יום רביעי, 19 במרץ 2014

מי באמת שולט במחירי הנדלן?

מאת: ערן הילדסהיים

לפיד הודיע על מהפכה בשוק הדיור והנה שוב מתחילים הדיונים בתקשורת האם הוא יצליח להוריד את המחירים או לא. אף אחד לא מדבר על כך שלפיד לא שולט באמת במחירי הדיור. הרי על כל מילה שיוציא מפיו שתגרום להורדה אפילו זמנית במחיר,תבוא הנגידה ותוריד את הריבית בעוד רבע אחוז כדי שהמחיר יעלה מהר חזרה. מה שבטוח למשחק הזה בין השניים הולך להיות סוף רע.

המשק זקוק לכסף נוסף בכל שנה על מנת שיוכל להמשיך לתפקד. היום הדרך העיקרית ליצור כסף במשק זה על ידי הלוואות בנקאיות. כלומר בכל פעם שהבנק נותן הלוואה חדשה הוא מיצר כסף חדש ומזרים דם חדש למשק. עד היום היו לנו שלושה מנועים עיקריים שייצרו הרבה הלוואות למשק:
1. יצוא. אלא שהיצוא נעצר בחריקת בלמים במשבר האחרון והיצואנים מאז כבר לא לווים כמו פעם.
2. תרבות הצריכה.  גם פה בחודשים האחרונים אנשים הפחיתו את הצריכה באופן דרסטי ובכך חטאו למטרת קיומם במאה ה21 שהוא לצרוך עוד ועוד.
נשאר לפיכך רק מנוע אחד שכמעט סוחב על גבו את כל המשק. מנחשים מהו?
3. הנדל"ן. שאול אמסטרדמסקי מביא בכלכליסט השבוע נתונים מדהימים שלא מותירים מקום לספק לגבי מי סוחב את המשק על גבו:
"בשנה החולפת גדל הר החובות של משקי הבית בישראל ב־27 מיליארד שקל והגיע לשיא של 410 מיליארד שקל. זהו גידול של 7% בתוך שנה, יותר מכפול מקצב הצמיחה של המשק כולו, כמעט פי שבעה מהעלייה בשכר הממוצע של העובדים.
 מרבית החוב הזה הוא לבנקים. ומתוך החוב לבנקים, יותר משני שלישים הם בגלל משכנתאות. יתרת החובות במשכנתאות של הציבור הישראלי עלתה בשנה האחרונה ב־21 מיליארד שקל (גידול של 9% בשנה)."
 מנוע הנדל"ן הוא המנוע האחרון העיקרי שמניע את המשק ושמיצר כמות נאה של הלוואות ומכאן כסף חדש ומקומות עבודה. ככזה בנק ישראל דואג לתדלק אותו עוד ועוד על ידי ריבית נמוכה. זה לא שיש לבנק ברירה אחרת: תחת השיטה הנוכחית יש לו אפשרות בחירה בין רע לרע יותר. או כמו שהנגידה אמרה תחת כיסוי של מילים יפות ביום
שישי: זה או שהציבור יכנס לחוב שלא יוכל להחזיר או שלא תהיה לו עבודה. לכן בכל פעם שלנגידה מתעורר חשש לירידת מחירים שיגרום לאנשים לקחת גם הלוואות יותר קטנות - היא מורידה עוד את הריבית. לפיד מעורר חשש כזה כעת ולכן אל תתפלאו אם הריבית תרד שוב כבר בקרוב.ואחרי שאי אפשר יהיה להוריד את הריבית יותר, יגיע השלב האחרון של הדפסת כסף. גם לפיד וגם פלוג יודעים שהר החובות לא יוכל לגדול לנצח. הוא יתפוצץ בנקודה כלשהיא בעתיד. אבל אם יתמזל מזלם הם כבר יהיו עד אז בתפקיד הבא שלהם.

https://www.youtube.com/watch?v=c_6crzWUGJA


62 תגובות:

  1. מיכה פרק ז

    א אלליי לי, כי הייתי כאוספי-קיץ, כעוללות, בציר: אין-אשכול לאכול, ביכורה איוותה נפשי. ב אבד חסיד מן-הארץ, וישר באדם אין: כולם לדמים יארובו, איש את-אחיהו יצודו חרם. ג על-הרע כפיים, להיטיב, השר שואל, והשופט בשילום; והגדול, דובר הוות נפשו הוא--ויעבתוה. ד טובם כחדק, ישר ממסוכה; יום מצפיך פקודתך באה, עתה תהיה מבוכתם. ה אל-תאמינו בריע, אל-תבטחו באלוף; משוכבת חיקך, שמור פתחי-פיך. ו כי-בן, מנבל אב, בת קמה באימה, כלה בחמותה: אויבי איש, אנשי ביתו. ז ואני ביהוה אצפה, אוחילה לאלוהי ישעי: ישמעני, אלוהיי. ח אל-תשמחי אויבתי לי, כי נפלתי קמתי: כי-אשב בחושך, יהוה אור לי.

    השבמחק
    תשובות
    1. יורם טהרלב - חסקה

      הים יפה הבוקר
      הים הוא די שקט
      אז בואי נא ילדונת
      אלי לחסקה.
      פה אין מפרש מתוח
      ואין גם מעקה
      אבל מאוד בטוח
      אצלי בחסקה.

