יום רביעי, 26 בדצמבר 2012

תאטרון האבסורד של תקציב בנק ישראל

זה קורה פעם בשנה וזה קרה גם השנה ממש אתמול אלא שבכל שנה זה שובר שיאים חדשים -תאטרון האבסורד של מה שנקרא "תקציב בנק ישראל". הנה כמה פרטים על אישור תקציב בנק ישראל מהחלקים "הקלים" יותר ועד לאבסורד הגדול:



אתמול אישרה ועדת הכספים של הכנסת קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה בסך 740 מיליון שקל. כן בבת אחת ובדיון לא ארוך במיוחד קוצצו תקציבי רווחה, חינוך , שיכון ועוד מכל מיני משרדים שהמפלגות מבטיחות לטפח אחרי הבחירות. אגב, הקיצוץ אושר ברוב מוחץ של חברי הועדה המורכבת מרוב המפלגות (שמבטיחות לטפח..). מרגיז אבל התרגלנו, אלא שפה זה מתחיל להיות מעניין:
אם אתם שואלים לאן הוזרמו הכספים שקוצצו אז קרוב לחצי מהם הלכו למימון התוספת לתקציב בנק ישראל. למה צריך בנק ישראל כל כך הרבה כסף לתקציבו בנוסף לקרוב ה800 מיליון שכבר הובטחו לו בעבר?
אז מסתבר ש177 מיליון ש"ח מהתוספת הולכים לצורך שיפוץ הבניין של בנק ישראל. רגע, 177 מיליון לשיפוץ בניין? אי אפשר לבנות עם הסכום הזה שכונה? למה כל כך הרבה כסף?
מנכ"ל בנק ישראל חזי כאלו טוען שהסכום הזה הכרחי כי המעליות בבניין הבנק לא מתפקדות ,אין ספרינקלרים בחדרים ואפילו אין דלתות לבידוד עשן. מוזר משהו, בהתחשב שב177 מיליון אפשר להתקין מעליות חדשות עם דלתות מזהב 24 קראט ,ספרינקלרים שיצאו מהם מים מינרלים של סאן בנדטו ודלתות בידוד עשן שיעמדו בתקן של מקלט אטומי. אבל זה עדיין לא האבסורד הגדול של הסיפור.
150 מיליון ש"ח נוספים מהתוספת לתקציב הבנק הולכים לצורך הדפסת שטרות של שקלים חדשים ופה אנחנו מגיעים לחלק המעניין באמת. תהיו מרוכזים כי זה לא קל לעיכול:
בנק ישראל עובד בשביל מדינת ישראל. מדינת ישראל מממנת לבנק ישראל את פעילותו. המקור לכסף למימון בנק ישראל תתפלאו אבל הוא מגיע מבנק ישראל עצמו. איך בנק ישראל מממן את מדינת ישראל שמממנת אותו ? הוא פשוט מלווה למדינה כסף שמשמש אותה בין השאר לצורך תשלום לפעילותו של הבנק , אלא שבנוסף הבנק דורש גם מהמדינה שתחזיר לו אחר כך את כל הכסף שהלווה לה בתוספת ריבית (ללא קיזוז המימון לתקציבו).
ופה זה נהיה עוד יותר מעניין: את ההלוואה הזו למדינת ישראל , בנק ישראל לא עושה מהכסף שלו אלא בין השאר מחוק שבו המדינה מאשרת לו להקיש מספרים במחשב (והופ נוצר כסף..) ומבית דפוס שמדפיס לו שטרות. ונחשו מי מממן את התשלום לבית הדפוס? כמובן אזרחי ישראל ב150 מיליון ש"ח, שאחרי זה חוזרים אלינו בדלת האחורית כחוב שלנו לבנק ישראל .

