יום שבת, 1 בדצמבר 2012

המשק צומח במהירות -ואתה?

דו"ח העוני לשנת 2011 פורסם ביום חמישי האחרון ומסקנתו העיקרית: "הצמיחה הגדולה בישראל לא מחלחלת למטה" [קישור]. הדו"ח העלה אצלי תמיהה איך יתכן שהמשק כבר שנים צומח אבל אנחנו האזרחים רק שוקעים יותר ויותר? אם גם אתם מרגישים ככה אז ההסבר הבא יעשה לכם הרבה שכל לגבי הבלוף הגדול של הדבר הזה שנקרא "צמיחה" תחת השיטה הנוכחית.




מהי צמיחה?
הצמיחה נמדדת בתל"ג – תוצר לאומי גולמי – סך כל השירותים והסחורות המופקים במשק בשנה. אולם צמיחה פירושה עוד סחורות ועוד שירותים. במילים אחרות צמיחה = צריכה, וצמיחה= תפוקה. צריך לצרוך יותר, צריך לייצר יותר.

אז למה אנחנו נהיים יותר ויותר עניים?
בשביל לייצר יותר ולצרוך יותר צריך לעבוד יותר, ללוות יותר, לראות פחות את המשפחה ,להכנע לשטיפת המוח של הפרסומות רק כדי להפוך להיות מאנשים מתורבתים לאנשים מתרבותים לצרוך ואחרי כן לקנות מכונית נוצצת יותר, תנור משוכלל במיוחד או דירה מרווחת יותר. צמיחה פירושה לזרוק את הרהיטים הקודמים למרות שהם תקינים. לזרוק את הטלוויזיה שעדיין עובדת. להחליף את הפלאפון הישן שעדיין מחייג או למסור את הבגדים והנעליים אפילו שהם לא בלויים. צמיחה פירושה גם אויר מזוהם יותר במקום אויר צלול כיין, מקורות מים מסרטנים במקום מאגרי מים המהווים מרכזי בילוי בימי הקיץ החמים, הרים של זבל עם ריח נוראי במקום הרים מבושמים עם פרחי העונה, פסלים סטטיים של בעלי חיים במקום הדבר האמיתי המקפץ בין הסלעים.

אז למה חונכנו שאנחנו צריכים כל הזמן לצמוח?
אחד הגורמים העיקריים לכך היא השיטה המוניטרית הנהוגה בה כל הכסף נוצר מחוב. כל שקל במדינה מקורו בחוב לבנק כלומר עבור כל שקל זכות- קיים שקל חוב. על חוב יש לשלם ריבית והריבית צומחת ללא קשר אלינו (לכלכלה). אם המשק לא יצמח ואף יצטמצם, האזרחים ייקחו פחות הלוואות, אם הם ייקחו פחות הלוואות יהיה פחות כסף. אם כמות הכסף תקטן מניין יהיה כסף לשלם את הריבית? הריבית  תובעת את חלקה ללא קשר לכלכלה. וכשהריבית לא מקבלת את חלקה היא נוקמת בפשיטות רגל, ופשיטות הרגל מדבקות. עסק אחד שפושט רגל גורם לעוד שניים לפשוט רגל משום שהוא מותיר אותם עם חובות בלתי צפויים. מהר מאוד פשיטות הרגל מגיעות לבנקים. אבל את הבנקים יש כבר מי שדואג ומציל.