      חסקה חסקה
      בלי סיפון ומעקה
      שנחיה ושנזכה
      רק לשוט בחסקה.

      מחק
    2. מה אפשר להגיד? זה שכתב את התגובה של "חסקה" גאון. ענק.

      תודה.

      מחק
  2. באיזשהו שלב, הריבית כבר כל כך נמוכה שהפחתה שלה היא לא משמעותית.
    בשלב כזה צריך למעשה לתת תמריצים למי שלוקחים הלוואות.
    בארה"ב הם קראו לזה הרחבה כמותית כששפכו כסף לשווקים.

    האם ייתכן שבישראל הגיעו למסקנה שהריבית הגיעה קרוב לתחתית ורוכשי
    הדירות קרובים לסף יכולתם כך שצריך לתמרץ אותם (הפחתות מס, מענקים)?
    אולי בכלל התוכניות של לפיד נועדו להחיות את שוק הנדל"ן בדיוק כשמתחיל
    הקפאון.

    יוסף ק'

    השבמחק
    תשובות
    1. יוסי אני לגמרי איתך, זו ממש הפרשנות שלי - נותנים לך 18 אחוז, כדי שבכל זאת תקח הלוואה. לא סתם נותנים את המענקים לזוגות צעירים, הם אלה שהפסיקו לרכוש דירות. משפרי הדיור והמשקיעים כבר התחילו למצות את היכולת שלהם. אם רוצים להוריד באמת המחירים, אפשר לעשות את זה בקלות בחקיקה מהירה - הם פשוט לא רוצים!

      מחק
  3. "מעל 15 אלף מבקרים ביריד הדירות, נמכרו אך ורק ארבעים דירות" (חדשות 2)

    זה אומר שהציבור הפסיק לקנות דירות = אין ביקוש. שאין ביקוש המחירים ירדו.
    זה מסביר את הלחץ של ראש הממשלה ואנשי האוצר, ולכן לא פלא שמנסים לתת מריצים לציבור לקנות דירות.
    בתכלס זה לא עוזר בהרבה הרי מה ההבדל בין מיליון ל820 אלף שקל ? הרי גם את הסכום הזה אין לצעירים. במיוחד שאם הצעירים יקנו את התמריץ וירוצו לקנות דירות אז מיד המחירים יעלו מחוסר היצע, ושוב יפסק הביקוש. אז האוצר אכל את הדג המסריח (הפסיד את המע"מ על חשבון הציבור כמובן) וגם קיבל מכות (אין ביקוש) ולבסוף נגרש אותו מהעיר (בבחירות יפסיד את הכל)

    השבמחק
    תשובות
    1. התכונת ל 847 אלף שקל. זאת טעות שכולם נופלים בה. מע"מ של 0% זאת לא הנחה של 18% אלא פחות.

      מחק
  4. שפלוג ולפיד יתנו הוראה או שיעשו חקיקת בזק לתת לכל פושטי הרגל וחייבי הוצלפ הפטר וחזרה לחיים הפיננסים...הרי הם רוצים שאנשים יבזבזו לא !?,,,,,,בקרוב אתם תראו פרסומות : פושט רגל !? חייב בהוצלפ !? לא נורא !! מדינת ישראל מעמידה בפניך הלוואה לפתיחת חיים חדשים ושיקום

    השבמחק
  5. הנה כי כן משבר הסאב פריים מתהווה לנגד עיניינו שאינן משתאות יותר. עוד מעט נוכל לקבל הלוואות בנקאיות אם נוכל להציג זוג שרוכי נעליים כבטחונות. מטחנת הבשר תחכה לנו בקצה.

    השבמחק
  6. ערן ידידי,
    במילים פשוטות חייבים להגדיל את בועת הנדל"ן.
    אולם האקט הפופוליסטי של לדווח על הורדת המע"מ ברכישת דירה ראשונה מייצר בדיוק את ההפך:
    א. עצירת עסקאות עד התבהרות העניינים
    ב. ירידה במחירי הדירות
    זה מביא אותי לשני פתרונות:
    1. המדינה ממש חייבת כסף ומתוך לחץ מנסים להוריד את המחירים כדי שיעלה קצב רכישת הדירות.
    2. בממשלה יד ימין לא יודעת על יד שמאל ובנתיים הם הכניסו גול עצמי - עצירה רכישות מוחלטת.

    תמיד יש את האפשרות של השילוב בין 1 ל 2.
    השאלה שלי היא - מה רמת הלחץ הכלכלי שיש כרגע במונחים של "הכל ימשיך כרגיל"
    בייחס למודלים קודמים?

    השבמחק
  7. לצערנו ראייתו של בעל הבלוג מוגבלת, מצומצמת, ומונעת מתוך זעם ולא רציונליות. יתכן שבעל הבלוג גורם נזק עצום לצעירים רבים ששותים את דבריו חסרי הביסוס. כך קורה שצעירים אלו חשים עוד יותר תסכול. בעל הבלוג הופך את קוראיו לפסימים עד כדי גרימת נזק בלתי הפיך לחייהם.

    בבסיסו בעל הבלוג עומד על כך שהבנקים שם שורש הבעיה, לכן הוא מצטט פסקאות מכל הבא ליד כדי להוכיח את דבריו חסרי התועלת.

