יום שני, 24 במרץ 2014

המים שלנו לא שלנו

פורסם על ידי ערן הילדסהיים

בקרוב ידונו בכנסת בכללים שיקבעו האם המים שלנו הם באמת שלנו. באמת.

כיום המדינה תופסת בעלות מלאה על כל המים שיורדים מהשמים, מחלחלים לאדמה ובוקעים ממנה. מכיוון שכל המים שקיימים בטבע "שייכים" למדינה, כלומר לאזרחים, תפקידה ואחריותה לספק לכל האנשים מים טובים לשתיה ולרחצה. ברור נכון? 
אז מסתבר שהיום, כשאספקת המים הופרטה לידי תאגידי מים פרטיים, תאגיד מים רשאי לנתק את הספקת המים למשפחה שלא שילמה את חשבונות המים שלה! 

כשאנחנו חיים בכלכלת חוב - אנחנו חיים תחת מחסור תמידי בכסף ומכאן שכמו בכסאות מוזיקליים תמיד יהיו אנשים שלא יוכלו להחזיר את חובותיהם.זה אומר שהשיטה שלנו היא לסגור לאלפי משפחות את ברזי המים פשוט כי הן אלה שנשארו בלי כסא כשהמוזיקה נפסקה. 



ביום שלישי השבוע תדון ועדת הכלכלה בכנסת בכללים שיקבעו שתאגידי המים יוכלו לפעול נגד חייבים באמצעים משפטיים, אבל לא לסגור להם את המים. 
אם היינו בדמוקרטיה אמיתית לא היינו נותנים לאף אחד לסגור את המים לאנשים. בפועל אנחנו עדיין מתבוננים מהצד ומקווים לטוב.

לקריאה נוספת באתר האגודה לזכויות האזרח לחצו כאן
פורסם לראשונה בדף הפיסבוק משנים את השיטה

29 תגובות:

  1. לאבלי: במדינת חלם זאת הייתה רק טעות מטופשת. אצלנו זה מכוון וכבר ממזמן. ע"י אנשים רעים ומרושעים בכוונת זדון.
    עד מתי?

    השבמחק
  2. מה מונע ממני מלקדוח בור בגינה ולשאוב מיים? או לאסוף מי גשמים? או להשתמש במכשירם האלו שמאבים מים מהאוויר?
    הצרה היא שרוב אלו שלא משלמים חשבון מים עושים את זה בשל העדפות לא נכונות, הוא מעדיף לשתות אלכוהול מאשר מים ולכן הוא לא משלם.
    עדיף שיסגרו להם את המים מאשר ירוץ אחריהם עם חוב שתופח

    השבמחק
    תשובות
    1. מה שמונע ממך הוא חוקי המדינה (בהנחה שנאכפים).
      בפועל האכיפה בנושא זה סלקטיבית ביותר...

      מחק
    2. יריב, האם יש חוק אשר מונע ממני לעשות את זה?
      ואם כן, מה הוא?
      אם יש בבעלותי בית פרטי ואני אוסף מי גשמים - מה בדיוק החוק אשר מונע ממני לעשות את זה?

      מחק
    3. מה זה רוב ?
      רמאים ונצלנים יש בכל תחום ובכל מקום .
      האם בגלל שהם קיימים צריך לדרוס ולרמוס את הישרים ?

      מחק
    4. אנונימי 51 9
      יש חוק שאוסר על אגירת מי גשמים.כתבתי על כך בהרחבה בעבר.תוכל למצא אותו בקישור הראשון בתוכן המאמר הזה

      מחק
  3. ראשית, גם טרם היות "תאגידי מים פרטיים", היו מנתקים אספקת מים לרשות שלא עמדה בחובותיה.
    שנית - לנתק מים למי שלא שילם עליהם זה נכון, ראוי ומתבקש.
    מדוע שאשלם על המים שאתה צורך?