אז למה אנחנו לא משנים את השיטה וממשיכים לצמוח לצורך צמיחה ולא לצורך רווחת הפרט?
קומץ האנשים שנהנים ומרוויחים מהמצב הקיים, לא מעוניין. השליחים שלהם, הנגידים לדורותיהם, שרי האוצר, הממשלה, ,אנשי אקדמיה ותקשורת עושים את עבודתם (גם אם לא במודע) ותומכים במערכת הקלוקלת- לכן הם יגידו לכם נגדיל את התקציב, נצמח (נצרוך), צריך לקנות! צאו וקנו! מיתון זה רע, במיתון אין כסף אין מה לאכול. דווקא כשתתחילו לחסוך דווקא אז אתם עושים דבר רע.
אז בפעם הבאה ש"המומחים" אומרים לכם שהפתרון הוא צמיחה –תבינו שאותם אנשים מובילים אתכם למשבר. אותם מומחים ינחו אתכם לצמוח עד לטיפת הדלק האחרונה בכדור הארץ,עד שהררי החובות יטביעו אתכם,  עד שהמזון שלנו לא יהיה ראוי למאכל בהמה, עד שנחנק מגזים רעילים, עד שנעבוד 24 שעות ברציפות עם תקרת גיל הפרישה שתעבור כבר את תוחלת החיים הממוצעת.

אז מה עושים?
אחד הפתרונות הנפלאים, באופן פרדוקסלי רק יקל עליכם את החיים. הוא פשוט וקל וקוראים לו צניעות וחיסכון:
*אל תרכשו דברים שאין בהם צורך אמיתי כגון אייפון 5 או אייפד רק כדי שתוכלו לעמוד באמצע הרחוב ולרשום אימייל לעבודה. ממילא אתם עובדים קשה מדי.
* הכינו אוכל ביתי במקום לצאת למסעדות.
* אל תעברו לבית יותר מפואר, הסתפקו בבית צנוע ובאותה הזדמנות וותרו על המשכנתא.
* השתמשו במכונית צנועה ותחבורה ציבורית (עד כמה שאפשר).
* השתמשו בטלוויזיה הקיימת שלכם. תוכלו לראות את המשחק כדורגל טוב גם עם 2 אינץ' פחות.
* הראו כתף קרה להוט והגידו NO ליס, התכנים שם גם כך כבר לא ראויים לצפיית בני אדם. במיוחד אם אתם ילדים.
* וותרו גם על עיתון הבוקר, ממילא רוב המידע בו נועד לשרת את האינטרסים של בעל העיתון.
* וותרו על הקאנטרי המפואר ורחצו בים במקום.
* עיזבו את ההשקעה במניות, ממילא הרוב מפסידים בהן.
* קנו בחנויות השכונתיות ולא ברשתות הטיקונים שמעבירים את כספכם כדי להרוס מלונות בלאס וגאס רק כדי למכור את ההריסות בהפסדי שיא מאוחר יותר.
* את הזמן שהתפנה לכם הקדישו לבילוי עם הילדים במקום לשלוח אותם לשמרטפיות.


הכח הצרכני של האזרחים, הוא האמצעי האפקטיבי, הפשוט, ואפילו הנוח ביותר שיש בשינוי המערכת הפיננסית הקלוקלת שלנו. מסה קריטית שתנקוט בפעולות הנ"ל תפרק את השיטה המוניטרית המעוותת בה אנו חיים תוך זמן קצר. ככל שיותר אנשים ישתתפו כך מגדלי החוב יתמוטטו מהר יותר.
במקביל אל תשכחו להפיץ את המידע אודות השיטה הקלוקלת בה כסף מיוצר מחוב. לימדו והפיצו את יתרונות יצירת כסף ללא חוב שיוצרת כלכלה בת קיימא לטובת אזרחיה ולא לטובת לוויה.

לכל הקישורים בנושא כלכלת החוב והפתרונות:
השיטה המוניטרית

24 תגובות:

  1. ערן אני חושב שיש כאן אי הבנה הטענה שלך שצמיחה היא רעה פשוטה לא נכונה ,אני רוצה להפריד בין השיטה ההומניטרית שהיא פשוטה מחלה רעה לבין צמיחה שהיא בריאה בכול משק כזה או אחר.

