יום שישי, 14 בפברואר 2014

השבוע בארה"ב: בפעם ה105 הועלתה תקרת החוב .בנקאי בכיר נוסף התאבד

מאת: ערן הילדסהיים

בלי הרבה רעש תקשורתי שוב עלתה ביום רביעי תקרת החוב בארה"ב. בנוסף גל ההתאבדויות של בנקאים בכירים נמשך גם השבוע.

 לפני שנת 1917 הממשל האמריקאי היה זקוק לאישור הקונגרס בכל פעם שהגדיל את החובות שהוא לוקח. על מנת ליצור גמישות רבה יותר יושם באותה השנה מושג הנקרא "גובה תקרת החוב". כלומר עד גובה תקרה זו (שמאושרת על ידי הקונגרס אחת לתקופה) הממשל בארה"ב יוכל ללוות ללא צורך באישור הקונגרס.
בשיטה המוניטרית הנוכחית כל הכסף במשק נוצר מחוב (כהלוואות בנקאיות) ולכן ירידה בכמות החוב משמעותה ירידה בכמות הכסף. ירידה בכמות הכסף משמעותה מיתון. לפיכך בשיטה הקיימת חייבים להגדיל את החוב בצורה שיטתית ועקבית כדי שלכלכלה יוזרם עוד כסף החיוני לקיומה. לכן תקרת החוב הזו היא למעשה פקטיבית. היא חייבת לעלות באופן תקופתי כדי שהממשל האמריקאי לא יפשוט רגל יחד עם כל הכלכלה. זו הסיבה שהקונגרס כבר אישר את העלאת התקרה לפחות 104 פעמים. זו גם הסיבה שהסנאט והקונגרס האמריקאי אישרו השבוע פעם נוספת את הצעת החוק להעלאת תקרת החוב של הממשל בארה"ב. הפעם עד מרץ 2015.



נושא מעניין נוסף המתרחש במקביל הוא רצף ההתאבדויות הלא ברור של בנקאים בכירים שלא פסק גם השבוע. הפעם היה זה ריאן קריין, מנהל בכיר בג'יי פי מורגן שעבד באחד הבניינים המרכזיים של הבנק בניו יורק. קריין נולד ב-8 לינואר 1977, וגדל בניו ג'רזי. הוא בוגר אוניברסיטת הרווארד .בתום לימודיו עבד 14 שנים בג'יי פי מורגן . בתפקידו האחרון שימש כמנכ"ל בקבוצת המניות הגלובלית בבנק. קריין היה המנהל הבכיר הרביעי  במערכת הבנקאות שמתאבד בתוך פחות משלושה שבועות. למרות השמועות ברשת עד כה לא הוכח קשר בין המקרים. 

27 תגובות:

  1. בעצם אם נעשה חישוב כמה בנקאים בכירים יש לדעתי נמצא שמספר ההתאבדויות שלהם נמוך בהרבה מהממוצע. ובעצם מדוע שיתאבדו? הם עובדים בתפקיד שהם יכולים לשדוד בנק ולצאת בלי עונש שוב ושוב ושוב ושוב. החלום הורוד של כל שודד בנקים.
    אני מציע שכל מנהל בנק בכיר יצטרך ללכת עם תלאי חום בצורה של $

    השבמחק
  2. s72

    למה הם קופצים מבניינים ולא מתאבדים בצורה... קצת פחות מסוכנת? למה לא לעלות על כדור פורח עם מערכת שמע עוצמתית... ולשחרר הכול!!! לשחרר את הנפש!... לשחרר את כול המשקולות!... להעביר את כל המבערים לעוצמה מלאה!... וברגע שהכדור מתחיל להתקדם בתאוצה אל עבר היונוספרה והאדמה הולכת ומתרחקת וקטנה... להפעיל את המערכת בעוצמה מלאה ולשמוע את "אנחנו האלופים" של קווין כל הדרך לשמים.
    מה שמדאיג זה לא שאנשים עם מצפון מתאבדים,
    מה שמטריד זה שאודי חמודי (ברק) התחיל להשקיע את הונו הרב והאדיר (שנעשה בעיקר ממתן ייעוץ - רק מדיבורים! לא להאמין איזה לשון שרירית יש לבנאדם...) בנכסים ממשיים. אולי הוא יודע משהו שאנחנו לא יודעים?

