ורוב הבנקים בעולם
      ממה שחיפשתי היה מקרה או 2 של עוד הלוואות על פקדונות אבל ביחס קטן

      מחק
    3. שמע, קודם כל - כל הכבוד שהבאת גיבוי לטיעון שלך שזה דבר נדיר מדי היום :)

      והאמת שאני כנראה צריך כמה קורסים טובים כדי להבין מה אני קורה שם
      אבל אחרי שסיימתי להתבלבל אני חושב שהבנתי:

      אתה דיברת על היחס בין הפקדונות לבין ההלוואות, שהוא כמובן חייב להיות מאוזן. היחס של ה3% הוא היחס בין הכסף לבין האשראי הבנקאי.

      אין סתירה בין הטענה שבנק יכול לקנות מחר בכסף שהוא ממציא (אשראי) את כל הבתים במדינת ישראל ועדיין להיות במאזן חיובי של הלוואות מול פקדונות, ולכן ההסתכלות על הנתון הזה לא מעניינת.

      ההסבר המלא נמצא פה:
      http://www.positivemoney.org/how-banks-create-money/balance-sheets/#commercial


      בנקודה לגבי ייצור כסף ע"י הבנקים:
      הפקדונות וההלוואות הם אשראי, כלומר כוח קניה (כסף) שהבנק ייצר. במקרה של בנק לאומי, יש לו בכספת רק 48,340 שקלים שהם קיבלו מסבא סטנלי, אבל ללקוחות בנק לאומי יש כוח קניה של 285,229 שקלים. יש פה ייצור כסף של פי 6 בערך.

      אני לא יודע מה הרקע שלך, אבל אם אתה רוצה חומר למתקדמים אז כדאי להכיר את Steve Keen


      מחק
  6. אני מאוד מעריך את האתר הזה. אבל הטבלה הזאת פופוליסטית וחלקית כפי שהתחיל להסביר עופר שפירא. אין מה להשוות את כלל נכסי הבנקים לתוצר אלא לכלל הנכסים שבידי הציבור.
    מעיון מהיר באתר הלמ״ס, נראה שכלל הציבור מחזיק בנכסים כספיים בסך 2.6 טרליון שקל, שזה פי 2.5 בערך ממה שמחזיקים כלל הבנקים. כמו כן, נתון זה לא כולל את כל ההחזקות בדירות, כלי רכב ושאר רכוש קבוע.

    השוואה הוגנת הייתה בודקת את שיעור אחזקת הנכסים על ידי בנקים מכלל הנכסים במשק.

    מקור: http://www.cbs.gov.il/shnaton63/st17_01.pdf

    השבמחק
  7. ערן שלום
    בניגוד לרוב הכותבים לעיל אני קראתי מספיק מאמרים פה וגם בדקתי במקורות אחרים.
    מה שנותר לרשום בסוף המאמר, זה רק מש"ל (מה שהיה להוכיח) נדמה שאין יותר מה להוסיף. לא לך ולא לי.

    עלה והצלח
    שי.פ.

    השבמחק