    ללא הצמיחה לא ההינו מפתחים תרופות מצילות חיים לא ההינו בונים טכנולוגיות שיקלו עלינו את חיי היומיום לא היה לנו מכוניות לא היו מטוסים ,לא היו מחשבים. הצמיחה והרצון של חברות עסקיות לצמוח יוצרות טכנולוגיות שמביאות את האנושות לרמה מעל למה שאנחנו נמצאים כיום.

    הבעיה היא השיטה הכלכלית שנהוגה בעולם ולא בצמיחה.
    אנחנו נמצאים במצב שמצד אחד המשק חייב כסף כדי לצמוח כי חברות צריכות כסף כדי לגדול ולפתח מוצרים
    ומצד שני אנחנו לא רוצים להגדיל את כמות הכסף שרודף אחרי הסחורות והשירותים.


    חשוב לי להבהיר שצמיחה זה דבר בריא.

    השבמחק
    תשובות
    1. דור, השאלה איך אתה מודד צמיחה. במדידה הנהוגה היום אם האנשים יהיו חולים יותר תרשם צמיחה. משום שיש צריכה גדולה יותר של תרופות ושירותי רפואה.
      דוגמא אחרת, אם במכתש רמון נבנה עיר גדולה, תרשם צמיחה יפה.

      האם עם כזה אבסורד אפשר בכלל למדוד משהו שרלבנטי לאנשים?

      צמיחה זו מילה שהיום הכל נופל לתוכה ובסוף היא חסרת משמעות לרווחת הפרט.

      מחק
    2. דור מה שאתה אומר לא נכון

      התקדמות לא תלויה בצמיחה כלכלית
      אנחנו חיים במערכת שכדאי לשרוד חייבת לגרום לאזרחים להוציא יותר ויותר כסף

      הרבה תגליות טכנולוגיות לא מפותחות כי אינן מעודדות צמיחה למעשה הם גורמות לחיסכון ולכן לאנטי צמיחה

      אורי

      מחק
    3. מצטרף לאורי בדוגמא נוספת - השבתה מתוכננת.
      למשל קיצור אורך החיים של הנורה הליבון מ-2500 שעות ל-1000 שעות עבודה גרמה לצמיחה נהדרת:

      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/10/blog-post_11.html

      מחק
    4. סיפור מעניין סיפר לי אדם על חברה שייצרה מערכת כפתורים של מעליות, המערכת הייתה כה מוצלחת והכפתורים היו כה עמידים שהחברה פשטה רגל...... אפשר רק לדמיין איזה המצאות העולם הפסיד בשם "הצמיחה".

      מחק
    5. כל כך הרבה דיבורים ומה עם מעשים? צריך לפעול ולעשות משהו. אפשר לרסן את כוחם של הבנקים גם בשיטה הקיימת , אך לשם כך צריכים כולנו להתאגד . למעשה הכלכלה עובדת על פי היצע וביקוש . בעלי העניין מצמצמים את ההיצע ומעלים את רמת הביקוש וכך גם המחירים עולים . אם וכאשר - וזה אפשרי - נשבור את המחירים ונקים חברות שאינן למטרות רווח ונשענות על כוחו של הציבור נוכל לטרפד את המונופול ואת כוחות שוק .
      על ידי תרומות מהעם נוכל לבנות מונופול שיציע מוצרים במחיר עלות , דירות להשכרה במחירים מצחיקים ,חנויות ומשרדים להשכרה במחירים נמוכים מאוד וכן הלוואות שאינן נושאות ריבית , נוכל גם לעודד יצרנים קטנים .
      דרושים אנשים עם מעוף וחזון לבצע את המשימה הלא פשוטה ועם זאת אפשרית !!!
      לא עוד תלות במדינה כרגולטור ! אנחנו נהיה הרגולטור !!!