    השבמחק
    תשובות
    1. יריב, בגדול אני באותה העמדה שלך - למה שאני אשלם על המים שאתה צורך?
      אך הבעיה מתחילה כשהרשות שיש לה את הזכות הבלעדית לנתק אותך ממים ללא הליך משפטי עושה טעויות.
      לדוגמה:
      * חיוב מופרך עבור מים שלא נצרכו על פי "הערכה" לא נכונה של מד מים.
      * המצאת חוב עתיק אשר ספק אם אי פעם היה קיים כשהוא מנופח בעשרות אלפי אחוזים של ריבית והצמדות.
      * טעות אנוש בקריאת מד המים.
      * בעיות במשלוח דואר - חשבונות שלא מגיעים ליעדם.
      * נזילות מים חמורות בבניינים מוזנחים של אוכלוסיה קשה.

      עכשיו בית המשפט אולי ימצא את החייב אשם או לא, אך כשלגוף אשר אמון על אספקת שירות בסיסי (והאם יש יותר בסיסי ממים בברז?) יש גם את הזכות הבלעדית לנתק אדם או משפחה ממים הוא עלול גם לטעות. אז נכון, גם בתי משפט יכולים לטעות, אך הסבירות לכך נמוכה בהרבה. אם בית המשפט יגיד שהאדם הוא נוכל, גנב וחייב כסף על מים ולא מתכוון לשלם ואז יחליט שראוי לנתקו מהמים - כך יהיה. למה שהזכות הזאת תהיה שמורה לפקיד שלא תמיד מבין את ההשלכות של מעשיו? למה שהזכות הזאת תהיה לפקיד אשר עובד בחברה פרטית למטרות רווח?
      במדינה כמו שלנו עם תרבות עסקית במיוחד בתחום השווקים ה"מפוקחים" (ז"א מונופולים בשירות המדינה) לא רחוק היום שבו יתחילו לעשות גם "מצליח", והאנשים ישלמו כי רוב האוכלוסיה פה לא יכולה להרשות לעצמה הגנה מספקת בבית משפט.

      בגדול, אין שום סיבה שאתה תשלם על מים של מישהו אחר. אבל בהתחשב במציאות, אין גם שום סיבה שבעולם לתת לגוף אחד סמכות על משפטי שדה ואכיפה במיוחד עקב הנסיון המר שיש לנו פה בנושא. מידי כמה חודשים עולים לכותרות קשישים אשר חויבו באלפי שקלים על מים שככל הנראה לא צרכו. האם היית רוצה שינתקו אותם? האם אתה באמת מאמין כי מדובר בנוכלים אשר בורחים מחוב? אולי אחד מהם כן, אך הרוב המוחלט הוא כמוני כמוך, אנשים שרוצים לשלם על מה שצרכו ולא על אף אחד אחר, ובטח שלא לשלם על טעויות של פקידים בתאגידי עושק.

      מחק
    2. לא התעמקתי בהליך עצמו.
      ברור שאסור לאפשר ניתוק שרירותי (או שהתאגידים יפצו בסכום משמעותי על ניתוק לא מוצדק).
      גם חח"י יכולה לנתק אותך מהחשמל (מנסיון!), אין קשר ל"תאגיד פרטי".

      באופן עקרוני ספק צריך סמכות שתאפשר לו לגבות תשלום. הסמכות לנתק אספקת המים סבירה.

