יום שלישי, 25 בפברואר 2014

הורדת הריבית - הארכת חיים מלאכותית למשק גוסס

מאת: ערן הילדסהיים

אומרים שהמציאות היא חברת יחסי הציבור הטובה ביותר של האמת . הסיבה להורדת הריבית ל0.75% אתמול היא מציאות שחושפת את הבלוף הגדול שמוכרים לנו דרך התקשורת. בלוף שמוכרים לנו מתוך מטרה שלא נאבד אמון במערכת שנראה שכבר איבדה אמון בעצמה.
פוליטיקאים ,כלכלנים וראשי המערכת הפיננסית מקימים ועדות ,מפתחים מודלים ומסבירים לכל עם ישראל מעל כל בימה תקשורתית איך מורידים את המחירים : "נגדיל היצע" , "נוריד מיסים", "נפרק מיד את המונופולים","נגביר תחרות", "נגייס חרדים מגיל 18 (או 21 או 24 או בעצם בכלל לא)" ועוד ועוד עיצות . אבל דווקא אז כשהמחירים מתחילים לרדת בחדות ,כפי שהיה בינואר, באה הנגידה ומסבירה לנו שהורדת מחירים זה ממש לא דבר טוב. מבחינתה חייבים להוריד את הריבית כדי שהמחירים יעלו שוב חזרה אל תוך יעד האינפלציה של בנק ישראל.
אז או שאף אחד מבין אותם אלה שמנהלים לנו את הכלכלה לא באמת מבין איך השיטה עובדת או שהם בעצם עובדים על האזרחים שהשיטה עובדת. כנראה שהתשובה לרוב היא שילוב של שתי האפשרויות.



ירידות המחירים - אחת הסיבות להורדת הריבית . מתוך החלטת הועדה המוניטרית אתמול באתר בנק ישראל

מדוע לנגידה אינטרס כל כך גדול למנוע ירידות מחירים? על כך תוכלו לקרא בהרחבה במאמר שפורסם כאן. בגדול לנגידה שלנו יש למעשה שתי אופציות:  או להעלות את הריבית ולגרום לכלכלה לחטוף שבץ קשה או להוריד אותה ולגרום לה לגסוס לאיטה. ריבית נמוכה מעודדת אותנו לקחת הלוואות זולות מהבנקים.ההלוואות האלה שהבנק נותן לנו הן כסף חדש שמוזרם למשק. הכסף הזה הוא גורם חשוב בהגברת הצמיחה והרי הצמיחה זה הדבר הכי חשוב היום עבור הכלכלה הנוכחית (לא  בטוח שגם עבור האזרחים ואיכות הסביבה).
מצד שני החובות שהריבית הנמוכה מיצרת גם מנפחים בועות פיננסיות ומקשים על זוגות צעירים לבצע עסקאות חדשות. הם בנוסף גם מכבידים על ציבור הלווים שנאנק תחת חובות הולכים וגדלים שמאלצים אותו להצטמצם. ככל שכלל הציבור מוציא פחות כסף/מבצע פחות עסקאות, ככה יש פגיעה בצמיחה ואז הנגידה צריכה להוריד שוב את הריבית. אבל גם נשק הריבית הולך ומאבד מהאפקטיביות שלו ככל שהוא  מתקרב לשעור של 0%. השלב הבא אחרי מיצוי הורדות הריבית הוא בילתי נמנע. בנק ישראל יצטרך להתחיל להדפיס כסף ולהזרים אותו ישירות לשוק. תהליך שידוע בארה"ב בשם הקלה כמותית. השלב הזה יהיה השלב האחרון לפני שחיקת ערך השקל עד שלא יהיה שווה את הנייר עליו הודפס. האופציה השניה היא כאמור העלאת ריבית באופן חד. זה תרחיש שכל  נגיד יעשה הכל כדי שלא יתרחש במשמרת לו. המשמעות במקרה כזה היא ששוק הדיור יהפוך כמעט בין רגע ללא כדאי, מה שיבטיח ירידות מחירים (כאמור לא דבר רצוי בשיטה הקיימת). זה מבטיח שאלו שלקחו משכנתאות והלוואות עתק יתקשו להחזיר אותן, מה שמבטיח גל אדיר  של פשיטות רגל. זה מבטיח שכל תרחיש תחת השיטה הנוכחית יוביל אותנו בסופו של דבר למבוי סתום. השאלה היא רק מתי ואיך?
זה כמובן לא ימנע מכלכלנים להמשיך להסביר לנו כבר מחר בבוקר על תוכניתם להורדת המחירים במדינה. הם ,מה לעשות, ימשיכו להתקל במבחן המציאות. וזו חזקה יותר מכל דקלום של נוסחאות אקדמאיות.
 

78 תגובות:

  1. אין ברירה. רק מחאה אלימה תעזור פה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אלימות היא לא הפתרון. אלימות תמיד משיגה תוצאות הפוכות.

      שימוש באלימות רק יחליף חבורת שודדים אחת באחרת ולא באמת יפתור את הבעיה.

      מחק
    2. צודק! הדמוקרטיה נחשלה צריך דיקטטורה וצנזורה על האינטרנט.
      אנשים שיתבטאו כמוך נגד השלטון צריך לשים בכלא עם עבודות פרך ל 50 שנה כמו בדיקטטורה שמכבדת את עצמה!

      מחק
    3. לא מסכים, המהפכות הגדולות ביותר שנעשו נעשו בעזרת אלימות. אלימות למרות הקושי בדבר היא הזרז היעיל והמהיר ביותר לשינוי. ראינו כולנו מה קרה בהפגנה של 2011, התוצאות הפוכות מהרחובות, לכן רק ע"י הצבת גליוטינות נשיג את השינוי

      מחק
    4. יהודים רגישים מאוד לאלימות, תשימו לב מתי נעצר ההפגנות של הצדק החברתי ? מיד אחרי שהמסכן ההוא התאבד. בהמשך הרצח בבנק בב"ש שוב עצר את ההתעוררות להפגין שהיית בזמנו.
      בקיצור, רק מחאות מכובדות תצליח בלי דרמות של התאבדויות ואלימות.