    ישראל היא מדינה שונה, והסיבה העיקרית היא בגלל מבנה הצבא שמושרש בחברה. בעייתה הגדולה של ישראל היא לא הנדל"ן, ולא הבנקים אלא ההוצאות האדירות על הצבא. אם לבעל הבלוג היה רקע מקצועי יותר, רחב יותר היה מבין זאת. לחובבנות יש להתייחס כחובבנות אחרת זה גיחוך ותו לא.

    השבמחק
    תשובות
    1. כן, שאול, בטח.
      מדינת ישראל שילמה 41.7 מילירד שקל ריבית על החוב ב2013, 97 מיליארד קרן , ו51.7 מיליארד על הבטחון, בטחון הוא הבעיה?

      מחק
    2. עוד דמגוג חדש הגיע. תגיד שוטה מדופלם האם צריך לדרבן צעירים לקנות דירה במיליון שקל - מע"מ ? ולמה כי יש בעיות צבאיות ? אז לא מספיק הבעיות הביטחוניות, הצעירים גם צריכים את העבדות לבנק לכל החיים ? אם מדינת היא ישראל היא שונה אז אל תדרבן אותם לקנות דירה ולהסתכן ליפול בידי הבנקים כי אין גיהינום יותר גדול מליפול בידיהם.
      לגבי כותב הבלוג היקר : האדם היחיד במדינה\בחברה שלקח על עצמו מה שרבים וטובים היו כבר מזמן צריכים לעשות משהו למען החברה הצעירה שמשתעבדת לבנקים ולצמיחה הדמיונית. קם אדם שהוא די יחיד במערכה והנה לא פחות ולא יותר עיתון הארץ נותן לליצניים לרדת עליו בשם מדעי הכלכלה כביכול. ואתה בא ומקשקש כאן את הזבל שלהם ? ועוד בבלוג שלו ? מאיפה החוצפה אם לא מטמטום !

      מחק
    3. לאנונימי 11:01

      בדוק וראה מה היו המניעים שיצרו את החוב?

      מחק
    4. ל maxmen19

      מדינה מעודדת רכישת דירות כדאי להמשיך לשמור על הוצאות הביטחון.

      מחק
    5. ל לאנונימי 11:01

      >> 51.7 מיליארד על הבטחון <<

      כבודו טועה. התקציב בפועל מתקרב ל 65 מיליארד. צה"ל חורג מדי שנה מהתקציב שלו בכ-20%, פלוס מינוס.

      עלויות השכר של מערכת הבטחון גדולות מכלל התקציב הכללי של המשרד לבטחון פנים, משרד המדע, משרד החוץ, משרד ראש הממשלה, משרד המשפטים, משרד התמ"ת, משרד הרווחה ומשרד החקלאות גם יחד

      שנת 2010, כזכור, צה"ל זכה לתוספת של כ-12 מיליארדים. זה הרבה מאד כסף, ויש מה לעשות עם הכסף הזה. החברה האזרחית צריכה אותו.

      מחק
    6. ל 11:15 למה שלא תראה בעצמך? הבלוג מכיל עבודות מחקר מסודרות ומגובות, מה שלא רציונלי זה להפיץ סיסמאות, זה התקציב מולך, מישהו מצביע על 30% מהתקציב ומבקש לבדוק אותו ולמה צריך אותו, והשני אומר לו שהוא לא רציונלי, הבעיה היא ב12%.
      ל11:33, זה תקציב 13-14, אם אתה חוזה עתידות וחושב שתהיה חריגה, עשיין אתה לא מגיע לחצי מנגזרות החוב.

      מחק
    7. ל 11:15

      >> למה שלא תראה בעצמך? <<

      זו תשובה רצינית? מוטב שכבודו אכן יעשה בדיקה, לא יתעצל, יקח כמה שיקח זמן. זו בדיקה חשובה כי היא הבסיס לגלגול החובות של מדינות.

      מחק
    8. שלום שאול,
      אינני יודע מה מקורות המידע שלך ומי מזין אותך במידע אבל נראה מתגובתך שזו הפעם הראשונה שאתה מבקר בבלוג כי לא ברור איך הגעת למסקנה שבנקים כמוסד מוצגים פה כשורש הרע. הביקורת היא נגד השיטה לא נגד הבנק שבסך הכל פועל על פי חוק שכולנו מסכימים לו (או שבמקרה זה לא כולם). בגדול מה שנאמר פה הוא שתפקידו העיקרי ,מסורתי והחשוב של בנק הוא לתווך בין מפקידים ללווים וזה לא מה שקורה היום תחת השיטה הנוכחית.
      לגבי ראיית עולמך, בועות נדלן היא בעיה מערכתית כלל עולמית הנובעת מהשיטה ולא קשורה לתקציב בטחון (שהיא בעיה נפרדת בפני עצמה ) ולראיה רוב הסובלות ממנה או סבלו הן מדינות דווקא עם תקציב בטחון בכלל נמוך (למשל שבדיה, נורבגיה, ספרד ,אירלנד וכו ).
      אם למרות זאת אתה חושב שהבלוג לא מקצועי, טועה ומטעה תמיד אתה יכול לפתוח בלוג מתחרה שיבקר את הכלכלה האמיתית בחריפות ובעקביות או אפילו לפרסם מאמר גדול במיינסטרים מדיה שינסה להפריך את מה שנאמר פה. זה לכל הפחות ידרוש ממך מה שאתה דורש ממני - להיות מקצועי, להציג עובדות ולא לזרוק סתם ססמאות שאיש לא יודע מה אמיתותן. אני מקדם בברכה כל דיון, ביקורת , חפירה בעובדות -רק אלה יגרמו לנו להבין מהי האמת.
      בהצלחה