      מחק
    3. חח"י עם כל הכבוד בבעלות המדינה, אז אם במקרה גבו ממך מיליון ש"ח שלא כדין - זה הולך לתועלת של כולם. המשפט הקודם הוא בעולם אוטופי כמובן... בפועל זה הולך לכסות חגיגה על חשבון הכיס של כולנו, אבל זה כבר סיפור אחר.
      שלא תטעה, אני גם לא בעד שחח"י יוכלו לנתק את השאלטר, ולדעתי יש להגדיר תשתית מים, חשמל וביוב כזכות יסוד ומי שנמנעה ממנו הזכות הזאת שלא כדין (ז"א שלא כתוצאה מהחלטת בית משפט) יוכל לתבוע פיצויים כמו על מעצר שווא או על חטיפה.
      רק קנסות עתק קבועים בחוק (מאות אלפי שקלים לתקרית) ישימו סוף לשיטת מצליח של התאגידים הגדולים והממשלתיים. כרגע יש יותר מדיי גזר ומעט מדיי מקל והשיטה משתלמת כלכלית.
      הפקעת מחיר של מוצר מפוקח? הרווחת כתוצאה מכך 100,000 ש"ח נוספים שלא היית אמור להרוויח? שלם 300,000 ש"ח קנס ופיצוי כספי מופרז לכל מי שיכול להוכיח שקנה במחיר מופקע. (לדוגמה פי 100 מהחיוב המיותר, על כל שקל - 100 שקל)
      חייבת שקל מעל מכרז שזכית בו? (כמו לדוגמה בורגראנץ' בנתב"ג) שלם קנס 3 שקלים על כל שקל שחייבת מעל המותר ופיצוי כספי מופרז לכל לקוח שיכול להוכיח שקנה במחיר מופקע.
      חייבת בחשבונית על שיחות שלא קרו, שירותים שלא הוזמנו, העלת מחיר חבילה קבועה ללא הודעה ושאר שיטות מצליח של חברות התקשורת - שלם למדינה 3 שקלים על כל שקל שהפקעת ולאדם הפשוט 100 שקל על כל שקל שהפקעת.
      חברה ממשלתית, תאגיד מים או שירות אחר של המדינה שהפקיע מחיר - ישלם 1000 ש"ח על כל שקל מיותר שגבה. חברת החשמל או תאגיד המים חייבו אותכם אלפי שקלים מיותרים? במקום צרה שלא ניתן לצאת ממנה זה יהיה שקול לזכייה בלוטו.
      בנוסף - אם נמצא כי עובד ביצע את "שיטת מצליח" על דעת עצמו ולטובתו האישית (לדוגמה בשביל לקבל בונוס) החברה תהיה רשאית להגיש נגדו תביעה פלילית במשטרה והוא יטופל באותן אמות מידה שבהן מטופלים שודדי זקנות. זה בסדר, העונש לא מופרז מדיי גם שם בכל מקרה.
      אז נכון, בתקופת ההתאקלמות יהיו פה חברות שיספגו מכות כבדות ואף יפשטו רגל, אך מהר מאד הנוכלים הגדולים יתאדו מהשוק - והשחקנים הגדולים ייזהרו פי מיליון מחיובים מיותרים ויעיפו את שיטת מצליח מהתוכנית העסקית שלהם לחלוטין. בנוסף, אולי יתאמצו לגייס כ"א איכותי יותר ולתגמל אותו בהתאם, על מנת למנוע טעויות אנוש כאלה.
      כיום פשוט בזיון מה שהולך במדינה, מפחיד להוציא את הארנק כי לכל אחד יש פה גישה חופשית אליו ואין לאזרח הפשוט שום דרך להתמודד עם זה.

      מחק
  4. מוסלמים כמעט שאינם שותים אלכוהול

    השבמחק
  5. גם לפני תאגידי המים היה אפשר לנתק את המים למי שלא שילם את החשבונות בזמן. בקיצור, סתם דמגוגיה.
    והאמת, בצדק. ברגע שמתנקים לחייבים את המים, חובות של שנים מוסדרים בשעות.

    השבמחק
  6. מי שלא מבין שבלי מים ודיור לכל פרט חינם, אין לחברה (הדמיונית) שום זכות קיום, פשוט לא מבין חירות מהי.

    התלות החברתית כאילו מישהו משלם על זולתו את המים ?! היא דמגוגיה זולה !!

    רק מה, אם לא נאסור בחוק לאגור מים ואם לא נאסור להתנחל בשביל דיור , אז מי יהיה "עבד" לצמיחה ?? הרי צריכים אותנו כפונקציה לצמיחה. ואם מישהו רוצה חירות רח"ל אז בוודאי הוא חיי על חשבונינו הרי אין צמיחה.

    אני מתחיל לחשוד שהטמטום היא גנטית.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש עוד דבריםשאתה רוצה לקבל בחינם? אולי חשמל חינם הביתה שיפעיל את המקרר?
      מה לגבי מקרר בחינם שישמור על האוכל טרי כדי שלא תחלה במחלות?
      אולי גם אוכל בחינם כדי שלא תרעב?
      ומה לגבי בגדים בחינם כדי שיהיה לך את המינימום להיסתובב מחוץ לבית שקיבלת בחינם?

      מחק
    2. האמת שכן, חשמל לחימום בחורף נשמע נכון.