      כל זה על ידי יצירת מנגנון שמקבל תרומות מן האזרח הקטן היודע כי תרומתו תחזור אליו בגדול . רוב העם נולד לתוך השיטה ומקבל אותה כפי שהיא ועובדה שרובם לוקחים הלוואות מן הבנקים .
      השיטה שאני מדבר עליה תעבוד ללא תלות בבנק כלשהוא ובמזומן בלבד ולטווח הרחוק תגרום לירידת מחירי הדירות , ירידת מחירי המזון

      מחק
    6. אינני אומר שאתם לא צודקים בדברים שאתם מעלים פה בהחלט יש חסרונות למערכת הכלכלית שבה אנחנו נמצאים היום.

      אם חברות עסקיות משתמשות בהשבתה מכונת בשיטה הכלכלית של היום הצרכן יכול להצביע בעזרת כספו לאיזה חברה הוא יתן את הכסף שלו ויש לו מספר עצום של חברות שמהן הוא יכול לבחור.

      אבל ויש אבל גדול ללא צמיחה שום חברה עסקית בעולם לא תקדם את האנושות מילימטר אחד. הממשלה לא יכולה לממן פיתוח של מוצרים והמצאות את זה רק השוק החופשי יכול לעשות (תראו דוגמה NASA שהייתה ממונת על ידי ממשלה אצות הברית כיום עלות על ממשלת ארצות הברית יותר מידי גדולה)

      ללא אפשרות לתת לחברות לצמוח ולגדול הם לא יוכלו לפתח מוצרים בעצם לא האינטרנט ולא המחשב שאתם משתמשים בו כרגע היו נוצרים.

      מדענים מגלים חוקים מסוימים בטבע ומגלים כיצד להשתמש בהם ,חברות עסקיות מיצרות את המוצר במטרה להרוויח ,הם לוקחות הלוואה מהבנק כדי לפתח את המוצר בתקווה שבעתיד הם יוכלו למכור את המוצר ואנחנו הצרכנים קונים את המוצרים ומפתחים את הכלכלה והטכנולוגיה.

      יש בעיות בשיטה הכלכלית של היום אבל היא לא בצמיחה!

      מחק
    7. דור היקר, תסלח לי אבל אתה מדבר שטויות. האנושות לא תתקדם מילמטר ללא "צמיחה"???
      אתה חושב שמה שעניין את האחים רייט כאשר ייצרו ותיכננו את המטוס הראשון זה הצמיחה הרבעונית שלהם?
      או תמואס אדיסון כאשר ייצר את הנורה?
      אלברט איינשטיין כאשר פיתח את תורת הייחסות?
      אייזק ניוטון כשהמציא את הטלסקופ?

      אני יכול להמשיך בלי סוף, ואני מקווה שאני לא באמת צריך להסביר ולפרט לך שלאותם אנשים הדבר האחרון שעניין אותם זה "צמיחה" כזו או אחרת או אפילו תגמול כספי.

      אני ממליץ לך לראות את הסרטון הקצר הזה, המסביר בין היתר מדוע הצמיחה, כפי שהיא מוכרת לך כיום, דווקא מזיקה להתקדמות המין האנושית.
      www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc

      מחק
  2. מעורר השראה
    גם אכילת בשר/עוף היא בזבוז משאבים למשק ולסביבה. בנוסף היא גורמת למחלות כרוניות שגם הן בזבוז למשק ולך. הגבילו צריכתם לפעם שבוע ותהיו לי בריאים. לא הפסדתם כלום.
    בגדים שלא לובשים לא לזרוק! למסור!
    ובחיאת תפקחו עיניים תהיו יותר מודעים. אל תקנו בנוסף או במקום. קנו אם אין וצריך.