      מחק
    9. שלום לך,

      >>בועות נדלן היא בעיה מערכתית כלל עולמית הנובעת מהשיטה ולא קשורה לתקציב בטחון<<

      לצערי כבודו טועה. ונסביר. מאז או תמיד היו בעיות נדל"ן. בין איכרים לצמיתים. ובין "אזרחים" לקיסרים. וכך הלאה. לזה אנחנו בדיוק מתכוונים כשאנחנו אומרים שכבודו לא מקצועי. כבודו משתמש באנכרוניזים מצומצם. כלומר אין זו "השיטה" אלא זו תנועה היסטורית רציפה שקשורה להוצאות המלחמה.

      גם אז בעיות הנדל"ן נוצרו עקב הטלת מיסים על הצמיתים ואיכרים מפאת הכיבושים. כלומר הוצאות המלחמה.

      >> ולראיה רוב הסובלות ממנה או סבלו הן מדינות דווקא עם תקציב בטחון בכלל נמוך (למשל שבדיה, נורבגיה, ספרד ,אירלנד וכו ).<<

      אבל הבא נשאל את השאלה הבאה: מה היה יחס הוצאות הביטחון של שבדיה בתקופת המלחמה נגד רוסיה? האם משבר הנדל"ן פקד גם אז את המדינה הזו? עוד שאלה: כשנפלה האימפריה האוסטרו-הונגרית מה היו השלכות נפילתה על כלכלות חסותה?

      מחק

    10. אתה יכול להאשים אותי בחוסר מקצועיות ,אבל האם אתה יכול להאשים גם את הנגיד או הנגידה בחוסר מקצועיות. האם אתה יכול להאשים את ברנארד ליטאר בחוסר מקצועיות?
      145 משברים בנקאיים, 208 משברים מוניטריים ו-72 משברי חובות ממשלתיים - כל אלה לא התחוללו לדברי ברנרד ליטאר במאה השנים האחרונות, כי אם ב40 בלבד. 48 משברים התרחשו בכמעט תקופה של 400 שנה לפני כן.

      רוב החומרים המובאים פה לא אני המצאתי אותם - הם נבדקו ונחקרו על ידי גדולי הכלכלנים בעולם.אם אתה חושב שהתאוריות והעובדות פה לא נכונות -נסה להפריך את המחקרים שמובאים פה. זה שתנסה לרדת עלי באופן אישי זה באמת לא מפריע לי אלא סתם פוגע במיקוד הדיון

      גם הניסיון להטות את הדיון לנושאים לא רלוונטים כמו האימפריה האוסטרו הונגרית היא לא תורמת. הדיון פה הוא על השיטה הנוכחית ויש לבחון אותה על פי כלליה. ומכאן בתור מי שטען שהבעיה הנדלנית פה היא ייחודית וקימת בגלל הוצאות בטחון כדאי שתבדוק מה הוצאות הבטחון של מדינות כמו שבדיה (היום היא כבר לא במלחמה עם רוסיה), נורבגיה ,ספרד ,אירלנד, סין שסובלות או סבלו מבועות נדלן.

      בגלל שאתה חדש פה מציע לך להתעמק בחומרים המובאים פה בבלוג ושיובאו בעתיד המחזקות את עובדת היותה של בועת נדלן בעיה מוניטרית מהמעלה הראשונה שהיא אחת מתסמינה הבולטים של השיטה את השיטה.

      מחק
    11. אדון שאול המקצועי
      הנה ציטוט של מישהו עוד יותר מקצועי ומבין קצת היסטוריה מוניטרית
      פישר. "רוב המשברים הפיננסיים בעולם החלו בתחום הדיור".
      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4063785,00.html

      מחק
    12. שלום לך,

      לצערי כבודו שוב מצטט בצמצום ללא ההקשר הרחב. ונסביר:

      >145 משברים בנקאיים, 208 משברים מוניטריים ו-72 משברי חובות ממשלתיים - כל אלה לא התחוללו לדברי ברנרד ליטאר במאה השנים האחרונות, כי אם ב40 בלבד. 48 משברים התרחשו בכמעט תקופה של 400 שנה לפני כן.<

      הדבר התרחש בגלל שהכלכלה במאה ה-20, בזכות הסחר המקונן, הפכה לגלובלית יותר לכן טבעי הוא שיהיה משברים רבים יותר. ללמדך שהכלכלה תלויה בטכנולוגיה והשפעותיה. כלומר ברנארד ליטאר המכובד ציין גם זאת באי אילו כנסים.

      מחק
    13. ל 14:00

      ישאל נא כבודו לאיזה טווח היסטורי האדון פישר מתכוון? כמו כן ישאל האם מלחמת מאה השנים יצרה משברים בתחום הנדל"ן?

      אנחנו מציינים אירועים היסטוריים בכוונה כדי להראות שיש הקשר בין זה לזה. הדבר הוא לא בלתי קשור.