      מחק
    5. מרצה לפיזיקה כתב שאלה אמריקאית על הלוח ושאל את הסטודנטים:
      מי חושב שהתשובה היא א'? כמה סטודנטים הצביעו.
      מי חושב שהתשובה היא ב'? כמה סטודנטים הצביעו. (ג', ד' וכן הלאה).
      לבסוף אמר, אתם רואים, זו בדיוק הבעיה בדמוקרטיה. נותנים לאנשים זכות להצביע בנושאים שהם לא מבינים בהם שום דבר.

      מחק
    6. סאלין כבר קבע: לא עושים מהפכה בלי רובים...

      מחק
    7. ולכן לא הצליח.

      מחק
    8. לא הצליח? אתה נדיב!
      רצח עשרות מליוני אנשים והחריב אומה שלמה

      מחק
    9. כל המהפכות שהיו עד היום נכשלו.
      למה ההקלה הכמותית בארה"ב לא מייצרת את מה שערן טוען שאמור לקרות ?
      למה בעצם שכל מדינה לא תעשה את מה שעושה הבנק המרכזי בארה"ב ?
      לא שזה יעזור לארה"ב,אבל זה מרוויח זמן והדבר הכי חשוב לפוליטיקאים שצריכים להבחר
      זה שהקטסטרופה לא תתרחש בקדנציה שלהם.

      מחק
  2. וואו כמה שהפוסט הזה חזק. מציג את הפוליטיקה ואת השיטה במערומיהם. חובה לשתף...

    השבמחק
  3. אז מה האזרח הקטן יכול לעשות?
    שלום ערן, אני נהנה לקרוא את הבלוג שלך ואת החשיבה הביקורתית והלא שיגרתית שאתה מציג.
    האם תוכל להעלות פוסט עם התייחסות רצינית בנוגע למה האזרח הקטן (אני) יכול לעשות כדי להתכונן ולהקטין או למנוע נזקים.
    תודה האזרח ב.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה יכול להפיץ את הידע ולהאיר את עיניים של הסובבים אותך.
      ברגע שרוב האנשים יבינו שהממשלה היא חבורת שודדים חמושה כל מה שישאר זה פשוט לסרב לשלם מיסים.

      מחק
    2. שלום ברק,
      אני אתן לך תשובה לא פופולרית. אני לא יכול להחליט עבורך מה צריך לעשות. המערכת היום היא כמו אדם שמערכותיו קרסו והוא מחובר למכונת הנשמה. קשה לחזות בדיוק מתי המכונה כבר לא תהיה יעילה בשביל להחזיק אותו חי . אם נשליך את זה על עולמנו אפשר למשוך את המערכת הנוכחית ככה גם עוד כמה שנים ואז בדיעבד כדאי היום לקנות דירה ואפשר שהמערכת תתמוטט עוד חודשיים ואז מי שיקנה דירה היום יעשה את טעות חייו. אותו דבר לגבי היפראינפלציה ורכישת זהב למשל.
      למד את החומר חקור אותו ,התיעץ עם אנשי מקצוע ובסופו של דבר לך לפי האינטואיציות שלך-רק אתה יודע מה הכי טוב טוב בשבילך. הכי חשוב הפץ את הבעיתיות במערכת כדי שילדיך לא יהיו באותה הדילמה שאתה נמצא בה היום.

      מחק
    3. אפשר אולי למשוך גם עוד עשרות שנים, לא? או שלהערכתך המערכת קרובה מידי להתמוטטות כך שזה לא נראה סביר?

      מחק
    4. מעבר לכך, למה זאת טעות לקנות עכשיו דירה אם המערכת תתמוטט עוד חודשיים?
      הרי אם ערך השקל יימחק דווקא כדאי לקנות עכשיו דירה, לא?

      מחק
    5. אני בכל אופן לא מכיר אף בועת נדלן בסדר גודל כמו שיש בישראל שנמשכה מעל 10 שנים. בכל מקרה איש לא יודע מה יקרה ,גם לא הנגידה וגם לא שר האוצר.כולם עסוקים בלמשוך כמה שיותר את הזמן ובהרבה תפילות-בינתיים הם מצליחים כבר 6 שנים (במחיר כבד של חובות לדיור). מנסיון העבר של פקיעת בועות פיננסיות ,זה ילווה כנראה במיתון ודיפלציה ורק אחרי כן תגיע אינפלציה גבוהה.

      מחק
    6. s72

      שאלה טובה שגם סטנלי פישר יתקשה לתת לך תשובה ברורה! המהלך של הורדת הרבית אל מתחת ל- 1% הוא באמת צעד מדאיג.
      בכדי להתמודד עם השאלה (ובהצלחה) צריך להבין כמה דברים שיובילו למסקנה שהיא יותר מסתם דיבורים או הימור.
      ראשית, אתה צריך להבין שהעומדים בראש ההנהגה בחברות בני האדם למיניהן (עוד מקדמת דנא) הם אנשים בעלי נטיות מיניות! מאחר ויש להם את הרצון לשלוט ולהשליט את דרכם על אחרים. הם רוצים לדעת הכול על כולם (גם מה שקורה בחדר המיטות), להיות כל הזמן "בעניינים". אתה יכול לבדוק את נכונות הטענה בקלות! בדיקת קולונוסקופיה בכנסת ישראל תגלה לך שיש רוב נשי בכנסת. הבעיה עם אותם מנהיגים "מיוחדים" היא שהם חסרים את שאר הרוח המתאים (הניצוץ), אם בכלל, הדרוש כול כך לעומדים בראש בכדי לבצע מהלכים נכונים! בזמן הנכון! במצב נתון! ובמציאות משתנה. זאת גם הסיבה שהפשע משתולל ברחובות באין מפריע.