      תשמע, בלי הבסיס (דיור מים וגם חשמל) מי צריך חברה ? לא עדיף לחזור להיות לקטים ? בכל אופן אם אתה רוצה לכפות על ההומו סאפיינס את חוקיותך הדביליות (= החברה הדמיונית) ?! לפחות תן לו מה שקיים לשאר האורגניזמים חינם. בלי הבסיס למה שהאדם יקבל את מרותך ויישב בכלא\בית ספר עד גיל 18 ואחר כך להקריב את חייו בצבא שלוש שנים למען החברה הדמיונית, ואם יצא משם בשלום ? אין לו אפי' זכות לקחת מים על פי החוק המטומטם, ועוד צריך לקחת משכנתא ללימודי תואר שלא בטוח שימצא עבודה במקצוע שלמד, ואז אם יעבוד וישיג את הכסף ? אז יינתן לו זכות לקנות מים ולשכור חור לישון בלילה ועוד ישלם 18% מע"מ לחברה הדמיונית על הזכות לקנות מים.

      ובכן, מהי זכות קיומו של החברה ? באיזה זכות היא שוללת מהפרט את הטבע שקיים בשבילו חינם כמו לשאר האורגניזמים ? באיזה זכות היא כופה על הפרט חינוך חובה (כלא 18 שנה) ? באיזה זכות היא כופה על הפרט להקריב את חייו למען החברה הדמיונית בצבא שלוש שנים ועוד ? באיזה זכות היא גוזלת ממנו 18% מע"מ על כל קניה שלו ?

      ולכן אם היו מחלקים את הטבע לכל נולד ופרט, אז אפשר אולי להמציא מחדש את האמצעי שנקרא "חברה" אבל בלי הבסיס ?! מה תוקף קיומו של החברה ? הכוח של השלטון ? המשטרה ? ואם כן, אז אנא אל תקשקשו על חירות האדם כי אין חירות האדם בלי הטבע שקיים בשבילו חינם כמו לשאר האורגניזמים.

      מחק
    3. "חינם" ==> אני משלם עליך.
      אני מוכן לתת לך חיבוק חינם או עצה חינם.
      מים חינם? סע לפינלנד (היי, בעצם גם שם המים לא חינם).

      מחק
    4. Maxmen, לקחת ברצינות את קיצור תולדות האנושות,

      מחק
    5. זה עצוב מאוד שלאנשים אין מים, חשמל, דיור או כל דבר בסיסי אחר. אני בטוח שאין פה אחד שלא חושב שצריך לעזור להם.

      עם זאת, מצחיק שהכלי שאתה מציע כדי לעזור הוא אותו כלי שגרם לבעיה - קרי הממשלה. נכון אמר יריב שחינם = אני משלם עליך. יתרה מכך, חינם גם לא מחזיק מעמד לאורך זמן ויוצר בעיות רבות (ראה קצבאות או כל דבר אחר שלוקחים מאיתנו בכח ומעבירים לאנשים אחרים )

      הפתרון הוא פחות ממשלה. הממשלה רוצה להקים תאגידי מים? סבבה. אם תאגידי המים גובים כסף רב להובלת המים, יקום יזם פרטי וימכור מים במחיר זול יותר (למשל ע"י הטפלה, אגירת מי גשמים וכו'). אבל כמובן שברגע שמישהו יזוז בכיון בריוני הממשלה ידפקו לו בדלת. אותו דבר נכון לגבי חשמל ושרותים בסיסים אחרים.

      מחק
    6. אני ממש לא מבין אתכם. אנחנו דנים על תוקף קיומו של המושג "חברה" מה נותן את תוקף קיומו ?
      מה גורם לחרבנו של החברה ?

      התשובה היא "חירות" "עבדות"
      הפרטים רוצים באמצעי שנקרא "חברה" בשביל חירותם.
      ולכן עבדות מביא לחורבנה.

      זה הבסיס של התבונה\הנבואה.

      ולכן למשל במדינות מערביות נאורות, על הבסיס, מים ודיור, אין משחקים. וכל מדינה עם היצירתיות שלה דואגת שלכל אזרח תהיה דיור ומים ואת הבסיס כמו לחם וחלב. וכל זה בלי צבא ושאר זיבולי שכל של נטל חברתית ומלחמות אחים עד אין סוף.
      אבל אנו החצופים שבאומות ולכן אין בעיה למשל ששופט זקן גוסס עם קטייטר יקבל 80 אלף שקל לחודש, ולאלפי ילדים אין מים בבית.