    השבמחק
    תשובות
    1. ל-S72
      מסכים עם דבריך ,חוץ משיר הנושא , צריך ליהיות SPACE ODDITY של דיויד בואי

      מחק
    2. עד כמה שאני יודע ברק מכר דירה וקנה במקומה אחרת (אחרות)

      מחק
  3. כי זו צורת ה"התאבדות" שמשאירה הכי פחות עקבות.
    מישהו מחסל אותם.
    מי ? כנראה המימשל,אחרת לא היו מטייחים את זה.
    למה ? אין לי שמץ.

    השבמחק
  4. למי חייבים את הכסף?
    ברור הרי שלא ניתן לפרוע את החוב הזה. אז מה כל המשחק?

    השבמחק
  5. אף אחד מהם לא התאבד. כולם קיבלו "דחיפה" קלה....

    השבמחק
    תשובות
    1. גם ברוסיה הסובייטית היו אנשים המתאבדים בירי בגב

      מחק
  6. שאלה

    אם לא יאשרו הגדלת תקרת חוב וזה יגרור מיתון.
    האם זה יגרום אינפלציה גדולה. זא שלא יאמינו בכסף
    או שהכסף יהיה שווה יותר כי המחירים ירדו (דיור, מוצרי צריכה וכו)?

    השבמחק
    תשובות
    1. ערך הכסף יעלה כי הוא יהפוך לנדיר יותר ויותר ככל שפשיטות הרגל יתרבו ויעלימו עוד ועוד ממנו. בסופו של התהליך אם לא יקטע באמצע לא ישאר בכלל כסף במשק.

      מחק
    2. לפי התיאוריה ערך הכסף יעלה ככל שיהיו יותר פשיטות רגל והמחירים ירדן. המוכרים מצידם לא ימלאו את המדפים כי הם לא יקחו סיכון בקניית סחורה במחיר גבוה כי הם עלולים למכור אותה בהפסד. כמות העסקאות תקטן.
      התחאוריה עובדת עד שהיא נשברת כאשר לא יהיה אפשר להשיג כסף ואז הכסף יהפוך להיות חסר ערך מכיוון שהאנשים ימצאו דרכים אחרות לסחר חליפין.

      מחק
    3. השאלה היא מתי כבר הם לא יוכלו יותר להעלות את תקרת החוב? כל עוד הדולר שולט עדיין בעולם זה נראה שאין גבול עליון לתקרה....

      מחק
  7. לגבי התאבדויות הבנקאים, האם אתה משווה את כמות ההתאבדויות עכשיו לכמות ההתאבדיות שהיו נגיד ב2008 או ב2010 או בכל תקופה אחרת? 5 בנקאים שמתאבדים תוך שלושה שבועות בכל העולם זה אולי הרבה ואולי מעט ואולי ממוצע. או במילים אחרות לנתון הזה אין שום ערך אם אתה לא משווה אותו לנתונים אחרים. לא רציני בעליל

    השבמחק
    תשובות
    1. וואלה צודק.
      תגיד מאיפה תלך ותביא את הנתונים של מספר הבנקאים שהתאבדו בשנה זו או אחרת...
      זה נתון שאפשר "לכמת" אותו כאשר יש מגמה שמתועדת.

      ניתן להשוות את זה לציפורים שעפות לפני רעידת אדמה.
      זה לא אומר שכל תעופה של מקבץ ציפורים צריכה להכניס אותנו לדריכות, אבל זה בטח מעניין לעקוב אחרי זה.

