יום שבת, 22 בדצמבר 2012

וידאו- יאיר לפיד: הפדרל ריזרב קובע איזו שיטה מוניטרית תהיה בישראל

האם הנגיד הוא בעצם בובה של הפדרל ריזרב? 
על פי חוק בנק ישראל מי שקובע איך ייוצר הכסף בישראל ,מי ייצר אותו ולאן הוא יזרום זה בנק ישראל . מי שחוקק את החוק היא ממשלת ישראל. על פי יאיר לפיד הנגיד והממשלה בנושא זה הם בכלל עושי דברם של בן ברננקי והפדרל ריזרב. צפו בדבריו.



עמוס בורדוביץ קיבל את ההזדמנות לשאול את השאלה בכנס "יש עתיד" בנתניה לגבי השיטה המוניטרית שבה הבנקים המסחריים מייצרים את הכסף בישראל מהאויר ורק כחוב. יאיר לפיד העדיף להתייחס בעיקר לנושא של הריכוזיות במשק. בהגיבו לגבי שינוי השיטה המוניטרית הוא טען שהשינוי לא יגיע מהממשלה, לא מהנגיד ולא מיאיר לפיד עצמו (שנושא את דגל השינוי בבחירות)  אלא "זה יותר עניין של בן ברננקי בבנק הפדרלי האמריקאי".

צפו בוידאו:


15 תגובות:

  1. If you can post the video where he says what you attribute to him...cuz it sure ain't on this video..
    - Eran
    PS
    I'm not even sure he knows the principles of debt/fiat money based economy to comment, let alone offer practical solutions. That said, it does appear that without dramatic change in the U.S monitary system no lasting change is to be expected.

    השבמחק
    תשובות
    1. מה באמת לא ברור לך?
      -לפיד אמר בסוף הקטע שלגבי שינוי השיטה המוניטרית זה לא יגיע מישראל אלא זה יותר עניינו של ברננקי.. אז מה אתה מבין מזה? שישראל מחליטה על השיטה המוניטרית אצלה או ברננקי?

      מחק
    2. הוא בתור פולטיקאי שאמור להביא את השינוי אומר ששינוי השיטה זה עניינו של ברננקי..למה לא עניינו שלו או של הממשלה?

      מחק
    3. עמוס - תודה שהעלית את השאלה בפני יאיר לפיד.

      האמת, אין לי טענה אליו. הוא, כמו רבים מן הציבור, פשוט איננו מבין בנושא הזה כלום! מכיוון שכך, הוא בורח למנטרות שחוקות של "הצורך לטפל בריכוזיות" ולא מבין את הכוחות והאינטרסים שעומדים מאחורי זה.

      בכנס התנועה לשינוי מוניטרי שנערך לפני שבוע, פרופ' אבישי ברוורמן, שעבד שנים רבות בבנק העולמי, הודה ביושר כי גם הוא לא מכיר את הנושא הזה.

      ולכן, חשוב שנעלה את השאלות הללו של מי מייצר את הכסף? מי מרוויח מזה? ונחשוף את תחלואי השיטה שמייצרת בודדים בעלי עושר אגדי שעושקים את שאר ה-99%.

      בעז

      מחק
  2. בנק אנגליה יעלה את הריבית בשנה הבאה. האם זה מסמן תחילת העלאות של ריבית בעולם? ירידת מחירי דיור והעיקר, תשלום החוב של ארה"ב יגדל לממדים שכל ההכנסות ילכו רק לתשלום החוב.

    http://www.telegraph.co.uk/finance/economics/9763127/Pressure-increases-for-UK-interest-rate-rise-in-2013.html

    אורי

    השבמחק
  3. 1.כל הכבוד על השאלה
    2.חבל שלא הוספת לשאלה את הרפורמה הרצויה מבחינתך וכך הוא היה חייב להתייחס אליה
    3.בניגוד למגיבים הקודמים אני חש מתגובתו שהוא מבין את השיטה המוניטרית ויודע בדיוק במה מדובר.
    אהוד

    השבמחק
  4. כל הכבוד לעמוס על השאלה!
    מה שמנסה לפיד זה להוריד את האחריות להתנהלות הבנק המרכזי, מהממשלה.
    כאילו זו לא הבעיה שלו, כי המודל שלנו הוא בסך הכל חיקוי של ארה"ב.
    גם שאר הפוליטיקאים נוהגים כך...
    בכתבה בדהמרקר אומר איתן אבריאל, שברננקי מתחיל בשינוי של תפקיד הבנק המרכזי.
    www.themarker.com/wallstreet/1.1891629
    על פי הכתבה, הבנק המרכזי מנכס לו תחומי שליטה נוספים אשר משחררים את הממשלה מאחריות,
    ובעצם, מעבירים את השלטון מדמוקרטיה לדיקטטורה או מונרכיה.
    בקצב הזה אפשר לשים את החרצופים בממשלה ויהיה פה הרבה יותר שמח :)

    מיכל

    השבמחק
  5. אני גם חושב שהוא הבין את השאלה, ויש לו גישה שאומרת, שבוא לא נהייה שפן הנסיונות של העולם בשינוי השיטה. הרי ברננקי קובע את השיטה, מכיוון שאנחנו לא פקטור אמיתי ברמה המוניטרית העולמית.
    אם ניקח לדוגמא את נושא ההפרטות שעברו הקיבוצים (קצת מזכיר את שינוי השיטה המוניטרית, בקנ"מ קיבוצי), אין ספק שהקיבוצים שעשו זאת יותר מאוחר, עשו את זה בצורה יותר נכונה, צודקת וחלקה.
    יש פה עניין אמיתי, ועזבו כרגע את לפיד.
    ישראל היא מדינה שלא יכולה להרשות לעצמה לעשות טעויות. - איו לנו את הפריבילגיה הזאת. במדינות אחרות, לדוגמא יוון, אם יוון קורסת, אז היא תהייה ענייה לכמה שנים, ובסוף תתאושש. אבל אף עם אחר לא יסלק את היוונים מביתם, או ינצל את המצב כדי לחסל אותם.
    בהיבט הקיומי הזה, לא בטוח שיש לנו את היכולת להיכנס ראשונים למהלך של שינוי השיטה המוניטרית (ואין לי ספק שהוא נחוץ).