    השבמחק
  3. כל כך הרבה דיבורים ומה עם מעשים? צריך לפעול ולעשות משהו. אפשר לרסן את כוחם של הבנקים גם בשיטה הקיימת , אך לשם כך צריכים כולנו להתאגד . למעשה הכלכלה עובדת על פי היצע וביקוש . בעלי העניין מצמצמים את ההיצע ומעלים את רמת הביקוש וכך גם המחירים עולים . אם וכאשר - וזה אפשרי - נשבור את המחירים ונקים חברות שאינן למטרות רווח ונשענות על כוחו של הציבור נוכל לטרפד את המונופול ואת כוחות שוק .
    על ידי תרומות מהעם נוכל לבנות מונופול שיציע מוצרים במחיר עלות , דירות להשכרה במחירים מצחיקים ,חנויות ומשרדים להשכרה במחירים נמוכים מאוד וכן הלוואות שאינן נושאות ריבית , נוכל גם לעודד יצרנים קטנים .
    דרושים אנשים עם מעוף וחזון לבצע את המשימה הלא פשוטה ועם זאת אפשרית !!!
    לא עוד תלות במדינה כרגולטור ! אנחנו נהיה הרגולטור !!!

    כל זה על ידי יצירת מנגנון שמקבל תרומות מן האזרח הקטן היודע כי תרומתו תחזור אליו בגדול . רוב העם נולד לתוך השיטה ומקבל אותה כפי שהיא ועובדה שרובם לוקחים הלוואות מן הבנקים .
    השיטה שאני מדבר עליה תעבוד ללא תלות בבנק כלשהוא ובמזומן בלבד ולטווח הרחוק תגרום לירידת מחירי הדירות , ירידת מחירי המזון .

    השבמחק
  4. ערן תודה שאתה יודע להבהיר את האמת הנסתרת על נזקי והרס החיים, כתוצאה מהשיטה הכלכלית המבוססת חוב, התלויה על צמיחה שלפרט אין צורך בה.
    ייצור הרעל בעולם הולך וגובר וממית את האנושות. אנחנו מחוייבים לדור הבא של ילדינו ולכן יש לעצור את הטרוף של הקניה האובססיבית של כל מה שמתפרסם בתשקורת וכל מה שהשכן קונה כאילו שאצל השכן הדשא ירוק יותר.
    הסיסמא צריכה להיות "שרידות האנושות רק בזכות החסכנות"
    אבי ג

    השבמחק
    תשובות
    1. אבי, כמה יפה אתה כותב. כמה נכונה האמרה שאתה כותב פה.
      המצאת אותה בעצמך או שקראת אותה? ספר לנו איפה. וחוץ מזה,
      ספר לנו כאן עוד עליך. אתה עובד? אז איפה? ומה אתה עושה?

      מחק
  5. אני נוהג על פי ההמלצות בפוסט כבר שנים עוד לפני שהבנתי את השיטה המוניטרית. זה לא קל להיות מחוץ לחגיגת הצריכה, יכולים לקרוא לך קמצן או סגפן ובמקרה הטוב חסכן.
    אתם כשתנהגו כך תדעו שאתם בניגוד לשאר פשוט אנשים חושבים..

    מהצד השני של המטבע הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות, אם תחת השיטה הנכחית נפסיק כולנו את טירוף הצריכה אז הראשונים שיפגעו קשה אלו העניים ומעמד הביניים..
    אהוד

    השבמחק
  6. כל הכבוד ערן !

    לאט לאט יותר ויותר אנשים מתחילים להבין מה בעצם קורה פה... וש "עבדים היינו" עדיין רלוונטי גם בימינו.

    אל דאגה - המצב הנוכחי בו 300 משפחות שולטות ב 7 מיליארד אנשים על פני כדור הארץ - לא יחזיק עוד זמן רב.

    תמשיך לפרסם את האמת הכואבת (עד שכבר לא יהיה צורך בכך...),
    נעם

    השבמחק
  7. לגבי ההמלצה האחרונה שלך, אני הייתי ממליץ כך:

    את הזמן שהתפנה לכם הקדישו לבילוי עם הילדים וללימוד משותף איתם (!!)

    לימוד משותף = הכל:
    חזרה על הלימודים שלהם בבית-ספר, עיון משותף בחומרי לימוד מחוץ למערכת הבית-ספרית, לימוד שפות, חיבור חיבורים, משחקי איות ועוד ועוד ....