      מחק
  8. שכחת לציין שהפעם אין סכום מקסימלי ל"תקרת החוב".
    "תגרת החוב הועלתה עד 2015", זה כמו להגיד "מסגרת האשראי בכרטיס שלי הוגדלה עד 2016..."
    זו בדיחה עצובה. אין תקרת חוב!
    Print as much as you can
    Take your money out of the banks!
    Winter is coming.

    השבמחק
  9. הישטה עבדה במשך מאה שנה, לא? רוב העליה בגרף נגרמה מאחר והבנקים קרסו בשל משבר פיננסי. המשבר נגרם מחמדנות וחוסר פיקוח. עדיין זה לא אומר שהשיטה לא טובה כי תראו מה היא הביאה לנו ב 100 השנים האחרונות: רפואה מתקדמת, חקלאות מתקדמת, טכנולוגיה שאין כדוגמתה, תחבורה מהירה, פיתוחים. החיים שלכם טובים וארוכים רק בשל השיטה. השטיה החליפית של בנק מקומי שערן מציע תפתח פתח לחיים כמו לפני 200 שנה, רעב, מחלות, חוסר חשמל, חיים פרימיטיבים וקצרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. הערה לגבי הגרף:
      הוא עולה כבר 100 שנים בלי קשר למצבי משבר או שגשוג ,נפילת בנקים או עליה ביציבותם. החוב חייב לעלות בלי קשר למצב הכלכלה בשיטה הזו.

      לגבי יתרונות השיטה, הן ברורות. רק שכחת את המחיר שאנחנו משלמים עליהן. אני אזכיר לך. הנה כמה דוגמאות:
      1. ב-40 שנים אחרונות כילינו 80% משטחי הדגה בעולם ושליש מכל בעלי החיים בעולם. מה שהטבע יצר במיליון שנה המערכת הרסה בכמה עשרות שנים. מה נשאיר לדור הבא? כנראה שלא הרבה.
      2. נוצרו פערים חסרי תקדים בין עשרים לעניים. 85 אנשים בעולם מחזיקים בהון של מחצית מתושבי כדור הארץ הכי עניים.
      3. היום הרפואה היא אכן מתקדמת לאין שעור אבל התרופות שאתה מקבל הן לא הכי יעילות . הן בסך הכל הכי יקרות והכי רווחיות.
      4. ארגון הבריאות העולמי חוזה בדוח מעודכן כי שכיחות מקרי הסרטן תזנק ב-75% עד 2032.
      5. כמות החובות שנמצאים האזרחים והממשלות הוא בשיא היסטורי

      אז כן התפתחנו ,גדלנו ,יש לנו איפון חדש כל שנה וחצי עם עוד 0.054 פיקסלים אבל לאן כל הצמיחה הזו מובילה אותנו? אם נמשיך בקצב הזה הילדים שלנו לא יחזרו לחיות כמו שחיו לפני 200 שנה, אלא אתה תעיף אותם אלף או אלפיים שנים אחורה.

      ולגבי הפתרוונות -יש הרבה. ראה פה:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/p/blog-page_29.html