    השבמחק
    תשובות
    1. עידו, לא חייבים להיכנס לשינוי של מטבע המדינה. ניתן להתחיל ביוזמות מקומיות וליצור מטבעות אלטרנטיביים. כדי שהעניין יתקדם במהירות כן דרושה תמיכת המדינה.

      עמית.

      מחק
    2. עידו שלום,
      בתור קיבוצניק אני מרשה לעצמי לנחש מהדוגמה שהבאת שאתה לא קיבוצניק. אין קשר בין האלה שבצעו הפרטה בהתחלה לאלה שבסוף. כל קיבוץ הוא סיפור בפני עצמו: יש כאלה עם עודפים-ממפעלים או ענפים או מיקום גאוגרפי, כל הדברים האלה משנים. מה שכן- הקיבוצים הופרטו כחלק מהחזר החובות לבנקים= הבנקים הסכימו למחוק חובות עם ימכרו להם דברים כמו ענפי חקלאות/רווחים עתידיים וכו׳.
      בקשר להביט הקיומי- נראה שאתה לא מבין את המשחק. אני יסביר- אם העם/ממשלה בישראל יחליטו לייצר אתה הכסף בעצמם זאת תהיה התמרדות באימפריה העולמית של הבנקים=NWO. והם לא יבתרו לנו סתם ככה. אנחנו העבדים שלהם, משלמים כל שנה 34 מיליארד ש״ח רק ריבית על החוב. סביר להניח שהשינוי יקרה בארץ הם יתיחסו אלינו כמו אל הונגריה- מדינה שנפלה לידים של הימין הקיצוני- ונספוג בהתחלה חרם מהאמריקאים והאיחוד האירופאי. בשלב השני סביר שהם ינסו להריץ מפלגה משלהם לשלטון שתתמוך בחזרה בבנקאים. אם גם זה לא יעבוד הם יגרמו פה למלחמת אזרחים.
      אתה יכול לצפות בסוד מארץ עוץ כדי להבין איך התהליך שפירטתי קרה בארה״ב.
      אין שום קשר לערבים/איסלם ולבעיית הכסף מחוב- לערבים אין באמת כוח- יש להם מימון אמריקאי.
      שורה תחתונה: ביום שניפטר מהבנקאים אתה לא תדאג מאחמדינגד אתה תדאג מהIMF.

      מקווה שהסברתי את הנקודה. ליאור.

      מחק
    3. אז מה אפשר כן לעשות? להמשיך לפעול כרובוטים? להמשיך למרות שאנו יודעים מהי הבעיה האמיתית?

      מחק
    4. נקודה מעניינת קיבוצניק.
      לאנונימי שמעליי, אז מה באמת אפשר לעשות ? אולי להתחיל בקטנה, ומשם להתרחב לאט לאט. רק שלא נראה לי שהבנקים יתנו לרעיון כזה לקרות (כי פתאום כולם יבינו שאפשר אחרת)...
      רעיון שלי, אולי הממשלה תגדיר תחומים שהם מחוץ למשחק, עמותות נזקקים, חינוך , לא יודע מה. כל מטרה טובה, שבהם יונהג תשלום באמצעי אחר, שלא יאיים על מטבע המדינה. רק צריך שיהיה ניתן לסחור בו, ומשם הכל ימריא.

      מחק
    5. ליאור - תודה על המידע. אבל קצת בלבלת אותי עם ראשי התיבות: פעם זה "האימפריה העולמית של הבנקים=NWO", ופעם זה "IMF". מי הם החבר'ה האלה? וסליחה על הבורות. האם זה אלה שפועלים במחשכים ואם ארגיז אותם, אז יש להם "חברים טובים" במאפיה שיתקעו לי בול בפוני (כמו לג'ון קנדי)? מי הם שני הגופים האלה שמסתתרים מאחורי ראשי התיבות, ממה הם מתפרנסים בדיוק? מה הם עושים בחיים כדי לא להשתעמם? ואם קצרה לך היריעה להסבר ממצה, הפנה אותי בבקשה לקריאה מקיפה במקום אחר, אמין. תודה

      מחק
  6. כמו פוליטיקאי טוב, הוא ידע לא לענות על מה ששואלים אותו, אלא לענות על מה שהוא יודע.
    השאלה הייתה איך לוקחים מהבנקים את הרישיון לייצר כסף ולא איך מונעים מהבנק להלוות לעצמו כסף.
    זה שיש בעיית ריכוזיות זה ידוע לכולם. אבל פתרון בעיית הריכוזיות לא ימנע מהבנקים מלהמשיך לייצר כסף.
    אלו שני דברים שאולי קשורים זה לזה, אבל הם שני דברים שונים זה מזה.

    השבמחק
  7. לפי מה שאני רואה, הוא סך הכל מתנער מאחריות ולא באמת רומז לידע פנימי בקשר להתנהלות הנגיד (כמו שהכותרת טוענת).

    זה נשמע שהוא בעצם אומר "בואו לא נעשה צעדים דרסטיים שיעצבנו את האמריקאים" שזה תואם את המדיניות הישראלית כמעט בכל נושא בעשרים שנה האחרונות (לפחות לפי מה שאני שם לב).

    השבמחק