      במקרה של כלכלה מקרטעת המנהיגים "האלה" פועלים תמיד באחת משתי הדרכים: או שהם יוצאים למלחמה נגד לאום אחר, או שהם דואגים לעצמם ולמקורבים לצלחת, ונותנים לכלכלה לקרוס לתוך עצמה ולהתרסק . בתקופת הכאוס, החברה עוברת מצבים של רעב, מחלות ומוות, ואז, מתוך ההרס והחידלון מתחיל מחזור חיים כלכלי-חברתי חדש ורענן לצמוח. לזכותם של אותם מנהיגים יאמר, שרובם מעדיפים לנהוג בהומאניות ומעדיפים שאספסוף ימות מוות של כבוד במלחמה ולא מוות בזוי מרעב.

      ועל כן התשובה לשאלתך תלויה באפשרות שאותם "מנהיגים" יבחרו. אם הם יבחרו בתרחיש הראשון ואתה שייך לצד החזק אז אתה לא צריך לדאוג יותר מדי. אם אתה בצד החלש רצוי שתעבור לזמן מה למקום גיאוגרפי אחר רחוק ככול האפשר. אם "הם" יבחרו באפשרות השנייה, כדאי לך לרכוש פיסת אדמה קטנה בכדי שתוכל ליצור מזון בסיסי לקיום ולהמיר את כספך לזהב או ליהלומים. אך אם המשבר יהיה גדול מדי גם האפשרות הזאת לא תציל אותך, כי בני אדם רעבים ישדדו אותך ובמקרים קיצונים אף יאכלו אותך (ויש עדויות ארכיאולוגיות לתרחישים כאלה בהיסטוריה).

      הפתרון הטוב ביותר הוא להחליף את סוג ההנהגה ולבנות מערכת חיים שפויה ובת קיימא במקום זאת "שהם" בנו עבורנו.
      אך אם הרוב לא מתעורר... אתה חייב להתנתק מהקולקטיב ולדאוג לעצמך. הטוב ביותר שתוכל לעשות הוא לארגן קבוצה (גדולה ככול האפשר) של אנשים ערים כמוך וביחד לרכוש שטח אדמה שהוא טוב לחקלאות (דהיינו עמק או מישור למרגלות צד מזרח ודרום של הר, שנהר או נחל איתן עובר בו בהפרשי גבהים של 30-100 מטרים לפחות) ולהקים בו ישוב בר קיימא. המקום חייב להיות מרוחק עשרות קילומטרים מריכוזי אוכלוסין מכל כיוון בכדי שיקל עליך להתגונן מפני הרעב הצפוי ומפני המון רב וזועם של זומבים רעבים (מאוד).

      אין יותר גרוע מחוסר אונים מחשבתי! כך אחריות לגורלך ולגורל יקירך.

      מחק
    7. יותר מדי נשיונל גיאוגרפיק בשבילך חבר יקר.

      ואם בסופו של דבר המציאות תגיע למצב שאותו אתה מתאר.. גם זה לא יעזור לך. כי כמו שמלמדת ההיסטוריה, במצור ירושלים אמהות אכלו את ילדיהן.

      מחק
    8. איך לפני שלקחו את היהודים למחנות ריכוז והשמדה היו הרבה שהיה זמין להם כדור ציאניד להתאבדות מהירה. השלטון בישראל גם יכול לעשות לכולם שואה בזמנים קשים. למה צריך להיות תלויים בעובדי השטן מהממשלה, וכל מיני רופאים ועוד ועוד שדואגים לכסתו"ח במקום לדאוג לפתרונות. אם היה לי מעבדה לכימיה זה הדבר הראשון שהייתי מייצר. אנשים בארץ במצב גרוע עוד יותר ישלחו אותם למחנות השמדה וריכוז והם ילכו כמו טאטאלה לא יהיה להם אפילו אמצעים שהיו ליהודים לפני השואה... איך זה יכול להיות ב-2014 אנשים במצב יותר מפגר ממה שהיה לפני 70 שנה ?

      לפחות משהו טוב יצא מכזה כאוס: מדינת משטרה טכנולוגית כמו שמכירים במערב תלך לאלף עזעזלים שכח מ-NSA וכל מיני שליטה עולמית עם עשרות לווינים שמזכירה את הקריקטורות על היהודי שמנסה להשתלט על כל העולם. הקריקטורה מתאימה להפליא לארה"ב השטן הגדול (באמת השטן הגדול! יותר מרוסיה וסין היא שולטת על כל העולם אתה לא חייב לגור שם כדי לסבול מדיכוי מחפיר כמו שהם עושים לאזרחים שלהם).

      בכל מקרה: הכלכלה האמיתית, המצב של הכלכלה זה סימפטום ולא הבעיה, במצב אמיתי רמת החיים תרד מיידית עשרות מונים לכולם הצמיחה המדוברת לא יכולה להיות מושגת כיום ומשקרים ומורחים את כולם כדי לשמור על רמת חיים לא הגיונית, אחרי שאנשים יחיו ברמת החיים האמיתית הם יהיו מאוד מאוד אומללים ואי אפשר יהיה לשמור על שקט בלמרוח ולשקר אזרחים כל הזמן, ויפעילו דיכוי . החזירים יישארו חזירים בכל שיטה שתהיה. זה חלק אינטגרלי מהציוויליזציה, מנהיגים חזירים מאוד שחיים מטמטום של ההמון לכמה דורות עד שבאים חזירים אחרים ומחליפים אותם. המצב כיום דומה לשושלת עובדה שמחליפים שלטון אבל מבינים שזה בובות שמורחות אנשים כל דבר שהוא מעבר לרמת סיבוך פשוטה הם אובדי עצות.

      מחק
  4. ערן - ניסיתם לפנות למתן חודורוב שיעשה כתבה או סדרת כתבות, בפינה הכלכלית החדשה שלו במהדורה המרכזית בערוץ 10?
    לדעתי יש סיכוי שהוא יצליח להרים את הכפפה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא או ההפקה שלו קוראים את הבלוג אבל לא צריך את הבלוג אני לא מגלה פה שופ דבר חדש -הכל גלוי -חודורוב יודע היטב מהו יעד האינפלציה ,עיתונאי כלכלה בכלל יודעים שהיעד הוא חיובי ואף על פי כן הם לא שואלים אף פוליטיקאי או כלכלן איך התוכניות שלהם להורדת המחירים במדינה מסתדרים עם העובדה שעל פי חוק בנק ישראל צריך ליצור פה עליות מחירים מידי שנה. שאלה כל כך פשוטה אבל חושפת את השיטה במערומיה.