      שבת שלום
      ערן

      מחק
    2. תשובות לערן
      1 האנושות כילתה את הדגה בימים מכמה סיבות:
      א. היא יכולה
      ב.הדגה בעולם לא שייכת לאף אחד. אם הימים היו מפוקחים (בין אם ע"י מדינות או ע"י גופים פרטיים) וחלק מהם כבר מפוקחים הדיג בהם הופך לבר קימא כמו שהוא בשטחים המפוקחים.
      ג. הדגה נידוגה כדי להאכיל את אוכלוסית העולם. האופציה של לא לדוג אומרת שהרבה אנשים היו רעבים. אני לא בטוח שאתה תיתנדב להיות בין הרעבים.
      2.יש פערים עצומים בעולם בין עשירים לעניים. עד כאן זו עובדה שאין עליה מחלוקת. מכאן עד ליחס לעובדה זו משמעות שלילית, זו הבעיה בטיעון שלך. לא קיום העשירים הוא המקור לעניים של העניים, ההפך הוא הנכון! יש היום בעולם פחות עניים מאי פעם, כך שאולי צריכים שיהיו יותר עשירים ולא פחות על מנת שיהיו פחות עניים!
      3. כיום הרפואה היא אכן מתקדמת לאין שעור והתרופות שהיא מנפיקה הם הכי טובות שהיא יכולה. אין ספק שבעתיד הרפואה תוכל לשפר את התרופות ואת הטיפולים הרפואיים, אבל כבר כיום ,הרפואה מצליחה להגדיל את תוחלת החיים ואת אורך הזמן בו אנחנו מתפקדים היטב וזאת יותר מאי פעם במהלך ההסטוריה האנושית.
      4. כנראה שיש לי חדשות בשבילך. כולנו נמות ממשהוא! ואם לא נמות ממחלות מדבקות אותן הדבירה הרפואה ונמות פחות ממחלות לב וכלי דם שגם אותן הרפואה הפחיתה. כולנו נזכה לקבל מחלות של זקנים ואחת המחלות הנפוצות של הגיל המתקדם היא סרטן.
      5. כמות החובות בהן נמצאות הממשלות היא באמת רעה חולה שנובעת מהשלטון הפשיסטי בו אנחנו חיים שהפילוסופיה שלו אומרת שהמדינה היא הכל וצריכה לספק את מירב הצרכים של האזרחים. עם זאת בל נשכח שהאזרחים בעולמנו הם העשירים ובעלי הנכסים הגדולים ביותר שהיו אי פעם על פני האדמה והם גם הרבים ביותר שהיו אי פעם, כך שלא מפליא שיש להם גם את החובות הגדולים ביותר אי פעם.
      .

      מחק
    3. 1. לא מדובר על הכחדה נרחבת של דגה רק בימים אלא באגמים המפוקחים על ידי מדינות. גם בארץ כבר רוב מקורות המים (כולם מפוקחים) לא ראויים לדייג. גם אם הפסולת הרבה שהצמיחה המאוצת מיצרת לא היתה מושלכת לים היא היתה מושלכת ומזהמת את הקרקע ומי התהום. כך שהניסון לעצור זיהום על ידי פיקוח ולא על ידי שינוי השיטה (שתיצור פחות זיהום) מזכיר את הנסיון לרפא מחלות על ידי כדור להורדת החום.
      2. הטענה שהדגה נכחדת כדי להאכיל את אוכלוסית העולם עומדת בסתירה לעובדה שהיום כמחצית מהאוכל בעולם נזרק לפח גם מטעמי שמירה על רווחיות.
      3. היום חומר יכול להרשם כתרופה רק אם לחברת התרופות יהיה רווח ממנו.על חומרים טבעיים אין אפשרות לרשום פטנט ולכן לעולם לא יהפכו לתרופה למרות יעילותם והיותם בשפע בטבע. ראה למשל את הקאנביס הרפואי שהוכח כבר במספר מחקרים שיעיל נגד סרטן. ראה את ההתנגדות של המערכת הרפואית ואת הקשיים שהיא מערימה על אנשים חולים להשתמש בחומר הטבעי הזה, בטח ובטח על הקושי בקיום תהליך יקר להפיכתו לתרופה.
      4. תשובתך פה לא רלונטית. ההתיחסות פה היתה למחלות קשות שהמערכת הקימת יוצרת ושלא היו נפוצים קודם לכן (סרטן, סכרת וכו). אם תבדוק את רמת התחלואה של הסרטן בקרב האוכלוסיה הצעירה תגלה גם שם גידול גדול בעשרות השנים האחרונות ,כך שהגיל פה הוא בטח לא הפקטור היחידי .
      5. פה שוב שאני ממליץ לך להכנס לקישור המצורף בתגובתי הקודמת. אם תבין את המערכת המוניטרית תבין שתנאי בסיסי לקיום המערכת הוא שרוב האוכלוסיה תהיה תחת חוב. אין קשר כלל וכלל לסוג המשטר. החובות היא רעה חולה של השיטה ההמיושמת בכלכלות שנחשבות טובות כמו שבדיה וגרמניה ועד ארצות דיקטטוריות וכלכלות כושלות כמו איראן וקובה.

