יום שלישי, 25 במרץ 2014

צוותי החיפוש של המטוס המלזי חשפו את הצד האפל של האוקינוסים

מאת: ערן הילדסהיים

החיפושים אחרי המטוס המלזי שהתרסק לפני 17 ימים גרמו לעולם לפגוש באופן נדיר את הצד היותר מכוער ולא מתוקשר של מירוץ הצמיחה צריכה הבלתי נשלט היום. מומחים סביבתיים המעורבים בחיפוש מודים עתה כי עשרות מיליוני טונות הזבל המשייטים באוקיינוסים מהווים את אחד המכשולים הגדולים ביותר במציאת המטוס.


"זה לא כמו לחפש מחט בערימת שחת - זה כמו לחפש מחט במפעל מחטים,אנחנו מנסים לאתר חתיכה אחת מתוך מיליארדים כמוה שצפות באוקיינוס". טוען אחד המחפשים במבצע חיפוש אחרי המטוס המלזי לCNN. מבצע החיפוש באוקינוס ההודי נחל פעם אחר פעם אכזבה וכשלון לאחר שדווח מספר פעמים על מה שנראה כשרידי המטוס אך התברר מאוחר יותר כפסולת שהושלכה לאוקיינוס.

שטח זיהום האוקיינוסים היום מוערך בין גודל המשתווה לגודלה של טקסס ועד גודלה של ארצות הברית.  זה זמן רב שאנחנו מתייחסים לאוקיינוס כאל פח האשפה הפרטי שלנו, אולם רק החיפושים אחרי המטוס המלזי גרמו להפצת הבעיה במלוא עוצמתה בעולם. אשר שכטר מדהמרקר דיווח באוגוסט האחרון כי מדי שנה, כעשרה מיליון טונות של פסולת – כ־80% ממנה פלסטיק והשאר כימיקלים, מתכות וחומרים אחרים – מוצאות את דרכן לאוקיינוסים. כ־100 מיליון טונות של פלסטיק מיוצרות מדי שנה בעולם, לפי גרינפיס, ו־10% מתוכן מושלכות לים. 3.5 מיליון חתיכות פלסטיק ביום נערמות ממציתים, בקבוקי שתייה, פקקים, מזרקים, צמיגים, צעצועים ותכולה של כעשרת אלפים מכולות שאובדות מדי שנה בלב ים. על פי מחקרים 80% מהפסולת מקורה ביבשה.
"המזבלות" הגדולות באוקיינוסים (מוקפות בעיגול) . מקור :ויקיפדיה
לזיהום הזה יש מחיר סביבתי.  סוגים רבים של דגה נכחדים במהירות שיא ועל פי מדענים הדגים מעכלים 12־24 אלף טונות של פלסטיק מדי שנה. לפי מחקר שפורסם באוגוסט האחרון, כמות הפלסטיק שצבי הים הירוקים נאלצים לבלוע מדי שנה כפולה מזו שנכנסה למערכת העיכול שלהם לפני 25 שנים.

הגדול שבשדות הזבל בים נמצא בצפון האוקיינוס השקט ושטחו נאמד באזור שגדול יותר ממדינת טקסס כולה. הנה קטע מתוך תוכניתה של אופרה ווינפרי שמתמצת את הזיהום הזה:
https://www.youtube.com/watch?v=s5YyRXIWbYQ


אין ספק שחלק גדול מכל הפסולת הזו מקורו במירוץ הצריכה המטורף שכופה עלינו השיטה הכלכלית . זה הזמן לחזור לבחון איך הגיב על הנושא כלכלן בכיר בישראל כמו פרופ' אבי שמחון. הוא טען שכל עוד בני האדם מפיקים רווח כספי מהזיהום זה בסדר. ומה לגבי זיהום האוקיינוסים? זה מבחינתו לא מטריד "כי הוא לא דג".
https://www.youtube.com/watch?v=XBz7qKbovKk

21 תגובות:

  1. בקיץ האחרון נשענו באיזה לילה (יש בתקופה הזו אור 24 שעות ביממה) על מעקה הסיפון של ספינת מחקר ששייטה באיים נידחים באזור הקוטב הצפוני, ופשוט נחרדנו לראות איך במים הכה צלולים של המקום חולפות מעת לעת חתיכות פלסטיק. למעט עיירת ספר אחת אין ממש שום יישובים באזור - הכל נסחף בזרמי הים מאירופה ורוסיה.
    באחד החופים, שאין בהם ולו טביעת רגל אנושית אחת, מצאנו שלל פלסטיקים, פחית רד בול וגביעי יוגורט עם כיתוב רוסי שהגיעו בדרך הים - אספנו 2-3 באלות מלאות של אשפה.

    אפילו בטיול באנטארקטיקה יצא לי למשות חתיכת פלסטיק, מצוף כדורי כבד, מהים (ואין דייג באזור). לא ייאמן איך ידו הארוכה של האדם המזהם מגיעה עד לשם.