      מחק
    2. אני בטוח שהוא היה שמח לעשות אבל לא מאפשרים לו מלמעלה.
      אני לא מדבר רק על נושא האינפלציה, אלא על כל השיטה...
      יש כאן יםםםםם של חומר מעניין ביותר ומושך ריטינג ועניין שכל כתב נורמלי חולם עליו וכל אדם סביר היה משתוקק לו.

      ולדעתי , בכל מקרה, הנושא הזה יגיע למדייה המרכזית. השאלה היא רק מתי ומי הראשון עם הכח והביצים שיעלה את זה.

      סידרת כתבות רצינית כזו תעשה, לדעתי, אפקט הרבה יותר חזק מכל מה שראינו עד היום.

      מחק
    3. דווקא היתה סדרת כתבות של מתן חודרוב, שצוטטה אף בבלוג הזה. אתמול לאחר הורדת הריבית, במהדורה של ערוץ 10, האייטם השני היה של מתן שהסביר ועסק בבעיות שהועלו כאן. הנושא קיים על סדר היום של המהדורות המרכזיות.. השאלה היא: אז מה??

      מחק
  5. מצטרף לשאלתו של ברק. מעבר ללהפיץ את הידע מה יכול האזרח הפשוט לעשות כדי להתכונן היום לשחיקת ערך נכסיו בעתיד?
    רבים אומרים לפזר השקעות אבל אם ערך השקל ישחק מה זה משנה אם יש לי אגח או פקמ או דירה בבאר שבע ?

    השבמחק
  6. כל הכבוד לך ערן על הפוסט המעורר,
    אני עוקב אחר הבלוג שלך כבר כמה חודשים ומסכים איתך כמעט בכל הדברים.
    הבלוג הזה צריך לקבל חשיפה הרבה הרבה הרבה יותר גדולה. הבעיה היא שרוב האוכלוסיה לא מבינה
    בכלכלה - הכוונה לחלק המאקרו שלה. והם לא מבינים שלא צריך להיות גאון כדי להבין את השיטה באופן כללי.
    צריך לחדד להם את המסר. מה הבעיה? איך היא משפיעה עליהם? כמה שיותר אינטואיטיבי. לי למשל לקח יותר משבוע כדי להתאפס ולהבין בצורה מפורטת כיצד השיטה עובדת. לקח לי זמן עד שסתמתי את כל החורים שלא הבנתי. גם כל מה שכותבים לנו בעיתונים הכלכליים ממש לא מדוייק והם מתעלמים לרוב משורש הבעיה ומתעסקים בתפל. למשל הבוקר הייתה בעיתון הראשי של ידיעות את הטור של סבר פלוצקר. אני קורא אותו ולא מאמין למראה עיניי. WTF?!?!? על איזו פלנטה הוא חי?? אם זה לא הון-שלטון-מדיה אז מה זה בדיוק??

    ערן, רציתי לדעת איזה פתרונות אתה מציע כדי להכין את עצמנו לקריסת המטבע. ביטקוין? זהב? נכסים אמיתיים? אשמח לשמוע פתרונות בפוסט עתידי.

    אגב, כבר 8 בנקאים התאבדו. יש גם כאלה שטוענים שזה הגיע ל-12!!!

    השבמחק
  7. בנק ישראל מחזיק בערך שמונים מיליארד דולר ברזרבות מט"ח. כאשר מחשבים את החוב הלאומי זה אחרי שחיסרו את הסכום?
    בכל מקרה, הייתי שמח אם מישהו היה כותב את הנוסחה של חוב לאומי/ממשלתי.
    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. חלק עצום בחוב הלאומי של המדינה הוא לבנק ישראל.
      המדינה חייבת לבנק ולכן היא מטילה עליך מיסים כדי להחזיר את החוב.

      מחק
  8. ערן, בנק ישראל כבר מזרים ישירות הרבה מזומנים לשוק. ככה הוא קונה דולרים. אנחנו מזמן לא מבצעים עיקור

    השבמחק
  9. וואו איזו כתבה בומבסטית!!! תודה רבה רבה.
    משהו שקצת מבלבל אותי בתשובה שלך לברק,ערן.(ברק הבחור,לא הדג)
    כמו שהבהרת יפה בכתבה יש שני סופים,
    1:אחד לתת לחולה להמשיך לגסוס עד שנגיע להיפר-אינפלציה שתמיד דיברת עליה.
    במקרה שנגיע לזה,ככל שנחזיק פחות כסף כך ניפגע פחות נכון?האם אני צודק או מטעה,שמצב של היפר אינפלציה כדאי להחזיק כמה שפחות כסף כי הרי הוא לא שווה כלום...
    2.העלאת הריבית- העלאת הריבית תגרום לגל פשיטות רגל ולירידת מחירים-במקרה של התרחיש הזה,זהו כיביכול"הצלת המטבע?"- ברור שהמערכת תקרוס בגלל גל פשיטות הרגל, אבל במצב כזה השקל עדיין יהיה שווה משהו,הוא עדיין ימשיך להתקיים,נכון?
    אז במקרה השני כן יהיה נכון להחזיק שקלים.?

    ערן,חוץ מלהפיץ את המידע המדהים שאתה מביא לנו,יש עוד דרך שאפשר לעזור?מה לגבי הצטרפות לתנועה לשינוי מוניטרי,תן לנו ללכת אחריך.

    השבמחק
    תשובות
    1. כן הצטרפו לתנועה לשינוי מוניטארי שערן לבטח אחד ממובילה החשובים ביותר. הצעתי לשנות את השם לכסף בר-קיימא שהוא מינוח שאנשים מתחברים אליו יוצר אנטואטיבית. כאן יש נסיבות ששינוי השם עצמו יכול לקדם המהפכה.