      ערן

      מחק

    4. 1 . כל מקורות המים שאתה מדבר עליהם מפוקחים ע"י ממשלות שלפעמים מתרשלות ומועלות בתפקידן ולפעמים איכשהוא מצליחות לפקח. מעניין אם תמצא מאגר מים בבעלות פרטית שהפיקוח עלין נכשל.
      2 טענתך ש"כמחצית מהאוכל בעולם נזרק לפח גם מטעמי שמירה על רווחיות" לא רלוונטית לנושאי דיג כי דגים לא נזרקים על מנת לשמור על רווחיות, יותר פשוט לא לדוג אותם וכך באמת קורה. האופציה היחידה לכך שמזון נזרק כדי "לשמור על הרווחיות" היא כאשר יש גוף ממשלתי שמשלם על הנזק וכך שוב אנחנו חוזרים לאחריות ממשלות , אבל כאמור לא בענף הדייג.
      3. נכון שאף אחד לא מעוניין בפיתוח של חומרי טבע לצרכי טיפול רפואי כי הוא לא יחזיר את ההשקעה האדירה שהממשלה מכריכה אותו לעשות לצורך רישום תרופה. כאן שוב באות הממשלות שהן האוסרות על השימוש והפיתוח של חומרי הטבע לתרופות. ה"מערכת הרפואית" לא היא קובעת את החוקים אלה הממשלות.
      4. מרוב הגידול בסרטן וסכרת בגיל הצעיר תוחלת החיים בכל מדינות העולם עולה בכל שנה . אז אולי סרטן וסוכרת זה טוב?
      5. מי שנמצא בעיקר תחת חוב הן המדינות שמונהגות ע"י פוליטיקאים שלא מתביישים "לגנוב מן העתיד" כי המצביעים של העתיד לא קובעים אם הם ימשיכו במשרתם. לגבי האדם הפרטי אין "מערכת" או "שיטה" שמכריכה אותו להיות בחוב . אני באופן אישי לא נמצא בחוב ואם עוד משהוא מעוניין לא להיות בחוב הוא יכול למשל ללמוד
      ממנה.
      http://www.hasolidit.com/

      מחק
    5. לרוקד

      פרט חשוב ששכחת: מי שולט באמת בממשלות? או שאתה תמים לגמרי.
      כל הכלכלה בנויה על חוב. אם כולנו נחסוך לא ישאר לאף אחד מאיתנו פה כסף

      מחק
    6. אבל זה מה שצריך להיות כדי שישאר כוכב לחיות עליו.
      חיים ארוכים פרושם התפוצצות אוכלוסין (ללא קשר לילודה).
      חיים טובים ונוחים פרושם,כמות המשאבים שנלקחת מהטבע (וכי מהיכן עוד
      ניתן לקחתם?) גדלה בצורה קיצונית.
      זה לא יכול להמשך עוד הרבה,ללא קשר לכלכלה.

      הדגה נכחדת קודם כל בשל זיהום.
      גם בשל דיג יתר והקמת סכרים.
      בזמן מלחה"ע ה 2 גדלה אוכלוסית הדגים באוקינוסים ביותר מ 20%.
      וזה בפחות מ 10 שנות מלחמה.