      מחק
    14. שאול
      עלית בדיוק על הפואנטה וזה בלי אפילו לראות את המחקרים שליטאר הציג באותה הרצאה בה נתן את הדוגמא הזו. הוא הוכיח שהשיטה המוניטרית הקיימת הובילה למשברים האלה והסיבה שזה קרה בכל העולם זה בגלל שכל העולם נוהג לפי אותה שיטה. ליטאר מוכיח שאילו היה ריבוי מטבעות רוב המשברים האלה היו נמנעים.

      מחק
    15. ליטאר מביא אפילו את הדוגמא של שוויץ לכך שלמרות הגלובליזציה, היא היחידה ששרדה היטב את המשברים בזכות כך שהיו לה 2 מערכות מוניטריות שונות בו זמנית. זה אגב מפריך את טענתך שהגלובליזציה היא לכשעצמה סיבה לריבוי משברים.

      מחק
    16. אדון שאול המקצועי (זה אני מ1400)
      פישר מדבר על ה30 שנים האחרונות.
      ובכלל אולי אדוני יביא הוכחה מחקרית לטענותיו במקום להפריך משפטים וססמאות? ערהבלוג פה מגבה דבריו במחקרים . במה אתה אדוני המקצוען מגבה את דבריך? בעקיצות?

      מחק
    17. >ליטאר מוכיח שאילו היה ריבוי מטבעות רוב המשברים האלה היו נמנעים.<

      ושוב כבודו לא מצטט בהקשר הרחב. האם כבודו יודע את התנאים הכלכלים של המאה ה-17 באנגליה, כלומר האם היה מטבע אחיד או כמה מטבעות? האם באותה התקופה מלך אנגליה הכניס את המדינה לחובות עקב מלחמה נגד..?

      מחק
    18. ל 14:39

      "פישר מדבר על ה30 שנים האחרונות". והאם לדעתך זהו טווח היסטורי ארוך ביחס להיסטוריה בכלל?

      מחק
    19. טוב זה נהיה כבר די מתיש.
      נראה שעל כל טענה אחת שאפריך תעלה לי 4 שאלות על מה שקרה לפני מאות שנים בעוד אנחנו דנים בשיטה הקיימת. צר לי אבל אני אחד ויש לי עוד דברים לעשות.
      בכל אופן אחזור על עצתי -פתח בלוג ושפוך שם את משנתך.

      יום טוב
      ערן

      מחק
    20. >>ליטאר מביא אפילו את הדוגמא של שוויץ לכך שלמרות הגלובליזציה, היא היחידה ששרדה היטב את המשברים בזכות כך שהיו לה 2 מערכות מוניטריות שונות בו זמנית<<

      אבל היו עוד מדינות ששרדו משברים ללא שתי מערכות מוניטריות, האם בכך זוהי מסקנה גורפת על הכלל?

      מחק
    21. אדוני שאול המקצוען
      ביקשתי שתראה לי על סמך מה אתה מבסס את טענותיך? מדוע אתה מתחמק? אתה מקצוען אתה צריך לשלוף לי את המקורות בעל פה...

      מחק
    22. הוא נתן מקורות, המלחמה השבדית-רוסית והאימפריה האוסטרו-הונגרית, מה אתה רוצה? דוגמאות קונרטיות ניתנות למחקר שקשורות במשהו לנושא? הגזמת! :)

      מחק
    23. הקשר לריבוי מטבעות למניעת משברים הוא קשר קלוש. בתקופה הפידואלית היה ריבוי מטבעות וזה לא מנע מיצירת חובות אדירים של השולטים, אותם שולטים שהטילו מיסים כבדים על האזרחים והלוו כספים למימון מלחמותיהם.

      מחק
    24. מה שמצחיק זה ששאול קרא "בועות נדל"ן" כ"בעיות נדל"ן" ומשם התחיל בכלל...
      מה אתם רבים עם טרול שלא יודע לקרוא?

      מחק
    25. שאול
      המערכות המוניטריות שפעלו עד המאה ה-17 היו דומות בכך שהריבון (ולא משנה אם הוא מלך, קיסר אפיפיור או אחר) יצר את כסף המדינה. הריבון שמר בקנאות על זכות זו ובכך נוצרו תקופות ארוכות של יציבות כלכלית.
      במאה ה-17 (ליתר דיוק בשנת 1666) חוקק לראשונה חוק שמאפשר לאנשים פרטיים (במקרה הזה מדובר בסוחרים שעמדו בראש חברת מזרח הודו הבריטית) ליצור כסף פרטי במטבעה הממשלתית. זמן קצר לאחר מכן נוסד הבנק המרכזי של אנגליה (בבעלות פרטית כמובן) וכך התחיל הקשר הלא קדוש בין הון ושלטון שנמשך עד היום.
      באשר לשאלותייך - 14:42 - בבריטניה של מאה ה-17 פעל מטבע מדינה אחד, אך ניתן היה להשתמש עבור עסקאות מסויימות ב"מטבעות" נוספים (טאלי סטיק כדוגמא). באשר לשאלתך על כניסה לחובות עקב מלחמה - זה לא רלוונטי. מה שקרה שם הוא נסיון מתמשך (של כ-60 שנה) של בעלי הון לשכנע את המלך והפרלמנט ליצור כסף פרטי במטבעה הממשלתית. ברגע מסויים המלך היה חלש ואיפשר את זה. מאז זה רק הלך והתרחב.
      מקור שאפשר לראותו באינטרנט לעניין זה http://it.scribd.com/doc/41840905/A-History-of-Monetary-Crimes-by-Alexander-Del-Mar-1899

      מחק
    26. "באשר לשאלתך על כניסה לחובות עקב מלחמה - זה לא רלוונטי."