      מחק
  10. אפשר להוריד את רמת המחירים בישראל בצורה דרסטית ובכל זאת לשמור על יעד האינפלציה. איך? באותה דרך שמחשבים את השכר הממוצע במשק שהוא מעוות ע"י סטיית תקן בין מיעוט קטן שמרוויח הון לבין 80 אחוז שמרוויחים קרוב ל 6000 -7000 ש"ח בחודש. תעלו דרסטית מיסוי למוצרי מותרות שצורכים נניח 30 אחוז מהאוכלוסיה ותורידו לשאר ה- 70 אחוז את המחירים . במצב כזה רוב רובה של האוכלוסיה יהנה מירידת מחירים (למשל על ידי מע"מ מדורג או מיסוי נמוך על מוצרי בסיס כמו מזון ) בעוד שמי שקונה למשל בית בהרצליה פיתוח או יגואר בכפר שמריהו ישלם מעמ ומיסים מוגדלים. צריך פשוט לשבת על החישוב של המדד והמרכיבים שבו ולבחון איך עושים את זה.

    השבמחק
  11. תגיד לי ערן לא משעמם לך לכתוב את האמת עוד פעם ועוד פעם? תראה איך ליהיר לפיד הולך כל כך טו עם הבדיות? והוא כמעט אפילו מאמין! שלא לדבר על הגברת פלוג. אבל מה אני אעשה עוד פעם שר לפוסט היפה הזה אם כי זה לא יעזור. ביום פקודה? הם יכתבתו "מי יכול היה לדעת"....

    השבמחק
  12. רק מהפכה אלימה!!!!

    פורסם גם בבועת נדלן

    השבמחק
    תשובות
    1. בועת נדלן אתר קיצוני ולא אמין.

      מחק
    2. מהפכה אלימה = כשלון - הם חזקים יותר
      מדוע שביתה כללית ומרד מסים?

      הוירוס ניזון יומיום מביקושי הפונדקאים מחד וניצולם ככוח עבודה שתנאיו הולכים ומורעים מאידך. שביתה כללית מורידה באופן דרסטי את תזרים המזומנים של תאגידים ויראליים עקב הירידה הקיצונית בצריכה, ירידת ערך מניות תאגידיות ואיום מוחש לחדלות פירעון. בשלב זה הוירוס נוטה להתיישב על הגדר ורמת אחיזתו בפונדקאי נחלשת. הוא מחכה לראות כיצד יפעל משרתו הלא הוא הממשל. מצד שני מרד המסים יחד עם צמצום פעילות המשק מנתקים את צינור החמצן למשטר הדיכוי שיתקשה לממן פעילות של אינטרסנטים הפועלים בשרותו בעיקרו של דבר מתוך אינטרס צר ואנוכי הצומח למשל מאשליה כי שרות 'בכוחות הביטחון' הוא תעודת ביטוח.

      מהן האופציות של הממשל כאשר השביתה ומרד המסים גורפים כמיליון מפרנסים במדינה בה הם מהווים נגיד 25% מכוח העבודה?
      אופציה אחת שמפחידה רבים ושלא לצורך היא הכרזת משטר חירום דיקטטורי והוצאת צווי חירום גורפים. אם הפונדקאי נחוש שלא למצמץ ראשון, ימיו של משטר הסייענים ספורים. קופת המזומנים הדרושים לו להפעלת אמצעי הדיכוי מתדלדלת במהירות והעיקר הוירוס מגביר את הוצאת הנכסים מתוך המערכת אל הפונדקאי הבא או למקלט שרופד זה לא מכבר.
      אין להכחיש, הפונדקאי סובל בשלב זה מתופעות לוואי קשות מאוד שאין להקל בהן ראש, אך ריפוי ממחלה ממארת לעולם כרוך בצורך בגבורת הנפש. הברירה מבחינתו של הפונדקאי היא לא לעשות כלום ולמות בייסורים או לפעול ולהתייסר אך עם סיכוי לחיים משמעותיים ועם תקווה לעתיד טוב יותר.
      הדרך להקלת ייסורי המתרפא היא סולידריות של רכיביו. אם למשל יקבעו מרכזי מפגש בכל רחבי הארץ בהם יוכלו השובתים ומורדי המסים לשאוב תמיכה איש מרעהו סבלם יהיה קטן לאין שיעור וכושר עמידתם יגבר אף הוא לאין שיעור.

      אין גם ולא נכון להכחיש כי מלחמת גבורה במחלה ממארת ובשלב מתקדם כל כך עשויה להסתיים במוות למרות מאמצי ריפוי נכונים ואפקטיביים.

      לפיכך צריך כל אחד ואחד מאיתנו לשאול עצמו האם הוא מעדיף למות בקומה זקופה או בזחילה מתרפסת.

      מחק
    3. מהפכה אלימה תיצור מדינה הרוסה ולאחר שהיא תסתיים,או במהלכה,הערבים
      מסביב ינצלו את ההזדמנות לכבוש חלקים מהמדינה או דברים הרבה הרבה יותר גרועים.
      מהפכה אלימה היא משהו שמדינה מוקפת אויבים לא יכולה להרשות לעצמה.
      במיוחד לא אויב מהסוג שעריפת ראשים היא התחביב שלו.

      מחק
  13. בעקבות קניית וואצאפ, היכונו לפיצוץ בועת הדוט קום השנייה

    http://www.bizportal.co.il/article/380627

    השבמחק
  14. איזה מסכן לפיד ,הנער המפונק השובב היפה נפש זה החתיך מערוץ 2 הולך לחטוף עוד המשמרת שלו ,מה שאריק עשה לביבי ,ביבי עשה ליאיר רק שיאיר זה לביבי .קשה לי להאמין שהוא יצא מהפלונטר הזה שהוא נחלתו של פישר ,אז מה עושים איך נערכים ליום הדין ,במה כדאי להשקיע במניות ,במטבע קשה ,בנדל"ן חו"ל .יש למי מכם תשובה אני בסך הכל רוצה להגיע הביתה בשלום :)

    השבמחק
  15. מה זול יותר מוואצאפ? טלסקופ האבל?