    ילדים שיגדלו להיות אנשים שמסוגלים ללמוד בעצמם ובחברותא יתרמו הרבה יותר לצמיחה מאשר ילדים ששולחים לשמרטפים וקונים להם ארוחות מוכנות.
    [גם אם הכסף שיוצא על שמרטף וארוחות נרשם כגידול בתוצר]

    השבמחק
  8. כתבה נהדרת. לא צריך תאר בפיננסינג או נסיון במניות כדי להבין אותה. ישר ולעניין.
    הדברים של דור נכונים, אבל יש הבדל ניכר בין הימורים בבורסה או בלאס וגאס לבין השקעות. יש הימורים שמצליחים אבל הנזק גדול מהרווח

    השבמחק
  9. נראה לי שבלי משים, המגיבים לעיל חשפו את הבעיה בשיטה הנוכחית: הצמיחה נמדדת עפ"י פרמטרים אוביקטיביים, ללא התייחסות לערך החברתי-סביביתי שלהם. למשל, צמיחה עקב ייצור מוגבר של חימוש צבאי היא לא שוות ערך חברתית סביבתית לצמיחה עקב פתיחת עוד מאפייה, תחנת רכבת או פרוייקט הידרו-אלקטרי ירוק.
    דובר בנושא הזה לא מעט, וברור שהמדידה העיוורת של צמיחה ללא דירוג ערכי מעודדת מדינות לצמוח בכל מחיר, גם במחיר של הרס סביבתי. כיום למשל בארה"ב מיוצרת צמיחה מלאכותית באמצעות הגדלת מנגנון ממשלתי מנופח והדפסת כסף שמוזרם בין היתר לניפוח מחדש של בועת נדל"ן.

    השבמחק
  10. כל כך נכון. הגברים החשובים בחיים אינם בהכרח קשורים לכסף.

    השבמחק
  11. כמה פסקאות מדברים שכתבתי לפני כמה חודשים בנושא:

    ...
    בואו נדמיין כלכלה שכל מה שיש בה הן שתי עגבניות ושני שקלים, כך שכל עגבניה עולה שקל. כיוון שיש ריבית על שני השקלים, נהיה חייבים להוסיף כסף חדש כדי לשלם אותה. בואו נאמר שהוספנו שקל והגענו לשלושה שקלים. אם במהלך השנה צמח השדה וגדלו בו שלוש עגבניות – נשאר מחיר העגבניות שקל אחד – שלוש עגבניות, שלושה שקלים, הכל בסדר. אם לא היתה צמיחה של עגבניה נוספת, היתה נוצרת אינפלציה – שתי עגבניות, שלושה שקלים, המחיר עלה לשקל וחצי.

    כלומר, כל עוד הצמיחה מדביקה את קצב גדילת כמות הכסף, אין אינפלציה. כיוון שראינו שהכסף חייב לגדול בצורה מעריכית, נשאר רק לבדוק האם גם התמ"ג יכול לגדול בהתאם. האם בעולם סופי, עם משאבים סופיים, תיתכן צמיחה אין סופית, כזו שגדלה בצורה מעריכית?

    לא במקרה הצמיחה היא נר לרגלי הכלכלנים גם כשמחירה כבד מנשוא, וגם כשכל קשר בינה לבין איכות החיים ניתק ואיננו. צמיחה הולכת וגוברת היא הדרך היחידה להימנע מקריסה עקב אי יכולת להחזיר הלוואות או, מצד שני, עקב היפר אינפלציה. זו לא מדיניות שגויה, זה פשוט טבעה של המערכת, טבעו של הכסף.