      מדוע כבודו חושב שזה לא רלוונטי? דבר שני: מדוע בעלי הממון ביקשו לייצר מטבע פרטי? כלומר מה היו הסיבות שיצרו אקלים זה? האם כבודו יכול לספר לנו גם נגד מי ניהל המלך מלחמה שיצרה חוב אדיר, אותו חוב שדרש מערכת מיסוי שחנקה את אזרחי אנגליה?

      מחק
    27. לשאול:
      הצבא לא גורם לבעיות כלכליות רציניות כי ההוצאות שלו עוברות ברובן חזרה לכיסי האזרחים. הוא מפרנס המון אנשי קבע והוא מפרנס את התעשיות הבטחוניות. אלמלא הצבא היו המון מובטלים. גם ככה אין מספיק עבודה לכולם בגלל שהטכנולוגיה מחסלת מקומות עבודה.
      בקיצור הכסף שהאזרחי המדינה משלמים לאחזקת הצבא חוזר חזרה אילהם (למשרתי הקבע ולעובדי התעשיות הבטחוניות) והם מעבירים אותו לאזרחים אחרים.
      בתור דוגמא אפשר להביא את ארצות-הברית שכלכלתה לא נפגעה בגלל מלחמת העולם השניה אלא דוקא פרחה עקב הביקוש הגדול לעובדים אז.
      בתקופות קדומות אחזקת צבא גדול היתה באמת בעיה כי מרבית האזרחים עבדו בגידול מזון ולא היו מסוגלים לפרנס בנוסף גם צבא גדול בגלל חוסר ידיים עובדות וחוסר אדמות אבל בימינו ידיים עובדות זו לא בעיה והטכנולוגיה מאפשרת לגדל יבולים רבים יותר על אותו שטח.

      galgal21

      מחק
    28. >>בקיצור הכסף שהאזרחי המדינה משלמים לאחזקת הצבא חוזר חזרה אילהם (למשרתי הקבע ולעובדי התעשיות הבטחוניות) והם מעבירים אותו לאזרחים אחרים.<<

      יסביר לנו כבודו אם כך מדוע חוששות סין וגרמניה להימנע מהשקעה יתירה בביטחון, בחושדן כי הדבר יותיר את עקבותיו בסיכויי צמיחתן ארוכת הטווח?

      ברשותך עוד שאלה: כמה אחוז מהתקציב של סין הולך על ביטחון מול זה של ארה"ב? כנ"ל לגבי גרמניה?

      >>בתור דוגמא אפשר להביא את ארצות-הברית שכלכלתה לא נפגעה בגלל מלחמת העולם השניה אלא דוקא פרחה עקב הביקוש הגדול לעובדים אז.<<

      לדעתי יש פה קצת בלבול. כלומר אם ארה"ב סיפקה פלדה ואת חרושתה לאנגליה ובעלות הברית אזי נכון שהיא הרוויחה מכך יותר מכולם. לא ברור לי מה הקשר כאן לזה שהאזרחים משלמים "...לאחזקת הצבא חוזר אליהם..."?

      מחק
  8. הפוסט הזה לא מסתדר עם עמדת בנק ישראל, אם בנק ישראל מעוניין להמשיך את הצמיחה, המשך הלוואות לנדלן, מדוע הנגיד מתנגד למהלך של לפיד?

    השבמחק
    תשובות
    1. הנגידה כבר הודיעה נחרצות שהיא מתנגדת למהלך של שר האוצר ! הוא כנראה לא מבין את ההשלכות במהלך זה.
      הדבר היחיד שיקרה הוא בכמה אספקטים:
      1. מחירי הדירות ה"זולות" יישרו קו למקס'.
      2. בכל פעם שהגדילו את הזכאות במשכנתא, מיד עלה מחיר הדירה באותו סכום.
      3. הפער בין אלו שיכולים לרכוש לאלו שלא זכאים יגדל ואיתו הפער החברתי.
      4. הציבור כרגע יעצור רכישת דירות חדשות עד לבירור ההטבה. מה שיגרום ללחץ אדיר על חב' הבנייה והבנקים.

      חייבים להגדיל את ההיצע ולא לתת "פיתרונות קסם" דמיי ביטול מע"מ.
      נ.ב
      זה פותח דלת לכל מידי גופים ללחוץ על הממשלה לבטל גם הם על המע"מ...הפירצה מאוד קורצת.

      חיים

      מחק
    2. הסיבה להתנגדות של הנגידה למהלך של לפיד מאוד פשוטה:
      המהלך של לפיד יגרום לקיפאון מיידי בשוק בנדל"ן ואולי אפילו ירידות לזמן הקצר (עד שהחוק יועבר וגם אולי קצת אחרי).
      אמנם לטווח הארוך המהלך של לפיד יעלה את המחירים אבל מצב כזה של קיפאון וירידות מתונות לתקופה של שנה שנתיים הוא מצב מאוד מסוכן לכלכלה שעיקר הכנסותיה הם מנדל"ן (חוב משקי בית ועסקי הנדל"ן).
      תסריט לדוגמא:
      קיפאון = ירידה דרמטית בכמות המשכנתאות = פשיטות רגל של עסקי נדל"ן (לדוגמא קבלנים שלא מוכרים את ההיצע שתכננו למכור ולכן יקרסו תחת החוב שלא מצליחים להחזיר) = יציבות הבנקים מתערערת.
      יציבות הבנקים נמצא בראש מעייניה של הנגידה, ומכאן נובעת ההתנגדות למהלך של לפיד.