ביום שלישי השבוע תושבי ישראל באמצעות נציגיהם בועדת הכספים אישרו העברה של למעלה ממיליארד ש"ח מתקציב המדינה לבנק ישראל למימון משכורותיהם של עובדיו,לתחזוקת הבניין שלו ולהדפסת כסף. במקביל מדינת ישראל חייבת לבנק ישראל קרוב ל17 מיליארד ש"ח. רק אני רואה פה כשל לוגי או סתם חוסר הגיון? אבל ביננו למה לשבור את הראש אם גם כך את החשבונית על תשלום הריבית לחוב הזה שולחים אלינו האזרחים שלא מבינים בזה כלום ועסוקים בשאלה הגורלית אם נפתלי בנט חזר בו מדבריו לסירוב פקודה או לא.


טבלת התפלגות הנושים הגדולים של החוב הממשלתי
מקור הנתונים: אתר בנק ישראל

אגב, זה נכון שבנק ישראל אמור להעביר את רווחיו מהריבית הזו חזרה למדינה אבל הוא לא עושה את זה כבר למעלה מעשור. האחרון שניסה לגבות את הרווחים עבור המדינה ,היה החשב הכללי בתחילת שנות ה2000,ירון זליכה,  שכתב במסמך חריף בנושא:
"בנק ישראל מסרב בשנתים האחרונות להעביר את רווחיו לקופת המדינה, מהלך שהיה מקטין את הגירעון בתקציב.  הבנק נוקט חשבונאות יצירתית כדי לא להעביר רווחים של 750 מיליון שקל ב-2001 ומיליארד שקל ב-2002."
את החוק האבסורדי הזה שבו מדינה חייבת כספים לגוף שנמצא תחת בעלותה ,שממומן על ידה ושבלעדי תמיכתה הוא לא היה קיים, אישרה הכנסת פה אחד בשנת 2010 בחוק שנקרא חוק בנק ישראל שנחקק בלחץ הנגיד פישר . למה אני מזכיר את זה ? כי שווה לקרא את דבריו של יו"ר ועדת הכספים ,הרב גפני, באותה ישיבה מפורסמת בה אושר התקציב השערוריתי לבנק ישראל. גפני ציין כי אחד הנושאים שהוא מסכם בתפקידו בקדנציה האחרונה, הוא העברת חוק בנק ישראל:
"מדובר בחוק גדול וחשוב שהצלחנו להעביר אותו בדיון רציני ואחראי בוועדת הכספים. החוק קבע את המטרות של הבנק המרכזי בישראל, וחשוב שהבנק ימשיך לפעול בצורה יציבה ואחראית לטובת הציבור".
תחי מדינת ישראל ונציגיה בכנסת!






אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב 


24 תגובות:

  1. הפרה רוצה להיניק יותר משהעגל רוצה לינוק.
    עמך ישרואעל הגניאלי מעניק את הגושפנקא לכל האבסורדים !לסוריאליזם הכלכלי,לעוול שבהילך החוקי שביצירת כסף- פיאט, "עמך" מכתיר מלך ביב י ומלך ליבר מאן ומלך
    נ אמ ן וכל זולתם וחבר מרעיהם יושבי בתי הכלא ושעדיין לא ושבהליכי שימוע ושיבה לפוליטיקה ושבדרך לבית הנחושתיים וכל ה"דם הכחול-איזמרגד" הללו חוק- לחמם אחד :
    המשכיות שימור והעצמת האוליגופוליה של האלפיון העליון,שינור השיטה השודדת שהיא ארמון ומבצר של מאשרריה על פי חוק של המונופוליזציה, וכלה בליקוט הפירורים שקיסרי הנובוריש הבנקאי/תאגידי-צולב, משירים מעליהם למרגלות העבדים רודפי הבצע שלעיל , המקייואליסטים ,המכונים בטעות "נציג /מייצג "הציבור.
    מה כי נלין?
    כשהעמך אומר לא איכפת לי המצב הכלכלי האישי שלי, העיקר לא ה"סמול" לא "יפה הנפש" לא ולא לדמוקרט שוחר החירות ולא לכל מי שעיניו בראשו ובראש מעייניו להיטיב עם העם ,להיטיב עם אותו העמך,הרי לא ניתן למשותו בשערות ראשו מן המדמנה השוקעת ,בעל כורחו.
    אני שואל מה הטעם ?במדינה מתחרדנת,מתאלמת,מתכחשת -מדחיקה,שאזרחיה רדופי-נקם ושהאגף הימני -ניצי-שמרן מתעצם בה לכדי למעלה משיעור של שמונים אחוז בוחרים,אגף שכל כולו משוקע במיטב המסורת בשיטה המוניטרית ובהגברת הסטטוס קוו של אי השיוויון הכלכלי-חברתי והפערים (ע"פ מדד ג'יני)הנגזרים מהשיטה המכלה הזו ומהחוב הלאומי העצום שבתורם נובעים מתפיסת-עולם שמרנית -אנכרוניסטית ניאנדרטלית,
    מה הטעם ערן?