      לסיכום: יש דברים שאסור שהם יהיו במשחק הקפיטליסטי, מים דיור לחם וחלב וחימום בחורף, הם הבסיס שבלי זה אין לחברה זכות קיום.
      המשחק הקפיטליסטי אפשרי אחרי הבסיס. כל אחד יכול לצמוח עד שיתאבד מרוב שעמום מהעושר שלו וכולנו נפרגן לו את עשרו.

      אי אפשר שוק חופשי על מים לחם ודיור. כי היד הנעלמת נרדמה יחד עם סמית.
      כל אחד יודע את המציאות בארץ.

      אז למה לא מתעוררים ? התשובה היא שהמים והלחם והדיור נהפך להיות המקל\השוט\הדורבן להביא את הגזר\הצמיחה. כלומר פתאום כן צריך את הממשלה כמקל לגזור ולחנוק את האומה שירוצו לבנקים לקחת אשראי ומשכנתאות מטורפות לכל החיים והנה יש צמיחה, הרי כל הבטחת עבדות למאה שנה חוב ? מאפשר עכשיו להדפיס את הכסף ואז אפשר לבנות את מגדלי בבל עכשיו. אז נכון רואים את מגדלי בבל ואת הכבישים הרחבים וכו' וכו' אבל בתכלס מה יש לפרט\לאזרח הקטן ביד ? לא מים ולא דיור רק חובות עד אין סוף.

      נכון שיש כאלה שמצליחים מאוד במצב הזה במיוחד בקפיטליזם של המקורבים (הרי התברר שאין קפיטליזם טהור ). אבל מי שומר על קנייניהם ? אנחנו האזרחים הפשוטים שלוש שנים בצבא ובחינם כנ"ל. אז למה שהם הצריכים שמירה על קנייניהם לא יקימו צבא של שכירי חרב עצמאי ?
      לנו אין קניינים ואפי' מים אסור לנו לאגור אז למה אנו צריכים צבא ? לשמור על קניינם של טייקונים ?

      תחשבו על זה. זה פשוט אבסורד, אנו נלחמים על ארץ שאין לנו שם אפי' מים, ובשביל מי אנו נלחמים ? בשביל אלה שהצליחו במשחק האקראי של הקפיטל והשיגו קניינים והם צריכים שמירה, ולכן אנו ניתן להם חינם את השמירה. הקרבתי את חיי למען קניינם ובחינם ואני צריך לטוס לפינלנד ??? בשביל מים ??

      אגב: הספר "קיצור תולדות האנושות" היא התנ"ך המודרני, הוא צריך כמה תיקונים (תיקון סופרים) למשל הוא טוען שידע = כוח. בתנ"ך המקורי ידע = נבואה, ידע = מרפא לחולים, ידע = עזרה נכונה לזולת ועוד ועוד.
      כוח = הבור שהרשע נופל בו, אם לא הוא אז בניו ואם לא בניו את נכדיו עד שלוש או ארבע דורות. תבדקו סביבכם כמה דורות הבעל כוח נשאר בעל כוח ותראו שכוח = הבור שהוא נופל בו.

      הפרדוקס שלו זועק עד השמים, כי בברירה הטבעית הבעל כוח מנצח, והוא טוען שההומו סאפיינס ניצח את הברירה הטבעי עם הדעת\התודעה. ואם כן מה השיג ההומו סאפיינס ? את הידע שזה שוב כוח ?? אז בשביל מה ניצח את הברירה הטבעית ? הרי שוב הבעל כוח מנצח ?
      הטעות שלו היא בכך שהוא לא מבין שכל בעל כוח שהוא גומר עם החלשים ונפגש עם בעלי כוח כמותו, הוא חייב להפוך להיות אנושי יותר מוסרי יותר כלומר הטוב האנושי חייב לבוא מתי שהוא, ולכן נשאר רק לשאול למה לעבור את הסבל המיותר הזה הרי בסוף הטוב מנצח ולא הכוח. הידע רק יכול לעזור לנו להיות יותר טובים ויותר רציונליים ויותר מוסריים.