      מחק
  9. וביבי יושב מהצד וצוחק. הוא תכנן הרי את הכל מראש, עם מינויו של לפיד לשר אוצר במשק שעומד לקרוס בגלל ביבי עצמו.

    השבמחק
    תשובות
    1. חחחחחח....
      ועוד בטח ביבי המלך גרם ללפיד להזיע ולהתאמץ ע"מ להוריד את ביבי מעליו כ"שר על" לענייני עבדות המונים במו"מ על הרכבת הממשלה.

      חזק!

      מחק
  10. הפרויטק הניסיוני הזה של מדינת ישראל, בית חם ליהודים נמצא סימן שאלה רציני.
    אם אחרי כל הדם שנשפך, צעיר יהודי חושש לפתח פה את עתידו ושוקל ירידה אז זה יש פה סימן שאלה גדול.

    דור שלם של גילאי 55-70 שגדל על ברכי האכזבה של הוריו מחזון הסולידריות של מקימי המדינה
    חונך לדאוג לעצמו. מרוב שהוא הצליח נגמרה המדינה.

    הבעיה היא קבוצתית ורק ברמה קבוצתית נצליח לתקן את זה. זה לא נגד הבנקים זה עם הבנקים ועם מערכת מוניטרית יותר יעילה, ומערכת חברתית יעילה יותר. זה לא נגד חרדים אלא עם חרדים. אי אפשר עם הכולם נגד כולם הזה. כולם צודקים . כל הזמן כולם צודקים ושוקעים ביחד עם הספינה

    השבמחק
  11. תודה ערן,שאלה קטנה ברשותך.
    כידוע בנק ישראל רכש 50 מיליארד דולר מתקופת פרנקל ועד היום,את הרכישות הללו הוא מימן בהלוואות כמובן (שאגב מי שלא יודע ,הריבית עליהן היא כ6 מיליארד שקל בשנה-קרי שוות ערך להורדת אחוז -אחוז וחצי מהמע'מ) ,בנק ישראל גם נמנע מהעלאת הריבית כי אז "הבלוף יחשף"זאת אומרת שהוא ישלם על ההלואות האלו הרבה יותר מ-6 מיליארד ,
    והשאלה שלי היא האם בנק ישראל משלם ריבית על ההלואות האלו לפי הריבית שהוא קובע במשק? אשמח להסבר קצרצר.

    השבמחק
    תשובות
    1. תקרא פה
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2014/03/12.html

      סעיפים 4 ו6

      מחק
  12. צר לי. הנדלן הוא הקטר אבל גם הסיבה. כלומר אם היו מורידים את המחיר הנדלן (או יותר נכון מפסיקים לתמוך במחירים הגבוהים) בצורה משמעותית ? סביר בהחלט גם שהצריכה היתה עולה חזרה . בקשר ליצוא זה סיפור אחר. אבל הנדנדה בין הנדלן וצריכה היא לא בלתי קשורה. אנשים שלא יכולים לחלום על דירה? מוציאם פחות....
    מה שיפה בויכוח הזה? שכבר אף אחד לא מדבר על איזה דאוכוס מכינה שמעלה את המחירים. ברור שהממשלה והבנקים והחונטה דואגים למחירים גבוהים בכדי שיוכלו להתעלל קצת יותר בעבדים.

    השבמחק
    תשובות
    1. בן
      אתה יכול לתת לי דוגמא אחת מההיסטוריה בעולם שירידה חדה של עשרות אחוזים במחירי הדירות העלתה את הצריכה ולא הובילה למיתון /משבר כלכלי קשה?
      הצמיחה בשיטה היום מבוססת בעיקר על חובות המשכנתאות. האבסורד הוא שככל שאנשים יקחו פחות משכנתאות יהיה פחות כסף (כי כסף=חוב) ואם יהיה פחות כסף איך אנשים יוכלו לצרוך יותר? ובכלל אסיים בשאלה קצת יותר כללית: למה צריך לעודד כל הזמן את האנשים לצרוך? אנחנו בני אדם לא מכונות צריכה.

      מחק
    2. חחח... הצריכה לא רק שלא תעלה היא תרד, יהיו לך מאות אלפי אנשים אם חובות עצומים לבנקים, ודירות ששוות פחות מהחוב שהם לקחו על עצמם.

      מחק
  13. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  14. ערן
    הכל נכון אבל...
    הורדת מיסים היא תמיד צעד מבורך שממריץ פעילות בשוק (חוץ מהורדת מס על סיגריות, דלק, רכב ושאר מוצרים מזיקים ומזהמים)
    הגדלת הביקוש לנדלן עקב הורדת מס, אך עם מחיר מקס' לפטור ממס ,שימנע עליית מחירים, תגרום הגדלת פעילות והתחלות בנייה.
    הגדלת פעילות והתחלת בנייה יחד עם ירידת מחיר, שומרת ומגדילה את כמות הכסף במשק ולכן לא תגרום מיתון ופשיטות רגל.