    השבמחק
  2. 25% מההפרשות לפנסיה - דמי ניהול שעוברים לעשירים

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000809592#fromelement=hp_morearticles

    השבמחק
  3. מה אפשר לשנות? אם הבנק המרכזי יהיה חלק מהממשלה אז יהיו החלטות פוליטיות מעורבות.
    אם הבנק המרכזי אמור להעביר את רווחיו לעם חזרה, אולי צריך גוף ממשלתי שיבקר את רווחי הבנק המרכזי. הרי זה מגוחך שהבנק המרכזי ישתמש בדולרים שהוא קונה מהדפסת כסף כדי לקנות מניות של אפל בבורסת ארצות הברית.

    השבמחק
  4. ערן, תודה רבה על הדברים. האם יש משהו שרץ לכנסת ואומר את מה שאתה אומר בנוגע לבנק ישראל? האם יש משהו שרץ ומציע פתרון לזה?

    תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כרגע לא.
      היתה פניה אלי מכיוון מפלגה קטנה שרוצה להכניס את הנושא למצע שלה וביקשה שאתן לה עוד מידע בעניין. מבטיח לעקוב ולעדכן.

      ערן

      מחק
    2. הרי אלו חדשות מצויינות. מקווה לשמוע בשורות טובות

      מחק
  5. את השיטה הזאת מיישמים הלכה למעשה בקיבוץ שלי ולהלן הסיפור (אמיתי).
    אמי בת ה 90 חברת קיבוץ משנת 1957 לאחר תלאות השואה בפולין. עד גיל הפנסיה 65 עבדה בלי לשאול שאלות לגבי המשך קיומה הכלכלי ("הקיבוץ ידאג").
    בעשור האחרון הקיבוץ הופרט אמי בגיל פנסיה ומקבלת מביטוח לאומי 2700 ש"ח (אלמנה).
    על פי זה יש לה הכנסה (פנסיה + ביטוח לאומי) של כ 5000 ש"ח.
    הקיבוץ גוזל ממנה 270 ש"ח מסי קיבוץ 340 ש"ח מסים מוניציפאלים (אין קשר לארנונה מים וביוב שמשלמת למועצה) ו 3% מ 5000 ש"ח שזה 150 ש"ח עבור פנסיה למבוגרים.
    כלומר 760 ש"ח מתוך 5000 ש"ח אמא שלי מעבירה לקיבוץ בו היא עבדה רוב חייה ולא חסכה לעת זיקנה והנקודה המדהימה היא שחלק מהכסף שהקיבוץ לוקח ממנה הוא עבור הפנסיה שהקיבוץ נותן לה.
    אכן בולשביזם בכל הדרו.

    השבמחק
    תשובות
    1. עדכון אמי מקבלת מהקיבוץ 25% מהשכר הממוצע כקיצבת פנסיה (2200 ש"ח).

      מחק
  6. עייפנו. נסו להגיש תלונה למפקח על הבנקים כנגד פשע שמבצע בנק מסחרי כנגדכם ותראו את התשובה שתקבלו ממשרד המפקח ואח"כ אל תתפלאו כיצד כל מפקח שפורש זוכה ליניקה ממושכת מהעטין הבנקאי המסחרי.

    השבמחק
  7. האזרחים צריכים להגיש ומיד תביעה ייצוגית נגד בנק ישראל שהוא גוף פרטי.

    השבמחק
    תשובות
    1. בנק ישראל הוא לא גוף פרטי.