    http://theawesomedaily.com/11-things-that-are-cheaper-than-whatsapp/

    השבמחק
  16. חייבים להודות שהשיטה המוניטרית הנוכחית הביאה אותנו לשלב שפע באבולוציה שספק אם היינו מגיעים אליו במהירות כזו אם בכלל ללא השיטה הקיימת. נכון שאנחנו מתקרבים לנפילה. וככל שהזמן עובר הנפילה תיהיה יותר כואבת. אבל זה רק אומר שאנחנו עולים יותר גבוה.... לדעתי כדאי לשנות את השיטה בעתיד לא בגלל שהיא לא הייתה טובה אלה בגלל שבעתיד פשוט נעבור את החלק הזה של האבולוציה. כרגע אנחנו נאבקים בשביל לחרוש להשביח לשתול להשקות לגזום. בעתיד, כשהשיטה תשתנה ניהיה עסוקים בלקצור את הפירות. (בהנחה שלא נשמיד את השדה קודם..........)

    השבמחק
  17. צריכים להפסיק לעבוד ולא לקחת הלוואות ולא משכנתאות וככה ננצח אותם כי כל הלוואה וכל יום שאנחנו קמים בבוקר לעבוד אנחנו מפסידים והם מנצחים השינוי לא יבוא מהממשלה לעולם

    השבמחק
  18. בן יעקוב בגלל אנשים כמוך החברה נראית ככה כי גם שלמישהו אכפת ומשקיע זמן לומר את האמת ולא משנה כמה זמן או כמה פעמים הוא כותב על זה תהיה בטוח שזה לא חסר תועלת. אם כבר תיכתוב את מה שכתבת לחברים שלך בובה ויהיר

    השבמחק
    תשובות
    1. סליחה אני חושב שאתה כדאי שתקח שיעור בהבנת הנקרא ובכתביה בלשון סגי נהור... בכל מקקמרה למען חוסר ההבנה. אני מקדם את הבלוג הנפלא הזה. חושב שערן כותב דברים נכונים אמיתים וחשובים היה צריך להיות שר האוצר.... ולא הגמד הטיפש שישנו שם היום. ואני מקדם את הבלוג הזה שבעיני הוא אחד החשובים אם לא החשוב היום ביותר. וגם היום דבריו חשובים ביותר וטוב שהוא כותב את האמת עוד פעם ועוד פעם ואני מתפעם מכך שהוא לא מתיאש...

      מחק
  19. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  20. חישבתם פעם כמה מס אתם משלמים בחודש כולל מס הכנסה, ביטוח לאומי, ארנונה, מע"מ, בלו, מכס, מס קנייה על רכב, מס שקר מסויים וכו ?

    מדינת כל בוזזיה
    http://www.haaretz.co.il/blogs/misgav/.premium-1.2242044

    השבמחק
    תשובות
    1. שכחת אגרת טלויזיה
      אגרת רישוי רכב
      ביטוח חובה לרכב
      והרשימה ארוכה
      לפחות 50% מהשכר

      מחק
    2. רק 50%?! הצחקת אותי!
      מן הסתם זה תלוי בגובה המשכורת שלך, אבל אצלי למשל יורד 40% רק בתלוש המשכורת!
      ואני ממש לא מרוויח משכורות ענקיות.

      מחק
    3. אי אפשר לחשב כי כל אחד ואחד מהמוצרים שאתה קונה מכיל רכיב מס סמוי
      שמגולם במחיר.
      ארנונה או אגרות למינהן הן הוצאות שנלקחות בחשבון כאשר מוצר מתומחר.
      כנ"ל לגבי הוצאות סוציאליות של עובדים או דברים אחרים.

      מחק
  21. אני ואישתי צעירים בני 40 לא צריכים דירה
    גם לא חוששים משינויים בריבית

    עשינו עסקה טובה יותר עם המערכת. ילדים לא יהיו לנו. את המחיר תשלם הכלכלה/המדינה.
    לא אנחנו.

    יש המונים כמונו בעולם:


    http://ordinary-gentlemen.com/blog/2013/08/23/the-child-free-generations-hard-bargain-with-capitalism

    השבמחק
    תשובות
    1. לא עשית ילדים
      ולא קנית דירה
      אתה עשיר!

      מחק
    2. אני נזיר מנצרת, אני לא יוצא מהמנזר, לא מדבר, לא אוכל ולא שותה (למעט פרוסת לחם ישנה ויבשה וליטר מים מהברז שאני מקבל כל יום בחינם). ישן על הרצפה ומתפלל בלב כל היום.

      אני לא חושש משינויים בריבית ועשיתי עסקה מעולה עם המערכת. את המחיר תשלם המדינה.

      יש המונים כמוני בעולם:

      http://www.nrg.co.il/images/archive/300x225/856/793.jpg

      מחק
    3. מוצטפא שמטרלינג26 בפברואר 2014 בשעה 8:55

      זה המרד האפקטיבי היחידי - לא להתרבות ושילכו לעזאזל. כנראה שבארצות המערב הם באמת יותר מפותחים מאיתנו כי הם כבר הבינו את האמת הבסיסית: חיות בכלוב לא מתרבות.

      וכמובן שממילא לא צריך כל כך הרבה אנשים בעולם, אז במקום לשחוט אותם אפשר לתת להם להצטמצם בכמויות בנחת.

      מחק
    4. הסיבה לדעתי שחיות ממעטות להתרבות בשבי היא שהחיים שלהן בכלוב יותר מדי נוחים.
      אם תושבי המערב לא מתרבים,אחרים יעשו זאת.
      והם פשוט יתפסו את מקום המערב.
      עולם בשליטה כושית-מוסלמית-היספנית לא יהיה יותר טוב מהנוכחי.

      מחק
  22. ריבית שלילית תפתור את הבעיה - תגמד את החובות העצומים שהצטברו מחד, ותמנע "דגירה" על הכסף מאידך. הייתי קובע ריבית של 1%- בהתחלה ומוריד עד לאזור ה- 9%-

    השבמחק
    תשובות
    1. זה רעיון מצויין, מיד אקח משכנתא והמדינה וכל מי שיש לו כסף ישלם לי עליה...