      מחק
  10. לרוקד:
    מה שאתה אומר לא מדוייק לגמרי.
    מה שערן מנסה לומר (אני חושב) הוא שתרבות הצריכה מביאה אותנו לידי אבסורד גמור. כל שנה בשיטה הזו אתה צריך להחליף אייפון לאחד חדש וטוב יותר, לטלויזיה משוכללת יותר, למדפסת טובה יותר וכו' ומי שישלם את המחיר אלו הם הדורות הבאים שלא יהיו להם בכלל משאבים או כדור ארץ (כי הכל ייגמר בשיטה הנוכחית). לאן זה יזרוק אותם? בימינו אנשים קונים מדפסת וזורקים כשנגמר בה הדיו כי זול יותר לקנות מדפסת חדשה מאשר לקנות מחסניות דיו.
    לגבי הדייג - גם לא מדוייק. דייגים הרבה פעמים דגים בשיטת הרשת אשר מורדת למצולות ואוספת כל מה שנקרה בדרכה ומועלה לסיפון. הרבה יצורים אותם לא נאכל נזרקים אחר כך בחזרה לים (בדרך כלל כבר מתים)!
    אישתי עובדת במשרד החקלאות וכן - חקלאים המון פעמים משמידים סחורה על מנת לשמר מחיר מסויים. ויש עוד המון רעות חולות מעים אלו שהשיטה הנוכחית מייצרת. סתם אנקדוטה - חברות תרופות הפסיקו לייצר אנטיביוטיקות חדשות כי זה לא רווחי! לכן אנו מתחילים להפסיד במירוץ נגד החיידקים. אז כן, יהיו עוד כמה אנשים עשירים מאוד בחברות הללו - אבל מספיק סופר-חיידק אחד וכולנו נגיע לאותו המקום. אז נכון הם לא באמת אשמים אבל לשם תוביל אותנו תאוות הבצע הבלתי נגמרת. ואם נראה לך תקין ש-85 אנשים מחזיקים בהון רב יותר מאשר מחצית מאוכלוסיית העולם - כנראה שכבר לא נצליח להסביר לך מה לא בסדר בזה.
    סליחה על הבוטות, אבל זה בדיוק כמו לנסות להסביר להיטלר למה זה לא בסדר להשמיד כל כך הרבה אנשים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנחנו לא במירוץ נגד החידקים.
      חידקים ונגיפים קיימים כדי לדלל את האוכלוסיה האנושית (הכוונה לחידקים
      שאנחנו רלוונטים עבורם) וכדי לקיים גנטיקה בריאה של המין האנושי,ע"י סלקציה.

      מחק
  11. הטיעון שהשיטה הנוכחית הביאה אותנו ל"קידמה" הטכנולוגית בה אנו נמצאים היום הוא פשוט לא נכון. אין דרך לדעת לאן היינו מגיעים תחת שיטות כלכליות אחרות. למעשה מהפכות טכנולוגיות התרחשו גם תחת השיטות הכלכליות הישנות. מהפכת התעשייה למשל התרחשה כאשר עדיין היה סטנדרט הזהב. ימי מצריים העתיקה, הרנסנס, גליליאו ועוד ועוד, כולם התרחשו לפני השיטה הנוכחית.

    כל התפתחות טכנולוגית מאפשרת את הקפיצה הבאה. הזמן בין קפיצה אחת למישנה מתקצר לאורך כל ההסטוריה הידועה. גם אם היינו היום משתמשים במקלות האנגליים כאמצעי תשלום (או ביטקוין) היינו חווים את אותה מהפכה.

    יריב

    השבמחק
  12. והצרכן מה איתו - האם הוא חייב לצרוך את כל אותם מוצרים שדוחפים לו בפרסומות וכו' ? נראה כאילו אנו חיים בעולם מוצף תענוגות מסממים כפי שמתואר בעולם חדש מופלא - ולנו עצמנו אין שליטה על הצריכה וסיפוקיי הצרכים הבלתי נדלים שלנו. ?

    השבמחק
  13. אני לא מבין דבר אחד למה כולם פה חושבים שה"קידמה" הטכנולוגית זה משהו שמועיל לאדם ?
    אולי דווקא זה מה שמרחיק את האדם מאושר . לא מעניין אם יהיה לי יותר חשמל בבית או פחות
    חשוב לי שיהיה לי טוב
    שלמה אמר " טובה פת חרבה ושלווה בה מבית מלא זבחי ריב "

    השבמחק