    השבמחק
  2. ולכן ******************************************************************
    1 לאפריל יום ללא סופרמרקטים
    עוצרים את טרוף הקניות והבזבוז
    עוצרים את העושק

    פעולות נרחבות יגיעו בהמשך
    חפשו יו ללא סופרמרקטים בפייסבוק
    שתפו שתפו

    השבמחק
    תשובות
    1. מה הקשר. יום ללא סופרמרקטים לא אומר שאי אפשר לקנות במכולת השכונתית. וזה רק יום אחד שיקנו לפניו ואחריו. מה בין זה לבין זיהום וצורך בהורדת הצריכה בכלל ולא בשאלה איפה צורכים והיכן קונים.
      חוץ מזה שלחרם של יום אחד אין משמעות בכלל. או שעושים פעולת עומק כמו בחרם המתמשך על שטראוס ב-2011 או שאין טעם.

      מחק
    2. 13:12
      אתה מבין מה זה "פעולות נרחבות יגיעו בהמשך"?

      הסופרים זה מוקד ביזבוז ויצירת פסולת, הרבה יותר מהמכולות, ולכן סופרמרקטים.

      מחק
    3. שמעון התבלבת באתר.
      כאן מדובר שבגלל השיטה הכלכלית צורכים יותר מידי.
      זה לא אובססיה משום מקום לצרוך יותר מידי.

      ברגע שישנו את השיטה הכלכלית יהיה מספיק כסף לנקות את כל הימים ברגע אחד.

      מחק
  3. ד"ר שמחון הנכבד לוקה בתסמונת שטרם ניתן לה שם, אבל אסביר: הוא עונה לאחד השואלים, שאם הוא מזהם במכונית שלו את הסביבה, אבל הוא משלם מסים למדינה - אז זה בסדר. מכאן, שאם מישהו רוצח אבל משלם את המחיר ב-20 שנים בבית הסוהר - זה בסדר. וכן הלאה. מזכיר לי את "התפוז המכני", את "1984", שלא לדבר על "חוות החיות".
    אולי אנחנו חיים בכלכלה דפוקה כי הדפוקים מגיעים - איכשהו - לתפקידי הניהול? אני כל הזמן שואלת את עצמי למה - לכל הרחות, למה? - כל כך הרבה כלומניקים שואפים לתפקידים "בכירים" שמשכורותיהם משולמות ממסים של אנשים שבאמת עובדים, יוצרים, תורמים? למה כל מיני חדלי אישים נושאים תוארי "דוקטור" ואפילו "מנכ"ל", כי סתם "מנהל" לא מספיק להם? מה, באמת, מניע אותם? לתומי אני חושבת שהם שואפים להפוך את החדלון שלהם לנורמטיבי, כי זו תקרת הזכוכית שלהם, וכך האפסות שלהם לא תהיה שקופה כל כך? למה אנחנו מצביעים בשבילם בבחירות?
    ערן, יש מחקר אמין שמצביע מה מניע טיפשים להיכנס למירוץ כדי לזכות בשליטה על המונים, לזכות בקביעת נורמות לאחרים? להפוך את גחמותיהם ומיגבלותיהם ל"חוק"?

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי הם לא דפוקים? אולי את פשוט לא מסוגלת להבין אותם כי הם הרבה מעל תקרת הזכוכית של החדלון שלך, החדלון של להסתתר מאחורי מילים, להאמין שאדם שלמד ושמוכשר וחכם ברגע שהוא קיבל תואר הוא כבר לא ברמה שלך, הוא נהיה טיפש, פשוט כי את לא מסוגלת. הנורמטיבי שלך זה חסר השכלה. אולי תחפשי מחקרים אמינים שמראים מה מניע להמונים להצביע עבור טיפשים? יפעת זה מפעיית כבשים.

      מחק
    2. הרעיון שלך שרק אנשים טיפשים/רעים מגיעים לעמדות מפתח הוא שגוי.
      זה תלוי בזווית ההסתכלות, התנהגות שלך נראית נוראית, להם נראית נורמטיבית, ולהפך.
      לדעתי, השיטה הכלכלית-חברתית הקפיטליסטית מעוותת את החשיבה של הרבה אנשים.
      מכיוון שהכלכלה לא מתחשבת בהיבטים הומניים (כמו למשל זכויות אדם, זיהום, פגיעה בעובדים וכו'...), היחס שלה לנושאים כאלו הוא טכני - כמה עולה הזיהום? כמה עולה לנו עובד? וכמה ירוויח העסק אם יעבוד עם עובדי קבלן במקום העסקה ישירה?

      לכן, אנשים שבבעלותם תאגידים, נוטים לראות ולנתח את העולם סביבם במונחים כלכליים טכניים בלבד. זה לא שהם רעים, הם פשוט משחקים במשחק כלכלי חסר רגש, שבו הרווחים הם אלוהים והתאגיד קדוש.

      מחק
    3. האינסטינקט של יפעת הוא דווקא נכון, כדי להמנע מלכתוב דפים שלמים בנושא אציע את דבריו של David Brin:

      It is said that power corrupts, but actually it's more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power.