      מחק
    2. כרגע יש ריבית שלילית!
      ריבית ריאלית שלילית.

      מי שלא עושה כלום עם הכסף - הכסף מאבד מערכו בפועל.

      לדעתי האינפלציה האמיתית היא בערך 4-5 לשנה.

      מחק
    3. רועי - אני לא צוחק, וזו בדיוק היתה כוונתי. אם תחשוב על זה יש בזה הרבה הגיון, בניוחד אם בנוסף מעבירים חוק שכל אדם יכול להחזיק דירה אחת בלבד.

      מחק
    4. זה לא באמת רציני, לא יכול להיות שתיקח הלוואה ותקבל על זה כסף...

      מחק
    5. כשתיקח הלוואה תשלם ריבית וכשתפקיד כסף בבנק גם תשלם ריבית

      מחק
    6. זה מצב מגוחך, למה שהבנק ירוויח פעמיים? הרי הוא למעשה אמור להיות גורם מגשר בין מלווים ללווים.
      כבר יהיה עדיף להשקיע את הכסף בשוק האפור.

      מחק


  23. יש לי בעיה עם כתבות מהסוג הזה -
    מצד אחד אין לי מספיק ידע לסתור את מה שכתוב, זה עושה הרבה שכל ומסתדר עם תפיסות שונות שיש לי לגבי המדינה בה אני חי והכלכלה שפועלת בה
    מצד שני, אני גם קורא את התשובה של ערן לבחור ששאל אותו "אם ככה, אז מה לעשות?" והתשובה היתה מאוד מנומסת, אבל למעשה לא אמרה כלום.

    אני מנסה להשליך משם עלי -
    רווק, צעיר, מרוויח כסף לא רע עם משהו כמו מליון שקל חסכונות.
    לא רוצה לקנות דירה מצד אחד, מצד שני אם תהיה התמוטטות אני מרשה לעצמי להניח שהכסף שלי, זה שמופיע כספרות בחשבון הבנק יתאייד \ ירד לטמיון \ יעלם.
    מה אפשר לעשות כדי למנוע מצב כזה?
    לקנות מניות?
    ללקנות ביטקוין?
    לקנות זהב?
    לקנות יהלומים?

    השאלה היא לחלוטין שאלה קיומית - אני חושב שתשובה מנומסת כמו "לך תחקור" היא תשובה לא ריאלית
    אשמח לתגובה פרקטית לענין

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מחפש להיות תוצאה ובמקרה כזה יהיה אפשר לעבוד עלייך בקלות.
      האתר הזה הוא בשביל אנשים שמוכנים ללמוד.
      אתה צריך להיות אמיץ מספיק לעשות את מה שאתה מבין, ולהיות חכם מספיק כדי לפנות זמן ללמוד את הנושא כי להבין.
      מה שאתה מזמין כאן בתור תשובה זה שרלטנים - שיכנסו לאתר ויהרסו את המוניטין שלו.
      אני במקום ערן הייתי מוחק כל תגובה של "פתרון" ישיר - כמו תשקיע ב...
      כי זה מסכן את האתר.
      אם יש לך מליון שקלים - תגדל ביצים ותלמד איך להשקיע נכון.
      רק עצה קטנה מה לא לעשות - לא בורסה ולא נדל"ן בארץ - וגם זה בא מתוך הנחה שאין לך ידע בנושא.
      בבקשה לחשוב מחוץ לקופסה
      בהערכה
      אמיר

      מחק
    2. תקנה מה שאתה צריך, אם צריך דירה, תקנה דירה, כך לא תתאכזב גם אם תהיה נפילה (הדירה עדיין שלך).

      אם אתה שואל על השקעה, זה עניין אחר לגמרה..
      הכי חכם (לפי דעתי) זה לבזר את רוב הכסף בהרבה מקומות. ולכן לא הייתי ממליץ לשהקיע הכל בדירה, אלא להשקיע במט"ח, בורסה סולידית בארץ א"כ בעולם ובגוגל... אתה יודע, למקרה שמשהו נופל, נשאר הרוב...

      וערן אמר שהוא לא יודע (דגש על הלא יודע) מתי תהיה נפילה. יכול להיות שזה יקרה גם עוד עשרים שנה. האם תרצה לחכות עם הדירה 20 שנה? לכן לפי דעתי, תקנה מה שאתה צריך.. ותבזר את ההשקעה שלך לכל הכיווינים..

      מחק
  24. הצעתי לאחר מחשבה רבה לשנות את בשם לתנועה לשינוי כלכלי למען כסף בר-קיימא. שם שאליו אנשים מתחברים יותר בקלות ופחות בניכור ויכול לקדם המהפכה.

    השבמחק
  25. מה שאני מבין מהכל זה שהשקל בסופו של דבר לא שווה כלום ולכן צריך להצטייד בכל סוגי המטח במזומנים. אם כל המטבעות בעולם לא יהיו שווים את הנייר עליו הודפסו אז לבטח השקל לא יהיה שווה גם כן. אז תרשה לי להיצמד לנחמת הטיפשים ולהחזיק מטח במזומן ואם הכל יקרוס אז גם אני. בכל מקרה לא שווה להחזיק שקלים

    השבמחק
  26. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  27. הנה ראיון מנותק מהמציאות
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3625101,00.html

    שאול אמסטרדמסקי שהוא עיתונאי לא רע שטורח לחקור נושאים
    מול פקיד רם מעלה מבנק ישראל

    ואף אחד לא שואל, מאיפה הכסף, למה אין כסף

    השבמחק
  28. הסיבה האמיתית להורדת הריבית היא החשש שבועת הנדל"ן מתחילה לאבד אוויר. פלוג יודעת היטב מה יקרה כשהבועה תתפוצץ, והיא תעשה הכל כדי שזה לא יקרה במשמרת שלה. את הרימון הלא נצור היא היא אמנם קיבלה בירושה מפישר אבל היא תשתדל להעביר אותו הלאה. הבעיה היא שבועות לא מתפוצצות לפי תוכנית מסודרת. זה כנראה יקרה בקדנציה שלה אבל היא אולי הרוויחה עוד כמה חודשים. לא מיתון, לא צמיחה ולא בטיח. הכל סובב סביב ניפוח מתמיד של בועת הנדל"ן באמצעות ריבית שלילית. בדיוק כמו שבועת היטקוין מתפוצצת כעת, למגינת לבם של חסידים שוטים שהוכיחו באותו ובמופתים שאין כמו ביטקוין.