      מחק
    2. מה? איך? למה?
      זאת הטענה הכי גדולה שלנו!!!
      הטענה שבנק ישראל פועל כמו הפדרל ריזרב. הממשלה בסך הכול ממנה את הנגיד וגם זה עבודה בעיניים.
      ערן אני דורש הסבר!!!

      ליאור

      מחק
  8. לא יותר פשוט לברוח למדינה אחרת? אהה סליחה שכחתי, את הפנסיה המגיעה לכם בגיל 60 פלוס תוכלולקבל רק אם תמשיכו לגור בישראל ולא בחו"ל

    השבמחק
    תשובות
    1. לא יעזור לך לברוח למדינה אחרת
      כל העולם המודרני עובד לפי שיטה זו.
      זה צריך להפחיד כל אחד מתושבי כדה"א.

      מחק
  9. בנק ישראל הוא לא בבעלות המדינה..
    בנק ישראל הוא גוף עצמאי

    השאלה הגדולה היא, מי הבעלים האמיתיים של בנק ישראל? לאן הולך הכסף?

    השבמחק
  10. תצביעו ז' ותלכו לפחות לישון בשקט ביום הבחירות שעשיתם משהו עם פוטנציאל חיובי.
    חבל סתם לבלבל את המוח.

    http://www.youtube.com/watch?v=3D_RlocwI-A&list=UUX0iiJ4YWXxMz8qJUrme4jQ&index=14

    זה מה יש כרגע,אין מפלגה למיגור בנק ישראל אבל עדיין יש מפלגה טובה להצביע לה.

    השבמחק
  11. הסרטון הזה אומר: אין רכבת נוחה לפרברים כי אין עניין לעומדים לשלטון שתהיה רכבת והמחירים ירדו, ערך רכושם והשקעותיהם ירד. אם יש לכם ספק, תחשבו. במאה ה 21 אין רכבת לדרום, בעצם אין רכבת בישראל כלל, כמו שאומר הסרטון יש משהו על גלגלים שנקרא רכבת. רכבות כיום נוסעות במהירות של 300 קמ"ש ומחליפות דור ישן יותר של רכבות שנסעו במהירות של 120 קמ"ש ויותר. בניית רכבת לבאר שבע או לאילת היא דבר פשוט במושגים עולמים. אני יכול לסוע מהונג קונג לביגינג מרחק של 2300 קילומטר ב 8 שעות ובעלות נמוכה, זה כאילו שתכנסו לרכבת ותסעו ללונדון בלילה אחד. תארו לכם מה יהיו מחירי הדיור בתל אביב כשתהיה רכבת שתוביל אותכם לבאר שבע בחצי שעה?

    השבמחק
    תשובות
    1. יודע מה? אני גר בפריפריה, ועדיין נוטה יותר להאמין שזה נובע מהשלומיאליות הישראלית הרגילה (זוכר את נתב"ג 2000?) ולא מיד מכוונת.

      מחק
  12. I tell ya, not too many people would remember to take high quality smoking material to their 2012 doomsday bunker.
    You're one smart son of a gun.
    - Eran

    השבמחק
  13. אולי אפשר למצוא דרך אחרת לתגובות פה. למספר אותם, או ליצור דיונים שיכולים להמשיך בניפרד מהכתבות. כיום כל דיון נעלם עם כתבה חדשה

    השבמחק
  14. הייתי שם בבנק אתמול במרכז המבקרים שלו.
    במבט כללי נראה שהמבנה באמת זקוק לקצת צבע.
    ה177 מליון חוץ מלמערכות בטיחות זה בטח גם לשיש עץ ושנדלירים אירופאיים.

    אהוד

    השבמחק
  15. אין כשל לוגי שמדינת ישראל תממן את השכר והעלויות. לו הבנק היה עושה את זה בעצמו מרוחיו הוא היה יכול להחליט על דעת עצמו על שכר עובדים ללא ביקורת. ככה לממשלה=לעם יש יכולת לבקר. הבעיה צצה כשהבנק עושה תרגילים חשבונאים ולא מעביר את רווחיו חזרה לעם.

    השבמחק
  16. מישהו יכול להסביר לי בכתבה את החלק שקשה לעיכול? חחח אני בן 14 ולא ממש הבנתי..

    השבמחק