      יש עוד תיקונים שצריך לתקן בספרו, למשל קן המשפחה: הוא חושב שזה מיותר היום בחברה שכל פרט מוליד לחברה הדמיונית ולדגל, אבל שכח את הנאו ליברל והיהודי שרואה בחברה רק אמצעי ודווקא המשפחה המסורתית הוא הגרעין הבסיסי של החברה. כלומר אין קיום לחברה בלי הגרעין שזה המשפחה המסורתית.

      מחק
  7. 1. תאגידי המים אינם פרטיים כלל אלא בבעלות הרשויות המקומיות , התאגידים הוקמו כדי למנוע מרשויות מקומיות אפשרות להסיט כספים שהתקבלו מתשלום על צריכת מים לצרכים אחרים אלא להשקיע אותם חזרה בתשתית המים והביוב.
    2. אם לא ינתקו לי את המים מדוע שאשלם עליהם ?
    3. כסף שאינו במחסור , כלומר נדיר , אינו כסף כלל.

    השבמחק
    תשובות
    1. כסף לא צריך להיות נדיר... כסף משמש להעברת ערך בין אדם לאדם וכן אמצעי מדידה.
      באספקט של העברת ערך זה דומה למשאית שמעבירה מוצרי מזון ממקום למקום. למה שהמשאיות יהפכו למטרה בפני עצמן?
      באספקט של מדידה, כסף דומה לס"מ. מדוע שיחסרו לנו סנטימטרים?

      כשנותנים לכסף תפקיד של שימור ערך לעתיד אז מתחילות הבעיות. צריך להפריד. מי שרוצה לשמר ערך יעשה זאת בדרכים אחרות.... יקנה אדמה או דירה וכן הלאה. כשכסף מקבל את התפקיד של שימור ערך הוא משבש את התפקידים הבסיסיים שלו ככלי מדידה והעברת ערך.

      ע.

      מחק
    2. אם לכסף כשלעצמו אין ערך ואי אפשר לשמור על ערכו בעתיד, אז איך אתה יכול להעביר ערך בעזרתו?

      מחק
    3. לאנונימי 11:19
      כל כך פשוט ונכון מה שאמרת, והנה אנשי התנועה לשינוי מוניטרי
      לא מסוגלים להבין את הנקודה הזו.
      "כסף דומה לס"מ"
      "למה שהמשאיות יהפכו למטרה"
      חוסר הבנה בסיסי. אם היו לי כמה משאיות שאני רוצה אף אחד כבר לא היה מייצר יותר משאיות בעולם.

      מחק
    4. האמת היא שלכסף יש 3 שימושים - הבעיה היא שהיום משתמשים במטבע אחד לכל 3 השימושים. האמת שהמטבע הזה טוב רק לאחד מתוך השלושה
      1. כלי לאחסון ערך - כמו למשל מטיל זהב רק שאם תקבור דולר או שקל בחצר, אחרי כמה שנים יהיה לך נייר טואלט (במקרה הטוב). הבעיה שהכסף כיום מצוי בידי קבוצה של אנשים שלוקחת את הזכוות לזייף אותו (כלומר ליצר אינפלציה). לא משנה אם הכסף ייצר ע"י הבנקים או ממשלה.
      2. יחידת מדידה חשבונאית - פה המטבע עושה עבודה טוב כי הוא נפוץ. התפקיד הוא כמו מטר או ליטר, הוא נותן הערכה כמה דבר מסויים שווה
      3. אמצעי חליפין - במקום להחליף לחם בתרנגולות משתמשים בכסף. חוקים, רגולציות, מיסים והטלים כולם יוצרים חיכוך רציני ומקשים מאוד על החלפת כסף. ביטקוין הוא דוגמא מעולה לאמצעי חליפין עם חיכוך מינימלי.