    השבמחק
  29. השאלות שעולות כאן מבטאות בצורה מאוד אמיתית את המצב כמות שהוא - או. קיי, יש לנו את הידע התיאורטי, מה עושים עם זה עכשיו?
    לדעתי הדגש צריך להיות במקום שבו נכשלה המחאה לפני שנתיים וחצי, דהיינו, לדרוש בצורה מפורשת וממוקדת מהממשלה להקל על יוקר המחייה באמצעות הגברה משמעותית ומיידית של השירותים הניתנים על ידיה (חינוך, בריאות, דיור, השכלה וכד').
    התשובות שקיבלה המחאה היו "יפה מאוד, אבל מאיפה ניקח את הכסף?" וכאן כבר התחילו ראשי המחאה לגמגם. התשובה צריכה להיות חד משמעית - הממשלה תדפיס כסף נטול חוב שיהיה מיועד אך ורק למטרה זו. התוצאה תהיה הקלה מיידית במצבו הכלכלי של רוב הציבור, וכמובן שלא יגרום לאינפלציה משום שלא יווצר בשל כך מצב של עודף כסף בכלכלה.

    השבמחק
  30. אנחנו נמצאים בעידן של חוסר ודאות וחשש אמיתי לגורל חסכונות המושקעים בכסף פיאט, ולא חשוב באמת באיזה מטבע. ספציפית לישראל, גם השקעה מסורתית בנדל"ן נראית לא סבירה בהתחשב במחירים הבועתיים שאין ספק שיאבדו מערכם באופן דרמתי במחירם כשיגיע המשבר.
    אז מה נשאר - כן, ההשקעה המסורתית שתמיד לאורך הדורות הצילה משפחות מאובדן כוח הקנייה שלהם - הזהב.
    זה נראה ארכאי במאה ה-21, אבל לא כך חושבים 70-80% מהאנשים הנמצאים על כדור הארץ - בסין, הודו, רוסיה, טורקיה וכו' הזהב מהווה את השלד של העושר המשפחתי.
    באופן מפתיע, אותם בנקים מרכזיים המסממים את תושביהם בכסף מנייר, הם המחזיקים הגדולים של עתודות זהב. אפילו קפריסין, בהתמוטטות הגדולה, לא ויתרה על מעט הזהב שהיה לה. גם הם יודעים שבעת משבר עולמי תמיד יהיה לזהב ערך אמיתי.
    מה שיפה בזהב הפיזי הוא שהוא מחוץ למערכת. אין עמלת שמירה ושאר ירקות ואין מסים על הרווחים. הזהב תמיד מוסתר בעצם הגדרתו ומשמש כתעודת ביטוח לעת צרה. רק בניגוד לביטוח בחברת ביטוח, גם אם הצרה לא תבוא, עדיין הוא קיים. ובכלל, מי יכול לסמוך היום על חברת ביטוח...

    השבמחק
    תשובות
    1. ואיזה ערך אובייקטיבי יש בדיוק לזהב?
      אפשר לאכול אותו? אפשר לגור בו? הוא משמש כחומר בעירה טוב?
      גם זהב שווה משהו רק כל עוד אנשים מאמינים שהוא שווה משהו - בדיוק כמו כסף מנייר/אלקטרוני
      (מלבד זה שמאוד קשה, עד בלתי אפשרי, להדפיס אותו, אבל את זה אפשר להגיד גם על חול)

      מחק
    2. בכללי אתה צודק, אבל וזה אבל מאוד חשוב - הזהב שמר על ערכו לכל אורך ההיסטוריה לכן לעניות דעתי ישמור על ערכו ואף הרבה מעבר לזה באסון הבא.

      מחק
    3. כל כך לא נכון. הזהב היה בעל ערך לאורך רוב ההיסטוריה, אבל בטח שלא "שמר על ערכו" למעשה, מחיר הזהב היה בפיקוח במשך עשרות שנים (בערך 20 דולר לאונקיה) ורק לאחר שהוסר הפיקוח החל להשתולל במחירים. אולי תמיד יהיה לזהב ערך, אבל לא בהכרח הערך המנופח של היום שנבנה באמצעות כלכלת אוויר

      מחק
  31. מה שנקרא: "בפרצוף שלנו!"... שתהיה בריאה הגברת פלוג.

    השבמחק
  32. כמו בכל הונאת פונזי, צריך לקיים זרם מתמיד ומתגבר של פראיירים לתוך הפירמידה
    ככה גם עשה מיידוף
    ככה עושה (ש)קרנית ומשלה את עצמה שיהיה בסדר
    או שהיא תגמור כמו מיידוף
    או שתקודם ל פד..
    נשאלת השאלה מתי הפירמידה תקרוס? תוך שנה או תוך 5? ואז ינפחו פירמידה חדשה, אולי בשיטת ברננקי והמסוק

    השבמחק
  33. לכל השואלים מה צריך / כדאי לעשות הרשו לי להפנותכם אל הצעה פרקטית ויעילה אך הדורשת יותר ממספר התווים המוקצה כאן לתגובה. חפשו בגוגל / פייסבוק מאמר בשם הקפיטליזם החזירי - וירוס קטלני.

    השבמחק
  34. שלום ערן ותודה על הבלוג המעניין.
    רציתי לשאול, אם ובהנחה שהשוק צפוי להתמוטט מתישהו וכפי שתיארת השקל לא יהיה שווה את הנייר שהוא מודפס עליו, מה יעלה בגורלם של הכספים שמחזיקים אותם "היושבים על הגדר"? האם זה כשלעצמו איננו שיקול בהשקעת הכסף כיום בנכסים מוחשיים?

    השבמחק