    גידול של 30% בכמות העסקאות ו/או המשכנתאות אך עם 20% פחות במחיר או בגובה המשכנתא, עדיין מגדילות את כמות הכסף.

    פלוג המנוולת כנראה חוששת מאוד מאפקט כדור השלג. אנשים רואים מחיר יורד, אז לא קונים כי מחכים שירד עוד ואז.... קריסה

    השבמחק
    תשובות
    1. הי שמעון
      גידול של 30% בכמות העסקאות ו/או המשכנתאות אך עם 20% פחות במחיר או בגובה המשכנתא לא יכולה להתרחש לאורך זמן כשיש היצע מוגבל.
      פלוג היא לא מנווולת . היא מנווטת בשיטה בילתי אפשרית בין הנסיון לבחור ברע לרע יותר. עובדתית ירידה במחירי הדירות בעולם הובילה למיתונים ומשברים. ויש לכך גם הסבר מוניטרי הגיוני.

      מחק
    2. ערן
      מה זה הצע מוגבל?
      לא מדובר על גידול של 30% בהתחלות בנייה שנה על שנה
      אלא שבמקום 40K התחלות בנייה בשנה, אז בשנים הקרובות נראה 50K התחלות בנייה
      וזה דבר בהחלט אפשרי.
      הרבה עסקאות במחיר נמוך יותר, כמו שרואים ברמי לוי או גולן טלקום ועדיין כולם מרוויחים והרבה וגם המדינה

      מחק
  15. ערן וחברים מה שעומד לקרות גם בישראל ואני אף מעז לשער שזה מה שתעשה גב' פלוג בסופו של דבר הוא ההקלה הכמותית, קרי להדפיס כסף. גם המהלך של פישר ברכישת דולרים והמרתם לשקלים היה בסופו של דבר בעצם הפקת עוד כסף על ידי בנק ישראל. בנק ישראל אינו מנוע על פי החוק להפיק עוד כסף, אם ייפול להם האסימון הם יפיקו עוד כסף ואז התלות בלקיחת משכנתאות לייצור הכסף תקטן. כך שאם נקודת המבט שלנו היא כלכלית רחבה, אין הכרח שהפקת הכסף תתבסס אך ורק על משכנתאות ושאר הלוואות, ולכן אין הכרח שמחירי הדירות ימשיכו לעלות, הבועה הגיעה בשלב זה כמעט לשיאה, הפקת כסף חדש מחד על ידי בנק ישראל ומהלכים רגולטוריים כגון הורדת המע"מ לזכאים והגדלת ההיצע, כן יאפשרו הורדת מחירי הנדל"ן וזה כנראה מה שהולך לקרות. אני אתכם מאה אחוז בעד שינוי השיטה, אך לא שותף לכם בתחזיות האימים ביחס למחירי הדירות. יש אפשרות ריאלית בהחלט שמחירי הדירות גם ירדו. את כל אלה אני מבסס גם על ניסיוני בעבר כיזם נדל"ן, וגם כחוקר מוניטארי הבוחן את קשת האפשרויות הפתוחה לפני מקבלי ההחלטות והציבור.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא הבנתי איך ההקלה הכמותית הזו עובדת. הרי לטענתכם בנק ישראל יכול להפיק כסף רק אם מישהו רוצה לקחת מימנו הלוואה. אז מי יקח את ההלוואה? הממשלה?

      galgal21

      מחק
  16. גם ערך ה"נדל"ן" יפול כשיותר אנשים יבינו שאפשר לבנות בית מפואר בלי כסף, בפחות זמן וללא עובדים זרים.
    מי שלא מאמין שיסתכל בפייסבוק בקבוצה שנקראת Living of the grid, וגם שיעשה מסע בארץ וימצא דוגמאות.

    השבמחק
  17. דוד איש שלום, אם כל הכבוד אתה לא ארה״ב, כמה כסף תוכל להדפיס לפני שתגיע להיפר אנפלציה? לצערי יכול להיות שלא תהיה ברירה, אבל בדרך הזו המדרון תלול מאד והנפילה כואבת....

    השבמחק
  18. ביום חמישי הקרוב 20-03-14 מחר יתקיים בקרייה האקדמית אונו כנס מיוחד תחת הכותרת - "כשהבועה מתפוצצת - עתיד המשכנתאות בישראל, בדרך למשבר או צמיחה?". את הכנס יפתח דודו זקן, המפקח על הבנקים. בפאנל ישתתפו פרופ' ירון זליכה מהקרייה האקדמית אונו, אוהד דנוס מלשכת השמאים ובכירים נוספים. לרישום חינם לכנס - לחץ כאן

    השבמחק
  19. העלאת ריבית היא סתם הדפסה של עוד כסף , הרי כוח הקנייה של השקל אינו גדל משנה לשנה.הריבית צריכה להיות 0 במקרה הטוב.

    השבמחק
  20. גם בקבוק מים במדבר שווה מליון דולר , תתחילו להפנים שכדי להעלות את מחירי הדיור אין צורך לנקוט בהורדת ריבית אלא פשוט להקטין את ההיצע על ידי אי שיווק קרקעות מצד קרקע ישראל את כל השאר יעשו המשקיעים בלי שום ׳תמריץ׳.

    השבמחק
  21. היי,
    אנא צור קשר לגבי השתתפות בתכנית נדל"ן בעניין זה
    shonbe@gmail.com

    השבמחק