יום רביעי, 6 בנובמבר 2013

מרד סטודנטים בחוגי כלכלה בבריטניה וצרפת כמחאה על "שטיפת המוח"

מאת: ערן הילדסהיים

לפני כחודש פרסמתי את המאמר כך השתלטה המערכת הפיננסית על מדע הכלכלה ,שמראה כיצד מקבעת המערכת שלנו את הכלכלנים רק בכיוון אחד שתומך במערכת הקיימת והכושלת. נראה שיותר ויותר סטודנטים החלו להיות מודעים לבעיתיות של הנושא ,עד שאפילו השבוע קבוצת תלמידים מאוניברסיטת מנצ'סטר הבריטית קראה להשבית מיידית את הלימודים האורתודוקסיים בחוגי הכלכלה.הם קראו להחליף אותם בתיאוריות אלטרנטיביות חדשות שהתפתחו עם הזמן כמו כלכלה מבוססת משאבים.


בהודעה שכתבו הסטודנטים נאמר:
"הקורסים אינם מצליחים להסביר מדוע הכלכלנים נכשלו בניבוי המשבר הכלכלי, משום שהם מתמקדים יותר בהכנת הסטודנטים לעבודה בסיט. ההתעלמות ממודלים אחרים מסכנת את הרלבנטיות של לימודי הכלכלה. העולם השתנה, המערכת השתנתה, אבל הסילבוס לא. המודל הניאו־קלאסי נלמד במוסדות להשכלה גבוהה כאילו שזו התיאוריה היחידה. רבים מהסטודנטים אינם מודעים לקיומן של תיאוריות אחרות שמטילות ספק בהנחות, במתודולוגיות ובמסקנות של הכלכלה שאותה מלמדים אותנו".
וזו היתה רק המשכה של מהפכה שהולכת וצוברת תאוצה שהחלה ביוני אז הוקמה תנועת Rethinking Economics. בתוך ארבעה חודשים הצטרפו אליה סטודנטים, הוגים וכלכלנים מאוניברסיטת קיימברידג', בית הספר למינהל עסקים בלונדון, אוניברסיטת טובינגן הגרמנית ואוניברסיטת ניו יורק. שני הכנסים שהתנועה הצליחה לארגן הביאו מרצים בכירים כמו הא־ג'וּן צ'אנג לצד סדנאות שעסקו בפוטנציאל לנתב ולייצר כסף לתועלת הכלל. ההשראה הגיעה ממוסדות החינוך היוקרתיים בצרפת, שם התרחש מרד של ממש.

לכתבה המלאה של איתי להט בכלכליסט לחצו כאן

8 תגובות:

  1. לא רק לפני חודש, לפני איזה שנתיים העלת כתבה על סטודנטים (בהרוורד?) שקמו ועזבו את הכיתה במחאה...
    הייתי מקשר לפה

    השבמחק
  2. ניתוב ויצור כסף לתועלת הכלל יצור עדר של הטלנים שיחיו ו 10 אחוז שייצרו. ערן מאמין יותר מדי בבני אדם.
    אולי בנוסף לרעיונות חדשנים יוצאי דופן תסקר את המצב הכלכלי העולמי. נראה לי שהאבטלה מחריפה ובניגוד למה שהממשלות טוענות הזרמות הכספים לא מצליחים לחלץ אותנו מהבוץ

    השבמחק
    תשובות
    1. אז ככה. יש מישהו שמרגיש אלוהים, שאין לו אימון בבני אדם, ולכן החליט לשעבד אותם לעצמו.
      מי קבע שצריך לעבוד בשביל להנות מהטבע ? תחזירו בבקשה את הטבע לבני אנוש ותראו שהם מתנהלים בלעדיכם.

      מחק
  3. "הקורסים אינם מצליחים להסביר מדוע הכלכלנים נכשלו בניבוי המשבר הכלכלי, משום שהם מתמקדים יותר בהכנת הסטודנטים לעבודה בסיט."

    סליחה על השאלה אבל מה זה "בסיט." בדיוק?

    השבמחק
  4. לצערי,הסטודנטים הם סטודנטים,ובד"כ סטודנטים לא חכמים במיוחד,עושים מה שאומרים להם,והכי חשוב להם להוציא ציונים גבוהים,לסיים את התואר בהצלחה,ולמצוא מקום עבודה.
    המרצים הם המרצים,הם קובעים מה ילמדו ואיך,סביר להניח שגם האינטרס הכלכלי שלהם להמשיך במצב הקיים (אם הם עובדים עם גופים פיננסים גדולים,כמו בכתבה בהבאת) או מסיבה אחרת ומאוד פשוטה,אנשים לא אוהבים ללמוד דברים חדשים,לדוגמא: גם בישראל עד לפני כמה שנים למדו שפת פסקל בלימודי מדעי המחשב בבתי"ס למרות שהפה מתה כבר 15 שנה, למה? כי יש מורים במערכת שזה מה שהם למדו וזה מה שהם יודעים וזהו
    והאינטרס שלהם להמשיך את המצב הקיים

    השבמחק
  5. מרד הסטודנטים לכלכלה" בבריטניה, הוא צעד מבורך ומעיד על השינוי הגלובאלי המתחולל, אבל נראה שהם צריכים ללכת עוד צעד, ולהבין עד הסוף את המשמעות המוניטארית של הכלכלה. בגילוי דעת שלהם הנושא אינו ברור עד הסוף. הם כבר הבינו שהפציינט חולה, אך עוד לא איבחנו עד הסוף את טיב המחלה ולא ברור אם ידועה להם התרופה. דוד איש שלום

    השבמחק
  6. אין שום הבדל בין "כלכלה מבוססת משאבים" לקומוניזים טהור.

    האידיאל הקומוניסטי היה שמכונות יעבדו בשביל בני האדם
    שזה בדיוק מה שעדת מאמיני TZM רוצה.

    שני הגישות לא מתאימות לטבע האדם
    ושניהם לא מכירות בזכויות הקניין ולכן הינן רשע טהור מוסווה.

    השבמחק