      מחק
    5. לאנונימי מ- 11:19 , לא אמרתי שלכסף לא יהיה ערך. בדיוק כמו שלמשאית יש היום ערך, גם הכסף יכול להיות בעל ערך. אבל יש הבדל בין הפיכת הכסף למצרך במחסור, לבין מצרך שאין בו מחסור. למעשה המילה נדירות שהשתמשתי בה אינה מתאימה. לכל דבר בעל ערך יש מידה של נדירות. המילה מחסור יותר מתאימה.
      לדוגמא היום ניתן לומר שבמשאיות אין מחסור מיוחד. אפשר ליצור מחסור מלאכותי ע"י העלאת המיסים על המשאיות לדוגמא. נניח שנעלה מאוד את המיסוי על המשאיות ככה שמי שמחזיק משאית צריך לשלם מס של 2% משווי המשאית ליצרן המשאית כל חודש, ונגדיר רק שלושה יצרנים גדולים של משאיות שיצרו בינהם קרטל כך שכמות המשאיות המיוצרת תיהיה מוגבלת. בנוסף מי שמשתמש במשאית צריך להחזיר את המשאית כעבור 5 שנים.
      יצרנו משהו דומה לשוק הכסף בשוק המשאיות. עיוותים על גבי עיוותים.
      ניתן לייצר כסף בכמות מוגבלת (אגב לא בידי הבנקים המרכזיים שקיבלו את הפריבילגיה לצורך הפקת רווח אישי של בעלי הבנקים). ברגע שכמות הכסף מוגבלת יש לו ערך ויש לו מידה של נדירות.
      מצד שני ניתן לעודד את ההעברה שלו כך שהוא לא במחסור כמו היום. לדוגמא אם נותנים לכסף ריבית שלילית (סילביו גסל ניסה את זה בהצלחה), אז האנשים מעודדים להעביר אותו ולא לאגור אותו. במקרה זה הכסף ימלא את הפונקציות של כלי מדידה והעברת ערך, אבל לא ישמר את הערך לעתיד.
      כלומר צריך להפריד, הכסף היום במחסור גדול ונעשים מאמצים גדולים להשיג אותו. למעשה זו מטרה מאוד משמעותית בעבודה של רובנו. החשיבות הזו מוגזמת. הכסף לא צריך להיות המטרה. הכסף צריך להיות כלי ולא מטרה. בדיוק כמו שהמשאיות הן כלי.

      ע.

      מחק
    6. ע היקר
      מי אתה בדיוק (עם כל הכבוד, אני בטוח שאתה אדם ברמה גבוהה מאוד)
      שתחליט עבורי על הביקוש הרצוי של הכסף?
      אתה רואה את העולם בצורה מוגבלת, וחושב שאתה יכול לתת "תשובה סופית" לכמות הביקוש הרצויה
      של הכסף, כמה ממנו ייצרו, איזה סוגים (כמובן לא כל מה שרוצים, חלילה), כמה מותר וכמה אסור, וכו'.
      איך???? אתה לא יודע מליונית ממה שקורה בשוק. לא אתה ולא אף אחד אחר יודע את תמונת המצב האמיתית ברגע נתון. אז מי אתה שתשחק לי את האח הגדול?
      ואל תביא לי אנשים ש"ניסו בהצלחה" את מה שאתה תומך בו, כי אתה מנסה כאן לייחצן רעיון בלי בסיס עובדתי מינימלי, וזה משליך על כל שאר הדברים שאתה אומר.

      מחק
    7. אוסיף לדברי האנונימי מעלי.
      ההיסטוריה מוכיחה שוב ושוב שתכנון מרכזי בכל רמה שהיא נכשל שוב ושוב. במקרה הטוב הוא מצליח בטווח הקצר ונעלם בטווח הארוך במקרה הרע מליוני אנשים ימותו לפני שיחליפו שיטה.

      לאף אחד אין מונופול על החוכמה ונטילת מונופול כזה היא מסוכנת ביותר

      מחק
  8. לאבלי: עשו ועושים לנו שטיפות מוח שכל דבר עקום במדינה הזו נראה להרבה אנשים ישר. איך כל כך קשה לראות שזה עקום? ערן תיאר זאת פשוט: בגלל הכלכלה הנוכחית תמיד יש אנשים בחובות. (רובנו בחובות) ומאולץ מצב קבוע של מחסור. תמיד יהיו כאלה שלא יצליח לשלם את המים. ואז אנחנו רבים זה עם זה ושיטת הפרד ומשול מצליחה.

    השבמחק
  9. ולמי שעוד היו ספקות מי זה אורי כץ, יכול למצוא באתר שלו אמירות על כותבים ה"חשודים" כתומכי "כלכלה אמיתית" שמתוארים כטרולים צרי מוח, בעוד שהאתר הזה מוצג בראיה ניאו נאצית כמצדיק את פועלו של היטלר...

    השבמחק