      מחק
    4. אנונימי 15:37
      היא לא מסתתרת מאחורי מילים.
      תקרא את "תיק קטן שחור" של קורנבלות או "מקצוע" של אסימוב.
      אמנם מדע בדיוני, אבל מדע בדיוני נבואי.
      מהותו של העדר לא משתנה לאורך הדורות. זה שאתה מזהה עדרים שהיו בימי הביניים
      לא אומר שתזהה את העדרים של ההווה.
      ואתה אנונימי 15:37, תרצה או לא, פעיל עדר מרכזי.

      מחק
    5. אנונימי (ראשון) יקר, אולי אתה טוקבקיסט מטעם ואולי לא. אבל מה לעשות שיש לי Ph.D (דוקטור במסלול מחקר) והמחקר שלי זכה לציון 100. זה לא רלוונטי לדיון, אבל זה רלוונטי להשמצות. אשר לאינטליגנציה: כשזו נבדקה בכלים המקובלים, שמעוררים ספקות לגיטימיים אבל לא אצלך, שהרי "התואר" אצלך עובר לסוחר, אז באותם מבדקים עליתי מעל לסף ה-160. גם זה מענה להשמצות ואינו רלוונטי לעצם טענותיי כלפי הדובר ה"דוקטור לכלכלה". אינך חייב לקבל את דעותיי, אבל הייתי שמחה לקבל התיחסות עניינית ולא לרכל עליי ללא בסיס נתונים מהימן. יקירי - אמרתי?

      מחק
    6. יפעת ראי את הסרט הזה ותביני למה זה קורה:
      https://www.youtube.com/watch?v=MgGyvxqYSbE

      מחק
    7. יפעת יקירתי,

      אני 16:56 ואני חושב שאמרת דברי טעם.
      אבל התגובה האחרונה שלך צורמת לי כי שמה אותך במקום דומה לאנשים אותם את מגנה.

      זה שיש לך PHD אומר דבר אחד - שהצלחת להוציא PHD (בציון )100. לא יותר, לא פחות. כנ"ל לגבי הציונים שלך במבחנים האחרים. הדברים האלו הם לא טיעון ולא יכולים לשמש כסיבה לכך שמה שאת אומרת הוא נכון.

      אני מציע לך להצמד ללוגיקה וההבנה שלך (שהם מצוינות אם נשפוט מהתגובה הראשונה שלך). אם אתה רוצה להגיד משהו גבי אותו בטיעון לוגי לא בניפנוף בתעודה שממוסגרת לך על הקיר

      מחק
    8. 7:06 נסחפת.
      זה גם אומר שיש לה זיכרון מעל הממוצע ,הבנה מעל הממוצע ויכולת להתמיד בלימוד.
      אבל כמו שאמרת זה לא אומר שהיא צודקת.

      יפעת ה"טריק" באינטרנט זה, אם אתה מפורסם אתה מקבל יותר קרדיט שמה שאתה אומר זה
      נכון.
      ככל שתהיי יותר פופולרית ככה אנשים יאמינו לך יותר.

      מחק
  4. התגובה של ד"ר שמחון לשאלות מרתקת.
    אפשר ממש לראות שהוא לא מבין את הקונספט. הוא חושב שזיהום זה תוצר לוואי טבעי של פעולות האדם ושכל עוד אתה לא רואה אותו במו עינך והוא מפריע לך אישית, הוא לא גורם נזק.

    השבמחק
  5. מבצע החיפשים המשולב הציג מהצד השני את הצד היפה של העולם המקושר והמחובר של היום.
    הפכנו לכפר אחד קטן והולך
    וגם יפה שאזחרים ישראלים אוספים אשפה באלסקה... גם זוית מעניינת :-)

    השבמחק
  6. אנשים מרחמים על כרישים באוקיינוס כאילו שהכריש ירחם עליי שאני אהיה בסביבה שלו.

    לא מבין את זה.

    מצידי להכחיד את כל החיות חוץ מכלבים ודולפינים.
    הם לא נחוצים וסתם מזהמים את הסביבה.

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק! מזל שהאבות הקדמונים שלנו הכחידו את הדינוזאורים, אחרת היו מתרוצצים בכל מקום והורסים הכל.
      מסכים איתך ב-100%(אחוז) אם נכחיד את כל החיות לבני אדם יהיה יותר פשוט להיות טבעוני וכולם יהיו יותר בריאים! בראש ובראשונה צריך להכחיד יתושים! המניאקים האלו בכלל מיותרים!

      מחק
    2. יש את הקטע הזה של אקולוגיה. אם תכחיד את רוב בעלי החיים, כנראה שתכחיד גם את אלה שלא התכוונת.

      מחק
    3. having said that - מוות ליתושים!

      מחק
  7. עדיף אם היה אפשר להכחיד טיפשים כמו המגיב שמעלי. דחיפה קלה לברירה הטבעית.

    השבמחק