    מעבר לעובדה שצמיחה מעריכית אינה אפשרית, ההכרחיות שלה מחייבת מיצוי כל פעילות כלכלית שבנמצא, גם כזו שהנזק בה ברור. יותר עגבניות זה נחמד, אבל מלחמות, אסונות אקולוגיים, הפיכת דברים שניתנו בחינם לשירותים שמחייבים תשלום, יצירת תודעת מחסור ותרבות צריכה – כל אלה מעודדים צמיחה. אם כל אזרח היה מקבל שטח לבנות עליו את ביתו, היתה הצמיחה נפגעת והכלכלה קורסת. כשאיכות המים בברז שלכם מחייבת קניית מים מינרלים - הצמיחה עולה. כשאתם חוסכים כסף במקום לבזבז - הצמיחה נפגעת. כשאתם נשארים בבית לטפל בילדים במקום לשלוח אותם לגן בתשלום - הצמיחה נפגעת.

    הצמיחה גם אינה משקללת התדלדלות משאבי טבע ונזקים סביבתיים. בעוד ששאיבת נפט מתורגמת לעלייה בתמ"ג, העובדה שכמות הנפט סופית ומתדלדלת אינה משוקללת. מה דינו של עסק שמתעלם לחלוטין מחומרי הגלם במלאי? גם נזקים סביבתיים שבמקרים רבים נלווים לפעילות הכלכלית, לא רק שאינם משוקללים במדד הצמיחה, אלא אף תורמים לה - מפעל מזהם שגורם לתחלואה שמחייבת טיפולים בריאותיים יקרים, תורם לצמיחה יותר ממפעל שאינו מזהם.

    היא גם עיוורת לפערים. הצמיחה בכלכלה בה מספר אנשים מעבירים ביניהם את מרבית הכסף בזמן שהשאר רעבים ללחם תהיה זהה לחלוטין לצמיחה בכלכלה בה הפערים קטנים יותר – כל עוד סך כל הפעילות בשתיהן זהה. נשמע מוכר?
    ...

    הפוסט המלא פה: http://haemori.wordpress.com/2012/03/01/aftercoins

    השבמחק
  12. ערן פוסט נהדר!
    תרשה לי להוסיף עוד פתרון לרשימה שלך (אני אישית יישמתי את כל מה שהצעת ואף יותר):
    עיבדו כעצמאים! במקום להיות שכיר שכפוף לחוקי התעסוקה של ישראל ללא יכולת לשלוט על החיסכון שלו לטווח ארוך, כעצמאי אינך חייב להפריש כסף לחיסכון פנסיוני שקרוב לוודאי יימחק עד שתצטרך אותו.
    בכלל עדיף לקחת אחריות על הכסף שלך ולא לתת לכל מיני גורמים להחליט בשבילך מה לעשות איתו.

    השבמחק
  13. שמחה צרופה לקרוא את כל התגובות פה..
    המודעות עולה והרצון להיות אחראי על עצמי ועל מעשיי גודל.

    יואב אתה צודק מאוד, העצמאות מתחילה בראש ובעיסוק.

    המשיכו להפיץ את האמת בכל הזדמנות וללא פחד!!

    ואל תשכחו ליהנות..

    השבמחק
  14. אני גר במודיעין. עיר שבה אין חנויות ברחובות אלא מרכזים מסחריים. בשעות היום העיר ריקה לגמרי כי כולם עובדים בתל אביב או ירושלים, אין אף משפחה שאין לה מכונית כי בלי זה פשוט אי אפשר להסתדר. בקיצור ההמלצה לקנות בחנויות קטנות פשוט מבוזבזת עלי.

    השבמחק
  15. גם המלצה לקנות חכם לא כ"כ תקפה, מוצרים איכותיים נעלמים כי קיימת הנחיה לייצר דברים שוודאי שיחזיקו זמן מאוד מוגבל. פעם כל המוצרים היו עמידים יותר. היום מפעלים חייבים לתכנן את המוצר בכוונה תחילה שישבוק חיים המהירה, אחרת אין לו אפשרות להתחרות בשוק ההרסני הזה שיביא את כולנו לגיליון של המשאבים. מה יעשו אותם מתעשרים שרכבו על כולם כשלא ישאר לנו חמצן לנשום?

    השבמחק